Stationwagen/MPV, +/- 10K per jaar, max €6000

Pagina: 1
Acties:

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-11 15:44

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Topicstarter
In april 2020 loopt mijn leasecontract af. Daarom ben ik me nu aan het oriënteren op de automarkt. En dat is voor mij inmiddels een gevalletje 'door de bomen het bos niet meer zien'. Ik zie namelijk genoeg auto's van +/- 10-12 jaar oud die binnen het budget vallen.

We rijden zo'n 10-12 duizend kilometer per jaar, hebben een tweeling van 10 maanden en de wens voor een derde kind. Daar moet de auto wat ons betreft op zijn voorbereid.

Wat zoeken we?
Niet gek veel. Het moet vooral een gezinsbak zijn, die waarschijnlijk wordt opgereden tot hij economisch total loss is. Afschrijving maakt me dus niet zoveel uit, maar teveel onderhoud zie ik ook niet zitten.
  • Betrouwbaarheid
  • Benzine
  • Aantoonbaar onderhoud/niet teveel km's op de teller
  • Een ruime wagen met de mogelijkheid om 3 ISOFIX zitjes naast elkaar te zetten
  • Auto hoeft niet per se mooi te zijn
Wat ik al ben tegengekomen:
  • VW Touran (niet betrouwbaar, lees ik op meerdere sites)
  • Peugeot 807 (ruim, maar wel Frans)
  • Toyota Verso (betrouwbaar maar hoger in aanschaf)
  • Citroen C4 picasso (Frans)
  • Renault Espace (Frans)
  • Ford S-Max (schijnt betrouwbaar te zijn)
  • Opel Zafira (vind ik erg lelijk, maar als het een goede auto is...
Zijn er Tweakers met aanbevelingen of afbevelingen, persoonlijke ervaringen etc?

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 29-08-2019 13:33 ]

If it aint fixed, it's broken.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20
Ik heb zelf een C4 Grand Picasso, maar die van ons is een vrijdagmiddag na de borrel model. Veel problemen gehad, maar kan ook relatief zijn omdat we met de vorige 2 auto's nauwelijks kosten hadden.
Het is jammer, want de auto is qua maat wel erg fijn, qua ruimte voor benen, maar ook achterbak is ook erg goed. Zelf hebben we de 7-zitter, maar dat is niet perse met reden geweest. Wel handig met meerdere mensen, maar je gaat niet iemand een lange rit in de achterbak zitten. ;)
3 isofix is daar ook geen probleem, maar dat is bij veel meer auto's geen probleem eigenlijk.

Zelf zou ik voor een japanner kiezen. Ofwel de Verso. De andere de S-max, maar dat is meer omdat ik het een mooie auto vind.
Heb zelf de Mazda 5 of CX-5 als volgende op het oog, maar ga wel een stuk beter onderzoek doen. De CX-5 eigenlijk omdat ik deze erg mooi vind. De 5 is qua ruimte etc te vergelijken met de C4GP.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:49
In 2007 heeft mijn vriendin haar oom een Ford S-Max (2.5 20v) gekocht op mijn :o aanraden.
Ik was net in de familie en reed zelf in mijn 2e volvo en had vooral ford en volvo ervaring van thuis uit.

Deze auto beviel zo onwijs goed, dat ik er zelf ook een heb gekocht in 2016.

Die S-max van die oom is dit jaar vervangen voor een nieuwe S-Max, nu een 2.0 met weer 240pk.
Maar hij heeft er dus 12! jaar mee gereden. De auto werd altijd uitgeleend aan vrienden (lease rijders zonder bijtelling) voor vakanties en voor verhuizingen en meubels ophalen flink misbruikt.
Hij reed dik 30000km per jaar ermee, en heeft de 4 ton net niet aangetikt bij hem.
De nieuwe Smax is nog te vers om wat over te zeggen.

Zelf rijd ik na jaren volvo dus nu ook in een S-Max, vanwege kinderen en bijbehorend rollend materieel kon ik bij volvo niet een gelijkwaardige vinden en de S60 was gewoon te klein geworden.
Ik kende het praktische en sportieve (ja echt) van de S-Max al, dus na veel wikken en wegen toch een ford gekocht.
Helaas vanwege budget is het een 2.0 TDCI geworden met 140pk fabrieksaf.
Dit was niet fatsoenlijk vooruit te branden, zeker niet omdat ik volvos heb gereden met ruim 200pk
Dus laten chippen naar 170pk en dat gaf toch wat meer lucht met inhalen en snelweg rijden.
Nu rijd ik alweer 3 jaar met de S-max en nog 0 euros uitgegeven aan onverwacht onderhoud.
Enkel 1 set zomer en winter banden en remmen rondom (verwachtte slijtage).

Echt ik kan je een S-Max van harte aanbevelen.
Van de erg praktische ruimte in de auto ga je enorm veel plezier hebben.

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
FrankBlom schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:11:
In 2007 heeft mijn vriendin haar oom een Ford S-Max (2.5 20v) gekocht op mijn :o aanraden.
Ik was net in de familie en reed zelf in mijn 2e volvo en had vooral ford en volvo ervaring van thuis uit.

Deze auto beviel zo onwijs goed, dat ik er zelf ook een heb gekocht in 2016.

Die S-max van die oom is dit jaar vervangen voor een nieuwe S-Max, nu een 2.0 met weer 240pk.
Maar hij heeft er dus 12! jaar mee gereden. De auto werd altijd uitgeleend aan vrienden (lease rijders zonder bijtelling) voor vakanties en voor verhuizingen en meubels ophalen flink misbruikt.
Hij reed dik 30000km per jaar ermee, en heeft de 4 ton net niet aangetikt bij hem.
De nieuwe Smax is nog te vers om wat over te zeggen.

Zelf rijd ik na jaren volvo dus nu ook in een S-Max, vanwege kinderen en bijbehorend rollend materieel kon ik bij volvo niet een gelijkwaardige vinden en de S60 was gewoon te klein geworden.
Ik kende het praktische en sportieve (ja echt) van de S-Max al, dus na veel wikken en wegen toch een ford gekocht.
Helaas vanwege budget is het een 2.0 TDCI geworden met 140pk fabrieksaf.
Dit was niet fatsoenlijk vooruit te branden, zeker niet omdat ik volvos heb gereden met ruim 200pk
Dus laten chippen naar 170pk en dat gaf toch wat meer lucht met inhalen en snelweg rijden.
Nu rijd ik alweer 3 jaar met de S-max en nog 0 euros uitgegeven aan onverwacht onderhoud.
Enkel 1 set zomer en winter banden en remmen rondom (verwachtte slijtage).

Echt ik kan je een S-Max van harte aanbevelen.
Van de erg praktische ruimte in de auto ga je enorm veel plezier hebben.
Wat is je ervaring met de benzinevarianten? Nog zaken waar ik op moet letten bij S-Max modellen van 10-12 jaar oud?

Ik rijd momenteel een Skoda Fabia Combi met een 1.0 TSI motortje. Menig auto zal voor mij sneller aanvoelen.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog niet genoemd: Honda FR-V.
https://www.gaspedaal.nl/...pmax=8000&srt=pr-d&zmin=6
Zeer betrouwbaar en biedt plaats aan 6 personen.

[ Voor 11% gewijzigd door desmond op 29-08-2019 14:32 ]

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
desmond schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:32:
Nog niet genoemd: Honda FR-V.
https://www.gaspedaal.nl/...pmax=8000&srt=pr-d&zmin=6
Zeer betrouwbaar en biedt plaats aan 6 personen.
Ik betwijfel of hier 3 ISOFIX zitjes naast elkaar op de achterbank kunnen.
Je levert wel enorm veel kofferbak ruimte in als je het 3e zitje op een rij naar achteren moet plaatsen

[ Voor 13% gewijzigd door ReVision. op 29-08-2019 14:37 ]

hoi

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:49
@Tjebakka

3 zitjes naast elkaar is in de S-Max geen enkel probleem, er zitten 3 volwaardige dezelfde stoelen naast elkaar.

Ik heb alleen ervaring met de 2.5 (turbo) 220pk variant.
Deze heeft echt zat vermogen.
Dit is in de basis een volvo motor, en zou makkelijk een half miljoen kilometers moeten kunnen rijden.
Die van de oom had dus bijna 4 ton zonder problemen.

En met de 2.0 ecoboost, maar die valt buiten je prijscategorie.

Maar ik zou gewoon gaan proefrijden. Wellicht is de 145pk genoeg voor je.
Een 2 liter motor is in principe gewoon betrouwbaar naar mijn idee.

De automaat / powershift links laten liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 29-08-2019 14:42 ]

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 15:53
Of de Toyota Prius+? Deze heeft een extra zitrij voor de kleine mens. Kan ook misschien handig zijn voor als je de auto wil oprijden. Alleen, of het in je budget past...

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tjebakka schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:28:
  • Betrouwbaarheid
  • Benzine
Zijn er Tweakers met aanbevelingen of afbevelingen, persoonlijke ervaringen etc?
ik heb ongeveer de zelfde insteek gehad we hebben de ford-c-max

wat ik mis op je "lijstje"
- airco in orde
- cruisecontrol
- trekhaak (7/13polig aansluiting )
- voorruit verwarming (spiegel verwarming zit er dan al al bij)
- goeie banden (niet afgesleten kopen)
- dakrails ?(dakkoffer)
- apk gekeurd (vraag ook de conditie (z/w) van de komende onderhouds punten)
- vergeet de (volwaardige)reserve band niet
- slotbouten op de wielen .. (kleine moeite veel plezier)
- 12v achter,midden en voor
- parkeersensors (met uit schakelaar) .. optie maar kan prettig zijn
- arm steun ?
- verwijderbare, verstellbare stoelen (ford kan je ze verplaatsen/verwijderen) erg prettig als je veel vervoert
--> zie android radio topic (met achteruitrij camera. die met rode balk op trekhaak hoogte zit.)

6 versnellingen en euro cat 4 of hoger (in verband met milieu zones in NL,BE,DE en FR
6 bak is prettig bij sommige auto's (zuiniger en minder hoge toeren en dus stiller)

Stom dingetje bv is bekerhouder(s) voorin .. gemis als je lange rit maakt.

Maar beslis wat waar staat op de lijst van "need to have" & "nice to have"
maar voorruit verwarming/standkachel .. is in de winter wel prettig

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 29-08-2019 15:15 ]

Tja vanalles

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
zal een volvo v50 zou dat misschien iets zijn ? zie deze auto's vaak met 3 kinderzitjes en volvo is in mijn ogen altijd wel een betrouwbare auto.
misschien een mazda, mijn broer rijd hier in en zit veel ruimte op de achterbank.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-11 15:33
Honda FR-V. Zo underrated maar eigl een heel goed concept.
Je kan bijv je twins achter zetten (twee isofix links en rechts) en je kleine midden voor (ook hier isofix)

Life is too short to drive boring cars

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ReVision. schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:36:
[...]

Ik betwijfel of hier 3 ISOFIX zitjes naast elkaar op de achterbank kunnen.
Je levert wel enorm veel kofferbak ruimte in als je het 3e zitje op een rij naar achteren moet plaatsen
De FR-V heeft 3 voorstoelen en 3 achterin, samen 6. Geen tweede achterbank. Achter 2x isofix en midden voor isofix. Let ook op de running cost. Een zware, grote auto is duurder in wegenbelasting en verbruik. Aankoopprijs zegt niet alles.

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
desmond schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:15:
[...]

De FR-V heeft 3 voorstoelen en 3 achterin, samen 6. Geen tweede achterbank. Achter 2x isofix en midden voor isofix. Let ook op de running cost. Een zware, grote auto is duurder in wegenbelasting en verbruik. Aankoopprijs zegt niet alles.
Je hebt gelijk, ik zat naar het verkeerde model te kijken via die link 8)7

hoi

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Honda FR-V, geinig concept. Vrij prijzig, viel me ook op. Helaas qua kofferbakruimte aan de kleine kant. Dat is een voordeel van m'n huidige auto: 530 liter kofferbak.

Running costs van een grotere auto ben ik me van bewust, maar soms is het niet anders :)

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 14:31
Wij rijden in een Mitsubishi Grandis uit 2006 (een 7-zitter).. Erg betrouwbare en ruime auto (de benzine uitvoering dan). De achterste bank kun je inklappen zodat je een ruime kofferbak hebt. Ook met de bank omhoog is er genoeg ruimte voor de buggy/kinderwagen. Een labrador kan er gewoon lekker zitten, zeg maar. Daarnaast kun je die bank ook in delen aanpassen. Dus de hele helft plat en de andere kan een kind zitten. Op die manier kun je met de ruimte achterin spelen.

Een nadeel van grote auto's is dat ze veel drinken. Mijn auto rijdt 1 op 10 en met de caravan erachter 1 op 5 :(
Auto heeft een 2.4l moter met 164pk.

Het is jammer dat ze niet meer worden gebouwd..

[ Voor 4% gewijzigd door albert04 op 09-09-2019 12:55 ]

Verwijderd

In de familie veel slechte ervaringen met zowel Renault Espace en Citroën C4 Picasso die niet fatsoenlijk opgelost werden (en voor de eerlijkheid ook goede ervaring met een Renault Clio)

Wat betreft de prijzen, heb je gedacht aan (laten) importeren uit Duitsland? Veel meer keuze en vaak veel goedkoper, waardoor je een jongere auto kan kopen binnen budget.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou je budget gaan verhogen en minder betalen aan maandelijkse kosten door te kiezen voor een hybrid/plugin hybrid. Zeker met veel stadskm-ers gaat je dat schelen.

Daarnaast staan deze auto’s bekend om betrouwbaarheid en zijn ze een stuk jonger.

Uiteindelijk zou dit imo kunnen zorgen voor een lagere uitgave, dan de auto’s die jij nu opnoemt.

* Falcon zit in hetzelfde schuitje namelijk ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Falcon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:26:
Ik zou je budget gaan verhogen en minder betalen aan maandelijkse kosten door te kiezen voor een hybrid/plugin hybrid. Zeker met veel stadskm-ers gaat je dat schelen.

Daarnaast staan deze auto’s bekend om betrouwbaarheid en zijn ze een stuk jonger.

Uiteindelijk zou dit imo kunnen zorgen voor een lagere uitgave, dan de auto’s die jij nu opnoemt.

* Falcon zit in hetzelfde schuitje namelijk ;)
Hybrid/plugin hybrid zijn allemaal extra onderdelen die stuk kunnen gaan. Erg relevant voor iemand die een auto 'op wil rijden'.

Hybrid is niet super effectief ivm plugin hybrid, maar bij die laatste krijg je bij oprijden zeker issues met batterij degradatie.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Tjebakka schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:28:
In april 2020 loopt mijn leasecontract af. Daarom ben ik me nu aan het oriënteren op de automarkt. En dat is voor mij inmiddels een gevalletje 'door de bomen het bos niet meer zien'. Ik zie namelijk genoeg auto's van +/- 10-12 jaar oud die binnen het budget vallen.

We rijden zo'n 10-12 duizend kilometer per jaar, hebben een tweeling van 10 maanden en de wens voor een derde kind. Daar moet de auto wat ons betreft op zijn voorbereid.

Wat zoeken we?
Niet gek veel. Het moet vooral een gezinsbak zijn, die waarschijnlijk wordt opgereden tot hij economisch total loss is. Afschrijving maakt me dus niet zoveel uit, maar teveel onderhoud zie ik ook niet zitten.
  • Betrouwbaarheid
  • Benzine
Wat ik al ben tegengekomen:
  • VW Touran (niet betrouwbaar, lees ik op meerdere sites)
  • Peugeot 807 (ruim, maar wel Frans)
  • Toyota Verso (betrouwbaar maar hoger in aanschaf)
  • Citroen C4 picasso (Frans)
  • Renault Espace (Frans)
  • Ford S-Max (schijnt betrouwbaar te zijn)
  • Opel Zafira (vind ik erg lelijk, maar als het een goede auto is...
Default advies: vergeet Frans en VAG, als betrouwbaarheid belangrijk is. Opel is mwah.

Verso met afstand de meest betrouwbare, S-Max met afstand de leukst rijdende. Als je niets om rijplezier geeft, lijkt de Verso me het meest geschikt.

Met 10.000 km/jr zou je met een hybride MPV-achtige (ca. 1 op 16) ongeveer 52 L/maand verbruiken ofwel rond de 90 euro aan benzine. Met een gewone benzine ligt dat eerder op 1 op 11: 76L ofwel 133 euro/maand. Dat scheelt je dus 43 euro in de maand en ruim 500 euro/jaar, als je er 5 jaar in rijdt mag de prijs van een hybride max. 2500 euro hoger zijn om het terug te verdienen.

Ik denk dat je te weinig km's rijdt om dat echt interessant te laten zijn.

Dan vergelijk ik dus een Verso met een Prius +, beiden top qua betrouwbaarheid. Als je een S-max vergelijkt, ga je daar gemiddeld duidelijk meer aan kwijt zijn qua onderhoud. VAG, Italiaans of Frans nog erger.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:32:
[...]

Hybrid/plugin hybrid zijn allemaal extra onderdelen die stuk kunnen gaan. Erg relevant voor iemand die een auto 'op wil rijden'.

Hybrid is niet super effectief ivm plugin hybrid, maar bij die laatste krijg je bij oprijden zeker issues met batterij degradatie.
Geldt niet voor een Toyota of Lexus, die hybride systemen zijn het meest betrouwbare wat je qua aandrijflijnen tegen kan komen in een auto. Aller tijden. Bulletproof.

[ Voor 10% gewijzigd door Dieken Taffert op 30-08-2019 12:36 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

[...]

Met 12k aan kilometers per jaar zal dat wel meevallen, dan heb je het meer over regulier onderhoud.

Vergeet ook niet dat dit modellen zullen zijn die al een aantal jaren op de markt zijn en flink wat “klokjes rond reviews” over te vinden zijn. Nog maar niet spreken over de statistieken vanuit officiële instanties.

Na een Mazda 5, C8 v6, XC90, v70, Corolla Verso en nu Prius Wagon weet ik enig zins waar ik het over heb ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Falcon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

Met 12k aan kilometers per jaar zal dat wel meevallen, dan heb je het meer over regulier onderhoud.

Vergeet ook niet dat dit modellen zullen zijn die al een aantal jaren op de markt zijn en flink wat “klokjes rond reviews” over te vinden zijn. Nog maar niet spreken over de statistieken vanuit officiële instanties.

Na een Mazda 5, C8 v6, XC90, v70, Corolla Verso en nu Prius Wagon weet ik enig zins waar ik het over heb ;)
Van de auto's die ik heb gehad was de Mazda 3 degene die het minste en goedkoopste onderhoud had, terwijl ik daarmee de meeste kilometers heb gemaakt. Hybride heb ik zelf nooit gereden, ben van benzine naar BEV gegaan.

In de familie echter genoeg mensen die auto's op rijden, waaronder auto monteurs, en die kiezen steevast voor zo min mogelijk electronica. Hooguit een airco, maar geen assistentie functies en geen hybride systemen omdat die als ze stuk gaan heel duur zijn en het zijn weer extra punten waarop het mis kan gaan. Voor normale reparaties kan je nog naar een onafhankelijke garage, voor de hybride systemen ben je veel eerder op de duurdere merkgarage aangewezen.

Ik denk daar zelf nooit zo lang over na omdat ik max 5 jaar in een auto rijdt. Maar mijn moeder heeft met haar vorige auto 16 jaar gedaan. Dan zijn de problemen anders!

Zelfs de radio gaan ze voor een DIN format radio en losse nav ipv ingebouwd, omdat het voor die laatste na 10 jaar lastig wordt om nog een vervanging of kaarten update te vinden.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Dieken Taffert schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:34:
[...]

Default advies: vergeet Frans en VAG, als betrouwbaarheid belangrijk is. Opel is mwah.

Verso met afstand de meest betrouwbare, S-Max met afstand de leukst rijdende. Als je niets om rijplezier geeft, lijkt de Verso me het meest geschikt.

Met 10.000 km/jr zou je met een hybride MPV-achtige (ca. 1 op 16) ongeveer 52 L/maand verbruiken ofwel rond de 90 euro aan benzine. Met een gewone benzine ligt dat eerder op 1 op 11: 76L ofwel 133 euro/maand. Dat scheelt je dus 43 euro in de maand en ruim 500 euro/jaar, als je er 5 jaar in rijdt mag de prijs van een hybride max. 2500 euro hoger zijn om het terug te verdienen.

Ik denk dat je te weinig km's rijdt om dat echt interessant te laten zijn.

Dan vergelijk ik dus een Verso met een Prius +, beiden top qua betrouwbaarheid. Als je een S-max vergelijkt, ga je daar gemiddeld duidelijk meer aan kwijt zijn qua onderhoud. VAG, Italiaans of Frans nog erger.

[...]

Geldt niet voor een Toyota of Lexus, die hybride systemen zijn het meest betrouwbare wat je qua aandrijflijnen tegen kan komen in een auto. Aller tijden. Bulletproof.
Het roest krijg je er gratis bij! Japanners scoren altijd slecht op roesttesten.

Touran van rond 2004 nemen. De platte naft. Geen strepentrekker, wel bulletproof. De eerste tsi zijn inderdaad miseriebakken. Als het diesel kan zijn, 1.9tdi blok. Oersterk en nog redelijk snel. De 2.0 non cr is waardeloos :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Diesel worden overal verbannen dus benzine/lpg is wel de way to go.

Ik ben niet super blij met Ford tijdens het rijden zuipt redelijk en hoge toeren .. maar onderhoud tja .. goedkoop

Tja vanalles

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
albert04 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:19:
Wij rijden in een Mitsibushi Grandis uit 2006 (een 7-zitter).. Erg betrouwbare en ruime auto (de benzine uitvoering dan). De achterste bank kun je inklappen zodat je een ruime kofferbak hebt. Ook met de bank omhoog is er genoeg ruimte voor de buggy/kinderwagen. Een labrador kan er gewoon lekker zitten, zeg maar. Daarnaast kun je die bank ook in delen aanpassen. Dus de hele helft plat en de andere kan een kind zitten. Op die manier kun je met de ruimte achterin spelen.

Een nadeel van grote auto's is dat ze veel drinken. Mijn auto rijdt 1 op 10 en met de caravan erachter 1 op 5 :(
Auto heeft een 2.4l moter met 164pk.
Prima betrouwbare auto inderdaad, ziet er (imho) nog steeds best leuk uit. Met een S-max zul je ook je best moeten doen om boven de 1:10 te komen.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-11 15:33
Tjebakka schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:06:
Honda FR-V, geinig concept. Vrij prijzig, viel me ook op. Helaas qua kofferbakruimte aan de kleine kant. Dat is een voordeel van m'n huidige auto: 530 liter kofferbak.
Prijs valt wel mee toch?
https://www.autoscout24.n...b9-6516bc0895d0?cldtidx=2
https://www.autoscout24.n...84-94f88f80cb18?cldtidx=1

Kofferbakruimte kleiner maar staar niet blind op de liters.
Bij andere auto als je brede kinderstoelen hebben, kan je ze niet 3 naast elkaar zetten.
Je zou de 3e rij kunnen gebruiken maar heb je dan minder kofferbakruimte.
In FRV is de kofferbakruimte = kofferbakruimte.

En hij is gunstig in de maandlasten.
De volgende is de S-Max, ik denk dat je niets beters kan krijgen in deze klasse.

Life is too short to drive boring cars

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:17
Sowieso niet blind staren op liters achterbak. Je kan beter de moeite nemen om bij verschillende auto's te gaan kijken. Dan kan je zien hoe de indeling daadwerkelijk is en weet je ook hoe de kofferbak functioneel gebruikt kan worden. Daarna kan je alsnog een shortlist maken in welke wagens je wil gaan proefrijden.

Tip om uit Duitsland te importeren is ook goed, zeker omdat je de auto op wil rijden. Ik zou hem alleen niet laten importeren bij dit budget, dan ben je de winst gelijk kwijt aan de importdienst.

• Dieken Taffert
SadisticPanda schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:49:
[...]

Het roest krijg je er gratis bij! Japanners scoren altijd slecht op roesttesten.
Absolute en totale nonsens. Er zijn wat modellen uit bepaalde periodes die roesten (net als bij de Duitsers), maar dat speelt alleen bij oudere modellen.

We rijden zelf Duits btw.
Touran van rond 2004 nemen. De platte naft. Geen strepentrekker, wel bulletproof. De eerste tsi zijn inderdaad miseriebakken. Als het diesel kan zijn, 1.9tdi blok. Oersterk en nog redelijk snel. De 2.0 non cr is waardeloos :D
Een Touran bulletproof noemen 8)7 . Die scoort op betrouwbaarheid duidelijk benedengemiddeld.

En natuurlijk geen diesel nemen voor 10.000 km of iets meer, ben je van de porceleinen troon verwijderd!

Dat bulletproof blok van je is bij mijn zwager overigens ontploft op de snelweg, zat een gat in zo groot als een vuist. Al het andere was al kapot gegaan aan zijn Seat Altea (broertje Touran), in de garage zeiden ze dat het blok het enige degelijke was aan die auto. Boem. n=1, maar wel true story.

Verwijderd

[...]

Mijn phev tikt nu 2 ton aan, met iedere dag twee keer opladen (thuis en op werk) merk ik het misschien een klein beetje. Maar nog prima bruikbaar.

Waar ik vroeger 40km op een lading redde, red ik nu nog 35. Heel acceptabel voor mij...

Ik had het veel erger verwacht met mijn laadgedrag...
SadisticPanda schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:49:
[...]

Ik dacht ook alleen de eerste tsi’s.
Mijn schoonzus heeft een nieuwe Polo (laatse model). Olielampje is nu al 2 keer gaan branden, zoveel olie zuipt dat ding.
Echt niet normaal daar bij VAG.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 22:29
Seat Altea (broertje Touran)
Altea is een golf plus, geen Touran

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:09
Zelf een soort gelijke zoektocht gehad: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1886149 Misschien heb je er iets aan.

Zelf uiteindelijk een Touran uit 2011 gekocht. Groot en ruim. Mijn drie dochters passen met de zitjes achterin op een rij. Als ik wil zet ik de kinderwagen (buggaboo) zonder in te klappen in de achterbak :) Wel bewust een iets recenter model van de Touran genomen (2011) i.v.m. betrouwbaarheid.

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:45
Prius plus, ruim, oerbetrouwbaar en heel zuinig (1:18-20 goed haalbaar).

Kunnen ook 3 ISO fix achterin geloof ik. Zijn losse stoelen ipv een bank. Is al veel genoemd zie ik. Is puur rationeel de beste keuze (je geeft ook aan dat uiterlijk geen rol speelt). Hogere km stand is geen bezwaar voor een prius. Je aanschafbudget zul je wel iets moeten verhogen dan, maar dit verdien je wel snel weer terug door veel lagere TCO vergeleken met vergelijkbare modellen van andere merken.

[ Voor 76% gewijzigd door Magnolia op 31-08-2019 12:59 ]

Ontspan.

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Bij Volvo kan je - als het er niet al inzit - het toevoegen.

Ik geef maar een voorbeeld, je kan ook een ander model / bouwjaar kiezen.

Je zou ook nog naar de Dacia Lodgy kunnen kijken, die schijnt ook 3x isofix te hebben.

[ Voor 99% gewijzigd door Comp User op 01-09-2019 18:17 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

• Dieken Taffert
kever678 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:47:
[...]

Altea is een golf plus, geen Touran
Was een Altea XL.

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Comp User schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:53:

Je zou ook nog naar de Dacia Lodgy kunnen kijken, die schijnt ook 3x isofix te hebben.
Er zijn grenzen natuurlijk. }:|

:+

• Hoicks
  • Laatst online: 10-11 13:13

Hoicks

Techno!

Wij hebben een Ford-C-Max uit 2011 (Ecoboost 1.6) en zijn daar zeer tevreden over. (2 kinderen 7 en 9)

Voordelen: Niet zo lomp als een S-Max, omdat ze minder populair zijn dan een Touran of Scenic iets goedkoper en beter te krijgen. Comfortabel. Relatief bij qua opties (USB aansluiting e.d.). Betrouwbaar en veilig. Alleen voor drie kinderstoelen op de achterbank wellicht iets te smal. 2 kinderstoelen en dan kan er een volwassene krap tussenin zitten. C-Max 1.6 is trouwens een erg goede carvantrekker.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoicks op 03-09-2019 16:39 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

3x isofix wens ik je veel sucess mee. Dan moet je al 3 individuele stoelen hebben, EN 3 isofix aansluitingen. Dat eerste is te vinden, het tweede is heel zeldzaam. Er zijn oplossingen voor 3 kinderzitjes op de achterbank, iirc heeft een medetweaker dat in een Octavia, weet alleen ff niet wie het is). Maar bedenk je ook even dat je met een tweeling tzt twee gewone stoeltjes of zitverhogers gaat hebben, en een maxicosi. Dat kombineert notoir slecht op 1 achterbank. Dan zouik al snel naar een tweede achterbank kijken.

Wil je iets leuks en kijk je niet naar verbruik: Audi Q7 eerste model. Zuipt wel enigszins, maar ruimte zat :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Comp User
Tjebakka schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:31:
[...]

Er zijn grenzen natuurlijk. }:|

:+
Het mag ook een MCV (oude 7-persoons) zijn })

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb jarenlang s-max gereden. Eerst een 2.0 tdci later een 2.2 tdci.
Heerlijke, ruime wagens. Heb met beide auto's ook geen enkel probleem gehad naast het gewone reguliere onderhoud.

Ik rij nu een bmw 5 touring, maar mis mijn s-max nog regelmatig...

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:48:
3x isofix wens ik je veel sucess mee. Dan moet je al 3 individuele stoelen hebben, EN 3 isofix aansluitingen. Dat eerste is te vinden, het tweede is heel zeldzaam. Er zijn oplossingen voor 3 kinderzitjes op de achterbank, iirc heeft een medetweaker dat in een Octavia, weet alleen ff niet wie het is). Maar bedenk je ook even dat je met een tweeling tzt twee gewone stoeltjes of zitverhogers gaat hebben, en een maxicosi. Dat kombineert notoir slecht op 1 achterbank. Dan zouik al snel naar een tweede achterbank kijken.

Wil je iets leuks en kijk je niet naar verbruik: Audi Q7 eerste model. Zuipt wel enigszins, maar ruimte zat :P
In mijn shortlist vind je al een lijst met auto's die 3x isofix hebben :)

• Comp User
The Eagle schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:48:

Deze auto bedoel je? >:)

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:42
Kleine tip is ook dat je ook gaat testen of je stoelen wel daadwerkelijk naast elkaar passen.
Mijn oudste kinderen zitten in een Romer Kidfix SICT en hoewel dat sommige auto's 3 ISO punten hebben paste de Maxicosi (geloof Cabriofix maar weet niet zeker, en is al een ouder model) niet goed naast elkaar.

Ik ben dus ook met 3 stoelen meerdere keren de dealer ingestapt ;-)

Nu ze uit de maxicosi is gegroeid begon weer een nieuwe uitdaging. Heb nu verschillende vormen Isofix op de stoelen waarbij 1 stoel een vaste isofix heeft en de 2 andere stoelen een klem die aan een soort gordel zit. Voordeel hiervan is dat de stoeltjes niet precies uitgelijnd hoeven te zitten.

S-Max had ook bij mij de voorkeur maar doordat ik 40K+ per jaar rij (dus diesel) en icm hoge gewicht (wegenbelasting) en hoger verbruik, uiteindelijk voor de Mondeo gegaan.

Focus en V60 kreeg ik de stoelen niet in, Octavia en Passat kon ik niet vinden met de juiste opties (waren veelal kale lease instappers met een te kleine motor (net 100 pk of zo).
Wil je echt ruimte hebben dan kan je ook kijken naar de Galaxy maar dan kan je weleens het gevoel hebben dat je bij Connexion werkt ;-)

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou voor een tsi van de vag-groep gaan. Dus een vw, seat of scoda.

Als je goed, goedkoop en lelijk wilt dan moet je voor de Nissan Primera stationcar gaan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Privatelease zou je voor dat bedrag een nieuwe Kia Niro Hybrid kunnen rijden:
https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/wizard

Maandelijks opzegbaar is bij te leasen. Vanaf 409 euro per maand.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Arunia schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:34:
Ik heb zelf een C4 Grand Picasso, maar die van ons is een vrijdagmiddag na de borrel model. Veel problemen gehad, maar kan ook relatief zijn omdat we met de vorige 2 auto's nauwelijks kosten hadden.
Het is jammer, want de auto is qua maat wel erg fijn, qua ruimte voor benen, maar ook achterbak is ook erg goed. Zelf hebben we de 7-zitter, maar dat is niet perse met reden geweest. Wel handig met meerdere mensen, maar je gaat niet iemand een lange rit in de achterbak zitten. ;)
3 isofix is daar ook geen probleem, maar dat is bij veel meer auto's geen probleem eigenlijk.

Zelf zou ik voor een japanner kiezen. Ofwel de Verso. De andere de S-max, maar dat is meer omdat ik het een mooie auto vind.
Heb zelf de Mazda 5 of CX-5 als volgende op het oog, maar ga wel een stuk beter onderzoek doen. De CX-5 eigenlijk omdat ik deze erg mooi vind. De 5 is qua ruimte etc te vergelijken met de C4GP.
Ik heb ook een C4 GP uit 2007 (sorry, dat weet je helaas :+ ) en deze heeft opvallend weinig problemen. Monteurs die ik gesproken heb geven ook aan dat de problemen met deze autos met name rond de 2009/10 revisie zijn begonnen.

Voldoet verder aan alle eisen van @Tjebakka. Heb zelf 3 kinderen die allemaal in ISO fix stoeltjes hebben gezeten of zitten en je hebt echt heel veel ruimte over.
Zijn alleen niet zuinig met hun 1:12 gemiddeld verbruik. Maar voor die 10k per jaar die je rijdt is dat niet heel spannend. Je zou zelfs een LPG versie kunnen overwegen (je mist dan alleen het reservewiel onder de auto)

Xbox Live ID:Notna8310

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Kleine vraag voor de ervaringsdeskundigen: mijn meiden worden op 30 oktober 1 jaar oud, en ze zullen tegen de tijd dat we een nieuwe auto nodig hebben al naar een groep 1 autostoeltje gaan. Zijn die stoeltjes nog steeds zo breed als een maxi cosi?

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-11 14:29
Mijn ervaring is dat de stoeltjes soms breder zijn dan maxicosi's en dat je de gordel tussen twee stoeltjes lastig vast krijgt. Wij hebben drie kids (nu 9, 10 en 13) en het is een heel gehannes geweest toen ze klein waren en met zijn 3-en op de achterbank van onze 2001 Volvo V70 zaten. Gordelverlengers bieden hier een oplossing maar die hebben wij nooit gebruikt.

Andere nadeel is dat de Volvo een ronde bult in het midden van de achterbank had, waardoor een stoeltje al snel wat slagzij maakt als die niet precies in het midden stond. Kijk dus goed naar de vorm van de zitting van de achterbank.

Dat gezegd hebbende, onze huidige BMW E61 voldoet prima, behalve een harde plastic handgreep boven midden in de rugleuning van de achterbank. Daar zit nu een kind met zijn hoofd tegen aan......

Laatste tip, de meeste auto's met achter- of (mogelijkheid tot) vierwielaandrijving hebben een brede/hoge tunnel voor de aandrijfas. Als de kinderen wat groter worden is deze niet handig met drie op de achterbank. Een Honda CR-V (medio 2000) heeft bv een volledig vlakke vloer achter de voorstoelen.

• Magnolia
Prius plus heeft ook een vrijwel volledig vlakke vloer achter de voorstoelen (vanwege standaard CVT automaat / hybride systeem)

Mijn ouders hebben die auto en ik gebruik hem vaak als ik grote dingen moet verslepen (65 inch OLED TV bijv :) ). Zelf hou ik van wat sportievere auto's maar als ik een groot gezin met 3 kinderen zou hebben zou deze op mn shortlist staan. Zeker als je de auto wilt blijven rijden tot het einde van zijn levensduur dan bespaar je echt veel geld op brandstof kosten. Grote mpv's van andere merken verbruiken soms wel 2x zoveel benzine dan een Prius. Verbaaste me altijd hoe weinig bezine ik verbruikt had als ik ging tanken met die auto. Tel uit je winst. Ook onderhoudskosten zijn veel lager omdat veel conventionele onderdelen afwezig zijn in de Prius (zie post hieronder). Verder is het een hele comfortable auto met veel luxe en gemak (bijna alles gaat automatisch; schakelen, AC, lichten, ruitenwissers, spiegels dimmen).

Zie ook hier de ANWB occassion test

[ Voor 28% gewijzigd door Magnolia op 12-09-2019 08:27 ]

Ontspan.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De Prius is een hybride. Een hybride heeft ook een brandstofmotor.

Vertel je nou dat een Prius geen distributieriem/ketting, bobine etc heeft 8)7

• Magnolia
Ik bedoelde te zeggen dat veel conventionele onderdelen afwezig zijn of een langere levensduur hebben vanwege de bijzondere techniek in de Prius. Zo heeft de Prius geen startmotor (elektromotor fungeert als startmotor) en een onderhoudsvrije stalen distributieketting in plaats van een V-riem die om de 160k vervangen moet worden. Ook gaan gaan de remblokken langer mee dan bij een traditioneel aangedreven auto omdat je veel remt op de elektromotor.

Verder is een Toyota CVT automaat probleemloos, wat van andere automaten niet gezegd kan worden (Volkswagen DSG bijv). Ik heb mn vorige post gecorrigeerd. Bobines en een overbrenging tussen de krukas en nokkenassen heeft de Prius ook natuurlijk ;)

Overigens heb ik niks tegen Duitse merken, maar de topic starter geeft aan heel rationeel naar een auto te kijken en dan heeft Toyota wel een hele sterke case.

[ Voor 24% gewijzigd door Magnolia op 12-09-2019 08:38 ]

Ontspan.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, dus weet niet of hij al eens voorbij is gekomen, maar is een Kia Carens misschien een optie?

https://www.autoevolution...s-2008-16-cvvt-5mt-126-hp

Koreaans, degelijk, (nog) niet zo heel erg waardevast, maar wel zeer uitgebreid, ruimtelijk en uiterst betrouwbaar.
Echt heel erg modieus is dit model niet, dat was bij de nieuwe versie vanaf 2013 een enorm stuk beter, maar in die prijsklasse nog niet haalbaar zag ik zojuist.

[ Voor 30% gewijzigd door Banshee op 12-09-2019 08:47 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Tjebakka schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:06:
Kleine vraag voor de ervaringsdeskundigen: mijn meiden worden op 30 oktober 1 jaar oud, en ze zullen tegen de tijd dat we een nieuwe auto nodig hebben al naar een groep 1 autostoeltje gaan. Zijn die stoeltjes nog steeds zo breed als een maxi cosi?
Het groep 1 stoeltje wat wij als opvolger van een Maxi-Cosi 2-way fix hebben is iets breder dan de maxi cosi.
Nu is de grootste over naar een groep 2-3 stoel (hij is bijna 4), die is nog veeeel breder :+ !
Wij hebben maar 2 kinderen, dus ik heb ook totaal niet op de breedte gelet, het past toch wel.
Als je er 3 hebt dan zou ik dus eens kijken naar zo'n kinderbankje: https://www.gumtree.com/p...eater-car-seat/1324254463 (niet perse deze van een whopping 1100 dollar, maar als voorbeeld).

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 15:37
Ik rij al een paar jaar in een Renault Grand Scenic uit 2011. Deze heeft 3 losse stoelen met 3 keer isofix. Ik heb er zelf de combinaties 2 keer autostoel op isofix basis en 1 maxi cosi op isofix basis ingehad. Dat past prima. Nu zit er 2 keer zitverhoger en 1 keer autostoel op isofix basis in. Die zitverhogers zijn bijna nog breder dan een autostoel/maxi cosi.

Verder tevreden over de Renault, heb de 1.4TCE benzine motor en de Bose uitvoering met heel veel opties. Het vermogen is prima, trek er ook een zware caravan mee op vakantie. Het enige dat tegenvalt is het verbruik. Met veel pijn en moeite haal ik daar 8,5 - 8,9 L/100km mee, echter met "normaal" rijden kom je al snel op de 1 op 10 terecht. Persoonlijk vind ik dat vrij fors voor een moderne benzine turbo motor.
Pagina: 1