Krapte op het stroomnet,krijgen we nu brown/blackouts? Help?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
heuveltje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:54:
[...]

Ik betwijfel hoeveel dat gaat doen, ?
De meeste stroom in een huishouden gaat op aan (lijkt mij, ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen)
electrisch Koken, verlichting, direct gebruik entertainment(tv, pc), en koelen. Dat zijn geen dingen die je kunt uitstellen zonder dat je er zelf last van krijgt..
Valt wel mee. Verlichting is met LED's super zuinig tegenwoordig. TV en PC verbruiken redelijk wat, maar staan doorgaans niet heel lang aan. Ik werd getriggered, dus heb even gekeken wat ik ongeveer doe. Ik heb geen vaatwasser en droger.

Van mijn meters, percentage van het jaargebruik
1. PC op 23%
2. TV + AVR op 21%
3. Keuken op 14% (excl. koelkast, inc. afzuiniging, magnetron, oven)
4. Koelkast op 14%
5. Vriezer op 14%
6. CV op 7% (ja, enkel de pomp /standby 8)7 )
7. Server op 4%
8. Wasmachine op 4%

Vetgedrukt heeft een zekere (beperkte) mate van flexibiliteit. Mijn multimedia spul is, hoe kan het ook voor een tweaker, niet echt zuinig 8) >:) :+
En in de genoemde voorbeelden is bv een wasmachine ook niet handig. Ik wil weten wanneer die ongeveer klaat is, want je wilt geen natte was een halve dag in de machine hebben. En een diepvries lijkt me echt een verwaarloosbaar iets in het grote geheel.
Je zou zaken wel in kunnen plannen. Dan speel je een soort tetris met allemaal flexibiliteit en weet je uiteinlijndelijk prima wanneer de wasmachine klaar is. Beter is een vaatwasser overigens, die is minder gevoelig voor natte was. Of een wasmachien+droger combi, al kun je natuurlijk veel beter de was ophangen :+

Een leger vriezers en koelkasten is ook tot heel wat in staat.
Wel lijkt me het zeker voor electrische autoś wel een ding. Piet komt op 18:00 thuis, heeft zijn auto pas morgen om 07:00 weer nodig, maar toch gaat deze dus nu tijdens piekuur opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
teacher schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 15:37:
Ik heb je als mede ts verlost :Y

@vso, maak jij er wat moois van?
& @GENETX done ik hoop dat het jullie goedkeuring kan wegdragen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:26
kmf schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:24:

We betalen flinke netbeheerkosten. Deze veranderingen zijn niet plots binnen komen vallen. Als de netbeheerders wakker zijn gebleven, hadden ze allang voorbereidingen moeten treffen.
Ik ben dat voor een deel met je eens. Maar er worden in korte tijd veel zonneparken midden landelijk gebied (Drenthe of Friesland) gebouwd. Hadden netbeheerders daar dan een kabel naar toe moeten leggen voor het geval dat?
Bedenk ook dat gemeenten niet altijd meewerken, bijvoorbeeld bij de bouw- of uitbreiding van een onderstation. Het is een beetje net als met windmolens, niemand heeft graag zo'n ding in de achtertuin, maar ze "moeten" (*) er wel komen.

(*) ik heb daar ook een mening over maar niet in dit topic...

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

m_rick schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:20:
[...]

Ik ben dat voor een deel met je eens. Maar er worden in korte tijd veel zonneparken midden landelijk gebied (Drenthe of Friesland) gebouwd. Hadden netbeheerders daar dan een kabel naar toe moeten leggen voor het geval dat?
Bedenk ook dat gemeenten niet altijd meewerken, bijvoorbeeld bij de bouw- of uitbreiding van een onderstation. Het is een beetje net als met windmolens, niemand heeft graag zo'n ding in de achtertuin, maar ze "moeten" (*) er wel komen.

(*) ik heb daar ook een mening over maar niet in dit topic...
Als ik een 3-fase warmtepomp+3-fase zonnepanelenomvormer + 3-fase doorstroomverwarmer in een 1-fase huis wilt hebben, moet ik zelf ook regelen dat er een 3-fase aansluiting komt waar ik voor moet dokken.

Als een bedrijf een zonnepark midden in een weiland wilt waar geen voorziening ervoor zijn, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat zij ook een bedrag mag dokken aan de netbeheerder om dat mogelijk te maken. Het is dan aan het bedrijf zelf om te bepalen of dat extra bedrag acceptabel is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:20
naftebakje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:40:
Ik vind het een groot gemis dat er nog geen europees overkoepelend systeem wordt ingepland van communicatie vanuit de stroomlevering met de verbruikers thuis. Als de slimme meter een signaaltje kan sturen naar mijn diepvries om een tikje harder te koelen (-20°) want er is veel zon, dan kan ie wat later minder draaien (-18°) als er meer verbruik is. Zelfde met wasmachine en vaatwas, ik gebruik nu vaak startuitstel om op nachttarief te draaien, maar als ik de was morgenochtend wil gewassen hebben, maakt het me niet uit wanneer die juist start.
Die toestellen zijn er nog niet, want er is geen standaard. En de tijd dringt, want het duurt vele jaren voor zo'n toestellen defect zijn (en ik ga niet vervangen wat nog werkt). Zodra er een standaard is, kunnen er compatibele apparaten komen, en kunnen energieleveranciers aangepaste tarieven voorstellen.
Opzich kan je gewoon de frequentie van het net meten, boven de 50.xxhz betekend een overschot. Onder de 50.xxhz juist een tekort dus zaak om apparaten te suspenden.

Maar qua tarief heb je hier geen voordeel van helaas.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
GENETX schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:42:
[...]

Valt wel mee. Verlichting is met LED's super zuinig tegenwoordig. TV en PC verbruiken redelijk wat, maar staan doorgaans niet heel lang aan. Ik werd getriggered, dus heb even gekeken wat ik ongeveer doe. Ik heb geen vaatwasser en droger.

Van mijn meters, percentage van het jaargebruik
1. PC op 23%
2. TV + AVR op 21%
3. Keuken op 14% (excl. koelkast, inc. afzuiniging, magnetron, oven)
4. Koelkast op 14%
5. Vriezer op 14%
6. CV op 7% (ja, enkel de pomp /standby 8)7 )
7. Server op 4%
8. Wasmachine op 4%

Vetgedrukt heeft een zekere (beperkte) mate van flexibiliteit. Mijn multimedia spul is, hoe kan het ook voor een tweaker, niet echt zuinig 8) >:) :+
Jij hebt een afwijkend lijstje tov een gemiddeld huishouden.
Want daar wordt het jaarverbruik bepaald door Vaatwasser / Droger/ Koelkast / Wasmachine / Overig.

Waarbij wasmachines en drogers een steeds lager op de lijst komen waardoor er punt zal komen dat andere zaken het gaan overnemen. Deze twee apparaten hebben relatief veel progressie op energiebesparing.
Wasmachines hoger gewicht en minder water (kWh/kg-was gaat omlaag).
Drogers (tgv drogere was vanuit centrifuge wasmachine ivm warmtepomp)
Vaatwasser (Zeoliet echter deze zijn in verhouding zo duur dat de verkoop nog niet zo hard gaat)

Het sluipverbruik is in huishoudens wel enorm gestegen tgv internet-apparatuur/decoders en "slimme apparaten"
Pagina: 1 2 Laatste