Valt wel mee. Verlichting is met LED's super zuinig tegenwoordig. TV en PC verbruiken redelijk wat, maar staan doorgaans niet heel lang aan. Ik werd getriggered, dus heb even gekeken wat ik ongeveer doe. Ik heb geen vaatwasser en droger.heuveltje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:54:
[...]
Ik betwijfel hoeveel dat gaat doen, ?
De meeste stroom in een huishouden gaat op aan (lijkt mij, ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen)
electrisch Koken, verlichting, direct gebruik entertainment(tv, pc), en koelen. Dat zijn geen dingen die je kunt uitstellen zonder dat je er zelf last van krijgt..
Van mijn meters, percentage van het jaargebruik
1. PC op 23%
2. TV + AVR op 21%
3. Keuken op 14% (excl. koelkast, inc. afzuiniging, magnetron, oven)
4. Koelkast op 14%
5. Vriezer op 14%
6. CV op 7% (ja, enkel de pomp /standby

7. Server op 4%
8. Wasmachine op 4%
Vetgedrukt heeft een zekere (beperkte) mate van flexibiliteit. Mijn multimedia spul is, hoe kan het ook voor een tweaker, niet echt zuinig
Je zou zaken wel in kunnen plannen. Dan speel je een soort tetris met allemaal flexibiliteit en weet je uiteinlijndelijk prima wanneer de wasmachine klaar is. Beter is een vaatwasser overigens, die is minder gevoelig voor natte was. Of een wasmachien+droger combi, al kun je natuurlijk veel beter de was ophangenEn in de genoemde voorbeelden is bv een wasmachine ook niet handig. Ik wil weten wanneer die ongeveer klaat is, want je wilt geen natte was een halve dag in de machine hebben. En een diepvries lijkt me echt een verwaarloosbaar iets in het grote geheel.
Een leger vriezers en koelkasten is ook tot heel wat in staat.
Wel lijkt me het zeker voor electrische autoś wel een ding. Piet komt op 18:00 thuis, heeft zijn auto pas morgen om 07:00 weer nodig, maar toch gaat deze dus nu tijdens piekuur opladen.