Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oplevering meterkast 3x 25A, kookgroep op één fase?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13-09 23:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gister heb ik de oplevering van mijn nieuwbouwwoning gehad. Bij de vooroplevering zat de kookgroep van voor onze Siemens IQ700 kookplaat (7.4kW) netjes op een 3 fase krachtgroep.

Meterkast bij vooroplevering

Dit hebben ze later veranderd naar een kookgroep van 2x 16A op één aardlek, welke op één 25A fase lijkt aangesloten. Volgens mij gaat dit straks niet goed komen? Ik vind het sowieso vreemd dat de belasting niet verdeeld is over 3 fases, één fase lijkt nu ongebruikt ?

Meterkast bij de oplevering

Groepslayout

Ik ben benieuwd of ik dit goed zie? Ik wil wel enigszins beslagen ten ijs komen als ik naar de uitvoerder stap ;)

revolution-nl wijzigde deze reactie 28-08-2019 08:27 (12%)

Mission all-electric started | 5kWp solar

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-09 09:18

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Op zich is het vrij standaard dat een kookgroep 2x16A is.
Wat staat er in de technische omschrijving voor je huis? Dit is namelijk gewoon omschreven in de specificaties.

Dat geeft je houdvast bij een eventueel gesprek.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Hann1BaL schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:27:
Op zich is het vrij standaard dat een kookgroep 2x16A is.
Wat staat er in de technische omschrijving voor je huis? Dit is namelijk gewoon omschreven in de specificaties.

Dat geeft je houdvast bij een eventueel gesprek.
Dit staat niet in de technische omschrijving (helemaal niets van de meterkast / groepen etc.) daar heb ik al eerder een opmerking over gemaakt bij de projectontwikkelaar.

Zoals ik het nu zie (ik ben leek op electronica gebied)

De kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7.4kW, op een 25A fase haal ik max 5.8kW, daarnaast zit er ook nog andere (zwaardere) apparatuur op de groep én is er een fase vrij.

Vragen om problemen lijkt mij en ook vreemd dat ze de setup later aangepast hebben.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:09

cactusman

nu met extra naalden

Wat een prutsers... echt iets wat gewoon keurig is alsnog slopen voor iets wat echt ronduit K*T is!

Geen genoegen mee nemen!

Je 1 fase is zo weg als je vol aan het koken bent en bijvoorbeeld stofzuigt op 1 van de andere twee groepen...

euhmmmm

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Een kookgroep is slechts een lapmiddel om een kookplaat welke meer dan 3.7KW gebruikt aan te kunnen sluiten op een standaard Nederlandse 1-fase installatie. Als je al de beschikking hebt over 3-fase heb je deze helemaal niet nodig en zou de apparatuur mooi verdeeld kunnen worden over de drie beschikbare fases.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Raar. Ik zou het sowieso over twee fasen verdelen en het liefst met een krachtgroep voor eventuele toekomstige kookplaten. @Proton_ had hetzelfde bij zijn nieuwbouwwoning dat de 7,4 kW kookplaat op dezelfde fase zat.

Afhankelijk van je kookgedrag zou het geen probleem moeten geven is mijn eigen ervaring. Ik zit met mijn kookplaat van 7,4 kW onder de 16 Ampère thermisch, zit namelijk op 1×16. Er zijn ook zat huizen die een 1×25A hoofdzekering hebben met een 7,4 kW kookplaat :) Maar liever een krachtgroep naar de kookplaat.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06:53
In bijna elk project nieuwbouw kiezen ze voor de goedkoopste oplossing, tenzij je zelf anders hebt aangegeven.
Er staat ergens in de papieren wel wat er standaard wordt opgeleverd, dat zijn ze namelijk verplicht. En 9 van de 10 keer betreft dit het woordje “kookgroep” .
Ik heb bij onze leverancier na tips van tweakers hier gelijk aangestuurd op een krachtgroep. Zeker met een 3-fase aansluiting is dat eigenlijk een must.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Dan wordt mijn vermoeden bevestigd. Bedankt! Ik ga het wel even opnemen met de uitvoerder. Ben vooral benieuwd waarom het tussentijds is aangepast.

Wel slecht dat een een elektrische installatie op deze manier wordt afgeleverd. Enorme overboeking op één fase en 1 ongebruikt laten ;w

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:37
Is het netjes nee, is het gevaarlijk nee, levert het problemen op ook nee.
Er zijn zat huizen waar dit alles op 1 fase zit (25 of 35a)
Wat je beste kan doen is aangeven dat je fornuis een 3 fase aansluiting nodig heeft en dat dit bij vooroplevering al goed zat.
En dan zou ik meteen vragen of ze de tuinkabel op een aparte Alam zetten dan krijg je later geen gedonder ermee met vocht enz.

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:31
Als ik het goed zie zit er bruin-zwart-grijs-blauw in de buis en hebben ze nu grijs als 2e nul gebruikt.
Dat is helemaal slecht en in strijd met de NEN 1010. Als ze niet mee willen werken kun je nog eisen dat ze de draden vervangen door 2x bruin en 2x blauw. Wellicht dat ze dan alsnog eieren voor hun geld kiezen en er een 3 fase groep voor plaatsen (lijkt me voor de installateur veel sneller en dus goedkoper).

mauricej wijzigde deze reactie 28-08-2019 09:11 (0%)
Reden: Typo

• Nieknikey
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19:08
Heb je dit gebrek laten noteren op het proces-verbaal van oplevering?

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:32
Heb je extra betaald voor de 3 fase aansluiting?
Wat is de omschrijving voor de kookgroep waarvoor je extra betaald hebt?

Je kookplaat kan op een 3 fase krachtgroep aangesloten of op een 2x 230 wat tegenwoordig standaard is.
Dat die beide op 1 fase zitten is gewoon prima. Want er mogen 4 groepen achter een aardlek. Een 2 fase groep + 3 groepen mag ook. Dat is wat er gedaan is.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:26
T.E schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:15:
Heb je extra betaald voor de 3 fase aansluiting?
Wat is de omschrijving voor de kookgroep waarvoor je extra betaald hebt?

Je kookplaat kan op een 3 fase krachtgroep aangesloten of op een 2x 230 wat tegenwoordig standaard is.
Een kookgroep 2x16A éénfase is helemaal niet 'standaard'. Het is slechts een functionele oplossing voor installaties waar geen 3-fasen hoofdaansluiting aanwezig is.
Dat die beide op 1 fase zitten is gewoon prima. Want er mogen 4 groepen achter een aardlek. Een 2 fase groep + 3 groepen mag ook. Dat is wat er gedaan is.
Een 2-fase groep |:( Die bestaat niet. Wel een éénfase 2x16A kookgroep. Een héél belangrijk verschil. Wanneer je een kookplaat hebt die op twee fasen werkt (bijvoorbeeld omdat er maar één nul-contact is en er dus geen mogelijkheid is om de Nederlandse kookgroep-aansluiting toe te passen), dan dien je deze aan te sluiten op een krachtgroep waarvan dan één fase ongebruikt blijft.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 21:26
Ivow85 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:53:
[...]
Een kookgroep 2x16A éénfase is helemaal niet 'standaard'. Het is slechts een functionele oplossing voor installaties waar geen 3-fasen hoofdaansluiting aanwezig is.
Helemaal mee eens en zou ik zeker niet accepteren.
[...]

Een 2-fase groep |:( Die bestaat niet. Wel een éénfase 2x16A kookgroep. Een héél belangrijk verschil. Wanneer je een kookplaat hebt die op twee fasen werkt (bijvoorbeeld omdat er maar één nul-contact is en er dus geen mogelijkheid is om de Nederlandse kookgroep-aansluiting toe te passen), dan dien je deze aan te sluiten op een krachtgroep waarvan dan één fase ongebruikt blijft.
Weet niet hoe ik dit moet lezen/opvatten... Hopelijk zitten we op dezelfde lijn.

Bij mij heb ik bijvoorbeeld de MKS599 (2P+2N) van hager zitten. Op L1 en L2 mag dit nu wel of niet volgens jou? Ik heb eerlijk gezegd mij nooit verdiept in de regelgeving omtrent kookgroepen en ben toen tot dit besluit gekomen daar mijn kookplaat 2 apart uitgevoerde N klemmen heeft.

Mijn kookplaat kan niet omgaan met 3 fase maar zo heb ik wel het maximale beschikbare vermogen voor die kookplaat. 2x 230V/16A i.p.v. 'eigenlijk maar' 1x 230V/25A scheelt +/- 1610W plus de verdeling is beter.

Hiervoor zit een driefase aardlekbeveiliging de aansluiting is 3x25A

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 15-09 16:04

Ankh

|Proud dad of Bart

Vraag, heb je een casco nieuwbouw woning? Dus standaard geen keuken? Dan wordt er standaard elektra opgeleverd, heb je tijdens de bouw doorgegeven dat er een aparte groep voor wasmachine/droger moet komen, dan passen ze dat toe (je betaalt 100 euro per stuk ofzo). Als je dus een eigen keuken hebt uitgezocht besteld, krijg je (als je een goede hebt) een tekening waar alles is ingetekend. Die zet je door naar de projectontwikkelaar en die verwerkt dat weer in de plannen. In dit geval is er denk ik niets aangeleverd, want anders hadden ze er rekening mee gehouden.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:32
Ivow85 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:53:
[...]

[...]

idd 1 fase 2x230. Ik doel dat dit standaard wordt uitgevoerd. Tenminste al bij meerdere nieuwbouw woningen van vrienden gezien.

2x230 aansluiting is gemaakt voor 1 fase aansluitingen 35/40A. . Maar zelfs als je 3 fase aansluiting hebt wordt het nog vaak uitgevoerd met 2x16A op 1 fase.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:18
@revolution-nl Gewoon eisen dat die krachtaardlekautomaat weer teruggeplaatst wordt. Kookgroep is een gedrocht voor 1-fase aansluitingen, niet voor 3-fase aansluitingen en al helemaal niet als de hoofdzekering 25A is.

@mauricej Grijs mag als 2e nul in het geval van kabel. Maar ik zie geen blauwe krimpkous / tape... dus hoe het nu zit mag alsnog niet. Bij los VD mag het niet.

Voorbedrade flexbuis is overigens te koop zowel met bruin/zwart/grijs/blauw/geelgroen als met 2xbruin / 2xblauw / geelgroen.
T.E schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:56:
[...]

idd 1 fase 2x230. Ik doel dat dit standaard wordt uitgevoerd. Tenminste al bij meerdere nieuwbouw woningen van vrienden gezien.
Dat wil nog niet zeggen dat het goed is.
T.E schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:56:
2x230 aansluiting is gemaakt voor 1 fase aansluitingen 35/40A. . Maar zelfs als je 3 fase aansluiting hebt wordt het nog vaak uitgevoerd met 2x16A op 1 fase.
Ja, en dat is dus gewoon fout. Erg jammer dat de normcommitee's hier niet wat strenger mee zijn. De kookgroep moet gewoon een sterfhuisconstructie in. Niet langer toestaan bij nieuwe aansluitingen en algemeen verbieden bij 3-fase aansluitingen.
Zeker niet.
Ja, uitval door overbelasting brengt altijd een risico met zich mee. Bijvoorbeeld door een decoupeerzaag die is neergelegd en dan vanzelf weer aan het draaien gaat zodra de hoofdautomaat weer in gezet wordt.
Ja, wel. Oven (16A) + kookplaat (32A) op 25A hoofdzekering gaat gewoon niet goed. Dat 90% de turbo niet durft te gebruiken heeft daar niks mee te maken.
franssnarf schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:05:
Er zijn zat huizen waar dit alles op 1 fase zit (25 of 35a)
In geval van 25A gewoon fout dus.
Wat je beste kan doen is aangeven dat je fornuis een 3 fase aansluiting nodig heeft en dat dit bij vooroplevering al goed zat.
Als dat de weg van de minste weerstand is... ja, doen.
En dan zou ik meteen vragen of ze de tuinkabel op een aparte Alam zetten dan krijg je later geen gedonder ermee met vocht enz.
Als die al apart vertrekt vanuit de meterkast...

• franssnarf
Met een kookgroep is in principe niks mis alleen is het beste als deze op 2 verschillende fases zit en niet op 1.
En ja als je 25a hebt met dit alles gaat ie er sneller uit dan bij 35a, het beste is dan ook om een verzwaring aan te vragen kost dacht ik niks (van 25 naar 35)

En tja als de stroom uitvalt en er stond iets aan kan altijd gebeuren, hetzelfde als iemand de stekker eruit trekt er blijft een risico.
Deze risico moet je dan meteen oplossen door bijvoorbeeld de decoupeerzaag veilig weg te leggen en ervoor zorgen dat het knopje niet ingeduwd is van de vasthoud functie.

En een buitengroep is gewoon altijd verstandig om apart op een alamat te zetten, en tja vele knoppen hem ergens bij de keuken ofz bij want daar kan ie makkelijk naar buiten.
Dit levert meteen de grootste problemen op, maar da's een ander verhaal.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
mauricej schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:10:
Als ik het goed zie zit er bruin-zwart-grijs-blauw in de buis en hebben ze nu grijs als 2e nul gebruikt.
Dat is helemaal slecht en in strijd met de NEN 1010. Als ze niet mee willen werken kun je nog eisen dat ze de draden vervangen door 2x bruin en 2x blauw. Wellicht dat ze dan alsnog eieren voor hun geld kiezen en er een 3 fase groep voor plaatsen (lijkt me voor de installateur veel sneller en dus goedkoper).
Dat doet mij dan denken dat ze geen losse VD gebruikt hebben maar een kabel :?
of ze hebben het wel weer conform 3 fasen bekabeld met VD maar om het dan weer zo te verkloten :N
en als je de grijze netjes blauw maakt, en de zwarte bruin is het volgens mij gewoon weer conform standaard?

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14-09 20:11
ik heb niet compleet alles gelezen maar niet zo lang geleden heb ik hier ook een compleet topic over gemaakt toen ik van 1x35 naar 3x25 ging (zal hem eens zoeken)

hier dus

inductie 7,2 kw over 2 fases verdelen ?

uiteindelijk heb ik een 2x16 op een fase gezet waar ook enkel een buitenstopcontact opzat

het kan maar zo zijn dat de kookplaat niet geschikt was en ze daarom de zaak weer aangepast hebben.

een koopgroep mag niet op twee fases staat me bij (ivm dubbele aardlek) maar moet dan op een 3 fase alamat kookgroep ding ?

verzwaren van 3 x 25 naar 3 x 35 is een fors hoger vast tarief!

Ray wijzigde deze reactie 28-08-2019 19:50 (27%)

• kabeltjekabel
franssnarf schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:28:
Met een kookgroep is in principe niks mis alleen is het beste als deze op 2 verschillende fases zit en niet op 1.
Daar bestaat gewoon de krachtgroep voor..

Met een kookgroep is alles mis; het is een gedrocht wat geen plaats heeft in een nieuwe (3-fase) aansluiting.
En ja als je 25a hebt met dit alles gaat ie er sneller uit dan bij 35a, het beste is dan ook om een verzwaring aan te vragen kost dacht ik niks (van 25 naar 35)
3x25 naar 3x35 kost je per jaar honderden euro's extra..
En tja als de stroom uitvalt en er stond iets aan kan altijd gebeuren, hetzelfde als iemand de stekker eruit trekt er blijft een risico.
Niemand trekt onverwacht de stekker van een inbouwkookplaat er uit.
Deze risico moet je dan meteen oplossen door bijvoorbeeld de decoupeerzaag veilig weg te leggen en ervoor zorgen dat het knopje niet ingeduwd is van de vasthoud functie.
Eerst zorgen dat het probleem niet op kan treden. Geen kookgroep (+ ... + ... ) op 1 fase van 25A
SMSfreakie schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:41:
[...]

Dat doet mij dan denken dat ze geen losse VD gebruikt hebben maar een kabel :?
of ze hebben het wel weer conform 3 fasen bekabeld met VD maar om het dan weer zo te verkloten :N
en als je de grijze netjes blauw maakt, en de zwarte bruin is het volgens mij gewoon weer conform standaard?
Dat zeg ik; bij kabel mag grijs als 2e nul, indien gemarkeerd. Zwart hoef je niks aan te doen, dat is au naturel al fase, net zoals bruin (en grijs).
Ray schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:45:
ik heb niet compleet alles gelezen maar niet zo lang geleden heb ik hier ook een compleet topic over gemaakt toen ik van 1x35 naar 3x25 ging (zal hem eens zoeken)

hier dus

inductie 7,2 kw over 2 fases verdelen ?

uiteindelijk heb ik een 2x16 op een fase gezet waar ook enkel een buitenstopcontact opzat

het kan maar zo zijn dat de kookplaat niet geschikt was en ze daarom de zaak weer aangepast hebben.

een koopgroep mag niet op twee fases staat me bij (ivm dubbele aardlek) maar moet dan op een 3 fase alamat kookgroep ding ?

verzwaren van 3 x 25 naar 3 x 35 is een fors hoger vast tarief!
Noem mij één kookplaat die niet achter een krachtgroep aangesloten kan worden maar wel achter een kookgroep...

• franssnarf
Ik bedoelde met van 25 naar 35 en 1 fase aansluiting deze omzetting kost volgens Enexis niks qua extra kosten en geeft je wat meer ruimte.

@kabeltjekabel een grijze draad mag niet naar blauw omgekleurd worden een blauwe draad moet over de gehele lengte blauw zijn.
Je zult dan 2 blauwe moeten trekken en 2 bruine.

En tja als jij de kookgroep een gedrocht vind is dat aan jou ik plaats ze dagelijks omdat het gewoon makkelijker is, plus er is toch echt niks mis mee als je hem over 2 fases verdeeld.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
franssnarf schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 06:48:
Ik bedoelde met van 25 naar 35 en 1 fase aansluiting deze omzetting kost volgens Enexis niks qua extra kosten en geeft je wat meer ruimte.

@kabeltjekabel een grijze draad mag niet naar blauw omgekleurd worden een blauwe draad moet over de gehele lengte blauw zijn.

En tja als jij de kookgroep een gedrocht vind is dat aan jou ik plaats ze dagelijks omdat het gewoon makkelijker is, plus er is toch echt niks mis mee als je hem over 2 fases verdeeld.
Enexis komt dat echt niet gratis omzetten. Dat de vaste lasten hetzelfde zijn, tsja.
Maar je gaat er wel ff 40-50% in aansluitvermogen op achteruit.

En makkelijker? Het scheelt je 5 minuten? Op iets wat >25jaar moet blijven zitten? Pffff... vroegah had het een plaats toen alle huisaansluitingen enkelfasig waren, bij 3-fasen is het een beunoplossing, ofja eigenlijk geen oplossing. En hem dan op 1 fase aansluiten is fouter dan fout.

• franssnarf
Euhm check ff de Enexis site, als je 1*25 hebt kan je die gratis verhogen naar 1*35.
Qua netwerk kosten blijf je ook in de zelfde groep.

En voor de rest mag ieder de kookgroep vinden wat ie wil zolang hij toegestaan is en makkelijker te plaatsen is wordt hij toegepast.

• BrZ
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:48
Maar dat mag dus niet. De kookgroep wordt gezien als 1 groep die op 1 fase zit achter 1 ALS.

Als je 2 fase wil gebruiken moet je gewoon een krachtgroep gebruiken.

• kabeltjekabel
Totaal niet relevant, TS heeft reeds de meer wenselijke 3x25
Jaja, dus van de kookgroepen jij "dagelijks" aansluit gebruik je nooit kabel?

Kijk overigens eens in NPR 5310:2017, artikel 4.8.3;
De grijs gekleurde installatiedraad of ader mag niet worden toegepast als nulleiding of als
beschermingsleiding. Uitzonderingen op deze regel zijn, onder bepaalde voorwaarden,
— eenaderige kabels (zie 514.3.5 van NEN 1010:2015);
— hulpstroomleidingen (zie 514.3.4 van NEN 1010:2015);
— de aansluiting van een fornuisgroep gevoed uit een eenfasevoeding met een vijfaderige kabel.
In dit laatste geval is het toegelaten de grijze ader in een vijfaderige kabel toe te passen als nulleiding van
een groep, op voorwaarde dat deze aan de uiteinden van een blauwe krimpkous of adertule wordt voorzien.
Een vijfaderige kabel met twee blauwe aders is namelijk niet opgenomen in HD 308 S2.
Een gemakkelijk gedrocht dan...

Verdelen over 2 fasen is al helemaal een gedrocht. De 4-polige ALS heb je dan dus toch al nodig, en daar zitten de kosten in. Vervolgens zorg je er met de kookgroep voor dat platen van 11 kW niet toepasbaar zijn.

Het mooiste is nog wel die 'kookgroep aardlekautomaat' van EMAT; waar per helft aardlekbeveiliging op zit. Dan kom je niet weg met het aansluiten van zo'n Ikea / .. plaat van 7 kW met maar 1 nulgeleider. :)

Kookgroep in 3-fase kast is dus onhandiger, meer ruimte innemend én duurder dan gewoon een 4P aardlekautomaat.

• Ray
BrZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:16:
[...]

Maar dat mag dus niet. De kookgroep wordt gezien als 1 groep die op 1 fase zit achter 1 ALS.

Als je 2 fase wil gebruiken moet je gewoon een krachtgroep gebruiken.
Dat was volgens mij ook precies de strekking van mijn vorige topic. Ik las dan hier ook met verbazing dat het opeens wel over twee fases , dus achter twee als zou mogen.....

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik heb projectontwikkelaar op de hoogte gesteld, ze gaan mijn bevindingen delen met de installateur (die nu op vakantie is). Wordt vervolgt..

Hoop het dat het voor 10 september geregeld is gezien mijn 3 fase laadpaal dan geïnstalleerd wordt, ik wil namelijk geen discussies krijgen omdat een andere partij in de meterkast is geweest.

• VVeld
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 15-09 14:43
Hoi,

Mijn woning word over een paar weken opgeleverd en zo ziet mijn meterkast eruit.

https://m.imgur.com/a/t8CeOig

Ik krijg trouwens ook een IQ700 kookplaat van 7.4kw. Ben overigens een leek met meterkasten, maar heb ook geen 3 fase.
revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:23:
Beste Tweakers,

Gister heb ik de oplevering van mijn nieuwbouwwoning gehad. Bij de vooroplevering zat de kookgroep van voor onze Siemens IQ700 kookplaat (7.4kW) netjes op een 3 fase krachtgroep.

Meterkast bij vooroplevering
[Afbeelding]

Dit hebben ze later veranderd naar een kookgroep van 2x 16A op één aardlek, welke op één 25A fase lijkt aangesloten. Volgens mij gaat dit straks niet goed komen? Ik vind het sowieso vreemd dat de belasting niet verdeeld is over 3 fases, één fase lijkt nu ongebruikt ?

Meterkast bij de oplevering
[Afbeelding]

Groepslayout
[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of ik dit goed zie? Ik wil wel enigszins beslagen ten ijs komen als ik naar de uitvoerder stap ;)

• kabeltjekabel
@VVeld Maak dan de foto net wat lager...

Ik zie een 4-polige hoofdschakelaar. Kan natuurlijk gebrugd zijn aan de onderkant, maar meestal als ze je naaien met 1-fase aansluiting pakken ze de extra euro besparing op de HS ook...

• VVeld
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 15-09 14:43
Ik belde vanochtend met de uitvoerder en die zat toevallig met de elektricien in de keet. Die gaf aan dat het 1- fase is. En dat de kookplaat op 1 groep zit zonder andere apparaten.
Volgens mij kan je dan toch niet op volle vermogen de kookplaat gebruiken. Of heb ik het mis?

Dat is trouwens de foto die ik heb gemaakt. Als leek dus niet alles gefotografeerd 8)7
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 03:34:
@VVeld Maak dan de foto net wat lager...

Ik zie een 4-polige hoofdschakelaar. Kan natuurlijk gebrugd zijn aan de onderkant, maar meestal als ze je naaien met 1-fase aansluiting pakken ze de extra euro besparing op de HS ook...

• kabeltjekabel
7 kW platen wel, 11 kW platen niet aan te sluiten.

En van de 7 kW platen; geen Ikea, geen AEG, geen...
wel Siemens, Bosch, ..

Maak maar eens een foto verder naar onderen. Of vraag anders maar eens waarom ze je naaien met een 1-fase aansluiting (wat je ~300 euro kosten om te laten aanpassen naar 3-fasen) terwijl het voor hun geen cent uitmaakt. (Oke, strikt genomen wel, want dan deugd de kookgroep weer niet :+ ), maar dat is een stuk goedkoper aan te passen dan de netbeheerder te laten komen.

Zeg gewoon dat je een "standaard" aansluiting verwacht... en dat is tegenwoordig 3-fase.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 04-09-2019 01:14 (25%)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
VVeld schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:55:
Ik belde vanochtend met de uitvoerder en die zat toevallig met de elektricien in de keet. Die gaf aan dat het 1- fase is. En dat de kookplaat op 1 groep zit zonder andere apparaten.
Volgens mij kan je dan toch niet op volle vermogen de kookplaat gebruiken. Of heb ik het mis?

Dat is trouwens de foto die ik heb gemaakt. Als leek dus niet alles gefotografeerd 8)7

[...]
Wees blij, één 25a fase ziet er bij mij als volgt uit:

- Kookgroep met een aansluitwaarde van 7400watt zal in de prakijk een lager verbruik zijn, reken op \ 4000watt wanneer niet alle pitten gebruikt worden.
- Badkamer met electrische vloerverwarming van tenminste 2000watt
- Keuken met afzuigkap, + koffiezet apparaat. Bij elkaar zomaar 2500watt
- Wasmachine a 3000 watt

Daarnaast zit de entree, een slaapkamer, en de zolder er ook nog op 8)7
Ze gaan het maar regelen want hier ga ik niet mee akkoord...

revolution-nl wijzigde deze reactie 05-09-2019 21:07 (6%)

• kabeltjekabel
@revolution-nl een verkeerde indeling op 3-fase aansluiting is veel goedkoper (zelf) op te lossen dan afgescheept worden met een 1-fase aansluiting..

Maargoed; je gaat dus ook een krachtgroep eisen?

• Chaos
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Los van alles, ik vind het ook niet kunnen dat er na de vooroplevering nog zonder duidelijke reden dingen uit het huis worden verwijderd. Dingen die klaar zijn zouden ze vanaf moeten blijven, waarom zou je anders nog een vooroplevering doen?

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 15-09 10:26
@kabeltjekabel Vraag aangezien jij goed bekend bent met deze materie: Zou het geen acceptabele oplossing zijn door een extra aardlek op de (nu nog ongebruikte) 3e fase aan te sluiten en daar alleen de kookgroep op aan te sluiten?

• kabeltjekabel
m_rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:36:
@kabeltjekabel Vraag aangezien jij goed bekend bent met deze materie: Zou het geen acceptabele oplossing zijn door een extra aardlek op de (nu nog ongebruikte) 3e fase aan te sluiten en daar alleen de kookgroep op aan te sluiten?
Nee

Je zit dan nog steeds met het niet kunnen aansluiten van 11 kW platen, idem voor 7 kW platen zonder apart 2e nulcontact.

Kookgroep hoort in een sterfhuisconstructie, niet in een nieuwe kast.

• Ray
m_rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:36:
Werkt naar mijn ervaring in de praktijk uitstekend. Doe het zelf ook op deze manier. Ja er zijn (theoretische) beperking zoals hier zojuist genoemd maar door mij dus niet ervaren

Ik was ook , zie mijn aangehaalde topic, in veronderstelling dat het verbruik van de kookgroep veel hoger was. In de praktijk is nu naar 1,5 jaar ervaring de hele overstap die ik heb gedaan niet nodig gebleken....

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 02:39
Hangt natuurlijk af wat je aansluit. Een slap inductieplaatje zal de 25A hoofdzekering niet laten trippen.
Echter een 7400Watt fornuis zal wel een probleem worden.
Ik wil gewoon alles kunnen aansluiten, bovendien is dit niet conform NEN1010 (ontwerpstroom klopt niet) dus gewoon krachtgroep laten opleveren.

Op 2 fases zetten gaat niet omdat je dan 2 bruine draden in 1 pijpje hebt met 400V ertussen, dit behoort dan bruin en zwart te zijn.

Jim423 wijzigde deze reactie 09-09-2019 20:45 (18%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:41:
bovendien is dit niet conform NEN1010 (ontwerpstroom klopt niet) dus gewoon krachtgroep laten opleveren.
Kan je specifieker zijn evt. met verwijzing naar de norm. Altijd goed om achter de hand te hebben mochten er discussies ontstaan.

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:41:
[...]
Op 2 fases zetten gaat niet omdat je dan 2 bruine draden in 1 pijpje hebt met 400V ertussen, dit behoort dan bruin en zwart te zijn.
Klinkt logisch, maar ik zie dat niet direct terug in de norm. Louter dat faseleidingen over de gehele lengte bruin, zwart of grijs dienen te zijn.

Tot voor de laatste wijziging zat er in 5-aderige kabel ook 2x zwart ipv zwart en grijs.
revolution-nl schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:46:
[...]

Kan je specifieker zijn evt. met verwijzing naar de norm. Altijd goed om achter de hand te hebben mochten er discussies ontstaan.
Artikel 433.1

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk dus 25A bij 3x25 met kookgroep er achter)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 10-09-2019 04:22 (34%)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 04:18:
[...]

Klinkt logisch, maar ik zie dat niet direct terug in de norm. Louter dat faseleidingen over de gehele lengte bruin, zwart of grijs dienen te zijn.

Tot voor de laatste wijziging zat er in 5-aderige kabel ook 2x zwart ipv zwart en grijs.

[...]

Artikel 433.1

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk dus 25A bij 3x25 met kookgroep er achter)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding
Ik heb de installateur gesproken, volgens hem is de installatie conform de NEN1010, de projectontwikkelaar stelt dat de installatie conform regelgeving is en vindt (met in ogenschouw van de gelijktijdigheid) deze adequaat en toereikend 8)7.

Ik ben (alweer) heeelemaaal klaar mee met de installatiebranche :r :(
We gaan maar escaleren bij het SWK /VEH ;w

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 06:52
@revolution-nl los van het technische zou ik dit ook voorleggen bij de ontwikkelaar:
Chaos schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:31:
Los van alles, ik vind het ook niet kunnen dat er na de vooroplevering nog zonder duidelijke reden dingen uit het huis worden verwijderd. Dingen die klaar zijn zouden ze vanaf moeten blijven, waarom zou je anders nog een vooroplevering doen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:44:
@revolution-nl los van het technische zou ik dit ook voorleggen bij de ontwikkelaar:

[...]
Volgens de installateur was deze verkeerd geplaatst en bestemd voor een andere woning :F.

• kabeltjekabel
revolution-nl schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:28:
[...]

Ik heb de installateur gesproken, volgens hem is de installatie conform de NEN1010, de projectontwikkelaar stelt dat de installatie conform regelgeving is en vindt (met in ogenschouw van de gelijktijdigheid) deze adequaat en toereikend 8)7.

Ik ben (alweer) heeelemaaal klaar mee met de installatiebranche :r :(
We gaan maar escaleren bij het SWK /VEH ;w
Oooh, gelijktijdigheid over 1 gebruiker gerekend... dat is knap. Wat zit er overigens op die andere drie groepen die nu op dezelfde fase zitten?

Is er, conform artikel 510.4.3 overleg met jou geweest?
510.4.1 In elke betreedbare ruimte in tot bewoning bestemde gebouwen, logiesgebouwen en
woonschepen moeten voldoende contactdozen en aansluitpunten voor verlichting zijn aangebracht om op
veilige en doelmatige wijze de ruimte te kunnen gebruiken.

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben
waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen
gebruik nodig zijn.

510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang
van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
eigenaar/gebruiker van de installatie.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True