Op zoek naar een 5.1 speakerset met smalle center speaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53
Voor mijn nieuwe woning ga ik een 55 inch tv in een ombouw plaatsen. In deze ombouw zit een gashaard, dus de tv komt in een nis zodat deze zo min mogelijk last heeft van de warmte.

Nu komt het: ik ben op zoek naar een geschikte speakerset als home cinema set. In verband met geluidskwaliteit heb ik het liefst een 5.1 opstelling en geen soundbar met 2 achter speakers. Dit laatste lijkt momenteel wel de standaard.
Echter... ook de center speaker moet in de ombouw in een nis ingebouwd worden, maar het lukt met niet om een 5.1 speakerset te vinden met een slanke center speaker. Slank omdat de nis voor de center speaker maximaal 10 cm hoog kan worden, en daarbij max 10 cm diep.

Wat totale set betreft is het me momenteel om het even of ik een AV reciever aanschaf om de huidige reciever te vervangen, of dat ik een “ecosysteem” van HEOS aanschaf. HEOS heeft mijn voorkeur omdat die tov SONOS een beter geluid geeft en omdat deze mooiere boxen heeft dan Harman Kardon Citation (daar is de WAF :) ).
Als ik een AV receiver aanschaf zou dit een Marantz SR6014 worden, vanwege de HEOS integratie. De 5.1 boxen kunnen dan natuurlijk ook zonder probleem bedraad aangesloten worden.

Eisen zijn dus eigenlijk:
* witte speakers
* smalle en ondiepe front speaker vanwege plaatsen in een nis (max 10 cm hoog en diep)
* niet te grote front/rear speakers. Deze zouden prima zijn als front speakers, de rears kunnen deze zijn. Iets vergelijkbaars kan natuurlijk ook, maar dit formaat en in het wit voldoet aan de WAF. Bij een AV receiver zouden dit dus bedrade speakers moeten/kunnen zijn.
* 5.1 set zonder soundbar (dus aparte center speaker en 2 front speakers en uiteraard rear + sub) omdat dit een beter geluid geeft
* HEOS ondersteuning omdat dan in keuken en evt elders in huis of tuin dezelfde muziek aan kan

Na veel zoeken kom ik op de volgende opties:
1. Een bij voorkeur witte soundbar (de WAF) aanschaffen en deze soundbar alleen als center speaker gebruiken. Dat vind ik echter zonde van de investering, en hoe vind ik dan bijpassende front&rear speakers en sub? HEOS heeft echter geen witte soundbar, SONOS wel maar werkt dat dan weer samen als de rest HEOS is en/of met bedrade speakers?
2. Een (bedrade) 5.1 speakerset zoeken met een slanke & ondiepe front speaker. Veel sets hebben echter een te grote front speaker.
3. Een inbouw speaker als front speaker gebruiken. Hoe vind ik dan echter bijpassende front, rear en sub. Een volledig 5.1 set inbouwen is nl. niet nodig. En dit is best prijzig en net te groot.
4. Toch alleen een soundbar aanschaffen met rear speakers en sub aanschaffen. Dan neig ik naar deze, maar heb liever een volledig witte set. En dan lever ik mijns inziens in op geluidskwaliteit.
5. Een soundbar met aparte frontspeakers aanschaffen, bijvoorbeeld zoiets. Maar ik kan geen volledig witte set vinden, de speakers wel, maar de soundbar niet.

Ben benieuwd of er nog andere ideeën zijn of dat iemand een geschikte 5.1 set of andere oplossing voor me weet!

[ Voor 4% gewijzigd door fmb op 30-08-2019 00:36 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:04

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies hoort in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verhuis dit topic die kant even op: AUD > CEA

Ontopic: let wel dat een Sound Bar veelal drie kanalen in zich heeft: Front Left, Center en Front Right. Bij sommige Sound Bars zelfs nog de Rear kanalen en/of Hoogte Kanalen. Een Sound Bar voor alleen het center kanaal (optie 1) lijkt mij niet heel handig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:44
Ik denk dat je het jezelf enorm moeilijk aan het maken bent, maar design wil ook wat he ;)

Ik heb de teufel consono mk 35 beneden staan als simpele set, zeker geen verkeerd surround geluid.

Heel toevallig hebben ze ook witte speakers (sub blijft zwart) en die melkpak speakers zijn:

Diepte
9,50 cm
Breedte
10,00 cm
Hoogte
22,60 cm

https://www.teufelaudio.n...5-mk3-5-1-set-p16912.html

Verder zou ik je niet kunnen helpen ;) beter kwaliteit speakers hebben nu eenmaal ruimte nodig.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
Je beperkt je door de kleur en de eis voor een lage center enorm in je keuze, ik vraag me af of een lage witte dedicated center speaker überhaupt bestaat :P

Laatst stelde iemand dezelfde vraag voor een lage center speaker. Wellicht zit hier wat tussen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1935754

Als je perse alleen kleine speakers wilt hebben is het zonde om een Marantz 6014 te kopen voor de HEOS integratie. Dat kan de veel goedkopere Denon X1500H ook en scheelt je ruim € 1.000. Aan de andere kant, dergelijke receivers wil je niet gebruiken om daar "melkpakjes" aan te hangen.

Wellicht is het in jouw geval het beste om voor een soundbar + 2 rears en een sub te gaan.

Daarnaast is het nog de vraag, hoeveel apparaten wil je aansluiten om het geluid weer te geven via de speakers? Alleen de TV of ook nog een mediaspeler, console, blurayspeler? Als dat ook de bedoeling is, is het beter om naar een receiver te kijken. Uiteraard kan dat alsnog samen gaan met HEOS.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Hulleman De Audyssey MultEQ XT32 van de Marantz 6014, kan nog wel een rol van betekenis spelen met het rechttrekken van de akoestische tekortkomingen van de luisterruimte.

tenzij je in een parabool woont, dan kan het je beter gelijk opgeven :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
Dank voor de eertse tips!

Ik ga nog wat verder op onderzoek uit.

De tip voor een goedkopere receiver is ook erg nuttig. Deze heb ik een jaar geleden gekozen en toen zou de receiver nog in het zicht komen. Komt echter in een kastje, dus dan is het uiterlijk niet meer belangrijk. Wat aansluitingen betreft is het een TV, misschien een settop box (weet ik nog niet), raspberry PI, XBox, PS4. Dus een soudbar zal snel tekort schieten.

Meer tip blijven welkom, en als ik wat te melden heb meld ik me weer ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
Mijn zoektocht gaat gestaag verder. Nu een aantal mogelijke kandidaten gevonden. Blijf nog even verder zoeken en heb ook nog wat afstemming nodig mbt de exacte mogelijkheden wat betreft maatvoering voor de center speaker (ombouw gashaard).

https://www.teufelaudio.nl/home-cinema/consono-35-mk3-5-1-set-p16912.html Center Speaker: 9,5 cm diep en 10,0 cm hoog
https://www.canton.de/en/home-cinema/5.1-movie/movie-365?number= Center Speaker: 12,1 cm diep en 10,8 cm hoog
https://www.canton.de/en/home-cinema/5.1-movie/movie-2005.3 Center Speaker: 10,5 cm diep en 14,5 cm hoog
https://www.canton.de/en/home-cinema/5.1-movie/movie-1005.2?number= Center Speaker: 10 cm diep en 9 cm hoog
http://www.wharfedale.co.uk/dx-2-hcp/ Center Speaker: 12,2 cm diep en 12 cm hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Focal heeft ook wel een mooi setje, deze "melkpakjes" hebben net een wat groter bereik dan die Teufels. Al is die Teufel wel veel bang for buck.

pricewatch: Focal Sib Evo 5.1 Dolby Atmos (Zwart)

daarnaast zijn er nog de bekende Kef eitjes:

pricewatch: Kef E305 (Wit)

Uit mijn hoofd heeft Focal de betere melkpakjes speakers. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

pricewatch: Focal Dome Flax Pack 5.1 (Zwart)

Op dit moment voor een mooie prijs in de aanbieding:

https://www.ibood.com/nl/...LKJ37EIjeBqhoCS54QAvD_BwE

[ Voor 20% gewijzigd door NL_Scratch op 09-09-2019 08:53 ]

Pagina: 1