USB kabel verlengen via een elektrische kabel.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• sen.verleysen
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-08 14:38
Ik zou graag een tablet tegen de muur hangen om mijn HomeAssistant UI te gebruiken. Hiervoor heb ik dus ook stroom nodig om mijn tablet te blijven opladen.
Dit is niet voorzien in mijn huis dus ben ik op zoek naar een manier om dit toch netjes te doen (zonder een usb kabel naar beneden naar het stopcontact).

Nu zag ik gisteren dat er achter mijn thermostaat 5 kabeltjes uitkwamen. Er zijn er maar 2 aangesloten aan de thermostaat zelf, de andere 3 hangen daar maar los.

Aan de andere kant van deze kabel is mijn CV ketel aangesloten. Ik moet nog uitzoeken of de 3 kabels daar een nut hebben, maar voorlopig heb ik hier nog geen antwoord op.

Nu had ik het idee om aan beide kanten een USB kabel te koppelen aan deze kabels. Aan de CV kant sluit ik dat dan aan op een stopcontact en aan de thermostaat kant aan een tablet. Zo zou ik dus toch stroom krijgen naast/achter de thermostaat.

Nu is mijn vraag, is dit mogelijk? Ik heb niet zo veel elektronica kennis (om niet te zeggen geen :) ). Ik weet dat in een USB kabel 4 draadjes zitten, 2 voor stroom 2 voor data. Dus zou ik denken dat als ik enkel die voor de stroom aansluit mijn tablet zou moeten opladen.

Wat denken jullie?

Thanks!

Alle reacties

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou moeten lukken. Afhankelijk van de lengte van de kabel wellicht een hogere ingangs spanning nodig.

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 14:18
Ik denk dat je te veel verlies gaat hebben over de afstand van de kabel.

Hoe lang is de afstand ongeveer tussen beide punten?

• sen.verleysen
Ik schat dat dit 5 a 10 meter zal zijn.
Dus gewoon de 2 stroom kabels van de usb kabel vast maken langs beide kanten en zou moeten werken? Dat zou echt ideaal zijn :)

Verwijderd

Afhankelijk van de lengte inderdaad. Die signaalkabeltjes voor CV houden kwa dikte vaak niet over, en de max voor een normale USB kabel voordat je er een versterker tussen moet zetten is 5 meter.

Ik zou eens uitzoeken of je geen andere kabel daar uit dat gaatje kan krijgen. Dat zou een stuk beter zijn

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:16
230v verlengen dan de oplader daar gewoon insteken ipv 230v-5v en dan verlengen?
Is in weze gewoon mogelijk zou het gewoon uitproberen zo duur is het ook weer niet.
https://www.action.com/nl-nl/p/maxxter-usb-verlengkabel-/

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Proberen kan altijd, zou geen wonderen verwachten met die kabellengte en waarschijnlijk beperkte diameter.
Misschien dat het snel genoeg laad om de tablet vol te houden.
Verwijderd schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:16:
Afhankelijk van de lengte inderdaad. Die signaalkabeltjes voor CV houden kwa dikte vaak niet over, en de max voor een normale USB kabel voordat je er een versterker tussen moet zetten is 5 meter.

Ik zou eens uitzoeken of je geen andere kabel daar uit dat gaatje kan krijgen. Dat zou een stuk beter zijn
Versterkers zijn bij mijn weten vooral voor de data.

12x400WP West Fronius

• sen.verleysen
De dikte van de kabel lijkt een gewone elektriciteitskabel (zoals voor een stopcontact ofzo), dus niet zo een dun kabeltje. Hopelijk gaat dit lukken. Ik ga het eens proberen als ik wat tijd heb.

Bedankt voor de feedback!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik een USB autolader uit elkaar slopen en die achter de tablet verwerken. Aan de andere kant kan je er dan gewoon 12V op zetten zodat je wat minder last van het verlies hebt. En de meeste autoladers zullen redelijk tolerant zijn voor varierende voltages.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Torac schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:17:
230v verlengen dan de oplader daar gewoon insteken ipv 230v-5v en dan verlengen?
Is in weze gewoon mogelijk zou het gewoon uitproberen zo duur is het ook weer niet.
https://www.action.com/nl-nl/p/maxxter-usb-verlengkabel-/
Nee en nee.
Dat eerste is levensgevaarlijk, je weet niet wat de specificaties van die kabel zijn en of die uberhaupt geschikt is voor 230V. Daarnaast is het ook niet volgens de norm om 230V- en signaalkabels door dezelfde buis te laten lopen.

Daarnaast zou ik zeker niet zo'n kabel van de action gebruiken. Koop een fatsoenlijke kabel met dikke, koperen aders, liefst AWG20 of lager. Ook als je maar een klein stukje van de kabel gebruikt, alle weerstand die je kunt voorkomen is weer wat, op zo'n afstand.

Persoonlijk zou ik denk ik een 12-24V voeding pakken, en aan het einde van de kabel dmv een kleine DC-DC converter terug naar 5V gaan. Heb je alle kabelverliezen opgevangen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:04
Probeer het vooral ook voor voorhand eens uit. Ik stel me er iets van voor dat je toestel toch ook een bepaalde weerstand zoekt op zijn data pinnen, dus dat je een bepaalde weerstand bij moet voorzien tussen spanningspinnen en datapinnen.

Het verhaal van spanningsval etc lijkt mij niet aan de orde. Al is 10% maximale spanningsval wel (te) ruim in dit geval, maar als er 1,5mm² of 2,5mm² voorzien is zit je wel goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LaoWRZUtKBLBk6rjeKJPLraT/full.png

[ Voor 35% gewijzigd door Malantur op 05-09-2019 15:30 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:16
mcDavid schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:26:
[...]

Nee en nee.
Dat eerste is levensgevaarlijk, je weet niet wat de specificaties van die kabel zijn en of die uberhaupt geschikt is voor 230V. Daarnaast is het ook niet volgens de norm om 230V- en signaalkabels door dezelfde buis te laten lopen.

Daarnaast zou ik zeker niet zo'n kabel van de action gebruiken. Koop een fatsoenlijke kabel met dikke, koperen aders, liefst AWG20 of lager. Ook als je maar een klein stukje van de kabel gebruikt, alle weerstand die je kunt voorkomen is weer wat, op zo'n afstand.

Persoonlijk zou ik denk ik een 12-24V voeding pakken, en aan het einde van de kabel dmv een kleine DC-DC converter terug naar 5V gaan. Heb je alle kabelverliezen opgevangen.
Nog een keer lezen. ;)
Gewoon het stopcontact verlengen. Dan een ipad oplader pakken dus die maakt 230v naar 5v en dan dus naar de tablet. Daarnaast zijn die action kabels echt gewoon prima. Dikke koperen draden waar niets mis mee is en gewoon usb 2 snelheden haalt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Torac schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:32:
[...]

Nog een keer lezen. ;)
Gewoon het stopcontact verlengen. Dan een ipad oplader pakken dus die maakt 230v naar 5v en dan dus naar de tablet. Daarnaast zijn die action kabels echt gewoon prima. Dikke koperen draden waar niets mis mee is en gewoon usb 2 snelheden haalt.
Alleen loopt er ook een kabel door die buis naar de ketel. En dat is geen 230v...

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:15
Is een simpele battery pack niets ? Die je gewoon om de zoveel tijd even aan een oplader hangt?

Strava | AP | IP | AW

• sen.verleysen
Webgnome schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:40:
Is een simpele battery pack niets ? Die je gewoon om de zoveel tijd even aan een oplader hangt?
Ik wil/moet het zo simpel en netjes mogelijk houden. De WAF moet hoog zijn ;)
Dus enkel een klein stukje usb kabel zichtbaar tussen de thermostaat en tablet zou nice zijn

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
[...]

Nog een keer lezen. ;)
Gewoon stopcontact verlengen kan natuurlijk ook, maar dan doe je niets met de ongebruikte kabels die TS nu in zijn muur heeft lopen. Al het bijkomend frees, stuc en schilderwerk is wellicht wat teveel voor TS.

Kan goed zijn dat er in een voorgaande situatie een thermostaat hing welke vanuit de ketel gevoed werd, volgens google kwam het nog wel eens voor dat er 24V mee gevoerd werd vanuit de ketel.

12x400WP West Fronius

• sen.verleysen
Jansen90 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:43:
[...]

Gewoon stopcontact verlengen kan natuurlijk ook, maar dan doe je niets met de ongebruikte kabels die TS nu in zijn muur heeft lopen. Al het bijkomend frees, stuc en schilderwerk is wellicht wat teveel voor TS.

Kan goed zijn dat er in een voorgaande situatie een thermostaat hing welke vanuit de ketel gevoed werd, volgens google kwam het nog wel eens voor dat er 24V mee gevoerd werd vanuit de ketel.
Het is een nieuwbouw die we hebben laten zetten, dus deze kabels hebben nooit een functie gehad aan de thermostaat. Ik gok dat ze gewoon deze kabel gewoon gebruikt hebben omdat ze al met dit type kabel bezig waren :) .

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
[...]

Nog een keer lezen. ;)
Ik denk niet dat TS zit te wachten op dergelijk freeswerk als er gewoon een buis met laagspanningskabels beschikbaar is op de plek waar hij zijn tablet wil.

En nee, die action kabels zijn niet "gewoon prima". Ze zijn per definitie al off-spec, want een 5m USB-kabel, zou een actieve versterker moeten hebben. Dat je USB-2 snelheden haalt is prima mogelijk, maar dat zegt helemaal NIETS over de mogelijke spanningsval.

Verwijderd

Gewoon testen los van de toekomstige lokatie.
Zelfde draad, opladen en tablet
Aansluiten, meten, testen en als het werkt op lokatie monteren.

Zelf een 7 meter gat op deze manier gedaan.
Powerblok in de 220. USB kabel daar tussen. Met een 7 meter verlengstuk. Op de werkbank en na een week van probleemloos werken gemonteerd.

Snelste, simpelste makkelijkste

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Zie ook dit topic voor vergelijkbare ideeën maar dan met utp kabel:

Ethernetkabel als voeding voor tablet gebruiken

Ook bijna jouw zou je denk ik goed een kleine dc/dc converter aan de tablet kant en een 12V adapter aan de andere kant kunnen gebruiken.
Pagina: 1