Tips om mijn tuin op te knappen.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.689 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-06 03:19
Hallo mensen,

Ik wil graag mijn tuin(60m2) opknappen en hebben jullie tips hoe ik dit vooral voordelig kan doen.

Dus bijv,
Waar afvalcontainer huren?
Waar tegels bestellen?

Ik heb momenteel veel grind kiezelstenen in mijn tuin, moet ik dit percee eruit scheppen of over mijn hele tuin verdelen met nieuw zand erover heen en daarna de nieuwe tegels?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Ik zou met iets gerichtere en meer praktische vragen komen. Je hebt thuis toch ook Google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voordelig? Witzand en tegels van marktplaats halen, grind verdelen en alles er overheen leggen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Ik zou grind altijd weghalen, mijn vorige bewoners hebben dat grind ook gedaan. Ik heb er nu nog ellende van, altijd en overal kom je dat schijt grind tegen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:58
voordelig? grind eruit grond egaliseren, graszaad er in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 07:33

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou de gehele tuin gaan asfalteren. Kost eenmalig een bedrag, maar bespaard veel op de lange termijn.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Schutting
Betonpalen en betonpalen horizontaal grond
Opsluitbanden
Worteldoek halen.
Pennen halen
Beslag halen
Tegels uitzoeken.
Grind uitzoeken/cacaodoppen/wat dan ook

Schutting laten doen door een expert
Tegels van tuinhekje/opening naar deur leggen
Van deur naar raam naar schutting
Dan houdt je een vierkant deel over met zand
Worteldoek erover
Grind/doppen/stuff er over heen gooien
Anti-groei grind tussen de voegen van je tegels bezemen

Klaar. Onderhoudsvrije voortuin. Af en toe wat onkruid plukken, maar dat groeit door het worteldoek niet aan de grond

Achtertuin zou ik doen wat je zelf wil. Ik zou er een gigantische jacuzzi en een overkapping er op gooien. Leuke tegels. Wat nepgras voor je kinderen, en een leuke bank bij je raam ofzo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:22
BadpunK schreef op maandag 2 september 2019 @ 06:22:
Ik zou de gehele tuin gaan asfalteren. Kost eenmalig een bedrag, maar bespaard veel op de lange termijn.
Je kunt de “tuin” ook vol leggen met stalen rijplaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:30
titan1901 schreef op maandag 2 september 2019 @ 06:56:
[...]

Je kunt de “tuin” ook vol leggen met stalen rijplaten!
Daar groeit onkruid door. Asfalt is dan makkelijker.

Alles eruit halen is vaak een goede eerste stap. Container huren kun je zo op Google opzoeken. Of je brengt het zelf allemaal naar de milieustraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Maar wil je een tuin of wil je een plein?

Als je ook plantjes wilt, is het handig om een 'ontwerp' te delen.

Veel planten zijn bijvoorbeeld erg goedkoop, als je ze klein (nog heel jong) koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:22
.Maarten schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:21:
[...]

Daar groeit onkruid door. Asfalt is dan makkelijker.

Alles eruit halen is vaak een goede eerste stap. Container huren kun je zo op Google opzoeken. Of je brengt het zelf allemaal naar de milieustraat.
Nou ik dacht meer aan zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://static.entreeding.com/images/user/826452/art-1.81583190-800x600-rijplaten-staal.jpeg

Desnoods kun je de naden nog laten aflassen om onkruid te voorkomen :+ .

Maar zonder gekkigheid: bedenk wel dat afgraven afhankelijk van het volume een érg kostbare aangelegenheid kan worden. Mocht je het grind wel willen verspreiden, bedenk dan wat dit doet met de hoogte van je bestrating ten opzichte van de rest van je tuin en huis in verband met afwatering.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-06 16:34
Sorry, is een tuin bij tweakjes *standaard* vol gelegd met tegels? Geen grasperken, bomen, borders met bloemen en struiken?

Eens te meer blijkt dat kudde gedrag van mensen leidt tot wateroverlast en opwarming van steden. Aangenomen dat TS in een stad woont.

@TS: meer info gewenst. Hoe is t nu (foto’s) en wat zijn je verwachtingen en wat is je budget? Ben je lui of een harde werker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Grasveld en een paar leuke natuurstenen borders zijn allemaal niet zulke ingewikkelde dingen..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@MOmax de TS vertelt niet meer dan 'voordelig' en 'tegels'. Een hoop van de reacties lees ik dan ook als sarcastisch. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
skai21 schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:11:
Ik zou grind altijd weghalen, mijn vorige bewoners hebben dat grind ook gedaan. Ik heb er nu nog ellende van, altijd en overal kom je dat schijt grind tegen.
Bij mijn ouders, of althans, de vorige eigenaren van het huis, was de tuin verzakt. Hebben ze over de verzakte steentjes een laag nieuwe grond gegooid, vervolgens wil je aan de gang en stuit je op een compleet straatwerk... |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-09-2019 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:13
MOmax schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:44:
Sorry, is een tuin bij tweakjes *standaard* vol gelegd met tegels? Geen grasperken, bomen, borders met bloemen en struiken?

Eens te meer blijkt dat kudde gedrag van mensen leidt tot wateroverlast en opwarming van steden. Aangenomen dat TS in een stad woont.

@TS: meer info gewenst. Hoe is t nu (foto’s) en wat zijn je verwachtingen en wat is je budget? Ben je lui of een harde werker?
Wat @Gonadan ook zegt.. dit is vooral sarcasme. Wat kun je nu met zo'n openingspost. Dan krijg je de meest vreemde reacties natuurlijk.

@socrates013 Het meest voordelig is gras. Dat koop je op rol bij de betere tuin zaken. Leg je er in en moet je eens in de zoveeltijd maaien en onkruid plukken. Voordeel daarvan is ook nog dat het water opneemt dus je blijft niet met een zwembad achter na elke regenbui.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Meer info wat je wilt zou helpen maar kiezels/grint er uit... dat wil je niet later nog tegen komen als je wat anders wilt (heb een oud huis waar puin gebruikt om te verstevigen.... leuk maar bagger als je iets moet spitten in je tuin)

En afval vak haal je het liefst lokaal bij iemand in de buurt. Als je een beetje in de polder woont moet je bij grond verzet bedrijven vragen. Als je in noord holland woont HVC kan je vragen of Muntjewerf bijvoorbeeld er zijn zat van die bedrijven overal in Nederland deze zijn betaalbaarder. Een paar kuub zand en rotzooi afvoeren kost wel een paar honderd euro dat wel weer. Of even online kijken is iets duurder maar weer makkelijker.

En dan gewoon via markt plaat tegels halen van die 60x40 tegels ofzo en dan 2-3 m3 zand en straten maar en de rest gewoon gras (is het beste voor je tuin. Maar dan wel met zo robot maaier. en gaan dan heb je groen en een terras. En vergeet niet straat werk is heel duur ook al haal je het gratis het laten doen kost gewoon best wel wat geld. Gras is goedkoper per m2 en ook mooier. Als je 30m2 wilt laten straten reken op minimaal 1800 euro exclusief de tegels en zand. Dus voor jouw 3600 ongeveer voor je hele tuin. (ik heb net wat offertes laten maken voor straat werk.) Voor ons was 30m2 straat werk kwam op ongeveer 1800 euro. En het gras was ongeveer 5 uurtjes werk + 1 uur leggen voor 50m2 kosten ongeveer 400 euro. (graszoden + zand 6m2 en uurloon)

Dus kiezels er uit. dezelfde hoeveelheid tuin aarde er weer op gras van maken. En een stuk terras laten doen door en staten maker. en omdat ze toch al aan de gang moeten met een graver vraag gelijk even of ze ook je grint weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:43:
@MOmax de TS vertelt niet meer dan 'voordelig' en 'tegels'. Een hoop van de reacties lees ik dan ook als sarcastisch. :)
Gooi het topic dan dicht ..

@socrates013
Ik heb een tuin van 77m2 afgegraven (80cm gemiddeld) en opgehoogd. reden:
- water huishouding (infiltratie voor hemelwater enzo) verbeterd.
- eps platen tegen verzakking ingegraven
- onkruid/takken en wortels verwijderd
- trampoline ingegraven
- tuin 25cm verhoogd.

Nee je moet niks, Afgezien daarvan is goedkoop: 2de hands websites afstruinen op gratis zand / tegels en met aanhangertje ophalen. maar meten is weten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 15:32
Waarom lees je niet gewoon even de openingspost in Het grote tuinen, balkons en plantentopic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 13:04
Als je het 'voordelig' wil doen, zit er maar één ding op: Zelf doen.

Dus zelf afgraven en afvoeren (en geloof me, dat grind wil je écht wel afvoeren, verspreiden krijg je serieus spijt van!), zelf tegels en materiaal bestellen en zelf alles leggen en beplanten. Dus ik zou beginnen met een paar Youtube-video's bekijken om te leren hoe je moet bestraten.

Verder, voor zand en tegels, Google is je vriend... Gewoon spul zoeken wat je mooi vindt en bij de goedkoopste bestellen.

Oh, maar bereid je wel voor op een paar weekenden back-breaking werk.

Twee jaar geleden m'n achtertuin op deze manier gedaan (simpelweg omdat ik het zelf wilde leren), werkte prima, maar het is best pittig werk en als je dat niet gewend bent, kan het je redelijk rauw op je dak vallen. Oh, en doe het dan niet zoals ik en wacht gewoon tot het niet meer 30 graden+ is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Gewoon stap per stap.
Het wordt snel winter nu, dus kun je wat grover te werk gaan.

Eerst een plannetje maken (eventueel met een tuinman). Als je die al het werk laat doen is dat plan meestal inbegrepen, anders moet je daar iets voor betalen.

Dan alles er uit. Container is handig, en met een paar helpende handen is dat in een weekend wel gebeurd mits een paar bakken pils als je wat vrienden en familie hebt.

En dan begin je stap per stap je plan uit te voeren.
Sommige dingen kan je vinden op marktplaats, maar accepteer niet gewoon aanvulgrond. Daar zit niks in, en dan groeit er niks tenzij je gedurende jaren elk jaar compost en humus in de grond gaat werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 21:16
Afvoeren zelf doen. Container zelf zoeken op Google.

Tegels via marktplaats zijn vaak gratis. Nieuwe tegels kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.

Verder... gezien je vraag schat ik in dat je geen kennis van zaken hebt. Zou dus niet zelf gaat beginnen met egaliseren en bestraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-06 03:19
De meeste mensen erg bedankt voor jullie nuttige informatie!

En de rest relax...

Ik had graag gewild een foto te plaatsen alleen via mobiel kon ik geen foto uploaden.

Maar uit bovenstaande nuttige info is het sowieso erg belangrijk om het grind volledig te verwijderen. Dat ga ik ook doen dmv een container 10m3 te huren voor €206 voor 4 weken.

Ik heb iemand kunnen vinden die voor het afruimen van 3 kleine bomen, het grind en de tegels, en ook het plaatsen van 30x30 tegels €1000 vraagt.

Ik moet zelf dus de container huren, tegels kopen, 3000kg ophoogzand kopen en als laatst anti onkruid voegen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49
@socrates013 Kijk eerst eens rond in Het grote tuinen, balkons en plantentopic. In principe moedigen we eigen showcase topics aan, maar dit is veel te mager. Geen tekening, geen foto's, geen plan, alleen maar een paar basale vraagjes die met <1 minuut Google te vinden zijn. Probeer het eens opnieuw met een fatsoenlijke topicstart, dan zal je merken dat je ook betere antwoorden krijgt. Deze krijgt een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.