Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte zonnepanelen voor op een half ronde bitumen dak

Pagina: 1
Acties:

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34
Voor mijn woning heb ik een offerte ontvangen voor 12 zonnepanelen.

Liging van mijn woning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nnQ3z69FVotZi1xexryNV4eO/medium.png

Dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mu8D5d0uhBXqxqHhSb7tbwlk/medium.jpg

Het is een half ronde bitumen dak waar de zonnepanelen op het zuid-west gericht zijn.

Offerte
- 12 x Ja Solar 335wp
- Solar Edge SE3500

Prijs is 5130 euro (excl BTW) inclusief installatie op een half ronde dak bitumen dak.
Voor 150 euro meerprijs kan ik de Solar Edge SE5000 krijgen. Dit om voorbereidt te zijn voor eventuele plaatsing van extra zonnepanelen.

Wat vinden jullie van de offerte en plaatsing van de zonnepanelen?

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53

CodeIT

Code IT

Ik zie weinig schaduw, dus het nut van een Solar Edge ontgaat me, behalve dat dit goed is voor de portemonnee van de installateur. Een simpele string omvormer (Omnik, Goodwe, SMA etc) is >1000 euro goedkoper.
Wat voor bevestiging wil men gebruiken? Je zegt dat de plaatsing op west is, maar op je foto lijkt het meer op zuid-west, of ik moet het verkeerd zien.

• ChiMan
Je hebt gelijk dat ligging zuid-west is, heb het aangepast in mijn begin post.

Bevestiging zijn bitumen strips met draadeinde eruit die op de bestaande bitumen wordt ingebrand.

Solar Edge is geadviseerd en ik lees positieve verhalene zoals hier. Vooral de veiligheid aspect spreekt me aan.
Weet niet of het van toepassing is, maar 2 panelen liggen plat vanwege het dak.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Een gewone 4k stringomvormer lijk meer logisch dan een SolarEdge oplossing met optimizers

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53

CodeIT

Code IT

ChiMan schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:54:
Je hebt gelijk dat ligging zuid-west is, heb het aangepast in mijn begin post.

Bevestiging zijn bitumen strips met draadeinde eruit die op de bestaande bitumen wordt ingebrand.

Solar Edge is geadviseerd en ik lees positieve verhalene zoals hier. Vooral de veiligheid aspect spreekt me aan.
Weet niet of het van toepassing is, maar 2 panelen liggen plat vanwege het dak.
Solar Edge heeft zeker goede eigenschappen, voornamelijk monitoring per paneel. Daar betaal je echter fors voor.
Als ik jouw set bij elkaar klik bij Winkelman kom ik op ongeveer 3500 euro (ex BTW) inclusief installatie met een Omnik string omvormer.

Bierviltje terugverdientijd van jouw geoffreerde set is: 6,5 jaar, met string omvormer 4,1 jaar, met de huidige salderingsregeling en stroomprijs. Ik schat eerder in dat de TVT van de SE set richting de 9 jaar gaat met de aangekondigde versobering van het salderen + het 5ct/kWh goedkoper worden van stroom.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 12:18
Vind het een erg dure oplossing, als je uitgaat van een string omvormer met dezelfde panelen kom je veel voordeliger uit. Tenzij je het leuk vind om per paneel inzicht te krijgen heeft dat geen toegevoegde waarde. Zie ook niet in waarom het veiliger zou zijn.

Een snel en ruim sommetje met string omvormer, 1300,- panelen/ 570,- omvormer/ 500,- montage/ 100,- kabels en connectors. Maakt totaal 2470,- ex.

Als het budget toch zo ruim is zou ik eerder kijken naar Panasonic panelen, die gaan echt wel meer opleveren op een warm bitumen dak.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• ChiMan
DjaRoel schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:27:
Vind het een erg dure oplossing, als je uitgaat van een string omvormer met dezelfde panelen kom je veel voordeliger uit. Tenzij je het leuk vind om per paneel inzicht te krijgen heeft dat geen toegevoegde waarde. Zie ook niet in waarom het veiliger zou zijn.

Een snel en ruim sommetje met string omvormer, 1300,- panelen/ 570,- omvormer/ 500,- montage/ 100,- kabels en connectors. Maakt totaal 2470,- ex.

Als het budget toch zo ruim is zou ik eerder kijken naar Panasonic panelen, die gaan echt wel meer opleveren op een warm bitumen dak.
Duidelijk!

Maar waar vind je 12 panelen voor 570 euro? Als ik online kijk dan zijn ze allemaal +100 euro.

• DjaRoel
ChiMan schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:03:
[...]

Duidelijk!

Maar waar vind je 12 panelen voor 570 euro? Als ik online kijk dan zijn ze allemaal +100 euro.
Niet, ik had de opsomming misschien iets anders moeten maken. Even snel hé ;)

1300,- panelen
570,- omvormer
500,- montagemateriaal
100,- kabels en connectors

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
De Solaredge oplossing is waarschijnlijk gekozen vanwege het halfronde dak. Alle panelen hebben een andere hellingshoek en zullen daardoor de string waar ze inzitten beinvloedden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ChiMan
No Hands schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:53:
De Solaredge oplossing is waarschijnlijk gekozen vanwege het halfronde dak. Alle panelen hebben een andere hellingshoek en zullen daardoor de string waar ze inzitten beinvloedden.
Klopt! SE vanwege het dak.

• DjaRoel
Ik ga uit van 4 rijen met 3 panelen afgaand op de foto's, 2 strings dan is er nauwelijks verschil qua hellingshoek.

Neem Panasonic panelen, dan heb je een mooie spanning per string en aan het eind van het jaar ene mooie opbrengst.

Wat zijn de exacte afmetingen van het dak? Wat is je jaarverbruik? Toekomstplannen?

• ChiMan
Afmeting dak is 3,3m x 6,1m en het voorstel is 6 rijen met 2 panelen.
Wat ik heb begrepen is dat de formaat van de Panasonic iets te groot is voor mijn dak.

Jaar verbruik is op dit moment 2500kWh en wil in de toekomst een aantal airco units (4 in toaal), elektrisch koken en misschien elektrisch rijden.

• DjaRoel
ChiMan schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:28:
Afmeting dak is 3,3m x 6,1m en het voorstel is 6 rijen met 2 panelen.
Wat ik heb begrepen is dat de formaat van de Panasonic iets te groot is voor mijn dak.

Jaar verbruik is op dit moment 2500kWh en wil in de toekomst een aantal airco units (4 in toaal), elektrisch koken en misschien elektrisch rijden.
Panasonic HIT Mono N300, zijn 1463 x 1053x 35. Vier rijen van drie panelen in portret past precies.

Misschien kan je zelf wat vergelijk trekken op pv output, maar ik zie zelf dat mijn set met 1440wp op de beste warme dagen 7.6 kw levert, dat maakt 5.27kwh/kwp , mensen met de Panasonic panelen hebben een efficiëntie van 6.9kwh/kwp op diezelfde dagen, omgerekend zou ik die dag dus 1440wp x 6.9 = 9.9kw op moeten kunnen wekken.

En mijn panelen hebben een vergelijkbare temperatuurs coëfficiënt als de geoffereerde 0.42 VS 0.40 %/°c, de Panasonics doen 0.25 :*)

Dat verschil is toch best significant te noemen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door DjaRoel op 04-09-2019 18:12 ]

• ChiMan
Thanks! Ga het voorleggen aan het bedrijf waar ik een offerte van heb gekregen.

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-11 22:06
Ik ben wel benieuwd hoe men de montage op een schuin bitumen dak wil gaan doen. Eerst klemmen (waar de rails op komen) vastschroeven op het dak en er dan flapjes omheen branden? Er zijn vast meer opties maar ik ben wel benieuwd.

En ik zou niet snel meer dan € 275 per paneel betalen (all in), want daar moet het echt wel voor kunnen...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ChiMan schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:06:
Thanks! Ga het voorleggen aan het bedrijf waar ik een offerte van heb gekregen.
mijn set nu = 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

hier de opbrengst van mijn dak van vele jaren. (klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20klein.jpg

dit is in kWh/kWp zodat verschillend aantal Wp uit gefactord word.
en dan 365dagen per jaar opgeteld zodat zomer en winter er uit gefilterd worden.

dipje in juni 2015 was schade aan panelen.

in juni 2018 heb ik de helft van de panelen vervangen door panasonic.
ik had toch geld, en had wel zin om te experimenteren.

goed te zien dat panasonic meer kWh opbrengst heeft per Wp.
dus je krijgt niet alleen veel Wp per m2 maar ook veel kWh er uit.

(een klein dingetje, door dat ik eerst rond de 200Vmpp op de omvormer had staan en nu 300Vmpp.
dit komt doordat de panasonic panelen meer Vmpp leveren als andere panelen.
dus werkt de omvormer een1 tot 2% efficiënter want die wil het liefste +/-350Vmpp.
dus die moet je ook mee rekenen.)

is dat de dure prijs van panasonic waard, nee eigenlijk niet.
maar de luxe is wel erg prettig, scoor nu 6000kWh per jaar, genoeg voor mij elektra gebruik en de hybride warmtepomp.

edit:
als je 4x3 zou passen met panasonic.
dan heb je wel een leuke set.
dan zou je 2x6x330Wp op een 3,6kW omvormer met 2x mpp kunnen hebben.
door 2 stringen kun je het hoek verschil van het ronde dak ook leuk kunnen opvangen.
en 6 panelen panasonic geven best nog een goede Vmpp voor zo een type omvormer. ;)

doe je 12x de JA panelen, dan wil je ze juist in 1 string.
de JA panelen geven minder Vmpp. ;)
m_rick schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:49:
Ik ben wel benieuwd hoe men de montage op een schuin bitumen dak wil gaan doen. Eerst klemmen (waar de rails op komen) vastschroeven op het dak en er dan flapjes omheen branden? Er zijn vast meer opties maar ik ben wel benieuwd.
jep ook nieuwsgierig naar.
je wil ze het liefste vast schroeven in een balk en niet in de houte plaat.
maar dat maakt weer de aantal locaties voor klemmen zo weinig.
(het kan ook zijn dat dit dak is uit gevoerd door 2 platen over elkaar heen te schroeven.
als dat zo is dan is het weer een stuk simpelere.
dus bouwtekeningen van het huis zouden wel handig zijn.)
En ik zou niet snel meer dan € 275 per paneel betalen (all in), want daar moet het echt wel voor kunnen...
ach, als een paneel 500Wp is dan vind ik 275€ niet al te gek duur.
maar als het paneel 275Wp is dan is het erg duur. >:)

eigenlijk zou het bedrag ruim onder de 1€/Wp uit moeten kunnen komen (ex BTW).
maar met dit soort bevestiging methodes, kan het duurder uitvallen.
dus ben wel benieuwd. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door migjes op 05-09-2019 10:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ChiMan
Ik heb 2 montage foto's van dezelfde soort dak als mijn woning.

Bitumen pads met draadeinde eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L35jEZneOAg0DSyoYEP7PTvz/medium.jpg

Zonnepanelen geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kCmZp9mQV43H93B9IHFTPzqX/medium.jpg

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@ChiMan ik ben benieuwd of je de zonnepanelen al hebt laten plaatsen.

Kun je trouwens aangeven welke partij/partijen jij bent tegengekomen die op hellende bitumen daken panelen plaatsen? Ik merk dat de meeste partijen gaan voor de bulk op daken met dakpannen en de moeilijkere daken gewoonweg niet doen. Zit zelf ook met een iets lastiger dak en vermoed dat er meer mensen zijn die dit hebben.

• ChiMan
Afgelopen weekend zijn er 12 zonnepanelen geplaatst op mijn half ronde dak.

- 12 x JaSolar 340wp
- SolarEdge SE5000 HD-Wave
- Opitimzer

Uiteindelijk voor SE gekozen vanwege mijn half ronde dak. Ook liggen er 2 zonnepanelen vlak.

Het begon enkele weken eerder met het plaatsen van aluminium strips en een nieuwe bitumen laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VF2Do2l4CUh1AIEhVGfd0wrf/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NvFsCC5DfZu4kG8FlGokT89N/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hq8yB9wenp1G8aUOsn6irDoY/medium.jpg

Installatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aau6LEVtgRhYXQJlAWuflqFy/medium.jpg

Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iREhpeJ3BAZoaGeb8O4GSyHc/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1jYJwWGDbp8GWFxwQyvvXJKg/medium.jpg

Piekvermogen: 4kWp

Gisteren (zondag 10 nov) was het ideaal weer en was mijn opbrengst 7,15kWh.
Wat vinden jullie van mijn opbrengst van gisteren?
Pagina: 1