Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafk33s
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-07 22:23
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een Ryzen 5 3600. Het heeft wat moeite gekost om deze stabiel te krijgen, maar uiteindelijk is dit gelukt. De processor doet het alleen zonder problemen in mijn huidige setup met PBO enabled. Als ik de CPU nu test met Prime95 (blend test), loopt de temperatuur daardoor alleen wel op tot 85(!) graden. Ik weet dat de limiet 95 is (volgens Ryzen Master in ieder geval), maar ik vind dit bizar hoog. Is dit kwalijk? Zijn dit normale temperaturen die jullie ook ervaren onder gelijke load? De airflow in m'n kast zou het probleem niet moeten zijn. Zodra ik Prime95 afsluit is de CPU binnen de kortste keren (enkele seconden) onder de 40 graden en stabiliseert uiteindelijk rond de 35.

Mijn specs:
Fractal Define Nano S kast met de volgende fans: Intake vooraan Fractal GP-14 fan en Noctua NF-A12x25 PWM. Onderin bij de videokaart nog eens een Scythe Kaze Flex PWM intake.
Exhaust fans zijn eenzelfde Noctua achteraan en verder alleen de exhaust van de GPU en PSU.
De koeler op m'n CPU is een Scythe Mugen 5 PCGH, maar de fans vervangen door 2x de Noctua NF-A12x25 PWM.
Moederbord: Asrock B450 Fatal1ty Gaming-ITX/ac

Graag hoor ik jullie ervaringen :)

Edit:
Sorry, misschien had ik beter kunnen voortborduren op deze thread: Ryzen 3600x temp issues (en lawaai!)
Kan ik dit zelf sluiten? Forumnoob hier

[ Voor 6% gewijzigd door Mafk33s op 02-09-2019 15:27 ]

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Prime, fpu, avx.
Allemaal nutteloze tests als het op temps aan komt.
Mijn 9900k haalt de 100 graden maar in game loads haald hij vaak de 60 graden niet eens.

Het zijn stress tests met loads die niemand ooit in dagelijks gebruik gaat halen.
Het enige nut is testen voor stabiliteit en zelfs daar vind ik het vrij onzinnig voor.
Deze applicaties zijn dermate veel zwaarder dan gewoon gebruik dat er veel jeer voltage nodig is en je dus geen goed beeld krokgt van wat de pc daadwerkelijk nodig heeft.

Mijn cpu in mijn game load heeft maar 1,16v nodig maar in een avx test 1,26v en dat scheelt al snel 5 tot 8 graden. Kortom er is stabiel en prime95 stabiel.
Ik gebruik prime nooit en heb nooit problemen gehad. het is simpelweg niet een realistische workload. Ik test met aida64 met memory+cpu en dat is genoeg voor elk normaal vebruik in mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begrijp ik goed dat je nu 3 intake fans en 1 out hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Prime geeft een onrealistische load. Geen enkele game zal ooit 100% op alle cores pakken. Temps zijn dus normaal.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafk33s
computerjunky schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:14:
Prime, fpu, avx.
Allemaal nutteloze tests als het op temps aan komt.
Mijn 9900k haalt de 100 graden maar in game loads haald hij vaak de 60 graden niet eens.

Het zijn stress tests met loads die niemand ooit in dagelijks gebruik gaat halen.
Het enige nut is testen voor stabiliteit en zelfs daar vind ik het vrij onzinnig voor.
Deze applicaties zijn dermate veel zwaarder dan gewoon gebruik dat er veel jeer voltage nodig is en je dus geen goed beeld krokgt van wat de pc daadwerkelijk nodig heeft.

Mijn cpu in mijn game load heeft maar 1,16v nodig maar in een avx test 1,26v en dat scheelt al snel 5 tot 8 graden. Kortom er is stabiel en prime95 stabiel.
Ik gebruik prime nooit en heb nooit problemen gehad. het is simpelweg niet een realistische workload. Ik test met aida64 met memory+cpu en dat is genoeg voor elk normaal vebruik in mijn ervaring
Heb je misschien ook wel gelijk in. Mijn systeem was instabiel en bleef maar BSOD's genereren. Dat was nu eindelijk weg, dus ik probeerde nu van alles om te bevestigen dat hij stabiel blijft draaien. Prime95 gaf zo nu en dan nog eens een hardware failure aan bij 1 vd workers, maar dat lijkt nu verleden tijd.
Verwijderd schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:29:
Begrijp ik goed dat je nu 3 intake fans en 1 out hebt?
Yup, al zijn de psu en gpu ook exhausts. Een beetje overpressure kan geen kwaad, liever dan underpressure toch? Om er nog een exhaust bij te doen moet ik de bovenkant van m'n kast openmaken en dat kom het stof en geluid niet ten goede.
nelizmastr schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:33:
Prime geeft een onrealistische load. Geen enkele game zal ooit 100% op alle cores pakken. Temps zijn dus normaal.
Thanks!

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:37
Staan de fans van de koeler in de goede richting en heb je het plastic filmpje wel verwijdert voor montage ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

heb je de koelpasta wel goed aangebracht ?
snap de reden van vervangen niet, de pasta van Scythe is prima en de fans ook

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafk33s
mash_man02 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:09:
Staan de fans van de koeler in de goede richting en heb je het plastic filmpje wel verwijdert voor montage ?
Ja en ja :)
Hackus schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:13:
heb je de koelpasta wel goed aangebracht ?
snap de reden van vervangen niet, de pasta van Scythe is prima en de fans ook
Ja, daar ben ik aardig van overtuigd. Ik heb meerdere manieren van aanbrengen toegepast en ook zowel Thermal Grizzle Kryonaut als de Scythe koelpasta geprobeerd. Praktisch geen verschil.
Ik had eerst de Scythe fans op de Mugen zitten, zo had ik het ook in gedachten, maar toen ik hoge temps zag heb ik de Noctua's erop gezet. Ook hier minimale verschillen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mafk33s op 04-09-2019 01:48 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:37
Dat is echt heel vreemd, wordt je koelblok wel warm onder stresstest ?

Ik heb zelf gister net mijn eigen build afgemaakt met een ryzen 7 3700x stock haal ik dan onder occt en linpack rond de 66 graden met de Scythe mugen 5 pcgh en bios op silent profile.

Socket power is hetgeen wat volgens ryzen master dan de limiet is met 88w.

En fans wel beide in dezelfde richting naar de achterkant van je kast, aannemende dat je er ook weer 2 op hebt zitten ?

[ Voor 20% gewijzigd door mash_man02 op 06-09-2019 09:29 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1