Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-11 18:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik merk dat mijn huidige 3 jaar oude systeem niet altijd meer performed als ik van het syteem zou willen:

- League of Legends spelen en streamen. Ik vind hoge framerate belangrijk, ik heb een 144hz scherm en bij FPS drops merk ik dat direct qua gevoel.
- Voor mijn werk moet ik grote Excel bestanden analyseren en bewerken. Dit kunnen zwaar belastende files zijn. Ik weet eigenlijk niet eens of je hier CPU of RAM voor nodig hebt. Gevoelsmatig CPU.
- Als hobby wil ik wel eens e.e.a. aan software programmeren, voornamelijk in PHP, dus ik installeer altijd ook een webserver op mijn main computer. Niet super belastend, maar dacht ik vermeld het wel even.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen maximum budget, whatever it takes, maar wil wel bang for buck. Geef persoonlijk minder om de RGB en andere aesthetics.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProduct
1BehuizingenA4-SFX
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB (rev. 1.0)
1VoedingenCorsair SF450
1MonitorenDell S2716DG Zwart
1ToetsenbordenRazer BlackWidow Tournament Edition Chroma (Qwerty US)
1MuizenRazer Naga Chroma

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 236,-€ 236,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 152,99€ 152,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 942,94

Waarom Ryzen 3700X:
Ik twijfel heel erg tussen een 3600 en een 3700X. Beide zouden prima moeten volstaan met hetgeen ik wil gaan doen. Ik dacht in eerste instantie voor de 3600 te gaan om het systeem iets koeler te houden, maar toen las ik in een review dat de temps van de chips vergelijkbaar zijn. In dat geval heb ik liever een 3700X en ben ik wat meer toekomst proof. De 3700X heeft ook nog een pre m.b.t. streaming.

Waarom Gigabyte Aerux X570:
Ik heb de hardware.info review gelezen en hieruit concludeer ik dat de X570 over het algemeen kwalitatief hoogwardigere moederborden zijn. Daarnaast heb ik geen zin in Bios upgrade geneuzel. Ik wil een compatible board.

Waarom Noctua NH-L9a-AM4:
Omdat dit de best performende luchtkoeler is in de A4-SFX case.

Waarom Crucial Ballistix 3200Mhz:
Ik heb een review gelezen dat 3200Mhz sweet spot is voor AMD 3000, maar die was veel te technisch en daar snap ik maar weinig van. Ik heb dus maar gewoon een random setje gepakt. Eerlijk gezegd geen idee of dit goed is.

Waarom Samsung 970 EVO 1TB:
Omdat deze SSD in het verleden al heeft bewezen tot de beste te horen. Verder geen reden.

Waarom GeForce 1070 GTX
Omdat deze kaart volgens mij nog prima volstaat en ik het idee heb dat het het geld niet waard is om te upgraden. Wel heb ik momenteel last van een zwart flikkerend scherm onder lange belasting tijdens gamen. Ik heb al veel geprobeerd software kant ik weet niet precies waar het aan licht, maar als dit probleem aanhoud zou ik kunnen upgraden naar 2060 Super of 2070 Super.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen (merk)voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een nieuwe build doen in de huidige case, maar ik realiseer me ook dat het misschien niet ideaal is qua temps met de setup die ik in gedachte heb. Het is van belang dat de form factor enigszins compact is, omdat de computer bij mij in de woonkamer staat van mijn niet al te grote appartement. Ik wil geen groot bakbeest.

Ga je overklokken?
Nope, ik heb vertrouwen dat de chipbakkers gemiddeld genomen gezien de beste settings afleveren op de chips die ze verkopen.

Wat verwacht je van ons?
Wat vinden jullie van de door mij gekozen setup? Is dit een goede upgrade van mijn huidige systeem die futureproof is?

Verwachten jullie dat dit te doen is qua temps? Wat zou de impact zijn van een stapje terug doen van de CPU, bijvoorbeeld een AMD 3600. Ik heb gelezen dat dit niet veel uit maakt qua temps, maar ik hoor graag jullie ervaringen.

Past bovengenoemde setup met een 450 watt voeding, of is deze aan vervanging toe?

Alle reacties

• sh1fT
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-01 22:53
Het ziet er goed uit maar die SSD is heel duur, je kan bv deze nemen pricewatch: Kingston A2000 1TB. Hierbij heb je ook 1TB en deze is ook razendsnel.

450 Watt is zeker genoeg voor he systeem, maar je voeding is dan ook al 3 jaar oud, ik denk dat je beter naar deze pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W of deze pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W kan kijken.

Voor de rest een prima build, in de komende jaren zal je waarachijnlijk wel je GPU moeten vervangen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:40
De voeding kun je prima herbruiken, een nieuwe voeding na 3 jaar is echt zonde en onnodig (tenzij je echte garbage hebt), zeker deze.

Zie: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
De pricewatch: Corsair SF450 is een voeding welke eenzaam aan de top staat in vergelijking met andere SFX voedingen. Dus voor een vlotte game PC welke een SFX voeding nodig heeft is er eigenlijk maar één keuze en dat is deze voeding. Met 90 euro is de prijs relatief laag voor de kwaliteit, prestaties en stilte welke deze voeding levert. 450W moet daarnaast ook voldoende zijn voor (zo goed als) elke denkbare single GPU gaming PC. Dus kijken naar de minder goed presterende en duidelijk minder stille SF600 heeft vaak weinig zin. De garantie op deze voeding bedraagt 7 jaar, maar 10 jaar moet die prima meegaan, dus eventuele toekomstige upgrades mogen ook geen probleem zijn.
Review: http://www.tomshardware.c...50-power-supply,4512.html
Het is wel een beetje lastig om een vergelijking aan te geven ten opzichte van je vorige systeem, als we niet weten wat dat is.

Ook weten we niet wat de resolutie is waar je op speelt. Daardoor is het nogal lastig om uberhaupt een conclusie te trekken dat het de cpu is, of het geheugen of toch de gpu (die je wilt houden).
- Voor mijn werk moet ik grote Excel bestanden analyseren en bewerken. Dit kunnen zwaar belastende files zijn. Ik weet eigenlijk niet eens of je hier CPU of RAM voor nodig hebt. Gevoelsmatig CPU.
Dit kun jij zelf echt het beste beoordelen door middel van Taakbeheer/Taskmanager. (Ctrl-Shift-Escape in Windows 10)

Voor wat jij er mee doet is een 3600 ook prima (trekt ook een webservertje prima). Ik weet niet in hoeverre je in Excel gelimiteerd bent door de cpu, maar zou je bij hele zware sheets nog wel eens voordeel kunnen hebben van de 3700x.