Toyota Starlet (in)ruilen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik denk dat ik het antwoord zelf ook wel prima in kan vullen, maar ik vraag toch even een second opinion.

Als 'backup' auto hebben wij een Toyota Starlet EP91 driedeurs uit 1997 (98 op kenteken ivm import).
De auto is vanaf nieuwe aanschaf altijd in de familie geweest en de volledige dealerhistorie is bekend, word ook nog steeds door onze bij een officiele Toyota dealer onderhouden. Het is een 1.3xli met 75pk. Het ding rolt elk jaar fluitend door de APK (die inbegrepen is bij de afwisselend grote/kleine beurten). Ik heb een enkele keer een kapotte handremkabel gehad, een middendemper verroest, een kapot rubbertjes bij een achterlicht enzo... maar verder helemaal niks, en we hebben hem al 8 jaar.

Dat gezegd hebbende, het ding hééft ook niks. Het is de basis van de basis versie. En ik gebruik hem niet zo veel, eigenlijk alleen als backup mocht ik een keer een dag niet met de motor gaan (als ik b.v. veel spullen mee moet nemen zoals bagage/koffers, of wanneer de weersomstandigheden niet geschikt zijn voor motorrijden zoals zwaar onweer, harde wind of ijzel).

Het zou uiteraard best prettig zijn om een goede stoel te hebben, misschien iets betere audio en een vorm van airco zou goud zijn. Maar het mag niet teveel kosten. Als ik deze auto wegdoe met de huidige kmstand (<150.000) denk ik dat ik er nog wel 1500 voor terug kan krijgen.

Maar dan is de hamvraag, kan ik voor een vergelijkbaar bedrag een auto krijgen die wellicht iets meer kilometers heeft, maar meer creature comfort? Ik denk van niet... maar ik ben ook niet zo bekend met de huidige markt. Ik (en mijn ouders ook, want die rijden al jaren corolla's) krijgen nog wel eens van die kaartjes tussen de deur geduwd met 'mogen wij jouw toyota kopen' :P (ze zijn populair schijnbaar). Zijn er auto's met vergelijkbare betrouwbaarheid?

Het is vooral het comfort wat het hem doet. Mijn nieuwe Dacia zit stukken beter dan deze ouwe Jap, die na ritten van meer dan een uur mijn reet en mijn rug sloopt. Maar die nieuwe auto is groot en relatief onzuinig, dus gebruiken we vooral voor vakanties, familieuitjes en schoolritten.

Met de Starlet rijdt ik ongeveer 5k per jaar (misschien een keer een uitschieter naar 8k). An sich niet genoeg voor diesel, maar als het een comfortabele diesel was zou ik hem misschien wel vaker inzetten (de starlet zuipt gewoon teveel met 1 op 15 gemiddeld bij een rustige rijstijl). Met de motor doe ik minimaal 1 op 20.

Jullie visie word gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Inruilen zou ik sowieso niet doen, losse verkoop krijg je er veel meer voor.

Die dingen zijn vanwege de betrouwbaarheid erg gewild, ideale auto's voor een beginnende bestuurder omdat ze goedkoop zijn in wegenbelasting/verzekering. Daarover gesproken, kun je hem niet binnen de familie kwijt aan een neefje/nichtje die op zoek is naar een eerste autotje? :)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 03-09-2019 09:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je rijdt er ongeveer 5K per jaar mee, waar heb je het over?
Gewoon lekker aanhouden, zeker zolang je geen extra budget hebt voor iets anders. Voor die paar ritjes die je ermee maakt is het een prima goedkoop autootje en moet je imho niet klagen :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou het ding ook houden. Koop je een nieuwe tweedehands dan weet je niet wat je in huis haalt. Misschien wel een auto waar elk half jaar 1000 Euro aan versleuteld moet worden. Daar zit je ook niet op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 13:55
Ja je moet hem meteen weg doen, PM me even dan kunnen we een dealtje sluiten :+
Maar serieus ik heb er 1 gehad, weg gedaan, nu erg veel spijt van. Ideaal 2 de autotje. Maar als je hem echt weg wil doen, laat het me even weten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik dacht/denk er niet serieus over om hem weg te doen, het is inderdaad ideaal goedkoop en betrouwbaar.

Maar als het populair is, is het misschien ook (goed) geld waard. En voor goed geld kan ik misschien nog wel meer kopen dat óók prima bij mijn use case past, dat is meer de insteek. Zo'n Starlet rijdt probleemloos nog minimaal 3 ton meer dan er nu op staat (ik heb ze ook al probleemloos met >500.000km gezien) maar dat ga ik er nooit op zetten voor we allemaal overgaan op vliegende auto's. Dan kan ik misschien beter iets halen dat nog 50k levensduur 'over' heeft maar dan wel iets comfortabeler :+.

Oh, en de gedachte is dan wel min-of-meer gesloten beurs ja. Dus ruilen, of verkoop en dan wat anders halen. Die geschiedenis is inderdaad een dingetje, dus het moet geen popi-jopi ding zijn zoals een afgetrapte golf ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-09-2019 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jouw Starlet heeft bij garagisten al cultstatus bereikt om zijn ongelooflijke bouwkwaliteit. Alles schijnt te kloppen aan die auto. Natuurlijk rijd je voor meer geld comfortabeler in een nieuwere auto, maar met de Starlet rijd je in een toekomstige klassieker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:28

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zou een andere stoel in de Starlet zetten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitter10
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-11-2024
Beste,

In die prijsklasse ga je geen auto vinden waarbij je niet achteruit gaat op betrouwbaarheid. Comfort hangt ook af van elke persoon. Advies van een monteur ? Blijf de starlet lekker rijden en bel af en toe eens het nummer op het kaartje tussen je raam, misschien hebben ze een super bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lekker in de starlet blijven rijden, evt een betere stoel kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:44
Lekker houden, als ik de mijne niet echt opgereden had zou ik dat ook gedaan hebben.

Verhaal is herkenbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
_O- volgens mij ga ik er qua comfort dan niet écht op vooruit :P.

Maar fair, het idee staat. Ik kan er een betere stoel in zetten. Sowieso heeft deze stoel geen adequate bescherming tegen een whiplash want de hoofdsteun is veel te laag/klein en staat naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Als je er een goede inruil prijs voor krijg doen: maar als de auto echt nog in zo'n goede staat is, ben je eigenlijk gek om hem nu in te ruilen. Al kan verkopen natuurlijk ook, wanneer je een andere auto wilt.

Alleen het idee om al dat rare volk aan je deur te krijgen, die je auto wel even voor € 100 mee nemen vind ikzelf enorm akelig. Daarom zou ik zelf inruilen i.p.v. verkopen, maar dat is een stukje gemoedsrust.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 03-09-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Dat ding van jou is echt top. Heb er zelf ook een. Nog best aardige power-to-weight ratio. Ligt laag. En zeer betrouwbaar. Ga er bij hogere km stand vanuit dat je zegmaar ~ 200 tot 300 euro per jaar kwijt bent aan vervanging en reparatie.

Dingen die je verwachten kunt :
radiateurtje. Kost niks.
distributieriem. Kost ook niks.
einddemper om de 3 jaar
schokbrekers.

Waarom is die starlet zo betrouwbaar:
simpele techniek, goed thermisch managment. Er zit heeel veel radiateur in en de motorruimte is echt ruim.
Auto weegt niks. Dus weinig load op de schokbrekers en lagers.

Waarom houden monteurs van de starlet:
Makkelijk te onderhouden.
Veel generieke onderdelen die ook passen of onderdelen voor de corolla.
Alles lekker ruim onder motorkap. Distributieriem bijvoorbeeld: de kosten zijn doorgaans vooral arbeidsloon omdat de halve auto uit elkaar moet. Maar niet bij de starlet.

Waarom houden mensen (niet perse zijnde monteurs) van de starlet:
goedkope belasting
goedkope verzekering
goedkope reparaties
betrouwbaar.

Een dingetje nog. Een starlet bij die leeftijd heeft het risico om olie te gaan verbruiken. Hou dat goed in de gaten. Ik moet er om de zoveelhonderd km regelmatig een litertje bij in kieperen. (maar mijn km stand is een paar keer hoger dan die van jou). De goedkope olie die je koopt bij de action. Wees gerust, de starlet lust zo'n beetje alles. In dat geval: laat ook elk jaar met APK meteen oliefilter vervangen.

En denk er ook eens aan om hem schone lucht te voeren. Luchtfilterje kan je zelf makkelijk vervangen en is gewoon te koop bij de Brezan.

tl/dr
waarom weg doen? voor snel 1500 euro geld? Ja hij mist wat comfort (stoel/airco?) maar je weet niet wat je mist tot het weg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
1 op 15 is ook een nette score! Dat haal ik nét met mijn motorfiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Toen ik mijn leaseauto terug moest brengen ivm wijzigen baan, was ik weer aangewezen op een eigen auto. Ik woon nu op fietsafstand van het werk, maar wil wel een auto voor de dagen dat het weer minder is en vakanties/uitstapjes. Ik had ook een Starlet. Uit 1997. Basic automaatje. Het is een leuk wagentje en ook best vlot, maar het gaf niet de rijervaring zoals ik die mij herinnerde bij mijn eerste Starlet. Goed, dat was ook 10-15 jaar terug. Vooral langere afstanden rijden in de Starlet vond ik nu niet fijn meer.

Ik was altijd wel gecharmeerd van de Yaris Verso. Niet moeders mooiste, maar o zo praktisch. Je kunt er gigantisch veel in kwijt met de achterstoelen plat in de vloer. Ik ben eens wat proefritjes gaan maken en snap nu wel wat mensen zien in deze auto. De zit achter het stuur is echt perfect voor mij. Wat hoger. Stuur ligt wat vlakker. Hier houd ik het langer in uit dan de Starlet.

Komt nog bij dat het een Toyota is, dus betrouwbaarheid zit wel goed. En het motorblokje kan makkelijk 3 ton draaien met twee vingers in de neus. Ik denk zelfs dat je je motor erin kwijt kunt als je de passagierstoel eruit zou halen. Why? Geen idee, maar het kan.

Financieel moest ik wel 2500 euro bijleggen, maar ik heb nu een fijner rijdende auto die jonger is en wat meer luxe heeft. Ik heb er geen spijt van dat ik de Starlet weg gedaan heb.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
blitzkrieg schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:40:
Ik zou een andere stoel in de Starlet zetten.
Precies, DAT!
Krijg je spijt van als haren op je hoofd als je 'm weg doet.
Een auto waar je nooit gezeik mee hebt is meer waard (nog steeds spijt dat ik een ouwe Mercedes heb weg gedaan. Nooit wat mee gehad, maar ja... (Moest zo nodig een grotere |:()

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:51

Wvr

ik wou dat ik hem niet had in geruild maar had op geknapt, nieuwe kachel radiateur en nog wat kleine dingetjes.

ik heb nu een Corolla maar die heeft me nu al meer gekost,hij start moeilijk en de starlet doet nooit moeilijk met starten, olie vervangen had ik de laaste 8 jaar ook niet gedaan en dat was niet nodig want ik moest om de 5k kilometer een half liter olie bijvoegen.

de verzekering van me nieuwe auto corolla kost 3x zoveel als van die starlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:26
Aanhouden dat ding en doorkachelen tot hij van ellende uit elkaar valt. (En dat gaat nog wel even duren)

Ik kan mezelf nog steeds voor mijn kop slaan dat ik mijn Avensis Wagon '2000 1.6 Linea Terra heb weggedaan na bijna 7 jaar trouwe dienst zonder enig mankement. Ik wilde wel iets mooiers en cruise control en climate control... Kwam ik uit op een Mazda 6 met hoog olieverbruik van 1 liter op 750 km. Heeft me serieus veel geld gekost. Omdat het ook een Japanner was zou dat wel goed zitten.

Uiteindelijk toch weer een Toyota Avensis Verso gekocht vanwege 3e kind en dat tot volle tevredenheid, maar hij is niet zo bullet proof als die oude Toyo. Bij Toyo geldt gewoon hoe ouder hoe beter. Check dit filmpje van Scotty Kilmer maar:

Hoe moderner de auto, hoe gevoeliger ze zijn. Ze moeten allemaal aan emissie normen voldoen en fabrikanten bedenken allerlei dingen om daaraan te voldoen. Leuk als je die auto van de zaak hebt of via private lease maar na een paar jaar of hogere km stand begint alles in elkaar te storten. Turbo's gaan ook kaduuk en die downsized motoren kunnen ook niet eindeloos door blijven draaien in tegenstelling tot simpelere motoren zonder turbo.

Ik zou kijken of je de stoel kan vervangen voor een redelijke prijs, als de carrosserie vrij is van roest en het motortje verder goed loopt als een naaimachine gewoon lekker doorrijden. Een andere auto met een beperkt budget is altijd een gok, dan moet je om zeker te zijn sowieso garantie erbij nemen. Op basis van mijn eerder Mazda ervaring zou ik dat altijd doen maar dat is persoonlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
Wvr schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:09:
ik wou dat ik hem niet had in geruild maar had op geknapt, nieuwe kachel radiateur en nog wat kleine dingetjes.

ik heb nu een Corolla maar die heeft me nu al meer gekost,hij start moeilijk en de starlet doet nooit moeilijk met starten, olie vervangen had ik de laaste 8 jaar ook niet gedaan en dat was niet nodig want ik moest om de 5k kilometer een half liter olie bijvoegen.

de verzekering van me nieuwe auto corolla kost 3x zoveel als van die starlet.
En als je meer info over het onderhoud etc. wilt kan je altijd nog terecht op het forum.

Zelf een P7 gehad, het enige "probleem" wat er ooit mee was, betrof een lege accu en een lekke band (komen beiden altijd ongelegen.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Aanhouden en evt. een andere Toyota stoel erin zetten. Wij hebben een Startlet P8 gehad, die had stoelen die heerlijk zaten. Uiteindelijk na 6 jaar verkocht omdat hij ongeveer 1 op 8 reed (automaat). De nieuwe eigenaar rijdt er met veel plezier in.

It's me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:17

-tom-562

Oliesjeik

Zet er een stoel van een Carina E/eerste generatie Avensis o.i.d. in, grote kans dat het zo past!
Ik zou m lekker houden. Goedkoper en betrouwbaarder autorijden is onmogelijk :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn ford focus 1.6 uit 2002, met iets van 215k km, heeft me 800 euro gekost.
Schijnt ook betrouwbaar blok te zijn.
Heb alleen geen cruise control, en met 175km per dag mis ik dat wel een beetje. Verder stuk comfortabeler dan een starlet

Rijdt ook 1 op 16 op de snelweg. Mrb valt mee, 40e per maand ofzo

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 04-09-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:01
Je hebt een (super) betrouwbare auto, die goed onderhouden is, en waar je de geschiedenis van weet. Heel veel beter word het niet.

Die auto is dan misschien wat minder comfortabel, maar is dat comfort je echt zo veel geld waard? Helemaal met zo weinig kilometers.
Grotere, zwaardere auto met meer wegenbelasting, misschien hogere verzekeringspremie, en ongetwijfeld meer onderhoudskosten.
En dat voor 5 tot misschien 8000 km per jaar?

Zet er inderdaad eventueel een andere stoel in, als de stoel het grootste probleem is. Het zal natuurlijk nooit een luxe auto worden, maar zo spartaans zijn ze ook weer niet.
Moet je inderdaad niet naar racestoelen kijken oid. Een toyota van een (of een paar) klasse hoger is een goede tip, kan goed zijn dat je die er zo in kan zetten. Als je wil zou ik wel even mee kunnen kijken.
Audio is natuurlijk ook heel simpel opgelost, een radio en een paar speakers is ook niet zo duur.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over auto's in die prijsklasse. Helemaal als het een beetje een luxe auto is, koop je geheid de problemen van iemand anders. Of je moet heel erg goed uitzoeken, evt met een monteur.
Koop je een auto van 1500, krijg je nog 1500 aan kosten om het een beetje netjes te maken. En dat is niet overdreven bij de meeste (luxe) auto's.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:30
defusion schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:39:
Heb alleen geen cruise control, en met 175km per dag mis ik dat wel een beetje. Verder stuk comfortabeler dan een starlet

Rijdt ook 1 op 16 op de snelweg. Mrb valt mee, 40e per maand ofzo
Ik had een 1.6 uit 2004, met Cruise control,
Climate control en leder bekleding. Ding had meer dan 300k op de teller toen ik hem weg deed vorig jaar. Rijd waarschijnlijk nu nog rond. Zou er zo weer 1 kopen.

Kosten verzekering en wegenbelasting waren voor mij iets rond de 50 euro per maand.
Weegt onder de 1049kg dus niet heel prijzig in de wegenbelasting.

En inderdaad makkelijk 1 op 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Even een update :). Vanwege Corona rijden we allemaal niet meer dus de Starlet staat hier nu weg te kwijnen op onze oprit :P. Ik hou de boel bij, dus zorg dat ik er af en toe mee rijd, heb de accu vervangen (die oude was al jaren versleten maar vanwege overcapaciteit hield hij het nog een tijd vol) en deze week moet hij weer voor de APK.

Ik heb het interieur onlangs helemaal, grondig, schoongemaakt. Stoelen eruit, behandeld met shampoo en hoge druk en weer gemonteerd (ze zijn nu weer origineel blauw! :')), bekleding schoongemaakt en alles gepoetst. Toen de boel er toch uit lag heb ik gelijk wat draden getrokken en enigszins fatsoenlijke speakers (netjes!) in de hoedenplank gemonteerd. Die kartonnen dingen voorin zijn op de snelweg onhoorbaar. Nu kan ik op termijn nog een radio met carkit regelen als ik daar post-corona nog behoefte aan heb.

Een nieuwe stoel nog niet gevonden (verdomd lastig!) maar dat wil ik echt wel regelen. Moet wel een klapstoel zijn, dus uit een hatchback, anders kan er niemand meer achterin stappen natuurlijk.

Voornaamste waar ik me zorgen om maak is roest. De koets en lak zijn er niet slecht aan toe maar de onderzijde vaart waarschijnlijk minder wel. Dat gaan we donderdag opnieuw bekijken op de brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Ik denk dat goedkoper en betrouwbaarder zonder grote investering het niet gaat worden. Ik vind 1:15 ook niet heel onzinnig voor een kleine auto.

Wellicht kan je een goedkoop private lease karretje overwegen, goed zoeken kan je nog eens rond de 200 euro per maand zo een ding scoren maar die lopen ook 1:16 -1:18 dus verwacht geen wonderen.

Elke auto onder de paar duizend euro koop je het risico van een ander en dit ding is gewoon heel betrouwbaar en goedkoop. Het kan goed gaan, maar het kan ook heel fout gaan. Ik ken beide verhalen van voor 1000 euro nog jaren probleemloos gereden tot binnen een half 2500+ euro aan kosten..

ik zou in jouw geval de gok niet nemen om voor het zelfde geld 1000-2500 euro iets anders te kopen.
en als je het wel doet, zoek iets uit dezelfde stal bij voorbeeld een Aygo of Yaris waarbij de aygo ook vrij bulletproof is en reparaties goedkoop zijn. Koop bijvoorbeeld de goedkoopste aygo (zal een 3d /5d in rood zijn, dat was toen de std kleur) met Airco en je kan nog jaren plezier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-06 15:59
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:44:
Vanwege Corona rijden we allemaal niet meer dus de Starlet staat hier nu weg te kwijnen op onze oprit :P.
Even nieuwsgierig, wat zijn je maandelijkse vaste lasten voor deze auto? Afgelopen zomer heb ik ivm Corona een lichte Japanner gekocht (740kg, doet 1:22) omdat Green Wheels voor ons verbruik duurder was dan deze oplossing. Het viel me op hoe ontzettend veel zwaarder moderne auto's zijn, wat dat betreft is het met uitzoeken een kwestie van balans vinden tussen gewicht (niet al te nieuw) en km-stand/slijtage (niet al te oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jan1337 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Even nieuwsgierig, wat zijn je maandelijkse vaste lasten voor deze auto? Afgelopen zomer heb ik ivm Corona een lichte Japanner gekocht (740kg, doet 1:22) omdat Green Wheels voor ons verbruik duurder was dan deze oplossing. Het viel me op hoe ontzettend veel zwaarder moderne auto's zijn, wat dat betreft is het met uitzoeken een kwestie van balans vinden tussen gewicht (niet al te nieuw) en km-stand/slijtage (niet al te oud).
Wegenbelasting is afhankelijk van je regio maar ik geloof iets van 17 euro per maand. Verzekering zal ook zoiets zijn, ik heb redelijk wat schadevrije jaren en een combinatiepolis voor alle voertuigen en verzekeringen.

Qua onderhoud elk jaar een APK met soms een kabeltje en een keer een dempertje, niks speciaals. Olie doe ik de volgende keer gewoon zelf, evenals filters etc. Heb er nu de plek voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:59
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:44:
Even een update :). Vanwege Corona rijden we allemaal niet meer dus de Starlet staat hier nu weg te kwijnen op onze oprit :P. Ik hou de boel bij, dus zorg dat ik er af en toe mee rijd, heb de accu vervangen (die oude was al jaren versleten maar vanwege overcapaciteit hield hij het nog een tijd vol) en deze week moet hij weer voor de APK.

Ik heb het interieur onlangs helemaal, grondig, schoongemaakt. Stoelen eruit, behandeld met shampoo en hoge druk en weer gemonteerd (ze zijn nu weer origineel blauw! :')), bekleding schoongemaakt en alles gepoetst. Toen de boel er toch uit lag heb ik gelijk wat draden getrokken en enigszins fatsoenlijke speakers (netjes!) in de hoedenplank gemonteerd. Die kartonnen dingen voorin zijn op de snelweg onhoorbaar. Nu kan ik op termijn nog een radio met carkit regelen als ik daar post-corona nog behoefte aan heb.

Een nieuwe stoel nog niet gevonden (verdomd lastig!) maar dat wil ik echt wel regelen. Moet wel een klapstoel zijn, dus uit een hatchback, anders kan er niemand meer achterin stappen natuurlijk.

Voornaamste waar ik me zorgen om maak is roest. De koets en lak zijn er niet slecht aan toe maar de onderzijde vaart waarschijnlijk minder wel. Dat gaan we donderdag opnieuw bekijken op de brug.
Wat die stoel betreft: laat ze maar aan de andere kant instappen. Gewoon zeggen dat het voor de veiligheid is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, een andere stoel is er nog niet van gekomen, maar is nu ook minder dringend omdat we er nu toch alleen maar korte stukjes mee rijden. Bovendien wil mijn vrouw dat ik dan gewoon de Dacia meepak en zij de schoolritjes op die dagen met deze groene tank rijdt :P.

Ik blijft er dus wel goed voor zorgen :). Afgelopen zomer het hele interieur aangepakt, deze week word hij opnieuw voor een jaar goedgekeurd (keuring is al geweest maar de banden hebben droogtescheuren). Kwikfit vind het naar dat dit na 3 jaar al gebeurt (en de dot code is 2016, dus dat is het ook niet) dus heeft me coulance gegeven en monteert voor alleen de bandenprijs 4 nieuwe Quatrac 5's. Ik heb die kans dan ook maar gelijk opgenomen een paar 2ehands velgjes op de knappen, want de huidige zíen er niet meer uit (veel roest).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el-y7d399oS1MMBpND1magOJcPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYKUO5636i4nHUMoqxQsx1di.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de huidige wieldoppen die de roest moeten verbergen ook niks dus ik maak deze zijdeglans zwart en monteer ze met alleen naafkapjes erop. Dan rest nog alleen de oppervlakteroest op de ruitenwissers aan te pakken en heel misschien poets ik de lak nog een keer op, heb een klein stukje met oppervlakteroest waar ooit een deurbeschermer heeft gezeten en redelijk dof/krassen.

Ik snap dat sommige mensen dit vreemd vinden voor een oude (2e) auto maar als je er goed voor zorgt gaat het lang mee :). Ook de garage vond dat de auto er voorbeeldig bij staat en dat ze weinig 24-jarige modelletjes zien die er zo netjes bij staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
Ik zie nog regelmatig een P7 rijden, zelf ook gehad, (bj 85) maar die werd een beetje te klein (4 pers. 1.90m), als ik wist wat ik nu weet, dan had ik de Starlet nooit weg gedaan.

Aangezien er - zo goed als - geen electronica in zit kan er weinig stuk.

@HTT-Thalan als je nog een radio zoekt, veel meer dan zoiets zal niet gaan passen.

Keep 'm rollin' en kijk ook een op het forum.

[ Voor 7% gewijzigd door Comp User op 09-01-2021 13:26 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:25

CeesKees

I rest my Kees

Lordsauron schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:35:
Ja je moet hem meteen weg doen, PM me even dan kunnen we een dealtje sluiten :+
Maar serieus ik heb er 1 gehad, weg gedaan, nu erg veel spijt van. Ideaal 2 de autotje. Maar als je hem echt weg wil doen, laat het me even weten :D
Agreed!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:09
Haha leuk topic, ik heb dezelfde wagen gehad, aangezien ik groter en meer luxe wilde had ik de Starlet te koop gezet voor 2000 euro (ik denk indertussen 7 of 8j geleden), verkocht voor 1500.

Audi Avant B6 gekocht, helemaal happy mja elke paar maanden naar de garage voor peperdure reparaties.

De starlet was olie+oliefilter+apk 1x in het jaar en dat was het, oja wel tanken.
Zorgeloos met de Starlet naar Italië, Zuid-Frankrijk en Spanje geweest, volbeladen, bijna volledig door de veringen.. Maar hij bleef doorgaan.

Ik had op een bepaald moment zoveel spijt van de Audi (maar wel gewend aan de luxe), dat ik verder ben gaan kijken.

Maar, de Starlet zal ik nooit vergeten. Monteurs elk jaar met een glimlach (ding was van buiten en binnen als nieuw) en elke keer weer: Ja meneer hij moet echt APK ook al weten we het resultaat al, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Dit worden cultauto's, ik denk dat je er over 5 jaar aanmerkelijk meer voor krijgt. Dat zie je al met de generatie ouder. Niet dat het ineens om heel veel geld zal gaan.. maar als je hem toch niet echt weg wil doen zou ik hem lekker houden want tot op zeker hoogte betaalt hij aan zichzelf mee.

Ik ben wat meer thuis in de honda wereld. Maar kijk voor de grap maar eens wat nu al voor een civic van 1985-1990 gevraagd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 09-01-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou als ik deze aanmoedigende berichten hoor ga ik die doffe lak van de lente ook maar eens aanpakken dan :P. De velgen staan ondertussen in de eerste laag zwarte lak, vanavond de 2e laag en morgen een derde, maadag clearcoat erover. Ik heb eerder een motor gespoten met (goeie) spuitbussen dus word er ondertussen een beetje handig in, resultaat is al best netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:38
Autoradio bij “het goed” of iets dergelijks halen. Een jaartje geleden nog een nette Sony gevonden met Aux-in voor het luttele bedrag van 3,- en 4x50W (mosfet)

Dit voor een Alfa Spider, in de zomer laat je de kap open dus geen radio monteren die leuk is om te jatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:39

timovd

Voorsprong door techniek

defusion schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:39:

...
Is dat uit de tijd dat Ford de auto's had voorzien van alle opties, maar door - in het geval van cruise control - er alleen een ander stuur in haar gezet zonder knop voor cruise control? Anders heb je prima sfeer market setje.

Voor @HTT-Thalan, een goede stoel is erg fijn; zelfs voor 5Mm per jaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HTT-Thalan schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:34:
Nou als ik deze aanmoedigende berichten hoor ga ik die doffe lak van de lente ook maar eens aanpakken dan :P. De velgen staan ondertussen in de eerste laag zwarte lak, vanavond de 2e laag en morgen een derde, maadag clearcoat erover. Ik heb eerder een motor gespoten met (goeie) spuitbussen dus word er ondertussen een beetje handig in, resultaat is al best netjes!
Kijk anders even in het auto detailing topic zou ik zeggen. Genoeg die dat voor de hobby doen en een bakkie als dat van jou graag onder handen nemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDqHJWp9sVcyNeqIEwHa7reo-1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dL2CwTFsr0B6A5lnwcQEtjBE.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe (gerestaureerde) velgjes, nieuwe bandjes (Quatrac 5) en nieuwe kentekenplaten (oude was compleet verweerd) en het staat er weer strak bij :). Nu alleen die lak en dat vergrijsde plastic nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat plastic is nog het simpelste, gewoon opboenen met lijnzaadolie :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
MadMarky schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:40:
Dat plastic is nog het simpelste, gewoon opboenen met lijnzaadolie :)
Potdorie, dat kan ik inderdaad wel proberen, ik heb liters van dat spul staan :D.

Heb eerder van die plastic revitalising spray gebruikt maar dat haalde niks uit.
Pagina: 1