Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Boodschappenlijstje 2 zonnepanelen op schuurtje

Pagina: 1
Acties:

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Hi,

Ik ga beginnen met zonne-energie om te beginnen met 2 zonnepanelen op het schuurtje en een bestaande groep. Beetje knutselen, beetje kijken wat het oplevert, hoe het werkt, nieuwe dingen leren.

Heeft er iemand idee voor een boodschappenlijstje. Het moet vooral leuk blijven, dus vooral goedkoop zijn.

Wat heb ik nodig:

- 2 Zonnepanelen. Wat kunnen jullie aanraden?
- Ik lees verhalen dat het sinds 2015 mogelijk is om tot 2000W te gaan op 1 bestaande gedeelde groep? Wat is hier van waar? Dan kan ik er namelijk zeg 3-4 op leggen.
- Omvormer voor 2 zonnepanelen. B.v. APS YC600Y of kan het nog goedkoper?
- Hoe kan ik deze goedkoop monteren op een dakleren/bitumen single schuin dakje (hout/vlakke ondergrond)? Ik zie in een 2016 topic mensen die met ringetjes de panelen op de houten balken geschroeft heb. Aangezien het dak schuin is, moet ik wel zeker weten dat het echt goed vast zit! Welk montage systeem?
- Heb ik nog spul nodig om zonnepanelen onderling te verbinden, of zitten die kabels bij de zonnepanelen?
- Deze zonnepanelen moeten verbonden worden aan de omvormer? Zitten er doorgaans kabels bij die panelen en/of omvormer? De omvormer bevindt zich zeg max 2 meter van de zonnepanelen.
- De omvormer moet aan het stopcontact. Wat heb ik hiervoor nodig?

Er zijn partijen die dit standaard aanbieden (bv: https://simply-solar.nl/p...met-stekker-complete-set/ ) . Ik heb een paar vragen hierover:

- Dit Simply Solar setje werkt met een stekker dat je in een stopcontact steekt. Dit is toch niet veilig? Stel ik trek die stekker uit het stopcontact en raak die pinnen aan? Hier staat toch gewoon 230V op?
- Is het zelf aansluiten van 2 panelen veilig? Staat er geen hoogspanning op deze panelen bij veel licht?

Alvast bedankt,

[ Voor 5% gewijzigd door traders op 28-08-2019 12:23 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Het leest weg alsof je geen verstand hebt van elektrische installaties. Tijd om dat rap bij te leren of het aansluiten aan een expert over te laten. Hier wat leesvoer over de gevaren: https://www.solar-bouwmar...erken-met-gelijkspanning/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:44
Zo'n Simply-Solar setje is erg makkelijk (hebhemzelfook) voor een doe-het-zelver. Alles wat je nodig hebt zit erbij. Er kan nooit spanning op de pinnen van de stekker staan, want de omvormer (die in dit geval aan je paneel vast zit) moet eerst aangesloten zijn op een net, voordat hij stand-by komt en stroom kan gaan leveren. Let op, je mag maar één zo'n 'stekker setje' per groep aansluiten!
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2006/06/24/max500w/

Ik zou zeggen, open een dialoog met de leverancier. Hij geeft je graag advies over bevestiging en doorvoeren bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door mxhans196 op 28-08-2019 12:41 ]

Deze tekst niet lezen !

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@traders
1x omvormer (waarschijnlijk wil je werken met een micro omvormer met maar 2 panelen)
2x paneel
2x verleng kabel(met stekkers).
2x bevestiging materiaal.
de rest haal je even bij de lokale bouwmarkt. ;)

zoiets dus:
https://www.sun-solar.nl/...s-e514-incl-btw-sunsolar/
de BTW die vraag je even zelf terug, is niet zo moeilijk:
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

maar dit veilig doen is wel een dingetje. ;)
hoewel het echt niet moeilijk of snel gevaarlijk is.
valt wel mee, maar opletten is wel belangrijk.
de DC kabel die van de zonnepanelen komt, die kun je gewoon aanraken als je er een stekker aan zet.
maar nooit allebij de DC kabels tegelijk aan raken, dan verbied je de + en - en gaat er stroom lopen, dit is weer snel dodelijk (met 1 paneel al in theorie).
(in theorie als je de 2 DC kabels bij elkaar houd maak je snel een vlam boog en kun je 2 stukken metaal aan elkaar lassen. >:) )

een ander probleem, dit aansluiten op de meterkast.
die mag niet meer op een gewoon stopcontact. (gedeeld met 500W of 2000W, het mag niet meer.
ik heb het zelf met een steca500 nog wel op de schuur met gedeelde groep.)
je moet een kabel hebben die zonder splitsingen naar de meter kast loopt. (door koppelen mag wel als het perse moet)
en daar moet die op een eigen groep zitten. (hier gebruiken de meesten een 16A groep voor.)
(een uitzondering is de splitsing zoals bij een wasmachine groep.
die schrijf ik verder even niet uit.)
dus helaas je bent wel snel veel geld kwijt voor maar 2 panelen, maar ach hobby mag iets kosten. ;)

(ik weet nu al dat je binnen 2 maanden verslaaft bent aan de PV, ik heb dit al zo vaak hier voorbij zien komen.
eerst een test setjes een paar maanden later licht/ligt zomaar in eens het hele dak vol en nog wil je meer Wp.
begin toch niet aan PV, er is geen weg terug. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Hoe zit dit met de BTW teruggave:

- Kan ik meerdere keren BTW terug krijgen. Ik ga nu de schuur doen, en over 2 maanden het huis of gaat dat dan niet meer omdat ik al 1 keer BTW heb teruggekregen?
- Waarover kan ik BTW terug krijgen? Is dit de panelen, de omvormer, de kabels, en wat m.b.t. de VERZENDKOSTEN ?
Pagina: 1