Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DistantFury
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal!

Mijn vriendin en ik houden ontzettend veel van reizen, en zijn inmiddels begonnen met het plannen van onze vakantie voor de volgende zomervakantie. We hebben beiden met veel plezier het topic van @Brilsmurfffje doorgelezen;

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1758169/0

Planning:

Hierna begon het behoorlijk te branden om dezelfde richting op te gaan rijden. Helaas zouden wij de auto ook graag weer terug willen rijden, en hebben we slechts 4 weken "de tijd". Hierdoor zal de eindbestemming Georgië te ver gegrepen zijn. Toch hebben we in zijn topic zulke mooie locaties gezien dat we wel tot aan de grens van Turkije zouden willen rijden.

Vervolgens zijn we een route gaan uitzoeken, waarna we tot de conclusie kwamen dat we prima een "rondje" rond heel Zuid-Europa kunnen maken. Op dit moment ziet die planning er ongeveer zo uit:

Roadtrip map

Slaapplaats en vervoer:

We zijn niet van plan om van stad naar stad, hotel naar hotel te gaan, maar om zo veel mogelijk overnachtingen "in het wild" door te brengen. Dit willen we niet gaan doen in een tent, maar in de kofferbak van de auto. Om hiervoor geschikt te zijn moet de auto natuurlijk wel een beetje ruimte bieden. Waarschijnlijk gaan we om de 2 nachten naar een camping of hotel, zodat we wel gewoon kunnen douchen en dergelijken.

Welke auto zoek je wanneer je veel ruimte wilt, voldoende rijcomfort en een goede betrouwbaarheid?

Een Volvo 850 of de eerste V70 :+

Mijn voorkeur gaat uit naar een 2.5 TDI. Hier wil ik de achterbank uit halen, en vervolgens een matras van ~1.20 meter breedte plaatsen. In de ruimte die aan één zijde overblijft wil ik een rek maken en onder het matras een grote lade. Zo hoop ik aan voldoende opbergruimte te komen. Op deze afbeelding zie je de afmetingen van de V70, welke ook zo goed als overeenkomen met de afmetingen van de 850:

V70 afmetingen

Praktische zaken:

Zoals je ziet kun je een ruimte creeëren van 1.85 meter lang. Mijn vriendin is 1.66 meter en ik zelf ben 1.75 meter. Dit zou dus prima moeten passen. De lade die onder het matras komt zal het matras op gaan tillen zodat het over de wielkuip heen komt en we de volledige breedte kunnen gebruiken. Zo zal er naast het matras dus een ruimte van 30cm vrij zijn om een opbergrek te maken. In die 30cm zal achteraan ook een plek voor een thermo-elektrische koelbox gerealiseerd gaan worden. Om de koelbox, telefoonladers, binnenverlichting en waterpomp van energie te voorzien komt er een 100watt flexibel zonnepaneel van aliexpress op het dak van de auto, met een tweede autoaccu welke parallel staat aan de eerste in de linker voetenruimte van de achterbank. In de rechter voetenruimte van de achterbank komt een kleine watertank met een 12v pomp, en een slang waarmee er aan de achterkant van de auto water afgenomen kan worden.

De auto willen wij deze winter alvast gaan kopen zodat ik ongeveer een half jaar de tijd heb om hem om te bouwen. Deze ombouw ga ik natuurlijk ook in dit topic posten. :*)

Wat ik met dit topic wil bereiken:

Ik zou het ontzettend leuk vinden om van jullie aanvullingen te krijgen. Dit kan over plekken gaan die we ècht moeten bezoeken, plekken waar we zouden kunnen overnachten, maar natuurlijk ook punten waar we voor uit moeten kijken of modificaties aan de auto die we wel of niet zouden moeten doen. :P

Verder hoop ik dat ik met het topic mensen zo kan inspireren om ook een dergelijke reis te maken, zoals het topic van @Brilsmurfffje ons heeft geïnspireerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 23:39

KDL

Leuk om te volgen, heb ooit een vergelijkbare route gedaan in 3 weken, in een oude buick, met campeertenten. Nog geen vriendin toen, wel 2 goede gasten, andere sfeer natuurlijk. In Roemenië wat bootleg cadeau gekregen, verder overal nieuwe mensen ontmoet.

Gewoon doen en veel succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55
Ten eerste voor je titel, dit is een roadtrip zuid europa :p
(Ik ben paar weken geleden naar Zweden geweest, waar je overigens veel vrijer kunt kamperen dan de rest van Europa en is echt super mooi als je van veel natuur houdt).

Wat betreft je auto, waarom geen (oude) camper of een (oud) busje ombouwen? Lijkt mij allemaal erg krap, zeker als je er ook in wilt slapen met koelbox etc. allemaal. In Frankrijk neem ik aan dat je niet over de snelweg gaat?

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 02-09-2019 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DistantFury
jongetje schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:37:
Ten eerste voor je titel, dit is een roadtrip zuid europa :p
(Ik ben paar weken geleden naar Zweden geweest, waar je overigens veel vrijer kunt kamperen dan de rest van Europa en is echt super mooi als je van veel natuur houdt).

Wat betreft je auto, waarom geen (oude) camper of een (oud) busje ombouwen? Lijkt mij allemaal erg krap, zeker als je er ook in wilt slapen met koelbox etc. allemaal. In Frankrijk neem ik aan dat je niet over de snelweg gaat?
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk wat betreft de titel. :+

In Frankrijk willen we waarschijnlijk zo weinig mogelijk snelweg rijden. Niet perse in verband met de tol, maar omdat we zwarte lappen asfalt al genoeg kunnen zien in Nederland. Dat geld waarschijnlijk voor het grootste deel van de vakantie.

Wat betreft de autokeuze;
Buiten het feit dat ik schrik van de prijzen voor een oude camper, zijn ze meestal ook volledig afgeleefd. Bovendien willen we er 9000km mee (door)rijden, en niet schrikken van problemen zoals oververhitting, steile bergen waar je niet omhoog komt, tractieproblemen etc.

Een busje is inderdaad ook nog een optie, echter heb ik geen idee wat ik dan zou moeten nemen om de hiervoor genoemde problemen niet tegen te komen.

Oja, en natuurlijk moet hij voorzien zijn van airco :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 16:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die ruimte van 1.85 is tamelijk krap als je 1.75 lang bent hoor. Ik heb zelf een bed van 2m lang met mijn 1.91 en mijn voeten komen soms net over de rand.
Je ligt namelijk ook nog op een kussen :)

Wat ik ook zie: Hebben jullie wel zin om zo veel in de auto te zitten? Je bent volgens mij wel érg veel aan het rijden. Weinig rustpunten en tijd om eens écht te genieten van de omgeving.

Zelf zou ik Frankrijk en Spanje skippen, en wellicht via Zwitserland / Liechtenstein / Luxemburg terug rijden. Je kan dan zelfs Tsjechië er nog bij pakken. Dan heb je al meer ademruimte :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DistantFury
De stops die je op de kaart ziet zijn niet de daadwerkelijke stops. Ze zijn enkel opgesteld om een basis neer te zetten voor de route. Ik zal zometeen nog een lijstje opstellen voor de punten die we graag willen bezichtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DistantFury schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:49:
[...]

In Frankrijk willen we waarschijnlijk zo weinig mogelijk snelweg rijden. Niet perse in verband met de tol, maar omdat we zwarte lappen asfalt al genoeg kunnen zien in Nederland. Dat geld waarschijnlijk voor het grootste deel van de vakantie.
Wellicht goed om even het linkje van je (voorlopige) Google Maps te posten.
Want dit was ook mijn eerste indruk. De stukken Frankrijk en Duitsland die nu op de route staan, zijn best saai om te rijden. Qua route zou ik echt zoeken naar interessante wegen, of mooie bergpassen. Standaard laat Google Maps die meestal links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Croatie is supervet. Ik heb een 'roadtrip' daarheen gedaan, eerst door de alpen en dan via Plitvici (toeristisch, maar leuk). Toen afgezakt naar bumfuck nowhere aan de kust een AirBnB aan het water geboekt. Was niet echt een roadtrip maar de opzet was wel dat we de reis naar het zuiden toe als vakantie zagen en stopten waar me waar wilden en niet bang waren voor een omweg.

Ik ben zelf erg fan van Normandië, als je de kans hebt zou ik zeker langs mont sint michel gaan en even de landingsplaatsen van D-Day.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gaaf plan! Kan het iedereen aanraden! Wij hadden 7 weken en hebben ongeveer 13.000km gereden. Dat komt neer op een 1800km per week, dat klinkt als een boel en dat was het ook zeker!

Als ik je een aanbeveling zou mogen doen dan zou ik de route iets verleggen, een land als Turkije kom je niet snel meer met de auto omdat het zo ver rijden is vanaf Nederland. Maar juist nu je een roadtrip vakantie wilt gaan doen is het binnen bereik, tijdens een roadtrip is het gaaf om iedere dag een stukje verder te trekken, grote afstanden leg je dan met relatief gemak af.

De plekken die je nu in Europa bezoekt kan je ook in latere vakanties nog bezoeken, ga je daar nu heen dan zal het later altijd bekend voorkomen. Je zou daarom richting Turkije kunnen rijden, langs de kust richting Antalya, Cappadocië en dan via de zwarte zee langs Bulgarije en Roemenië terug naar Nederland.

De landschappen die je dan onverweg tegen komt zijn prachtig, de bezienswaardigheden zijn minder dik gezaaid dan in Zuid-Europa dus het is minder lastig kiezen welke dingen je wilt bezoeken. Tevens is het ook fijn dat je weinig Nederlandse automobilisten tegenkomt voor het vakantie gevoel ;)

Heel veel succes met het zoeken van een geschikte auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 16:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook nog een dingetje: Als je die route door Kroatië doet, kom je ergens nog door een stukje Bosnië. Ze hebben een stukje land gegapt dat tot aan de kust loopt. Dit kun je zien op Google maps; vlak boven Dubrovnik.
Ik kan niet zeggen of dat momenteel lastig is, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Nyarlathotep schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:15:
Ook nog een dingetje: Als je die route door Kroatië doet, kom je ergens nog door een stukje Bosnië. Ze hebben een stukje land gegapt dat tot aan de kust loopt. Dit kun je zien op Google maps; vlak boven Dubrovnik.
Ik kan niet zeggen of dat momenteel lastig is, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
Dat stukje grensovergang wordt in de praktijk (twee keer gereden afgelopen jaren) amper gecontroleerd. Kun je gewoon doorrijden, is geen paspoortcontrole ofzo.

@DistantFury post eens snel je lijst voor stops. Kan ik wat commentaar geven. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 604938 op 02-09-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
Auto is natuurlijk leuk, maar (advocaat van de duivel) is de trein niet een optie voor je? Dit is een prachtige route voor een interrailreisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pizza_Boom schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:37:
Auto is natuurlijk leuk, maar (advocaat van de duivel) is de trein niet een optie voor je? Dit is een prachtige route voor een interrailreisje.
Ik heb oost-europa met de trein en met de auto gedaan. Zou trein alleen solo aanraden, als je met meerdere bent zou ik de auto nemen.

Voordeel trein:
-Je ontmoet andere reizigers
-Vaste prijs met interrail
-Geen gezeik met parkeren, druk maken over kwaliteit wegen en de verkeersveiligheid in bepaalde landen
-Tijdens het reizen boekje lezen.

Nadeel trein:
-Gebonden tot steden met stations. Geen spontane uitstapjes naar streken en bezienswaardigheden buiten stations om.
-Gebonden aan zekere planning. Geen mogelijkheid af te wijken van de dienstregeling.
-Geen spontane ludieke momenten. Het leuke aan roadttrippen is de binnenwegen pakken en random mooie dorpjes/bossen/bergen tegenkomen en dan ook de vrijheid hebben om even van de route af te gaan. Kan met de trein niet.
-Altijd zeulen met bagage. Heb met een 40L tas ge-interraild en dat vond ik al te veel. Sommige medereizigers hadden nog veel meer mee en dat is zweten soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
Ik zal zometeen even op iedereen reageren. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor alle leuke reacties!

Ik heb alvast een deel van de map ingevuld. Ik hoop dat hij zo voor iedereen zichtbaar is:

EDIT:

Nu moet het lukken.

https://drive.google.com/...BY20byt5RmafK&usp=sharing

[ Voor 22% gewijzigd door DistantFury op 02-09-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DistantFury schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:46:
Ik zal zometeen even op iedereen reageren. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor alle leuke reacties!

Ik heb alvast een deel van de map ingevuld. Ik hoop dat hij zo voor iedereen zichtbaar is:

https://www.google.com/ma...%2C14.763758187172016&z=5
You need permission zegt ie. Kan het wel aanvragen maar dan zie je mijn mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
In 4 weken 9k km moet je echt niet willen als je ook nog iets wil doen, anders dan in de auto zitten.
Zeker als je er ook al in slaapt.

Zelf een 10 jaar geleden ofzo van oost naar west Canada gereden, 8k km in 30 dagen, en dat was op het randje.
Als ik zie wat m'n ouders nu in West Canada zien wat ik zelf gemist heb wegens ons strakke schema, dan zou ik die vakantie toen heel anders ingepland hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:13
Gaaf plan, zoals al eerder geopperd zou ik frankrijk en spanje achterwegen laten. Daar kom je vanzelf nog wel een keer.
Verder naar het oosten is toch wat minder voor de hand liggend. De route die @Brilsmurfffje voorstelt lijkt me een goed plan :) .

Kroatie is overigens prachtig, ook de eilandjes voor de kust (hvar, brac enzo (geen idee hoe je het schrijft), wat mij betreft de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qua route:

Jullie gaan heel veel rijden om heel weinig te zien in je huidige plan. Al zeker als je alleen de punten gaat bezoeken en niet de steden die er langs liggen (je rijdt bijvoorbeeld langs Ljubljana, maar stop je er ook?).

De huidige punten die opvallen: Zeljava is cool voor een uurtje, zeker doen maar geen dagvulling van maken. Plitvice en Krka zijn ongelooflijk druk in het hoogseizoen. Zo druk dat het niet meer grappig is. Als je ze doet ga dan heel vroeg of skip ze helemaal en ga wat leukers doen. Zie het niet als hoogtepunt op je trip want dan gaat het tegenvallen. Heb nog ergens foto's staan van de mensenmassa's. Dubrovnik is mooi, maar sinds GoT zo ongelooflijk druk dat er weinig authentieks meer aan is. Als je enorme GoT fan bent zou ik er een nacht uitrekken, anders zou ik na het avondeten heel snel wegrijden. Als je het type bent dat graag gaat wildkamperen kan ik me niet voorstellen dat je graag tussen de walkingtours loopt. Om op de stadsmuren te komen betaal je ook echt een absurd bedrag.

Het lijkt alsof je absurd veel kilometers gaat maken voor Normandie en Mont Saint-Michel plus wat Franse kustplaatsen. Ik zou die helemaal skippen en een keer op een weekendje aandoen een andere keer. Rij meteen door naar de Dolemieten met eventueel een tussenstop in München. De week die je bespaart kun je gebruiken om voormalig Joegoslavië te zien en misschien nog wel wat meer.

Vanuit Lake Bled zou ik Ljubljana aandoen (dag en nacht heb je het gezien), vervolgens doorrijden naar Split of Trogir (zou persoonlijk voor Trogir gaan, maar Split is net wat groter) met een tussenstop op een van die lakes. Split of Trogir ook een dagje, misschien een extra als je een leuk strand in de buurt vind. Daarna nog niet meteen naar Dubrovnik maar doorrijden naar Bosnie Mostar in. Mostar is leuk voor een middag maar een leuke tussenstop naar een van je hoogtepunten, Sarajevo.

Sarajevo is een van mijn favorieten steden in Europa. Ongelooflijk rijke historie, prachtige ligging, mengelmoes van culturen en onder de radar door gebrek aan Ryanair vluchten. Mocht je gaan, stuur me even een DM, ik ken nog wat geweldige dingen om te doen daar. Misschien ook even Srebrenica aandoen voor wat duiding over een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis.

Wat je dan doet ligt aan jou, maar ik zou via Belgrado, Nis, Pristina, Skopje naar je eindbestemming Saranda gaan. Misschien wat raften op de Tara rivier in Montenegro. Meer van Ohrid in Macedonie?

Als je het idee van wildkamperen laat varen (zie toelichting beneden) kun je wat meer steden aangaan. Dan zou ik iets doen zoals Dresden-Praag-(Krakow/Wenen)-Budapest (met stadscamping)-Belgrado-Sarajevo-Dubrovnik-Pristina-Skopje-dan Albanie. Tussen al die steden in is genoeg prachtige natuur te vinden voor uitstapjes dus je hoeft jezelf echt niet te beperken tot de stad.

Vind in je huidige plan doodzonde dat je heel veel rijdt en voor mijn gevoel langs de mooiste dingen die de streek te bieden heeft heen rijdt.

Over het algemeen:

Je focust heel erg op het ombouwen van een auto om daarin te slapen. Daarmee wil je vervolgens wel steden aandoen. Dit strookt niet helemaal met het idee denk ik, je kunt moeilijk in de stad gaan slapen in je kofferbak dus dan moet je een hotel nemen. Of aan het eind van de avond (nuchter) de auto pakken om ergens wild te gaan kamperen. Wildkamperen is incidenteel leuk, maar om nou praktisch iedere avond je druk te moeten gaan maken waar je staat, of de politie je niet gaat betrappen of de locals je niet gaan beroven lijkt mij niet bepaal relaxed. Overweeg het wildkamperen te laten voor wat het is en kijk of je geen kosten kan besparen met een kleinere/zuinigere auto die je niet ombouwt om vervolgens wat goedkopere hostels/hotels aan te doen. Zeker in het oostblok zijn de prijzen heel schappelijk. Kun je ook nog eens met je vriendin rampetampen. Onderschat ook niet hoe fijn een douche is na een zomers dag in zuid-europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
toolkist schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:58:
[...]

In 4 weken 9k km moet je echt niet willen als je ook nog iets wil doen, anders dan in de auto zitten.
Zeker als je er ook al in slaapt.
9K in 4 weken valt toch wel mee. Even uitgaande dat je de eerste etappe richting doel rijdt zonder persé dingen te willen zien heb je dan al makkelijk 1000 km gehad. Als je ook zo'n sluitdag hebt, valt het reuze mee. Ik heb midden-Oostenrijk (Tauern) naar Amsterdam gedaan in 2 dagen met overnachting en in 10,5 uur, verkeer en grenscontrole is daarin zeer bepalend.
Het is en blijft een roadtrip hè. Veel in de auto zitten hoort daar ook wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 604938 schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:42:
Qua route:

Jullie gaan heel veel rijden om heel weinig te zien in je huidige plan. Al zeker als je alleen de punten gaat bezoeken en niet de steden die er langs liggen (je rijdt bijvoorbeeld langs Ljubljana, maar stop je er ook?).

De huidige punten die opvallen: Zeljava is cool voor een uurtje, zeker doen maar geen dagvulling van maken. Plitvice en Krka zijn ongelooflijk druk in het hoogseizoen. Zo druk dat het niet meer grappig is. Als je ze doet ga dan heel vroeg of skip ze helemaal en ga wat leukers doen. Zie het niet als hoogtepunt op je trip want dan gaat het tegenvallen. Heb nog ergens foto's staan van de mensenmassa's. Dubrovnik is mooi, maar sinds GoT zo ongelooflijk druk dat er weinig authentieks meer aan is. Als je enorme GoT fan bent zou ik er een nacht uitrekken, anders zou ik na het avondeten heel snel wegrijden. Als je het type bent dat graag gaat wildkamperen kan ik me niet voorstellen dat je graag tussen de walkingtours loopt. Om op de stadsmuren te komen betaal je ook echt een absurd bedrag.

Het lijkt alsof je absurd veel kilometers gaat maken voor Normandie en Mont Saint-Michel plus wat Franse kustplaatsen. Ik zou die helemaal skippen en een keer op een weekendje aandoen een andere keer. Rij meteen door naar de Dolemieten met eventueel een tussenstop in München. De week die je bespaart kun je gebruiken om voormalig Joegoslavië te zien en misschien nog wel wat meer.

Vanuit Lake Bled zou ik Ljubljana aandoen (dag en nacht heb je het gezien), vervolgens doorrijden naar Split of Trogir (zou persoonlijk voor Trogir gaan, maar Split is net wat groter) met een tussenstop op een van die lakes. Split of Trogir ook een dagje, misschien een extra als je een leuk strand in de buurt vind. Daarna nog niet meteen naar Dubrovnik maar doorrijden naar Bosnie Mostar in. Mostar is leuk voor een middag maar een leuke tussenstop naar een van je hoogtepunten, Sarajevo.

Sarajevo is een van mijn favorieten steden in Europa. Ongelooflijk rijke historie, prachtige ligging, mengelmoes van culturen en onder de radar door gebrek aan Ryanair vluchten. Mocht je gaan, stuur me even een DM, ik ken nog wat geweldige dingen om te doen daar. Misschien ook even Srebrenica aandoen voor wat duiding over een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis.

Wat je dan doet ligt aan jou, maar ik zou via Belgrado, Nis, Pristina, Skopje naar je eindbestemming Saranda gaan. Misschien wat raften op de Tara rivier in Montenegro. Meer van Ohrid in Macedonie?

Als je het idee van wildkamperen laat varen (zie toelichting beneden) kun je wat meer steden aangaan. Dan zou ik iets doen zoals Dresden-Praag-(Krakow/Wenen)-Budapest (met stadscamping)-Belgrado-Sarajevo-Dubrovnik-Pristina-Skopje-dan Albanie. Tussen al die steden in is genoeg prachtige natuur te vinden voor uitstapjes dus je hoeft jezelf echt niet te beperken tot de stad.

Vind in je huidige plan doodzonde dat je heel veel rijdt en voor mijn gevoel langs de mooiste dingen die de streek te bieden heeft heen rijdt.

Over het algemeen:

Je focust heel erg op het ombouwen van een auto om daarin te slapen. Daarmee wil je vervolgens wel steden aandoen. Dit strookt niet helemaal met het idee denk ik, je kunt moeilijk in de stad gaan slapen in je kofferbak dus dan moet je een hotel nemen. Of aan het eind van de avond (nuchter) de auto pakken om ergens wild te gaan kamperen. Wildkamperen is incidenteel leuk, maar om nou praktisch iedere avond je druk te moeten gaan maken waar je staat, of de politie je niet gaat betrappen of de locals je niet gaan beroven lijkt mij niet bepaal relaxed. Overweeg het wildkamperen te laten voor wat het is en kijk of je geen kosten kan besparen met een kleinere/zuinigere auto die je niet ombouwt om vervolgens wat goedkopere hostels/hotels aan te doen. Zeker in het oostblok zijn de prijzen heel schappelijk. Kun je ook nog eens met je vriendin rampetampen. Onderschat ook niet hoe fijn een douche is na een zomers dag in zuid-europa.
Wij vermeden juist de grote steden omdat een auto ongelofelijk onpraktisch is dan. De enige stad die we echt bezocht hebben was Istanbul, hier heeft de auto een aantal dagen stil gestaan. Juist met een auto kan je opzoek naar de kleinere dingen die niet in iedere reisgids staan.

Iedere beetje stad in Europa kan je prima bezoeken middels een steden trip en is dan ook veel leuker. Voor een roadtrip zoek je toch meer naar de onontdekte plekken met mooie wegen en omgevingen. De blacksea coastal route in Turkije is niet super bekend op het internet, staat niet vol met blogs, fotoverslagen zoals Istanboel. Maar juist met de auto was die coastal veel memorabele dan Istanboel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brilsmurfffje schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:19:
[...]

Wij vermeden juist de grote steden omdat een auto ongelofelijk onpraktisch is dan. De enige stad die we echt bezocht hebben was Istanbul, hier heeft de auto een aantal dagen stil gestaan. Juist met een auto kan je opzoek naar de kleinere dingen die niet in iedere reisgids staan.

Iedere beetje stad in Europa kan je prima bezoeken middels een steden trip en is dan ook veel leuker. Voor een roadtrip zoek je toch meer naar de onontdekte plekken met mooie wegen en omgevingen. De blacksea coastal route in Turkije is niet super bekend op het internet, staat niet vol met blogs, fotoverslagen zoals Istanboel. Maar juist met de auto was die coastal veel memorabele dan Istanboel!
In mijn ervaring (alle genoemde steden plus een twintigtal meer) kan een auto prima. Zoek een parkeerplaats uit aan de rand van de stad. Pleur hem daar neer en ga lekker lopend het centrum in. AirBnB of hotel met parkeerplaats is ook niet gek. Ik zal niet zeggen dat het enorm praktisch is, maar zeker geen belemmering. In Sarajevo rijden was bijvoorbeeld een avontuur op zich, maar uiteindelijk gewoon bewaakt geparkeerd op 10 minuten lopen van het centrum af.

Dat je niet alleen maar steden wil doen maar ook wat van de natuur wil zien snap ik, doen wij ook altijd. Maar als ik dan zie dat je langs Ljubljana rijdt en niet de moeite doet een middag te stoppen vind ik dat wel zonde. Dat is typisch zo'n stad die een middag+avond heel leuk is, maar waar je niet zomaar een weekend naartoe zou vliegen, daar is het net te weinig voor. Dat is met veel van die steden die ik noemde zo.

De onontdekte dingen doen is natuurlijk machtig mooi, maar niet alles dat in de reisgids staat hoeft overgeslagen te worden. Het staat immers om een reden in de reisgids. Jouw vakantie was ultiem, maar ook niet voor iedereen weggelegd. Sowieso, de route die TS nu voorstelt is niet van het kaliber "staat niet in alle reisgidsen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 604938 schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:46:
[...]

Nadeel trein:
[...]

-Geen spontane ludieke momenten. Het leuke aan roadttrippen is de binnenwegen pakken en random mooie dorpjes/bossen/bergen tegenkomen en dan ook de vrijheid hebben om even van de route af te gaan. Kan met de trein niet.
Valt best mee, je kunt prima denken "hee, dit ziet eruit als een leuke plek, ik stap uit", of inderdaad als je toevallig twee leuke dames tegenkomt spontaan bedenken dat je met hen meegaat naar plaats X, Y of Z >:)

Maar goed, hoe leuk treinritten ook kunnen zijn, hier offtopic idd.
[...]

Gezien de afstanden die je wilt reizen denk ik dat je daar heel snel op terug komt. Zwart asfalt verveelt, maar de zoveelste rotonde en bypass door industrieterrein aan rand van een dorp ook wel hoor. Specifiek FR kan ik uit ervaring melden, in het verleden naar Normandie geweest en teruggereden binnendoor. Was de eerste drie dorpen indrukwekkend om de begraafplaatsen 1914-1918 te zien, maar zelfs dat vervaagt na paar uur. Zelfs over dat stukje (fractie van jouw totale rit) duurde iets van 8 uur, terwijl we dit jaar zelfde route over de snelweg deden in 4.5 uur. Tenzij je je rit flink wilt inkorten zou ik juist wel de kilometers vreten op snelwegen om vervolgens daar waar je wilt zijn de lokale weggetjes te pakken.

Wat dat betreft eens met vele anderen: zowel Iberie als Balkan doen in een trip als dit is VEEL, ik zou een van de twee laten vallen.

Keerzijde: je kunt in twee dagen makkelijk naar RS of ES rijden, dus zo idioot is het niet om dit in 4 weken te doen, maar wederom, pak dan wel snelweg voor de lange afstanden.

Verder qua route: als je toch al tot in Szeged komt zou ik wel paar honderd km omrijden om ook de Transfăgărășan en/of Transalpina in Romania te doen. RO is daarbij zelfs voor Balkan-begrippen een ideale land om wild te kamperen en de gastvrijheid van de locals in rurale gebieden mee te krijgen. Vooral zuidelijk stuk van Transsylvanie kan ik niet te hoog aanbevelen :)
Anoniem: 604938 schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:42:
[...]

Over het algemeen:

Eens. Je gaat daar flink zweten en hoezeer er beeldschone meertjes bestaan waar je naakt in kunt duiken zijn ze zeker niet ruim genoeg voorhanden om elke avond naast te kunnen stoppen. Je gaat meestal op een stoffige hete plek staan. Dat kan natuurlijk wel een plek op een camping zijn, maar juist in die streken zijn campings ofwel dunbezaaid, danwel hopeloos massaal en toeristisch (HR-kust!). Of trouwens niet met auto bereikbaar - ik kan zo een tiental in het Retezat-gebied in RO aanraden, maar ze zitten op minimaal 4u lopen vanaf dichtstbijzijndste parkeerplek :+

Gevaar voor criminaliteit wordt denk ik overschat, maar zeker in de toeristischere streken langs de kust kan het voorkomen, en gevaar voor boetes moet je vooral niet onderschatten. Wildkamperen is nergens toegestaan. Het zal vaak wel gedoogd worden, maar op 4 weken tijd is de kans meer dan aanwezig dat een paar agenten vinden dat je hun nette dorp een slechte naam geeft door als halve hippies de boel te vervuilen (niet dat je dat doet, maar zo zien ze dat wel). Zo'n boete kost al snel meer dan een nachtje in een lokaal pension, en de rompslomp die het je op kan leveren kan je bovendien veel tijd kosten en plezier van je vakantie vergallen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:42
En als je in de auto gaat slapen, denk ook na over de ventilatie. Een raampje open is leuk, maar dat regent in en iedereen is snel binnen als ze willen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54
Een 850 of V70 is een fijne reisauto om mee te rijden, en je kunt er prima een keer in overnachten, maar ik zou zeker geen wekenlange vakantie op die manier willen doorbrengen. Ik ben zelf 1.78 en heb meerdere keren overnacht in zowel een 850 als een V70 (afmetingen zijn nagenoeg hetzelfde) maar ik lag er dan wel diagonaal in! Want eigenlijk is het net iets te kort. Met een custom inbouw kan je waarschijnlijk wel wat verzinnen om met het volledig vooruit schuiven van de stoelen net wat meer lengte te creëren dan enkel de laadvloer en de ingeklapte bank, maar dan nog zal het met twee personen heel erg krap worden!

Een 940 of 740 is net wat ruimer; een vriend van me overnacht wel eens in zijn 940 en die kan er een matras in kwijt. Dus zou je toch bij je plan willen blijven om in de auto te gaan pitten, dan zou ik eerder een 740/940 nemen dan een 850/V70.

Maar hoe dan ook zal het krap worden met twee personen EN bagage voor vier weken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
Allemaal heel erg bedankt voor alle hulp en adviezen!

@Brilsmurfffje

Leuk dat je ook reageert! d:)b

@Pizza_Boom

De auto heeft echt onze voorkeur. Onder andere omdat er waarschijnlijk ook veel gestopt gaat worden waar dat niet in de planning zit.
Gooi het inderdaad maar onder de spontane momenten :*)

@toolkist @Smobbo @dion_b

Het is inmiddels inderdaad duidelijk!
We gaan zowel Frankrijk als Spanje volledig overslaan, en beginnen bij de Dolomieten in Italië. De enige resterende vraag is of we er via München of via Zwitserland heen rijden.

En veel in de auto zitten vinden we gelukkig beiden niet erg. :)

@Euler212

Enorm bedankt voor de zeer uitgebreide reacties!
We gaan een pagina uit jouw boekje overnemen. :*) :*) :*)
Ik ga zo de nieuwe route uitstippelen, en dan zal ik hem weer posten.

Over het slapen in de auto heb je inderdaad gelijk. We zijn dus ook aan het kijken wat we hier beter zouden kunnen doen. We kunnen natuurlijk gewoon met een van onze eigen autos gaan. Ik heb op dit moment een Golf 2 GTD met ombouw naar 1.9TDI uit een Caddy, met nu 170pk. Dat rijd ook heerlijk, en het geld dat we besparen bij de auto kunnen we natuurlijk gebruiken om ergens te overnachten. Bovendien loopt hij gewoon 1 op 20 _/-\o_

We kunnen natuurlijk wel enkele basis kampeerspullen en een tentje meenemen, mocht het er een keer tot komen. Echter is het wel zo dat we beiden houden van het "buiten gevoel" en het kamperen. Dat heeft in zekere zin ook de voorkeur boven hotels. Zou het niet mogelijk zijn om in dat gebied met de Volvo van camping naar camping te gaan met sporadisch hier en daar een hotel wanneer het "moet"? Ik heb werkelijk geen idee hoe verspreid ze liggen.

Gelukkig hebben we nog 9 maanden de tijd om te kiezen 8)7

Over het drinken maken we ons geen zorgen, dat doe ik namelijk nooit dus ik ben altijd de Bob. ;)

@LordSinclair

Als er in de auto geslapen gaat worden word er natuurlijk ook ventilatie geplaatst. d:)b

@Glenfiddich

De 940 heb ik ook bekeken. Ik dacht dat de afmetingen vrijwel hetzelfde zijn. In de V70 kan met de stoelen naar voren ook een 140x200 matras. :P

Wat betreft het slapen en bagage heb je hoe dan ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Als tip in steden trouwens kijken op Airbnb met parkeerplaatsen.
Afgelopen zomer in Zagreb, Boedapest en Ljubljana vlak in het centrum met auto gezeten.
Parkeren was gewoon in een garage, dus zeer veilig. Was goedkoper dan hotels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
@Anoniem: 992889

Dank voor de tip! Ik zal hem bewaren :)

Trouwens, we hopen in Albanië ook mooie bergpassen tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DistantFury schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:44:
[...]

Over het slapen in de auto heb je inderdaad gelijk. We zijn dus ook aan het kijken wat we hier beter zouden kunnen doen. We kunnen natuurlijk gewoon met een van onze eigen autos gaan. Ik heb op dit moment een Golf 2 GTD met ombouw naar 1.9TDI uit een Caddy, met nu 170pk. Dat rijd ook heerlijk, en het geld dat we besparen bij de auto kunnen we natuurlijk gebruiken om ergens te overnachten. Bovendien loopt hij gewoon 1 op 20 _/-\o_
Hmm, heb wel eens met een 1.9SDI naar Istrie en terug gereden. Plankgas waar mogelijk op de Autobahn (155km/u :') ), verbruik ging wel omhoog tov 120km/u in NL, het werd 1:17.5 :+

Als ik oude VAG hoor denk ik wel: die stoelen vond mijn rug VRESELIJK, heb het met een losse lendensteun overleefd, maar dat was 3.3k km afzien :o

Nu, ik ben iets langer dan jij dus misschien valt het mee en kun jij er wel heerlijk hele dag in rijden, maar als je toch gaat investeren zou ik goed kijken naar de stoelen.
We kunnen natuurlijk wel enkele basis kampeerspullen en een tentje meenemen, mocht het er een keer tot komen. Echter is het wel zo dat we beiden houden van het "buiten gevoel" en het kamperen. Dat heeft in zekere zin ook de voorkeur boven hotels. Zou het niet mogelijk zijn om in dat gebied met de Volvo van camping naar camping te gaan met sporadisch hier en daar een hotel wanneer het "moet"? Ik heb werkelijk geen idee hoe verspreid ze liggen.
Hangt totaal af van waar je rijdt, is best groot gebied namelijk ;)

Campings zijn typisch iets voor toeristenstreken, dus hele Dalmatische kust gaat prima lukken, ook in DE en AT volop keuze. Waar ik wat uitdagingen verwacht zijn de binnenlanden HU, RS, MK en (als je mijn tip richting Transfagarasan neemt) RO. Oh, en Albanie buiten dat ene toeristische stukje rond Butrint/Sarande.

Stuk voor stuk oud-Communistische landen waar camperen iets was wat je met de lokale communistische jeugdbeweging deed, of massaal in vakantie-oorden aan Balaton (HU) of Zwarte Zee (RO). In YU hadden ze die ook, maar die zaten allemaal in HR en CG, waardoor je dus vrijwel niets in RS en MK hebt. Of je had berghutten hoog in de bergen waar je omheen tentje kon opzetten. Daar zat niet zoveel tussenin. Je ziet het trouwens wel opkomen - paar jaar terug zaten wij in een privaat gerunde pensionea in Cotesti, RO, waar je hotelkamers kon krijgen maar ook kon camperen. Prijsindicatie trouwens: tweepersoonskamer kost nu EUR 27/nacht, en dit is behoorlijk high-end voor RO begrippen, met nieuwbouw, eigen (werkende) sanitair, WiFi overal etc. Dat kan een stuk goedkoper als het moet.

Bottom line: ook in het binnenland kan camperen zeker, maar je moet het wel even uitzoeken van tevoren. Of trouwens bij een lokale boer vragen of het op zijn land mag. Risico is wel dat je dan uitgenodigd word voor diner, en dat het "nee" zeggen tegen een glas rakija/palinka/tuica erg moeilijk gaat zijn >:)

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 02-09-2019 16:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 09:16

Wailing_Banshee

You're Next

Gaaf idee, en goed dat je je meer richt op zuid-oost europa. Qua slapen, is een daktent geen optie?

https://daktent.nl/test-van-de-la-hussarde-daktent/

Mijn ouders hadden vroeger ook zo'n ding, op een camperbusje (we waren met z'n 5-en en dat past echt niet in z'n Mercedes busje!). Sleep altijd goed en was heel snel op te zetten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 19:40

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb zelf twee weken terug een roadtrip gedaan naar Midden Italië in 8 dagen.
Wat foto's voor de sfeer:
Stelvio pas:
MX-5 Stelvio pas
Uitzicht vanuit de B&B in Italië:
MX-5 Italië Pisa

In totaal 4250 km gereden in 8 dagen. Rijden met de MX-5 door de bergen was genieten.

Wat tips die ik je kan geven:
-Meer dan 3000 km / week is te vermoeiend voor een langere trip
-Ga zo snel mogelijk door Frankrijk / Duitsland heen en begin de echte trip ergens in de Alpen / Pyreneeën
-Goedkope overnachtingen zijn makkelijk te vinden via AirBnb / Couchsurfing / Booking.com, hostels kosten in verhouding met de rest van de kosten praktisch niets
-Probeer niet te veel van te voren te plannen. Wij hadden één keer een lekke band en zoiets kan je complete planning overhoop gooien
-Als je specifiek een auto gaat kopen voor deze trip: rij er dan eerst een tijdje mee en zorg dat het onderhoud gedaan is. Autopech is extreem stressvol tijdens een trip.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
Wil je ook per se met de auto, of zou een busje ook voldoen? Kan me voorstellen dat qua reisgenot een auto beter is, maar qua overnachten lijkt mij een busje (bv ford transit 300S) een betere optie. Die bak is ongeveer 2.5 meter lang, en een stuk breder. Heb je genoeg ruimte om alles in te bouwen. Bovendien heb je stukken die je kant en klaar kan kopen. (link is geen reclame, heb ik zelf ooit naar gekeken om te doen maar is er nooit van gekomen https://convertyourvan.co.uk/ford-transit-interiors/ ).

Ik weet naturlijk niet wat het budget voor jullie auto + ombouw is, maar in de basis heb je voor ogeveer hetzelfde geld als een vroege V70 ook een busje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
@dion_b

Het stukje Roemenië ziet er super gaaf uit! Dit gaan we zeker bezoeken.

@DaWaN

Ik heb inderdaad al meerdere tips gezien over AirBnB. Dit gaan we ook onthouden. Mooie foto's trouwens!

@CrazyOne

De voorkeur in verband met het rijcomfort gaat echt uit naar een grote auto. De foto's van de site die je stuurt zien er wel veelbelovend uit :P

EDIT:

We zouden ook ontzettend graag Tsjernobyl willen bezoeken. Helaas denk ik dat die uithoek wat te ver is voor deze trip ;(

EDITEDIT:

https://www.google.com/ma...%2C16.039089999999987&z=5

Zo ziet de kaart er inmiddels uit :P

[ Voor 30% gewijzigd door DistantFury op 02-09-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik heb in het verleden wat van dit soort roadtrips gemaakt. Onder andere naar Kroatië, zuid Italië, Oostenrijk, Noorwegen, Zweden, zuid Duitsland. Allemaal erg mooie landen. Paar tips:

Probeer de eerste paar dagen te focussen op afstanden rijden. Dus 600-800 km op een dag. Je wilt gewoon zo snel mogelijk door Nederland en Duitsland heen.

Als je eenmaal in het gebied bent dat je interessant vind, probeer dan max 2-3 uur op een dag te rijden om leuke dingen te bezoeken.

In dit topic ligt de focus erg op de auto. Bedombouw dit, verbruik dat - ik krijg het gevoel dat de auto het doel van deze vakantie is. Ik heb dit soort trips vaker gedaan en die auto ben je wel zat na 3 of 4 dagen. Dus ik zou zeggen, bedenk wat het doel van deze vakantie moet worden (bijv oost Europa verkennen) en prima als je auto een middel is om dat te gaan doen. Maar maak er niet het hoofddoel van :)

Plan het niet teveel, blijf open staan voor willekeurige dingen die je tegenkomt, of als je ineens bedenkt dat je toch iets anders wilt. Ik stippel meestal in grote lijnen uit hoe ik wil rijden en boek de hotels soms een uur van tevoren, afhankelijk van waar ik ben en waar ik zin in heb :)

Neem niet teveel troep mee, en maak keuzes wat je NIET gaat doen op vakantie! Bijvoorbeeld camperen is leuk, maar je moet een gigantische hoeveelheid zooi meeslepen om dat te kunnen doen. Een keuze kan zijn om niet te kamperen in een tentje, zodat je die zooi niet hoeft mee te slepen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-04 12:42
Waarom zou je zo snel mogelijk door duitsland heen willen?
Daar heb je echt schitterende plekken en ook allerlei unesco world heritage plekken.
Ik zorg meestal, dat als ik door duitsland afstand wil afleggen, ik tenminste 1 bijzondere plek ergens pak, waar we dan tussenstop maken.

Jouw route gaat er helaas niet langs, maar anders is Rothenburg ob der Tauber ook een kort bezoekje waard.

Maar waarom wil je perse afstanden maken over snelwegen?
Ga een gedeelte pakken en neem de B-wegen, is over het algemeen veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DistantFury schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:33:
@dion_b

Het stukje Roemenië ziet er super gaaf uit! Dit gaan we zeker bezoeken.

@DaWaN

Ik heb inderdaad al meerdere tips gezien over AirBnB. Dit gaan we ook onthouden. Mooie foto's trouwens!

@CrazyOne

De voorkeur in verband met het rijcomfort gaat echt uit naar een grote auto. De foto's van de site die je stuurt zien er wel veelbelovend uit :P

EDIT:

We zouden ook ontzettend graag Tsjernobyl willen bezoeken. Helaas denk ik dat die uithoek wat te ver is voor deze trip ;(

EDITEDIT:

https://www.google.com/ma...%2C16.039089999999987&z=5

Zo ziet de kaart er inmiddels uit :P
Kijk! Van die kaart wordt ik enthousiast om zelf weer te gaan rijden.

Wat ik overigens kan aanraden is om niks vooraf te boeken en gewoon te gaan rijden en vandaag bedenken waar je morgen wil slapen. Als je dan ergens komt waar het geweldig is kun je wat langer blijven, of als het tegenvalt de dag erna weer ergens anders zitten.

Wat ik ook kan aanraden is om niet een hele route uit te stippelen maar om gewoon een aantal dingen op je kaart te zetten die er interessant uitzien. Ben je dan na twee weken in Bosnie en de steden kotsbeu, dan zoek je wat pins op je kaart uit die activiteiten in de natuur zijn. Ben je de natuur beu en wil je de bewoonde wereld, kijk je welke stad interessant is. Hou een globaal plan in je achterhoofd maar beperk je niet tot een vaste route zou ik zeggen. Zeker als je vier weken gaat is die vrijheid erg prettig. Je kunt thuis nog zo goed bedenken waar je na drie weken zin in hebt, maar in de praktijk kan dat tegenvallen.

-Je komt langs Innsbruck, misschien daar een dagje een camping zoeken, schijnt genoeg te wandelen te zijn daar.
-Als je auto goed staat in Trogir kun je met de boot naar Split voor een middag. Dan heb je het ook wel gezien.
-Sarajevo moet je je wat informeren over het beleg van Sarajevo tijdens de val van Joegoslavie. Je hebt daar Galerija 11/07/95 wat al een eye-opener is (doe de self-guided audiotour) en als je daarna nog meer wil weten kun je naar het "Museum of Crimes Against Humanity" welke een stuk rauwer en informatiever is. Als jij of je vriendin erg gevoelig zijn voor oorlogsgeweld en je er echt naar over kunnen voelen kun je die tweede misschien beter overslaan, de waarheid is erg hard daar.
-Vergeet de kabelbaan in Sarajevo niet, leuk tripje omhoog. Kun je ook doorlopen naar de verlaten bobsleebaan als die je interesseert.
-Een attractie in Sarajevo die relatief onbekend is is de "Avaz Twist Tower". Altans, je kunt hem niet missen, maar wat veel mensen niet weten is dat er een observation deck op is. Gewoon binnen lopen en de lift in stappen. In de lift staat naar welke verdieping je moet, 50 kuna in het apparaat gooien (kleingeld meenemen!) en je kan naar buiten het deck op. Top uitzicht!
-Als je geen bezwaar hebt tegen waterpijp roken kun je in old-town een leuk pleintje "verstopt" vinden vol Shisha cafe's. Had het idee dat daar nog genoeg locals zaten om het authentiek te laten voelen. Mocht je niet willen roken ga dan eens op zoek naar een Turkse koffie. Geen top koffie maar wel een leuke ervaring.
-Lees je in wat de "Sarajevo roses" zijn en maak er een sport van om die met je vriendin te spotten.
-Ik heb je nog iets op de DM gezet over Sarajevo maar dat hoeft het hele internet niet te weten. ;)
-Camping de Oude Wilg in Roemenië was een aangename verassing om in het Nederlands begroet te worden.
-Sibui in Roemenië is leuk om te lunchen.
-Als je in Boekarest bent en tijd over hebt kun je overwegen om Constanta dan Varna (snel langs Sunny Beach rijden :+ ) te doen. Shumen heeft ook een bizar monument (Wikipedia: Monument to 1300 Years of Bulgaria, Shumen)

Veel plezier alvast. Dit soort reizen zijn zo leuk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
Ik twee keer roadtrip gedaan. Van hotel naar hotel vond ik niks, de tent achterin was een stuk prettiger en er is altijd nog wel iets te vinden voor een kleine tent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

bangkirai schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:47:
Waarom zou je zo snel mogelijk door duitsland heen willen?
Daar heb je echt schitterende plekken en ook allerlei unesco world heritage plekken.
Ik zorg meestal, dat als ik door duitsland afstand wil afleggen, ik tenminste 1 bijzondere plek ergens pak, waar we dan tussenstop maken.

Jouw route gaat er helaas niet langs, maar anders is Rothenburg ob der Tauber ook een kort bezoekje waard.

Maar waarom wil je perse afstanden maken over snelwegen?
Ga een gedeelte pakken en neem de B-wegen, is over het algemeen veel leuker.
Het hangt ervan af wat je doel is. Als je beperkte tijd hebt, en je wilt naar het zuid-oostelijkste puntje van Europa zou ik Duitsland ook overslaan. Daar kun je altijd nog heen als je een weekje vakantie hebt.

Een busje is trouwens wel een goed idee, vooral als je toch een "nieuwe" auto wilt kopen hiervoor. Hij hoeft niet groot te zijn, hij hoeft ook niet als camper ingericht te zijn, maar een vlakke laadvloer is natuurlijk wel prettig, vooral als je dan een "vast" bed kunt maken, die je niet elke avond eerst weer hoeft samen te stellen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hebben jullie ook een www.daktent.nl overwogen?

Daarnaast zou je nog voor de V70 Cross Country/Europe kunnen kiezen, net iets minder zuinig maar je kunt ook nog eens offroad en bij het meertje gaan staan te camperen zonder je zorgen te maken om weer weg te kunnen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Falcon schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:21:
Hebben jullie ook een www.daktent.nl overwogen?

Daarnaast zou je nog voor de V70 Cross Country/Europe kunnen kiezen, net iets minder zuinig maar je kunt ook nog eens offroad en bij het meertje gaan staan te camperen zonder je zorgen te maken om weer weg te kunnen.
Offroad is wel extreem overkill voor een roadtrip die voor het meerendeel uit snelweg bestaat. Als je ziet wat dat extra kost "voor het geval dat je bij een meertje kunt staan"... Kun je beter op AirBnb een blokhutje bij dat meertje huren. Hou je nog genoeg geld over om dat de hele vakantie zowat te doen.

Zelfde met een daktent. Goedkoopste die op die website staat is 1000 euro zoiets. Daarvan kun je twintig keer een huisje huren. Zeker in het oostblok. Of een normale tent kopen, paar keer camping overnachting en dan nog wat huisjes/appartementen.

Wildkamperen in Scandinavië is leuk maar in het oostblok zou ik er niet mijn hele vakantie omheen plannen. Een paar nachten prima. Iedere nacht druk maken over lokatie, politie en douchen is echt niks, ook niet met een daktent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anoniem: 604938 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:28:
[...]

Offroad is wel extreem overkill voor een roadtrip die voor het meerendeel uit snelweg bestaat. Als je ziet wat dat extra kost "voor het geval dat je bij een meertje kunt staan"... Kun je beter op AirBnb een blokhutje bij dat meertje huren. Hou je nog genoeg geld over om dat de hele vakantie zowat te doen.

Zelfde met een daktent. Goedkoopste die op die website staat is 1000 euro zoiets. Daarvan kun je twintig keer een huisje huren. Zeker in het oostblok. Of een normale tent kopen, paar keer camping overnachting en dan nog wat huisjes/appartementen.

Wildkamperen in Scandinavië is leuk maar in het oostblok zou ik er niet mijn hele vakantie omheen plannen. Een paar nachten prima. Iedere nacht druk maken over lokatie, politie en douchen is echt niks, ook niet met een daktent.
Ik heb geen idee wat @Anoniem: 37297 zijn budget is en wat de bedoeling na deze vakantie met de gekochte spullen, jij wel?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Falcon schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:33:
[...]

Ik heb geen idee wat @Anoniem: 37297 zijn budget is en wat de bedoeling na deze vakantie met de gekochte spullen, jij wel?
Snap niet helemaal wat budget er mee te maken heeft. Met een 4x4 over de snelweg naar Albanië rijden (ja tot daar ligt gewoon snelweg) om daar vervolgens 1km off-road te kunnen is zonde van het geld. Of het nou binnen het budget past of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Aangezien je al bekend bent met de caddy motor - die 1.9TDI's zijn vrij sterk.

Waarom niet een busje, caddy bijvoorbeeld, aanschaffen. Comfortabeler in ruimte dan een station.

Vergis je namelijk niet in de dieselkosten van het rijden met een 2.5 loodzware volvo over 9k km.

Leuk busje is ook weer eenvoudig verkocht zodra je terug bent. Verstand van die motor lijk je te hebben en het vinden van een betrouwbaar exemplaar voor niet al te veel geld is niet lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
@Euler212

Wederom bedankt voor alle tips en advies! d:)b

@Wailing_Banshee

We zijn inderdaad van plan om in één keer door Duitsland heen te rijden.

@Falcon

De daktenten heb ik inderdaad ook bekeken, maar voor de prijs van een auto met een nieuwe daktent erbij kun je al een camper kopen. :+

@Anoniem: 472287

De Caddy met SDI of TDI zit ik ook net te bekijken. Dat is nog helemaal niet zo'n slecht plan. :*)

Wat betreft de auto;
Als we de boel mooi ingericht krijgen en het lijkt goed te functioneren, dan is de kans groot dat we de auto gewoon houden en hem stallen voor de volgende trip.

Wat betreft budget;
We hopen dat we voor ongeveer 5.000 euro uitkomen voor de volle 4 weken, inclusief de auto. Wegenbelasting en verzekering en dat soort randzaken tellen we daar niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Bovendien willen we er 9000km mee (door)rijden, en niet schrikken van problemen zoals oververhitting, steile bergen waar je niet omhoog komt, tractieproblemen etc.
Ik kan je wel meegeven dat 9000km in 4 weken echt veel te veel is. Tenminste, dat vind ik dan :) Dat betekend dat je elke dag 300km + moet rijden en dat wordt snel meer als je een keertje ergens een paar daagjes wilt blijven. Als je het een beetje fatsoenlijk wilt houden zou ik van 1000-1250km per week uitgaan max. Of jullie moeten autorijden zo ontzettend leuk vinden natuurlijk :)

Rondtrips die ik zelf heb gedaan
Florida 3 weken 3k km
West Amerika 3 weken 3k km
Marokko 1800km 2 weken
Europa 3 weken 6k km (en dit vonden wij iets te pittig)

Ons Europa schema zag er zo uit

# Datum Vertrek Aankomst Aantal KM
1 vr 11-Aug Ridderkerk Praag 912
2 za 12-Aug
3 zo 13-Aug Praag Salzburg 425
4 ma 14-Aug 325
5 di 15-Aug Salzburg Wenen 400
6 wo 16-Aug
7 do 17-Aug Wenen Boedapest 300
8 vr 18-Aug
9 za 19-Aug
10 zo 20-Aug Boedapest Otočac 500
11 ma 21-Aug 200
12 di 22-Aug Otočac Liznjan 300
13 wo 23-Aug
14 do 24-Aug Liznjan Venetie 300
15 vr 25-Aug
16 za 26-Aug Venetie Milan 300
17 zo 27-Aug
18 ma 28-Aug Milan Nice 350
19 di 29-Aug Nice Cavalaire-sur-Mer 150
20 wo 30-Aug
21 do 31-Aug
22 vr 1-Sep Cavalaire-sur-Mer Dijon 625
23 za 2-Sep Dijon Ridderkerk 700
5816

[ Voor 29% gewijzigd door thewizard2006 op 03-09-2019 12:47 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
@thewizard2006

Lange stukken doorrijden vinden wij gelukkig niet erg. Bovendien gaat het eerste en het laatste stuk zonder overnachting. Van de uiteindelijke rit mag je dus ook al zo'n 2k kilometer aftellen die niet tussen de bezichtigingen in liggen.

Offtopic:
Vorige week zaterdag toevallig nog 820km in één nacht doorgereden met de Golf :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
DistantFury schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:49:
@thewizard2006

Lange stukken doorrijden vinden wij gelukkig niet erg. Bovendien gaat het eerste en het laatste stuk zonder overnachting. Van de uiteindelijke rit mag je dus ook al zo'n 2k kilometer aftellen die niet tussen de bezichtigingen in liggen.

Offtopic:
Vorige week zaterdag toevallig nog 820km in één nacht doorgereden met de Golf :*)
Ja dat hebben wij ook gedaan toen. Zie schema hier boven. En zelfs dan vonden wij het best pittig. Maar goed, dat zal je ook zelf moeten ervaren :)
7k in 4 weken is nog steeds pittig. Ik bedoel, je hebt ook vakantie he. Beetje relaxen, wandelen, site seeing etc. Als je elke dag 5 uur in de auto zit wordt dat al wat minder ontspannen. Of, zoals gezegd, dat moeten jullie helemaal geweldig vinden. Dat kan ook natuurlijk :)

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 03-09-2019 12:52 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
Ik zal zometeen eens kijken hoe lang de route nu eigenlijk precies is. De 9k km was ten slotte inclusief Spanje en Frankrijk. We slaan beide landen nu over.

Je schema ziet er trouwens wel strak uit :P

EDIT:

De route zit nu net onder de 7.000 kilometer :*)

[ Voor 13% gewijzigd door DistantFury op 03-09-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

thewizard2006 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:50:
[...]

Ja dat hebben wij ook gedaan toen. Zie schema hier boven. En zelfs dan vonden wij het best pittig. Maar goed, dat zal je ook zelf moeten ervaren :)
7k in 4 weken is nog steeds pittig. Ik bedoel, je hebt ook vakantie he. Beetje relaxen, wandelen, site seeing etc. Als je elke dag 5 uur in de auto zit wordt dat al wat minder ontspannen. Of, zoals gezegd, dat moeten jullie helemaal geweldig vinden. Dat kan ook natuurlijk :)
Hang ervan af. Wij hebben ook 5000+ km in 3 weken gedaan, waarbij we ook ergens 5 dagen gebleven zijn. Ik vind het niet erg om elke dag te rijden en hoef niet altijd twee nachten op dezelfde plek te blijven staan. Die route die jij beschrijft klinkt mij meer als stedentrip dan als roadtrip.

Als ik onze roadtrip in 2014 pak:
30-5-2014: Nieuwpoort
31-5-2014: Dieppe
1-6-2014: Jumieges
2-6-2014: Villedieu Les-Poeles
3-6-2014: Poitiers
4-6-2014: nabij Bordeaux
5-6-2014: Zarautz
6-6-2014: Burgos
7-6-2014: nabij Madrid
8-6-2014: Malaga (ons einddoel)

13-6-2014: Santa Elena
14-6-2014: nabij Teruel
15-6-2014: nabij Barcelona
16-6-2014: Ax-les-Therms
17-6-2014: ergens in the middle of nowhere, in het Parc Naturel regional des Grands Causses
18-6-2014: nabij Saint-Etienne
19-6-2014: nabij Oyonnax
20-6-2014: thuis

Dit waren allemaal dagen waarbij ik de reistijd zo had gemaakt, dat we max een uur of 6 per dag rijden. Ik reken dus ook nooit in km, maar altijd in tijd. In de alpen kun je bijv. soms maar 60km rijden in 6 uur, en in Duitsland wel 600km....

Snelwegen hebben we vermeden, behalve het eerste stuk door Nederland heen, naar Brugge, en vanaf Koblenz naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
Dat vind ik dus een beetje lastig. Ik ben (nog) totaal niet bekend in die regio, dus ik weet niet hoe goed de wegen zijn en binnen hoeveel tijd je een X afstand kunt afleggen.

Dat is ook de grootste rede dat ik eigenlijk niet met mijn eigen auto durf te gaan. De Golf is behoorlijk verlaagd, dus de wegen in België zijn bijvoorbeeld al een no-go. Nu kan ik hem vooraf aan de trip wel even een paar centimeter omhoog schroeven, uitlijnen en na de trip weer terug schroeven. Zou iemand met wat ervaring in die regio mij kunnen vertellen hoe de wegen zijn?

@Euler212 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Is het de bedoeling de auto daarna te verkopen of wil je hem houden?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DistantFury schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:30:
Dat vind ik dus een beetje lastig. Ik ben (nog) totaal niet bekend in die regio, dus ik weet niet hoe goed de wegen zijn en binnen hoeveel tijd je een X afstand kunt afleggen.

Dat is ook de grootste rede dat ik eigenlijk niet met mijn eigen auto durf te gaan. De Golf is behoorlijk verlaagd, dus de wegen in België zijn bijvoorbeeld al een no-go. Nu kan ik hem vooraf aan de trip wel even een paar centimeter omhoog schroeven, uitlijnen en na de trip weer terug schroeven. Zou iemand met wat ervaring in die regio mij kunnen vertellen hoe de wegen zijn?

Als Belgie een no-go is zou ik die streek niet wagen nee. :X

De wegen zijn er best prima hoor, minder erg dan veel mensen denken. Je zult wel eens een gat tegenkomen en de berm is vaak een puinhoop, maar ik kon er altijd prima uit de voeten met mijn stadsauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Deze vakantie ben ik 2 weken naar Oostenrijk geweest (o.a. bijna in Slovenië). Elke dag wel uitstapjes gemaakt waardoor we daar bijna 2000 km gereden hebben. De heen- en terugweg was iets meer dan 2000 km waardoor we in 2 weken zo'n 4000 km gereden hebben.

Gezien dit gewoon voor een vakantie was, lijkt mij voor 4 weken roadtrip 7000 km heel goed te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 04-09-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
@RobertJRB

Als we een busje of station wagon kopen en het bevalt goed tijdens de roadtrip, is de kans groot dat we hem stallen voor de volgende trip.

@Euler212

Oke, dat is duidelijk. :P

@Cheesy

Dat leek mij dus ook. Bovendien zijn we beiden gewend om lange tijd achter elkaar door te brengen in de auto. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@DistantFury
ik weet niet of het genoemd is maar er zijn tenten die op & aan de auto passen
- kofferbak tent (klep vormt onderdeel v.d tent)
- dak tent (letterlijk het dak op soort dakkoffer idee)
- uitschuif "constructie", denk aan een plank die je uittrekt om op te slapen.

Grootste probleem is denk ik je spullen vs slaapplek, daktent is dan wellicht het meest handig(e)
omdat je je spullen in een dichte auto kan laten zitten. Slapen in de auto kan maar waar laat je "alles"
bv een net aan het dak waar je spullen in hangt. .. zodat je minder hoeft te verplaatsen. wanneer je wilt slapen

paar dingen die je van te voren moet "weten" en bedenken
- water ( je verbruikt 4L per dag per persoon ex douchen .. )
- stroom (dompellaar .. zet je makkelijk koffie & thee, soep) bv een extra accu voor gebruik wanneer je auto stilstaat, en een (ontlaad)beveiliging tegen overgebruik van je start(accu) zodat je die niet per ongeluk leegtrekt.
- reisbestek .
- zwitsers zakmes (blik/flesopener .. pincent, tandenstoker zaag (brood), vleesmes etc.
- vochtig wcpapier / alcohol doekjes --> (voor de erg vuile c.q afwezige wc)
- stoelen goeie zit stoel is erg lekker..
- wassen (hoe doe je dat ) handwas is bv erg handig..) maar wasmachine kost wel tijd (4 tot 8 uur ?)
- peper/zout/drink boilion / oplos koffie/thee/soep
- nood voorraad drinken&eten/geld(verborgen)/ medicatie/verband
- bereikbaarheid (reserve band)
- digitale kopie papieren & blokkeren v.d passen(verlies/diefstal) & achterban (informeren vaste contact momenten oid) ook medicatie gebruik .. vertaal van te voren indien nodig .
- spreek af (met elkaar en achterban) wanneer je de reis wilt afbreken (overlijden of ziekte vanjezelf)
- wees bewust van de regels *do & don't en gebruiken .. bv winkels open tot ?
- gelukkig is LED verlichting enorm besparend.. dus je auto binnen verlichting vervangen door LED
- vuinis zak(jes)
- google op backpacking, hiking en andere minimalistische vakanties
- vooraf goed op de hoogte zijn van de staat v.d auto (en banden) slotbouten voor de wielen.

Minimalistisch leven is niet het probleem .. maar zorg dat je wat (onverwachte)situaties incalculeert ..
- erg koude nacht(en) verwarming ? of juist erg heet.
- storm
- auto stuk / start niet (nood accu/start hulp?) anwb achtige europa dekking ?

Zorg dat je bv dingen in tassen/bakken doet die hun eigen kleur hebben .. zodat je tegen je partner "die rooie tas" kan zeggen .. en niet eindeloos zoekt. ;)

De trip zelf = grote steden op een papiertje schrijven (digitale backup) met punten die je wilt bezoeken.

ik zou zelf bv maanden van te voren een lijst in (google keep) maken waarbij de inventaris staat (en wat je nog mist
veel plezier met plannen dat is al 50% van de vakantie denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:56:
@DistantFury
ik weet niet of het genoemd is maar er zijn tenten die op & aan de auto passen
- kofferbak tent (klep vormt onderdeel v.d tent)
- dak tent (letterlijk het dak op soort dakkoffer idee)
- uitschuif "constructie", denk aan een plank die je uittrekt om op te slapen.

Grootste probleem is denk ik je spullen vs slaapplek, daktent is dan wellicht het meest handig(e)
omdat je je spullen in een dichte auto kan laten zitten. Slapen in de auto kan maar waar laat je "alles"
bv een net aan het dak waar je spullen in hangt. .. zodat je minder hoeft te verplaatsen. wanneer je wilt slapen

paar dingen die je van te voren moet "weten" en bedenken
- water ( je verbruikt 4L per dag per persoon ex douchen .. )
- stroom (dompellaar .. zet je makkelijk koffie & thee, soep) bv een extra accu voor gebruik wanneer je auto stilstaat, en een (ontlaad)beveiliging tegen overgebruik van je start(accu) zodat je die niet per ongeluk leegtrekt.
- reisbestek .
- zwitsers zakmes (blik/flesopener .. pincent, tandenstoker zaag (brood), vleesmes etc.
- vochtig wcpapier / alcohol doekjes --> (voor de erg vuile c.q afwezige wc)
- stoelen goeie zit stoel is erg lekker..
- wassen (hoe doe je dat ) handwas is bv erg handig..) maar wasmachine kost wel tijd (4 tot 8 uur ?)
- peper/zout/drink boilion / oplos koffie/thee/soep
- nood voorraad drinken&eten/geld(verborgen)/ medicatie/verband
- bereikbaarheid (reserve band)
- digitale kopie papieren & blokkeren v.d passen(verlies/diefstal) & achterban (informeren vaste contact momenten oid) ook medicatie gebruik .. vertaal van te voren indien nodig .
- spreek af (met elkaar en achterban) wanneer je de reis wilt afbreken (overlijden of ziekte vanjezelf)
- wees bewust van de regels *do & don't en gebruiken .. bv winkels open tot ?
- gelukkig is LED verlichting enorm besparend.. dus je auto binnen verlichting vervangen door LED
- vuinis zak(jes)
- google op backpacking, hiking en andere minimalistische vakanties
- vooraf goed op de hoogte zijn van de staat v.d auto (en banden) slotbouten voor de wielen.

Minimalistisch leven is niet het probleem .. maar zorg dat je wat (onverwachte)situaties incalculeert ..
- erg koude nacht(en) verwarming ? of juist erg heet.
- storm
- auto stuk / start niet (nood accu/start hulp?) anwb achtige europa dekking ?

Zorg dat je bv dingen in tassen/bakken doet die hun eigen kleur hebben .. zodat je tegen je partner "die rooie tas" kan zeggen .. en niet eindeloos zoekt. ;)

De trip zelf = grote steden op een papiertje schrijven (digitale backup) met punten die je wilt bezoeken.

ik zou zelf bv maanden van te voren een lijst in (google keep) maken waarbij de inventaris staat (en wat je nog mist
veel plezier met plannen dat is al 50% van de vakantie denk ik
Hij gaat op vakantie binnen Europa, niet naar de steppe van Mongolië. 8)7

Mensen plannen hier met 4x4, noodratsoenen en daktenten alsof TS 4 weken in de wildernis moet overleven. Hij gaat gewoon de bewoonde wereld door. Je moet echt je best doen wil je ergens stranden waar niemand je gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FR1908MAX
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 16:37
Mooie trip! Afgelopen zomer samen met 2 neven van mij een "Fly & Drive" gedaan door Kroatië, waarbij we in Pula begonnen en in Dubrovnik eindigden, erg mooi land! Hoogtepunten:

- Plitvice meren, ik raad je wel aan om de kaartjes van tevoren te reserveren en met openingstijd bij de ingang te staan, 's zomers volgens mij 07.00. Wij hebben daar toen zo'n 5 uur rond gelopen, wat voor ons genoeg was om het grootste deel van het park te zien.
- Zeljava Airbase, erg indrukwekkend stukje bouwkunst. Hier ben je met 1 á 2 uur wel klaar, prima te combineren met bovenstaand dus.
- Zadar, leuk stadje aan de kust, met een mooi oud gedeelte, wel toeristisch in de zomer.
- Mostar, erg toeristisch bij de bekende brug, maar leuk voor een aantal uurtjes/halve dag. Wij hebben hier ook een tijdje staan praten met een local over de oorlog en hoe dat tegenwoordig te merken is wat erg interessant was.
- Kupari, als je richting Dubrovnik gaat, is Kupari een aanrader om te bezoeken. Hier heb je aan de kust 4 verlaten hotels, welke voor de oorlog dienst deden als vakantieoord voor hoge functionarissen in het leger. Het schijnt dat er plannen zijn om de meeste plat te gooien en er een nieuw hotel te bouwen, maar ik weet niet wanneer hiermee begonnen gaat worden.

De wegen in Kroatië zijn overigens erg goed te doen, wij hebben daar 2 weken met een gehuurde VW Polo rondgereden en nergens problemen gehad. Ook de snelwegen bieden wel mooie uitzichten op de vele bergen.

Mocht je meer willen weten over Kroatië, kun je altijd reageren of me een bericht sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 604938 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:05:
[...]

Hij gaat op vakantie binnen Europa, niet naar de steppe van Mongolië. 8)7

Mensen plannen hier met 4x4, noodratsoenen en daktenten alsof TS 4 weken in de wildernis moet overleven. Hij gaat gewoon de bewoonde wereld door. Je moet echt je best doen wil je ergens stranden waar niemand je gaat vinden.
Onder welke steen kom jij vandaan ? campers weten echt wel locaties waar je kan staan zonder "gevonden" te worden ..
En als hij wilt kamperen zonder camper/tent/vouwwagen .. laat hem lekker ..

Hier in nl moet je moeite doen om te verhongeren, ik weet nog de tijd dat je van zaterdag 17:00 tot maandag 13:00 geen eten kon halen (winkel) dit is nog steeds niet ongewoon in andere delen van Europa ..

En 2 a 3 dagen ergens kunnen staan & genieten van uitzicht/natuur enzo vereist wel wat voorbereiding .. omdat je niet weet wanneer dat moment is .. is een noodrantsoen meest logische voorbereiding .. ook bij pech uren/dag wachten is voorbereid zijn wel prettig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

DistantFury schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:30:
Ik plan mijn routes altijd eerst (in de basis) op m'n Garmin applicatie (basecamp). Ik rond altijd naar boven af (dus 5 uur en een kwartier is 6 uur :p). En ik heb m'n max snelheid op 60km/u staan. Gemiddeld klopt dat meestal wel, er zullen stukken zijn waar je 80 kunt en stukken waar je maar 40 kunt.

Als je al bang bent voor de wegen in Belgie, dan zou ik zeker een andere auto kopen met een hogere ophanging. Vooral in het oosten van Europa zijn de wegen (muv snelwegen en andere grote wegen) niet altijd even goed. Zorg ook voor een goed reservewiel, een spijker heb je zo opgepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:19

LankHoar

Langharig tuig

Je zegt ook wel van mooie natuur te houden, en in 1x door DE te rijden (snap ik helemaal). Dan raad ik je aan richting Praag te rijden. Prachtige stad, en heel mooie, afwisselende natuur in Tsjechië. Als je daarna doorgaat naar Krakau, kun je nog een heel stuk door Tsjechië rijden alvorens de grens over te gaan. Tsjechische weken zijn inferieur aan Nederlandse (behalve sommige stukken snelweg, die zijn gewoon goed vaak), maar Poolse wegen daarentegen... :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verlaagde Golfje is misschien no-go, maar onderschat niet hoe je met een geheel normaal stadsautotje toch behoorlijk uitdagende wegen kunt rijden als je het maar rustig aan doet. Ben door een wat onverstandige keuze om de achteruitgang van Umfolozi wildpark in ZA te nemen en dan op goed geluk terug naar kust proberen te komen op gegeven moment met gehuurde Hyundai i10 op een weg terechtgekomen dat op gegeven moment opgedroogd en niet bepaald geegaliseerd rivierbedding werd. Was "interessant" en zou ik niet 1-2-3 aanraden, maar we zijn er heelhuids uit gekomen, sterker nog, geen cent extra aan krassen oid hoeven betalen :+

Ergste wat ik zou verwachten tenzij je echt opzettelijk dingen opzoekt is stukjes onverharde weg richting wat meer afgelegen bezienswaardigheden. In RO is Sarmizegetusa Regia een aanrader, daar moet je wel 5km door al dan niet modderig bospad - maar dat ging in een zeker niet verhoogde Ford Focus sportuitvoering prima, al had ik liever de bestelde Dacia Logan gehad voor die stukken Logans waren op dus kreeg ik zonder meerprijs de Focus mee - leverde wel ander probleem op: op betere bergwegen kon je erg leuk rijden met dat ding, wat helaas maag van m'n zoontje wat minder trok - hele achterbank ondergekotst :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dion_b schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:59:
Verlaagde Golfje is misschien no-go, maar onderschat niet hoe je met een geheel normaal stadsautotje toch behoorlijk uitdagende wegen kunt rijden als je het maar rustig aan doet.
Ja, daar zijn wij ook achter gekomen. Op onze tocht naar Zuid Spanje kwamen we op een stuk onverhard, en met heel veel gaten. Meer een weg voor een 4x4, maar onze Auris kwam daar ook fantastisch door. Gewoon rustig rijden en zeker niet te hard, want je airbag kan ook afgaan als je te hard "neerkomt"... Maar onze MX5 was er niet doorgekomen, ondanks het feit dat die niet verlaagd is.

Pagina: 1