Toon posts:

Advies gevraagd: gezinsauto 3 jonge kinderen

Pagina: 1
Acties:

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 11:17
Ik ben op zoek naar een andere auto. Eind november verwachten wij ons 3e kindje en dus zoeken we iets groters 😊. We rijden nu een Skoda Fabia Combi. Auto bevalt prima maar helaas lukt het niet om 3 kids (5,2 en straks dus de baby) fatsoenlijk achterin te krijgen.

In mijn zoektocht ben ik de volgende zaken tegen gekomen:

Een nieuwsartikel van de ADAC (Duitse ANWB)

ADAC

ANWB test (volgens mij overgenomen van de ADAC) :

ANWB Test

Ergens ben ik ook nog de testresultaten van de ADAC tegengekomen maar die kan ik niet meer terug vinden.

Daarnaast heb ik het volgende, inmiddels ruim 1 jaar oude, topic doorgenomen:

Advies gevraagd - 3e kind op komst

We rijden nu zo’n 12-15k per jaar. Voornamelijk woon-werk verkeer en familie/vrienden bezoek in de buurt. Daarnaast 1 keer per jaar op vakantie ergens in Europa om te kamperen (grote tent). Auto geld voor ons echt als vervoersmiddel, uiterlijk is minder belangrijk dan betrouwbaarheid.

Wat ik wil:
  • Plek voor 3 kinderzitjes/maxi cosi op de achterbank, 3 losse stoelen lijken dan het handigst.
  • Grote achterbak
  • Een betrouwbare auto
  • Budget 6 tot 8k
  • Kilometerstand tot 125-150k, lager is uiteraard beter (niet altijd)
  • Airco
  • Bij voorkeur geen automaat
  • Een auto die met normaal onderhoud nog een tijdje mee kan
  • Trekhaak (kan ook later gemonteerd worden)
Een 7-zitter lijkt qua zitplaatsen wel fijn maar dan ben ik bang om te weinig kofferbak over te houden voor vakantie etc. Daarnaast lijkt het mij gevoelsmatig veiliger als de kids in het midden van de auto zitten en niet direct in de kreukelzone. Maar misschien heb ik het mis :)

Potentiele auto’s:
  • Ford S-Max
  • Volkswagen Touran
  • Peugot 5008
  • Renault Grand scenic
  • Citroen C8
  • Volkswagen Sharan
  • Peugot 807
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met 3 kids, tips voor andere auto’s, ervaringen met mijn genoemde opties of verdere nuttige informatie.

Aanvullende vragen zijn uiteraard welkom en zal ik zo snel mogelijk beantwoorden.

Alvast bedankt!

UPDATE: na lang wikken, wegen en zoeken hebben we het budget iets op gehoogd en een VW Touran (2011) gekocht :)

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31
De Citroen C8 zou ik niet doen, te oud en log. Wij rijden een C4 Grand Picasso, 7 zitter maarvdan met de laatste 2 stoelen inklapbaar. Helaas zijn onze kinderen oud maar ik verwacht dat 3 zitjes prima gaat passen.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:57
Waarom geen Octavia of Superb combi in de lijst?

Nog wat puntjes:
- kan kind van 5 niet richting zitverhoger i.p.v. complete stoel? (Scheelt in de breedte vooral, kan dan in het midden “geklemd” zitten tussen andere kids.
- voor vakantie een tip, schaf een dakkoffer aan ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• hippiepaci
jjbstolk schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:42:
De Citroen C8 zou ik niet doen, te oud en log. Wij rijden een C4 Grand Picasso, 7 zitter maarvdan met de laatste 2 stoelen inklapbaar. Helaas zijn onze kinderen oud maar ik verwacht dat 3 zitjes prima gaat passen.
C4 Grand Picasso gaat op de shortlist. Klopt het dat de 2 achterste stoelen compleet vlak kunnen worden opgeklapt in de achterbak?
Martinusz schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:50:
Waarom geen Octavia of Superb combi in de lijst?

Nog wat puntjes:
- kan kind van 5 niet richting zitverhoger i.p.v. complete stoel? (Scheelt in de breedte vooral, kan dan in het midden “geklemd” zitten tussen andere kids.
- voor vakantie een tip, schaf een dakkoffer aan ;)
Bij de Octavia twijfel ik over de ruimte op de achterbank, is die breed genoeg voor 3 zitjes?
Superb valt volgens mij buiten ons budget.

Zitverhoger is eventueel een optie, volledige stoel heeft wel de voorkeur.
Ik heb al een klein aanhangertje voor de extra meuk op vakantie, maar gebruik de kofferbak nu voor voornamelijk de tent (old skool de Waard tent _/-\o_ ). Dakkoffer zou als extra kunnen indien nodig.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wat wil je met de trekhaak?
Mocht het voor enkel een fietsendrager zijn; een Prius, in tegenstelling stelling tot veel van de Duitse mobielen loop je niet leeg op onderhoud en is zuinig. Wel een CVT.

Anders een Honda FR-V, is erg breed (je kan ook met z'n 3en voorin) en super betrouwbaar.
https://www.gaspedaal.nl/honda/fr-v?srt=df-a

• hippiepaci
GoldenSample schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 00:42:
Wat wil je met de trekhaak?
Mocht het voor enkel een fietsendrager zijn; een Prius, in tegenstelling stelling tot veel van de Duitse mobielen loop je niet leeg op onderhoud en is zuinig. Wel een CVT.

Anders een Honda FR-V, is erg breed (je kan ook met z'n 3en voorin) en super betrouwbaar.
https://www.gaspedaal.nl/honda/fr-v?srt=df-a
Honda komt ook op de zoeklijst erbij. Trekhaak is voor een aanhangertje.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

Wat ik zelf wel geleerd heb met een neefje in een autostoeltje proberen te sjorren is dat schuifdeuren echt ideaal zijn. Stel dat iemand zijn auto strak langs de jouwe neerzet, dan ga jij niet je kind makkelijk vast krijgen.

En het is een tikje veiliger, mochten ze de deur opengooien dan klapt er geen fietser of auto bovenop :P Ja, kinderslot is leuk, maar je zal het maar eens vergeten erop te doen, of een kind hebben die het stiekem er weer af haalt als het een duidelijk zichtbaar palletje is, zoals mijn neefje graag deed.

Een Mazda 5 kan dan wel een leuke bak zijn, zouden 3 stoeltjes in passen, achterbak is dan geschikt als laadruimte, schuifdeuren, en Mazda is behoorlijk betrouwbaar. Gezien het niet de lichtste auto is, en je er ook nog mee wil trekken, zou ik wel een 2.0 nemen. Net een beetje meer power dan de 1.8 die je vaker ziet.

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:04

Daniel36

Decafé drinkert

Renault Espace?
Heel groot, veel ruimte.
Naast zes zitplaatsen nog een stuk bagageruimte.
De zesde stoel kan er eventueel uit voor meer bagage.
Of laten zitten zodat je naast je jongste kind kunt zitten.
Nadelen: groot, zwaar, onzuinig.

It is nice to be important, but more important to be nice.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Fiat multipla!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RobinHood schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 03:03:
Wat ik zelf wel geleerd heb met een neefje in een autostoeltje proberen te sjorren is dat schuifdeuren echt ideaal zijn. Stel dat iemand zijn auto strak langs de jouwe neerzet, dan ga jij niet je kind makkelijk vast krijgen.

En het is een tikje veiliger, mochten ze de deur opengooien dan klapt er geen fietser of auto bovenop :P Ja, kinderslot is leuk, maar je zal het maar eens vergeten erop te doen, of een kind hebben die het stiekem er weer af haalt als het een duidelijk zichtbaar palletje is, zoals mijn neefje graag deed.

Een Mazda 5 kan dan wel een leuke bak zijn, zouden 3 stoeltjes in passen, achterbak is dan geschikt als laadruimte, schuifdeuren, en Mazda is behoorlijk betrouwbaar. Gezien het niet de lichtste auto is, en je er ook nog mee wil trekken, zou ik wel een 2.0 nemen. Net een beetje meer power dan de 1.8 die je vaker ziet.
Wij hebben behoorlijk veel ervaring met de Mazda 5, ik zou hem zeker aanraden. De 2.0 versie is trouwens ook betrouwbaarder dan de 1.8.

Wel rekening houden met de rubber bij de ophanging achter, maar dat zijn de kosten ook niet. En check goed voor aankoop op eventueel roest, maar dat geldt echt voor alle opties in deze categorie.

De Honda FRV is denk ik wel een betere optie als 7 zitplaatsen niet echt nodig zijn en zeker nog iets betrouwbaarder.

Wil je YOLO gaan, geniet dan van een XC90 😋😁

[Voor 3% gewijzigd door Falcon op 31-10-2018 06:22]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:04

Daniel36

Decafé drinkert

De multipla is inmiddels nogal oud.
Voor maximaal rijplezier raad ik de Volvo XC90 t8 aan!

It is nice to be important, but more important to be nice.

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:28
Ik had een jaar geleden hetzelfde dilemma. En het is voornamelijk wat je zelf noodzakelijk vind. Zijn 3 isofix stoeltjes de eis, dan blijven er heel weinig auto's over (enkel busjes / mpv's).

Het is een beetje standaard dat er met 2 vaste kinderstoeltjes vaak geen plek meer is voor een 3e. Wanneer je 2 vaste stoeltjes hebt, is het ook niet verplicht om het 3e kind (in het midden) ook in een stoeltje te plaatsen.

Verder zou je nog kunnen kijken naar de oplossingen van https://multimac.co.uk/. Volgens mij heb ik ooit een foto gezien van zo'n zitje in een mini cooper, dus dan zou een nieuwe auto misschien niet nodig zijn.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Daniel36 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 06:22:

Voor maximaal rijplezier raad ik de Volvo XC90 t8 aan!
Voor de 8K die in het budget zit? Doe mij er dan ook maar eentje; voor erbij...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
Let bij de grotere autos ook op de wegenbelasting. Ik heb voor exact dezelfde keuze gestaan en de FR-V gekozen. Perfecte auto voor ons. De scenic is ook fijn, die heb ik ook gehad. De 5008 is niet betrouwbaar gebleken in de pechstatistieken en voor mij afgevallen. Touran was duurder destijds, S-Max ook en zwaar en onzuinig.

Nog een practische tip. Pas ook vooral je eigen zitjes op de achterbank, het ene zitje is de andere niet qua breedte en pasvorm. Toyota Verso paste trouwens ook en is ook betrouwbaar.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31
hippiepaci schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 00:30:
[...]

C4 Grand Picasso gaat op de shortlist. Klopt het dat de 2 achterste stoelen compleet vlak kunnen worden in de achterbak
Ja dat klopt.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02
Wij hebben een Multimac gekocht, en dat werkt voor ons prima, ze zitten nu met zijn 3e ( 8 / 5 / 3 ) op de achterbank.

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Mag ik vragen waarom een Toyota Verso ontbreekt in de lijst.

Dit is echt een hele ruime auto ( niet de yaris verso dus ) en tevens technisch goede kwaliteit
Waar je met gemak 3 kinderen en een hoop bagage in kwijt kan.

( er is zelfs een 7 zits variant )

https://www.autotrader.nl...tof--benzine/?kmto=100000

[Voor 5% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 31-10-2018 07:30]

iRacing Profiel

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Ik lees dat uiterlijk minder belangrijk is. Multipla’s zijn ruim en breed 😝

• Zypher
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06 06:16
Wij hebben een klein jaar - met 3 kids - een Mitsubishi Grandis gehad.
Let erop dat je een uitvoering hebt waar op de middelste rij drie losse stoelen zitten, wij hadden helaas een met zo'n bank, waardoor 3 stoeltjes niet pasten (oudste heeft toen op de achterste rij gezeten, was niet ideaal, daarom auto ingeruild).
We hebben lang gezocht en ook ervaringen van anderen gevraagd, de short-list was toen:
  • Citroen C4 Grand Picasso
  • Ford S-Mac
  • Ford Grand C-Max
Uiteindelijk, vanwege (naar mijn idee) geen fatsoenlijk aanbod, het budget iets verhoogd en een Ford Galaxy aangeschaft, deze bevalt tot nu toe zeer goed en zal ook als onze 4e spruit (en laatste) er is nog voldoende ruimte bieden :)

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 13:57
Rob-T6 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:17:
Wij hebben een Multimac gekocht, en dat werkt voor ons prima, ze zitten nu met zijn 3e ( 8 / 5 / 3 ) op de achterbank.
Ziet er mooi uit ! Past zeker in een Fabia !

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Begin dit jaar stonden we voor hetzelfde dilemma. Drie monsters in de leeftijd van 1,4 en 5 jaar oud.

Erg getwijfeld tussen een grote station (Mazda 6, Toyata Avensis etc) of een 7-zitter(Mazda 5, Toyata Verso etc.) Japans/koreaans had wel de voorkeur vanwege goede ervaringen en betrouwbaarheid.

Later kwam ik de Honda FRV tegen. Een 6-zitter die de Fiat Multivlaai op alle fronten overtreft.
Wij hebben begin dit jaar een Honda FRV 1.8 uit 2008. Trekhaak (1500KG trekgewicht) automaat CC en parkeersensoren. Het was wel even zoeken naar het juiste exemplaar. Ze worden zeldzaam.

Voordelen:
- 6 plaatsen, dus er kunnen altijd 1-2 vriendjes mee.
- Prima kofferbak ruimte, wat een groot voordeel is ten opzichte van een 7-zitter.
- We plaatsen de kinderen zo dat ze elkaar niet de hersens inslaan op de langere stukken. Dat is weer een voordeel t.o.v. van een station.
- meer dan genoeg ruimte voor stoeltjes.
- rijdt heerlijke soepel en stil. 1250 enkele reis was geen probleem afgelopen zomer.

Nadelen
- Ruzie wie er voor mag zitten tussen pappa mamma in:-)
- Verbruik is hoger dan een station

Met drie volwassenen voorin zitten is net te krap, maar komt sowieso nooit voor.

[Voor 18% gewijzigd door maurice_l op 31-10-2018 10:05]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier ook 3 kids gehad. Mijn ervaring is dat het regelmatig voorkomt dat je een extra persoon wilt meenemen. Een schoonmoeder, een oppas of vriendin. Je wilt dus een 6+ persoonsauto hebben. Zo ben ik - tot volle tevredenheid - op een Prius+ uitgekomen. Laadbak wordt overigens vlak als stoelen zijn ingeklapt. De Honda FRV lijkt mij het beste van beide werelden, maar was toentertijd voor mij geen optie. De auto's op je shortlist zijn behoorlijk groot en ik zou proberen goed in te schatten wat de running costs gaan zijn. b.v. een Ford S-Max of een Peugeot 807 zal duurder zijn in wegenbelasting, verbruik en wellicht ook onderhoud dan een Prius+.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RobinHood schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 03:03:

Let bij die units goed op roest & neem geen 1.8 die blokken zijn bende en worden olieboten vroeg of laat.

• bjorn d. j
  • Laatst online: 16-01-2021
mitsubishi outlander ?

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 16:50
Multimac of een FRV inderdaad!
De FRV is erg betrouwbaar mocht het goed onderhouden zijn en kan makkelijk 3-4 ton halen.
Het is wel een honda dus na ongeveer 4000 toeren gebeurt pas wat. :D

Life is too short to drive boring cars

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Wij zelf hebben met 3 kids gekozen in 1e instantie voor een c4 picasso (niet de grand uit 2007). Dat ging prima. We rijden nu een renault grand scenic uit 2007. ideaal die losse stoelen met alle kinderstoelen die we hebben (kids 7, 5 en 2)

Die Honda FRV kende ik niet zeg.. die komt mooi op een shortlist te staan mocht de renault tzt vervangen moeten worden! _/-\o_

[Voor 21% gewijzigd door ProudElm op 31-10-2018 11:33]

• storm229
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 22:31
Toyota Avensis Verso.
Onstelbaar veel ruimte en een super betrouwbare auto.
Mijn vader heeft de auto al ruim 7 jaar, komt uit 2004.
Enige wat er is buiten het gewone onderhoud is vervangen, is de accu.

• GenomDalar1983
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-06 13:54
Ik ken het gevoel, bij ons komt de 4e in februari en komen daarmee een stoel te kort in onze Peugeot 308sw (2015).

Als je voor budget wil gaan en ongevoelig bent voor "status":

Dacia Lodgy (Stepway), met 7 stoelen.

Die van mij (zakelijke lease) wordt in 2019 geleverd (Bi-fuel LPG vanaf fabriek).

[Voor 32% gewijzigd door GenomDalar1983 op 31-10-2018 12:20. Reden: Eerste regel toegevoegd]

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 18:26
Hier ook het probleem van 3 autostoeltjes. Destijds kind van 1 en een tweeling van 0 (inmiddels is de iedereen 1 (en de oudste bijna 2). Dus naast 3 stoeltjes moeten er ook 2 kinderwagens mee waaronder een tweelingwagen.

De mid-size MPV's (scenic, c-max, zafira, etc) hadden net niet voldoende ruimte voor de kinderwagens dus uiteindelijk is het een S-max (2016) geworden. De galaxy/sharan/alhambra vond ik echt teveel een busje, de (nieuwe) espace te onbetrouwbaar. Wilde per-se een jonge auto dus veel meer smaken waren er niet.

Nadelen: ja hij is iets zwaarder dan een andere auto (1 klasse hoger in MRB) en iets minder zuinig

Voordelen: aanschaf is nauwelijks duurder dan de kleinere MPV's maar je krijgt er wel meer ruimte voor terug.

Brandstofverbruik is niet iets waar je je blind op moet staren (denk ik). Als je 15k k/m rijd en verschil 1L/100km is met een kleinere auto dan hebben we het over maximaal 200-250 euro op jaarbasis. Met een gecontroleerde rechtervoet is het verschil kleiner (onze S-max staat op 6L/100) is het verschil nog kleiner.

• seoinage8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 07:00
Hier dezelfde situatie als dvl-2 hierboven noemt. Kind van 2 + een tweeling. Wij rijden nu naar alle tevredenheid een Prius+. Twee maxi cosi's en een autostoel (maxi cosi axis fix) passen prima. Inmiddels alle drie in autostoeltjes.

De tweelingwagen past makkelijk achterin, onze oudste zat niet meer in de kinderwagen (langere afstanden op z'n loopfiets). Voordeel is dat Prius erg zuinig rijdt, zeker voor zijn formaat. Wij halen doorgaans 5.3L/100km.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 18:26
@seoinage8 Is die 100pk in zo'n auto niet wat weinig? Het is toch ook geen lichte auto.

Voor ons was een trekhaak een vereiste - dus de prius was sowieso geen optie :+

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 19:41
Ik ben groot fan van Citroens.

Maar de C8 is helaas een nachtmarrie op wielen. Dan kun je beter voor een goed onderhouden evasion gaan. Maar dan ga je wel heel ver terug in de tijd.

Nogmaals groots Citroën fan maar helaas niet de C8, elektrisch spookhuis op wielen.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:11
Wij hebben een Peugeot Partner (2006 model). Niet de mooiste auto, maar wel praktisch. Citroen en Renault hebben vergelijkbare modellen.

Plek voor 3 kinderzitjes/maxi cosi op de achterbank, 3 losse stoelen lijken dan het handigst. JA (was voor ons ook een vereiste). Volwassenen hebben ook echt de ruimte op de achterbank (zelfs in het midden)
Grote achterbak JA (en voor mij persoonlijk een voordeel is dat je een fiets (in mijn geval vaak een atb of racefiets) rechtop mee kan nemen (als niet het hele gezin mee is)). En in de vakantie gaat onze De Waard tent (Albatros) mee en dan kunnen we nog steeds veel spullen meenemen. De auto is namelijk hoog
Een betrouwbare auto JA (is gebaseerd op een bestelauto en daar is betrouwbaarheid ook een vereiste)
Budget 6 tot 8k (JA (dat was ook ons budget
Kilometerstand tot 125-150k, lager is uiteraard beter (niet altijd) JA (moet kunnen in combinatie met budget)
Airco JA (moet kunnen in combinatie met budget)
Bij voorkeur geen automaat JA (moet kunnen in combinatie met budget)
Een auto die met normaal onderhoud nog een tijdje mee kan JA (moet kunnen in combinatie met budget)
Trekhaak (kan ook later gemonteerd worden) JA (moet kunnen in combinatie met budget)

[Voor 9% gewijzigd door wisselwerking op 31-10-2018 16:19]

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• seoinage8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 07:00
dvl-2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:29:
@seoinage8 Is die 100pk in zo'n auto niet wat weinig? Het is toch ook geen lichte auto.

Voor ons was een trekhaak een vereiste - dus de prius was sowieso geen optie :+
Daar waren wij in eerste instantie ook bang voor, maar valt alles mee. Afgelopen zomer met een volgeladen auto door Duitsland gereden (Hochsauerland) en ondanks de stijgingen/dalingen daar trok de auto het goed. Verwacht niet dat je een andere auto goed kunt inhalen als je x% omhoog rijdt, er is een rede dat er geen trekhaak op zit :).

Voor korte invoegstroken in Nederland is er eventueel een power-modus aanwezig, en dan trekt hij erg goed op. Voor Nederland echt krachtig genoeg.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:14
Bij de Citroen C4 grand picasso kunnen de achterstoelen (van de 7 persoons uitvoering, dus de achterste rij) helemaal vlak in de bodem geklapt worden. Dat was je vraag toch?

Zelf heb ik deze auto. 3 kinderen (10, 15, 16) Twee zoons (15 en 16) kunnen nog wel een half uurtje op die stoelen zitten, als opa en oma eens mee gaan. Voordeel is inderdaad dat 3 kinderen ieder hun eigen stoel hebben. Ik ben aan het zoeken voor wat anders en heb wat voor en tegens voor mezelf op een rij gezet.

VW Touran, had ik hiervoor. Erg vergelijkbaar, maar de VW dealer hier is gewoon niet mee te praten. Stelletje arrogante ballen. Eventueel een VW Sharan zou ook kunnen, die is nog een tikje groter en heeft schuifdeuren.
Renault Espace zou ik met een grote boog omheen lopen. Veel berichten op internet over opgeblazen turbo's enz. Eigenlijk net als in de F1.
Toyota prius Wagon: wel 3 aparte stoelen, maar de middelste is smaller. Dit gaf bij onze kinderen gezeur.
Ford daalt naar mijn mening heel snel in waarde
Peugeot 5008 - zie Renault.
Peugeot 807, veel verhalen op Internet over motorische problemen.
Toyota Verso - Totaal inspiratieloos interieur, echt back to the 80's.

Veel auto's met 1 grote bank in plaats van 3 losse stoelen vallen gewoon af. Koreaans spul ook, en ook Dacia enzo valt niet in de smaak.

Ik ben bang dat ik voor een nieuwere C4 grand picasso moet gaan. Ben benieuwd wat jij kiest.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• hippiepaci
Tof mensen al die reacties, wordt gewaardeerd! Ik zal er een paar uitpikken om op te reageren.
HeAdWaVe74 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:29:
Mag ik vragen waarom een Toyota Verso ontbreekt in de lijst.

Dit is echt een hele ruime auto ( niet de yaris verso dus ) en tevens technisch goede kwaliteit
Waar je met gemak 3 kinderen en een hoop bagage in kwijt kan.

( er is zelfs een 7 zits variant )

https://www.autotrader.nl...tof--benzine/?kmto=100000
De Toyota's uit die link passen niet in het budget :) Heb sowieso geen ervaring met Toyota en zie nu door de Verso bomen het bos niet meer. Aardig wat verschillende modellen. Ik zie een "gewone" Verso, Avensis Verso, Corolla Verso...??? Maar er zitten volgens mij wel modellen bij die interessant zijn.
Rob-T6 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:17:
Ook al aan zitten denken. Is toch wel een hoop geld. Voorkeur heeft nu een andere auto waar ik de komende jaren mee vooruit kan. De huidige Fabia bevalt prima maar daar verwacht ik niet nog jaren mee vooruit te kunnen. Dan investeer ik liever in een nieuwe wagen.
Marber schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:29:
Ik lees dat uiterlijk minder belangrijk is. Multipla’s zijn ruim en breed 😝
Het maakt m'n vriendin niet zoveel uit....maar geen Multipla (letterlijke quote...)
wisselwerking schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:16:
Wij hebben een Peugeot Partner (2006 model). Niet de mooiste auto, maar wel praktisch. Citroen en Renault hebben vergelijkbare modellen.
Niet direct de wagens waar ik aan dacht maar misschien ook een optie.
maurice_l schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:44:
Begin dit jaar stonden we voor hetzelfde dilemma. Drie monsters in de leeftijd van 1,4 en 5 jaar oud.

Erg getwijfeld tussen een grote station (Mazda 6, Toyata Avensis etc) of een 7-zitter(Mazda 5, Toyata Verso etc.) Japans/koreaans had wel de voorkeur vanwege goede ervaringen en betrouwbaarheid.

Later kwam ik de Honda FRV tegen. Een 6-zitter die de Fiat Multivlaai op alle fronten overtreft.
Wij hebben begin dit jaar een Honda FRV 1.8 uit 2008. Trekhaak (1500KG trekgewicht) automaat CC en parkeersensoren. Het was wel even zoeken naar het juiste exemplaar. Ze worden zeldzaam.

Voordelen:
- 6 plaatsen, dus er kunnen altijd 1-2 vriendjes mee.
- Prima kofferbak ruimte, wat een groot voordeel is ten opzichte van een 7-zitter.
- We plaatsen de kinderen zo dat ze elkaar niet de hersens inslaan op de langere stukken. Dat is weer een voordeel t.o.v. van een station.
- meer dan genoeg ruimte voor stoeltjes.
- rijdt heerlijke soepel en stil. 1250 enkele reis was geen probleem afgelopen zomer.

Nadelen
- Ruzie wie er voor mag zitten tussen pappa mamma in:-)
- Verbruik is hoger dan een station

Met drie volwassenen voorin zitten is net te krap, maar komt sowieso nooit voor.
Totaal onbekend bij mij, maar ziet er uit als een geschikte kandidaat. Zeker omdat hij door meerdere mensen genoemd wordt.
Basilange schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:35:
Ik ben groot fan van Citroens.

Maar de C8 is helaas een nachtmarrie op wielen. Dan kun je beter voor een goed onderhouden evasion gaan. Maar dan ga je wel heel ver terug in de tijd.

Nogmaals groots Citroën fan maar helaas niet de C8, elektrisch spookhuis op wielen.
Toevallig ervaring met de C4 grand picasso?
elhopo schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:10:
Bij de Citroen C4 grand picasso kunnen de achterstoelen (van de 7 persoons uitvoering, dus de achterste rij) helemaal vlak in de bodem geklapt worden. Dat was je vraag toch?

Zelf heb ik deze auto. 3 kinderen (10, 15, 16) Twee zoons (15 en 16) kunnen nog wel een half uurtje op die stoelen zitten, als opa en oma eens mee gaan. Voordeel is inderdaad dat 3 kinderen ieder hun eigen stoel hebben. Ik ben aan het zoeken voor wat anders en heb wat voor en tegens voor mezelf op een rij gezet.

VW Touran, had ik hiervoor. Erg vergelijkbaar, maar de VW dealer hier is gewoon niet mee te praten. Stelletje arrogante ballen. Eventueel een VW Sharan zou ook kunnen, die is nog een tikje groter en heeft schuifdeuren.
Renault Espace zou ik met een grote boog omheen lopen. Veel berichten op internet over opgeblazen turbo's enz. Eigenlijk net als in de F1.
Toyota prius Wagon: wel 3 aparte stoelen, maar de middelste is smaller. Dit gaf bij onze kinderen gezeur.
Ford daalt naar mijn mening heel snel in waarde
Peugeot 5008 - zie Renault.
Peugeot 807, veel verhalen op Internet over motorische problemen.
Toyota Verso - Totaal inspiratieloos interieur, echt back to the 80's.

Veel auto's met 1 grote bank in plaats van 3 losse stoelen vallen gewoon af. Koreaans spul ook, en ook Dacia enzo valt niet in de smaak.

Ik ben bang dat ik voor een nieuwere C4 grand picasso moet gaan. Ben benieuwd wat jij kiest.
Is ook wel een mooi ding. Die 2 "extra" stoelen zie ik toch ook wel zitten...

Het blijft lastig :) Voor nu de is dit de short list:
  • Honda FRV
  • C4 grand picasso
  • Ford S-max

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor 8k moet je volgens mij ook een oudere Audi Q7 kunnen halen. Wel ff opletten met de motorisering, het kan wat verbruiken. 4,2 liter V8 ofzo :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ro-Maniak2
  • Laatst online: 02-06 19:55
De Touran (2018) bevalt ons uitstekend met precies dezelfde wensen. Na zeeeeeeer uitgebreid onderzoek van das Freundin, in welke auto eeecht echt echt 3 maxi cosis naast elkaar passen, etc.

• Ro-Maniak2
Ps de 7zitter versie dan dus.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:32
Ps lees de startpost maar eens eerst ;)

• Ro-Maniak2
Scrtz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:27:
[...]

Ps lees de startpost maar eens eerst ;)
Ps 😘

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:04

-tom-562

Oliesjeik

The Eagle schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:45:
Voor 8k moet je volgens mij ook een oudere Audi Q7 kunnen halen. Wel ff opletten met de motorisering, het kan wat verbruiken. 4,2 liter V8 ofzo :9
Meh, dan beter een XC90. Dan zie je er tenminste niet als een crimineel of kamper uit :+ En ze zijn nog enigsinds zuinig (de 2.5T)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:21
Ik heb met 3 kinderen een korte Picasso uit 2008 gereden, een Grand Scenic (5pers) uit 2008 en een C4 Picasso uit 2018. Wat ervaringen:
- 3 losse stoelen zijn ideaal de komende jaren voor je kinderen.
- de bagageruimte van de korte Picasso's is voor ons gezin voldoende geweest. Maar de ruime laadbak van de Gr.Scenic was wel heel fijn.
- De laadruimte van een korte Picasso is praktisch even groot als die van de lange Picasso (want daar zitten die 2 achterstoelen in).
- de Scenic II vanaf 2008 is wel betrouwbaar, het model van voor de facelift niet.
- ik reed met 105 tot 130 pk. Racemonsters zijn het allemaal niet, maar prima mee te rijden.
- groteŕ / sterker kan altijd, maar is ook duurder.
- ik zou voor een 2012 of 2013 Grand Scenic Bose kijken.

Succes!

• gmblom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 17:34
Ik heb mijn 2e Grand C-Max 7 zitter. Eerst met 3, later met 4 kinderen. Ideale auto en een stuk goedkoper dan een s-max.
Twee echte pluspunten: 1) je kunt m als 5,6 (middelste stoel op middenrij ingeklapt) of 7 zitter configureren. 2) schuifdeuren (ideaal met kinderen).
Enige nadeel is geen volledige drie stoelen op de middenrij. Maar ook dat past best.
Voor alles een klasse hoger (s-max, galaxy, c4 Picasso etc) en 7 zitter maakt het voor het ruimteverschil in de kofferbak nauwelijks wat uit.
Mijn voornaamste alternatief was een Renault Grand Scenic, maar die is met name in de hoogte een stuk minder ruim.

[Voor 7% gewijzigd door gmblom op 31-10-2018 23:23]

• HeAdWaVe74
  • Laatst online: 14-11-2022
hippiepaci schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:24:
De Toyota's uit die link passen niet in het budget :) Heb sowieso geen ervaring met Toyota en zie nu door de Verso bomen het bos niet meer. Aardig wat verschillende modellen. Ik zie een "gewone" Verso, Avensis Verso, Corolla Verso...??? Maar er zitten volgens mij wel modellen bij die interessant zijn.
Bij de link heb ik gekozen voor een kilometerstand onder de 100.000
Je gaf zelf al aan dat je 120.000 ook prima vind. ( even de zoek opdracht wijzigen . )

De corolla verso is de verso van 2004-2007/8
Vanaf 2008/9 hebben ze het corolla er af gehaald en gewoon Verso genoemd.

Met jou budget en kilometer stand kan je best een Corolla Verso van 2007 kopen .

https://www.autotrader.nl...?kmto=120000&priceto=8500

[Voor 5% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 01-11-2018 07:39]

iRacing Profiel

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 19:41
hippiepaci schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:24:

Toevallig ervaring met de C4 grand picasso?
Ikzelf vind het een erg mooie auto. Heel goed zicht. Zelf ben ik wel weg van de HDI motoren. Zelfs een 1.6 diesel vind ik heerlijk om mee op pad te zijn (Dat is waarschijnlijk niet een populaire mening, maar voor mij gaat comfort boven sportief).
De grand picasso heeft ook een oleopneumatisch veersysteem achter, heb daar geen ervaring mee maar rijdt nu zelf op traditionele bollen (citroen zweef gedrag) en dat is gewoon prettig zeker na een lange rit.

Ik zou er zeker voor kunnen vallen. Al moet ik toch zeggen dan een ford s-max of een VW touran me toch misschien nog praktischer lijken voor jou met die schuifdeuren. Mijn hart zegt Picasso maar ik denk dat je die twee toch echt moet bekijken.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb ook een Grand C4 Picasso en ben er erg tevreden over. Ik wild eigenlijk geen Franse auto, maar uiteindelijk was deze een van de weinige die binnen ons leasebeleid paste. Dus toch een proefrit gemaakt en de knoop doorgehakt.

Het is een fijne auto om te rijden, de kofferbak is (met de 3e zitrij neergeklapt) enorm en de achterbank zijn drie afzonderlijke stoelen. Mijn kinderen (13,12,7) zitten daar heel ruim.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dvl-2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:29:
De Prius+ heeft 136PK gecombineerd vermogen. Ik vond het ruim voldoende.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

HeAdWaVe74 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:37:
[...]

Bij de link heb ik gekozen voor een kilometerstand onder de 100.000
Je gaf zelf al aan dat je 120.000 ook prima vind. ( even de zoek opdracht wijzigen . )

De corolla verso is de verso van 2004-2007/8
Vanaf 2008/9 hebben ze het corolla er af gehaald en gewoon Verso genoemd.

Met jou budget en kilometer stand kan je best een Corolla Verso van 2007 kopen .

https://www.autotrader.nl...?kmto=120000&priceto=8500
Dit is een prima alternatief, maar ga je voor de Mazda 5 heb je nog het voordeel van schuifdeuren en net iets meer ruimte.

Ik zou als ik TS was eens gaan kijken of het budget flink opgerekt kan worden. Een Prius Wagon hybrid zal je jarenlang plezier van hebben vanwege zijn betrouwbaarheid en ze zijn relatief zuinig. Wel automaat, maar hey is dat nu echt zo'n groot probleem?

Helaas wel volle pot MRB, das wel jammer.

[Voor 16% gewijzigd door Falcon op 01-11-2018 09:24]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vrienden van ons hebben ook goede ervaring met een Toyota Avensis Verso. Nooit geen problemen mee eigenlijk. Volgens mij hebben ze de optie om in de achterbak nog 2 extra stoelen omhoog te klappen.

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16
We hebben zelf overigens erg goede ervaringen met een Fiat Stilo van na de facelift (2006/2007) en rijden nu met veel plezier een Ford Mondeo BA7 van na de facelift (2013'er). Daar passen makkelijk 3 kinderzitjes in, en hij heeft een enorme, man-cave achtige bagageruimte.

Nonsensical line goes here <---

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hippiepaci schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:36:
[...]

Een 7-zitter lijkt qua zitplaatsen wel fijn maar dan ben ik bang om te weinig kofferbak over te houden voor vakantie etc. Daarnaast lijkt het mij gevoelsmatig veiliger als de kids in het midden van de auto zitten en niet direct in de kreukelzone. Maar misschien heb ik het mis :)
Je *hoeft* met drie kinderen niet de achterste twee stoelen structureel te gebruiken, dan heb je juist erg veel baggageruimte. Bovendien kun je creatief zijn, als je maar een van de twee achterste stoelen gebruikt kan er nog veel (buggy!) naast, en past er genoeg op de derde plek op de middelste rij.

Mbt veiligheid: de achterste stoelen zitten voor de kreukelzone. Als je een klap van achtere krijgt dat groot genoeg is om daar doorheen te komen heb je in een 5-zitter achterin ook gewoon een probleem hoor.

Wij hebben nu een Megane Grand Tour (~Golf/Octavia qua formaat), wat met drie kinderen van 2, 5 en 15 marginaal voldoet, maar het staat vast dat de volgende groter moet worden, vooral ook omdat m'n broertje geen vervoer heeft en we nu niets met hem samen kunnen doen als alle kinderen er zijn. Deze Megane rijden we de grond in (5 jaar terug voor EUR 1400 gekocht :') ), wat maar niet wil lukken - maar als het een keer toch de geest geeft, komt er waarschijnlijk een Zafira voor in de plaats.

Soittakaa Paranoid!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:27
Hier ook 3 kinderen. Eerste auto waar ze alle drie in zaten was Ford focus station bouwjaar 2009. Eigenlijk ging dat prima, wel had ik 1 Maxi-Cosi stoel, 1 Rodi stoel en een baby Maxi-Cosi, dat paste net aan omdat de Rodi stoel op een andere plek het breedste was t.o.v. de Maxi-Cosi. Tip is om sowieso bij een babyzaak met je auto allerlei stoeltjes uit te proberen. Tent ging op de trekhaak, dakkoffer wel ook nodig.
Daarna Toyota Auris TS. die was ietsjes krapper in de breedte, maar inmiddels konden de oudste 2 op stoelverhogers.
Nu een Grand C4 spacetourer, ze zijn inmiddels 7, 9 en 11, en dan is een separate stoel op wel fijn. Plus uiteraard handig dat bij feestjes of uitjes er 2 bij passen.
Bottom Line, ook de c segment stations passen prima, beetje zoeken naar juiste zitjes en dan lukt het wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee