Toon posts:

Internet verbinding van appartement (3 hoog) naar kelder

Pagina: 1
Acties:

• Devedse
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:11
Beste tweakers,

Intro

Binnenkort wordt ik de gelukkige eigenaar van een Tesla model 3. Omdat de auto gebruik maakt van Wifi voor het updaten, en ik daarnaast nog wat andere coole dingen in de auto wil bouwen (muziek/dashcam footage syncen: LINK Tesla Scout en LINK TeslaUSB) wil ik deze graag voorzien van een internet verbinding tijdens het laden in mijn garage. Nu komt echter het probleem. Ik woon zelf op 3 hoog in een appartement en mijn garage zit op -1.

The saga continues

Ik heb al enige tijd zitten nadenken over hoe ik dit probleem kan tackelen. Ik ben begonnen met het kijken naar Ethernet over PowerLIne. Eerst van een vriend een setje Ethernet over PowerLine adapters geleend LINK alleen deze kreeg ik zelfs binnenshuis niet in elke kamer werkend.

Daarna dus maar om wat verder te testen een setje aangeschaft van 2019 om te kijken hoever ik daar mee kwam (volgens de website heeft deze 300 meter bereik):
https://www.coolblue.nl/p...c-2-wifi-starter-kit.html

Verder testen met Ethernet over PowerLine

Met het Devolo setje heb ik in ieder geval overal in mijn huis uit alle stopcontacten een netwerkconnectie weten te halen. Yay :*)

Daarna geprobeerd 1 van de PowerLine adapters op de gezamenlijke gang te hangen en dan met 1 van mijn stopcontacten binnenshuis hiermee te verbinden (dus eigenlijk een connectie verder dan mijn meterkast te krijgen). Dit heb ik niet voor elkaar gekregen. Heb alle stopcontacten binnen mijn woning geprobeerd maar geen van alle kreeg een signaal. :|

Om verder te kijken naar de overige connecties in de gezamenlijke ruimtes heb ik daarna een Ethernet kabel uit mijn voordeur gehangen, en via de PowerLine in het stopcontact in de gang gestopt.
Op de begane grond zitten 2 stopcontacten waarvan er maar 1 een signaal kreeg.
1. Tegen de muur <-- Signaal --> Gang 3e verdieping
2. Tegen de gezamenlijke meterkast

Nog wat geklooi verder ook voor elkaar gekregen om van het stopcontact tegen de gezamenlijke meterkast op verdieping 0 een signaal te krijgen naar de kelder (waar mijn berging is).

Na deze resultaten toch nog even gekeken wat er gebeurd als ik in beide stopcontacten op verdieping 0 een PowerLine Adapter steek, en toen ik dit deed kreeg ik een matige af en toe rood knipperende verbinding.

Ook het gang stopcontact op verdieping 0 kreeg signaal van het stopcontact in de kelder.

Ofwel:

Legenda:
Groen: Prima connectie
Oranje: Matige connectie en/of niet goed kunnen testen omdat het lastig was hier internet te krijgen. Ben uitgegaan van of het lampje wit bleef. In het geval van Oranje knipperde het soms even rood.
Rood: Geen connectie

Vraag 1 PowerLine

Waar ik dus eigenlijk naar opzoek ben is wat uitleg over hoe het kan dat ik geen connectie kan krijgen tussen PowerLine adapters in mijn woning en PowerLine adapters buiten mijn woning. Heeft dit puur te maken dat mijn woning heel toevallig op 1 of 2 andere fasen zit dan de stopcontacten erbuiten? (Of moet ik toch nog verder zoeken naar bijv. het stopcontact van mijn drogen/wasmachine/vaatwasser om te kijken of die op een andere fase zitten?)

Of zijn er andere tips / tricks die ik kan proberen om het signaal toch in mijn kelder te krijgen.

Vraag 2 Algemeen

Naast PowerLine adapters vroeg ik mezelf af of er nog andere opties zijn om dit voor elkaar te krijgen. Het balkon van mijn woning hangt namelijk boven de garage. Er zit bovenop de garage echter nog wel 1 verdieping:

Dingen waar ik aan zat te denken:
1. Ubiquiti Long Range AP
2. Ubiquiti NanoBeam / ....Beam / airMAX
3. Verder zag ik ook nog bepaalde dingen waarmee je data kan versturen over lagere frequencies. Kon niet heel veel vinden over de eventuele snelheid / mogelijkheden om hier ook echt netwerk traffic over heen te sturen. Wellicht iemand een idee?
4. Wifi access point neerzetten met een hoog zendvermogen. (Even los van het feit of dit mag, heeft dit veel invloed op penetration van muren/vloeren?)

Disclaimer

Wilde nog even melden dat ik ook snap dat dit hele idee waarschijnlijk in combinatie met het hebben van een VVE waarschijnlijk nog wat meer haken en ogen gaat hebben. Vandaar dat ik jullie vraag vooral op de techniek te focussen. (Is ook meer een projectje waarbij ik gewoon erg benieuwd ben of dit lukt, stap daarna is het nadenken over hoe rendabel alles echt is) :*)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit gaat simpelweg niet werken. Powerlines gaan veel te veel vertakkingen tegenkomen om een signaal op te zetten. Wireless komt nooit door al die dikke betonlagen heen. Zal veel metaal in het gebouw zitten wat het er niet makkelijker op maakt.

Krijg je wel 4G in de garage? Dan kan een onbeperkt data abonnement via een hotspot op je telefoon nog een optie zijn, waarschijnlijk nog goedkoper ook.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Devedse schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:48:
Heeft dit puur te maken dat mijn woning heel toevallig op 1 of 2 andere fasen zit dan de stopcontacten erbuiten?
Ja. Powerline is een hoogfrequent signaal bovenop de netstroom. Als dat op dezelfde fase zit gaat het lang goed, maar daarbuiten niet.

Ik weet niet wat jij in je meterkast hebt, maar in mijn kast komen drie fasen binnen, maar op twee ervan zitten dingen aangesloten. Als je pech hebt is je stopcontact beneden die ongebruikte fase in je stoppenkast.

Kun je een foto maken van je meterkast? Gas- en watermeter is niet interessant, je groepenkast wel.. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Devedse schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:48:
Dingen waar ik aan zat te denken:
1. Ubiquiti Long Range AP
2. Ubiquiti NanoBeam / ....Beam / airMAX
Zelfs al zou je een signaal van boven naar de kelder krijgen, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je een signaal terug kan ontvangen.

Ik denk zelf dat je het beste kan onderzoeken of er een netwerkkabel vanuit je appartement naar de garage mag en kan worden getrokken.

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 10:29
Het is idd wel een interessante vraag stelling. Vriend van mij heeft een Tesla 3 maar die staat op de oprit voor z’n huis.

Ik denk ook dat 4g je best optie is.

Mochten er meerdere mensen in het gebouw zijn met een dergelijke smartcar dan kan je dit natuurlijk voorleggen aan een VVE. Wie weet is er wel een gezamelijke oplossing te bedenken voor het hele gebouw. Bij mijn vve zou dit dan op de planning komen voor 2037 maar wie weet gaat het bij jou vlotter.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15:00
Leg een mobiel internet modem in/bij de auto. 3G/4G komt waarschijnlijk nog wel de garage in.
Koop er eentje van bijvoorbeeld Mikrotik en laat deze puur een VPN leggen naar je eigen netwerk.

[Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 06-09-2019 08:00]

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:21

SeatRider

Hips don't lie

Als je al 4G gebruikt, dan maakt het feit of het in de garage dekking biedt niet zo interessant denk ik, de auto synct dan gewoon overal waar die rijdt, toch?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Steefmeister
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online
Yup niet langer denken en gewoon overgaan op 4g. Eens even kijken hoeveel gb je per maand aan updates nodig hebt en daar op aanpassen.

Of wat vaker bij de McDonalds parkeren :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Sterker nog, ik zou me niet eens prettig voelen bij de gedachte dat mijn thuisnetwerk vanuit de parkeergarage te benaderen is (en dus voor iedereen die ook kan inprikken op dat accesspoint) :)

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Ook, stel dat je een netwerk beneden weet te krijgen, denk niet dat de VVE erg blij wordt van een wildgroei aan WiFi netwerken in de kelder? Nu 1, straks voor iedere OTA auto 1?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Het zou een optie zijn om met de VvE het concept internet in de kelder te bespreken. Gewoon een tweede abo, toegankelijk voor alle eigenaren met hetzelfde probleem.

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15:24

_Apache_

For life.

Is er geen bewoner dichtbij de garage die wat met zijn wifi netwerk kan? Als je ergens een bewoner heb met iets van tweaker-like skills kan ie vast een wifi netwerk maken in een apart subnet.

Als je een kabel kunt trekken, is een cat5 kabel met een PoE accespoint wellicht iets, die hebben een veel krachtiger signaal dan een powerline.

Zonneboiler | Zonnepanelen

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
offtopic:
@_Apache_ Hoewel ik het idee als “goede buur” nobel vind, is het misschien wel wat lastig anno 2019 met organisaties die voornemens zijn een publiek IP adres gebruiken als bewijs bij een schikking of rechtzaak

• Devedse
Thanks voor alle reacties so far :*) .

@burne IRL screenshot van mijn meterkast:
https://imgur.com/0EAi1Gr

@Kasper1985 Zelfs 4g is in mijn garage eigenlijk niet te ontvangen. Wellicht is een unlimited 4g abbonement wel een idee. Ik ken op dit moment alleen de unlimited versie van Tele2. Zijn er inmiddels alternatieven?

@SeatRider Denk dat het probleem dat andere mensen in kunnen prikken op jou thuisnetwerk vrij makkelijk op te lossen moet zijn met wat VLAN's / MAC address filtering toch? (Denk dat ik zo de gemiddelde bewoner het hiermee lastig genoeg maak)

@_Apache_ Het gebouw op de begane grond is een Albert Heijn. Dus de buren het dichtste bij, wonen op verdieping 1.

• SeenD
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23-11 16:36
Ik zat te denken om dan een mifi router te nemen, eentje die je kan aansluiten aan de accu of misschien een extra grote powerbank.

Heeft de Tesla mogelijkheden om een bepaalde poort altijd van stroom te voorzien?

Edit: Albert Heijn heeft gratis wifi, kan het Tesla OS een VPN aan gaan, lijkt me wel toch? Misschien verbinden via AH wifi en dan een service als expressvpn gebruiken zou ook nog kunnen.

[Voor 30% gewijzigd door SeenD op 06-09-2019 10:17]

Something something

• Devedse
@SeenD, zelfs het AH Wifi netwerk komt niet door het kan van de garage heen.

Algemeen:
Ik zat ook nog wat te lezen op internet over Wikipedia: IEEE 802.11ah
Is dit ook iets wat gebruikt zou kunnen worden?

[Voor 64% gewijzigd door Devedse op 06-09-2019 10:33]

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:17
Heb je geen holle buizen in je meterkast die naar de centrale verdeling gaan? Moet je alsnog met de VVE om de tafel gaan zitten, maar als er geen kosten of lasten aan zitten is er misschien veel mogelijk :)

Andere vraag: hoeveel data verbruikt zo'n Tesla? Als het om een paar GB gaat dan kun je dat makkelijk tetheren met je mobiel. Als het om tientallen gaat, wordt 4G ook een dure grap.

Een praktische oplossing is om tijdens zo'n sync even op een publieke parkeerplaats te staan voor je woning als het kan, waar je wel je WiFi kunt ontvangen.

Idee 4: je zegt dat er een AH op 0 zit. Die hebben vaak ook publieke WiFi. Kun je daar geen VPN over laten lopen? ;) EDIT: ik zie net dat Seen hetzelfde idee had. :)

[Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 06-09-2019 10:34]

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:42

Pazo

Mroaw?

offtopic:
ik heb zo geen antwoord op je vragen, maar wel een +1 voor je paint skills. Kreeg toch een glimlach, met name van de tweede ;)

5110Wp op west (Barneveld) • PVOutput
Haal meer uit je Envoy!

• Fisheke
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 30-11 17:40
Loze vraag misschien, maar wat ga je doen om de M3 op te laden?

Toen ik mijn Tesla kreeg woonde ik in een gelijkaardige situatie (wonen op +3, auto op -1), en toen heb ik wel "achter" mijn meterkast moeten aftakken om mijn laadinstrastructuur van stroom te voorzien. Daardoor was het galvanisch pad (of hoe moet je dat noemen) meer dan goed genoeg om met Devolo's beneden te geraken.

• Plopeye
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 26-11 13:48
Aangezien je meterkast op verdieping "0" zit, is er een lege buis om met UTP van boven naar beneden te komen? Dan ben je al een heel eind lijkt mij...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:17
Plopeye schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:12:
Aangezien je meterkast op verdieping "0" zit, is er een lege buis om met UTP van boven naar beneden te komen? Dan ben je al een heel eind lijkt mij...
Hmm, zit de eigen meterkast op 0? Vreemde constructie. Ligt er in dat geval geen oude telefoonlijn?

• Raoul.TLS
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 28-11 13:22
Ontvang je Wifi van een netwerk in de kelder ?
Ziggo of zo.
Mifi kastje met antenne buiten de auto heb je dan wel 4G

<GOT>DrOPje #2516

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SeatRider schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:14:
Sterker nog, ik zou me niet eens prettig voelen bij de gedachte dat mijn thuisnetwerk vanuit de parkeergarage te benaderen is (en dus voor iedereen die ook kan inprikken op dat accesspoint) :)
Altijd leuk: Mensen die zomaar ergens in een willekeurig RJ45 wall-outlet een UTP kabel inprikken vanop d'r (privé?) laptopje. Ik heb al regelmatig mensen aan m'n bureau gehad welke de 'klacht' hadden dat de NIC van 't laptopje zomaar ineens niets meer deed...

Een 24V Passive PoE injector aan de 'andere' kant van de kabel sloopt een onboard NIC binnen een fractie van een seconde >:)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• jagana
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 28-11 17:25
Is het gebruik van een sterkere (richt) antenne niet iets? Ik gebruik zelf een yagi antenne om een WiFi signaal over 200m te overbruggen door een buitenmuur heen?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee