Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forum leden,

Ook wij hebben last van het bekende probleem.. Vloerverwarming beneden houdt het beneden goed comfortabel warm. Echter hierdoor wordt de bovenverdieping te kort verwarmd om comfortabel te zijn.

Het idee is nu om de twee systemen te scheiden dmv Honeywell VC8615 kleppen. 1 voor de vloer beneden en 1 voor de radiatoren boven. De scheiding bestaat al in het huidige systeem.

1 klep willen we laten aansturen door een draadloze Honeywell Round Wireless aan/uit thermostaat.

De andere klep wilden we laten aansturen door Toon van Eneco.. echter lijkt dit niet te kunnen. Dus nu de eigenlijke vraag; welke thermostaat past er in dit systeem? Het liefst een slimme thermostaat waarin wij een programma kunnen opnemen.

De ketel waarop wij dit willen aansluiten is een Nefit Trendline HRC30 CW5.

Nog een aanvullende vraag voor de gebruikers van de Honeywell VC8615 kleppen, ik heb een klep welke in de open positie blijft staan, zelfs wanneer de spanning eraf gaat, is dit normaal of is de klep defect?

Alvast bedankt voor je reactie.

Smitso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 23:08
Hi Smitso, hier tijdens renovatie (nog immer bezig) van pand uit 1870 gekozen voor Honeywell Evohome systeem met VC8615 (of één die er sterk op lijkt) voor de vloerverwarming-verdeler in woonkamer en de (inbegrepen+extra) radiatorknoppen in overige vertrekken.

De klep/zone-regelaar (VC8615) van vloer-verwarming wordt aangestuurd door een aan/uit RF-module. Ook heb ik een pomp-voeler/sensor en afsluiter laten aanbrengen. De afsluiter zit op aanvoerleiding welke pas open gaat als aanvoer +- >40grd is, de pomp-sensor laat de pomp pas draaien als aanvoer na afsluiter +- >40 is. EDIT: Idee/bron

Bedieningspaneel staat in de woonkamer en werkt als de sensor/thermostaat voor die zone.
Paneel is niet 'slim' als een Nest (qua leren aan-/afwezig), maar wel uitgebreid te programmeren en evt met app te bedienen (ook Geofencing tegenwoordig dacht ik). De daarmee gekoppelde OpenTherm-module (modulatie ipv aan/uit van ketel) hangt in stookhok.

Radiatorknoppen zijn in enkele gevallen voorzien van raamsensor (raam open = radiator dicht) en anderen hebben een temperatuur-delta ingesteld (daar waar radiator onder vensterbank zit 'voelt' de knop een hogere temperatuur dan de ruimte is).

Voor de glazen serre (tochtig en koud in winter, bloedheet in zomer) was de temperatuur-delta van radiatorknoppen niet groot genoeg, derhalve een separate thermostaat opgehangen als 'zone-voeler' (waar de evohome de twee radiator-knoppen mee aanstuurt).

Wij zijn er erg over te spreken, het systeem is vrij eenvoudig te installeren/configureren, het paneel maakt bediening zonder app erg prettig. De knoppen op radiator kunnen (muv kinderslot op kinderkamers) vertrekken onafhankelijk verwarmen (tot volgende set-point in schema).

Slaapkamers worden netjes op 17 gehouden, vertrekken met meer 'verkeer' hebben raam-sensor om niet onnodig te stoken en woonkamer is altijd comfortabel. EDIT: Nu ik er weer zo over nadenk had ik wellicht ook (vooral gezien inmiddels nieuwe CV, deels herzien leidingwerk) met meer zone-afsluiters gewerkt. Maar het gemak van radiatorknoppen is prettig (even de badkamer warmer buiten het schema om, of logees kunnen eigen temp kiezen ipv via paneel/app).

Hoop dat je hier wat mee kunt.
/Shuf

EDIT: Volgens mij kan je de klep-afsluiter (VC8615) op NC (Normally Closed) of NO (Normally Open) zetten door ander draad te pakken op kroonsteen. Ik zit er niet bij (en staat inmiddels kast voor), maar mijn afsluiter had twee stekkers; één voor 24V voeding en ander voor sturing.

[ Voor 26% gewijzigd door shufflez op 09-12-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 17:55

bert pit

asdasd

Ja, Evohome is het meest geschikt. Alleen moet je wel uitgaan van volledig aan/uit. In tegenstelling tot wat @shufflez stelt. De ketel moduleert namelijk zelf op basis van deltaT en opentherm heeft geen klepsturing. Dus als je opentherm gebruikt, loop je de kans dat de ketel staat te verwarmen terwijl de klep al dicht staat.

Denk ook aan de noodzakelijke bypass (AVDO) en aan alle radiatorkranen, dat moeten thermostaat kranen zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Hi @bert pit, ik gebruik OpenTherm alleen voor aansturing van cq verbinding met ketel vanaf 'centrale' bedieningspaneel. Ik heb begrepen dat dit prima is in combinatie met de automatische radiatorkranen (die zijn toch ook een soort van 'thermostatisch'?). De klep-aansturing is inderdaad aan/uit (losse ontvanger, die met twee lampjes ipv één als op de OpenTherm-module bij ketel). EDIT: Door koppeling van de klep aan de zone (bedieningspaneel is thermostaat, klep als 'actuator' ingesteld), gaat de klep open zodra er warmtevraag in die zone is en dan de ketel ook aan. Klep dicht zou dan ook ketel uit moeten gaan?

Er staan twee radiatoren (entree en hal) altijd open (dwz die verwarmen alleen mee als er elders warmtevraag is), geldt dat als bypass?

Zou je aanraden om de OpenTherm-module (op 6mnd oude Remeha Tzerra CW5) te vervangen voor aan/uit?

[ Voor 31% gewijzigd door shufflez op 09-12-2018 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 17:55

bert pit

asdasd

De klep wordt aan uit gestuurd, en de ketel opentherm. De opentherm intelligentie zit in je ketel en opentherm communiceert niet terug naar Evohome.

Dan kan het gebeuren (eigenlijk heel vaak) dat de klep dicht staat en de ketel staat nog te verwarmen. Staan er op dat moment andere zones open, dan is er niets aan de hand. Staan er geen zones open dan wordt warme water het via de bypass terug naar de ketel gestuurd.

Meestal merk je er niets van, behalve wat extra gasverbruik, totdat je gaat meten. Dan zie je ineens dat er iets niet klopt.

Kijk hier voor meer info: https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Super feedback! Onwijs gewaardeerd.
Gelukkig heb ik altijd open zones (lees: twee vol open radiatoren), waar de ketel dan restwarmte kwijt kan.

Binnenkort komt monteur wat leidingwerk herzien, ik zal sowieso vragen of hij bypass/AVDO plaatst.

EDIT: Ik hoop dat @Verwijderd er ook wat aan heeft :)

[ Voor 11% gewijzigd door shufflez op 11-12-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadvs
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-07 15:19
Ik zou een Danfoss klep AZM gebruiken,dit is een kogelafsluiter die ongevoelig is voor vervuiling .
Heb er zelf 1 als afsluiter gezet en gekoppeld aan BDR91 werkt perfect
Pagina: 1