Krapte op het stroomnet,krijgen we nu brown/blackouts? Help?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik zie meer de afhankelijkheid van het stroomnet als een uitdaging,

Met een WP/ Inductie heb je een dubbele fase aansluiting nodig,

enige elektra die ik "echt" nodig heb in huis is (16A)
- cv (pellet kachel cv of gas cv) voor ontsteking en circulatie van verwarming
- verlichting (hoognoodzakelijke)
- koelkast/vriezer (a++)
-telefoon opladen
- radio

Koken kan met een 1pit gasstelletje of bbq

Zelf zou ik 1 aparte elektra kabel (koophuis) door het huis kunnen trekken om deze dingen op een noodnet met een soort ups ertussen te zetten. omvormer PV panelen (zodat de ups opgeladen word) :?
of een (stille)aggregraat kosten/gemak zijn marginaal voor mij maar intressant genoeg om het te doen.

Maar niet iedereen heeft de luxe tot backup .. en een ups trek je snel leeg. te snel om "bruikbaar" te zijn voor lnge termijn en ik zie niemand een nood aggregraat in een kleine ruimte op slaan.

De tesla thuisbatterij is dan wellicht een betere optie als je niet teveel stroomslurpers eraan zet. Maar best hoge prijs voor 2x a 3x een brown/blackout van meer dan 8 uur .. dat staat niet in verhouding tot het beetje voedsel/ongemak wat je ervaart ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 04-09-2019 17:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37

TheBorg

Resistance is futile.

Ik vind het eigenlijk wel mooi. Natuurlijk ben ik helemaal voor zonnepanelen, warmtepompen, huizen van het gas, etc., etc. Maar niet te snel. Niet van mensen met prachtige oude (monumentale) huizen het onmogelijke vragen. Door dit probleem worden gemeentes gedwongen na te denken in plaats van dom te roepen "in 2022 is ons hele dorp van het gas".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:14:
(Moet het topic in AZ of DED dunno)
Iets wat misschien veel van ons al weten, de huidige infrastructuur van het stroomnet raakt overbelast.

De grootste uitdaging vind is "communicatie" (denk aan 112 & bereikbaarheid) die afgelopen jaar speelde .. 12 uur lang ofzo was 112/politie en zo onbereikbaar leuk als je op sterven ligt.
[...]
Kun je dat beter toelichten?
De laatste 112 storing had namelijk niets met stroomuitval of wat dan ook te maken.

En daarbij, is het je wel eens opgevallen dat je bij stroomuitval altijd nog kunt bellen met je mobiel? De zendmasten hebben een eigen noodstroomvoorziening en houden het 2G netwerk in de lucht, zodat hulpdiensten bereikbaar blijven.

Vind verder dat je nogal met losse flodders aan het schieten bent. Zo zijn scenario's dat het netwerk plat gaat door overbelasting op aanbod niet erg realistisch, omdat PV installaties (ook die bij mensen thuis) automatisch afschakelen als het voltage op het net te hoog wordt. Brownouts idem dito, daarvoor hebben we een netbeheerder die alles regelt en vrijwel overal in Nederland minimaal 100% overcapaciteit heeft om problemen in transport op te kunnen vangen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:52
Dat krijg je als je een publieke taak/dienst privatiseert en versnipperd. Niemand heeft meer de regie. Dat zou de politiek moeten doen, maar die wijzen al gauw naar de netbeheerders en die vinden de aandeelhouders veel belangrijker dan het op peil houden van het net.

Aan de andere kant; misschien gaan de nieuwe windmolens achter mijn huis voorlopig ook niet door.

Ik denk dat ik al vast mijn generator ga oppoetsen. Die staat al een paar jaar stil.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

TS wil het dus eigenlijk meer hebben over hoe men met luxeproblemen omgaat tijdens een lange stroomstoring?

@MadMarky heeft de punten benoemt die ik al wou posten. Je sleept er van alles bij de haren bij zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken. Insteek van het topic is an sich aardig, de OP raakt echter kant noch wal.

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 04-09-2019 17:43 . Reden: typo ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MadMarky schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:38:
[...]

Kun je dat beter toelichten?
De laatste 112 storing had namelijk niets met stroomuitval of wat dan ook te maken.
Volgens mij heb je mijn start post en de insteek niet begrepen. en ik begrijp uit je reactie dat je het niet voor kan stellen dat de artikelen een serieus probleem schetsen.

Ik verkondig niet "de dag der verdoemenis en bereid U voor", start dan aub je eigen topic.
ik heb over een serieus "probleem" die een redelijk impact kan hebben, welliswaar overleefbaar maar ik denk niet dat je daar te licht over na moet denken.
En daarbij, is het je wel eens opgevallen dat je bij stroomuitval altijd nog kunt bellen met je mobiel? De zendmasten hebben een eigen noodstroomvoorziening en houden het 2G netwerk in de lucht, zodat hulpdiensten bereikbaar blijven.
Ik heb regelmatig (stroom)storing meegemaakt, op diverse locaties .. je staat soms versteld hoe goed versus hoe slecht bedrijven/personen zijn voorbereid ..en telefonie ondanks je "generator" ligt er dan ook uit wellicht menselijk falen omdat schakelaar x niet overgehaald was of een defect dan pas optreed . of dat een Lift wel werkt.
Vind verder dat je nogal met losse flodders aan het schieten bent. Zo zijn scenario's dat het netwerk plat gaat door overbelasting op aanbod niet erg realistisch, omdat PV installaties (ook die bij mensen thuis) automatisch afschakelen als het voltage op het net te hoog wordt. Brownouts idem dito, daarvoor hebben we een netbeheerder die alles regelt en vrijwel overal in Nederland minimaal 100% overcapaciteit heeft om problemen in transport op te kunnen vangen.
Als gezond mens sta je niet snel stil bij de problematiek die veroorzaakt word .. jij kan bv makkelijk trap lopen. en hebt wellicht niet de hobby aquarium (of kent iemand met die hobby)

Sta eens stil bij je medemens die 8 hoog slecht ter been is, waarbij de valbeveiling in huis niet meer werkt of de lift .. soms hele simple dingen .. die veel ellende kunnen veroorzaken ..

betreft losse flodders .. ik verwacht van jou dat je situaties in kan beelden waarbij langduringe stroomstoring een uitdaging vormt. en hiermee parreert dat lijkt me positiever ..
FooLsKi schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:42:
de OP raakt echter kant noch wal.
als jij een nieuwe OP schrijft die niet gericht is op "doomsday prep" en ook niet 1st wereld problemen zoals "help mij haardroger" doet het niet wegens stroomstoring

Dan houd ik me aanbevolen, dus in afwachting van je reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 04-09-2019 18:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:02:
[...]

Volgens mij heb je mijn start post en de insteek niet begrepen. en ik begrijp uit je reactie dat je het niet voor kan stellen dat de artikelen een serieus probleem schetsen.

Ik verkondig niet "de dag der verdoemenis en bereid U voor", start dan aub je eigen topic.
ik heb over een serieus "probleem" die een redelijk impact kan hebben, welliswaar overleefbaar maar ik denk niet dat je daar te licht over na moet denken.

[...]

Ik heb regelmatig (stroom)storing meegemaakt, op diverse locaties .. je staat soms versteld hoe goed versus hoe slecht bedrijven/personen zijn voorbereid ..en telefonie ondanks je "generator" ligt er dan ook uit wellicht menselijk falen omdat schakelaar x niet overgehaald was of een defect dan pas optreed . of dat een Lift wel werkt.

[...]

Als gezond mens sta je niet snel stil bij de problematiek die veroorzaakt word .. jij kan bv makkelijk trap lopen. en hebt wellicht niet de hobby aquarium (of kent iemand met die hobby)

Sta eens stil bij je medemens die 8 hoog slecht ter been is, waarbij de valbeveiling in huis niet meer werkt of de lift .. soms hele simple dingen .. die veel ellende kunnen veroorzaken ..

betreft losse flodders .. ik verwacht van jou dat je situaties in kan beelden waarbij langduringe stroomstoring een uitdaging vormt. en hiermee parreert dat lijkt me positiever ..
Aangaande dat dik gedrukte deel in je post (bejaarden op de achtste etage van een woonflat): Wat wil je daar aan gaan doen? Moet de verhuurder van de appartementen daar een UPS neer gaan zetten welke vervolgens ook nog een NSA (op diesel?) als back-up heeft?

Ik doe voor m'n werk veel met netwerken en zie helaas ook regelmatig dat WiFi tegenwoordig een levensbedreigend iets is op het moment dat 't er ineens niet meer is maar.... Willen "we" dat stiekem niet zelf zo hebben met z'n allen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:02:
[...]

[...]

Langdurige stroomstoringen werken ontwrichtend, dat is al 100 jaar zo en is alleen maar erger geworden.

Maar zoals zoveel mensen hebben aangegeven: wat wil je concreet met dit topic bereiken? Dat we ons ervan bewust worden? Dat we alles in onze maatschappij een niet-electrische backup hebben?

Onlangs was er midden in Manhattan een lange storing. Voor zover ik weet is er niet massaal de pleuris uitgebroken en zijn er geen honderden mensen overleden. Tuurlijk levert het ongemakken op, maar niets onoverkomelijks. En voor de echt lange termijn? Nagenoeg ondenkbaar dat het voor gaat komen en anders hebben we er maar mee te dealen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:38
Jansen90 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:33:
[...]

Volgens mij is ons net juist zo stabiel omdat er in het verleden altijd wel aardig geïnvesteerd is door de netbeheerders. Dat nu het grote uitgangspunt van het net (de leverancier levert, de klant neemt af) begint om te draaien, vraagt wel meer dan een beetje vastrechtkosten investeren..
Nou, het net zou gewoon zwaar genoeg moeten zijn om alle teruglevering te verwerken. Elke installatie is immers niet zwaarder dan de hoofdaansluiting is. Als iedereen de max van zijn hoofdaansluiting gaat gebruiken voor afname moet het net het dan ook houden? Dan is er dus niets aan de hand.
Waar het dan mis gaat is dat er windmolens en zonneparken stroom op datzelfde net gaan duwen. Dat zijn dus de 'extra' aansluitingen die het moeilijk maken lijkt me.
Daar had de netbeheerder dus rekening mee moeten houden. Als ik het verzinnen kan dan moeten ze dat daar toch ook verzinnen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@MadMarky Dat 'onlangs' zal nog wel mee vallen... Ik heb "Down-Town / Manhattan" genoeg klanten welke niet graag zonder 'stroom' komen te zitten en achteraf ook wel serieus aan de bel gaan trekken als 't "INTERNET" even wég geweest was :P

De lijnen van AT&T zijn ooit wat minder 'stabiel' daar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dat het net niet zou voldoen als het lokaal produceren van stroom toe zou nemen, zou niet als een verrassing moeten komen, zoals nu wordt gepresenteerd.

Ca. 15 jaar geleden las ik al een artikel van een prof. van de TU Delft over dit probleem. Hij gaf daarin ook aan dat het onvermijdelijk zou zijn om ook na te gaan denken over lokale opslag van energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ik denk dat Liander maar hier een paar van moet gaan kopen. Zo moeilijk is het niet.

https://www.tesla.com/blo...lity-scale-energy-storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40

BCC

Basekid schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:17:
Echt he, lopen die netbeheerders jarenlang vastrechtkosten en aansluitkosten etc te rekenen, maar een beetje op tijd investeren doen ze niet.. zucht.
https://www.parool.nl/ams...n-stroominfarct~b74c497c/

Naja in Amsterdam willen ze bijvoorbeeld dus wel maar mogen ze geen extra kabels trekken of transformatorhuisjes plaatsen... tja dan wordt het lastig van t gas af 😀

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Belgie is dat al. Er is een afschakelplan dat als er te veel stroom gevraagd wordt gemeentes worden afgeschakeld van de stroom.

https://economie.fgov.be/...aarste/afschakelplan-voor

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:28

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 455473 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:31:
Ik denk dat Liander maar hier een paar van moet gaan kopen. Zo moeilijk is het niet.

https://www.tesla.com/blo...lity-scale-energy-storage
Ben je nou sarcastisch of niet? Zo simpel is het niet.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:53
No Hands schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:23:
[...]

Nou, het net zou gewoon zwaar genoeg moeten zijn om alle teruglevering te verwerken. Elke installatie is immers niet zwaarder dan de hoofdaansluiting is. Als iedereen de max van zijn hoofdaansluiting gaat gebruiken voor afname moet het net het dan ook houden? Dan is er dus niets aan de hand.
Waar het dan mis gaat is dat er windmolens en zonneparken stroom op datzelfde net gaan duwen. Dat zijn dus de 'extra' aansluitingen die het moeilijk maken lijkt me.
Daar had de netbeheerder dus rekening mee moeten houden. Als ik het verzinnen kan dan moeten ze dat daar toch ook verzinnen?
Als iedereen naar de bank gaat, zou ook iedereen zijn geld op moeten kunnen nemen. Maar dat kan niet.

Overal wordt gerekend met potentieel gebruik/verbruik. Even een hypothetische som: jouw aansluiting is 3000kW, maar gemiddeld piek verbruik is 1500kW. En zo zijn er in een straat 10 aansluitingen. De netto piek zal dus ergens rond 15000kW zitten, dus de voorziening voor deze 10 huizen is met marge dan ongeveer 18000kW. Niet 30000kW zoals jij ‘verwacht’.

Maar goed, het is overduidelijk de schuld van de politiek en de schijnconstructies op het klimaatakkoord. Haalbaarheid wordt enkel aan de ‘voorkant’ gecheckt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als iedereen de max van zijn hoofdaansluiting gaat gebruiken voor afname moet het net het dan ook houden?
[...]
Dat is een aanname die ik niet zomaar zou willen doen.
Ik neem aan dat daar een behoorlijke overboekingsfactor in zit. immers, mensen gebruiken maar zelden hun volledige capaciteit, al helemaal niet langer dan een paar minuten

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Marzman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:35:
In Belgie is dat al. Er is een afschakelplan dat als er te veel stroom gevraagd wordt gemeentes worden afgeschakeld van de stroom.

"Hier" in NL schakelen we nu al ooit (gedwongen) spullen af welke 'groene' stroom opwekken.... Misschien dat 'we' die overbodige stroom dan aan België kunnen gaan leveren zodat jullie ook normaal kunnen bijven draaien in één EU? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter

zouden ze hier(NL) ook moeten doen.
wimmel_1 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:10:
Ik doe voor m'n werk veel met netwerken en zie helaas ook regelmatig dat WiFi tegenwoordig een levensbedreigend iets is op het moment dat 't er ineens niet meer is maar.... Willen "we" dat stiekem niet zelf zo hebben met z'n allen?
Nee je merkt alleen de kern van afschuif politiek op .zelfde als @MadMarky oftewel je veegt je straatje schoon. mijn "netwerk" doet het nog .. tja dat jij zonder stroom zit en je apparatuur niet werkt --> jou probleem.

Analoge telefonie(pots) gaf zelf 3,3V ofzo zodat je alarminstallatie,telefoon bleef werken. nu als je smartphone zonder stroom zit ben je in de aap gelogeerd. dus powerbanks in huis hebben.

Andere kant Ja wij willen goedkoper maar alles is zo "betrouwbaar' dat men kan bezuinigen op de koelkast/vriezer en dan bij een storing een korte tijd (12 uur maar maak er maar 10 uur of minder van) je producten relatief goed blijven .. .en dus goedkoper met meer winst verkocht kunnen worden.

Wil de consument dat ? tja je bent je er niet echt van bewust dat bepaalde zaken een uitdaging zijn.
totdat het je overkomt..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@vso Misschien dat je jezelf eerst even moet gaan verdiepen in de rede waarom er in België ooit volledige dorpen / regio's / provincies zónder stroom gezet worden? Dat heeft niets te maken met een te-kort op 't net maar met een te-kort aan levering (uitval van kerncentrale's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:19

WouterG

Dit is geen ondertitel

wimmel_1 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:18:
[..]
Als je wilt weten wat er hier overdag tijdens zonnige dagen al afgeschakeld wordt dan kijk voor de grap maar eens naar het aantal windmolens wat overdag 'stil' staat..... Da's niet vanwege slagschaduw of geluid.
Waar is dat dan? In Nederland heeft groene energie voorrang op het net In de windparken waar ik van weet speelt dit probleem niet. Ze staan in principe alleen stil in geval van storing of onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Montaner Gelukkig kunnen de meeste huishoudens in NL maar nominaal 25 A of 35 A uit het net trekken/of aan het net leveren. Dat is dan een stuk minder als in jouw hypothetisch voorbeeld.
Of is dit ook een voorbeeld van een zgn. "schijnconstructie op het klimaatakkoord"?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

WouterG schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:20:
[...]

Waar is dat dan? In Nederland heeft groene energie voorrang op het net en de windparken waar ik van weet speelt dit probleem totaal niet. Ze staan in principe alleen stil in geval van storing of onderhoud.
Ga voor de grap maar eens in de 'landelijke' contreien kijken waar inmiddels tevens genoeg zonnepanelen liggen. Daar staan die dingen op zonnige dagen gewoon 'stil' :)

Je gaat me hopelijk niet wijs maken dat die dingen óm de dag onderhoud nodig hebben en/óf stuk zijn en vervolgens spontaan pas weer gaan draaien als 't donker wordt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Voor de verbruikscapaciteit hoeft men inderdaad niet te rekenen met de maximale aansluiting van elke verbruiker, maar bij de levering/opwekking van zon- en windenergie wel.
Want de wind waait en de zon schijnt in NL min of meer mate overal tegelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 04-09-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Maakt het veel uit of je een tekort/overshot hebt ?

trouwens als je het net wilt ontlasten (meter op nul ofzo) dn is dat verre van rendabel. lees een accu in huis in dit geval ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:28

g0tanks

Moderator CSA
heuveltje schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:39:
[...]

Ik neem aan dat daar een behoorlijke overboekingsfactor in zit. immers, mensen gebruiken maar zelden hun volledige capaciteit, al helemaal niet langer dan een paar minuten
FYI de term die hier vaak voor wordt gebruikt is de gelijktijdigheid(sfactor). :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 22:04
BCC schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:34:
[...]

Naja in Amsterdam willen ze bijvoorbeeld dus wel maar mogen ze geen extra kabels trekken of transformatorhuisjes plaatsen... tja dan wordt het lastig van t gas af 😀
Hm ik lees niet dat het niet mag, maar dat het gewoon duur is en tijd kost? Moeten ze beter plannen en prognoses stellen lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:01
Aah, kijk een topic voor mij :+ . Ik zal proberen hier en daar wat quotes er uit trekken en mijn licht over het "lichtnet" schijnen :*) . Let wel, ik ga niet alles tot in detail beschrijven, wat meer jip-en-janneke taal dus.
"In grote delen van Nederland is het stroomnet niet zwaar genoeg om alle zonnepanelen op aan te sluiten."
bron: https://www.ad.nl/politie...te-op-stroomnet~a1c01890/
is dit omdat we leveren maar niet gelijktijdig in die regio genoeg afnemen (dus overschot ?)
Niet enkjel dat. Er zijn twee essentiële zaken:

1. Het elektriciteitsnet moet altijd in balans zijn, opwekking = afname. Daar zorgen regelsystemen in de energiecentrales voor door te reageren op schommelingen in de netfrequentie. To hoge frequentie is teveel opwek (alsof je een berg af rijdt, gas los). Te lage frequentie staat gelijk aan teveel afname (alsof je een berg op moet, gas er bij).

2. Opwek en afname staan niet naast elkaar over het algemeen. Daarom ook het stroomnet voor transport en distributie. Hoe meer afstemming er is in de regio, des te beter. Maar ook alle afzonderlijke kabels en transformatoren hebben hun limieten. En dat is waar het knelpunt nu zit, lokaal. In Drenthe kan Enexis al bijna niks meer aansluiten als groene opwek. Zie het voor je als een dun boerenweggetje waar iedereen voor het dorpsfeest langs wil: file. Ook dat zien we in het elektriciteitsnet en noemen we congestie.
"Een woordvoerder van netbeheerder Liander spreekt op BNR van ‘een absolute noodgreep’. In Haarlemmermeer wordt het back-upsysteem gebruikt om een aantal grote datacenters te voorzien van stroom, terwijl in Wieringermeer de extra capaciteit wordt gebruikt voor de transport van elektriciteit afkomstig van een groot windmolenpark."
bron https://www.ad.nl/binnenl...ervesystemen-in~a8847d93/
hier is dus een tekort van stroom, en kan er niet genoeg geleverd worden zonder een backup net in te schakelen (wat al slecht is om te doen)
Backup is in eze een beetje vervelend. Het gaat hier om n-1 security. Dat houdt in dat er een extra kabel (weg) is om elektriciteit te transporteren. Normaliter is deze niet nodig, behalve voor onderhoud, of als een kabel het begeeft. Eigenlijk onbenutte capaciteit dus.

Niet een ideale situatie, maar ook geen groot probleem mits goed uitgevoerd. Ik neem aan dat onderhoud nog in samenspraak wordt geregeld door dan bijvoorbeeld het windpark af te schakelen. Idem voor problemen. Met de communicatiemiddelen van technologie zou dat geen probleem moeten zijn.

Zie het glas ook halfvol: nu kan een windpark wel worden aangesloten waar dat voorheen niet kon. Dit is ook nodig, ook voor de PV parken in Drenthe bijvoorbeeld om onze klimaatdoelstellingen realistisch te houden. Netbeheerders staan te springen om personeel om kabels te trekken namelijk...
[...]
bron: https://www.ad.nl/amsterd...n-stroominfarct~a74c497c/
Hieruit haal ik dat ook al willen we problemen oplossen we simpel weg het materiaal niet hebben om dat te doen.

Toch wel bizar als we enerzijds "zuiniger" gaan leven zou je zeggen dat we het overschot niet kwijt kunnen
wat is de oorzaak van de enorme belastig?
Zuiniger leven heeft er weinig mee te doen. Het verbruik is jaren gegroeid, maar de kabels zijn neergelegd om wel 40+ jaar mee te gaan. De groei van alle jaren ervoor is al een uitdaging in die zin.

Anderzijds, we zijn veel meer gaan opwekken in bepaalde regio's. Uiteindelijk maakt de richting van de stroom niks uit voor de belasting van het net. En windparken doen het het beste op zee. Dus, weer een lokaal/regionaal dingetje, bepaalde regio's zullen een enorme toename in opwek zien om een groot deel van Nederland van groene stroom te kunnen voorzien.

Idem voor Duitsland, die hebben (ik meende) 4 hoogspanningskabels nodig van noord naar zuid om windenergie vanaf de noordzee naar de industrie in Beieren te krijgen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GENETX
[...]

Nou, het net zou gewoon zwaar genoeg moeten zijn om alle teruglevering te verwerken. Elke installatie is immers niet zwaarder dan de hoofdaansluiting is. Als iedereen de max van zijn hoofdaansluiting gaat gebruiken voor afname moet het net het dan ook houden?
Helaas niet dus.... Dan zou een heel groot deel van het materiaal bijna niet benut worden, vanwege:
g0tanks schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:40:
FYI de term die hier vaak voor wordt gebruikt is de gelijktijdigheid(sfactor). :)
^ Dat dus ;)

En zaten we dus ook niet met dit plan hieronder
BCC schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:34:
[...]

Dus, wat is er echt aan de hand hier?

In Nederland wordt voor huishoudens gerekend met die gelijktijdigheidsfactor. Niet iedereen zet zijn waterkoker tegelijkertijd aan of doe teen wasje. In Nederland wordt, zeker in dichte bebouwing met genoeg huizen gerekend met een gelijktijdig piekvermogen van ca 1,0-1,5 kW. Dus, zeg dat in een straat met 50 huizen, het net is uitgerold om 75kW te kunnen leveren. Anderzijds, als iedereen een 40A aansluiting heeft, zou de straat potentieel 50*40A*230V = 460kW kunnen verbruiken volgens de aansluiting waar ze voor betalen. Enerzijds logisch, je wilt niet dat je slechts een 1,5kW aansluiting hebt, want dan mag je de automaat constant omzetten als je slechts een wasje probeert te doen... De zekering bij de transformator is wel een stukje lager, in zo'n geval ca 125A per fase (375A*230V = ca 86kW). Met name ook om de trafo te besparen bij een pieklast, maar vooral ook om de stroom er snel genoeg af te halen bij kortsluting, bijvoorbeeld een foutje tijdens graafwerkzaamheden. We willen geen doden ;)

Het verschil tussen die 75kW en 460kW mag wel schokkend overkomen, want dat is deze eigenlijk ook. Besef echter wel dat dit de keiharde realiteit is. In Nederland zijn we gezegend met aardgas, waardoor een groot deel van onze energiebehoefte wordt voorzien door het gasnet. Dat is al heel anders dan bij onze oosterburen. Daar wordt met een veel grotere capaciteit (3kW+) gerekend per huishouden om de capaciteit voor bijvoorbeeld inductiekoken en warmtepompen te kunnen leveren. Anderzijds hebben we ook nog de infrastructuur voor tanken liggen. Wellicht voel je je hem al aankomen:

Hoe eenvoudig is een elektriciteitsnetje plat te krijgen door bewoners
Antwoord: Kinderlijk eenvoudig.
4 jaar geleden hebben bewoners, samen met alliander, en o.a. mij als onderzoeker een experimentje gedaan in het echt. We hebben een "2025" scenario nagebootst met de ingredienten die we in het huidige klimaatakkoord zien: Aardgas er uit -> Elektrisch verwarmen en koken er in. En uiteraard elektrische auto's er bij.

We hebben zoveel auto's geregeld, dat 1 op de 4 huizen er 1 op de oprit had staan. Daarnaast hebben we 20 pizza's in de ovens af lopen bakken als vervanging voor elektrisch koken. En daarna nog wat lasten om elektrisch verwarmen mee na te bootsen.

We kregen het netwerk eigenlijk kinderlijk eenvoudig plat. Het was de zekering van 1 fase bij de transformator die er uit vloog. Let wel, geen enkel huishouden ging over de eigen aansluitwaarde heen. Het ging hier notabene om een nieuwbouwwijk! En met slechts 1 van de 6 aangesloten straten zaten we al tegen 50% load van de trafocapaciteit zelf. Ja, die hele elektrificatie gaat nog voor heel wat uitdagingen zorgen...

Leesvoer:
https://www.utwente.nl/ni...-stroomnet-met-pizzaovens
https://www.utoday.nl/new..._van_dit_formaat_is_uniek
https://ieeexplore.ieee.o....jsp?tp=&arnumber=8315759 (open access paper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
GENETX schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:29:De zekering bij de transformator is wel een stukje lager, in zo'n geval ca 125A per fase (375A*230V = ca 86kW).
Da's wel een slapjanus.
Interessant die test, maar wat is het doel ervan? Een simpele rekensom kan je toch zo vertellen wat er mogelijk is in een straat als je de trafo, voorbeveiliging en de hoofdkabel kent? Als het inderdaad 3x125A is voor de hele straat is het niet zo gek dat de boel daar plat ging met een paar ovens + e-laders.

Wat ook wel stof tot nadenken geeft is dat de gelijktijdigheidsfactor voor huisaansluitingen straks gewoon het raam uit kan. Peakshaving installaties zorgen ervoor dat in de avond nagenoeg elke huisaansluiting langdurig 100% belast wordt, ergo voor 10 25A hoofdautomaten op een fase moet de voorbeveiliging minimaal 250A worden. Dit is nu vele malen lager zoals je al aangeeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
Uiteraard, het één en ander hadden we al in modellen uitgewerkt. Maarja, hoe valideer je je modellen ;)

Allereerst, zo'n sneltzekering gaat er niet direct uit bij zijn rated current. Op 125% load duurt het nog wel ca 4 uur voor hij echt doorbrand. Bij 200% load duurt het zelfs nog wel in de ordegrootte van minuten.

De blackout op zich was in zekere zin een subdoelstelling. Maar verder is er ook ander gedrag die we op "grote" schaal wilden testen, dus buiten een lab met bijvoorbeeld 1 of 2 EVs omdat ze elkaar mogelijk versterken of verzwakken. Een aantal andere leerfactoren waren:

1. Onbalans is echt een probleem. Fase 3 was veel meer belast dan de andere twee. We zagen, ook aan andere metingen voorafgaand, dat installaties in huishoudens niet altijd tactisch waren. Bijvoorbeeld een laadpaal op fase 1, en de PV op fase 2. Dan ben je dus vanuit technisch oogpunt niet je EV met je eigen zonnestroom aan het laden. (en ja, de meter verrekent het wel, maar toch onhandig en levert extra belasting op het net).

2. Het meten van harmonische vervorming op het net, welke ook problemen kan leveren met alle AC/DC converters tegenwoordig.

3. Het valideren van netwerkmodellen en algorithmes daarachter op een compleet uitgerold net. Ze kloppen, dus ik kan nu netwerkjes lekker in simulaties opblazen en er ondertussen zeker van zijn dat dat geen nonsense is :+ :D

4. En misschien nog wel de mooiste: De zekeringen zitten er in om door te branden bij kortsluiting. Niemand heeft ooit gedacht aan langdurige overbelasting, thermisch dus. Die zekering was zo heet geworden, dat plastic er omheen was weggesmolten :X

Ook stof tot nadenken: Ik gaf ook aan dat een grotere zekering al wat oplost. De kabel kan het aan (rating was ca 250A/fase). Echter zou in dit specifieke geval een andere zekering niet op tijd er uit vliegen in geval van kortsluiting aldus de expert die ik daarover sprak...

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 04-09-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40

BCC

Switchen naar meer dan 3 fases dan maar :)? YouTube: Why 3 Phase Power? Why not 6 or 12?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In Nederland is er ook een afschakelplan waarbij de meest cruciale aansluitingen tot het laatste moment spanning blijven behouden (bijvoorbeeld hulpdiensten, etc.).

@GENETX
In hoeverre worden er op niveau van wijktransformator metingen gedaan. Ik zou best mijn verbruikers en opwekkers willen verdelen over de juiste fasen, maar de gegevens over faseverdeling in mijn wijk is niet bekend bij mij. Open data?

Leesvoer:
Wikipedia: California electricity crisis
Jeffrey Skilling (Enron) is weer op vrije voeten, dus wie weet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dre schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:23:
@GENETX
In hoeverre worden er op niveau van wijktransformator metingen gedaan. Ik zou best mijn verbruikers en opwekkers willen verdelen over de juiste fasen, maar de gegevens over faseverdeling in mijn wijk is niet bekend bij mij. Open data?
Metingen in wijktrafo's komt pas de laatste jaren wat op. Die data is niet vrij beschikbaar.
Leuk, maar dan moeten alsnog alle straten open. Als we dan toch bezig zijn zou ik liever opteren voor een DC net 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Dre Alleen de max. per fase wordt elk jaar genoteerd op trafo niveau.
Echter zegt dit niet alles over faseverdeling (zeker niet op jouw kabel) en die informatie is dus ook vrij nutteloos. Muv smart wijktransformers worden er geen metingen gedaan tenzij er een storing of onderzoek is natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-05 21:24
Interessant topic. In mij beleving zijn in een relatief korte tijd een aantal extremen bij elkaar gekomen. Op microniveau, daarmee bedoel ik dat we overdag 25A terugleveren met PV en 's avonds 25A gebruiken om de auto te laden en tegelijk elektrisch te koken. Dat gaat niet oneindig goed op een netwerk wat op 4-6A per huishouden is gedimensioneerd.
Maar ook op makro niveau, namelijk de wildgroei van investeerders die overal zonneparken uit de grond willen stampen. Nouja overal? Daar waar de grond goedkoop is. En dat is precies waar geen geschikte kabel naar toe ligt. Een familielid met een melkveehouderij krijgt regelmatig aanbiedingen van investeerders die een plukje grond van hem willen overnemen om zo'n park te bouwen.
Wat dan ook nog eens in negatieve zin meespeelt, is de groei van de economie. De bouw trekt aan, waardoor technici overal werk kunnen krijgen. En grondstoffen zijn niet altijd ruim voorradig.

Ik maak me nog geen zorgen over stroomtekorten. Maar het is wel een flinke uitdaging waar de sector voor staat. Maar ik zie ook wel mooie innovaties oppoppen. Denk aan het op afstand kunnen knijpen van een zonnepark. Iets wat theoretisch misschien maar een paar keer per jaar nodig zal zijn, voor de korte termijn de redding om toch dat zonnepark in een weiland te kunnen plaatsen. Of een transformator met automatische spanningsregeling, zodat bij veel PV opwek de spanning omlaag kan worden gezet. En voor de middellange termijn het overschot aan PV omzetten in waterstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
GENETX schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:27:

Leuk, maar dan moeten alsnog alle straten open. Als we dan toch bezig zijn zou ik liever opteren voor een DC net 8)7
Wat zijn daar de voordelen van? Ik hoor de laatste tijd erg weinig over het plan om een DC netwerk bij Lelystad aan te leggen, maar dat kan ook komen vanwege de uitstel van het vliegveld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De transitie naar DC met alle legacy AC meuk is natuurlijk het grootste probleem. Daarnaast zijn er nog wel wat andere uitdagingen, waar ik niet de status van weet. Het is niet mijn expertise. Maar DC is interessant omdat het heel veel conversies uit de weg neemt, en daarmee alles weer een stukje zuiniger maakt. Daarnaast voorkomt het ook eventuele problemen met harmonsiche verstoringen in AC netten, puur omdat die niet bestaan in DC land.

Maargoed, het is praktisch niet echt haalbaar om alles snel om te zetten. Maar als de straten toch open moeten, dan zou een DC net aanleggen naast een AC net wel eens een goede optie zijn imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gaan we nu écht de AC/DC discussie dankzij Tesla en Edison ..... hier opnieuw (ook) voeren?

https://www.energy.gov/articles/war-currents-ac-vs-dc-power

Als we DC (12V) willen distribueren dan wordt het deel 'transport-kosten' per KW/h misschien iets hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Vlak ook de datacenters niet uit, apparatuur verbruikt nu vele malen meer dan 5-8 jaar terug. Uiteraard krijg je daar ook meer rekenkracht en bandbreedte voor terug echter is daar ook meer van nodig dan vroeger dus lege racks komen er niet :) Als voorbeeld dus het MS-station wat na de bouw eigenlijk al niet meer voldeed. Bij mij op het werk zijn dus al zwaardere Daikins geplaatst echter verbruiken deze ook weer een factor 2 meer stroom :)

Ik denk dat een DC net voor nu nog compleet onhaalbaar is, vanwege de transmissieverliezen, extra apparatuur bij de trafo en extra apparatuur in de woningen. Het enige waar het voor kan dienen misschien zijn CCS laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
wimmel_1 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:40:
Gaan we nu écht de AC/DC discussie dankzij Tesla en ..... hier opnieuw (ook) voeren?

https://www.energy.gov/articles/war-currents-ac-vs-dc-power

Als we DC (12V) willen distribueren dan wordt het deel 'transport-kosten' per KW/h misschien iets hoger?
Wie heeft het over 12V? Liever 325V (de piekspanning bij 230V AC). DC was in de tijd van Tesla onmogelijk, maar met de huidige stand van de techniek kan het gewoon. En het gebeurt al. Windparken worden op HVDC aangesloten. De NorNed verbinding is ook DC: Wikipedia: NorNed-kabel

Maar daarom ook er naast. Qua verliezen maakt het niet uit, die zijn bij een hoge spanning gewoon prima. Dan kunnen de EV laders en nieuwe PV installaties direct op het DC net. Ondertussen heb je in huis gewoon je AC stopcontacten naast de DC (mits je ook een DC aansluiting aanvraagt denk ik dan). Door een net er naast aan te leggen kan die overstap rustiger verlopen. Maar duidelijk naast het AC net om extra capaciteit aan te leggen, niet als vervanging.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 04-09-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GENETX schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:43:
[...]

Wie heeft het over 12V? Liever 325V (de piekspanning bij 230V AC). DC was in de tijd van Tesla onmogelijk, maar met de huidige stand van de techniek kan het gewoon. En het gebeurt al. Windparken worden op HVDC aangesloten. De NorNed verbinding is ook DC: Wikipedia: NorNed-kabel
De meeste apparatuur/electronica draait al sinds jaren op 12V DC óf een 'veelvoud' daar van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het mooie is dat de eerste stages van een voeding al ontworpen zijn voor 325V. Afhankelijk van je voeding kan het best zo zijn dat die gewoon werkt op 325V DC. De gelijkrichter en condensator zitten er dan voor niks in.
Wikipedia: Schakelende voeding (zie vooral het stukje DC-DC).
An SMPS designed for AC input can usually be run from a DC supply, because the DC would pass through the rectifier unchanged.[25] If the power supply is designed for 115 VAC and has no voltage selector switch, the required DC voltage would be 163 VDC (115 × √2). This type of use may be harmful to the rectifier stage, however, as it will only use half of diodes in the rectifier for the full load. This could possibly result in overheating of these components, causing them to fail prematurely. On the other hand, if the power supply has a voltage selector switch, based on the Delon circuit, for 115/230 V (computer ATX power supplies typically are in this category), the selector switch would have to be put in the 230 V position, and the required voltage would be 325 VDC (230 × √2). The diodes in this type of power supply will handle the DC current just fine because they are rated to handle double the nominal input current when operated in the 115 V mode, due to the operation of the voltage doubler. This is because the doubler, when in operation, uses only half of the bridge rectifier and runs twice as much current through it.[26]
Wikipedia: Switched-mode power supply

De engelse variant zegt het nog mooier: Je kan in veel gevallen 325V DC in je 230V AC power supply stoppen ;)

[ Voor 66% gewijzigd door GENETX op 04-09-2019 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dus dan maar skippen die parken en decentraal op woonhuis daken, is het gelijk op de goede plek, ev alleen verkopen met 2e batterij die kan overpompen naar de auto en overdag laad vanuit pv en net.
Opgelost :)

Ik heb pv vanaf 2012, heb inmiddels ook sww boilers, warmtepomp, inductie koken maar mijn netbelasting is lager dan voor 2012.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

wimmel_1 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:27:
@MadMarky Dat 'onlangs' zal nog wel mee vallen... Ik heb "Down-Town / Manhattan" genoeg klanten welke niet graag zonder 'stroom' komen te zitten en achteraf ook wel serieus aan de bel gaan trekken als 't "INTERNET" even wég geweest was :P

De lijnen van AT&T zijn ooit wat minder 'stabiel' daar...
Heb je dat nieuws helemaal gemist dan? Heart of New York goes dark as Manhattan suffers power outage
vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:04:
[...]

Nee je merkt alleen de kern van afschuif politiek op .zelfde als @MadMarky oftewel je veegt je straatje schoon. mijn "netwerk" doet het nog .. tja dat jij zonder stroom zit en je apparatuur niet werkt --> jou probleem.
[...]
Afschuiven? Logisch en constructief redenenen. Nogmaals mijn vraag: wat wil je precies met dit topic?
Je zegt zelf:
En vervolgens spring je van hot naar her, sleept er vanalles bij en gaat nergens echt op in.
Het einde is nabij zeg ik u!

@GENETX komt met wat onderbouwing voor mogelijke voermen van overbelasting, maar alsnog zijn dat dingen die zich niet verder afspelen dan de lokale wijkkast. Die je niet zomaar overbelast krijgt met een simpele stroompiek of kortsluiting, zelfs op dat niveau heb je het op z'n minst al over honderden of duizenden kilowatts die de boel om zeep helpen.

Een paar weken gleden was er een interessante podcast van BNR - De Technoloog: Hoe niet, en hoe wel naar een CO2-neutraal 2050. Hierbij is een hoogleraar aan het woord over groene energie, waterstof, netbelastig en eventuele energie overschotten. Zeer interessant luistervoer.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het zal deels ook lokaal opgelost kunnen worden. Grote accu's of waterstof opwekking. En laden van ev aan en uit kunnen zetten op afstand.

Een fluctuerende energie prijs voor eindgebruikers zou ook interessant kunnen zijn. Echter dan krijg je waarschijnlijk te sterke schommelingen als alle auto laders opeens aanschakelen bij een bepaalde prijs.

Overigens was er nu ook al in het nieuws dat een windmolen park wat bij borssele aan land kwam te weinig capaciteit had. De kerncentrale moet bij harde wind terugschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Interessante info @GENETX!
GENETX schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:59:
Ook stof tot nadenken: Ik gaf ook aan dat een grotere zekering al wat oplost. De kabel kan het aan (rating was ca 250A/fase). Echter zou in dit specifieke geval een andere zekering niet op tijd er uit vliegen in geval van kortsluiting aldus de expert die ik daarover sprak...
Zijn er dan geen zekeringen die de stroom realtime meten en bij een bepaalde treshold razendsnel kunnen afschakelen i.p.v. afhankelijk te zijn van een “mechanische” zekering (smelten / bimetaal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:12:

[...]

Zijn er dan geen zekeringen die de stroom realtime meten en bij een bepaalde treshold razendsnel kunnen afschakelen i.p.v. afhankelijk te zijn van een “mechanische” zekering (smelten / bimetaal)?
Er zal vast ergens iemand zijn die er aan werkt. Maar je kan je geen fout permiteren. Één keer een echte kortsluiting over het hoofd zien en het is over met de pret. We spreken potentieel over mensenlevens hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

- vriezer / koelkast zijn "ontdooit" na 10 uur (lees als je niet stroom hebt kan je veel eten weggooien) best "zonde"
- aquarium(s) tja die vissen moeten wel vers water hebben, zeker zoutwater aquaria kunnen uitdagend worden
- inductie gasfornuis .. (hoe ga je koken? je bent niet de enige die wilt bestellen)
- warm water / cv (vloerverwarming) hoewel dit niet de meest "gevaarlijke" is .. koud douchen is onprettig. maar je huis koelt ook af (winter)
Allemaal problemen die meer met luxe en comfort te maken hebben, dan met noodzaak
Als je zo begaan bent met je vriezer/koelkast kan je je voorbereiden, door flessen water in te vriezen.
Deze houden de boel dan langer koel, EN je hebt vers gekoeld drinkwater
Als je je apparatuur gewoon dicht houdt, gaat dat best een dag of langer mee, zo snel ontdooit de boel ook niet ( massa in afgesloten ruimte )
Je zal het wel sneller moeten verbruiken, maar je hebt het toch nodig

inductie gasfornuis ?
Hybride ?
anders kan je altijd nog een vuurtje maken bbq aansteken ( water en eten koken )

Aquarium - tja, kan een probleem worden ja ... maar je kan niet iedereen redden

Douchen hoeft niet, je kan je gewoon wassen uit de kraan, en zoals je zelf al aangeeft
24u is een zeldzaamheid, ik heb bij die berichtgeving eerder een "we gaan de prijzen verhogen want ..." gevoel, dat dat het echt zo moet zijn.

Verder lijkt me dat @vso de boel een beetje te zwaar inziet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 23:25
Misschien een keer de datacentra (in Amsterdam) bouwen NAAST het zonnepark (in Drenthe)

[ Voor 4% gewijzigd door Harm_H op 05-09-2019 09:01 ]

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:53
Mr_gadget schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:11:
Een fluctuerende energie prijs voor eindgebruikers zou ook interessant kunnen zijn. Echter dan krijg je waarschijnlijk te sterke schommelingen als alle auto laders opeens aanschakelen bij een bepaalde prijs.
Een fluctuerende energieprijs is in de toekomst zeker een onderdeel van de oplossing. (Enorm) sterke schommelingen kan je tegengaan door een lokaal energietarief te hanteren. Is er veel zon maar weinig wind? Dan zal je tarief in Drenthe e.o. laag zijn en kan je vrolijk je auto laden terwijl er in het westen bij de windparken een hogere prijs geld zodat je daar even stopt met laden om het net te ontzien.

Juist door met de prijs te spelen geef je mensen een incentive om even rustiger aan te doen ipv altijd maar meer stroom te moeten kunnen leveren. Wanneer meer apparaten hier mee om kunnen gaan krijg je een netwerk dat zichzelf veel makkelijker kan managen. Je airconditioning kan bijvoorbeeld best even een half uurtje uit als het een keer nodig is.

In Nederland is een lokaal energietarief nog niet mogelijk op de markt (maar wordt naar ik begrepen heb wel langzaam aan naar gekeken). Maar in Californie bijvoorbeeld hebben ze de markt al jaren terug in ongeveer 3000 nodes opgedeeld die allemaal hun eigen energieprijs hebben. Daar lopen nu ook juist programma's om op lokaal niveau energieverbruik te reduceren op momenten dat het moet om blackouts/brownouts te voorkomen en daar gaan dan ook daadwerkelijk aircos en laadpalen uit waarmee nog een leuk zakcentje wordt verdiend.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:38
heuveltje schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:39:
[...]

Vandaar dat ik er een vraagteken achter had.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GENETX
Wel vind ik het persoonlijk jammer dat heel snel de maatschappelijke impact wordt vergeten. Het kan ook de andere kant omslaan, waarbij de stroom ineens duurder wordt. Persoonlijk heb ik erg veel mixed feelings bij deze aanpak (en onderzoek daarom ook andere vormen van vraag/aanbod-sturing) door het gebrek aan transparantie.

Fluctuerende prijzen zijn natuurlijk niet nieuw, dat hebben we ook bij tankstations en voor bijvoorbeeld vliegtickets. Echter, in die cases weet je van tevoren waar je aan toe bent. Eenmaal de slang of ticket in je hand staat die prijs vast.

Met real-time pricing van elektriciteit zoals nu vaak besproken is dit niet het geval. Dan kan potentieel zelfs een wasje draaien ineens heel duur worden. Anderzijds, prijzen voor de volgende dag vooraf aankondigen (Time of Use pricing) zal leiden tot overreactie, synchronisatie en peak-shifting ipv peak-shaving als er genoeg automatisch bestuurbare lasten zijn.

Energie staat niet als basisbehoefte in de lijstjes van de VN AFAIK, maar zou dat wel moeten staan imho. En vanuit dat oogpunt zouden we ook naar energie moeten kijken: Een bassirecht (tot op een zekere hoeveelheid ervan) voor iedereen met sociale zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
[...]

Het zou mooi zijn als het net daar zwaar genoeg voor zou kunnen zijn, maar dat is niet zomaar haalbaar.
De term gelijktijdigheid is al een paar keer aangehaald, en zit overal in ons leven verwerkt. Als morgen heel Nederland om 7 uur op staat, om 7.15 de waterkoker aanzet, om 8.00 uur de auto in stapt en weg rijdt, om 9 uur al zijn spaargeld opneemt van de bank, en om 10 uur maximaal torrents gaat downloaden over zijn internet verbinding, dan loop je bij al die gevallen tegen gelijktijdigheid aan.
De wegen, de banken, de internetproviders en dus ook de netbeheerders gaan uit van een zekere mate van gelijktijdigheid. Als elke internetprovider zijn aantal klanten x max snelheid per klant als backbone zou moeten hebben, was er vrijwel altijd een enorme overcapaciteit en zouden de prijzen flink stijgen.

Naast die gelijktijdigheid zijn er natuurlijk de basale regels waarmee het net is opgebouwd. Uitgangspunt: Een x MegaWatt centrale levert over dikke hoogspanningsleidingen naar een hoogspanningsstation, daar wordt het naar beneden getransformeerd, dunnere middenspanningsleidingen transporteren het naar wijkcentra, daarna worden nog dunnere leidingen gebruikt om naar de klanten te komen. Het is nu niet alleen het dikker maken van die leidingen naar de klant. Alleen terugpompen van klant richting wijkcentra is niet genoeg.

Een buurt die goed vol ligt met PV-panelen zal het net "belasten" aan de hand van de weersomstandigheden, vrij willekeurig dus. Tegelijkertijd moet het net in balans blijven, als ergens plots meer geleverd of afgenomen wordt, moet dat elders gecompenseerd worden. ( achtergrond: https://zonnepaneelkiezen.nl/50,2-hz-probleem ) Oftewel, grote wolk voor de zon in de ene buurt, dan moet elders een (kolen) centrale harder gaan draaien. Vroegah ving de beheerder dit op door die x Megawatt centrale meer of minder hard te laten draaien. Om dat nu slim op te lossen, moeten alle wijkcentra zelf gaan regelen, niet meer enkel doorgeven.
Dat vraagt niet alleen om een financiële investering, ook (zoals al aangehaald) moet er maar ruimte zijn voor dergelijke oplossingen.

Ik steek mijn hand voor niemand in het vuur in deze, en geloof dus ook best dat netbeheerders de afgelopen jaren al meer hadden kunnen doen. Anderzijds denk ik dat ze daar echt al wel mee bezig waren, en de veranderingen zo fundamenteel zijn dat het niet zomaar gesteld kan worden dat ze dit allemaal al opgelost moesten hebben.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

wimmel_1 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:55:
@BartS12

.....

Dat NL nú ineens van 't gas af wil wordt een veel groter probleem op 'korte termijn'..... Vooral in de winter.
Van het gas af wil? Je bedoelt natuurlijk dat NL van het gas af moet. (Vanwege politici die alles tekenen voor een mooi commissariaat)

Dat de limiet in de netwerken bereikt is, is alweer jaren oud nieuws.
In 2015 draaide ze op meer dan 50% van de capaciteit. (Alle circuits waren dus in gebruik), bij afschakelen voor onderhoud komt een gebied mogelijk tekort.
Nu draait steeds meer op elektriciteit en wordt steeds meer geproduceerd, dus zal het niet beter geworden zijn.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Yankovic
GENETX schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:41:
[...]

Wel vind ik het persoonlijk jammer dat heel snel de maatschappelijke impact wordt vergeten. Het kan ook de andere kant omslaan, waarbij de stroom ineens duurder wordt. Persoonlijk heb ik erg veel mixed feelings bij deze aanpak (en onderzoek daarom ook andere vormen van vraag/aanbod-sturing) door het gebrek aan transparantie.

Fluctuerende prijzen zijn natuurlijk niet nieuw, dat hebben we ook bij tankstations en voor bijvoorbeeld vliegtickets. Echter, in die cases weet je van tevoren waar je aan toe bent. Eenmaal de slang of ticket in je hand staat die prijs vast.

Met real-time pricing van elektriciteit zoals nu vaak besproken is dit niet het geval. Dan kan potentieel zelfs een wasje draaien ineens heel duur worden. Anderzijds, prijzen voor de volgende dag vooraf aankondigen (Time of Use pricing) zal leiden tot overreactie, synchronisatie en peak-shifting ipv peak-shaving als er genoeg automatisch bestuurbare lasten zijn.

Energie staat niet als basisbehoefte in de lijstjes van de VN AFAIK, maar zou dat wel moeten staan imho. En vanuit dat oogpunt zouden we ook naar energie moeten kijken: Een bassirecht (tot op een zekere hoeveelheid ervan) voor iedereen met sociale zekerheid.
Uiteraard moet er goed gekeken worden naar de aanpak van dergelijke systemen. In Texas kan je bijvoorbeeld al kiezen voor een volledig variabel stroomtarief gebaseerd op de daadwerkelijke marktprijzen. Daar lokken energieleveranciers die dit aanbieden klanten in de winter wanneer er over het algemeen (extreem) lage prijzen zijn en die klanten schrikken zich vervolgens rot als iedereen in de staat hun airconditioning in de zomer aanzet. Daar lopen de real-time prijzen heel af en toe tegen $10.000/MW aan en kost die airconditioning opeens een tientje per uur, daarintegen kan je wel degelijk enorm veel kosten besparen op je jaarlijkse energierekening als je het een beetje slim aanpakt. In Californie werkt dit weer anders en kunnen prijzen in principe niet boven $1000/MW uitkomen dus valt de uiteindelijke schade altijd wel mee.

Mits goed uitgevoerd kan dit voor het laden van de auto en het draaien van je wasje best goed werken. Als ik mijn was 's ochtends in de wasmachine stop en zie dat het draaien van de was om 2u 's middags een euro goedkoper is dan om 8u 's ochtends. Dan laat ik hem lekker om 2u 's middags draaien. Transparantie is hierbij inderdaad belangrijk want je wil inderdaad zeker zijn dat de prijs die je om 8u ziet niet opeens enorm veranderd. Maar gezien het aanbod van energie over het algemeen redelijk goed is te voorspellen denk ik dat dat wel moet lukken.
Overigens is stroom momenteel om 2 uur 's middags over de gehele dag gezien het goedkoopst om in te kopen voor energieleveranciers waarbij ze om 9 en 21 uur bijna twee keer zoveel betalen.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In het kader van gelijktijdigheid is het leuk om deze te delen: https://www.geek.com/geek...ectricity-demand-1535023/
Tldr: de Engelsen zetten massaal om 16:00 een kopje thee, wat een piek in elektriciteitsverbruik veroorzaakt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Jansen90
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:12:

[...]

Maakt weinig uit in de case geschetst door @GENETX Wat de expert bedoelt is wat ze Selectiviteit noemen. Selectiviteit is ervoor zorgen dat de juiste zekering eruit gaat. Je groepen in huis zijn gewoonlijk afgezekerd met 16A, je eigen hoofdzekering is 25A of 35A, de zekering erna moet weer een slag zwaarder zijn. Dit om ervoor te zorgen dat een kortsluiting in een groep gewoonlijk enkel de 16A automaat eruit trekt. Als de bekabeling tussen hoofdschakelaar en groep in kortsluiting ligt, wil je dat enkel je hoofdzekering eruit gaat, niet ook die van de wijk trafo bijvoorbeeld.
Zomaar op een plek een zekering verzwaren gaat dus niet, al het voorgaande moet daar ook op berekend zijn.

Daarbij doen de bestaande zekeringen wat jij aanhaalt, die bepaalde treshold is een harde kortsluiting. ;)

12x400WP West Fronius

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Jansen90 ik lees dat toch anders. Gaat er hier volgens mij om dat de zekering in het trafo huisje dusdanig zwaar zou worden dat een kortsluitstroom door bijv. graafwerkzaamheden niet (tijdig) gedetecteerd kan worden. Alle 'downstream' zekeringen zijn selectief en over de selectiviteit van de huiselektra tov centrale hebben we het hier niet. Gaat om de case dat iemand bijv keurig binnen de grenzen van de 3x25A aansluiting urenlang 3x10A trekt, maar de rest in de straat dat ook doet (laden EV, warmtepomp, etc) waardoor de totale load op de wijk-zekering te hoog wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-09-2019 10:39 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hij had het er over dat de grote zekeringen alleen tegen kortsluiting beveiligen en niet tegen overbelasting zoals de automaten thuis. De kortsluit stroom is vaak veel hoger.

Overigens zou een vaste prijs tot aan het gemiddeld verbruik (zeg 7A) ook een idee zijn. En daarboven een variabel tarief. Dat moet wel de realiseren zijn met de slimme meters.
Dan wordt het aantrekkelijk voor consumenten om zelf het net te gaan balanceren met een Power wall en slim laden.

• Jansen90
CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:38:
@Jansen90 ik lees dat toch anders. Gaat er hier volgens mij om dat de zekering in het trafo huisje dusdanig zwaar zou worden dat een kortsluitstroom door bijv. graafwerkzaamheden niet (tijdig) gedetecteerd kan worden. Alle 'downstream' zekeringen zijn selectief en over de selectiviteit van de huiselektra tov centrale hebben we het hier niet. Gaat om de case dat iemand bijv keurig binnen de grenzen van de 3x25A aansluiting urenlang 3x10A trekt, maar de rest in de straat dat ook doet (laden EV, warmtepomp, etc) waardoor de totale load op de wijk-zekering te hoog wordt.
Zo zwaar dat de zekering er bij kortsluiting niet uit gaat zal niet snel nodig zijn. Hier ging duidelijk iets fout, wellicht door een use-case waar gen rekening mee gehouden werd (de continue medium belasting ipv kortsluiting).
Om dat te voorkomen zijn de zekeringen er in verschillende karakteristieken. Zo zit er in je meterkast een 16A automaat met bijvoorbeeld karakteristiek C, maar B of D kan ook. De karakteristiek geeft aan hoe snel een automaat af slaat bij een bepaalde stroom. Dat een behuizing rond een zekering weg smelt is iets wat in geen enkel geval zou mogen gebeuren, daar is iets dus onjuist gedimensioneerd geweest.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:41:
Recht vind ik niet, basis behoefte tja ..
Mr_gadget schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:52:
Dan wordt het aantrekkelijk voor consumenten om zelf het net te gaan balanceren met een Power wall en slim laden.
Dit lijkt me een beetje de vraag van het topic naar mijn beleving. maar hoe ..

Als ik kijk naar bv elektrische auto's (hype bedoel ik) dan is het allemaal leuk en aardig totdat je realiseert dat 70% van de prijs de "accu" is v.d auto .. en dus net zo goed een nieuwe auto kan kopen ipv een nieuwe accu.

Als je dan thuis heftig moet investeren,

ik zou er prima mee kunnen leven als 1x 16A op een balans/powerwall/ups constructie staat en de andere fases ofzo per wet uitgeschakeld mogen worden. zoals de belgen nu doen.
Hierbij is dus per huishouden een 1x16A een max van 4 of 6 uur per maand afsluitbaar (in storing mag ook) ik heb geen zicht of dit makkelijk realiseerbaar zou moeten zijn .@GENETX of @Jansen90 ?
1 van de redenen is dat je minder hoeft te graven en gefaseerder dit kan implementeren denk ik zomaar

Ik ben wel benieuwd wat een haalbare oplossing is die voor alle partij-en intressant is,

Tja vanalles

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:20
Basekid schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:17:
Echt he, lopen die netbeheerders jarenlang vastrechtkosten en aansluitkosten etc te rekenen, maar een beetje op tijd investeren doen ze niet.. zucht.
Investeringen doen ze wel. Maar kosten jaren om te realiseren vanuit werkelijke bouw. En dan hebben we het nog niet over de vergunningen krijgen en alle bodem procedures vanuit de omwonende.

Als ik Randstad 380kv noordring informatie bekijk, dan zijn de eerste informatie avonden al in 2011. Er waren toen dus al plannen voor om te discussiëren.
En momenteel zijn ze nog steeds aan het bouwen. Ze hebben aan paar maanden geleden de kabels langs de hoogspanningsmasten getrokken. Tot hoever het al actief is, druf ik niet te zeggen. Maar we zitten al bijna 8 jaar verder en het is nog steeds niet af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jansen90 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:22:
[...]

Hier ging duidelijk iets fout, wellicht door een use-case waar gen rekening mee gehouden werd (de continue medium belasting ipv kortsluiting).
Hmm, nu is duidelijk dat we langs elkaar heen praten.
Ik reageerde specifiek hier op:
Ik heb het over de wijk-zekering, terwijl jij over de huisinstallatie blijft praten. Het klopt wat je zegt, maar daar los je de overbelasting van de wijkcentrale niet mee op zolang er maar genoeg mensen in de wijk een hogere-dan-berekende continue belasting pakken a.k.a. de gelijktijdigheidsfactor.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-09-2019 11:29 ]

• GENETX
Is wel iets waar ik te weinig verstand van heb, dus ik heb dit argument niet verder gevalideerd.

Wel is de selctiviteit er gewoon bij de trafo. De zekeringen (ook bij bv 250A/fase) aan de secundaire zijde per afgaand veld zullen nog steeds eerder springen dan die aan de primaire zijde (alle afgaande velden tezamen). Dus bij een te hoge last op één van de afgaande velden zal de rest overeidn blijven (zoals in de test dus).
vso schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:23:
Hierbij is dus per huishouden een 1x16A een max van 4 of 6 uur per maand afsluitbaar (in storing mag ook) ik heb geen zicht of dit makkelijk realiseerbaar zou moeten zijn .@GENETX of @Jansen90 ?
Technisch kan dat met een slimme meter. Wetmatig mag het niet AFAIK (IANAL).
Hij had het er over dat de grote zekeringen alleen tegen kortsluiting beveiligen en niet tegen overbelasting zoals de automaten thuis. De kortsluit stroom is vaak veel hoger.

Overigens zou een vaste prijs tot aan het gemiddeld verbruik (zeg 7A) ook een idee zijn. En daarboven een variabel tarief. Dat moet wel de realiseren zijn met de slimme meters.
Er gaan bij netbeheerders ook stemmen op om een "bandbreedte" model te introduceren. Daar wordt al mee geexperimenteerd in gebieden die tijdelijk vrijgesteld zijn van de energiewet. De overeenkomsten met internet/telefonie zijn erg sterk: van betalen per kloktik -> internet met een bandbreedte en unlimited data (of FUP), dus van betalen per kWh -> Betalen voor capaciteit (en wellicht Fair use policy). Wellicht dat energie zo go goed als gratis is in de toekomst.

[ Voor 70% gewijzigd door GENETX op 05-09-2019 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen90
CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:27:
[...]

Hmm, nu is duidelijk dat we langs elkaar heen praten.
Ik reageerde specifiek hier op:

[...]

Ik heb het over de wijk-zekering, terwijl jij over de huisinstallatie blijft praten. Het klopt wat je zegt, maar daar los je de overbelasting van de wijkcentrale niet mee op zolang er maar genoeg mensen in de wijk een hogere-dan-berekende continue belasting pakken a.k.a. de gelijktijdigheidsfactor.
Excuus, denk dat je gelijk hebt over het langs elkaar heen praten.
Ook was ik net niet duidelijk genoeg denk ik. In het stukje over de karakteristiek haalde ik de huisinstallatie aan als voorbeeld. Ik doelde ermee op het gebruiken van een andere karakteristiek voor de wijk-zekering. Er van uitgaande dat de zekering het gene was dat oververhit raakte, en de kabel en centrale zelf deze belasting aan konden, zou en andere karakteristiek op die plek geholpen kunnen hebben. Als het meer dan alleen de zekering was, ben ik het helemaal met je eens dat de overbelasting door hoge continue belasting een ander probleem is voor de wijkcentrale.

12x400WP West Fronius

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:04:
[...]

zouden ze hier(NL) ook moeten doen.

[...]

Analoge telefonie(pots) gaf zelf 3,3V ofzo zodat je alarminstallatie,telefoon bleef werken. nu als je smartphone zonder stroom zit ben je in de aap gelogeerd. dus powerbanks in huis hebben.

Andere kant Ja wij willen goedkoper maar alles is zo "betrouwbaar' dat men kan bezuinigen op de koelkast/vriezer en dan bij een storing een korte tijd (12 uur maar maak er maar 10 uur of minder van) je producten relatief goed blijven .. .en dus goedkoper met meer winst verkocht kunnen worden.

Wil de consument dat ? tja je bent je er niet echt van bewust dat bepaalde zaken een uitdaging zijn.
totdat het je overkomt..
Het enige dat ik daarop heb is, het is gewoon ronduit belachelijk dat je mensen moet gaan afschakelen. Welk elk jaar meer aanrekenen, maar geen voorzieningen treffen. Net hetzelfde met het wegennet hier

Als ik geen stroom heb, zal er een deel van de factuur niet betaald worden. Zo simpel zal het zijn. Wij zijn geen 3de wereld land. Ik betaal er genoeg voor.

Het is niet dat zonnepanelen nieuw is, het ligt aan het verkeerde management die denk"alles draait" dus er zijn geen problemen en de niet bestaande lange termijnvisie. Dat is het gehele probleem.

pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 31-05 14:42
GENETX schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:29:
Is wel iets waar ik te weinig verstand van heb, dus ik heb dit argument niet verder gevalideerd.

Wel is de selctiviteit er gewoon bij de trafo. De zekeringen (ook bij bv 250A/fase) aan de secundaire zijde per afgaand veld zullen nog steeds eerder springen dan die aan de primaire zijde (alle afgaande velden tezamen). Dus bij een te hoge last op één van de afgaande velden zal de rest overeidn blijven (zoals in de test dus).

[...]

Technisch kan dat met een slimme meter. Wetmatig mag het niet AFAIK (IANAL).

[...]

Er gaan bij netbeheerders ook stemmen op om een "bandbreedte" model te introduceren. Daar wordt al mee geexperimenteerd in gebieden die tijdelijk vrijgesteld zijn van de energiewet. De overeenkomsten met internet/telefonie zijn erg sterk: van betalen per kloktik -> internet met een bandbreedte en unlimited data (of FUP), dus van betalen per kWh -> Betalen voor capaciteit (en wellicht Fair use policy). Wellicht dat energie zo go goed als gratis is in de toekomst.
Alles in het laag en hoogspanningsnet is selectief (lees: hoort selectief te zijn). Vanuit vroeger is de vuistregel 0.3 seconde per hogere stap. Dus als voorbeeld: Een station voedt meerdere 10kv/400V trafo's. Deze trafo's zullen bij een kortsluiting direct afschakelen (lees 40 tot 100msec). Mocht dit om wat voor reden dan ook niet gebeuren zal na 0.3 seconde de hoofdvoeding van het 10kV station afschakelen.

Dan ben je wel heel je installatie kwijt, en staan er dus meerdere trafo's in het donker. De 10kv voeding komt misschien weer uit een hoofdverdeelstation achter een 110kv /10kv trafo. Daar zal hij na 0.6 sec afschakelen, en zo gaat het door. Mochten de selectiviteit om wat voor reden niet gehaald worden zijn er nog andere mogelijkheden om de selectiviteit te waarborgen (zal ik julie niet mee lastig vallen).

In de 380kv en 150kv netten wordt er op een andere manier beveiligd, hier wordt tijdens een sluiting "gemeten" waar de sluiting zich bevindt en op die manier schakelen de juiste schakelaars af.

• Jansen90
vso schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:23:
[...]

1 van de redenen is dat je minder hoeft te graven en gefaseerder dit kan implementeren denk ik zomaar

Ik ben wel benieuwd wat een haalbare oplossing is die voor alle partij-en intressant is,
Het idee klinkt interessant. Vooral praktisch kan ik me nog wel wat bezwaren bedenken. Slimme energiemeters met schakelfunctie zijn vanuit de politiek al vrij snel in de ban gedaan. Schakelen zal dus elders moeten gebeuren. Lastige is dan dat sommige huizen (nog) maar 1 fase hebben, en de huizen verdeeld zijn over de aanvoer fases. Het komt er al snel op neer dat toch overal de straat nog open moet..

12x400WP West Fronius

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
cricque schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:45:
Het enige dat ik daarop heb is, het is gewoon ronduit belachelijk dat je mensen moet gaan afschakelen. Welk elk jaar meer aanrekenen, maar geen voorzieningen treffen. Net hetzelfde met het wegennet hier
Nu ja beetje erg kort door de bocht, maar wat heb je liever 50% "stroom" of niks ? En je vergeet de illigale aftappers nog,

Tja als je nu stemt op partij-en die dit soort zaken aanpakt (welke ?) want wij nederlands doen 1 grote stap en verwachten dat het ipv de geplande 5 jaar .. 25 jaar overleeft. en gaan zeuren als het de 2,5 jaar haalt omdat we de 5 jaar investering te duur vonden en dus verkeerd bezuinigen.
Als ik geen stroom heb, zal er een deel van de factuur niet betaald worden. Zo simpel zal het zijn. Wij zijn geen 3de wereld land. Ik betaal er genoeg voor.
Je betaald exact naar gebruik ik snap je "gezeur" in deze niet
Jansen90 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:49:
[...]

Het idee klinkt interessant. Vooral praktisch kan ik me nog wel wat bezwaren bedenken. Slimme energiemeters met schakelfunctie zijn vanuit de politiek al vrij snel in de ban gedaan. Schakelen zal dus elders moeten gebeuren. Lastige is dan dat sommige huizen (nog) maar 1 fase hebben, en de huizen verdeeld zijn over de aanvoer fases. Het komt er al snel op neer dat toch overal de straat nog open moet..
jup dat merkte ik met de laatste stroomstoring, 34 huizen op zwart(die van mij), 3 de helft en een paar
nergens last van.

kan ik daar wat aan doen ? hmm stedin maar eens bellen oid

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 05-09-2019 12:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
vso schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:00:

Je betaald exact naar gebruik ik snap je "gezeur" in deze niet
Je betaalt ook een deel netwerkkosten. Daarvan wordt het net onderhouden en uitgebreid. Dus zou je theoretisch een deel van de netwerkkosten niet hoeven te betalen bij stroomuitval. Maar dat is een beetje muggenzifterij.

• Mich
Rolfie schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:23:
[...]

Investeringen doen ze wel. Maar kosten jaren om te realiseren vanuit werkelijke bouw. En dan hebben we het nog niet over de vergunningen krijgen en alle bodem procedures vanuit de omwonende.

Als ik Randstad 380kv noordring informatie bekijk, dan zijn de eerste informatie avonden al in 2011. Er waren toen dus al plannen voor om te discussiëren.
En momenteel zijn ze nog steeds aan het bouwen. Ze hebben aan paar maanden geleden de kabels langs de hoogspanningsmasten getrokken. Tot hoever het al actief is, druf ik niet te zeggen. Maar we zitten al bijna 8 jaar verder en het is nog steeds niet af.
Dit probleem ligt niet aan TenneT of de techniek maar aan bureaucratie en regels. Plus dat dit het om zowel 380kv als 150kv vervindingen gaat en er op 11 plekken geboord moest worden onder bestaande infrastructuur door. Het is niet zomaar wat masten neerzetten en klaar is kees.

• m_rick

Dat is impliciet een paar jaar geleden al gebeurd door invoering van het capaciteitstarief. Daarvoor betaalde je x cent per KWH, maar sinds een paar jaar betaal je een vast bedrag aan netbeheerderskosten. Dat is ook de reden dat een trapje zwaarder (dus van 3x25A naar 3x35A of meer zo'n groot prijsverschil heeft. Er is ook nog een goedkopere variant van de huisaansluiting, maar helaas op 1-fase.
GENETX schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:29:

Middenspanning (de voeding van een trafohuisje) moet ook selectief staan ten opzichte van het onderstation. Afschakelen gaat niet met zekeringen maar met vermogensschakelaars. Die staan ten opzichte van elkaar ingesteld op een aantal ampère icm een aantal seconden waarna wordt afgeschakeld. De selectiviteit is er door de stations ten opzichte van elkaar te beveiligen in trapjes van 0,3 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@GENETX @vso kunnen jullie de ts wat verder uitbreiden en stroomlijnen? Het is nog een beetje een omsamenhangend onderbuik verhaal op deze manier.

Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Dat ga ik niet doen @teacher . @vso heeft mij toegevoegd zonder dat met mij af te stemmen. Ik heb er geen interesse in ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 07-09-2019 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb je als mede ts verlost :Y

@vso, maak jij er wat moois van?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 07:51
Mich schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:45:
[...]

Alles in het laag en hoogspanningsnet is selectief (lees: hoort selectief te zijn). Vanuit vroeger is de vuistregel 0.3 seconde per hogere stap. Dus als voorbeeld: Een station voedt meerdere 10kv/400V trafo's. Deze trafo's zullen bij een kortsluiting direct afschakelen (lees 40 tot 100msec). Mocht dit om wat voor reden dan ook niet gebeuren zal na 0.3 seconde de hoofdvoeding van het 10kV station afschakelen.

Dan ben je wel heel je installatie kwijt, en staan er dus meerdere trafo's in het donker. De 10kv voeding komt misschien weer uit een hoofdverdeelstation achter een 110kv /10kv trafo. Daar zal hij na 0.6 sec afschakelen, en zo gaat het door. Mochten de selectiviteit om wat voor reden niet gehaald worden zijn er nog andere mogelijkheden om de selectiviteit te waarborgen (zal ik julie niet mee lastig vallen).

In de 380kv en 150kv netten wordt er op een andere manier beveiligd, hier wordt tijdens een sluiting "gemeten" waar de sluiting zich bevindt en op die manier schakelen de juiste schakelaars af.
Met wat trucjes kan je selectiviteiten wat dichter bij elkaar liggen. Denk aan distantie-, diff-, energietichtingbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Luukje01 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:14:
[...]

Met wat trucjes kan je selectiviteiten wat dichter bij elkaar liggen. Denk aan distantie-, diff-, energietichtingbeveiliging.
Opwaartse blokkering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 07:51
Oeh helemaal vergeten! Scherp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
@wimmel_1
[b]wimmel_1 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:18:
Als je wilt weten wat er hier overdag tijdens zonnige dagen al afgeschakeld wordt
Heel graag !
Waar is dat te zien?
[b]BartS12 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:47:

Alleen, de kosten daarvoor moeten nu door de leverancier terugverdiend worden op .... precies, bijna geen kWh-tjes meer - want 'iedereen' heeft zonnecellen!
Netbeheerkosten zijn al jaren geleden losgekoppeld van de afname.
Dat is een bedrag geworden per aansluiting, dus dat geld komt gewoon binnen ook al heb je nul op de meter.

[ Voor 50% gewijzigd door Vuiltje op 08-09-2019 13:49 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:31

Dus mijn stelling hoe nuttig gaat het worden een generator/ (tesla) thuisbatterij en/of een schakelaar zodat je thuis zonder afhankelijkheid van "het net" hebt.
En heb ik het over storingen van 8 uur en langer .. ik verwacht een verhoogde frequentie .. 2x a 3x per jaar (versus nu 0) met een duur van 24/48 uur ..

Ik zeg niet dat JIJ als lezer "doomsday" moet denken .. of preppen, maar denk eerder in de lijn van "vissen in leven houden", warm wilt douchen, en eventueel je biertje koud houden bij je biefstuk..
Leuk topic om eens over na te denken, ik blijf wel even lezen en meedenken.
Wat ik uit je TS haal is het volgende:
Hoe kan je “lekker” doorgaan met je leven (douchen)
Hoe kan je zaken werkende houden die noodzakelijk zijn (aquarium)

Prima, maar wat ik me wel afvraag is waarom je denkt dat er meer storingen komen van lange duur?
Het sensatieartikel heb ik gelezen maar wat voor andere onderzoeken heb je gedaan om tot die conclusie te komen.

Ik denk zelf dat het namelijk wel zal meevallen. Als ik zie hoe voortvarend de netbeheerders bezig zijn om nu al na te denken wat er over 5 jaar nodig is (auto’s opladen straat? Vervangen van gas naar elektrisch).
En natuurlijk zullen er (door die overgang) nog wel eens problemen ontstaan. Maar feit is dat 90% van de elektrastoringen komen door menselijk handelen, een graafmachine die kabels de grond uit trekt, een knop die niet wordt ingedrukt.

Als ik een acuu in huis zou nemen zou dat zijn voor verlichting. Mogelijk voor de koelkast.
Internet zal mogelijk toch niet werken want de wijnkast heeft ook geen stroom (toch?). Eten doe ik dan wel een boterham en voor warmte trek ik wel een trui aan.
Vaak kunnen nieuwere modellen koelkast/vriezer tot 24 uur zonder stroom voordat je het moet weggooien. Truc is vooral de deur niet te vaak open doen zodat de kou erin blijft.
Geen aquarium, maar dan nog. Jammer voor de vissen denk ik dan (zal wel vloeken in de kerk zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph58
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:40:
Dat krijg je als je een publieke taak/dienst privatiseert en versnipperd. Niemand heeft meer de regie. Dat zou de politiek moeten doen, maar die wijzen al gauw naar de netbeheerders en die vinden de aandeelhouders veel belangrijker dan het op peil houden van het net.

Aan de andere kant; misschien gaan de nieuwe windmolens achter mijn huis voorlopig ook niet door.

Ik denk dat ik al vast mijn generator ga oppoetsen. Die staat al een paar jaar stil.
De netbeheerders zouden juist geprivatiseerd moeten worden omdat de politiek altijd jaren achter de feiten aanloopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 14:08
Ralph58 schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:46:
[...]

De netbeheerders zouden juist geprivatiseerd moeten worden omdat de politiek altijd jaren achter de feiten aanloopt.
Vitale infrastructuur door commerciële bedrijven laten doen is vragen om ellende en hoge prijzen. Ik vind dat we dat echt met gemeenschapsgeld en verantwoording moeten blijven doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
A4-tje schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:12:
[...]

Prima, maar wat ik me wel afvraag is waarom je denkt dat er meer storingen komen van lange duur?
Het sensatieartikel heb ik gelezen maar wat voor andere onderzoeken heb je gedaan om tot die conclusie te komen.
Dat is geen sensatieartikel, netbeheerders hebben zelf aangegeven dat het spaak dreigt te lopen. Niet zozeer direct de leveringszekerheid (alhoewel dat er wel van kan komen), maar de aansluiting van lokale stroomproducenten. Veel, met name particuliere initiatieven om zonnepanelen te plaatsen, kunnen niet doorgaan vanwege capaciteitstekort op het net.

Aan de ene kant zeurt de politiek er voortdurend over dat iedereen zonnepanelen moet plaatsen en aan de andere kant stellen ze geen geld beschikbaar en/of verlenen ze geen medewerking (of werken zelfs tegen) om dat mogelijk te maken.

Zo maar wat voorbeelden van de laatste tijd uit mijn lokale krant:

https://www.dvhn.nl/groni...nen-al-lang-24793636.html

https://www.dvhn.nl/econo...zonneparken-24680823.html

https://www.dvhn.nl/groni...en-schijnen-24298133.html

https://www.dvhn.nl/groni...epark-tegen-24800479.html

Zo vat ik ook de TS op: een klacht tegen de kortzichtigheid/onkunde van de overheid en het onvermogen/onwil van netbeheerders om op tijd in te spelen op de veranderingen.

De overheid douwt ons wel 200 meter hoge windmolens door de strot, maar als de burger iets wil, dan kan of mag het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 08-09-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:08
Ik vind het een groot gemis dat er nog geen europees overkoepelend systeem wordt ingepland van communicatie vanuit de stroomlevering met de verbruikers thuis. Als de slimme meter een signaaltje kan sturen naar mijn diepvries om een tikje harder te koelen (-20°) want er is veel zon, dan kan ie wat later minder draaien (-18°) als er meer verbruik is. Zelfde met wasmachine en vaatwas, ik gebruik nu vaak startuitstel om op nachttarief te draaien, maar als ik de was morgenochtend wil gewassen hebben, maakt het me niet uit wanneer die juist start.
Die toestellen zijn er nog niet, want er is geen standaard. En de tijd dringt, want het duurt vele jaren voor zo'n toestellen defect zijn (en ik ga niet vervangen wat nog werkt). Zodra er een standaard is, kunnen er compatibele apparaten komen, en kunnen energieleveranciers aangepaste tarieven voorstellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

naftebakje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:40:
Ik vind het een groot gemis dat er nog geen europees overkoepelend systeem wordt ingepland van communicatie vanuit de stroomlevering met de verbruikers thuis. Als de slimme meter een signaaltje kan sturen naar mijn diepvries om een tikje harder te koelen (-20°) want er is veel zon, dan kan ie wat later minder draaien (-18°) als er meer verbruik is. Zelfde met wasmachine en vaatwas, ik gebruik nu vaak startuitstel om op nachttarief te draaien, maar als ik de was morgenochtend wil gewassen hebben, maakt het me niet uit wanneer die juist start.
Die toestellen zijn er nog niet, want er is geen standaard. En de tijd dringt, want het duurt vele jaren voor zo'n toestellen defect zijn (en ik ga niet vervangen wat nog werkt). Zodra er een standaard is, kunnen er compatibele apparaten komen, en kunnen energieleveranciers aangepaste tarieven voorstellen.
Ik betwijfel hoeveel dat gaat doen, ?
De meeste stroom in een huishouden gaat op aan (lijkt mij, ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen)
electrisch Koken, verlichting, direct gebruik entertainment(tv, pc), en koelen. Dat zijn geen dingen die je kunt uitstellen zonder dat je er zelf last van krijgt..

En in de genoemde voorbeelden is bv een wasmachine ook niet handig. Ik wil weten wanneer die ongeveer klaat is, want je wilt geen natte was een halve dag in de machine hebben. En een diepvries lijkt me echt een verwaarloosbaar iets in het grote geheel.

Wel lijkt me het zeker voor electrische autoś wel een ding. Piet komt op 18:00 thuis, heeft zijn auto pas morgen om 07:00 weer nodig, maar toch gaat deze dus nu tijdens piekuur opladen.

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 10-09-2019 13:56 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

En commerciële bedrijven lopen niet achter de feiten aan? Ik neem toch aan dat ik niet hier met een lijstje moet komen met hippe bedrijven die compleet de plank missloegen en nu niet meer bestaan?

Commercieel betekend maximale omzet tegen minimale kosten. Alles voor de aandeelhouder. Een nutsvoorziening betekend een extreem hoge mate van betrouwbaarheid en beschikbaarheid voor iedereen. Of je nu in de Biesbos woont of hartje Amsterdam.
Dat gaat gewoon niet samen met elkaar. Zeker niet als je dan ook nog eventjes er een toezichthouder vanuit de overheid bovenop zet die deze bedrijven moet "aansturen" Haal ze terug naar de overheid en laat ze doen wat ze moeten doen om de nutsvoorzieningen te kunnen blijven leveren.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Een aquarium met een goed gebalanceerd ecosysteem kan prima een paar uur zonder stroom.
Licht en filtering hoeft niet constant te lopen. Na een paar uur zullen de bacterien in het filter wel dood gaan, dat is minder fijn, maar de vissen overleven het wel.

Zuurstof gebeurt via uitwisseling met het wateroppervlak, en een beetje stroming is daar al voldoende voor. Voor m'n part doe je daar een motorbootje op batterij van de action in voor wat meer stroming
JukeboxBill schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:10:
[...]

Dat is geen sensatieartikel, netbeheerders hebben zelf aangegeven dat het spaak dreigt te lopen. Niet zozeer direct de leveringszekerheid (alhoewel dat er wel van kan komen), maar de aansluiting van lokale stroomproducenten.
"Waarschuwingen" van organisaties en bedrijven zie ik maar al te vaak als een smoes om extra geld binnen te slepen om die dure aanpassingen te doen. Beetje calgoniet met kapotte wasmachines.

We betalen flinke netbeheerkosten. Deze veranderingen zijn niet plots binnen komen vallen. Als de netbeheerders wakker zijn gebleven, hadden ze allang voorbereidingen moeten treffen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
heuveltje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:54:
[...]

De meeste stroom in een huishouden gaat op aan (lijkt mij, ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen)
electrisch Koken, verlichting, direct gebruik entertainment(tv, pc), en koelen. Dat zijn geen dingen die je kunt uitstellen zonder dat je er zelf last van krijgt..

En in de genoemde voorbeelden is bv een wasmachine ook niet handig. Ik wil weten wanneer die ongeveer klaat is, want je wilt geen natte was een halve dag in de machine hebben. En een diepvries lijkt me echt een verwaarloosbaar iets in het grote geheel.

Wel lijkt me het zeker voor electrische autoś wel een ding. Piet komt op 18:00 thuis, heeft zijn auto pas morgen om 07:00 weer nodig, maar toch gaat deze dus nu tijdens piekuur opladen.
Met koelen bedoel je airconditioning? Die kan je natuurlijk best even een uurtje niet laten draaien als het een keer echt nodig is. Dit soort zaken worden in de US al uitgevoerd. Wanneer bekend wordt dat er op een gegeven uur nood aan de man is gaat de airco voor dat moment even wat harder blazen om zich vervolgens uit te schakelen. Na dat uur gaat die weer aan zonder dat je binnen meteen met extreme temperaturen te maken hebt.

Elektrisch koken wil je natuurlijk meestal niet tot 8u 's avonds uitstellen. Echter kan ook daar wel enige flexibiliteit zijn. Of ik mijn pan om 17.30 of om 18.30 op het vuur gooi maakt me niet altijd evenveel uit terwijl het wel een groot verschil kan maken. Tuurlijk als ik moet sporten oid ben ik minder flexibel, maar dat doe ik niet elke dag in de week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
De vraag is of je dat met flexibele tarieven of peakfines voor elkaar krijgt.
Ik vrees dat zonder harde uitschakeling de meeste mensen gewoon doorgaan zoals nu. En een harde uitschakeling van airco en fornuis ligt politiek een beetje gevoelig :P
Oftewel er zit weinig anders op dan het stroomnet te versterken en evt. lokaal injecteren op piekmomenten uit bijv. BEV's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021

Geweldig, kijk eens wat het heeft opgeleverd bij oa.
de NS
de PTT
de zorg
de RWS met bruggen en sluizen en tunnels
de afval ophalers en verwerkers.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Vuiltje Een probleem is vaak dat de politiek zich achter de schermen bij deze voormalige overheidsbedrijven te pas en te onpas inmengt (ook bij de bezetting van functies!).
Blijkbaar zijn de opgetuigde krakkemikkige semi-overheids/semi-commerciële bedrijfsconstructies
hiervoor niet geschikt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kmf schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:24:
Een aquarium met een goed gebalanceerd ecosysteem kan prima een paar uur zonder stroom.
Licht en filtering hoeft niet constant te lopen. Na een paar uur zullen de bacterien in het filter wel dood gaan, dat is minder fijn, maar de vissen overleven het wel.

Zuurstof gebeurt via uitwisseling met het wateroppervlak, en een beetje stroming is daar al voldoende voor. Voor m'n part doe je daar een motorbootje op batterij van de action in voor wat meer stroming
Ik heb het niet over de eerste paar uren .. 4 uur zal zoet/zout aquaria best overleven.
de eerste 8 uur voor je koelkast/vriezer is ook geen issue. (uitgaande dat je hem niet open en dicht mikt elk uur)
Jim423 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:23:
De vraag is of je dat met flexibele tarieven of peakfines voor elkaar krijgt.
Ik vrees dat zonder harde uitschakeling de meeste mensen gewoon doorgaan zoals nu. En een harde uitschakeling van airco en fornuis ligt politiek een beetje gevoelig :P
Oftewel er zit weinig anders op dan het stroomnet te versterken en evt. lokaal injecteren op piekmomenten uit bijv. BEV's.
De mens zal tenzij je de portomonee raakt/fysiek uitschakeld bij meer gebruik dan 16A op 230V inderdaad niet van gedrag veranderen. Maar waar trek je de grens ?

Immers je zal uitzonderingen voor reden x.y.z moeten voorzien, iemand zal wel een casus maken van de elektrische lift voor gehandicapt kind ofzo of vergoeding eisen voor het zeer speciale vistank ding .. wat opzich begrijpenlijk is.

De dubbelstroom is nu "wassen neus" scheelt paar euro ik schrok toen ik dat berekende, nu met domotica en smart electronica kan je best een hoop ondervangen/weg automatiseren.

Maar toch vind ik het vreemd, want als consument probeer ik energiebewuster te zijn en mijn elektra verbruik stijgt eigenlijk nog steeds.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
heuveltje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:54:
[...]

Valt wel mee. Verlichting is met LED's super zuinig tegenwoordig. TV en PC verbruiken redelijk wat, maar staan doorgaans niet heel lang aan. Ik werd getriggered, dus heb even gekeken wat ik ongeveer doe. Ik heb geen vaatwasser en droger.

Van mijn meters, percentage van het jaargebruik
1. PC op 23%
2. TV + AVR op 21%
3. Keuken op 14% (excl. koelkast, inc. afzuiniging, magnetron, oven)
4. Koelkast op 14%
5. Vriezer op 14%
6. CV op 7% (ja, enkel de pomp /standby 8)7 )
7. Server op 4%
8. Wasmachine op 4%

Vetgedrukt heeft een zekere (beperkte) mate van flexibiliteit. Mijn multimedia spul is, hoe kan het ook voor een tweaker, niet echt zuinig 8) >:) :+
Je zou zaken wel in kunnen plannen. Dan speel je een soort tetris met allemaal flexibiliteit en weet je uiteinlijndelijk prima wanneer de wasmachine klaar is. Beter is een vaatwasser overigens, die is minder gevoelig voor natte was. Of een wasmachien+droger combi, al kun je natuurlijk veel beter de was ophangen :+

Een leger vriezers en koelkasten is ook tot heel wat in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
teacher schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 15:37:
Ik heb je als mede ts verlost :Y

@vso, maak jij er wat moois van?
& @GENETX done ik hoop dat het jullie goedkeuring kan wegdragen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_rick
kmf schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:24:

We betalen flinke netbeheerkosten. Deze veranderingen zijn niet plots binnen komen vallen. Als de netbeheerders wakker zijn gebleven, hadden ze allang voorbereidingen moeten treffen.
Ik ben dat voor een deel met je eens. Maar er worden in korte tijd veel zonneparken midden landelijk gebied (Drenthe of Friesland) gebouwd. Hadden netbeheerders daar dan een kabel naar toe moeten leggen voor het geval dat?
Bedenk ook dat gemeenten niet altijd meewerken, bijvoorbeeld bij de bouw- of uitbreiding van een onderstation. Het is een beetje net als met windmolens, niemand heeft graag zo'n ding in de achtertuin, maar ze "moeten" (*) er wel komen.

(*) ik heb daar ook een mening over maar niet in dit topic...

• kmf
  • Niet online

kmf

m_rick schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:20:
[...]

Ik ben dat voor een deel met je eens. Maar er worden in korte tijd veel zonneparken midden landelijk gebied (Drenthe of Friesland) gebouwd. Hadden netbeheerders daar dan een kabel naar toe moeten leggen voor het geval dat?
Bedenk ook dat gemeenten niet altijd meewerken, bijvoorbeeld bij de bouw- of uitbreiding van een onderstation. Het is een beetje net als met windmolens, niemand heeft graag zo'n ding in de achtertuin, maar ze "moeten" (*) er wel komen.

(*) ik heb daar ook een mening over maar niet in dit topic...
Als ik een 3-fase warmtepomp+3-fase zonnepanelenomvormer + 3-fase doorstroomverwarmer in een 1-fase huis wilt hebben, moet ik zelf ook regelen dat er een 3-fase aansluiting komt waar ik voor moet dokken.

Als een bedrijf een zonnepark midden in een weiland wilt waar geen voorziening ervoor zijn, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat zij ook een bedrag mag dokken aan de netbeheerder om dat mogelijk te maken. Het is dan aan het bedrijf zelf om te bepalen of dat extra bedrag acceptabel is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:53
naftebakje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:40:
Opzich kan je gewoon de frequentie van het net meten, boven de 50.xxhz betekend een overschot. Onder de 50.xxhz juist een tekort dus zaak om apparaten te suspenden.

Maar qua tarief heb je hier geen voordeel van helaas.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:07
GENETX schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:42:
[...]

Valt wel mee. Verlichting is met LED's super zuinig tegenwoordig. TV en PC verbruiken redelijk wat, maar staan doorgaans niet heel lang aan. Ik werd getriggered, dus heb even gekeken wat ik ongeveer doe. Ik heb geen vaatwasser en droger.

Van mijn meters, percentage van het jaargebruik
1. PC op 23%
2. TV + AVR op 21%
3. Keuken op 14% (excl. koelkast, inc. afzuiniging, magnetron, oven)
4. Koelkast op 14%
5. Vriezer op 14%
6. CV op 7% (ja, enkel de pomp /standby 8)7 )
7. Server op 4%
8. Wasmachine op 4%

Vetgedrukt heeft een zekere (beperkte) mate van flexibiliteit. Mijn multimedia spul is, hoe kan het ook voor een tweaker, niet echt zuinig 8) >:) :+
Jij hebt een afwijkend lijstje tov een gemiddeld huishouden.
Want daar wordt het jaarverbruik bepaald door Vaatwasser / Droger/ Koelkast / Wasmachine / Overig.

Waarbij wasmachines en drogers een steeds lager op de lijst komen waardoor er punt zal komen dat andere zaken het gaan overnemen. Deze twee apparaten hebben relatief veel progressie op energiebesparing.
Wasmachines hoger gewicht en minder water (kWh/kg-was gaat omlaag).
Drogers (tgv drogere was vanuit centrifuge wasmachine ivm warmtepomp)
Vaatwasser (Zeoliet echter deze zijn in verhouding zo duur dat de verkoop nog niet zo hard gaat)

Het sluipverbruik is in huishoudens wel enorm gestegen tgv internet-apparatuur/decoders en "slimme apparaten"
Pagina: 1 2 Laatste