lage center speaker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:42
In de woonkamer heb ik al mijn A/V apparatuur en videogame consoles in een Ikea Bonde kast staan (super praktisch! Onbegrijpelijkerwijs niet meer in productie ). De twee middelste deurtjes had ik er uit gehaald zodat de receiver en center speaker vrij waren. Echter, nu er een baby door de woonkamer kruipt die ubernieuwsgierig is en overal aan zit (en totaal niet luistert) heb ik de deurtjes toch maar weer terug geplaatst. Voor de receiver niet zo'n probleem (achterkant van de kast is geheel open), alleen dan hebben we dus geen center speaker meer. Huidige Center Speaker is overigens een Tannoy Mercury MC B/Eye.

Nu zie ik 2 praktische opties:
- (tijdelijk) een lage center speaker plaatsen op de kast, voor de TV
- een soundbar/soundplate als center speaker gebruiken

Ik heb een Sony Bravia HX800 en heb zo'n 7,8cm voordat een eventuele speaker in beeld komt te staan. Dat geeft niet veel ruimte dus. Ik zag wel twee oudere topics over dit onderwerp die wel interessant waren:
Een goede & dunne center ?
gezocht: zeer platte (ofwel lage) center speaker

@JvS heeft een paar keer deze twee genoemd:
- Bose VCS10 (8,2cm hoog!)
- Dali SC-5 (11cm hoog)

Die Bose zou qua formaat wel passen dan (maar om een of andere reden tweedehands wel erg prijzig in Europa).
Heeft iemand nog interessante suggesties voor lage center speakers?

En is het (praktisch) mogelijk om een soundbar/soundplate als center speaker aan te sluiten en te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik zou je huidige centerspeaker gewoon laten staan, met een soundbar ga je echt achteruit qua geluidskwaliteit. Vervolgens zou ik een gat in je deurtje zagen en daar speakerdoek in zetten. Baby ziet dan niet meer dat er iets achter zit en kan er ook niet bij. En je hebt gewoon nog prima geluid. Eventueel wel het frontje van de centerspeaker afhalen.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Interessant idee! Deurtjes hebben echter glas! Overigens als ze volledig van hout waren verwacht ik ook niet dat deze door de WAF zou komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:49

DarkSide

theres no place like ::1

Gebruik je de center als de kleine rond kruipt?

dus gewoon tijdens de wakkere uren deurtjes dicht.
Slaapt de kleine deurtjes open en genieten.

Er komt een moment dat het niet meer interessant is en dan kunnen de deurtjes helemaal weg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

En gewoon deurtje open zetten als je een film gaat kijken?

Ik zou echt niet teveel aanpassingen maken. Zo'n baby heeft binnen no-time weer andere uitdagingen/interesse/sloopwaar, en ik spreek uit ervaring. Zorg voor een goede verzekering....

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb mijn speakers net na de derde verjaardag van mijn dochter gekocht. Ze heeft er nog nooit aangezeten. Heel enkele keer zet ze zelf radio en tv aan zonder het te vragen, maar gelukkig altijd voorzichtig. Wellicht heb ik het getroffen.

Ik zou overigens doen wat de mensen voor mij ook al noemen. Overdag deurtjes dicht, in de avond als je kindje op bed ligt, de deurtjes open en genieten van je centerspeaker.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
the-body schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:54:
En gewoon deurtje open zetten als je een film gaat kijken?

Ik zou echt niet teveel aanpassingen maken. Zo'n baby heeft binnen no-time weer andere uitdagingen/interesse/sloopwaar, en ik spreek uit ervaring. Zorg voor een goede verzekering....
Mwhah, sowieso heb ik ook het idee dat zo'n center in een kast ook al beperkt wordt in z'n spectrum. Dus ik wil het wel even goed onderzoeken en op een rijtje zetten (en misschien doen we inderdaad niks).

Overigens, hoe gaat 4.1 in z'n werk? Als je de center speaker ontkoppeld gaat de receiver het zelf over de fronts verdelen?

3 jaar versus 10 maanden is wel een verschilletje he? ;P (en dit is 'pas' de eerste).
Overdag kijken we wel eens een serie en dan mis ik toch wel de center speaker. Ik kan de receiver wellicht op geforceerd 2.0 zetten als workaround, maar heeft ook niet mijn voorkeur.

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Zero op 24-07-2019 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:49

DarkSide

theres no place like ::1

er zijn wel meer dingen die nu even "anders' moeten ;)

persoonlijk zou ik niet iets anders neerzetten.
maar overdag een tijdelijke andere oplossing zoeken. Geluid door glas heen, of Center (tijdelijk) uit. etc.

En 's avonds gewoon deurtjes open.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Evengoed staan mijn originele vragen open! :)

- Wie kent er nog meer lage center speakers?
- Is het mogelijk een soundbar/soundplate als center speaker te gebruiken?

@DarkSide: door het glas blijft er echt weinig hoorbaars meer over.

Overigens ook nog een leuke workaround: Ray-zor in "Suggesties voor compacte /lage center speaker gezocht"

EDIT:
Alle input wordt uiteraard gewaardeerd, maar ik moest ook even aan @Chrosser's post (Chrosser in "Speakers omruilen voor soundbar?") denken die ik net gelezen had ;P

[ Voor 31% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-07-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Shadow_Zero Aankoopadviezen doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Je topic is die kant op verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:51

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik heb een een beetje gezocht. Maar ik denk dat een soundplate wellicht niet echt een handige oplossing is. Meestal zijn dit standalone oplossingen die het hele frequentiebereik proberen af te dichten. Dan heb je dus forse frequentie overlap met je andere speakers. Weet niet of dat het totaalbeeld ten goede komt. Daarnaast moet je die meestal dan ook weer apart aanzetten.

Met de 7,8 cm hoog zijn je opties natuurlijk heel beperkt en kom je waarschijnlijk op iets uit dat je niet als centerspeaker mag betitelen :P Die optie die je aandraagt om iets te maken zodat het boven je tv uitkomt is dan wellicht het handigst voor de time-being. Zolang je huidige centerspeaker niet heel zwaar is moet je wel een constructie kunnen verzinnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:00:
[...]
Overigens, hoe gaat 4.1 in z'n werk? Als je de center speaker ontkoppeld gaat de receiver het zelf over de fronts verdelen?
Niet automatisch maar een receiver heeft wel een instelling voor de aanwezige speakers.
Geluid voor de center wordt over beide fronts afgespeeld als deze uitgevinkt is.
Lijkt nog uit het midden te komen ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik zag die Bose VCS10 op eBay.nl staan en heb mijn slag geslagen. Vandaag binnengekomen (ik vind hem best sexy er uit zien!) en aangesloten en wat me gelijk opvalt (en wat ik ook al een beetje dacht, maar nog niet ervaren had) is dat zo'n center speaker die vrij staat en meer op oorhoogte VEEEEEL beter tot z'n recht komt dan een center speaker die een stuk lager in een kastje staat. Dit had ik eerder moeten doen!

Wellicht is de Tannoy Mercury de betere speaker, een-op-een vergelijken is lastig, maar de center speaker vóór de tv ga ik niet meer van afwijken :) En de Bose is net laag genoeg om de onderkant van de tv nog zichtbaar te houden. Dus vooralsnog super blij! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:55
Shadow_Zero schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:21:
Ik zag die Bose VCS10 op eBay.nl staan en heb mijn slag geslagen. Vandaag binnengekomen (ik vind hem best sexy er uit zien!) en aangesloten en wat me gelijk opvalt (en wat ik ook al een beetje dacht, maar nog niet ervaren had) is dat zo'n center speaker die vrij staat en meer op oorhoogte VEEEEEL beter tot z'n recht komt dan een center speaker die een stuk lager in een kastje staat. Dit had ik eerder moeten doen!

Wellicht is de Tannoy Mercury de betere speaker, een-op-een vergelijken is lastig, maar de center speaker vóór de tv ga ik niet meer van afwijken :) En de Bose is net laag genoeg om de onderkant van de tv nog zichtbaar te houden. Dus vooralsnog super blij! _/-\o_
Dit vraagt natuurlijk om een foto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Shadow_Zero schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:21:
wat me gelijk opvalt (en wat ik ook al een beetje dacht, maar nog niet ervaren had) is dat zo'n center speaker die vrij staat en meer op oorhoogte VEEEEEL beter tot z'n recht komt dan een center speaker die een stuk lager in een kastje staat.
Dat is niet alleen met centers zo, ook voor boekenplank speakers zorgen dat de tweeter op ongeveer oor hoogte zit. Doet de geluidsbeleving veel goeds.

Veel plezier ermee!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Even een zijstapje, ik heb een Yamaha receiver waar de crossover config tussen 40-200hz is in te stellen, een Philips subwoofer waarbij dit 30-150hz is (draaiknopje) en Dali 104 speaker zuiltjes met een frequency range van 46 - 25,000.

Hoe zouden jullie de LFE crossover config instellen? De Yamaha YPAO zette hem op 160hz. Ik zit ook wat te googelen, maar zoveel verschillende meningen ;)
(heb zelf het idee dat ik wat extra 'oomph' uit m'n subwoofer wel lekkerder vind klinken)

EDIT:
Wat op gehoor zitten testen. Het laag uit de Dali's is voor mijn oren erg summier. Ook als ik met de crossover speel, is het verschil minimaal. Dus dan lijkt het vooral zaak om te kijken tot hoe ver de subwoofer niet te overheersend wordt (maar als heavy metal luisteraar vind ik het wel lekker om die basgitaar goed te horen ;) ).

Dan nog overwegen of ik mijn fronts op Large of Small zet...

EDIT 2:
Iets nieuws geleerd, als ik de sub uit zet in de receiver, dan komt pas het volledige laag op de front speakers, en dat klinkt eigenlijk best goed! Volgens mij zou ik dan moeten kiezen tussen:
- 5.0 (sub uit, fronts op Large)
- 5.1 met fronts op Small en een crossover tussen de 80-120 (lijken de gebruikelijke waardes)

[ Voor 45% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-07-2019 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
@Shadow_Zero,
Dat het beter klinkt als je de sub uitzet op de receivers kan ik mij iets bij voorstellen. Ik denk namelijk niet dat de Philips sub je Dali's goed aanvullen, waardoor 5.0 ook beter klinkt dan 5.1. Het echte sublaag begint bij ca 25hz. Dat je Philips sub een crossover heeft tot 30hz zegt al genoeg. Die is niet bij machte om lage tonen met voldoende output (zodat je het ook hoort) weer te geven. Grote kans dat die sub ook een bonkkast is, ipv het weergeven van een strak laag. Zo'n sub doet meer kwaad dan goed (no offense uiteraard :) ). Upgraden naar een deftige sub gaat de geluidsbeleving zeer veel goed doen, maar is niet goedkoop.

Hoe je normaal gesproken de LFE instelt bij een 5.1 setup (volgens mij heb je dat al aardig goed staan):
- Subwoofer aan
- Alle speakers op small.
- Crossover op de sub volledig opendraaien (je moet de crossover op de receiver instellen)
- Crossover voor het LFE kanaal op 120hz zetten. Klinkt hoog, maar een LFE track in films begint bij 120hz. Je sub neemt dan volledig het .1 kanaal voor zijn rekening.
- Crossover van je speakers instellen naar wat die speakers kunnen weergeven. Voor vloerstaanders zou ik 80hz aanhouden, voor de center en rears 120hz ofzo. Dan gaan alle niet LFE tracks vanaf dat aantal hz ook naar de sub.

[ Voor 37% gewijzigd door Hulleman op 30-07-2019 09:29 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Hulleman: Wanneer is een sub een bonkkast? :)

Misschien heb ik niet goed gekeken, maar volgens mij kon ik op de Yamaha AVR alleen de LFE crossover instellen, en niet voor de fronts/sides/rears apart.

Toevallig nog een concrete suggestie voor een sub? (zou hem waarschijnlijk tweedehands zoeken dan)
Probleem is wel dat veel 'deftige' subwoofers vaak snel te groot zijn voor de plek waar hij hier moet komen te staan. Overigens klinkt de Philips mij niet verkeerd in de oren, maar ik heb uiteraard nooit vergeleken in dezelfde ruimte met dezelfde setup met een andere sub.

[ Voor 49% gewijzigd door Shadow_Zero op 30-07-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Shadow_Zero schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:00:
@Hulleman: Wanneer is een sub een bonkkast? :)

Misschien heb ik niet goed gekeken, maar volgens mij kon ik op de Yamaha AVR alleen de LFE crossover instellen, en niet voor de fronts/sides/rears apart.

Toevallig nog een concrete suggestie voor een sub? (zou hem waarschijnlijk tweedehands zoeken dan)
Probleem is wel dat veel 'deftige' subwoofers vaak snel te groot zijn voor de plek waar hij hier moet komen te staan. Overigens klinkt de Philips mij niet verkeerd in de oren, maar ik heb uiteraard nooit vergeleken in dezelfde ruimte met dezelfde setup met een andere sub.
Hmm, je kunt de crossovers niet van afzonderlijke speakers instellen nee? Wat voor Yamaha AVR heb je? Ik lees dan een V581 slechts één crossover in kan stellen en de V681 wel van afzonderlijke speakers. Jij kunt dus alleen de crossover voor het LFE kanaal instellen?

Een subwoofer kan gaan bonken door slechte akoestiek van de ruimte, dat de sub geen platte frequentie curve weergeeft of een combi van beide. Pieken in de frequentie ervaar je als hard, dalen hoor je amper, waardoor je een bonkend geluid krijgt. Vaak is het zo dat de betere subs in staat zijn een platte frequentie (betekent geen pieken en dalen in output bij bepaalde toonhoogte) weer te geven.

Zelf heb ik een SVS PB-1000. Mooie sub voor relatief weinig geld (nieuwprijs € 549) en geeft bij mij voldoende punch in films/series en vult mijn frontspeakers (Focal Aria 926) mooi aan bij muziek. Nu heb ik geen heel grote kamer, gewoon een doorsnee rijtjeswoning.

Als die Philips sub jou goed in de oren klinkt is dat prima natuurlijk, jouw oren maken jouw feestje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:38
Had een klein kastje timmeren in precies de maat van je center waar bovenop je je tv zet niet gewerkt?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
CurlyMo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:32:
Had een klein kastje timmeren in precies de maat van je center waar bovenop je je tv zet niet gewerkt?
Ik weet niet of ik dat al ergens in het topic had gezet (in m'n hoofd wel, maar zie het niet zo snel), maar die Ikea Bonde kast is best hoog en een kastje waar de tv op kan en de Tannoy center in werd echt veeel te hoog voor de tv.

@Hulleman: Ik vind het wel interessante materie, maar het blijft ook wel een vak apart allemaal (en moeilijk testen/vergelijken, voor de gemiddelde persoon ;) ). Ik heb in ieder geval een Yamaha RX-V1071. Zal nog eens neuzen in de menu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Shadow_Zero schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:54:
[...]
@Hulleman: Ik vind het wel interessante materie, maar het blijft ook wel een vak apart allemaal (en moeilijk testen/vergelijken, voor de gemiddelde persoon ;) ). Ik heb in ieder geval een Yamaha RX-V1071. Zal nog eens neuzen in de menu's.
Klopt, daarom ook altijd gaan luisteren bij een zaak of regelen dat je thuis kunt luisteren. Mooie receiver is dat! In de handleiding zie ik alleen iets over één algehele bass cross over en niets over een cross over per speaker. Had ik wel verwacht van een dergelijke receiver. In dat geval zou ik de crossover op 80hz zetten, maar probeer vooral wat je zelf goed vindt klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Hulleman: Ik hoor vooral verschil tussen subwoofer aan of uit. Die crossover is vooral een subtiel verschil (naar mijn oren). Maar gezien de sub vaak ook uit staat, houd ik hem nu idd maar op 80Hz :)

Zou toch verwachten als een RX-V681 het kan, die RX-V1071 het ook wel had moeten kunnen ;) (maar die 681 is wellicht een stuk nieuwer).

Herkennen mensen dit overigens? Als ik een 5.1/7.1 film kijk, dan worstel ik vaak met dialogen goed verstaan, dus zet ik hem harder, met weer als consequentie als er bombastische muziek opkomt of harde special effects dat je weer praktisch doof wordt. Dit ervaar ik zowel met de Tannoy als de Bose center speaker.

Ik zal ook nog eens met de Dynamic Range (min, standard, max) spelen, maar ben ook benieuwd of dit herkenbaar is bij mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
@Shadow_Zero stemgeluid zou je met een center goed moeten kunnen horen. Omdat je center niet uit eenzelfde reeks als je fronts komt kan het zijn dat stemmen niet optimaal tot hun recht komen. Makkelijkste oplossing is om alleen de center harder te laten spelen door deze wat meer decibels te geven tov je overige speakers. Moet je wel ergens in kunnen regelen in je receiver.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 31-07-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Hulleman: Zelfs toen ik een 5.1 setup met alleen maar Tannoys uit dezelfde reeks had, zat ik met dit 'issue'. Center kan harder worden gezet, maar dan kom je weer in de situatie bij luidruchtige scenes dat het niet in balans is (Center overstemd dan de rest). Lastig!
Pagina: 1