Al een paar jaar zijn mijn vriendin en ik (en in de ongetwijfeld veel te nabije toekomst ook onze kinderen) zoveel mogelijk overgestapt op het Apple ecosysteem. MacBooks, iPads, iPhones, Apple TV, HomeKit devices, je vindt het in huize posttoast allemaal.

Dat bevalt, in grote lijnen, prima. Er is echter één ding dat mij al jaren frustreert: fotomanagement. Mijn vriendin en ik maken allebei foto's met onze iPhones en we hebben ook nog veel "oude" foto's gemaakt met DSLR's en compactcamera's. Veel van die foto's willen we graag met elkaar delen. Concreet voorbeeld: we zijn net twee weken met onze kinderen op vakantie geweest en hebben daar allebei flink wat foto's gemaakt. Het is natuurlijk het leukst als we daar een gedeeld album van maken. En daar gaat het mis. Wanneer ik een gedeeld album aanmaak en daar eerst mijn foto's in zet en daarna die van mijn vriendin, komen de foto's erin te staan op volgorde van toevoegen. Niet op chronologische volgorde. Als ik wat rond-Google zie ik dat dit "by design" is, maar blij ben ik er niet mee. De enige oplossing die ik voorbij heb zien komen: gooi alle foto's fysiek bij elkaar op één MacBook en maak er dán een gedeeld album van.

Dat is natuurlijk een idiote oplossing. Los van het feit dat we dan alles dubbel gaan opslaan in iCloud, is het ook compleet ontransparant welke foto's nou waar vandaan komen. Ja, ik zou een alternatieve dienst kunnen gebruiken, zoals Google Photos, maar ik ben nu juist zo blij dat ik alles onder één dak heb (met al het bijbehorende gemak).

Aangezien ik vast niet de enige tweaker ben met een Apple huishouden, gooi ik hem hier in de groep. Hoe lossen jullie dit op?

omniscale.nl

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
posttoast schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:56:Als ik wat rond-Google zie ik dat dit "by design" is, maar blij ben ik er niet mee.
Tsja, daar knelt de schoen dus helaas, jij wil iets wat in de markt anders ligt (prima lijkt me), maar dan valt een stukje integratie weg om dat het er simpelweg niet in zit. Het is ook niet gek dat het er niet direct zo in zit, want je doelactie (een album) is iets wat klassiek maar door 1 gebruiker op 1 systeem gedaan werd. Handig is dat anno 2019 niet, maar een echt complete oplossing binnen het ecosysteem heb ik helaas niet.

Er is een workaround die in jouw geval wel werkt als je al klaar bent met je shared album, maar dat kan je dus pas helemaal aan het einde doen: op een system een nieuw shared album aanmaken op basis van je bestaande shared album waar je dus allebei op hebt gewerkt; om dat dat nieuwe shared album een single-share is wordt die intern wel (eenmalig) gesorteerd. Dat werkt zo door dat de sharing functie een beetje gedaan wordt in de vorm van een feed; bij een feed is niet de metadata van de objecten leidend maar de toevoegingsdatum aan de feed.

[Voor 30% gewijzigd door johnkeates op 07-09-2019 14:03]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@posttoast eens met @johnkeates Je moet niet te veel verwachten van de gratis (photos) app van Apple.

Het is een leuk stukje software maar meer ook niet.

Aangezien je ook foto's maakt met je DSLR zou ik een programma als Lightroom aanbevelen en concreet dus:

Al je foto's importeren (van meerdere apparaten)
Waar nodig bewerken en rangschikken
Exporteren in het gewenste formaat
Eventueel importeren naar de foto's app en het album delen

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Apple Photos is op dat gebied een drama. Foto’s welke je later toevoegen komen als nieuwer op je timeline enz. Maar goed dat is een andere discussie.

Wat wij doen in zulke situaties is twee gedeelde albums maken. Dus “Vakantie IJsland - Donstil” en “Vakantie IJsland - Vrouw van Donstil”.

Heel ver van ideaal maar voor nu wel de enige oplossing voor ons.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

johnkeates schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:00:
[...]
Er is een workaround die in jouw geval wel werkt als je al klaar bent met je shared album, maar dat kan je dus pas helemaal aan het einde doen: op een system een nieuw shared album aanmaken op basis van je bestaande shared album waar je dus allebei op hebt gewerkt; om dat dat nieuwe shared album een single-share is wordt die intern wel (eenmalig) gesorteerd. Dat werkt zo door dat de sharing functie een beetje gedaan wordt in de vorm van een feed; bij een feed is niet de metadata van de objecten leidend maar de toevoegingsdatum aan de feed.
OK, dit is een interessante. Maar hoe werkt dit? Worden het vanaf dat moment dan ook "mijn" foto's?
Greatsword schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:06:
@posttoast eens met @johnkeates Je moet niet te veel verwachten van de gratis (photos) app van Apple.

Het is een leuk stukje software maar meer ook niet.

Aangezien je ook foto's maakt met je DSLR zou ik een programma als Lightroom aanbevelen en concreet dus:

Al je foto's importeren (van meerdere apparaten)
Waar nodig bewerken en rangschikken
Exporteren in het gewenste formaat
Eventueel importeren naar de foto's app en het album delen
Gratis? Dat vind ik wel meevallen als ik kijk naar wat ik jaarlijks een Apple hardware uitgeef en wat die 2TB storage mij kost ;)

Ik maak tegenwoordig vrijwel geen foto's meer met mijn DSLR en aan fotonabewerking doe ik helemaal niets, dus Lightroom voelt als behoorlijke overkill voor iets wat ik wil (foto's in de juiste volgorde zetten).
Donstil schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:51:
Apple Photos is op dat gebied een drama. Foto’s welke je later toevoegen komen als nieuwer op je timeline enz. Maar goed dat is een andere discussie.

Wat wij doen in zulke situaties is twee gedeelde albums maken. Dus “Vakantie IJsland - Donstil” en “Vakantie IJsland - Vrouw van Donstil”.

Heel ver van ideaal maar voor nu wel de enige oplossing voor ons.
Mjah, dat is hoe wij het hier nu ook doen inderdaad. Het nadeel daarvan is dat we, als we samen met de kinderen wat foto's terugkijken, we als het ware twee keer de vakantie herbeleven. Één keer vanuit mijn perspectief en één keer vanuit het perspectief van mijn vriendin ;)

omniscale.nl

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-03 17:06
Ik heb me ook al suf gezocht naar oplossingen voor zo'n situaties. De gedeelde albums vind ik ook niet echt een oplossing, gezien je niet beiden alle foto's kan bewerken/verwijderen. Ik zou het liefste hebben dat ze het mogelijk maken om een foto album 100% te delen met elkaar. Die vraag lees ik wel meer op het internet, dus hopelijk luistert Apple een keertje. Net zoals ze met de iCloud storage om mappen te kunnen delen, als ik mij niet vergis wordt dat een nieuwe functie in een versie van Catalina.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) SG |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:19
Voor mijzelf was Lightroom ook overkill, maar kijk even naar het kleiner broertje "Adobe Photoshop Elements". Heeft een organiser, timeline, én een light-versie van photoshop voor het "lichtere" retoucheerwerk, fotocollages of fotoboeken te brouwen.
Top eigenschappen: face recognition (en bijhorende tagging en "find similars"), heel snel in verwerken van foto's (mijn collectie is over 400GB). Grootste nadeel: backuppen van dit systeem is à la 1990: 1 directory met 400GB aan losse files (duizenden jsons, xmls en de JPGs/Raw). Duurt een halve dag voor USB backup, netwerkbackup (naar bv sambashare) duurt dagen (en een ls-al op zo'n share duurt 2 minuten voor hij iets teruggeeft). Restoren vanuit zo'n backup duurt (gelukkig) geen week.
Komt regelmatig in "promo" op bol bv.
Succes!
Tnx voor jullie reacties :)

Grappig genoeg zie ik net dat ik al beschikking heb over Lightroom (zit bij het Adobe CC pakket dat ik zakelijk gebruik), maar eigenlijk wil ik daar gewoon vandaan blijven. Het voelt gewoon gigantisch overdreven voor wat feitelijk niet meer is dan veredeld bestandsbeheer (foto's in een mapje zetten en die vervolgens met iemand delen). Daarbij ben ik eigenlijk gewoon geen fan van Adobe software (@Minitrooper geeft in zijn omschrijving hoe het backuppen werkt al een goed voorbeeld van wat ik er zo ruk aan vind).

Ik vrees een beetje dat er niets anders op gaat zitten dan een dubbele boekhouding bijhouden: alle relevante foto's van mijn vriendin op mijn MacBook zetten en daar handmatig albums mee gaan maken. En inderdaad hopen dat Apple in een nieuwe MacOS / iOS versie met een goede oplossing komt. Ik begreep trouwens dat gedeelde mappen in iCloud sowieso al niet in de eerste release van iOS13 gaan zitten omdat er het nodige mis ging. Apple en Cloud-software blijft ook een beetje een treurige combinatie blijkbaar...

omniscale.nl

• Robbert_T
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Robbert_T

Beats me....

Zou sowieso van shared albums in Apple Photos wegblijven als je om kwaliteit geeft. Je krijgt daar een max resulotie van 2048 over de lange zijde.. zie ook https://support.apple.com/en-us/HT202786

There are 2 kinds of pedestrians: the quick and the dead.

Oh shit, dat wist ik niet. Nou, dan valt die optie dus direct weg.

omniscale.nl

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Robbert_T schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:14:
Zou sowieso van shared albums in Apple Photos wegblijven als je om kwaliteit geeft. Je krijgt daar een max resulotie van 2048 over de lange zijde.. zie ook https://support.apple.com/en-us/HT202786
He gadver dat wist ik ook niet.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik zit hier met hetzelfde probleem, al ruim 15 jaar aan foto's liggen en wil deze graag in albums zetten en met het gezin kunnen delen. Daarnaast wil ik oude foto albums van mijn ouders digitaliseren en delen met familie. Ik kom daar met shared albums van iCloud niet mee uit, hoef het hier niet uit te leggen waarom. Herkenning van objecten en mensen heeft iCloud, en dat wil ik graag behouden.

Op dit moment heb ik ook nog een Synology DS214+ die hiervoor geschikt is, maar helaas is die wat traag en DS moments heeft op de DS214 alleen gezichtsherkenning. Ik sta nu dus ook op een punt van, neem ik de volle 2TB iCloud, of koop ik een nieuwe Synology (DS220+ mocht die dit jaar nog uitkomen). Beide zal over 5 jaar gezien even duur zijn. De synology heeft eigenlijk wat ik zoek, ik kan albums aanmaken en met iedereen delen, daarnaast kunnen foto's van alle apparaten gebackupped worden op de Synology.

Omdat mijn 214 niet al te snel is weet ik niet hoe dat met de 220 gaat, helemaal niet als er een foto collectie van zeg 50k foto's op staat. Daarnaast integreert iCloud zo mooi met alle Apple apparaten.

Ik weet het nog niet zeker, maar ik denk dat ik uiteindelijk bij een nieuwe Synology uitkom. Benieuw hoe jij (@posttoast daar over denkt.
Interessant gedachtegang @Timo002 . Punt is: ik wil juist af van “geknutsel” (nep tweaker die ik ben ;) ). Ik heb jarenlang van alles zelf gedaan op een Ubuntu server hier in huis (die nog steeds draait, maar enkel nog voor wat hobby/domotica zaken).

Voor mij is het “alles in de cloud zodat ik er zelf niet meer naar om hoef te kijken” dan ook een ideale oplossing. Ik loop er nu dus alleen tegenaan dat de specifieke use-case die ik heb (en met mij ongetwijfeld ook anderen, in ieder geval jij) niet bediend wordt.

Ik ga het dan maar handmatig oplossen. Foto’s van vakanties verzamelen op de MacBook en daar een (niet shared, want kwaliteitsverlies) album van maken. En hopen dat Apple in iOS/macOS $foo met een oplossing komt ;)

omniscale.nl

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:49

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Timo002 schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:01:
Ik zit hier met hetzelfde probleem, al ruim 15 jaar aan foto's liggen en wil deze graag in albums zetten en met het gezin kunnen delen. Daarnaast wil ik oude foto albums van mijn ouders digitaliseren en delen met familie. Ik kom daar met shared albums van iCloud niet mee uit, hoef het hier niet uit te leggen waarom. Herkenning van objecten en mensen heeft iCloud, en dat wil ik graag behouden.

Op dit moment heb ik ook nog een Synology DS214+ die hiervoor geschikt is, maar helaas is die wat traag en DS moments heeft op de DS214 alleen gezichtsherkenning. Ik sta nu dus ook op een punt van, neem ik de volle 2TB iCloud, of koop ik een nieuwe Synology (DS220+ mocht die dit jaar nog uitkomen). Beide zal over 5 jaar gezien even duur zijn. De synology heeft eigenlijk wat ik zoek, ik kan albums aanmaken en met iedereen delen, daarnaast kunnen foto's van alle apparaten gebackupped worden op de Synology.

Omdat mijn 214 niet al te snel is weet ik niet hoe dat met de 220 gaat, helemaal niet als er een foto collectie van zeg 50k foto's op staat. Daarnaast integreert iCloud zo mooi met alle Apple apparaten.

Ik weet het nog niet zeker, maar ik denk dat ik uiteindelijk bij een nieuwe Synology uitkom. Benieuw hoe jij (@posttoast daar over denkt.
De nieuwe DSM7 (besturingssysteem Synolog-apparaten) bevat een nieuw fotoprogramma dat zowel de oude Photo Station als de nieuwe Moments moet gaan vervangen. Deze app moet een en ander gaan samenvoegen uit beide apps and more. Release staat gepland voor Q4 (Beta) en Q1 (Algemene release). Kon even geen lijst vinden van apparaten die DSM7 gaan krijgen, maar ik dacht dat x14 nog meekon.

[Voor 4% gewijzigd door DUX op 15-09-2019 21:08]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
posttoast schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:56:

En daar gaat het mis. Wanneer ik een gedeeld album aanmaak en daar eerst mijn foto's in zet en daarna die van mijn vriendin, komen de foto's erin te staan op volgorde van toevoegen. Niet op chronologische volgorde.
Dat begrijp ik even niet? Hoe zet je foto's in die gedeeld album dan?

Ik importeer in de Photos app de foto's van verschillende bronnen en deze komen gewoon in de grote database en dus ook online. Deze wordt ook gesorteerd op moment van opname adhv exif-info.

Als ik wil, kan ik een (smart) shared album maken van een selectie.

Wat jij doet is dus eigenlijk het omgekeerde? Je importeert direct in een shared album?

*mijn zelfgemaakte foto's hoef ik natuurlijk niet te importeren. Want m'n iOS devices uploaden zelf wel naar iCloud. Importeren is voor andere bronnen/telefoons.

[Voor 9% gewijzigd door kmf op 23-09-2019 13:36]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

kmf schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:35:
[...]

Dat begrijp ik even niet? Hoe zet je foto's in die gedeeld album dan?

Ik importeer in de Photos app de foto's van verschillende bronnen en deze komen gewoon in de grote database en dus ook online. Deze wordt ook gesorteerd op moment van opname adhv exif-info.

Als ik wil, kan ik een (smart) shared album maken van een selectie.

Wat jij doet is dus eigenlijk het omgekeerde? Je importeert direct in een shared album?

*mijn zelfgemaakte foto's hoef ik natuurlijk niet te importeren. Want m'n iOS devices uploaden zelf wel naar iCloud. Importeren is voor andere bronnen/telefoons.
Ik heb een berg foto's van, bijvoorbeeld, een vakantie. Die selecteer ik en daar maak ik vervolgens een shared album van. Vervolgens herhaal ik dat op de telefoon van mijn vriendin zodat ook haar foto's erin staan. Resultaat: eerst al mijn foto's, daaronder die van haar. En dus niet gesorteerd op de datum in de EXIF data.

omniscale.nl

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de DSM apps erg traag, indexeren van grote hoeveelheden kan zomaar dagen duren, en als het even vastloopt, begint het opnieuw :(

Ik heb op een gegeven moment Photosync maar aangeschaft, en toch een 'beetje' geknutseld
Alle foto's worden automatisch geupload maar een online storage ( stack in mijn geval ) en die map wordt weer door mijn server en verder gebackuped ( autosync naar google photo's op een familieaccount )

foto's worden bekeken op de Chromecast, en iedereen van toepassing kan rechtstreeks op die familie-google account

• kmf
  • Niet online
posttoast schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:41:
[...]

Ik heb een berg foto's van, bijvoorbeeld, een vakantie. Die selecteer ik en daar maak ik vervolgens een shared album van. Vervolgens herhaal ik dat op de telefoon van mijn vriendin zodat ook haar foto's erin staan. Resultaat: eerst al mijn foto's, daaronder die van haar. En dus niet gesorteerd op de datum in de EXIF data.
Tja. bijzondere workflow... ik heb daar geen ervaring mee dus kan ook niets van zeggen.

Je importeert het dus niet allemaal eerst op een workstation om daarna pas een selectie te doen en daarmee een schone bibliotheek te hebben (want wat doe je met foto's die je niet selecteer en eigenlijk dus niet wilt bewaren?).
Maar als je op die manier werkt, ben je van jouw probleem in ieder geval af.

kmf schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:50:
[...]

Tja. bijzondere workflow... ik heb daar geen ervaring mee dus kan ook niets van zeggen.

Je importeert het dus niet allemaal eerst op een workstation om daarna pas een selectie te doen en daarmee een schone bibliotheek te hebben (want wat doe je met foto's die je niet selecteer en eigenlijk dus niet wilt bewaren?).
Maar als je op die manier werkt, ben je van jouw probleem in ieder geval af.
Is dit bijzonder? :?

Ik maak foto's met mijn iPhone, mijn vriendin doet dat ook. We bewaren allebei al onze foto's op onze iPhones. Veel van die foto's zijn niet voor ons beiden interessant (foto's van werkgerelateerde zaken bijvoorbeeld), maar er zijn foto's die we wél willen delen. Zoals vakantiefoto's. Die zetten we in een gedeeld album.

Ik zie niet in waarom ik een "schone bibliotheek" zou moeten hebben, foto's die echt niet goed zijn (bewogen bijvoorbeeld) gooi ik weg, de rest bewaar ik. Ik heb ruimte genoeg, dus waarom zou ik dat niet doen?

omniscale.nl

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:58
kmf schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:50:
[...]

Helemaal niet zo bijzonder. Volgens mij mis jij een belangrijk doel van deze workflow: een shared album is om mensen met elk hun eigen icloud-account toch dezelfde foto's te kunnen laten zien.
Daar staan dus foto's uit twee verschillende iCloud foto-bibliotheken in.

• kmf
  • Niet online
posttoast schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:01:
[...]

Is dit bijzonder? :?

Ik maak foto's met mijn iPhone, mijn vriendin doet dat ook. We bewaren allebei al onze foto's op onze iPhones. Veel van die foto's zijn niet voor ons beiden interessant (foto's van werkgerelateerde zaken bijvoorbeeld), maar er zijn foto's die we wél willen delen. Zoals vakantiefoto's. Die zetten we in een gedeeld album.

Ik zie niet in waarom ik een "schone bibliotheek" zou moeten hebben, foto's die echt niet goed zijn (bewogen bijvoorbeeld) gooi ik weg, de rest bewaar ik. Ik heb ruimte genoeg, dus waarom zou ik dat niet doen?
Tja.. het is eigen keuze natuurlijk. Ik vind het wel fijn om op een groot scherm foto's te selecteren en het is volgens mij ook makkelijker om meuk weg te gooien op een groot scherm.

Centraal bij dat verhaal is dus 1 library waar het "origineel" staat en beheerd (en dus gebackupped) wordt. Alles wat ervan afgeleid is, wordt pas geshared.
Vloris schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:21:
[...]

Helemaal niet zo bijzonder. Volgens mij mis jij een belangrijk doel van deze workflow: een shared album is om mensen met elk hun eigen icloud-account toch dezelfde foto's te kunnen laten zien.
Daar staan dus foto's uit twee verschillende iCloud foto-bibliotheken in.
Bij meedere libraries mis je dus eigenlijk wat hier beschreven staat: https://9to5mac.com/2019/03/03/icloud-photo-family-sharing/

Ik heb niet meerdere libraries. Mijn vriendin en ik gebruiken allebei ons eigen iCloud account. Daar zit hem de crux. Ik gok dat je dat stukje niet meegekregen hebt ;)

omniscale.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee