Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ova
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08-2024
Hallo, ik wil binnen kort mijn thermostaat vervangen voor een Honeywell evohome WiFi, ook willen wij vloerverwarming aanleggen en 2 designradiators behouden. Er komt een Robot verdeler met 7 groepen met thermische motors die worden aangestuurd via een HCE80 zoneregelesysteem. De 2 design radiators die zich bevinden in de ruimte met vloerverwarming krijgen een TheraPro HR90 radiator kraan afsluiter, net als de radiators in de gang, garage en in de slaapkamers.

Zo dacht ik alle zones/radiators onafhankelijk te kunnen configureren.

Echter is er een puntje waar ik niet uitgedokterd krijg via Google.
Moet ik nu nog wel tweewegafsluiter kleppen gebruiken voor de boven en de onder verdieping van elkaar te scheiden, of is het al voldoende zoals wat ik boven aan hebt beschreven?

[edit 01-09-2019] (tekening toegevoegd)
Tekening CV systeem

[ Voor 12% gewijzigd door Ova op 01-09-2019 09:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 23:08
Hi @Ova, hier op alle radiatoren de HR92's. In twee ruimtes vloerverwarming met kleppen en temperatuur gestuurde pompen (draaien alleen bij aanvoer temp 40+ en 15min per 24u als er geen warmtevraag is om evt vast zitten te voorkomen). Ik heb geen afsluiter in het systeem verder, wanneer radiatoren op bovenverdieping gesloten zijn, is mijn idee dat de leidingen nog wel gevuld zijn, maar er geen doorstroming is. Wel zit er inmiddels (op advies @bert pit in Honeywell zone regeling) een bypass in systeem, mocht CV-pomp aangaan kan druk daarvan ergens heen.

N.B. Ben zeker geen expert hierin, dus wellicht is afsluiter wel nodig :) Werkt hier goed en comfortabel zonder.

[ Voor 5% gewijzigd door shufflez op 01-09-2019 09:33 . Reden: Link & credit Bert Pit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ova
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08-2024
Bedankt voor je reactie. In mijn start post heb ik even een tekeningetje toegevoegd, een bypass drukverschil ventiel had ik in mijn tekening/plan mee opgenomen.

Misschien een domme vraag, maar begrijp ik uit je tekst "vloerverwarming met kleppen" dat je daar per groep een klep hebt zitten zoals ik schreef "thermische motors" per groep? Ook schrijf je "Ik heb geen afsluiter in het systeem verder", bedoel je daarmee de "tweewegafsluiter kleppen"?

[edit/toevoeging]

Op dit moment hebben we een Honeywell lyric t6 welke OpenTherm is aangesloten. Ik heb begrepen dat dit met het nieuwe systeem ook OpenTherm kan draaien, maar als er "tweewegafsluiter kleppen" gebruikt gaan worden dat het beter is om het "aan/uit" principe te gebruiken. Is dit correct?

[ Voor 25% gewijzigd door Ova op 01-09-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Mijn systeem is vrijwel vergelijkbaar, tot het gedeelte waar jij thermische motoren hebt bij verdeler in garage.
De vloerverwarming hier heeft elk een eigen verdeler (per kamer, tbv de meerdere 'leidinglussen') en pomp. In de aanvoerleiding naar die verdelers zit zoneklep (voor de pomp). Deze gaat open (en dan met thermische schakelaar pomp aan) zodra Evohome warmtevraag stuurt, of van sensor voor dat vertrek ontvangt.

EDIT: Onze ketel is dmv OpenTherm-module verbonden aan Evohome-bediening. De zonekleppen met een aan/uit sturing.

Met twee-weg afsluiter bedoel je klep die zowel aanvoer als retour afsluit? Daar heb ik geen ervaring mee, mijn redenering is geweest dat het een gesloten systeem is en pomp niet ineens lucht gaat rondpompen als zoneklep dicht is :) De verdelers hebben allemaal ook nog een traditionele thermostaat erin die aanvoer/retour 'mengt' denk ik.

[ Voor 64% gewijzigd door shufflez op 01-09-2019 17:29 . Reden: Linkjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi @shufflez ,

Lees ik het hier nu goed? Heb jij een R8810A1018 (opentherm module) die jouw ketel aanstuurd en daarbij jouw zonnekleppen aangestuurd met een BDR91 (aan/uit module)?

Ik lees namelijk in eerdere posts (van andere mensen) dat die combinatie vaakt leidt tot storingen. Ik wil hier wel meer van weten. Kunnen we het e.e.a. qua informatie uitwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Hi @Verwijderd , dat klopt! Maar de OpenTherm-module stuurt bij mijn weten de kleppen niet, dat doet Evohome bedieningspaneel dacht ik. Maar kan het compleet mis hebben :)

Daarnaast heb ik niet alleen zonekleppen, maar ook radiatorknoppen, misschien dat het daarom niet/nauwelijks stoort (alleen als Honeywell update doet).
Pagina: 1