Voor het eerst naar de sportschool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Hallo Tweakers,

Ik ga mij binnenkort voor het eerst inschrijven bij Basic-Fit. Ik heb voorheen gesport maar nog nooit gefitnesst. Ik ben wat dat betreft dus een complete noob en vind het eerlijk gezegd best spannend om zo'n sportschool in te lopen. Vandaar mijn topic over de 'eerste keer'.

Mijn vraag is voornamelijk heel praktisch: Wat neem je mee naar de sportschool en hoe gaat zo'n eerste keer meestal? Heb je bijvoorbeeld een gesprek met een trainer o.i.d.? En moet je bijvoorbeeld verplicht douchen (doe ik namelijk het liefst thuis).

Alvast heel erg bedankt voor de reacties en andere tips zijn ook meer dan welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Handdoek voor voorkomen zweet op apparaten.
Fles water.
Hangslotje met sleutel (voor kluisje).
Alles wat je maar in je kluisje kwijt kunt.
Eventueel druivensuiker als je niet gewend bent te sporten.

Vooraf bellen of ze ruimte hebben om wat instructies te geven..
Douchen kan altijd thuis, niet verplicht. Kost er ook vaak geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:26

m-vw

Dus?

Sportkleding, schoenen en een handdoek.
Voor gesprekken met trainers moet je niet bij Basic-Fit zijn, hoewel je de eerste keer waarschijnlijk wel een rondleiding en wat uitleg krijgt.

Douchen kan, wellicht niet eens gratis, maar hoeft niet.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou een sportschool zoeken die wat meer kost en goede begeleiding geeft. Dan leer je de oefeningen goed uitvoeren en heb je veel minder snel blessures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Basic-fit ken ik niet, maar in het algemeen: sportkleren natuurlijk (en afhankelijk van het weer 'gewone kleren'), muntje of bij basic fit afaik een slotje voor een kluisje. Bidon voor water kan prettig zijn. Handdoek is een must: voor zweet en om op apparaten te leggen zodat je je zweet niet aan de volgende geeft. (En ik hoop dat er daarnaast papiertjes en zeep zijn om schoon te maken na gebruik).

Douchen kan prima thuis. Kan ook prima daar, je went snel genoeg aan de naakte lichamen.

Edit: WTF, douchen kost er geld? 8)7 Een club met begeleiding nemen zou inderdaad ook mijn advies zijn. Zeker in het begin.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 03-09-2019 09:36 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
m-vw schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:35:
Sportkleding, schoenen en een handdoek.
Voor gesprekken met trainers moet je niet bij Basic-Fit zijn, hoewel je de eerste keer waarschijnlijk wel een rondleiding en wat uitleg krijgt.

Douchen kan, wellicht niet eens gratis, maar hoeft niet.
Oja sportkleding/schoenen waren ook wel goede voor de lijst ;)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon thuis omkleden, op de fiets naar de sportschool racen, flink wat krachttraining en dan weer op de fiets naar huis racen en thuis lekker douchen. Hoef je enkel je handdoek, flesje water en binnenschoenen mee. En je hebt direct je warming up en cooling down gehad.

Nooit begrepen, mensen die vanuit huis met de auto naar de sportschool gaan om dan ook nog met de lift omhoog te gaan in plaats van de trappen...

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 03-09-2019 09:42 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 20:37

Knetterhard

Dedicated

Tsurany schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:41:
Gewoon thuis omkleden, op de fiets naar de sportschool racen, flink wat krachttraining en dan weer op de fiets naar huis racen en thuis lekker douchen. Hoef je enkel je handdoek, flesje water en binnenschoenen mee. En je hebt direct je warming up en cooling down gehad.
Zo doe ik hem ook inderdaad :-). Maar let wel op; dit is een fijne manier om het 'warm' te krijgen, echter heeft je bovenlichaam 0 opwarming gehad. Dit maakt opzich niet zo veel uit in het begin stadium, maar voor later (wanneer je zwaardere gewichten pakt) wel.

Krachttraining is niet moeilijk, als je beginner bent kun je het best gewoon beginnen met apparaten ivp losse elementen. Als je een half jaartje sport, kun je verder naar losse apparaten en dan is het een kwestie van houding goed aanleren.

[ Voor 14% gewijzigd door Knetterhard op 03-09-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Knetterhard schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:47:
[...]

Zo doe ik hem ook inderdaad :-). Maar let wel op; dit is een fijne manier om het 'warm' te krijgen, echter heeft je bovenlichaam 0 opwarming gehad. Dit maakt opzich niet zo veel uit in het begin stadium, maar voor later (wanneer je zwaardere gewichten pakt) wel.

Krachttraining is niet moeilijk, als je beginner bent kun je het best gewoon beginnen met apparaten ivp losse elementen. Als je een half jaartje sport, kun je verder naar losse apparaten en dan is het een kwestie van houding goed aanleren.
Dat hoopte ik ook inderdaad, en ik neem aan dat de meeste mensen wel bereid zijn om even mee te kijken/wat tips te geven?
Ik wilde me voornamelijk eerst richten op wat cardio, gezien de huidige staat van mijn conditie..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 15:04
cakebp schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:48:
[...]

Dat hoopte ik ook inderdaad, en ik neem aan dat de meeste mensen wel bereid zijn om even mee te kijken/wat tips te geven?
Ik wilde me voornamelijk eerst richten op wat cardio, gezien de huidige staat van mijn conditie..
Cardio? Ik zeg trek je sportkleding aan en ga buiten hardlopen. Kost verder niks en je kan thuis douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 20:37

Knetterhard

Dedicated

cakebp schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:48:
[...]

Er staat vaak op de machine zelf wel een uitleg hoe je de beweging moet maken. Verder kun je natuurlijk ervaren mensen wel om advies vragen alleen kun je ook verkeerde advies ontvangen, en dus iets fouts aanleren. Verder is Basic Fit prima als je gewoon casual wilt sporten, maar echte begeleiding moet je daar niet verwachten.

Je kunt prima starten met krachttraining zonder eerst cardio te doen. Wil je beide doen? Dan kun je bijv. gaan roeien, dat is een uitstekende 'full body' training.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Als je net begint moet je niet naar de Basic Fit gaan.

Er is daar geen begeleiding, en voor je het weet breek je meer af dan dat je opbouwt.

Ik sport zelf bij de Basic Fit, goede apparatuur, best fijne sportschool, veel losse gewichten, deadlift platforms, alles hebben ze... Maar ik sport dan ook al een paar jaar. Ideale sportschool voor als je zelf al redelijk weet hoe het moet.

Liever betaal je wat meer, wat meer begeleiding...en bouw je op tot je zelfstandig met losse gewichten bezig kunt...zodra je de basis kunt, benchpress, deadlift, squat, press en row dan zoek je op internet naar Starting Strenght en ga je zelfstandig het 5x5 programma volgen.

Douchen en omkleden doe ik overigens altijd thuis. Handdoek mee, schoenen aan die je alleen voor binnen/sporten gebruikt en klaar. Oja, een bidon met water.

En cardio... Dat doe je terwijl je op de fiets naar de sportschool gaat, of eens 20min hiit fietsen na je krachtprogramna.

Verder 2x per week sporten week om bij te houden en 3x om vooruitgang te boeken ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Devian op 03-09-2019 09:57 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
Nooit begrepen, mensen die vanuit huis met de auto naar de sportschool gaan om dan ook nog met de lift omhoog te gaan in plaats van de trappen...
Regen... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

cakebp schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:31:
Hallo Tweakers,

Ik ga mij binnenkort voor het eerst inschrijven bij Basic-Fit. Ik heb voorheen gesport maar nog nooit gefitnesst. Ik ben wat dat betreft dus een complete noob en vind het eerlijk gezegd best spannend om zo'n sportschool in te lopen. Vandaar mijn topic over de 'eerste keer'.

Mijn vraag is voornamelijk heel praktisch: Wat neem je mee naar de sportschool en hoe gaat zo'n eerste keer meestal? Heb je bijvoorbeeld een gesprek met een trainer o.i.d.? En moet je bijvoorbeeld verplicht douchen (doe ik namelijk het liefst thuis).

Alvast heel erg bedankt voor de reacties en andere tips zijn ook meer dan welkom.
Handdoek, evt water sportoutfit. nee, douchen is niet verplicht. hier al rond gelezen
Het Krachtsport Topic - Deel 1
Voor onder de douche ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 03-09-2019 10:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 17:08
Groepslessen zijn ook een goede start als je net begint: je hebt dan een doel en er is begeleiding bij. Er is iedere les wel iemand nieuw dus het is makkelijk instromen, socializen is een optie maar niet verplicht.

Vooral HIIT trainingen (bodypump, rpm, bodycombat) zijn nuttig: je bouwt snel conditie en wat spieren op. Voor en na de les kan je dan zelf nog wat trainen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
Ik ga zelf naar Basic Fit, en voor begeleiding hoef je er idd niet naar toe. Dat was voor mij echter geen probleem, want ik heb geleerd dat veel ervaren sportschool bezoekers (dus niet het personeel) het vaak leuk vinden om tips en sturing te geven aan beginners. Ik stap gewoon op iemand af die er pro uitziet en vraag dan of hij/zij een minuutje mee wilt kijken. :D Zo heb ik zelf eigenlijk alles geleerd.

Jij kunt dan weer hetzelfde doen als je zelf wat meer ervaring hebt. Beetje elkaar helpen. Wordt vaak heel erg gewaardeerd.

EDIT: de beste en snelste weg naar een goede basisconditie is m.i. trouwens gewoon drie maanden hardcore crossfit. Dan draai je mee in zo'n "box" en die lui drillen je tot je niet meer kan. Drie maanden, 4x per week en je herkent jezelf niet meer terug.

[ Voor 39% gewijzigd door Negakinu op 03-09-2019 10:03 ]

too old, too cold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:18
Basic-fit is geen goede optie voor krachttraining als je totale noob bent. Cardio zou kunnen.

Neem begeleiding e/o zorg dat je jezelf focust op het goed uitoefenen van oefeningen d.m.v. videos etc.vóórdat je zomaar ergens aan begint.

Jarenlang in de sportschool gezeten (nu een homegym), zonder plan starten werkt blessures en demotivatie in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Negakinu schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:01:
Ik ga zelf naar Basic Fit, en voor begeleiding hoef je er idd niet naar toe. Dat was voor mij echter geen probleem, want ik heb geleerd dat veel ervaren sportschool bezoekers (dus niet het personeel) het vaak leuk vinden om tips en sturing te geven aan beginners. Ik stap gewoon op iemand af die er pro uitziet en vraag dan of hij/zij een minuutje mee wilt kijken. :D Zo heb ik zelf eigenlijk alles geleerd.

Jij kunt dan weer hetzelfde doen als je zelf wat meer ervaring hebt. Beetje elkaar helpen. Wordt vaak heel erg gewaardeerd.

EDIT: de beste en snelste weg naar een goede basisconditie is m.i. trouwens gewoon drie maanden hardcore crossfit. Dan draai je mee in zo'n "box" en die lui drillen je tot je niet meer kan. Drie maanden, 4x per week en je herkent jezelf niet meer terug.
Dit hoopte ik al! Ik was sowieso al geïnteresseerd in de groepslessen, en bij Basic-Fit kan mijn vriendin mee op dezelfde pas, vandaar dat Basic-Fit voor mij een goede en betaalbare optie is.

Ik lees daarnaast allemaal goeie tips en mensen die het afraden.. zit nu eerlijk gezegd een beetje in dubio..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:40

_Apache_

For life.

Wellicht vind je fijn om met muziek te sporten.. Kan je misschien beter afschermen van prikkels en meer 'in the zone' komen. Kan bijv met een telefoon en oordopjes..
Ik vond het zelf wel fijn om de lengte van een nummer voor een bepaalde oefening te gebruiken, dus bijv Metallica - One (long version) hardlopen op tempo x.. volgende nummer uitwandelen, etc.
Ik deed dus cardio, voor algemene conditie bij te houden. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
cakebp schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:05:
[...]

Dit hoopte ik al! Ik was sowieso al geïnteresseerd in de groepslessen, en bij Basic-Fit kan mijn vriendin mee op dezelfde pas, vandaar dat Basic-Fit voor mij een goede en betaalbare optie is.

Ik lees daarnaast allemaal goeie tips en mensen die het afraden.. zit nu eerlijk gezegd een beetje in dubio..
Gewoon proberen. 99 van de 100 sporters in een sportschool heeft nooit begeleiding gehad of is allang vergeten wat die überhaupt gezegd heeft. Voor wat cardio en krachttraining op apparaten kan je daar prima terecht.
Mocht je in een later stadium meer willen of grotere oefeningen dan wordt het wellicht anders, maar dan kan je ook nog ervaren sporters om advies vragen (die herken je dan onderhand wel) of overstappen naar een sportschool met goede begeleiding (lees: kost drie keer zoveel per maand).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
[...]

Jaartje investeren in een andere sportschool met begeleiding, daarna overstappen en goedkoop sporten bij de BF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Gonadan schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:07:
[...]

Voor wat cardio en krachttraining op apparaten kan je daar prima terecht.
Precies, ik was niet van plan om hardcore-krachttraining te gaan doen en mezelf mogelijk te blesseren. Dank voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb een aantal jaren geleden ook in hetzelfde schuitje gezeten (toen nog 40kg zwaarder dan nu, ik weet niet of dat bij jou een geval of motivatie is of gewoon conditie) en ik kan je het sluitende advies geven:

Zelfs mensen die het afraden, raden het meer aan dan niets doen.

Je moet ergens beginnen en wat je nu onderneemt is een prima begin.
Wil je alleen cardio doen in het begin? Dat is absoluut prima, beter dan niets doen.

Probleem met cardio en begin is - je houdt het niet lang vol, en staat dus zo weer buiten de sportschool, en dat kan heel demotiverend werken. Ik weet niet hoe het bij Basic Fit zit, maar bij mijn huidige sportschool (een Finse variant op de basic fit, ook goedkoop en onbeperkt) kan je bijvoorbeeld een private trainer "boeken", voor 1x, 1x per week, wat je maar wilt. Kost iets van 40 euro per uur, en gewoon een keer doen (1e x bijvoorbeeld) is een prima start om een leuke routine te krijgen.

Als je dan buiten adem naast de cardio-machines staat, kan je namelijk prima nog even krachttrainen, en dat gaat er kwa calorie verbranding en algemene fitheid wel mooi op vooruit.

Daarnaast: zet je pijlen niet te hoog meteen. 2-3x per week is prima en dat is ook vol te houden op het begin. Probeer je meteen 5x per week te gaan dan lukt dat meestal niet en eindig je weer - gedemotiveerd, en dat werkt averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cakebp
Verwijderd schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:11:
[...]

Ik heb een aantal jaren geleden ook in hetzelfde schuitje gezeten (toen nog 40kg zwaarder dan nu, ik weet niet of dat bij jou een geval of motivatie is of gewoon conditie) en ik kan je het sluitende advies geven:

Zelfs mensen die het afraden, raden het meer aan dan niets doen.
Ik ben misschien een klein beetje zwaarder dan ik zou moeten zijn. Mijn voornaamste motivatie is dat ik laatst bij een interne cursus allerlei mannen zag van rond de 30-35 die allemaal veel zwaarder zijn dan zou moeten en ik dacht: zo wil ik niet worden dus de beste tijd om te starten is nu (begin 20, kantoorbaan).
Verwijderd schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:11:
[...]
Je moet ergens beginnen en wat je nu onderneemt is een prima begin.
Wil je alleen cardio doen in het begin? Dat is absoluut prima, beter dan niets doen.

Probleem met cardio en begin is - je houdt het niet lang vol, en staat dus zo weer buiten de sportschool, en dat kan heel demotiverend werken. Ik weet niet hoe het bij Basic Fit zit, maar bij mijn huidige sportschool (een Finse variant op de basic fit, ook goedkoop en onbeperkt) kan je bijvoorbeeld een private trainer "boeken", voor 1x, 1x per week, wat je maar wilt. Kost iets van 40 euro per uur, en gewoon een keer doen (1e x bijvoorbeeld) is een prima start om een leuke routine te krijgen.

Als je dan buiten adem naast de cardio-machines staat, kan je namelijk prima nog even krachttrainen, en dat gaat er kwa calorie verbranding en algemene fitheid wel mooi op vooruit.

Daarnaast: zet je pijlen niet te hoog meteen. 2-3x per week is prima en dat is ook vol te houden op het begin. Probeer je meteen 5x per week te gaan dan lukt dat meestal niet en eindig je weer - gedemotiveerd, en dat werkt averechts.
Dank hiervoor. Mijn idee was om inderdaad 2-3x te gaan, en dan cardio en lichte krachttraining. Ik hoef persoonlijk ook niet gelijk uren in de sportschool te staan.
Bij mijn basic-fit is het mogelijk om met zijn tweeen (mn vriendin en ik) voor EU 35 een personal trainer in te schakelen. Dit ga ik dan ook zeker doen om even op weg geholpen te worden.

Dank je wel voor de goeie tips, dit wordt echt gewaardeerd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-09 12:58
Ik raad je ook aan het in het begin ook niet al te serieus te nemen. Vooral licht trainen en kijken hoe alles werkt en welke oefeningen je leuk vind. Wel beginnen met een goeie warming-up zoals al gezegd werd zoals bijvoorbeeld de crosstrainer. Meeste mensen daar vinden het niet erg om je een apparaat of oefening uit te leggen maar op Youtube is ook alles te vinden.
Als je dan na een maandje ofzo alles een beetje door hebt kan je beginnen met een trainingsschema maken (eventueel met personeel daar of in het forum hier) en je voortgang (en de gewichten en herhalingen die je uitvoert) in kaart brengen. Basic-fit heeft daar een handige app voor maar er zijn meerdere apps voor te vinden. Je begint dan bijvoorbeeld met een oefening 3x 8 herhalingen te doen. De volgende keer/week/maand dat je gaat kan je dan iets zwaarder doen. Je kan het zwaarder te maken door er bijv gewichtje aan toe te voegen, het 10x uit te voeren ipv 8x of een setje van 8x extra te doen. Zo maak je dus je programma.
Ik raad je dan aan voor elke spiergroep 1 of 2 oefeningen te doen. Bij 2 a 3 x in de week kan je full-body doen (dus alle spiergroepen), als je vaker gaat is het verstandiger de spiergroepen te splitsen. En ik raad je ook aan elke maand wat oefeningen te veranderen, beter voor je groei en maakt het afwisselender.
Veel plezier en succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
DW2005 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:34:
Ik raad je ook aan het in het begin ook niet al te serieus te nemen. Vooral licht trainen en kijken hoe alles werkt en welke oefeningen je leuk vind. Wel beginnen met een goeie warming-up zoals al gezegd werd zoals bijvoorbeeld de crosstrainer. Meeste mensen daar vinden het niet erg om je een apparaat of oefening uit te leggen maar op Youtube is ook alles te vinden.
Als je dan na een maandje ofzo alles een beetje door hebt kan je beginnen met een trainingsschema maken (eventueel met personeel daar of in het forum hier) en je voortgang (en de gewichten en herhalingen die je uitvoert) in kaart brengen. Basic-fit heeft daar een handige app voor maar er zijn meerdere apps voor te vinden. Je begint dan bijvoorbeeld met een oefening 3x 8 herhalingen te doen. De volgende keer/week/maand dat je gaat kan je dan iets zwaarder doen. Je kan het zwaarder te maken door er bijv gewichtje aan toe te voegen, het 10x uit te voeren ipv 8x of een setje van 8x extra te doen. Zo maak je dus je programma.
Ik raad je dan aan voor elke spiergroep 1 of 2 oefeningen te doen. Bij 2 a 3 x in de week kan je full-body doen (dus alle spiergroepen), als je vaker gaat is het verstandiger de spiergroepen te splitsen. En ik raad je ook aan elke maand wat oefeningen te veranderen, beter voor je groei en maakt het afwisselender.
Veel plezier en succes iig!
Dank je wel! goeie tips!
Vooral wel belangrijk om eerst even te kijken wat ik leuk vind inderdaad, rustig aan beginnen en dan rustig opbouwen. Ik doe altijd meer dan wanneer ik thuis op de bank lig dus dat is al een begin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25

Vuvuzela

My spire is forming

Wat is je doel precies?
Wat begeleiding is fijn maar is ook deels online te vinden zodat je in ieder geval bezig bent met de juiste dingen (hoe je een oefening uitvoert leer je wel beter met iemand erbij).
Afvallen doe je grotendeels in de keuken bijv.
En imho bestaat het verschil tussen lichte en hardcore krachttraining niet. Je doet het goed of niet (efficient), laat je niet intimideren. Een squat doet veel meer voor je dan dat je op een apparaat gaat zitten dat je biceps isoleert.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 19:35
Ik heb vanalles geprobeerd en heb een keer een periode gehad van een half jaar dat het me lukte om 5 dagen in de week naar de sportschool te gaan. Daarna altijd moeite gehad om het weer op te pakken. Ik merk dat ik een niet te drukke plek nodig heb, en zeker niet teveel muziek waardoor je je eigen muziek of audioboek nog hard moet zetten. Vind het heel prettig als je je niet opgejaagd voelt.
Ik ben nu begonnen met zwemmen, heb dat vroeger veel gedaan. Nu is het een groepscursus, ik merk dat ik het heel leuk vind om de week te beginnen met de crawl cursus wat bekende mensen te ontmoeten en dan later in de week voor mijzelf te trainen.

Wat ik prettig vind bij het zwemmen is dat ik alleen maar bezig ben met mijn lichaam en mijn ademhaling. Dat krijg ik normaal niet bij de sportschool die flow.
En de sauna erna.

Daarnaast 2x per dag een half uur naar het werk lopen doet mij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 13:24

Precies zo doe ik het ook! Niks mis mee, en je hebt geen warming up/cooling down nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:35

Theo

moederbord

Omdat veel mensen het sporten combineren. Bijvoorbeeld vanuit werk eerst gaan sporten, dan naar huis. Of eerst de kinderen wegbrengen en daarna gaan sporten. Ofwel; ze zijn hierdoor gebonden aan de auto.

Roltrap kan ik ook snappen. 'Sporten doe je immers in de sportschool', en de roltrap is deel van de reis daar naar toe, en valt niet onder het sporten zelf. (stukje mentaliteit dus). Al zijn er ook nog best wat mensen voor wie traplopen buitenproportioneel zwaar is, en voor hen de trap meer energie/pijn kost dan een uurtje rustig sporten. (bijvoorbeeld met stevig overgewicht, brakke knieën, chronische aandoening, evenwicht/stabiliteitsproblemen of gewoon een enorm slechte conditie)

Niet alle aandoeningen zijn zichtbaar aan een persoon helaas....

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 03-09-2019 10:42 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Neem trouwens niet gelijk een vol jaar abonnement. Deze papzak hier deed dat wel omdat ik dacht dat et wel uit zou kunnen, en nu ga ik nooit meer :+ Ik compenseer het wel met sporten op werk en fietsen naar werk en beter eten, maar ik vind sportschool gewoon écht verschrikkelijk saai. Dacht dat het zou wennen en dat het abbo een goede stok achter de deur zou zijn, maar helaas. Kijk het eerst even een paar maanden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-09 12:44
Mbt die handdoek..
Ik vraag me echt af of het wel zo schoon is. Ik zie mensen zwetend van de loopband stappen, zich helemaal afvegen en dan dat vettige ding op een bankje leggen en vervolgens na de sets, diezelfde handdoek er af halen en verder niet schoonmaken.
Daarom gebruik ik geen handdoek meer. Ik veeg het bankje af met die disinfect spray die er is en volgens mij is dat schoner dan een handdoek. Thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Ik gebruik de handdoek ook meer om het zweet van m'n bakkes te vegen dan apparaten proberen droog te houden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Contrez
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-10-2024
Zoals anderen al aangaven ligt het er maar net aan wat je doel is.

Afvallen -> 70% voeding en sporten als 'bijzaak' (of natuurlijk allebei)
Groeien -> beginnen met full body (2/3x in de week), proteïne inname verhogen. Compound oefeningen doen.
Serieus -> split schema (4/5x in de week); training opsplitsen, elke dag wat anders (borst, benen, etc.)

Ben destijds mijn eerste training met een ervaren iemand meegelopen die een basic schemaatje heeft gemaakt en de oefeningen heeft uitgelegd. Aan een beginner zou ik het volgende advies willen geven:

- Doel stellen (afvallen, groter/sterker worden, sixpack, etc.)
- Trainingsschema opstellen
- Voeding bijhouden in app (bijvoorbeeld 'Food')
- 2g proteïne voor elke kg lichaamsgewicht binnenkrijgen (per dag) als je voor spieropbouw gaat
- Oefeningen beter gecontroleerd en weinig doen dan veel en slordig
- Niets aantrekken van anderen, iedereen is er voor zichzelf. De ervaren mensen zijn ook ooit begonnen en zijn (meestal) het behulpzaamst. Wees niet bang om vragen te stellen en accepteer opbouwende kritiek
- Hou het schoon, neem desnoods twee handdoeken mee als je veel zweet (apparaat/zelf)
- Koop geen troep op het gebied van supplementen; proteïne poeder is meestal meer dan genoeg
- Drink genoeg water

Wat betreft cardio is roeien echt een aanrader; je gebruikt bijna al je spieren, bouwt uithoudingsvermogen op en het is een goede afsluiting van je training. Zorg er wel voor dat je houding goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet vergeten een schone boxer mee te nemen als je gaat douchen ... mij al een paar keer overkomen. 😅

Wat ik me nog afvraag: is er een bepaalde ‘etiquette’ als je gaat douchen na het sporten? 🚿 Bij mij is er alleen een gezamenlijke doucheruimte, maar denk dat slechts 10% hier gebruik van maakt. Meestal kleed ik me uit bij m’n kluisje en loop meteen naar de douche, dat is goed te doen. Maar als je na het douchen weer naakt terugloopt is dat toch een beetje awkward soms, omdat ik op dat moment (vaak) de enige ben die naakt is.

Is het gebruikelijk je in de doucheruimte af te drogen en daar alvast je boxer aan te doen voordat je terugloopt?! Niet dat ik me schaam, maar ben niet zo bekend met dit soort situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Verwijderd schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:59:
Niet vergeten een schone boxer mee te nemen als je gaat douchen ... mij al een paar keer overkomen. 😅

Wat ik me nog afvraag: is er een bepaalde ‘etiquette’ als je gaat douchen na het sporten? 🚿 Bij mij is er alleen een gezamenlijke doucheruimte, maar denk dat slechts 10% hier gebruik van maakt. Meestal kleed ik me uit bij m’n kluisje en loop meteen naar de douche, dat is goed te doen. Maar als je na het douchen weer naakt terugloopt is dat toch een beetje awkward soms, omdat ik op dat moment (vaak) de enige ben die naakt is.

Is het gebruikelijk je in de doucheruimte af te drogen en daar alvast je boxer aan te doen voordat je terugloopt?! Niet dat ik me schaam, maar ben niet zo bekend met dit soort situaties.
Dan doe je het al beter dan de oude man die laatst naakt in de kleedkamer zat toen ik aankwam en er nog steeds naakt! zat toen ik 1,5 uur later klaar was :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Afbeeldingslocatie: https://media2.giphy.com/media/ZyeVnZRh6WRFe/giphy.gif?cid=790b7611017a196453dead36b860826b33a8d42a5c1ce8c2&rid=giphy.gif

Sorry :+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:03
Goed van tevoren bedenken wat je eventueel zou willen trainen (cardio, bepaalde spiergroepen of 'gewoon trainen voor een goede conditie over het algemeen') en op basis daarvan bij de sportschool een trainingsschema aanvragen. Heb ik ook gedaan en de instructeur heeft mij toen in een half uurtje langs allerlei apparaten getrokken en alles geïnstrueerd. Ik was daarna wel helemaal kapot, maar elke week 1 a 2 keer sporten en dat schema volgen leidt vanzelf wel tot een betere condititie.

Enigszins offtopic wellicht: Wat 'zoek' je precies in de sportschool; een flinke sixpack/gespierde torso/lichaam of een sport om in goede conditie te blijven. Ik zocht vooral naar dat laatste en ben ook begonnen met de sportschool. Ik kwam er toen al vrij snel achter dat het vrij moeilijk is om echt alle spieren in je lichaam mee te pakken en dat de kans op blessures ook vrij groot is doordat de 'niet-cardio' oefeningen over het algemeen ook vrij zwaar en belastend zijn. Ik ben toen begonnen met zwemmen en vond dat echt een verademing; gewoon een half uur schoolslag en je voelt je hele lichaam van top tot teen, maar dan wel op een 'gezonde' manier (dus zonder keiharde spierpijn op bepaalde plekken de volgende dag). Voordeel is dat je hier dus een vrij makkelijke sport aan hebt in het geval dat je gewoon wilt sporten voor je conditie + veel zwembaden werken met strippenkaarten. Mocht je eens een periode minder of niet kunnen sporten, dan loopt er geen maandelijks abonnement door zoals bij sportscholen tegenwoordig eigenlijk altijd het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-09 11:08
Let er goed op qua abonnement. Veel sportscholen hebben abbonementen die je minimaal een jaar vasthoudt. Dat zorgt ervoor dat als je de sportschool (of fitness) zelf totaal niet leuk vindt, je er wel een jaar voor gaat betalen.

Verder laat je instrueren. Meestal kun je wel een rondleiding krijgen. Ik ken Basicfit niet goed qua processen, maar het lijkt me dat er wel een vorm van introductie mogelijk is. Een kennismakingstraining of een eigen trainingsschema. Bij deze schema's wordt alles je dan uitgelegd, waarna je zelfstandig verder kan. Heb je vragen kan je altijd nog terecht bij instructeurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Wat ik altijd doe voor het sporten is iets drinken waar wat suiker inzit voor snelle energie in combinatie met een banaan of appel. ik neem sport kleding mee, hand doek (zweet altijd veel :) ) en flesje water.

Als je geen ervaring hebt geef dit aan bij de persoon achter de balie (of bel even voor een instructie les) beste tip voor je hele fitness carrière laat je ego thuis, je kan beter 10kg met goede houding doen dan 20kg met slechte houding.

Afhankelijk van hoe serieus je het gaat nemen kan jij je eten erop aanpassen. Kijk of ze een schema voor je hebben voor de doelgroepen die je wilt trainen. Maandag is bij mij Armen, Woensdag Core en Vrijdag legs. voor elke work out doe ik 10-15 minuten cardio.

Ik douche altijd thuis (sportschool zit op 5 minuten loop afstand) voor mij persoonlijk voelt het altijd ongemakkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:07
Ik heb eerlijk gezegd al mijn cardio- en krachttrainingen thuis gedaan. Ik heb voor een 100 euro een set dumbbells gekocht, verder nooit kosten. Alles onder eigen controle, met de nodige informatie van internet.
Er zijn genoeg oefeningen die je zonder gewichten kan doen en voor het massa opbouwen kun je met een dumbbell genoeg doen.

Bovenstaande alleen doen als je weet wat je doet en je jezelf vertrouwt. Maar bevalt mij uitstekend.
Hoofdreden voor mij is dat ik iets als basic-fit maar smerig vindt met al dat zweten en gebruikte materialen. Daarnaast kost het meer en is het ingewikkelder qua organisatie. Ik kan thuis elke dag een half uur trainen en even snel douchen. Heerlijk. Daarna wat kwark en fruit ;)
Nogmaals, alleen als je weet wat je doet. In het begin met kleinere gewichten valt het mee, maar verkeerde techniek resulteert uiteindelijk vaak in blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Zoals @Tjeerd84 al zegt. Thuis trainen is ook lekker. Je traint dan met "free weights", barbell en of dumbells. Daarmee train je veel meer spieren dan met al die machines als in Basic-fit. Machines isleren vaak een bepaalde spiergroep. Met vrije gewichten kan je allerlei compound oefeningen doen. Waarmee je de grote spiergroepen aanspreekt. Als je daar dan een trainingsprogramma bij gebruikt ga je snel resultaten zien. Je zou 5x5 stronglifts kunnen doen. Maar er zijn meer van dat soort programma's. Iig succes, je zal je beter in je vel voelen als je traint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ernemmer schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:35:
Ik zou een sportschool zoeken die wat meer kost en goede begeleiding geeft. Dan leer je de oefeningen goed uitvoeren en heb je veel minder snel blessures.
Helemaal mee eens. Oefeningen goed doen blijkt vaak nog een hele opgaaf. Als je zomaar wat doet heeft het 1) geen effect en 2) loop je kans op blessuren. De Basic-Fit is leuk als je weet wat je doet, maar als je net begint zou ik echt een andere sportschool zoeken die goed met je kan meedenken en je de juiste oefening kan adviseren en aanleren en ook daarop controleren. Als ik bij mij in de sportschool al zie hoeveel mensen een eenvoudige oefening kunnen verprutsen....
Ga anders eerst eens een paar maanden naar een goede sportschool. Weet je eenmaal hoe en wat, dan kan je naar Basic Fit en geld besparen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik zou ook zeker een plastic afsluitbare tas meenemen. Via de kluisjes op de sportschool kan je zo maar bedwantsen of andere shit mee naar huis nemen en daar zit je echt niet op te wachten. Lang niet iedereen in de sportschool is even hygiënisch thuis maar neemt het wel mooi allemaal mee in z'n rugzak naar de sportschoolkluisjes.

Bed bugs lockers

Dit is geen grap. Dus daarom ook een afsluitbare tas zeker overwegen.

[ Voor 18% gewijzigd door CyberMania op 04-09-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Buzz134 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:23:
Afhankelijk van hoe serieus je het gaat nemen kan jij je eten erop aanpassen. Kijk of ze een schema voor je hebben voor de doelgroepen die je wilt trainen. Maandag is bij mij Armen, Woensdag Core en Vrijdag legs. voor elke work out doe ik 10-15 minuten cardio.
Is dit je complete schema? Wanneer train je dan je rug, borst en schouders? Misschien mis ik info qua blessure oid. Maar dit schema is verre van ideaal en niet eens compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CF-ROB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-09 20:47
Ik zou je adviseren om CrossFit te gaan doen. Gouden combi tussen Cardio en krachttraining. Je krijgt alles "from scratch" geleerd en kunt vandaaruit op je eigen niveau gaan werken aan je kracht en conditie.

Ben 2,5 jaar geleden daarmee begonnen na ruim 10 jaar niks aan sport gedaan te hebben, met gratis bijbehorende kilo's, en dat is me uitstekend bevallen. Ga nu nog steeds 3x per week en voel me fitter dan ooit. (minus 36 overbodige kilo's die er na 6 maanden af waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-09 08:07
Wat vaker is genoemd, maar m.i. erg belangrijk is wil je het sporten op zich vol blijven houden; loop niet te hard van stapel.

Ga niet van de bank naar direct 5 keer per week volle bak trainen maar zorg er voor dat het sporten 'in jouw ritme' komt en dat jij er aan gewend bent om enkele keren per week te gaan sporten. Neem wel je tijd hiervoor en wen aan de fysieke belasting. Door op dag 1 veel te hard/lang te trainen heb je op dag 3 nog zo veel spierpijn dat je eigenlijk geen zin hebt om te gaan want pijn, sport je minder lekker/goed, herstel je niet genoeg etc. etc. Bouw het dus gewoon op, prik vaste momenten om te gaan sporten en houd je hier ook aan.

Verder wat al genoemd is; Schemaatje voor de houvast, handdoek mee, douchen als je dat lekker vindt en denk ook om je eten als je gewicht wilt verliezen.

Succes :)

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:34
Ik heb eind vorig jaar voor dezelfde beslissing als jou gestaan. Ik heb er echter voor gekozen lekker weg te blijven van de 13 dozijn sportscholen. Te veel jong volwassenen die meer bezig zijn met selfies, hun zooi niet opruimen en mensen die niet in de categorie fitboy/girl vallen nog net niet uitlachen.

Hoewel ik voor crossfit heb gekozen zou ik wanneer ik wel voor de sportschool gekozen zou hebben kiezen voor een kleinere doch professionelere sportschool kiezen waar je met regelmaat begeleiding krijgt. Basic-fit heeft maar 1 doel, zo goedkoop mogelijk faciliteren aan mensen die zichzelf kunnen bedruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Hallo Tweakers,

Het belangrijkste is dat je met een plan naar de sportschool gaat.

Dus je gaat van te voren al precies uitvogelen welke oefeningen en hoe lang je elke oefening gaat doen.
Dit hangt natuurlijk af van je doel: cardio (hit of endurance), spiermassa kweken of juist spierkracht etc.
Op Internet vind je genoeg trainingsschema's vanaf nul.

Ga uit van 45 tot 60 minuten actief sporten. Dat is aan het begin ruim voldoende.

Dan ga je na afloop met een tevreden gevoel naar huis dat je iets bereikt hebt i.p.v. als een kip zonder kop een beetje maar wat aangerommeld te hebben en dat je denkt mwah dit was het ook niet echt.

[ Voor 19% gewijzigd door CyberMania op 04-09-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:16

... om vervolgens daar op een hometrainer te gaan zitten en vervolgens met de auto weer naar huis te gaan >:) !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16

vhal

ಠ_ಠ

titan1901 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:15:
[...]
... om vervolgens daar op een hometrainer te gaan zitten en vervolgens met de auto weer naar huis te gaan >:) !
alsnog beter dan als een zak aardappelen op de bank blijven zitten en ondertussen naar SBS-pulp kijken met chips en bier nietwaar :Z

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik zag dit topic voor de 4e keer langskomen… ik kon het niet laten. Disclaimer, er zijn meerdere wegen naar Rome. Uiteraard zijn hier aanpassingen op, andere visies, etc. Dit is echter slechts 1 post om je wat invalshoeken te geven:

De sportschool.....
Tja, dat zegt eigenlijk nog niks. Ik kom er vaak, in combinatie met buiten (calisthenics training). De intentie is het gene dat telt. Daarnaast komt vorm en techniek en dan pas gewicht.

Zonder de juiste intentie kan je van alles door elkaar trainen en bijna geen resultaat merken. Train je max kracht (3x max gewicht) en kracht uithouding (14x licht) door elkaar? Dan zal je uiteindelijk nergens progressie merken.
Progressie komt ook pas na een x aantal weken/maanden en gaat vaak in plateaus. Een boost naar een x gewicht merk je bijv. ineens. Daarna kan het lijken alsof je weken niet van die plek af komt. Dit kan demotiveren, maar is een normale progressie.
Ga je goed trainen vanuit het niks, zal je ook je eten moeten aanpassen. Niet over de volgende zin vallen, maar ‘jezelf vervuilen’ en dan trainen en denken dat je goed bezig bent werkt niet. Je lichaam is een machine. Train je, zal je de machine moeten geven wat het nodig heeft. Goede vetten, eiwitten, schone koolhydraten. In mijn optiek is het makkelijker om als je met trainen begint dit onderdeel te maken van je leven. Gezond leven, aka bewegen en eten (en zonlicht + buitenlucht ;)). Het moet in balans zijn.

In de sportschool train je vaak met gewichten. Gewichten kunnen forceren omdat 1. Je spieren te zwak zijn voor x gewicht. Hierdoor kan je scheef gaan staan, gewrichten verkeerd bewegen, andere spieren gebruiken dan je zou moeten doen. Techniek is key. Een paar basics:
NIET JOJO’en. Je ziet het in elke sportschool bij veel mensen. Jojo’en is trainen voor de buhne. Je kan meer gewicht pakken maar is minder effectief. Een jojo doe je bijv als je bij de Rope Tricep Pushdown snel naar beneden gaat en in het momentum meteen terugschiet, zoals een jojo. De juiste uitvoering is: als de kracht op je spieren komt (trekken, duwen) 1 seconden naar beneden. -rust-, al is het maar 0.2 seconden. Stop dus je momentum door het rustig op te vangen met je spieren. 2 seconden terug. De 2-1 regel kan ook 4-1 of 4-2 zijn, wat je fijn vindt. Bankdrukken idem. Laat de stand niet jojo’en op je borst (bouncen) en laat hem in 2 seconden naar beneden zakken en druk hem snel uit.
Ademhaling; zet je kracht, adem je uit. Gaat het gewich terug, adem je in. Denk aan de vechter die stoot en geluid maakt. Je hebt zo meer kracht, voorkomt druk op je ogen, hoofd, longen (door je adem in te houden) en je bent verzekert van een goede luchtinname.

Sta recht. Borst open. Heupen naar binnen. Benen licht gekromd. En zet nooit je gewrichten op slot als er gewicht op staat. Gewrichten op slot: Als je bij een leg press helemaal uitdrukt zodat je knieen niet verder kunnen buigen, en je benen dus recht zijn, hoeven je spieren niet meer te werken. Nu train je je spieren niet. Maar erger; al het gewicht komt op je gewrichten. Je botten kan je niet trainen. Wel afbreken. Idem voor de eerdergenoemde Rope Tricep Pushdown. Houdt je armen licht gebogen.

Je zal spieren gebruiken die je niet eerder hebt aangespannen. Het daarom lastig om ze te gebruiken. Veel mensen in de gym trainen slecht/niet hun core en rug. Rug vindt men vaak lastig (zware training/spieren niet gebruiken/wakke spieren/zware training en de cirkel is rond), je krijgt er geen grote biceps van, dus niet stoer. Idem voor core (buik front, buik zijkant, onderrug). Core zorgt voor stabliteit, bij alles. Zitten, lopen, hangen. Echter in het dagelijks leven (zittend beroep?) zal je dit bijna niet gebruiken. Veel klachten (slechte houding, vaste schouderbladen) komen hier vandaan (core/rug).
Een goede om rug mee te beginnen, en erg moeilijk in het begin is de hanging scapula shrug. Pak een pull-up bar vast met 2 handen op net breder dan schouderwijdte, ga hangen en probeer je schouderbladen naar elkaar toe te brengen. De beweging die erbij hoort is alsof je de bar probeert te buigen, naar binnen wilt trekken.

Gewichten vs lichaamsgewicht.
Gewichten in machines: Veel machines zijn statisch (bijv een uitzondering; de cable kooi). Zodra een machine je 1 beweging laat doen, worden meestal alleen de grote spieren aangespannen. Doe dit voor een jaar en je zal sterker worden. Echter, ga je daarna over na losse gewichten of lichaamsgewicht, lijk je slap. Waarom? Alle spieren eromheen zijn lui.
Gewichten los: Barbell, dumbbell, losse schijven, kettlebel, etc. Hiermee train je naast kracht ook je evenwicht (een bicep curl met dumbbells moet je ook recht houden, in een machine doet de machine dat). Deze oefeningen zijn over het algemeen beter, maar ook moeilijker. Spieren isoleren is de key, houdt delen die je niet traint dus stil (kan ook veel inspanning kosten), minder zwaar trainen om de beweging goed te krijgen is key. Echter, net als met machines ben je nog steeds bezig om zware objecten te forceren.
Lichaamsgewicht: Trainen met je lichaam. Geen externe gewichten nodig. Een push-up kent iedereen. Zo zijn er honderden oefeningen. Erg goed voor je stabiliteit en minder blessure gevoelig omdat je geen externe gewichten hebt die je moet forceren. Uiteraard is hier de houding en beweging ook key. Je kan ook naar de sportschool gaan (motiverende factor ipv thuis trainen) om body weight training te doen. Zolang het resultaat er maar is. Een voorbeeld van een oefening die je niet veel ziet in de gym (wel bij calisthenics of de afvallige broer ‘crossfit’, like cats and dogs); Voor core; hanging knee raises, zorg dat je stil blijft hangen. Dat gaat niet lukken in het begin, want je moet hangen (grip), je armen worden moe, je moet je core aanspannen en ook nog eens je benen zwaaien. Lukken de knee raises, probeer dan leg raises.

Laatste tip: Zoek een trainingsbuddy die je ‘the ropes’ leert of betaal voor begeleiding (bijv. 2x per maand, de rest zelf oefenen). Iemand heeft je ook leren schrijven, autorijden, praten, waarom dan niet trainen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik sluit me aan bij het dat het belangrijk is om echt een doel te hebben. Een doel kan ook zijn om lekker te bewegen en daarbij aan je conditie te werken. Dan zou bodypump of bokszaktraining prima kunnen. Vaak wordt er door een instructeur best goed op je houding en uitvoering gelet, dat helpt. Dat iets op een vaste tijd begint, helpt veel mensen ook.

Voor sterker (of groter) worden moet je volgens mij veel discipline hebben, niet alleen in het trainen, maar in alles daarbuiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cakebp
Echt super bedankt voor deze uitgebreide reactie. Ik heb alles goed doorgelezen en hier ga ik zeker wat mee doen. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:16
vhal schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:30:
[...]

alsnog beter dan als een zak aardappelen op de bank blijven zitten en ondertussen naar SBS-pulp kijken met chips en bier nietwaar :Z
Zeker, maar het nut van met de auto naar de sportschool gaan om daar op een fiets te zitten ontgaat me een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16

vhal

ಠ_ಠ

Toen ik nog "sponsor" was van onze sportschool viel het mij op dat bij de bodypump 99,9% vrouwen waren en dat het aantal mannen die meedoen met deze les op 1 vinger te tellen waren. Bij bootcamp ligt die ratio wat anders maar ik heb het idee dat groepslessen niet echt besteed zijn aan de mannen

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:13
vhal schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:12:
[...]

Toen ik nog "sponsor" was van onze sportschool viel het mij op dat bij de bodypump 99,9% vrouwen waren en
Oh wat vervelend >:)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Contrez schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:25:

- Koop geen troep op het gebied van supplementen; proteïne poeder is meestal meer dan genoeg
Leesvoer:
https://www.nrc.nl/nieuws...nou-zin-13589569-a1577902

De meerwaarde van Proteinepoeder is helemaal nooit aangetoond. Het is vooral een hype. Met goede voeding ben je er wel, zeker gezien wat de TS wilt bereiken. Laat dat poeder dus vooral lekker staan in de schappen en besteed het geld beter.

Indien je oefeningen doet:
Paar vuistregels die ik van een trainer heb meegekregen:
Je moet de oefening 3 maal 8 keer kunnen volhouden, of je moet de oefening minder zwaar maken.
Als je 3x8 makkelijk vol houdt, ga je naar 3x10. Dat bouw je op tot 3x15 en als dat eenvoudig gaat, maak je het een tandje zwaarder.

Een veel gemaakte fout is dat je te snel zwaarder gaat waardoor je spieren en pezen kan beschadigen.

Ik zou ook nog steeds voor de eerste keer met begeleiding gaan en pas later naar Basic Fit overstappen. Het was voor mij in ieder geval wel een betere aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
vhal schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:12:
[...]

Toen ik nog "sponsor" was van onze sportschool viel het mij op dat bij de bodypump 99,9% vrouwen waren en dat het aantal mannen die meedoen met deze les op 1 vinger te tellen waren. Bij bootcamp ligt die ratio wat anders maar ik heb het idee dat groepslessen niet echt besteed zijn aan de mannen
Waar ik het deed waren zeker meer vrouwen dan mannen, maar zal het iets van 60% - 40% zijn geweest. De bootcampclubjes hier in het park zijn dan wel praktisch volledig vrouwelijk.

Bodypump is ook geen gehuppel of gedans, maar behoorlijk serieus trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contrez
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-10-2024
Hann1BaL schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:20:
[...]

Leesvoer:

De meerwaarde van Proteinepoeder is helemaal nooit aangetoond. Het is vooral een hype. Met goede voeding ben je er wel, zeker gezien wat de TS wilt bereiken. Laat dat poeder dus vooral lekker staan in de schappen en besteed het geld beter.
Ik haal zelf mijn proteïne uit veel kip, vis, ei, etc. Proteïne poeder is voor mij alleen een aanvulling voor dagen dat het niet lukt om 'gezond/goed' te eten. Zoals met alles geldt ook hier het 'alles met mate'. Ik heb niets met het hele supplementen gebeuren (en dus ook 'nacht proteïne') maar basic eiwit poeder is naar mijn mening meer een gemakkelijk hulpmiddel dan een complete fabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Contrez schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:42:
[...]

Ik haal zelf mijn proteïne uit veel kip, vis, ei, etc. Proteïne poeder is voor mij alleen een aanvulling voor dagen dat het niet lukt om 'gezond/goed' te eten. Zoals met alles geldt ook hier het 'alles met mate'. Ik heb niets met het hele supplementen gebeuren (en dus ook 'nacht proteïne') maar basic eiwit poeder is naar mijn mening meer een gemakkelijk hulpmiddel dan een complete fabel.
Het artikel omschrijf het ook niet als complete fabel, maar je moet wel een raar dieet hebben om een tekort te krijgen. Het nut, zeker voor iemand die gewoon wat gewicht wil verliezen en een iets betere conditie wilt krijgen is gewoon heel erg beperkt. Maar volgens mij zijn we het dus redelijk eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
Dat zit bij de core workout in.
Vuvuzela schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:42:
[...]

Is dit je complete schema? Wanneer train je dan je rug, borst en schouders? Misschien mis ik info qua blessure oid. Maar dit schema is verre van ideaal en niet eens compleet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
[...]

Indien je oefeningen doet:
Paar vuistregels die ik van een trainer heb meegekregen:
Je moet de oefening 3 maal 8 keer kunnen volhouden, of je moet de oefening minder zwaar maken.
Als je 3x8 makkelijk vol houdt, ga je naar 3x10. Dat bouw je op tot 3x15 en als dat eenvoudig gaat, maak je het een tandje zwaarder.
Daar ben ik het zeker niet mee eens. 3*8 is de 'normale' train module voor hypertrophy (spiergroei, aka massa). 12 a 15 reps is meer gericht op onderhoud en spier stamina.

Als je meer focus wilt leggen op sterker worden, kan je 3*3 of 3*4 proberen. Hiermee vergroot je de kracht van je bestaande spieren.
Isometrisch trainen (vasthouden, statisch) of negatief (heel langzaam terug laten komen tussen de 7 a 10 seconden) zijn erg goede trainingen om je spieren weer wakker te schudden.

3*8 is een veilige haven, maar zou elke beginner willen aanraden om vanaf het begin wat andere routines in de zelfde oefeningen te bakken. Je lichaam went heel snel aan bepaalde bewegingen.
3*15 wat jij voorstelt is gericht op uithoudingsvermogen en kan je uiteindelijk minder zwaar trainen. Het kan zelfs je doel tegenwerken als je voor kracht gaat (wat je zeker nodig hebt als je net begint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ixl85 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:04:
[...]

Daar ben ik het zeker niet mee eens. 3*8 is de 'normale' train module voor hypertrophy (spiergroei, aka massa). 12 a 15 reps is meer gericht op onderhoud en spier stamina.

Als je meer focus wilt leggen op sterker worden, kan je 3*3 of 3*4 proberen. Hiermee vergroot je de kracht van je bestaande spieren.
Isometrisch trainen (vasthouden, statisch) of negatief (heel langzaam terug laten komen tussen de 7 a 10 seconden) zijn erg goede trainingen om je spieren weer wakker te schudden.

3*8 is een veilige haven, maar zou elke beginner willen aanraden om vanaf het begin wat andere routines in de zelfde oefeningen te bakken. Je lichaam went heel snel aan bepaalde bewegingen.
3*15 wat jij voorstelt is gericht op uithoudingsvermogen en kan je uiteindelijk minder zwaar trainen. Het kan zelfs je doel tegenwerken als je voor kracht gaat (wat je zeker nodig hebt als je net begint).
Mooie aanvulling! Terecht commentaar ook.
Het hangt er zeker van af wat je wilt.

Doelstelling TS: niet zo dik worden als die gasten om hem heen, dus is spieren voor uithoudingsvermogen waarschijnlijk wel de betere methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
CyberMania schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:38:
Ik zou ook zeker een plastic afsluitbare tas meenemen. Via de kluisjes op de sportschool kan je zo maar bedwantsen of andere shit mee naar huis nemen en daar zit je echt niet op te wachten. Lang niet iedereen in de sportschool is even hygiënisch thuis maar neemt het wel mooi allemaal mee in z'n rugzak naar de sportschoolkluisjes.

Bed bugs lockers

Dit is geen grap. Dus daarom ook een afsluitbare tas zeker overwegen.
Ben ik de enige die dit doet? 8)7 Zie bijv ook: @Apple @NYCDCA bed bugs at apples 5th Avenue location has employees putting their belongings in bags while they work?!

Als je van plan bent te douchen op de sportschool kun je trouwens ook nog overwegen slippers te kopen i.v.m. mogelijke schimmels.

[ Voor 23% gewijzigd door CyberMania op 04-09-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 12:50
water water water. als je aan het trainen bent verlies je water. Als je niet voor en tijdens en na je training zorgt voor een goede hydratatie kan je heel veel teniet doen van je trainen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het tot 80% verschil kan geven (dan heb je wel echt geen hydratatie)
Zorg dus voor water en drink ook slokjes ook al heb je geen dorst. Ben het zelf gaan doen na deze tips en merkte echt een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:27

Wmm

[...]

Leesvoer:

Dat staat helemaal niet in het artikel. Of je al dan niet proteinepoeder moet gaan gebruiken ligt ten eerste vooral aan je doelen qua sport. Het gros van de mensen dat gewoon een paar keer per week sport om gezond bezig te zijn hoeft zich daar niet mee bezig te houden idd. Maar als je 4-5 keer aan de gewichten gaat hangen kan het wel zeer belangrijk zijn. Altijd genoeg eiwitten binnen krijgen door gewone voeding kan dan lastig zijn omdat je er zoveel moet hebben. Poedervorm kan dan erg makkelijk zijn. Dat is ook wat ik uit her artikel haal.

Het nut is er dus zeer zeker wel, maar niet voor iedereen. Het alternatief dat ze noemen, chocomelk, is ook niet perse goed. Ze adviseren magere, maar ook die zit nog standaard vol met suikers. Kun je denk ik beter gewone melk nemen.

Edit: zie nu je andere reactie waarin je idd ook al hetzelfde zegt ongeveer als ik :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Wmm op 04-09-2019 23:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Wmm schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:21:
[...]

Dat staat helemaal niet in het artikel. Of je al dan niet proteinepoeder moet gaan gebruiken ligt ten eerste vooral aan je doelen qua sport. Het gros van de mensen dat gewoon een paar keer per week sport om gezond bezig te zijn hoeft zich daar niet mee bezig te houden idd. Maar als je 4-5 keer aan de gewichten gaat hangen kan het wel zeer belangrijk zijn. Altijd genoeg eiwitten binnen krijgen door gewone voeding kan dan lastig zijn omdat je er zoveel moet hebben. Poedervorm kan dan erg makkelijk zijn. Dat is ook wat ik uit her artikel haal.

Het nut is er dus zeer zeker wel, maar niet voor iedereen. Het alternatief dat ze noemen, chocomelk, is ook niet perse goed. Ze adviseren magere, maar ook die zit nog standaard vol met suikers. Kun je denk ik beter gewone melk nemen.

Edit: zie nu je andere reactie waarin je idd ook al hetzelfde zegt ongeveer als ik :P.
Als beginner voor het eerst naar de sportschool heb je dat allemaal nog niet nodig.
Er is ook heel veel broscience over voedsel, bijv. veel kip of mager rundvlees eten voor eiwitten....maar:

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 05-09-2019 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Gewoon een bakkie kwark (ev met vloeibare zoetstof) aan het eind vd avond (half)uurtje voor het slapen gaan. Goed voor de spiertjes en vult ook want je zal wel honger krijgen als je intensief bezig bent geweest.

Het is al gezegd, gewicht verlies je in de keuken. Ik zou uitkijken dat je niet (veel) meer gaat eten omdat je van het sporten veel honger hebt gekregen. Na een paar dagen ben je gewend en gaat je maag niet meer knorren. En een tip is om voor elke maaltijd een flink glas water te drinken (halve liter) dat geeft een langer gevoel van verzadiging.

En als je eenmaal wat gewend bent aan het sporten dan zou ik meer op je voedselinname gaan letten. Zeker als je het idee hebt dat je niet echt veel afvalt. Het zou jammer zijn dat je stopt met sporten omdat je eigenlijk teveel voedingstoffen binnenkrijgt.

En kijk uit voor het grootste gevaar in elke sportschool als je net begint. De roeimachine! Je gaat kapot als je daar overmoedig aan begint.
jaydenjarno schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:17:
water water water. als je aan het trainen bent verlies je water. Als je niet voor en tijdens en na je training zorgt voor een goede hydratatie kan je heel veel teniet doen van je trainen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het tot 80% verschil kan geven (dan heb je wel echt geen hydratatie)
Zorg dus voor water en drink ook slokjes ook al heb je geen dorst. Ben het zelf gaan doen na deze tips en merkte echt een groot verschil.
Ik gebruikte water als een beloningssysteem. Ik zette een doel binnen elke specifieke oefening en daarna mocht ik van mezelf een slokje water

Ik zou eigenlijk ook weer de sportschool in moeten.

[ Voor 27% gewijzigd door Dwarlorf op 05-09-2019 08:13 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

CyberMania schreef op donderdag 5 september 2019 @ 07:50:
[...]
Als beginner voor het eerst naar de sportschool heb je dat allemaal nog niet nodig.
Er is ook heel veel broscience over voedsel, bijv. veel kip of mager rundvlees eten voor eiwitten....maar:

[YouTube: The Game Changers | Official Trailer]
Maar wat? Je post een trailer van een vegan propaganda film. James Cameron heeft miljoenen geïnvesteerd in vegan proteine poeders. Wat Arnold daar doet (cashen) is jammer, zijn carrière heeft hij toch echt te danken aan dierlijk proteïne en PEDs. De andere atleten hebben ook pas in de herfst van hun carrière de switch gemaakt en zijn daarna niet opeens super succesvol geweest.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je natter wordt van de regen dan van je zweet dan klopt er iets niet.

* sypie loopt rustig verder, uit de regen en zonder te zweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:13
Afgelopen maand had ik dezelfde doelstelling als die van jou en heb ik me ingeschreven bij Fit for Free. Ik ben daar uitstekend op weg geholpen door een instructeur die mij 2x 1uur begeleiden. Van te voren had ik kenbaar gemaakt wat mij motivatie was om te sporten en daar heeft zij voor mij een programma voor gemaakt.

Ben nu een maand verder en werk dat programma dus keurig om de dag af en begin toch al resultaat te merken. Inmiddels heb ik al een aantal oefeningen uit me zelf uitgebreid naar meerdere of langere sessies.

Ook ik had al ruime periode niks meer aan sport gedaan. Eerste 2 sessies verrekte ik van de spierpijn maar daar ben ik snel uitgegroeid.

Kortom ik ga na een maand nog altijd gemotiveerd naar de sportschool. En zoals eerder aangeven is een handdoek / sportkleding / hangslot wel een must. Douchen is niet verplicht

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 10:30
Zet voor jezelf duidelijke doelen. Pas hier de rest op aan. Bij 'lekker beetje sporten' hoeft niet een heel streng dieet. Bij de beste/grootste/sterkste worden wel...

Kies verder vaste dagen, maak er een gewoonte van. Als het gewoon is om elke dinsdag naar de sportschool te gaan hou je het makkelijker vol. Trainingsmaatjes zijn altijd leuk maar kijk uit dat je er niet afhankelijk van wordt, stel je maatje kan niet ga jij dan nog wel?

Kijk of je iets van proeflessen kan doen, ga na of de sfeer op de door jou gekozen momenten voor jou prettig is.

Ikzelf kan wel wat sturing en motivatie gebruiken, heb daarom voor iets met 'lessen' gekozen. Ook ben ik heel bewust na de vakantie begonnen, nu is mijn moment om mijn weekritme weer op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vior de beginner zou ik persoonlijk geen BasicFitaanraden.

Toen ik twee jaar geleden als beginner bij BasicFit in Woerden ging kijken werd ik eerst verwelkomd door een draaihekje van twee meter hoog en een intercom. Eenmaal nadat ik aanbelde kwam er een vrouw naar mij toe gelopen die een ander deurtje opende zodat ik naar binnen kon. Ze kon totaal niet vertellen wat ik nodig had als beginner, en kon alleen de toestellen aanwijzen zonder te zeggen wat het is. Op het moment dat ik vroeg of er een trainer aanwezig was die mij wat kon vertellen over zijn inschatting over mij, zij ze dat ik wel een mailafspraak kon maken.
"Nou nee... :/ "
Ik heb haar vriendelijk bedankt en ben wezen kijken bij Fitland.

Daar ben ik erg warm verwelkomd, bij de balie wisten ze precies wat ik nodig had. Waar ik sportkleding kon aanschaffen.
En een week later was ik begonnen aan mijn trainingen met één gratis proefles. Een mooi trainingsschema eerst gemaakt en dat omvatte onder meer de crosstrainer, toestellen, en cardio. Dat twee keer in de week een vijf kwartier, en elke maand een vetmeting.

Totdat ik in de zomer hoorde dat Fitland overgenomen zou worden door..... Basic-Fit. |:( Gelukkig is er nog SportCity wat er goed uitziet en waar ik (nog) geen ervaring over heb :)

Maar goed, terug naar de activiteiten op de sportschool: op de sportvloer nam ik altijd een handdoek mee waarmee ik mijn kop kon afdeppen van het zweet. De toestellen maakte ik schoon met speciale doekjes en reiniger. Douchen deed ik daar altijd na afloop, en voor het afdrogen gebruikte ik een tweede schone handdoek.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:00

Typhone

Who Dares Wins

Alle apparaten kun je zonder problemen aanleren. Ga je squatten, deadlifts, benchpress dan moet je wel even zorgen dat je de oefeningen correct uitvoert. Blessures die daaraan gerelateerd zijn zijn vaak hardnekkig en daar zit je niet op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Typhone schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:46:
Alle apparaten kun je zonder problemen aanleren. Ga je squatten, deadlifts, benchpress dan moet je wel even zorgen dat je de oefeningen correct uitvoert. Blessures die daaraan gerelateerd zijn zijn vaak hardnekkig en daar zit je niet op te wachten.
En toch als ik kijk in de gym. Zie ik een hoop mensen ook de apparaten totaal fout doen.. Foute houding, rare ROM of vaak totaal geen idee wat ze eigenlijk doen behalve een handvat van A naar B bewegen.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:00

Typhone

Who Dares Wins

Haha ja very true. Maar het bezig zijn is tegenwoordig belangrijk dan wat anders. Twee jaar terug ben ik gekapt nadat een instagrietje zichzelf liet 45 degree legpressen voor wat vette foto’s. Toen naar een andere sportschool gegaan want daar was ik snel klaar mee. Lijkt helaas vaker de norm tegenwoordig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08

Cis

Hallo Tweakers,

Ik ben stiekem benieuwd hoe je fitnessavontuur is afgelopen.
Ben je nog aan het fitnessen, en doe je dit dan bij een budget sportschool of een wat duurdere met begeleiding? Of was het toch te lastig om individueel de motivatie te behouden? :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cakebp
Cis schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:29:
[...]

Ik ben stiekem benieuwd hoe je fitnessavontuur is afgelopen.
Ben je nog aan het fitnessen, en doe je dit dan bij een budget sportschool of een wat duurdere met begeleiding? Of was het toch te lastig om individueel de motivatie te behouden? :)
Was dit topic alweer vergeten :+
Ik ben inderdaad gestart met het fitness avontuur. Uiteindelijk ben ik samen met twee vrienden die al naar de sportschool gingen gegaan naar een iets duurdere sportschool maar zonder individuele begeleiding. Wat ik van mensen om mij heen begreep, is dat de Basic-Fit vaak druk is. Dat is hier gelukkig niet het geval, ik moet hoogstens eens een paar minuten wachten op een apparaat.

Tijdens de lockdowns uiteraard niet kunnen fitnessen waarbij ik na elke lockdown wel weer echt even diep moest graven voor motivatie. Door druk op het werk (en andere smoesjes) al een tijdje niet geweest helaas. Wel ben ik inmiddels ongeveer 10 kilo afgevallen, mede door het fitnessen en door veel te wandelen gedurende de lockdowns. Dit gaat erg goed en mijn gewicht is stabiel. Binnenkort toch maar weer eens kijken of de sportschool er nog staat..

Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen? Ik ben zelf doorgaand rond 18:00-18:30 thuis van werk en heb dan na het eten eigenlijk nooit echt zin om nog heen te gaan. Ik snap ook dat het niet bij zin uitgaat maar toen ik veel thuis werkte, ging ik vaak rond 17:00 na het werk even snel en daarna eten maar dat lukt helaas nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Hoe je dat doet? Je zin even achterwegen laten en een ritme opbouwen. Eerste paar weken is motivatie, eerste 3 maanden is een ritme opbouwen, daarna is het 'levensstijl'... ik ga zelf altijd om 20:00, dan geen last meer van het eten.. af en toe uurtje eerder, af en toe uurtje later (aangezien meteen slapen daarna niet lukt lig je dan wel laat op bed). En misery loves company... dus als je niet alleen gaat helpt dat.. eventueel groepsles op die tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
Ik ben woensdagmiddag vrij, dus dat is altijd wel een zekerheid met sporten.

Zaterdag en zondag lukt ook altijd wel zonder al te veel moeite te doen.

En vaak probeer ik om nog 1x per week in de pauze te sporten, nu thuiswerken meer gemeengoed geworden is ga ik ook wel eens tussen 12.00-13.00 even snel sporten.

Maar ik ken het nog wel van vroeger. Mijn tip; Ga niet op de bank zitten na werk, daar kom je niet meer uit. Na werk gewoon gelijk door naar de sportschool en daarna thuiskomen, eten en op de bank. Dat je iets later eet ben je zo aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08

Cis

cakebp schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:46:
[...]
Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen? I
Gelijk in de ochtend gaan. Half uurtje / 3 kwartier knallen en daarna douchen, in de auto ontbijten en werken.
Voorwaarde is wel dat je makkelijk kunt parkeren en dat de sportschool op de route ligt naar je werk. Anders is het zonde van je reistijd.
Dat is het voordeel van een keten. F4F en BasicFit zitten in elke stad zo'n beetje.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:55
Hann1BaL schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:44:
[...]

Het artikel omschrijf het ook niet als complete fabel, maar je moet wel een raar dieet hebben om een tekort te krijgen. Het nut, zeker voor iemand die gewoon wat gewicht wil verliezen en een iets betere conditie wilt krijgen is gewoon heel erg beperkt. Maar volgens mij zijn we het dus redelijk eens.
Ik gebruik eiwitpoeder deels als vervanging van brood. Waar ik eerder in de ochtend 3 boterhammen at, eet ik nu een shake van vers fruit en eiwitpoeder. Door het eiwitpoeder heb ik toch wat meer binnen dan dat ik alleen fruit eet, waardoor ik minder snel honger heb.

EDIT: Had niet door dat dit een oude reactie was, sorry! :+

[ Voor 4% gewijzigd door Sito op 13-04-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:01
Late reactie van mij:
Ik ga/ging wel met de auto. Vooral omdat mijn sportschool (vooral als je Club Virtual specifiek wilt) relatief ver weg is.
En ik graag met sporten 110% wil geven en niet rekening mee moet houden "ik moet zo nog naar huis fietsen, dus ik hou mij iets in".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

tha_crazy

Mafketel

[...]

Ik ben inderdaad gestart met het fitness avontuur. Uiteindelijk ben ik samen met twee vrienden die al naar de sportschool gingen gegaan naar een iets duurdere sportschool maar zonder individuele begeleiding. Wat ik van mensen om mij heen begreep, is dat de Basic-Fit vaak druk is. Dat is hier gelukkig niet het geval, ik moet hoogstens eens een paar minuten wachten op een apparaat.

Tijdens de lockdowns uiteraard niet kunnen fitnessen waarbij ik na elke lockdown wel weer echt even diep moest graven voor motivatie. Door druk op het werk (en andere smoesjes) al een tijdje niet geweest helaas. Wel ben ik inmiddels ongeveer 10 kilo afgevallen, mede door het fitnessen en door veel te wandelen gedurende de lockdowns. Dit gaat erg goed en mijn gewicht is stabiel. Binnenkort toch maar weer eens kijken of de sportschool er nog staat..

Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen? Ik ben zelf doorgaand rond 18:00-18:30 thuis van werk en heb dan na het eten eigenlijk nooit echt zin om nog heen te gaan. Ik snap ook dat het niet bij zin uitgaat maar toen ik veel thuis werkte, ging ik vaak rond 17:00 na het werk even snel en daarna eten maar dat lukt helaas nu niet meer.
Ik doe dat door direct na het werk te gaan, eventueel thuis een cracker voor de maag een beetje gevuld te hebben en that's it.
Als ik thuiswerk ga ik om 17:00, zit ik op kantoor om 18:00, maar ik ben dan ook altijd met een half uurtje thuis.

Daarna even eten en dan heb je nog lekker in de avond om vanalles te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ryur schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:44:
[...]

Late reactie van mij:
Ik ga/ging wel met de auto. Vooral omdat mijn sportschool (vooral als je Club Virtual specifiek wilt) relatief ver weg is.
En ik graag met sporten 110% wil geven en niet rekening mee moet houden "ik moet zo nog naar huis fietsen, dus ik hou mij iets in".
Ik weet niet over welke afstanden we het hebben maar tenzij het 10+ kilometer is valt het bij mij onder "niet zagen maar fietsen" :+

Motivatie heb je helemaal niks aan, dat gaat je op den duur tegen staan. Je moet discipline kweken, consistent gaan ongeacht omstandigheden of situatie. Het enige wat jou mag tegenhouden is een blessure of een belangrijke gebeurtenis die je niet mag missen.
Ik werk twee dagen per week op kantoor en train op de andere dagen thuis in de homegym, dat werkt voor mij goed. Op werkdagen is het dan 's avonds cardio na het avondeten, dat staat ingepland dus moet gewoon gebeuren. Zin of geen zin is irrelevant, het moet. Zelfde met weekenden, er moet wat gedaan worden dus of je maakt zin of je gaat maar met tegenzin :9

[ Voor 50% gewijzigd door Tsurany op 13-04-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 16:47
[...]

Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen?
Ik ben vaak om 18:30 terug van werken en ga dan eerst sporten. Maar ik probeer wel te gaan sporten op de dagen dat ik thuis werk, anders houd je helemaal geen avond meer over :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Sito schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:20:
[...]

Ik gebruik eiwitpoeder deels als vervanging van brood. Waar ik eerder in de ochtend 3 boterhammen at, eet ik nu een shake van vers fruit en eiwitpoeder. Door het eiwitpoeder heb ik toch wat meer binnen dan dat ik alleen fruit eet, waardoor ik minder snel honger heb.

EDIT: Had niet door dat dit een oude reactie was, sorry! :+
Deze post veroudert echter niet zo snel :)
Je kunt ook bepaalde noten eten bij het fruit om hetzelfde te bereiken. Maar ik snap het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Best meteen na werk gaan sporten. Soms plan ik het zo dat ik op werk om 17:00 wat eet en dan kan ik om 18:30 meteen de sportschool in. Daarna lekker nog een keer eten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Sito schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:20:
[...]
een shake van vers fruit en eiwitpoeder.
Mooi, meer koolhydraten dan brood en minder vezels :X

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:55
Bob Popcorn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:04:
[...]

Mooi, meer koolhydraten dan brood en minder vezels :X
Valt best mee, vooral gezien het feit dat ik de rest van de dag in principe geen fruit meer hoef te eten. Voornaamste voor mij is dat ik de hele ochtend hierdoor geen honger meer heb. Als ik 's ochtends 3 boterhammen eet heb ik na 1 uur weer honger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Sito schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:26:
[...]
Valt best mee, vooral gezien het feit dat ik de rest van de dag in principe geen fruit meer hoef te eten. Voornaamste voor mij is dat ik de hele ochtend hierdoor geen honger meer heb. Als ik 's ochtends 3 boterhammen eet heb ik na 1 uur weer honger.
Dan eet je er toch 4? En wat doe je op je brood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het sporten echt leuk vinden helpt. Misschien is een andere sport kiezen nog een idee? Het hoeft natuurlijk niet per se fitness te zijn. Ik vind zoveel sporten leuk en heb eerder problemen met het kiezen wat ik wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:14
Tsurany schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:50:
[...]

Ik weet niet over welke afstanden we het hebben maar tenzij het 10+ kilometer is valt het bij mij onder "niet zagen maar fietsen" :+

[...]

Motivatie heb je helemaal niks aan, dat gaat je op den duur tegen staan. Je moet discipline kweken, consistent gaan ongeacht omstandigheden of situatie. Het enige wat jou mag tegenhouden is een blessure of een belangrijke gebeurtenis die je niet mag missen.
Ik werk twee dagen per week op kantoor en train op de andere dagen thuis in de homegym, dat werkt voor mij goed. Op werkdagen is het dan 's avonds cardio na het avondeten, dat staat ingepland dus moet gewoon gebeuren. Zin of geen zin is irrelevant, het moet. Zelfde met weekenden, er moet wat gedaan worden dus of je maakt zin of je gaat maar met tegenzin :9
Motivatie, discipline is het allemaal onderdeel van het grote geheel, maar er zijn dan een paar dingen die iemand anders beter kan uitleggen dan ik :9

YouTube: Getting Motivated to Lose Fat Through Dieting

Beste uitleg om je doelen te bereiken imo. Je zult het stiekem waarschijnlijk allemaal wel doen, maar zeggen dat het bij jou sheer discipline is, is imo onjuist.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 14-04-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodybuilder
  • Registratie: April 2022
*knip*
Op deze manier lijkt het op spam en dat is niet toegestaan.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 28-04-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
Is het erg om even 1 week geen KT te doen ivm grieperig zijn?

Domme vraag misschien.
Heb het gevoel dat ik redelijk hersteld ben maar nog niet 100%.

Of toch gewoon die paar extra dagen rust pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Nee, helemaal niet. Soms is extra rust zelfs goed voor je lichaam.

Ik zou nog even wachten en over een paar dagen rustig beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
Dank je. Toch maar even rustig aan dan.

Ps. Sorry zie nu dat ik op en ouder verkeerd topic heb gereageerd.
Pagina: 1