gezocht: zeer platte (ofwel lage) center speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Ik ben op zoek naar een zeer platte (max 7 cm hoog) centerspeaker. Moet wel een echt hoge kwaliteits speaker zijn. Weet iemand een merk die dergelijke centre speakers heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 08:28

DarkSide

theres no place like ::1

Hmmm ik kan er geen bedenken die zo laag zijn.
Zijn wel erge kleine speakers die er in zitten dan.
En wat versta jij ondere hoge kwaliteit.
Anders is een van die creative boxjes een idee.
Of BOSE die zijn tenminste niet zo groot.
Al komen die volgen mij meer naar de 10 dan naar de 7 cm.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksanne
effe toelichten: een centerspeaker die ik nu gebruik is een Kef 80C. Die was toen (3 jaar terug) een piekkie op 400/500. Ik ben bereid tot ongeveer 800/900 gulden uit te geven voor een centre speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 08:28

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb zelf de 100C, die was iets duurder.
Maar deze zijn wel groter dan 7 cm.
Als deze serie gewoon past, is misschien de Kef 95c wat.
Kostte toen rond de 900 piek.
En is waarschijnlijk nu goedkoper te krijgen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:21
Op dinsdag 04 september 2001 12:38 schreef marksanne het volgende:
effe toelichten: een centerspeaker die ik nu gebruik is een Kef 80C. Die was toen (3 jaar terug) een piekkie op 400/500. Ik ben bereid tot ongeveer 800/900 gulden uit te geven voor een centre speaker.
Die huidige, doe je die weg? En wat vraag je er dan voor? Even tussen neus en lippen door :)
Heb nu een center die bij Dolby hoort, maar met Digital dingest dan hoor ik alleen de stemmen en geen schieten enzo eruit komen. IS dat omdat ie niet full range is? Zitten wel zooi filtertjes in :(

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksanne
Op dinsdag 04 september 2001 12:46 schreef nigelator het volgende:

[..]

Die huidige, doe je die weg? En wat vraag je er dan voor? Even tussen neus en lippen door :)
Heb nu een center die bij Dolby hoort, maar met Digital dingest dan hoor ik alleen de stemmen en geen schieten enzo eruit komen. IS dat omdat ie niet full range is? Zitten wel zooi filtertjes in :(
Als ik een goeie vindt dan gaat deze weg ja. Ik zag net op de KEF site dat dit model nog steeds in productie is... 430 piek vragen ze er nu zo'n beetje voor. Maar uiteraard wordt het een veel leukere prijs. 't is een mooie center speaker (zowel qua geluid als uiterlijk) maar sinds ik een LCD projector met scherm heb (http://www.marks.cistron.nl/images/lcd-projector04.jpg) staat die centerspeaker 'net' in de weg en moet ik steeds de boel verbouwen. De kef heeft een erg prettig natuurlijk en duidelijk geluid (niet 'extra' gefilterd trouwens, dus 'normaal' full-range) en zoiets transparants zoek ik dus eigenlijk weer.

Zodra ik succes heb, mail ik je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1601

Op dinsdag 04 september 2001 12:46 schreef nigelator het volgende:

[..]

daar is 't nou juist het centerkanaal voor, als de audio-engineer niet wil dat er uit het centerkanaal geschoten wordt, dan komen er ook geen schoten uit 't centerkanaal. Wordt vooral gebruikt voor dialoog e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Op dinsdag 04 september 2001 15:00 schreef Silacoid het volgende:

[..]

daar is 't nou juist het centerkanaal voor, als de audio-engineer niet wil dat er uit het centerkanaal geschoten wordt, dan komen er ook geen schoten uit 't centerkanaal. Wordt vooral gebruikt voor dialoog e.d.
Maar het klinkt dan niet compleet met Dolby digital. Hoort er uit Dolby Digital een volledige of niet volledige sound te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksanne
nigelator,

over je 'missende' geluid in de center...

Een door de studio goed gemixte surround-mix zal in samenwerking met een goede decoder (je surround versterker) en een goede boxen (allen liefste full-range, DUS, even simpel gezegd: speakers die een frequentiebereik hebben van de laagste tot de hoogste tonen). Als je een goed opgestelde op elkaar aansluitende set hebt dan hoor je eigenlijk niet het geluid duidelijk uit 'links' of 'rechts' of 'links-achter' komen (behalve bij heel specifieke effecten in films) maar je set klinkt dan heel erg 'live' alsof je midden in de film zit, zonder dat je je steeds beseft dat er 'links' of 'rechts' of waarvandaan dan ook geluid wordt geproduceerd door je boxen. Maw: het geluid wordt transparant en je boxen 'verdwijnen' als het ware.

Met een goeie center kom je een heel eind, maar nogmaals: alles moet goed op elkaar afgestemd & opgesteld zijn en ook nog eens goed gemixed.

Even terug naar je vraag: ieder kanaal in een Dolby Digital/DTS/MPEG mix is APART en 'kan' dus compleet verschillende geluidsinformatie bevatten. Alle kanalen zijn daarbij dus full-range opgenomen(zie boven), behalve het sub-woofer kanaal, dat gaat tot 120hz geloof ik.

('t is toch wat he...?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 15:16

Mary Wana

keyboard nut

Op dinsdag 04 september 2001 14:04 schreef marksanne het volgende:

[..]

Als ik een goeie vindt dan gaat deze weg ja. Ik zag net op de KEF site dat dit model nog steeds in productie is... 430 piek vragen ze er nu zo'n beetje voor. Maar uiteraard wordt het een veel leukere prijs. 't is een mooie center speaker (zowel qua geluid als uiterlijk) maar sinds ik een LCD projector met scherm heb (http://www.marks.cistron.nl/images/lcd-projector04.jpg) staat die centerspeaker 'net' in de weg en moet ik steeds de boel verbouwen. De kef heeft een erg prettig natuurlijk en duidelijk geluid (niet 'extra' gefilterd trouwens, dus 'normaal' full-range) en zoiets transparants zoek ik dus eigenlijk weer.

Zodra ik succes heb, mail ik je wel!
nice maar waarom hang je em enit boven je scherm?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Back ontopic. Een center die goed klinkt, maar niet echt veel bas weergeeft is de (uit productie zijnde) Dali SC-5. Mijn zus (haar vriend) heeft die speaker als centerspeaker, en ik vond hem behoorlijk mooi weergeven. Misschien is het een idee om daar eens tweedehands naar te zoeken, of de importeur van Dali/NAD eens te bellen.

Een andere center speaker waarvan ik weet dat ie erg laag is, is de Bose VCS10. Trek gerust een wenkbrauw op, want er zitten dezelfde speakerunits in als in een acoustimass satteliet-speakertje, alleen zit dit wel in een behoorlijke behuizing, en kan dus HEEL anders (wellicht beter) klinken, dan zo'n speakertje...

Dit zijn de enige twee echt "lage" speakers, die ik ken. Die Dali vind ik wel mooi klinken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 04 september 2001 18:26 schreef Mr.David het volgende:
test
Test geslaagd, test weg >:).

Nut :? ??

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Op dinsdag 04 september 2001 18:27 schreef JvS het volgende:

[..]

Test geslaagd, test weg >:).

Nut :? ??
Duurde even voor ik em snapte.. hijs weg :)

Heb ffies een dure 2.5mm2 gehaald en er komt nu al 2 x zoveel sound uit :) das wel beter. Tis nog steeds een beetje bud-sound, maar dat lossen we later wel op.

Bedankt voor de input maar weer heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30772

Als je geen lagere centerspeaker kan vinden moet je misschien eens een lager tv-meubel kopen.
Aan de foto te zien is je probleem dan wel opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksanne
Op dinsdag 04 september 2001 19:51 schreef Master_B het volgende:
Als je geen lagere centerspeaker kan vinden moet je misschien eens een lager tv-meubel kopen.
Aan de foto te zien is je probleem dan wel opgelost...
euh... da's geen meubel hoor, maar m'n REL Strata II subwoofer (maar wel bedankt voor het meedenken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30772

Ow, sorry.
Dat was me niet opgevallen. |:(
Wel een gaaf dingetje dan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
7 cm hoog, dat is iets van 5cm voor de midbass-drivers. Das te klein voor een acceptabel geluid als je onder de F1000,- wilt blijven.

Ik mijn ogen. Alhoewel, enkel voor stemmen.....
Waarom koopt mijn trouwens echt zo'n CENTER speaker. Ik zou gewoon een bookshelf erop aansluiten. Tenminste een fatsoenlijke woofer, hoef je tenminste niet mEEr te betalen omdat alles in zo'n klein bakkie gepropt moet worre :))) (nahja niet echt boeiend, maar ik snap het niet zo geod hehe :)

Anoniem: 4614

Afbeeldingslocatie: http://www.bose.com/home_audio/ht_speakers/vcs10/images/pil_vcs10.jpg

Klinkt toch verbazingwekkend goed.

• marksanne
dank aan allen!

overigens die opmerking vasn Yokozuna is een heel erg terechte: als center kun je feitelijk zelf BETER eenzelfde box als je linker en rechter (front) boxen nemen. Alleen is het vaak 'estetisch' niet helemaal verantwoord. Zeker nu alle kanalen 'full range' zijn, is het meest ideale een opstelling van 3 (of zelfs 5 of 6) gelijke full-range speakers. mooi aansluitende (aanvullende) SUB erbij en het feest is nog nooit zo groot geweest. Enige nadeel is dat het voor sommigen (de melkpakjes-freaks daargelaten) een beetje vol wordt met zo'n serie van boekenplank- of zelfs staande speakers!

ik zat alweer helemaal aan een (op zich wel interessant en leuk) zelfbouw project te denken, maar daar zie ik denk toch maar vanaf. Die Bose center is interdaad behoorlijk laag, maar op http://www.audioreview.com/ zijn de meningen over de kwaliteit die dat dingetje produceert wel erg verdeeld...

maar 's gaan luisteren naar die bose en anders... houd ik me aanbevolen voor andere suggesties!
Pagina: 1