Ik ben zeer benieuwd waar je uiteindelijk voor hebt gekozen.
Wij weten sinds kort dat er ook gezinsuitbreiding aankomt waardoor wij (mijn vrouw en ik, mn dochter van 4, zoon van 1) ook op zoek waren naar meer ruimte voor vooral de achterbank want onze Ford Focus Wagon First Edition uit 2005 volstaat dan niet echt meer. Het past, maar is zeer krap op de achterbank met al die autostoelen. Ook willen we het liefste 3x Isofix hebben en dat kan niet in het midden en wordt sowieso nauwelijks aangeboden in auto's van rond 2004 > 2008 die passen in ons budget (tot 8500 euro aanschaf, rekening houdend met inruil van huidige auto voor zo'n 2500-300 euro) en maximaal 80.000/90.000 km en bij merk of Bovag garage (inclusief 6 maanden Bovag garantie). Ook zou het mooi zijn om qua verbruik niet veel hoger uit te komen (je ontkomt er niet aan). Bij de Ford Focus Wagon 1.6 100pk (First Edition) is dit in de praktijk gemiddeld verbruik:7,6 l/100km (1 op 13,1) a 7,9 l/100km (1 op 12,6), Fabrieksopgave:6,7 l/100km (1 op 14,9).
Wij kwamen ook uit op:
*
Toyota Corolla Verso - 3 volwaardige (losse) stoelen achterin en optioneel nog 2 aanvullende stoelen daarachter - prima ruimte kofferbak: 417l - vanaf zo'n 8000 (bouwjaar '04-'06 dus die van voor de facelift van '07) - 129pk (Sol versie) en features: 2x isofix, climate, cruise, elektrische ramen achter en lock, mistlampen, regensensor) is de 1.8VVTi Sol of de Dynamic (parkeersensoren) de betere optie. gewicht auto: 1330 kg. Wegenbelasting: 176 euro p. kwartaal - 58,66 pmnd. Verbruik fabrieksopgave: 7,4l/100km (gemiddeld). De gebruikers reviews zeggen: 1:13 (
hier) / 1:11 (
hier). De auto krijgt veelal lovende reviews over prestaties en degelijkheid van ANWB, Autoweek e.d. De gebruikers zijn over het algemeen ook behoorlijk tevreden. Het deels licht blauwe dashboard (audio, climate gedeelte) vind ik zelf minder geslaagd.
*
Toyota Avensis Verso - 3 volwaardige stoelen achterin (en optioneel ook nog 2 stoelen daarachter) - prima ruimte kofferbak: xl - 150pk (2.0 16v VVT-i Luna 7p versie) en features: airco, elektrische ramen voor en achter - gewicht auto: 1420 kg. Wegenbelasting: 200 euro p. kwartaal - 66,66 pmnd. Verbruik fabrieksopgave: 8,5l/100km (gemiddeld). Aanschafprijs is iets duurder dan de Corolla Verso en als je m al vind voor ons budget dan staat er bijna 140.000km op de teller. Deze weeg 1420kg en de versie die ik zag (jan. '04) had 150pk en koste zo'n 8500 euro en was qua features nu niet bepaald rijk aangekleed.
*
Honda FR-V - 3 volwaardige (losse) stoelen achter én voorin! - prima ruimte kofferbak: 439l - vanaf zo'n 8000 (bouwjaar '04-'06) al zijn ze schaars met een lage km stand - PK: 150pk 2.0 benzine, 125pk 1.7 benzine. De features: 3x isofix! - middelste stoel voor (wel voor oudere kids en stoel moet naar achter geschoven worden), 2 stoelen aan zijkanten achter, climate, cruise, elektrische ramen achter en lock, aux aansluiting, privacy glas achter, dakrails) is de 1.7 of de 2.0 benzine Comfort, Trend (vanaf '07, mistlampen optie) of de Executive (parkeersensoren, mistlampen, regensensor, soms navi) de betere optie. gewicht auto: 1408 kg (2.0 benzine) / 1366 kg (1.7 benzine). Wegenbelasting: 200 euro p. kwartaal - 66,66 pmnd. Verbruik fabrieksopgave: 8,4l/100km (2.0 benzine), 7.5l/100km (1.7 benzine) gemiddeld. De reviews van o.a.
Autoweek en buitenlandse auto review sites zijn behoorlijk goed te noemen al is
de review van Autoweek '07 iets kritischer, echter
de ANWB ('07 versie) is wat kritischer vooral op het punt van verbruik. De
gebruikers zijn vrijwel altijd lovend over kwaliteit en duurzaamheid van de auto.
Wij hebben vorige week een 2.0 benzine uit 2005 met 80.000 km gekocht (belachelijk weinig, NAP, Bovag aangesloten garage). Qua verbruik is hij absoluut niet de zuinigste al zou de 6 bak van 2.0 iets zuiniger kunnen zijn als je bescheiden rijd als is ie op papier minder zuinig dan de 1.7, maar die moet je wel meer op zijn staart trappen om vooruit te komen. Ik las ook in deze gebruikers review van een 2.0 (2005) dat ie toch nog gemiddeld 1:12/13 reed en deze gebruikers review 1:12 (rijksweg gemiddeld 110 rijden - 1:10 (rijksweg gemiddeld 120 rijden) en in deze gebruikers review lees ik ook 1:10. We gaan het meemaken. De Honda's staan erg goed bekend als degelijke auto's zo ook deze. Wij vinden de buitenkant super mooi zeker als je die vergelijkt met de andere genoemde auto's als de Corolla Verso en Mazda 5. De Seat Altea XL is ook fraai. De binnenkant oogt wel wat gedateerd o.a. door dashboard en bekleding stoelen.
*
Mazda 5 - 3 stoelen achterin al zijn dit volgens mij niet 3 volwaardige losse stoelen, wel mogelijkheid in kofferbak extra stoelen - prima ruimte kofferbak: 426l. Features: 2x isofix, Nu ik alleen de berichten hier las ben ik blij dat ik niet eerder ben gegaan voor de 1.8 Executive (1370kg) Mazda 5 die we hadden gezien (inmiddels ook verkocht aan een ander). Wegenbelasting: 200 euro p. kwartaal - 66,66 pmnd. Verbruik fabrieksopgave: 7,9l/100km (gemiddeld).
*
Seat Altea XL - 3 stoelen achterin al zijn dit volgens mij niet 3 volwaardige losse stoelen - prima ruimte kofferbak: 532l - PK: 125 (1.4 TSI Stylance PDC, 1378kg) features: airco, cruise, elek raam achter +voor - gezien voor 8500 (nog excl. garantie/rijklaar met 88.000km en uit 2008!). Wegenbelasting: 176 euro p. kwartaal - 58,66 pmnd. Verbruik fabrieksopgave: 7,8l/100km (gemiddeld).
*
Kia Carens - 3 plekken achterin, geen losse stoelen volgens mij - koffer ruimte prima: 430l - PK: 146 (2.0 CVVT X-TRA) features: airco, elektrische ramen voor+achter. 1450kg. Wegenbelasting: 200 euro p. kwartaal - 66,66 pmnd. Verbruik fabrieksopgave: 8,4l/100km (gemiddeld). Zeer voordelig geprijs bijv. 5750 euro bij eerder genoemd type en nog geen 70.000km op de teller. Echter vinden wij de auto er van buiten en binnen niet uitzien (althans het model/jaren '06 > die binnen ons budget passen) en qua features niet echt rijk uitgerust.
*
Volkswagen Touran - 3 stoelen achterin - koffer ruimte riant: 695l - PK: features: climate, cruise, mistlampen, navi, parkeersensoren, getint glas, elektrische ramen voor+achter - 1427-1499kg (afhankelijk van type) - Wegenbelasting: 200 euro p. kwartaal - 66,66 pmnd (1427kg variant). Verbruik fabrieksopgave: 7,5l/100km (gemiddeld). Prijzen vanaf 8000 euro (90.000km) - (2006 model, 141pk, 1.4 TSI Business). Rijk aangeklede auto met veel features wel in sommige gevallen iets zwaarder. Helaas klinkt
de review van de ANWB een stuk minder.
De meest genoemde auto's (niet de Honda FR-V 1.7 benzine, de 2.0 wel) hebben ook een ketting i.p.v. een distributieriem wat gunstiger is wat ik zoal las/begreep al is niet iedereen het daarover eens. Overigens is het vooral bij aanschaf goed om te weten dat deze riem vervangen is en je kunt weer jaren vooruit.
Ook heb ik nog de Kia C'eed SW (stationwagon), Mazda 6 Sportbreak (stationwagon) en zelfs de Peugeot 308 SW in het vizier gehad. Vooral de Peugeot leek qua specs/prijs/nieuwer bouwjaar '08 interessant en heeft ook 3 volwaardige stoelen achter. Hij is ook ruim 1400kg alleen de ANWB review gaf de doorslag om toch (weer) niet verder naar Franse auto's te kijken. Dit zelfde geldde voor auto's als de Renault (Grand) Scenic, Citroen C4 Picasso. Overigens viel door de reviews ook de Open Zafira Temptation ('08) die overigens ook vrij zwaar is (1495kg).
Zelf hadden we graag met Ford doorgereden aangezien we die al rijden sinds '00 (diverse Focus, Ka e.d), maar de Ford Focus C-Max maakte weinig verschil op de achterbank (oude model '04) en de grotere broers Grand C-Max, S-Max of Mondeo (ook niet volwaardige stoelen achterin) liggen boven ons budget.
[
Voor 20% gewijzigd door
funrider op 06-09-2017 16:09
]