Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

1e PC build budget 1500/1700 (inc. monitor/toetsenbord)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen, ik ben bezig om mijn eerste pc te gaan samenstellen. Ik heb tot nu toe alleen maar (gaming) laptops in bezit gehad en voor mij is het nu tijd om een pc te gaan bouwen. Mijn huidige laptop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Aspire VX-591G-78J8€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Deze laptop heeft het redelijk volgehouden maar kan de huidige games gewoon niet meer aan op normale settings. Het enige wat ik dan ook mee zal nemen voor mijn nieuwe pc is een headset en een muis, verder niks. Ik heb uiteraard zelf ook al wat research gedaan alleen zit nog met enkele punten waarbij ik wel wat advies kan gebruiken. Ik vind het zelf wel leuk om wat RGB effecten in de build te verwerken, maar het hoeft geen kermisattractie te worden :+
De games die ik speel en wil gaan spelen zijn o.a. PUBG, League of Legends, Borderlands 3, nieuwe COD en CyberPunk 2077.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc zal voornamelijk gebruikt worden om te gaan gamen, verslagen uitwerken voor mijn studie en het standaard webbrowsen (Youtube, Mail, social media etc.) Ik dacht zelf aan gamen op 1080p/144hz, maar aangezien ik nog niks bezit kan dit evt. ook nog 1440p/144hz worden mits het budget dat toelaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een vast budget, maar hoop dat ik tussen de €1500 & €1700 wel iets moois kan samenstellen dat de komende 3 tot 5 jaar mee kan gaan?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik mee zal nemen zijn een headset en een muis, verder zal alles nieuw gekocht worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het lijstje dat ik tijdens mijn vakantie heb samengesteld ziet er als volgt uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 145,-€ 145,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 480,50€ 480,50
1BehuizingenPhanteks Eclipse P350X Zwart€ 66,-€ 66,-
1MonitorenAOC C27G1 Zwart€ 232,60€ 232,60
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 57,90€ 57,90
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 76,-€ 76,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (US)€ 54,04€ 54,04
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 107,05€ 107,05
1VoedingenBitFenix Whisper BWG550M€ 88,50€ 88,50
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.603,54

Ik ben voor een AMD build gegaan, omdat de prijs/kwaliteit verhouding gewoon erg goed is. Hieronder een korte toelichting op mijn keuzes.
Ryzen 5 3600
Ik denk dat deze processor voldoende is voor wat ik ermee wil gaan doen, ik zie de meerwaarde om te upgraden naar de 3600x daarom ook niet in.
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
Het liefst heb ik een moederbord met Wi-Fi. Eens in de zoveel tijd valt de verbinding via de kabel weg, maar de Wi-Fi werkt dan nog wel (geen idee wat de oorzaak hiervan is). De x570 moederborden zijn wat prijzig en ik zag dat de reviews van de pro carbon erg goed waren. Hij moet nog wel geupdate worden, maar dit laat ik door azerty doen of zal ik zelf proberen a.d.h.v. tutorials. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik de PC zelf in elkaar wil zetten.
Phanteks Eclipse P350X Zwart
Ik zat te twijfelen tussen de P350x en de h510i, maar ik vind de P350x er uiteindelijk wat strakker uitzien.
AOC C27G1
Na meerdere reviews te hebben bekeken leek deze monitor mij prima, het is 1080p/144hz en dat lijkt mij opzich prima. Misschien omdat ik niet anders gewend ben dan 1080p/60hz?
Koeling
Ik weet dat waterkoeling eigenlijk niet nodig is voor een 3600, maar ik vind het er persoonlijk superstrak uitzien vergeleken met een aircooler. De Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB schijnt wat luid te zijn, maar zolang dit niet boven een gemiddeld pratend persoon (discord) uitkomt heb ik er geen moeite mee. Verder heb ik er een setje Corsair LL120 RGB LED bij gedaan, omdat de case standaard maar met 1 fan komt als ik het goed heb. Ik vraag me alleen af of het qua RGB niet teveel wordt zo...
Geheugen
Ik heb op dit moment de Corsair Vengeance RGB Pro 3200/cl16 in mijn lijstje staan. Op o.a. reddit zag ik staan dat de Ryzen 5 3600 meer baat had bij een 3600 setje ram. De RGB Pro 3600/cl18 kost een paar euro meer en schijnt qua snelheid gelijk te zijn aan de 3200/cl16, maar las op een aantal fora dat juist de 3600/cl18 een betere keus zou zijn omdat dit beter compatible is met de Ryzen 3000 series? (Heb hier bar weinig verstad van en het zijn allemaal aannamens)
BitFenix Whisper BWG550M
Verschillende topics zeiden dat de rm550x en de Whisper 550 allebei goede keuzes waren dus ben ik voor de net wat goedkopere gegaan. Heb de componenten in een PSU calculator gezet en die zei dat ik nog ruim onder de 550w bleef.
Opslag
Zit op dit moment nog te twijfelen tussen de 1tb 660p van intel en de 1tb A2000 van Kingston, zie wel dat het prijsverschil op is gelopen naar +- €30 en twijfel of dit het waard is.
Videokaart
In het lijstje heb ik een Powercolor Red Devil RX 5700 XT staan omdat dit een van de betere aftermarket kaarten schijnt te zijn, echter is deze en de meeste andere aftermarket 5700xt kaarten niet goed leverbaar. Ik weet dus niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Het liefst heb ik de PC voor het beta weekend van COD af. Mooiste zou zijn nog wat eerder zodat ik BL3 gelijk kan spelen >:)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, maar AMD lijkt op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wat RGB lijkt me wel leuk, en qua geluid hoeft die niet super stil te zijn maar het is ook wel fijn als die niet boven mij uitkomt terwijl ik op discord zit o.i.d.

Ga je overklokken?
Hier heb ik geen verstand van en ben ik daarom ook (nog) niet van plan. Wie weet in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een aantal punten waar ik nog niet helemaal over uit ben en daarbij is alle feedback/advies welkom.
- Wat raden jullie aan qua monitor voor iemand die niet meer gewend is dan 1080p/60hz en een budget heeft van rond de 1500/1700 inc. monitor. 1080p of 1440p? (Wordt sws 144hz)
- Heeft iemand ervaring met RGB builds en is het een beetje in te schatten of met de componenten die ik heb gekozen het een hele lichtshow wordt of zal dit wel meevallen?
- Wat is slim qua videokaart als ik wil gaan voor een 5700 (XT), pakken wat je pakken kan of geduld hebben en wachten tot de red devil eindelijk voorradig en leverbaar is?
- Ik heb niet/nauwelijks verstand van RAM, daarom hoop ik op advies of ik zal gaan voor de 3200/16 of de 3600/18 i.c.m. de Ryzen 5 3600.

Excuses voor de lange post, maar wilde graag wat toelichting geven op mijn gemaakte keuzes. Alle feedback/adviezen zijn van harte welkom, ook hoor ik graag of ik dingen heb fout gedaan bij het aanmaken van dit topic! _/-\o_

Alle reacties

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:09

Contagio

Vullend

Hoi moederbeer,

Ik zie je topic al een tijdje open staan zonder reactie, ik zal een poging wagen. Ik heb een paar dagen geleden mijn compleet nieuwe PC besteld (wacht nog op het mobo) met ongeveer hetzelfde idee als jij.

3600 is voor jouw wensen prima denk ik, heb dezelfde genomen.

Ik vond de x570 borden ook vrij prijzig, daarom heb ik voor een MSI MAX B450 bord gekozen (Tomahawk MAX). Jij wil graag WiFi hebben dus dat zal je iets meer kosten.

Kast vond ik echt een persoonlijke keuze, dus kies iets wat je wensen vervult, zoals geluid, koeling, glas, etc. en je kan er alle kanten en prijzen mee op.

Ik heb gekozen voor een aparte luchtkoeler om de temperatuur en geluidsproductie omlaag te krijgen tegenover de standaard koeler die met de 3600 komt. Waterkoeling is wat duurder, maar als je dat wil: nemen! Ziet er strakker uit dan een luchtkoeler vind ik.

Wat geheugen betreft heb ik een 3200Mhz kit genomen. Ryzen doet het goed met hoog geklokt geheugen, maar dat is weer ietsje duurder. Verder is er allerlei info te vinden over klokfrequentie, CAS latency etc. Daar kan je genoeg over vinden op YouTube en hier op het forum. Beslis zelf of de iets hogere prijs je het waard is.

Het internet gaf aan dat mijn onderdelen 384W nodig hebben, mijn videokaart (2070 Super) zegt 650W. Ik heb een draadje geopend in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 en daar zeggen ze dat je 450W genoeg hebt. De tussenweg die ik heb genomen is een 550W voeding :)

Wat opslag betreft, ik wil compleet van harde schijven af en had al een 500GB SSD. Ik heb de Intel 1TB 660p genomen puur op prijs. Zijn er snellere en betere alternatieven beschikbaard? Ja. Heb ik dat nodig en wil er voor betalen? Nee.

Wat betreft de videokaart is de RX 5700 een zéér aantrekkelijke keus. Ik heb er veel naar gekeken en op gewacht (niet-blower versies) maar uiteindelijk besloten om een RTX2070 super aan te schaffen. Ongeveer 100 euro duurder, maar hopelijk: lagere temperatuur, lager stroomverbruik en dus minder geluid. Verder schijnt alles kwa drivers goed te werken, waar AMD hier nog wel moeite mee heeft in het begin.
Ik heb AMD kaarten gehad en inderdaad in het begin last van BSOD's en slechte software voor bijvoorbeeld zelf gemaakte fan curves etc.
Uiteindelijk komt het goed en niet iedereen heeft er last van, maar ik heb besloten om 100 euro meer uit te geven (deed wel een beetje pijn). Plus dat ze slecht of niet leverbaar zijn. Als je eenmaal je componenten bij elkaar hebt wil je bestellen en morgen alles binnen hebben en bouwen! En niet wachten op een onbekende levertijd..

Alles wat ik hier geschreven heb komt vanuit een maand of 2 inventariseren en informatie inwinnen hier en bijvoorbeeld Reddit. (/r/buildapc of /r/buildapcforme)
Verder een tip die ik je kan geven als iemand die ook meerdere (uitgebreide) topics heeft geopend: hou het simpel, kort en to the point. Lange verhalen heeft bijna niemand zin om te lezen en eigenlijk gaat het maar om een paar dingen: wat is je budget en wat wil je er mee doen. En probeer vergelijkbare topics te vinden, daar worden al veel vragen beantwoord die je zelf hebt!

Succes!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

CPU = een prima keuze
Moederbord = normaal gesproken zou ik een MSI B450 Tomahawk Max aanraden, maar wifi een must is dan is dit een betere oplossing. Gamen doe je overigens het liefst gewoon bedraad.
Kast = persoonlijke keuze
Monitor = ik zou gaan voor een 1440p monitor; dat is nou net even mooier (uiteraard wel duurder)
CPU Koeler = van die watercooler ga je spijt krijgen; als je geen luchtkoeler wilt dan zou ik kiezen voor een Corsair Hydro 110/115 RGB - ook gezien de andere corsair onderdelen, dan kan je alle RGB mooi in iCue aansturen
Geheugen = de Ryzen memory controller heeft het meeste baat bij snel geheugen; 3200C14/5 of 3600C16 - dit zijn overigens wel het duurste geheugen - het maximale verschil is zo'n 4% dus ik zou het gewoon laten bij een 3200C16 setje.
Voeding = prima keuze
SSD = Intel 660p is een budget keuze, de pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB is beduidend sneller en gaat langer mee (duurzamer)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
@Contagio @Vidra
Super bedankt voor jullie feedback/advies. Heb het lijstje wat aangepast en voor €30,- meer past er nu een 2070 super in i.v.m. de levertijden van de AIB 5700 serie. Ik kijk nog even aan of ze toevallig de aankomende dagen goed leverbaar zijn en anders bestel ik denk ik het volgende:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 549,-€ 549,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P350X Zwart€ 66,-€ 66,-
1MonitorenAOC C27G1 Zwart€ 229,-€ 229,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 41,-€ 41,-
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 76,-€ 76,-
1VentilatorenPhanteks PH-F120MP Zwart, 120mm€ 15,-€ 15,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (US)€ 54,04€ 54,04
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 107,05€ 107,05
1VoedingenBitFenix Whisper BWG550M€ 88,50€ 88,50
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.630,54

Ben gegaan voor de tomahawk max, als de internetkabel problemen te vaak voorkomen haal ik wel een wifi adapter o.i.d.
Ben ook afgestapt van de waterkoeler en gegaan voor de mugen 5 + een extra fan case voor de intake.
Twijfel nog over 1440p, aangezien die monitoren wel een stukje duurder zijn.

Nogmaals bedankt!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Heb je een Coolblue winkel of een Mediamarkt in de buurt; ga daar eens langs om de verschillen te zien tussen 1080p en 1440p; zelf gebruik ik 1440p thuis (en helaas op kantoor maar 1080p...) - maar ik wil niet meer anders

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
@Vidra
Wou toevallig vandaag toch nog langs de Mediamarkt gaan, dus zal gelijk het verschil bekijken en daarop mijn keuze maken. Thanks!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Verwijderd schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:37:
@Vidra
Wou toevallig vandaag toch nog langs de Mediamarkt gaan, dus zal gelijk het verschil bekijken en daarop mijn keuze maken. Thanks!
Succes 8)

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
Je kast is en blijft persoonlijke keuze, maar ik vind dat veel Tweakers vaak niks te melden over een kast hebben.
Een kast zorgt voor je airflow/warmte uitwisseling in je kast en ter bescherming van je componenten.Dat je een kast selecteert van 66 euro is natuurlijk prima en zal echt wel voldoen, vind alleen dat als je er 3 ventilatoren bij koopt ( nu zijn ze eenmaal RGB en kosten ze dus wel wat meer dan gebruikelijk, maar dan spendeer je wel ) 66 euro voor een kast en een ultieme 80 euro voor 3 fans met een controller. Dan kom je wel uit op een 146 euro kostende kast in totaal. + nog een losse phantek fan voor 15 euro?

de 350x schijnt wel minder te koelen dan de 500 serie van nzxt.
Maar als je eenmaal naar dit budget gaat, zou je ook echt voor zoiets kunnen gaan:
pricewatch: Fractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart
vind ik voor dat budget een hele mooie kast, zitten veel stoffilters op , koelt stuk beter, , en je krijgt er 3 140mm ventilatoren bij.

SSD is prima, snelheid ga je niet merken met wat surfen voor studie en wat gamen.
Zou ook zonde zijn om dan 50% meer te betalen.

Verwijderd

Topicstarter
@dfbt
Bedankt voor je reactie, het klopt inderdaad dat die wat aan de dure kant is. Heb er zelf nog over na gedacht of ik dat echt wou. Ik vind het persoonlijk wel tof om er wat RGB in te verwerken, vandaar deze keuze. Ook zag ik de NZXT H510i met led strip erin verwerkt, maar voor die €105 vond ik dit uiteindelijk de betere keus.
De FD R6 ziet er ook erg strak uit, maar als ik daar wat RGB in wil verwerken kom ik uiteindelijk denk ik nog wat duurder uit?..
Ga denk ik nog maar even nadenken over wat ik uiteindelijk wil.

Thanks voor je feedback!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11 19:41
Toch een opmerking bij die cpu: als je je systeem wil houden voor 3-5 jaar, zou ik persoonlijk voor een octacore gaan. De 3700x dus. Kost je 150 euro meer, waardoor je al snel bij Een budget van 1800 euro komt. Maar je kan mss alsnog besparen door toch voor zo'n aib 5700 xt te gaan.

Geduld vandaag levert je wel wat op, op lange termijn. Er komen met jouw systeem nog vijf COD bèta weekends aan 😉

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1