Ethernetkabel als voeding voor tablet gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
In onze nieuwbouw hebben we in onze woonkamer een plekje voorzien om een tablet te hangen waar we allerlei zaken mee kunnen bedienen. Er is echter één probleempje: dat ding moet gevoed worden.
Er is op die plek een (CAT 5e) ethernetkabel voorzien, maar géén stroom. Domme beslissing achteraf gezien natuurlijk.

De vraag is nu: hoe kan ik een tablet (met micro-usb) voeden via deze ethernetkabel? Ik zie hiervoor 2 oplossingen, maar beide hebben 'problemen':

Mogelijkheid 1:
De aders van de ethernetkabel gebruiken om de stroom door te jagen: langs de ene kant (technische ruimte) verbind ik deze dan met een adapter, en langs de andere kant aan een micro-USB fiche. Ik vermoed dat dit niet gaat lukken: naar wat ik al heb gevonden is een CAT 5e-ader niet dik genoeg om voldoende stroom (laten we zeggen: max 2A op 5V?) door te laten zonder te warm te worden. En ik vermoed niet dat je gewoon een paar aders kan combineren om tot een 'dikkere' kabel te komen?
En dan zit er nog een spanningsval op, al is de afstand niet al te groot.

Mogelijkheid 2:
In de technische ruimte een PoE-injector plaatsen en in de tablet-ruimte een PoE-naar-micro-usb converter zetten, zoals deze. Het probleem dat ik hier mee heb: in de muur is er een standaard "stopcontact"-bakje voorzien, maar deze converter is daar te groot voor. Bestaan er kleinere PoE naar micro-usb converters? Ik weet niet waar ik hiervoor moet kijken...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Mogelijkheid 1 zou mijn voorkeur hebben.

Maar wel eerst testen zonder de echte kabel te gebruiken.
Dus x meter utp pakken aderparen combineren en aan bv een micro USB kabel solderen en even aansluiten op een powerbank.

USB micro met 2 adres is vrij makkelijk verlengen,. En mijn dashcam heeft nooit problemen gehad met de verlenging, nu is utp vrij klein.
Maar daarom test je het ook op de bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je kan prima meerdere aders combineren. Vier voor de 5v+ en vier voor de GND. Vier touwtjes zou je 1.0mm2 aan draad moeten geven en daar kan best 2A doorheen. Spanningsval kan je berekenen en kijken of de voeding het verlies weet te compenseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Mee_ schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:53:
Er is echter één probleempje: dat ding moet gevoed worden.
Er is op die plek een (CAT 5e) ethernetkabel voorzien, maar géén stroom. Domme beslissing achteraf gezien natuurlijk.
Aangezien de CAT5e kabel getrokken is, is het dan niet makkelijker om een voedingskabel te trekken? Aangezien je die CAT5e kabel dus niet gaat gebruiken, maar de infrastructuur (buis) ligt er dus wel.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:31

dragonhaertt

@_'.'

Mee_ schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:53:

Mogelijkheid 1:
De aders van de ethernetkabel gebruiken om de stroom door te jagen: langs de ene kant (technische ruimte) verbind ik deze dan met een adapter, en langs de andere kant aan een micro-USB fiche. Ik vermoed dat dit niet gaat lukken: naar wat ik al heb gevonden is een CAT 5e-ader niet dik genoeg om voldoende stroom (laten we zeggen: max 2A op 5V?) door te laten zonder te warm te worden. En ik vermoed niet dat je gewoon een paar aders kan combineren om tot een 'dikkere' kabel te komen?
En dan zit er nog een spanningsval op, al is de afstand niet al te groot.
Afhankelijk van de afstand zal dit een oplossing kunnen zijn. Niet een nette oplossing, maar het kán wel.
Je kan kabels gewoon combineren om de last te dragen. Hou er wel rekening mee dat de stroom ook terug komt, dus dat de aarde draad minstens even dik moet zijn.
Je zou 4 draden kunnen combineren en daar 5V op zetten, en dan de andere 4 aan de return hangen.

CAT5e zegt alleen niks over de aderdikte. Zou je kunnen achterhalen wat de dikte van de aders is?
26AWG is in principe voldoende om 2A doorheen te sturen, al zou ik het zelf niet zo snel doen.
Hoe dikker hoe minder spanningsval je hebt.

Hier staat een handig rekentooltje.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:12
Wellicht is dit soort een wat aantrekkelijker formaat?

https://www.allekabels.nl...FnYzEZAYtRkBoCqmEQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Moet de netwerkkabel ook nog netwerk blijven leveren ?
Anders zijn er gewoon POE (power over ethernet) naar USB adapters.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Dat ziet er inderdaad al wat handzamer uit! Maar gaat dit ook met een 5V-voeding werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 21:29
Op 5V zullen voor hetzelfde vermogen de verliezen wat groter zijn. Maar zie niet waarom het niet zou kunnen. Je moet alleen zelf een verloopje maken van je adapter naar de PoE injector en van de injector naar je tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:12
Mee_ schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:14:
[...]

Dat ziet er inderdaad al wat handzamer uit! Maar gaat dit ook met een 5V-voeding werken?
Ehm oeps, ik had alleen oog voor het formaat.
Maar heb je in ieder geval iets om vanaf te starten, zal eens kijken of ik iets beter compatibel kan vinden.

[Edit]
Volgens mij wat gevonden voor je...
https://www.amazon.com/Ra...ter-passive/dp/B01DF9QYKW

[ Voor 15% gewijzigd door Dieks77 op 19-08-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:52

AlphaRomeo

FP PowerMod
De spanningsval kun je ook gewoon meten toch lijkt me. Het mooist zou zijn om een regelbare voeding in je technische ruimte te plaatsen, dan even de multimeter op het uiteinde en opdraaien tot je 5V hebt. Als alternatief zou je ook een zwaardere voeding (6.2V bijv) kunnen gebruiken als daarmee de spanning aan het eind op 5V uitkomt.

Daarnaast denk ik dat het goed is om na te gaan of die tablet in idle ook 2A door laat of dat het dan (veel) minder is. Mijn vermoeden is namelijk dat alleen bij het laden van de accu de volle stroom benodigd is, en zodra die vol zit ga je terug naar waarschijnlijk <0.5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:42
Wat je misschien nog kunt doen is een USB autolader (zo'n Sigarettenaansteker unit) ombouwen/slopen zodat je die met 12V over de de ethernet kabel kunt voeden.

Zo loopt er een nog lager stroom door de aders en heb je ook geen last van de spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
Je kunt ook bij ome Ali een DC/DC converter met micro-USB uitgang halen en op je UTP bekabeling aansluiten. Ding is mooi compact dus vast wel weg te werken in het doosje. Standaard 12V adaptertje aan de andere kant en gaan:

https://nl.aliexpress.com...-converter-micro-usb.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:10
Je kunt zoiets nemen:
QC2.0 QC3.0 Snelle Snellader USB Module Board Hoge Efficiëntie DC-DC Step Down Buck Converter 10 V-32 V 3.8 V-12 V Mobiele Telefoon
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xkLf362.png

Dan is het niet meer zo belangrijk dat je spanning verliest over je ethernet kabel.
Klem je de aders van je CAT cable in een wago klem, draadje naar deze module en een kabeltje naar je tablet.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 19-08-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:13
Domme vraag wellicht vanuit mijn kant. Maar waarom geen tablet met PoE? Zijn er meerdere te koop met een mooie wal Mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Veel goede oplossingen, bedankt daarvoor! Vooral aan de DC-DC converter had ik niet gedacht en is best interessant. Ook leuk om te weten dat ik dus wel degelijk de adertjes van de ethernetkabel kan combineren om stroom door te jagen. Ik denk dat ik eerst dat eens zal proberen (2x 4 aders) en kijken wat dat geeft qua spanning, en anders zo'n DC-DC converter bestellen en er 12V opzetten.
pizzaboertje schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:40:
Domme vraag wellicht vanuit mijn kant. Maar waarom geen tablet met PoE? Zijn er meerdere te koop met een mooie wal Mount.
Ik heb nog een tablet liggen die niet wordt gebruikt, zou zonde zijn om er niets mee te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:10
Dat met 5V over een ethernet kabel is leuk. Maar je tablet gaat weigeren op te laden als er geen lader identificatie op de D+/D- lijnen te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Oke. Gebruik je 2x2 draden voor de stroom.
En heb je nog 4 draden over.

Dus aan de ene kant van de upt maak je een USB stekker een laat blok.
En aan de andere kant een micro plug..

Alle draden solderen en aansluiten, en de tablet weet van niks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:17
Misschien een ander idee, en zelf geen ervaring mee. Maar lijkt me wel flexibeler voor eventueel later nog aan te passen of te verplaatsen.
Zou je niet met een POE naar USB kunnen werken. Dan kan je de ethernet aansluiting gewoon voorzien van een ethernet met POE vanuit je meterkast en dan aan je wand zo iets (1e google resultaat, dus geen idee hoe goed het werkt of zo) https://www.amazon.com/GA...ble-Tablets/dp/B019BLMWY0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 20:39

World Citizen

FreeReef.nl

POE injecteren in de meterkast, en dan dit kopen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/9481/files/251921459/500x500x2/poe-splitter-met-utp-en-usb-aansluiting.jpg

https://www.tabletsolutio...p-en-usb-aansluiting.html

Overigens doe ik zo ongeveer iets met mijn scheerapparaat. Ik was het beu dat het vermogen inkakte tijdens gebruik.

Dus nu heb ik hem met een netwerkkabel aangesloten op de adapter. En nu kan ik in de slaapkamer beginnen, dan naar de plee en ongeveer als ik bij mijn nek aangekomen ben sta ik in de badkamer :)

Dit dus over 5 meter CAT5e aders.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-07 12:16
Hoe heb je dit nu opgelost?
Ik zit in dezelfde situatie.

UTP voorzien , nu wil ik daar tablet hangen en dus geen kant en klare voeding optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Mijn tablet hangt momenteel dood aan de muur...
Ik heb dus geprobeerd om de UTP-kabel als 'verlengkabel' van de USB-kabel te gebruiken, en als ik de tablet aansluit detecteert hij wel dat hij is aangesloten, maar opladen doet hij niet.
Zit ook maar als test vast met een hoop WAGO-klemmen, ik moet dit nog eens fatsoenlijk solderen maar ben er nog niet toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Mee_ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:22:
Ik heb dus geprobeerd om de UTP-kabel als 'verlengkabel' van de USB-kabel te gebruiken, en als ik de tablet aansluit detecteert hij wel dat hij is aangesloten, maar opladen doet hij niet.
Hoeveel aders heb je hierbij gebruikt?
En heb je toevallig al eens geprobeerd de spanning (belast) te meten met een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Ik gebruik 2 aders per USB-ader (4 x 2 dus). De spanning is mooi 5V, amper een spanningsval over te meten. Onbelast weliswaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Mee_ op 03-06-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Mee_ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:41:
Ik gebruik 2 aders per USB-ader (4 x 2 dus). De spanning is mooi 5V, amper een spanningsval over te meten. Onbelast weliswaar.
Onbelast zal het altijd 5V zijn, zelf met een 0.01mm draadje.
Als je toch wago's gebruikt kan je makkelijke even belast meten, zo dicht mogelijk bij de belasting.

Als die spanning te laag is zal hij niet willen laden.

Een dc-dc converter zou nog een mogelijkheid zijn. Waarom kan je trouwens niet nog een kabel trekken naast/in plaats van de ethernetkabel?

Daarnaast zou het mogelijk moeten zijn om te laden zonder de data aders te gebruiken Niet elke tablet vindt dit even acceptabel, maar misschien wel even waard om te testen. Dan zou je 4 aders per voedingsdraad kunnen gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door dragonhaertt op 03-06-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-07 12:37

Fordox

00101010

Hoe lang is die kabel? USB wordt volgens mij gespecced tot een meter of 2-3. Veel verder dan dat en je spanning kakt in/heb je teveel parasitaire invloeden op je kabel waardoor je D+ en D- niet reageert zoals je zou verwachten, die nodig is om aan te geven aan de tablet wat voor type lader eraan hangt.

Ik denk ook dat je beter een PoE converter kan gebruiken, anders denk je later in een verre toekomst 'he, een netwerkpoort, laat ik daar mn pc inpluggen' en doet dat apparaat niks.
Anders moet je misschien kijken of je op een andere manier je power krijgt door de cat5e kabel en daarna converteert naar USB. Kun je niet een 'logge' optie wegwerken in de muur zelf?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Vandaag nog eens getest: zonder belasting was het 4,9V, als ik de tablet aansloot werd dat een 4,4V... Bij het niet gebruiken van de datalijnen en de andere aders bij de bestaande voegen (dus 2x 4 aders) wordt dat 4,6V. Maar de tablet wilt daar nog steeds niet mee laden...

Ik ga zoals hier al voorgesteld voor deze oplossing gaan, ik heb aan de andere kant toch al een 24V-voeding klaar staan en het lijkt klein genoeg om in de muuruitsparing weg te kunnen werken.

[ Voor 40% gewijzigd door Mee_ op 06-06-2020 17:26 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Mee_ schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:04:
Ik ga zoals hier al voorgesteld voor deze oplossing gaan, ik heb aan de andere kant toch al een 24V-voeding klaar staan en het lijkt klein genoeg om in de muuruitsparing weg te kunnen werken.
Vandaag dit ontvangen en geïnstalleerd: works like a charm, met 2 aders per pool.
Is ook heel klein en dus perfect weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 06:57
Dit topic heeft mij goed geholpen!

Ik heb van een CAT6 kabel, 2x 4 aders gebundeld en gebruikt een 10W / 2A converter, ik kreeg het niet voor elkaar met 1 of 2 gebundelde aders, de stroomtoevoer was dan onvoldoende.

Moet ik me nu nog zorgen maken over hitte in de kabel? Of is dit een veilige setup om te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
@Forza11 Gebruik je een 100% koperen (CU) kabel, en geen CCA of CCS? Die laatsten geleiden stroom veel slechter. Welke ingaande spanning gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik lees nergens hoe lang de netwerkkabels zijn. Maar 2 ampère levert ongehoord veel spanningsval op. M.i. kan dit nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Nielson schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:28:
@Forza11Die laatsten geleiden stroom veel slechter.
Dit is klok-klepel. Het klopt niet. E.e.a. is enkel afhankelijk van de dikte en niet van het materiaal waar het van gemaakt is. Die obsessie met materialen verbaast me altijd zeer. Al dan niet ook nog "oxygene free" of dat soort onzintermen. Men moet niet zomaar alles geloven. De boodschap is altijd commercieel maar nooit gestoeld op de echte wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Bart2005 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Dit is klok-klepel. Het klopt niet. E.e.a. is enkel afhankelijk van de dikte en niet van het materiaal waar het van gemaakt is. Die obsessie met materialen verbaast me altijd zeer. Al dan niet ook nog "oxygene free" of dat soort onzintermen. Men moet niet zomaar alles geloven. De boodschap is altijd commercieel maar nooit gestoeld op de echte wereld.
Uhm, sorry maar aluminium en staal hebben toch echt gewoon een andere (veel slechtere) soortelijke geleidbaarheid dan koper...

Voor de warmte-ontwikkeling is de kabellengte idd wel relevant. Maar de kans dat dit iets is om je zorgen over te maken acht ik nihil.

Anyway het gebruiken van DC-DC converters en een wat hogere transportspanning is eigenlijk altijd wel aan te raden, ten eerste omdat je gewoon veel minder verlies hebt bij hogere spanningen, ten tweede omdat de converter automatisch compenseert voor het verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 19:52

AlphaRomeo

FP PowerMod
Bart2005 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Kijk even naar het tabelletje op deze wikipedia pagina dan zie je dat koper anderhalf keer beter zo goed geleid dan als aluminium. Natuurlijk is dat te compenseren met een dikkere kabel, maar dat gebeurd niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Solderen ga ik niet doen maar ben wel op zoek naar PoE adapter to usb
en dan gewoon een haakse usb kabel zodat ik zo weinig mogelijk kabel zie.
De PoE adapter moet wel in een electriciteitsinbouwdoosje passen.

Die zoektocht is echt simpeler gezegd dan gedaan, er is altijd wel 1 connector die niet goed is.

Andere opties voor tablet aan de muur zie ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
Nielson schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:28:
@Forza11 Gebruik je een 100% koperen (CU) kabel, en geen CCA of CCS? Die laatsten geleiden stroom veel slechter. Welke ingaande spanning gebruik je?
Ja het is een volledig koperen kern, er zit een converter tussen die 230 omzet naar 5v/10w/2amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
Bart2005 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:33:
Ik lees nergens hoe lang de netwerkkabels zijn. Maar 2 ampère levert ongehoord veel spanningsval op. M.i. kan dit nooit.
het is niet zo heel lang, ik denk een meter of 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik ga dit doen denk ik

https://www.amazon.de/UGR...c_364921031_t3_B07GX8PV4V

icm

https://www.amazon.de/DSL..._1626220031_t1_B07W6KM59K

En die adapter in de muur uitkappen :( Zal dat werken met een samsung tab S3?

Of iemand anders nog ideetjes?
Dit was ook mooi, maar pokkkeduur en dan nog verzendkosten nr BE
https://intuitiveusa.com/s-mount-poe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Forza11 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:57:
Ja het is een volledig koperen kern, er zit een converter tussen die 230 omzet naar 5v/10w/2amp
Oke, maar dan is het wel redelijk verklaarbaar, je hebt een lage spanning en vrij hoge stroom waardoor het spanningsverlies naar verhouding groot is. Zoals geopperd in dit topic kun je beter aan de ene kant van de kabel een wat hogere spanning gebruiken (bv 24V of 48V) en die met een kleine DC/DC converter uiteindelijk omzetten naar 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
Nielson schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:02:
[...]
Oke, maar dan is het wel redelijk verklaarbaar, je hebt een lage spanning en vrij hoge stroom waardoor het spanningsverlies naar verhouding groot is. Zoals geopperd in dit topic kun je beter aan de ene kant van de kabel een wat hogere spanning gebruiken (bv 24V of 48V) en die met een kleine DC/DC converter uiteindelijk omzetten naar 5V.
Thanks, maakt het dan nog wat uit voor de tablet als die meer dan 5v toegeleverd krijgt? Of gebruikt die alleen wat hij moet gebruiken?

Overigens, ter verduidelijking, het werkt nu wel sinds ik dus 2x 4 aders gebruik van die UTP kabel. 2x2 aders werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Forza11 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:05:
Thanks, maakt het dan nog wat uit voor de tablet als die meer dan 5v toegeleverd krijgt? Of gebruikt die alleen wat hij moet gebruiken?
De tablet krijgt gewoon 5V van de dcd/dc converter aan het einde van de kabel.
Overigens, ter verduidelijking, het werkt nu wel sinds ik dus 2x 4 aders gebruik van die UTP kabel. 2x2 aders werkte niet.
Dan zat je net op de rand ws. Heb je toevallig nog gemeten welke spanning je overhoudt bij de tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
skank schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:01:
Ik ga dit doen denk ik

https://www.amazon.de/UGR...c_364921031_t3_B07GX8PV4V

icm

https://www.amazon.de/DSL..._1626220031_t1_B07W6KM59K

En die adapter in de muur uitkappen :( Zal dat werken met een samsung tab S3?
Je kunt ook dat zelfde convertertje gebruiken wat jeroen3 voorstelt?

Bijkomend voordeel dat je dan ook geen (dure) POE injector nodig hebt maar gewoon een oude laptop adapter kunt gebruiken. (edit: Disclaimer: wel oppassen dat je vervolgens niet een laptop aan die UTP-kabel hangt, anders wordt het alsnog een dure grap)

Als je solderen spannend vind, meld je ff in het EL-kroeg topic, vast wel iemand in de buurt die je daarbij kan helpen.
Forza11 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:58:
[...]

het is niet zo heel lang, ik denk een meter of 8
8 meter is verschrikkelijk lang als je met 5V een beetje vermogen probeert over te dragen. Maar goed, als het werkt is het mooi. Hoef je er niet perse wat aan te doen.

Meer dan 5V moet je niet op je tablet zetten. of nouja, 5,2V valt nog te overwegen, dan heb je wat headroom om spanningsval te overbruggen. Maar je moet niet zomaar 6V of zo op de kabel gaan zetten. De spanningsval is afhankelijk van hoeveel stroom je tablet verbruikt. Als deze volledig opgeladen is en standby staat is de spanningsval nihil.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 31-07-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
mcDavid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Je kunt ook dat zelfde convertertje gebruiken wat jeroen3 voorstelt?

Bijkomend voordeel dat je dan ook geen (dure) POE injector nodig hebt maar gewoon een oude laptop adapter kunt gebruiken. (edit: Disclaimer: wel oppassen dat je vervolgens niet een laptop aan die UTP-kabel hangt, anders wordt het alsnog een dure grap)

Als je solderen spannend vind, meld je ff in het EL-kroeg topic, vast wel iemand in de buurt die je daarbij kan helpen.

[...]
Klopt wat je zegt..
Alleen ik vind het een hoop gedoe om een tablet continu van voeding te voorzien aan de muur, enkel en alleen voor home assistant :p

Misschien moet ik gewoon een houde voorzien waar de tablet in en uit kan, en laadt ik die gewoon ff op wanneer die te laag in spanning komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
Nielson schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:10:
[...]
De tablet krijgt gewoon 5V van de dcd/dc converter aan het einde van de kabel.
[...]
Dan zat je net op de rand ws. Heb je toevallig nog gemeten welke spanning je overhoudt bij de tablet?
Ik meet 4.9v bij gebruik van 4 aders, met 2 had ik niet gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb zelf gewoon echte 48V PoE 802-11af in gebruik, omdat ik al wat van de apparatuur had. Ik heb een vergelijkbare converter als World Citizen in gebruik, die draait al 2.5 jaar probleemloos mijn Orange Pi server.
Pagina: 1