Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raffie77
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-06-2023
Een poos geleden kwam ik achter dat het opladen van mijn iPad ontzettend lang duurde, ik snapte er niks van.
Later realiseerde ik me dat ik de iPad oplaad via mijn mac, en die USB poort leverde iets van 1.nog wat mili ampere nu sluit ik mijn iPad aan op de meegeleverde 220v stekker waar de USB kabel in gaat, en nu laad hij weer op een normale snelheid op.

nu heb ik dit apparaatje gekocht om mijn accu's op te laden voor mijn panasonic systeem camera: https://t.ly/GRv8r dit apparaat heeft een usb aansluiting, ik heb hier in de kast een 220v usb stekker van 2.4 miliampere en een van 1 mili ampere liggen.

wie kan mij uitleggen welke ik het beste kan gebruiken en of het wat uitmaakt?

Ralph

Beste antwoord (via raffie77 op 04-09-2019 16:12)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
raffie77 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:58:
Je zei ook: "Hoe meer (mili)ampère een lader kan leveren hoe beter" maar dan heb je het volgens mij over de lader die de accu oplaad.
het gaar er mij om de 220v stekker (die in het stopcontact gaat) en hoeveel ampere die moet hebben om de accu oplader van mijn camera kan laden, want die lader heeft een usb kabel waarmee hij laad
Hoe meer ampère die adapter kan leveren hoe sneller het laden kan gaan (er zit een grens aan natuurlijk). Je kan nooit teveel ampère aanbieden (wel te weinig waardoor de adapter, mits deze slecht beveiligd is, overbelast/heet kan worden). Een aangesloten apparaat neemt af wat deze nodig heeft.

De stroomkant aan de 230V kant is verwaarloosbaar.
stel je accu's laden op met 2A op 5V, dat is dan 10W(att).
10W /230V = 0.04A aan de kant van de stekker in het stopcontact met 0% omzetverlies. In de werkelijkheid zal het verlies groter zijn dus de stroom ook iets groter, maar nog steeds niet hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 04-09-2019 15:12 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Hoe meer (mili)ampère een lader kan leveren hoe beter. Maar 2.4mA of 1mA is niet echt veel. Waarschijnlijk bedoel je 2.4A en 1A. Belangrijk is dat de spanning klopt. Daarna bepaald het apparaat zelf hoeveel stroom (ampère) het afneemt (tot de max van de leverancier, de adapter).
Via de USB-kabel kan het aangesloten apparaat van voedingsstroom worden voorzien. USB 2.0 levert maximaal 500 mA (bij 5 V) en dat is genoeg voor eenvoudige apparaten, zoals een muis. USB 3.0 en 3.1 leveren respectievelijk maximaal 900 en 2000 mA.

[ Voor 32% gewijzigd door LordSinclair op 04-09-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raffie77
LordSinclair schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:09:
Hoe meer (mili)ampère een lader kan leveren hoe beter. Maar 2.4mA of 1mA is niet echt veel. Waarschijnlijk bedoel je 2.4A en 1A. Belangrijk is dat de spanning klopt. Daarna bepaald het apparaat zelf hoeveel stroom (ampère) het afneemt (tot de max van de leverancier, de adapter).

[...]
ach tuurlijk die dingen zijn 1a en 2.4a
ik heb nog een USB 220v stekker liggen waar ik 2 usb kabels in kan doen, die leveren op beide poortjes 1 ampere en 5v
dan zou ik die ook prima kunnen gebruiken, als het maar 5 volt is toch?

Je zei ook: "Hoe meer (mili)ampère een lader kan leveren hoe beter" maar dan heb je het volgens mij over de lader die de accu oplaad.
het gaar er mij om de 220v stekker (die in het stopcontact gaat) en hoeveel ampere die moet hebben om de accu oplader van mijn camera kan laden, want die lader heeft een usb kabel waarmee hij laad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

[...]
..
:? Want je bent bang dat je stopcontact te weinig ampère levert om je telefoon op te laden?

voor de zekerheid: Een lader heeft een ingangsspanning 230V en een uitgangsspanning 5V in dit geval. Een stekker zelf doet niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

ach tuurlijk die dingen zijn 1a en 2.4a
Nee, weer fout. Het symbool voor ampère is A, niet a. En volt is V, niet v.
ik heb nog een USB 220v stekker liggen waar ik 2 usb kabels in kan doen, die leveren op beide poortjes 1 ampere en 5v
dan zou ik die ook prima kunnen gebruiken, als het maar 5 volt is toch?

De stekker is slechts het handvat met twee metalen pinnen die in het stopcontact gestoken wordt. Deze aders zijn volgens mij berekend op 16A bij 240V.

Wat jij bedoelt met een verschil tussen een 'oplader' en 'stekker' snap ik niet. In de volksmond wordt wat jij, denk ik, met stekker bedoeldt een USB-lader genoemd. Als deze maar 5V/1A levert, zal het opladen langer dan een lader die 5V/2A levert. Overigens zijn er ook nieuwe laadtechnieken over USB-kabels die bijvoorbeeld 9V levert voor quick charge.

Dit is een voorbeeld van een USB-lader. Bedoel jij dat met 'stekker'?

Afbeeldingslocatie: https://www.amac.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/q/cq5dam.web.1000.1000.jpeg

En dit is een voorbeeld van een stekker: :+
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/189995/files/228096863/900x900x2/netsnoer-15m-220v-3x075-mm2-incl-stekker-met-randa.jpg

offtopic:
@raffie77 Jij bent wel heel erg aan het 'halen' op GoT. ;) Vind je het niet leuk om zelf eens wat bij te dragen? Check eens de Actieve Topics, daar komt vast wel eens wat voorbij waar jij wat van weet of een mening over hebt! d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 04-09-2019 15:12 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Hoe meer ampère die adapter kan leveren hoe sneller het laden kan gaan (er zit een grens aan natuurlijk). Je kan nooit teveel ampère aanbieden (wel te weinig waardoor de adapter, mits deze slecht beveiligd is, overbelast/heet kan worden). Een aangesloten apparaat neemt af wat deze nodig heeft.

De stroomkant aan de 230V kant is verwaarloosbaar.
stel je accu's laden op met 2A op 5V, dat is dan 10W(att).
10W /230V = 0.04A aan de kant van de stekker in het stopcontact met 0% omzetverlies. In de werkelijkheid zal het verlies groter zijn dus de stroom ook iets groter, maar nog steeds niet hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 04-09-2019 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raffie77
Room42 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:07:
[...]

Nee, weer fout. Het symbool voor ampère is A, niet a. En volt is V, niet v.

[...]

De stekker is slechts het handvat met twee metalen pinnen die in het stopcontact gestoken wordt. Deze aders zijn volgens mij berekend op 16A bij 240V.

Wat jij bedoelt met een verschil tussen een 'oplader' en 'stekker' snap ik niet. In de volksmond wordt wat jij, denk ik, met stekker bedoeldt een USB-lader genoemd. Als deze maar 5V/1A levert, zal het opladen langer dan een lader die 5V/2A levert.

Dit is een voorbeeld van een USB-lader. Bedoel jij dat met 'stekker'?

[Afbeelding]

offtopic:
@raffie77 Jij bent wel heel erg aan het 'halen' op GoT. ;) Vind je het niet leuk om zelf eens wat bij te dragen? Check eens de Actieve Topics, daar komt vast wel eens wat voorbij waar jij wat van weet of een mening over hebt! d:)b
Check! Volt en amperes worden met hoofdletters aangeduid.
Ik kon maar niet op die naam komen, ik bedoel inderdaad de USB-lader
Dus ik kan dan beter een USB-lader pakken die 2.4A levert zodat de accu sneller laad.

(ik zal die active topics eens doornemen, eens kijken of ik wat vinden waar ik iets aan kan bijdragen)

Tazzios schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:03:

[...]

:? Want je bent bang dat je stopcontact te weinig ampère levert om je telefoon op te laden?

voor de zekerheid: Een lader heeft een ingangsspanning 230V en een uitgangsspanning 5V in dit geval. Een stekker zelf doet niets.
Nee mijn gedachte was dat als ik mijn iPad op mijn mac aansluit, dan kan ik communiceren met mijn mac én de iPad laad ook op, alleen het opladen met 1A vereist nogal wat geduld :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
raffie77 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:01:
[...]

Nee mijn gedachte was dat als ik mijn iPad op mijn mac aansluit, dan kan ik communiceren met mijn mac én de iPad laad ook op, alleen het opladen met 1A vereist nogal wat geduld :) .
Sommige USB-poorten kunnen gebruikt worden voor opladen, daar staat dan meestal een bliksemschicht bij. Je kunt even de handleiding checken of jouw Macbook ook zo'n poort heeft.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1