inductie 7,2 kw over 2 fases verdelen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28
Hoewel er behoorlijk wat over te vinden is kom ik nergens een (voor mij..) duidelijk antwoord tegen.

De situatie:

momenteel komt er 1 x 35 amp de woning binnen. dit is te weinig aan het worden en ik wil naar 3 x 25. Meterkast is ook al gesplitst met meerder ALS / hoofdschakelaar etc

Echter nu zit de kookgroep van 2 x 16 hager automaat achter een van die ALS en kan dus in theorie de max 32 ampere ook opnemen

In de nieuwe situatie als er dus fase scheiding is kan die groep max 25 amp leveren. In theorie zou je dus bij volledige belasting van de kookplaat de hoofdzekering eruit kunnen jagen (mede omdat de airco daar ook nog achter zit...)

dan kom ik op het punt wat me niet duidelijk is.

kan het / heeft het nut om de kookgroep over twee fase te spreiden ?

de groep is 2 x nul en 2 x fase. Hager fornuis automaat is ook gescheiden.
https://www.elektriciteit...KkvXIlH8qeLhoC0foQAvD_BwE

gaat het dan werken dat ik >

huidig > Fase 1 > ALS > Kook groep plus airco (en buiten stopcontact)

edit. linkje erbij https://elektrohonk.files..._230v_groepenkast_011.png

vervang door

Fase 1 > ALS > Hager automaat > kookgroep linker pitten / plus buiten
Fase 2 > ALS > Hager automaat > koopgroep rechter pitten / plus airco

dan hoef ik enkel een ALS toe te voegen en wat bedrading om te leggen. waarbij ik dus nul en fase gescheiden hou achter de ALS en deze zo gescheiden doorvoer via de automaat naar de kookplaat

in theorie zal de 25 amp wellicht nooit gehaald worden maar de max belasting op de groep is nu iets van 10 KW . praktijk tot nu toe gemeten is 3 kw fornuis en 1,5 kw airco dus ruim in de marge maar ik heb geen zin om na het omzetten naar 3 fases een keer liander te mogen bellen...

Mag ik dus de kookgroep op deze manier over twee fases verdelen ?

@Techneut ik zag jou ook in een ander topic hier wijze dingen over zeggen maar dit is net weer anders. wellicht wat input ?

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 19-01-2018 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 18:09
Nee; maar je airco mag sowieso niet achter de kookgroep.

Je ziet wel vaker een kookgroep op 1 fase, maar er een krachtgroep van maken is netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:08

franssie

Save the albatross

Het kan zeker over meerdere fases, ik heb dat (ik kwam daar achter toen er bij graafwerkzaamheden verderop 1 van mijn 3 fases kapot was gegaan, sommige platen deden het wel sommige niet, mijn kooktoestel ondersteund dus wel meerdere fasen).

Als je toch al naar 3 fases gaat, en het is een kleine moeite om het aan te passen, zou ik het doen. Temeer omdat je bij toekomstige uitbreidingen (warmtepompen etc) niet zo heel erg hoeft te zoeken op welke fase nog wat ruimte zit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
timleferink schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:28:
Nee; maar je airco mag sowieso niet achter de kookgroep.

Je ziet wel vaker een kookgroep op 1 fase, maar er een krachtgroep van maken is netter.
de airco zit ook niet achter de kookgroep maar achter dezelfde ALS

dat je veel ziet dat de hele groep op 1 fase zit klopt. Argument is terecht dat je zelden de 7,2 volledig zal benutten en dat een 25 amp zekering ook wel wat marge heeft. Dus in de praktijk gaat het dan wel goed...meestal.

echter dan ben ik dus 1 fase al 'kwijt' of ik moet bewust andere apparaten niet gebruiken als ik kook. dat deed ik dus ook vandaar dat de airco ook achter die ALS zit.

en dat is precies het punt waar ik dus nu al tegen aan loop met 35 amp. Ik heb daar , voor korte tijd, een paar dagen geleden al 44 amp doorheen gejaagd volgens mijn p1 read out 10200 watt en dat ging een keer goed. maar dat zal niet altijd het geval zijn

het is sowieso al puzzelen vind ik zelf om per ALS / Fase een beetje nette verdeling te krijgen met alle stroomvreters die je verzameld door de jaren heen. Boiler van 2 kw die zomaar aan springt moet je toch wel in gaten houden etc

@franssie er is nog weel verschil tussen een krachtgroep = 3 fases en een kookgroep met twee fases die eigenlijk gewoon 2 automaten naast elkaar is.

vraag is dus kan ik deze twee, eigenlijk wellicht zien als losse apparaten ? (pitten links <> rechts) zonder problemen op 2 fases aansluiten ?

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 19-01-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:33
Ray schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:52:
[...]

@franssie er is nog weel verschil tussen een krachtgroep = 3 fases en een kookgroep met twee fases die eigenlijk gewoon 2 automaten naast elkaar is.
Bij sommige (veel?) kookplaten kun je het apparaat volgens mij instellen of je 'm 2-fasig of 3-fasig wilt aansluiten. Denk dat @franssie daarop doelde. Dan heb je deze last gewoon gelijkmatig verdeeld over alle fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ray ik bedoelde met 'over fases' niet de manier om krachtstroom te krijgen door over fases heen aan te sluiten - maar eigenlijk verdeeld over fases op de 0, dus gewoon 230~V.
Als je je afvraagt of dat echt galvanisch helemaal 100% gescheiden is om het op 2 ALS aan te mogen sluiten, dat kan alleen de leverancier je vertellen denk ik. Normaliter heeft de kookgroep eigen automaten.
Maar wat door @Verwijderd hierboven gezegd wordt hangt het ook van je apparatuur af, misschien toch aan een expert vragen als er verder geen antwoord komt. Maar wat ik uit je originele vraag begreep was dat je het achter één fase weg wil omdat het van 35A naar 25A per fase gaat, en dat lijkt mij sowieso slim om te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
@franssie waarschijnlijk kan ik de kookplaat wel ombouwen van 2 naar 3 fases alleen geeft dat behoorlijk extra werk

formeel moet ik dan de perilex indeling aanpassen. de kleurcodes van de bedrading (dus opnieuw trekken / oven uitbouwen om erbij te komen...) en moet ik een 3 fasen automaat kwijt in de meterkast en ook de draden er nog naar toe krijgen

error!

als ik zoals ik vermoed gewoon op 2 fases mag werken kom ik precies uit. bel trafo > exit (toch niet meer in gebruikt) extra ALS op die plek en een paar kammen verzetten en automaten verschuiven. Dan is de kast ook bommetje vol.

wellicht ook nog wat ander aanpassingen in de groep indeling maar die moet ik toch maken

wat ik lees is dat je vooral moet zorgen dat je ook de nul achter de ALS weghaalt en die gescheiden houdt. dat is prima. Verder wordt ik er dus niet echt wijs uit of het echt zo 'simpel' is al het lijkt of dat er toch op deze manier narigheid komt , las dingen over ALS die spontaan trippen etc

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 19-01-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ray wat noem jij twee fases? Twee draden op één fase is geen twee fases. Als de kookplaat twee fases ondersteund (dus niet twee draden) dan is er toch geen reden om de derde fase erbij te trekken? Die van mij gebruikt dacht ik ook maar 2 van de 3 fases - als je wil kan ik morgen wel even de Perilex of hoe dat din heet doormeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
@franssie ik heb dus deze situatie

https://elektrohonk.files..._230v_groepenkast_011.png

op de tekening zie je de aansluiting op 1 fase echter

vraag ik dus mag ik de automaat over 2 fases splitsen (uitgaande dat ik vanaf elke ALS een nul en fase aanvoer)

als je eens zou willen meten dan graag natuurlijk. blijft wel de vraag hoe sluit ik het dan goed aan.

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 19-01-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:27
@Ray Om zeker te weten of en hoe je kookplaat op twee of drie fases kan werken, raadpleeg de handleiding! Mogelijk moet er ergens een nulbrug gelegd worden bij de aansluitingen van de kookplaat zelf, je zult wellicht je perilexaansluiting moeten aanpassen en wat draden moeten omwisselen. Hoe dat zit, kun je zelf het beste zien.

Anderzijds, hoeveel vermogen heeft je kookplaat?

Om op je vraag over de automaat meteen antwoord te geven: een kookgroep splits je beter niet over twee fasen - hij is ooit bedacht om op 1x35A toch een kookplaat van 8kw aan te kunnen sluiten. Het beste gebruik je in dat geval gewoon een automaat die 3 fasen + nul kan beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Justin013 ik weet dat de plaat zowel op 2 fases? (lees 2x 16 amp) als 3 kan werken. Hij is nu op 2 aangesloten. Dat wil ik ook zo houden bij voorkeur (zie uitleg iets terug) . en je raadt het nooit .... maar de plaat is 7,2 aansluitwaarde

de hele vraag is dus inderdaad mag die 2 x 16 van twee verschillende fases komen

want ik snap niet helemaal waarom een 3 fases automaat dan anders is dan wat ik nu heb. uitgaande van de huidige aansluiting waarvan het lijkt dat @franssie die ook heeft. of zit die toch wel over 3 fases.... ?

[ Voor 48% gewijzigd door Ray op 19-01-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat dat mag maar ik ben geen installateur en weet niet of een ALS per fase verplicht is, technisch gezien is dat denk ik je vraag uiteindelijk. Het voeden van de platen lukt nu ook dus dat werkt wel.

Maar ik denk dat het wel mag, als ik lees http://www.installatie-gr...veel_gestelde_vragen.html als het spanningsloos raken van de hele installatie je grootste probleem is - je een zaklamp koopt.

Elektrisch maakt het toch geen barst uit? Aarde is de lekstroom en die gaat over alle groepen en fasen heen, het is niet dat er 3 aarpennen geslagen worden bij een 3 fase aansluiting.

Dus een ALS per fase die gewoon meet dat wat erin gaat er ook weer uit komt (meer doen ze niet) en dat gecombineerd met een gewone stop in die ALS, klaar toch?

Vast iemand die een NEN1010 opleiding heeft die hier wat zinnigs over kan vertellen maar zolang de fasen van het fornuis gescheiden zijn (of dat nu 2 of 3 fasen zijn) blijt dat gelijk. Zou het formuis niet zo ontworpen zijn dan heb je eigenlijk nooit een werkbare situatie zodra je meer dan 1 ALS gebruikt?

[ Voor 44% gewijzigd door franssie op 19-01-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@franssie dat is ook mijn gedachte. Wat mis kan gaan wat ik zag dat mensen maar 1 x de nul trekken en die niet splitsen over de twee ALS zodat die verkeerd meten en trippen.

Maar ik lees ook nergens dat wat ik van plan ben vaker toegepast wordt om eerlijk te zijn.

feitelijk zou je 3 x 35 moeten hebben dan speelt dit niet. maarja dat is 700 euro vast recht extra.... lijkt me stug dat er dus geen andere oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ray 1x nul nou voldoende moeten zijn, maar dan wel over beide ALS verbinden. hoogspanningsmasten hebben geeneens een 0 - alleen de drie fasen :)

Dus die 0 is wat mij betreft ook gedeeld en bij jou al zelfs dubbel uitgevoerd, in een 3 fase perilex dacht ik geeneens..
Maar dan wel goed (ver)delen want anders raakt de ALS in de war. Misschien dat inductie vwb verschillende kabellengtes ook nog een rol speelt maar dat mag iemand die er voor is opgeleid beoordelen.

edit:// klopt over wat je over de nul schrijft hieronder inderdaad. Moet dubbel of fors zwaardere draad.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 19-01-2018 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
@franssie die nul moet echt wel dubbel ! Heb daar ergens een goede uitleg van gezien. Bij drie fasen loopt er inderdaad vrijwel niets over de nul maar in dit schema de volle mep. Zou je hem dus enkel uitvoeren krijgt die dus Max 32 amp en dat gaat standaard 2,5 niet leuk vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10 14:17
Je mag je 2 fase kookgroep niet achter 2 1fase ALSen plaatsen. Ook al kan het fysiek wel, het mag niet en is ook gewoon een slecht idee.

Beste gewoon ook voor 3 fase ALSen gaan en de grote verbruikers over de fases splitsen. Dus bijvoorbeeld L1 en L2 voor de kookgroep en L3 voor de airco.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MewBie schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:12:
Je mag je 2 fase kookgroep niet achter 2 1fase ALSen plaatsen. Ook al kan het fysiek wel, het mag niet en is ook gewoon een slecht idee.
<>
Je zal zeker gelijk hebben maar waarom is het een slecht idee? Wil je dat toelichten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10 14:17
franssie schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:35:
[...]

Je zal zeker gelijk hebben maar waarom is het een slecht idee? Wil je dat toelichten?
Het levert onvoorspelbare situaties op.
Stel dat je kortsluiting krijgt tussen de nul leidingen van je kookgroep. Welke ALS tript er, waarom tript de ALS?
Als je kortsluiting krijgt tussen een fase en de nul van de andere "groep", tript een ALS of tript je automaat?

Op het moment dat je een bepaalde splitsing gemaakt hebt mag je het later niet meer combineren.

Beste oplossing is dus een 3 fase ALS met daarachter de fase splitsing.

note: zie net dat in nieuwere NEN1010 dan waar ik mee gewerkt heb kennelijk 3 fase ALSen niet meer mogen voor thuis gebruik met 1 fase automaten. Ik ben het er niet mee eens omdat dat kan resulteren in het maar gebruiken van 1 of 2 fases als je zelf niet weet hoe of wat en je elektricien probeert wat centen te besparen (8 automaten, 2 1fase ALSen bijvoorbeeld). Hoe je kookgroep aan te sluiten wordt ook vakkundig ontweken. :+

edit: NPR5310:2007 zegt kookgroepen alleen op 1 fase of 3 fase aansluiten, niet op 2 fase.
Wat het probleem met 2 fases en ALS ook meteen oplost. :P
Deze fornuisgroep kan worden gevoed uit een éénfasevoeding of uit een driefasenvoeding. Bij een éénfase-
voeding wordt gebruikgemaakt van twee tweeleidingeindgroepen waarbij het uitschakelmechanisme van de
groepsschakelaars of de automaten is gekoppeld. Bij een driefasenvoeding wordt gebruikgemaakt van een
vierleidingeindgroep met een vierpolige groepsschakelaar of vierpolige automaat.
Voor de bedrading van deze eindgroep kan worden gekozen voor draad in buis, voor kabel of voor buigzame
leiding.
Dit alles leidt tot vier mogelijke oplossingen voor het aansluiten van een fornuisgroep:
1) een éénfasevoeding gecombineerd met draad in buis;
2) een éénfasevoeding gecombineerd met kabel of buigzame leiding;
3) een driefasenvoeding gecombineerd met draad in buis;
4) een driefasenvoeding gecombineerd met kabel of buigzame leiding.

[ Voor 31% gewijzigd door MewBie op 20-01-2018 01:07 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Verwijderd

dank voor je input. Zelf ook nog weer ingelezen en ik blijf wat vragen houden

- ik lees oa dat een kookgroep niet perse achter een ALS hoeft. deze zou dus direct op 2 fases mogen ?
https://www.klusidee.nl/F...a-aansluiting-t95416.html

los van het feit of ik dat zou willen nog het volgende

- gebruikelijk is dus ook in de NEN dat de kookgroep op 1 x 25 amp fase mag komen. Hoewel dus 25 amp in theorie gewoon te weinig is aangezien de aansluitwaarde 32 amp is. Dat snap ik ik dus totaal niet. Ja ik lees dat die 25 wel een overhead heeft en dat hij mogelijk 1,5 uur 150% moet kunnen toelaten > is dit waar ??? want dat zou het verklaren

kijk dan wissel ik de vaatwasser (niet aan tijdens koken dus) met de airco / verdeel de rest ook netjes mogelijk en klaar. goed ook best nog een klus maar afin

- andere optie is dus een 3 fasen kookgroep. die dan ook direct op de fases ?
https://www.123groepenkast.nl/5305402/abb
of moet ik dan eerst nog weer een 3 fasen ALS (wat volgens jou tekst ook niet meer mag ??) en dan nog weer die automaat erachter ?? dat past in ieder geval niet meer in de huidige kast. en bovendien gebruik ik dan nog steeds maar 2 fases.

dan nog de handleiding vd kookplaat bekeken. daar staat het aansluitschema zo verwarrend in dat ik hoop dat de keukenboer het niet zo heeft gedaan want dan heb ik waarschijnlijk de 0 aan de kookplaat kant gekoppeld en dus maar enkel uitgevoerd :( tenminste dat haal ik uit het schema. Het juiste schema staat er ook maar dan als 400 v uitvoering wat het niet is

http://n.manualretriever....04e9800998ecf8427e&src=15

pagina 27. het lijkt me toch dat als ik het volgende schema heb

de blauwe draad ook gescheiden naar de kookplaat moet. dus volgens het 400 v schema aldus de handleiding. als ik de blauwe samenvoeg kan ik hem nooit dubbel aansluiten (of dat moet in de perilex gedaan zijn bedenk ik me nu maar zou toch totaal niet logisch zijn of???

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 20-01-2018 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:59
Ray schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 09:27:

- ik lees oa dat een kookgroep niet perse achter een ALS hoeft. deze zou dus direct op 2 fases mogen ?
https://www.klusidee.nl/F...a-aansluiting-t95416.html
Er is inderdaad geen enkele aanvullende verplichting om je kookplaat achter een aardlekschakelaar te plaatsen, zoals die wel bestaat voor contactdozen voor algemeen gebruik en lichtpunten in een woning.

Wel zijn de basisregels van de elektrotechniek natuurlijk nog steeds van toepassing en dat houdt onder andere in dat de voeding naar de kookplaat snel genoeg moet uitschakelen als er een sluiting naar aarde op zou treden. Misschien doet je automaat dat al, maar afhankelijk van de aardcircuitweerstand heeft de aardlekschakelaar daar ook een belangrijke rol in.

Heb je enig idee van het netstelsel bij jou thuis? TN of TT? Bij een TT stelsel is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat de aardcircuitweerstand laag genoeg is om de aardlekschakelaar achterwege te laten. Dit zou je dan moeten meten.
- andere optie is dus een 3 fasen kookgroep. die dan ook direct op de fases ?
https://www.123groepenkast.nl/5305402/abb
of moet ik dan eerst nog weer een 3 fasen ALS (wat volgens jou tekst ook niet meer mag ??) en dan nog weer die automaat erachter ?? dat past in ieder geval niet meer in de huidige kast. en bovendien gebruik ik dan nog steeds maar 2 fases.
Afhankelijk van de aardingsweerstand moet ook een krachtgroep dus achter een aardlekschakelaar.

Het wordt afgeraden om vierpolige aardlekschakelaars te gebruiken voor tweepolige eindgroepen, dit geldt natuurlijk niet voor vierpolige eindgroepen.
dan nog de handleiding vd kookplaat bekeken. daar staat het aansluitschema zo verwarrend in dat ik hoop dat de keukenboer het niet zo heeft gedaan want dan heb ik waarschijnlijk de 0 aan de kookplaat kant gekoppeld en dus maar enkel uitgevoerd :( tenminste dat haal ik uit het schema. Het juiste schema staat er ook maar dan als 400 v uitvoering wat het niet is

http://n.manualretriever....04e9800998ecf8427e&src=15

pagina 27. het lijkt me toch dat als ik het volgende schema heb

de blauwe draad ook gescheiden naar de kookplaat moet. dus volgens het 400 v schema aldus de handleiding. als ik de blauwe samenvoeg kan ik hem nooit dubbel aansluiten (of dat moet in de perilex gedaan zijn bedenk ik me nu maar zou toch totaal niet logisch zijn of???
Ik zie maar 1 aansluitschema in die handleiding, op pagina 28. Dit is voor 3 fasen. Hoe het nu aangesloten zit is mij na het lezen van die handleiding niet duidelijk.

Je hebt kans dat beide nuldraden in de kookplaat samenkomen, dan gaat het aansluiten op 2 verschillende aardlekschakelaars dus gewoon niet werken. Naast het feit dat het niet mag.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Xander net toch maar even de keuken deels losgehaald om bij de perilex te komen.

het is even hoe je de pagina indeling bekijkt maar zoals ik het zie staan er wel 3 aansluit opties van de kabels (los van het 3 phasen schema wat in mijn nl handleiding niet eens voorkomt)

de koopplaat / perilex is nu wel degelijk met een 'dubbele nul' uitgevoerd. Maar inderdaad die kan zomaar bij elkaar komen in de plaat zelf. dat had ik natuurlijk net kunnen meten op de perilex stekker.. dammm net alles weer teruggezet :(

ok. alles weer los gehad en gemeten. De nul komt niet samen in de plaat (gemeten op weerstand en die is er niet)

maar blijft dus de conclusie dat het of op 1 fase is zoals nu en accepteren dat het eigenlijk raar is want 32 > 25. dus maar een doosje 25 amp neerzetten voor het geval dat...

of ingrijpend om gaan gooien. plaatsen extra 3 fase ALS en dan nog een keer een 3 fase kookgroep. kabels aanpassen en gokken welk schema uit de handleiding dan goed zou zijn....

dan blijft het natuurlijk ook nog zo dat alles wel 4 polis / 3 fases is maar mijn kookplaat daar hoe dan ook maar 2 fases van gaat gebruiken volgens mijn NL handleiding dan (aarde / nul / l1 / l2) feitelijk zou ik dus de nul kunnen samenvoegen in de meterkast op de 3 fase kookgroep en het zou moeten werken....

Ik puzzel nog even wat het verschil tussen tt en tn is > uitleg gelezen maar kwartje valt niet om eerlijk te zijn...

edit. zit het hele punt hem er dan nu in dat er verkeerd gemeten kan worden doordat er twee losse ALS zijn ipv van 1 die het geheel in de gaten houdt ?? dit terwijl het systeem er achter lijkt op twee losse units zeg maar

[ Voor 56% gewijzigd door Ray op 20-01-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar wonen en verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:14
Je kan speciaal voor de kookplaat ook een 3 fase aardlekautomaat gebruiken. Deze combineerde de aardlek en zekering in een bv https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
wwwFan schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:55:
Je kan speciaal voor de kookplaat ook een 3 fase aardlekautomaat gebruiken. Deze combineerde de aardlek en zekering in een bv https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
kijk! een 3 fasen alamat dus min of meer voor koken gebruiken. Ik neem aan dat die 4 schakelaar een brug hebben dus dan voldoe je inderdaad aan de eisen

blijft dus wel dat je alsnog maar 2 vd 3 fases werkelijk aansluit maar dat lijkt me dan geen probleem ?

even een praktische vraag. Kan ik deze al plaatsen zolang de kast nog 1 fase is ? ik spreid hem dan wel netjes achter de hoofdschakelaar van 3 fasen maar de aanvoer is dan nog 1 fase. werkt hij dan tijdelijk als een normale fornuisgroep ? waarschijnlijk niet vanwege de 1 x nul uitschakeling neem ik aan

praktisch nog wel even een ding gezien de kabel lengte in kast maar goed dat is op te lossen met wat gepuzzel

het is overigens absurd als je alle grote verbruikers op aansluitwaarde optelt (los van een incidentele bladblazer etc) dan kom ik al op 23 kw uit terwijl een 3 x 25 maar tot 17 gaat. Het is dus steeds meer puzzelen wat er wel / niet logischer wijs tegelijk aan kan staan en daar je fases op in te richten...

je zou weer op gas gaan koken :P

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 20-01-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ray schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:18:
@Xander net toch maar even de keuken deels losgehaald om bij de perilex te komen.

het is even hoe je de pagina indeling bekijkt maar zoals ik het zie staan er wel 3 aansluit opties van de kabels (los van het 3 phasen schema wat in mijn nl handleiding niet eens voorkomt)
Plaats hier anders gewoon eens een afbeelding van die aansluitschema's? :? Nogmaals het hele boekje doorgebladerd maar ik zie ze niet.

Wel nog een tabelletje met draadkleuren van het aansluitsnoer, maar niet het bijbehorende aansluitschema (welke draad op welke klem in de kookplaat gaat).
ok. alles weer los gehad en gemeten. De nul komt niet samen in de plaat (gemeten op weerstand en die is er niet)
Dan zou het in theorie misschien nog gaan werken ook met twee verschillende aardlekschakelaars, maar het is nog steeds niet de bedoeling.
maar blijft dus de conclusie dat het of op 1 fase is zoals nu en accepteren dat het eigenlijk raar is want 32 > 25. dus maar een doosje 25 amp neerzetten voor het geval dat...
De hoofdzekeringkast is als het goed is verzegeld, deze zekeringen mag je niet zelf vervangen. Dat doosje zekeringen heb je dus niets aan...
of ingrijpend om gaan gooien. plaatsen extra 3 fase ALS en dan nog een keer een 3 fase kookgroep. kabels aanpassen en gokken welk schema uit de handleiding dan goed zou zijn....
Er is trouwens niets mis mee om een kookgroep zoals je die nu hebt over twee fasen te verdelen, al is het wel wat "raar" / ongebruikelijk. Zo lang deze maar niet achter twee aardlekschakelaars zit.

Dus in principe heb je genoeg aan een 4 polige aardlekschakelaar extra. Of misschien mag je het ding wel zonder aardlekschakelaar aansluiten afhankelijk van de circuitweerstand.
Ik puzzel nog even wat het verschil tussen tt en tn is > uitleg gelezen maar kwartje valt niet om eerlijk te zijn...
In een TN-stelsel krijg je "aarde" geleverd door de netbeheerder, met een extra draad in de aansluitkabel (TN-S) of gecombineerd met de nuldraad (TN-C).

In een TT-stelsel is er bij de woning een eigen aardpen geslagen (of iets opgenomen bij de fundering / heipalen o.i.d.)

Wanneer er in de kookplaat een sluiting naar aarde op zou treden, dient de voeding direct uitgeschakeld te worden (afhankelijk van het stelsel binnen 0,2 of 0,4 seconden). Wanneer dat niet gebeurt zou de behuizing (en verder alles in de woning wat aan aarde hangt tot de kraan in de douche aan toe) onder spanning komen te staan. Een aardlekschakelaar zorgt er sowieso voor dat dit snel genoeg uitgeschakeld wordt.

Een B16 automaat kan in principe ook snel genoeg uitschakelen, maar deze schakelt alleen snel genoeg af als er een foutstroom van 80A gaat lopen. Om een stroom van 80A te laten lopen mag het foutstroomcircuit een weerstand van maximaal 2,875Ω hebben bij een spanning van 230V (wet van ohm, R = U / I).

In een TN-stelsel waar dit hele circuit uit koper bestaat, ga je dat hoogstwaarschijnlijk wel halen. In een TT-stelsel is de overgangsweerstand tussen de aardelektrode en de wereldbol waarschijnlijk de grootste factor in het optelsommetje wat de circuitweerstand vormt. Daarom zou je bij een TT-stelsel eerst moeten meten of je die 2,875Ω wel haalt. Als dat zo is dan kun je de aardlekschakelaar in principe achterwege laten en de huidige kookgroep direct achter de hoofdschakelaar op twee verschillende fasen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Xander dit 'schema' bedoel ik

kookplaat

er is inderdaad geen ander schema met klemmen op de kookplaat zelf in mijn handleiding. het is dus puur hoe sluit je hem op de perilex aan toch ?

ik heb dus nu 'plaatje 3' maar dan over 2 x 16 kookgroep schakelaar. terwijl plaatje 2 de 230 versie zou zijn. echter combineren ze daar dus de nul wat me vreemd lijkt

of houdt dit schema in, afgezien dat ze l1 en l2 benoemen dat is hem helemaal niet op 3 fasen aan kan sluiten (dus ook niet op 2 ?)

gezien de ruimte in de kast overweeg ik dan maar de genoemde 4 polig alamat of ik laat het zoals het is en wissel wel de WP en vaatwasser om. Dan nog blijft het best lastig een goed overzicht te maken van verbruikers die mogelijk tegelijk gebruikt kunnen worden en die weer over de fases te verdelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 20-01-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een elektricien laten komen en er wat geld aan uitgeven? Kost je zo wel veel tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:24:
Misschien een elektricien laten komen en er wat geld aan uitgeven? Kost je zo wel veel tijd!
daar heb je zeker een punt. Echter dit lijkt wel zo basic dat er toch een simpel antwoord moet zijn....

en als ik nog eens naar het plaatje en de tekst kijk staat er ook wel heel duidelijk 'single fase'

kan iemand bevestigen dat alles wat er dan ook onder staat verschillende methoden zijn, maar allemaal enkele fase. maw mijn inductie plaat dus helemaal niet op 3 fases kan , of dus twee zonder problemen.

@Techneut wil jij nog eens even meekijken aub ?

geld uitgeven mag ik ook al aan Liander. 240 euro om even twee zekeringen bij te plaatsen en een meter wisselen. Uurtje werk...best snel verdiend. zouden ze daar geen 'zelf installatie pakket' van hebben :P

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 20-01-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
nav mijn topic over het aansluiten van een 7,2 inductie plaat ben ik op het volgende punt aangeland.

overall sluit men zo'n ding dus schijnbaar op 1 fase aan, dus 25 ampere.

echter nu heb ik de keus tussen smeltzekeringen en automaten.

onbevestigd hoor ik dat een smeltzekering vaak wel een uur 150% stroom doorlaat. dus dat zou prima zijn > probleem opgelost. Echter dit kan niemand mij met zekerheid zeggen

Hoe zit dit nu werkelijk ?

Dan is er nog een keuze voor de automaat. Dat is natuurlijk ook praktisch. gaat het toch mis zet je hem simpel zelf weer om zonder op de netbeheerder hoeven te wachten.
Echter hoor ik daar van dat de automaten wel rond de 25 amp schakelen. De kans dat ik dus niet volledig mijn inductie plaat kan gebruiken zonder dat ik vaker zonder stroom zit is groter

tussen de regels door hoorde ik van een installateur dat bovenstaande de reden is waarom 35 amp smelzekering aansluitingen gelijk getrokken worden aan 40 amp automaten.

maar goed alles dus van horen zeggen en niets concreet?

kan iemand met de juiste kennis hier wat uitleg in geven ?

Hoe krijg ik nu het meeste vermogen uit een enkele fase zonder onderbreking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-10 15:47
@Ray
Topics gemerged, zo blijft je zoektocht naar je inductie-aansluiting mooi bij elkaar. ;)

Hier zit de inductieplaat achter een kookgroep (hoofdzekering is 1x40A), groep is denk ik 2x16A.

[ Voor 36% gewijzigd door Señor Sjon op 24-01-2018 16:00 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Señor Sjon ik had hem juist apart gemaakt omdat ik hier niet meer verder kwam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-10 16:43

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Even los van alles, je weet wel dat je met 3x 25A aanzienlijk meer vastrecht gaat betalen? Volgens mij schieten je energiekosten zo met 60 euro per maand omhoog door deze aanpassing die je wilt doen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ray
NeFoRcE schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:19:
Even los van alles, je weet wel dat je met 3x 25A aanzienlijk meer vastrecht gaat betalen? Volgens mij schieten je energiekosten zo met 60 euro per maand omhoog door deze aanpassing die je wilt doen.
vastrecht blijft gelijk. pas bij 3 x 35 gaat je vastrecht omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ray schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:17:
@Señor Sjon ik had hem juist apart gemaakt omdat ik hier niet meer verder kwam....
Dan is het niet de bedoeling om telkens nieuwe topics over hetzelfde 'basis'probleem te maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:06
Ray schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:46:
nav mijn topic over het aansluiten van een 7,2 inductie plaat ben ik op het volgende punt aangeland.

overall sluit men zo'n ding dus schijnbaar op 1 fase aan, dus 25 ampere.

onbevestigd hoor ik dat een smeltzekering vaak wel een uur 150% stroom doorlaat. dus dat zou prima zijn > probleem opgelost. Echter dit kan niemand mij met zekerheid zeggen

Hoe zit dit nu werkelijk ?

Dan is er nog een keuze voor de automaat. Dat is natuurlijk ook praktisch. gaat het toch mis zet je hem simpel zelf weer om zonder op de netbeheerder hoeven te wachten.
Echter hoor ik daar van dat de automaten wel rond de 25 amp schakelen. De kans dat ik dus niet volledig mijn inductie plaat kan gebruiken zonder dat ik vaker zonder stroom zit is groter

tussen de regels door hoorde ik van een installateur dat bovenstaande de reden is waarom 35 amp smelzekering aansluitingen gelijk getrokken worden aan 40 amp automaten.

maar goed alles dus van horen zeggen en niets concreet?

kan iemand met de juiste kennis hier wat uitleg in geven ?

Hoe krijg ik nu het meeste vermogen uit een enkele fase zonder onderbreking ?
Hier sinds kort een inductiekookplaat aangesloten op een 'kookgroep' dus 2x 16A. Als je gaat meten zul je zien dat die 7.2 KW de plaat alleen gebruikt als je 2 pitten op boost hebt staan. Hoe lang doe je dat? 3 minuten? Dat kan de 25A automaat wel hebben.

40A automaat is inderdaad gelijk met 35A smeltzekering. maw; een smeltzekering vliegt er later uit dan een automaat. een smeltzekering kun je enkele minuten, als je het rustig opbouwt wel 200% overbelasten.

Als ik jou was zou ik de kookplaat laten zitten zoals ie zit en 3x 25A automaten laten plaatsen. Ga even proefdraaien, als een automaat eruit vliegt heb je die zo weer ingeschakeld. Doe ook vooral de andere verbruiker die je achter deze fase wilt gaan gebruiken erbij en zie waar het schip strand.
Ik verwacht dat die 25A zekering er nooit uitklapt.
Als dat wel zo is, dan de kookplaat netjes verdelen over de 3 fases zoals eerder in het plaatje staat.

[ Voor 6% gewijzigd door wmeester op 24-01-2018 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@Ray Ik heb hier ook 3 fase maar de inductieplaat gewoon achter een enkel fase kookgroep gezet. Nog niet erg lang in gebruik, maar het lijkt me niet echt een probleem. Misschien dat je hem even piek belast met een booster ofzo, maar het valt allemaal wel mee.

Handleiding omschrijft duidelijk verschil tussen enkelfase (nul gecombineerd) en 2 fase (met aparte nul lijnen) of 3 fase. In dat geval zou ik het inderdaad achter een Alamat doen, zodat je alles in 1 hebt.
Maar dat betekende voor ons weer een groepenkast uitbreiding en meer kosten, dus niet gedaan.

Ik heb hem wel op een fase waar verder niet zoveel op zit. Wel wat groepen, maar geen grote belasting.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:06
!null schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:41:
@Ray Ik heb hier ook 3 fase maar de inductieplaat gewoon achter een enkel fase kookgroep gezet. Nog niet erg lang in gebruik, maar het lijkt me niet echt een probleem. Misschien dat je hem even piek belast met een booster ofzo, maar het valt allemaal wel mee.

Handleiding omschrijft duidelijk verschil tussen enkelfase (nul gecombineerd) en 2 fase (met aparte nul lijnen) of 3 fase. In dat geval zou ik het inderdaad achter een Alamat doen, zodat je alles in 1 hebt.
Maar dat betekende voor ons weer een groepenkast uitbreiding en meer kosten, dus niet gedaan.

Ik heb hem wel op een fase waar verder niet zoveel op zit. Wel wat groepen, maar geen grote belasting.
Maar heb jij ook 3x 25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Ja

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Señor Sjon schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:27:
[...]

Dan is het niet de bedoeling om telkens nieuwe topics over hetzelfde 'basis'probleem te maken. ;)
het probleem gaat wel verder dan alleen de kookgroep. mijn versterker kan ook 6 kw opnemen. Totaal heb ik bijna 30 kw aan verbruikers als alles aanstaat en is een 3 x 25 'maar' 17 kw

de essentie van mijn vraag is dan ook

a. is het zo dat een smeltzekering een bepaalde marge heeft ? zoja hoeveel is dit ongeveer en hoe lang houdt hij dit vol ?

b . hoe zit dit met een zekering automaat

nou weet ik dat je daar onderling ook weer verschillende karakterestieken in hebt maar even het basis spul wat liander in je meterkast stopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ray schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:46:
Krijg je die keuze van de netbeheerder dan? Bijzonder. :) De meeste gaan niet zomaar ombouwen van smeltpatronen naar automaten als daar geen reden toe is. Zitten er nu smeltpatronen dan draaien ze meestal gewoon 3 smeltpatronen erin en daar mag je het dan mee doen.

De uitschakelkarakteristiek kun je gewoon opzoeken in grafieken.

Voor automaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ymp6H7Qr9y6p1nrvqbJXWcFt/full.jpg
De automaten die een netbeheerder plaatst zijn meestal C.

Voor smeltpatronen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8OQ1Fr4YwE330nfmV4wv53iu/full.png

Bij een stroom van 37,5A (+50%) kán een C25 automaat al na 40 seconden uitschakelen, maar hij zal zéker binnen 500 seconden (ca. 8 minuten) uitschakelen. De ene automaat is de andere niet (verschillend fabrikaat etc.), iedere automaat die binnen die bandbreedte uit de grafiek valt voldoet.

Als je diezelfde stroom in de grafiek van het smeltpatroon afleest dan kom je buiten de grafiek terecht. :+ Als je de lijntjes in je hoofd een beetje doortekent dan kom je volgens mij bij zo'n 5000 seconden (ca. 1 uur 23 minuten) uit. Ook smeltpatronen kunnen onderling iets verschillen, zeg maar de aanspreekstroom + of - 10% ofzo. Maar een uur met 50% overbelasten ga je dus wel redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Xander super, dit is precies wat ik weten wilde!

ik kan inderdaad kiezen (liander) , automaten is 90 euro duurder bij het omzetten maar dat is te overzien

echter met jou informatie is het duidelijk dat ik gewoon voor smeltzekeringen ga denk ik omdat zelfs na zorgvuldig verdelen een fase geruime tijd tegen de 7kw voor de kiezen gaat krijgen (wasmachine / droger / airco bijvoorbeeld) effectief heb ik dan zeg maar een uur 3 x 35 beschikbaar :9~

de marges bij de automaten zijn ook wel dermate ruim dat het bijna niet denkbaar is om hem eruit te krijgen, en natuurlijk kan je hem dan simpel resetten maar met een smelt zekering verwacht ik helemaal geen probleem

waarvoor zou je trouwens zelf kiezen en waarom eventueel ?

[ Voor 46% gewijzigd door Ray op 24-01-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:16
Zo simpel werkt het natuurlijk niet, wanneer jij een 25A smelt telkens met 30A of 35A gaat belasten voor enige langere slaat hij een gegeven moment door, dit komt omdat de draad langzaam opbrand. Dus je kan inderdaad zonder problemen een half uur met 50% overbelasten (stop zal dan warm worden) maar doe je dit telkens kun je Liander bellen om voor te komen rijden. Je moet je faseverdeling zo maken dat apparaten die tegelijkertijd aanstaan (zoals je wasmachine/wasdroger/airco/computers/quooker etc) goed verdeelt zijn met niet meer dan 5,7kW-6kW per fase. En dus niet simpelweg naar het opgenomen vermogen kijken en verdelen. Het zal niet zo zijn dat je 30 kW aan verbruikers tegelijkertijd aan hebt staan. De automaat kun je ook maar beperkt opnieuw aanzetten voordat hij versleten is dus mocht je echt niet uitkomen zou ik adviseren apparatuur slim aan te zetten. Zo laat ik mijn vaatwasser 1 uur uitgesteld starten zodat hij niet tegelijk draait met de wasmachine+wasdroger.

Het topic is wat onoverzichtelijk geworden echter is het nooit de bedoeling om een 7,2kW plaat 2 fasig dan enkelfasig aan te sluiten op de 1x25A hoofdstop. Zoals Xander zegt, alamat 3+N of 4P 16A achter de hoofdschakelaar en dan 2 fase + nul + PE of het liefst 3 fase + nul + PE bedraden naar de Perilex/aansluitdoos. Dan met 2 fase + nul + PE flexibel naar je plaat. Wanneer je 3 fases bedraad naar de Perilex/aansluitdoos blijft daar dan 1 ongebruikt. Dat is voor als je naar een 3 fase plaat overstapt (11kW).

[ Voor 41% gewijzigd door Jim423 op 24-01-2018 21:11 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Jim423 het is dan helaas niet anders... 3 x 35 amp is 700 euro per jaar duurder

en was het maar zo simpel om binnen die 5,7 te blijven zonder 'beperkingen'

simpel voorbeeld. wasmachine en droger samen 5 kw. dan kan ik op die fase in feite al niet meer de keuken boiler van 2 kw kwijt of geen warm water pakken als de andere aanstaan (maar ook die springt soms spontaan aan natuurlijk)

1 fase al kwijt voor koken. denk wellicht de vaatwasser daarop. dus niet vaatwassen tijdens koken. dat is te doen

nou dan hebben we nog de warmtepomp max 2,7 kw die zomaar aan kan springen, koffie 1,5 kw / waterkoker 2 kw , airfryer 1,3 , oven / magnetron 2,2 > ook al ruim over de 5,7

dan moet ik op een fase nog elektrische vloerverwarming kwijt van 1.8 kw en mijn audio / plasma die ook zomaar > 2 kw wil consumeren

dan vergeten we voor het gemak het normale verbruik zoals verlichting / stofzuiger / diverse computers /etc

ik heb een compleet excel blad als een legpuzzel maar ontkomt er niet aan dat elke fase in theorie ruim boven de 5,7 uitkomt in normaal denkbare situaties

en dan wil ik nog een keer van het gas af voor verwarmen......

heb bij de netbeheerder dit ook neergelegd en gevraagd om uitleg waarom het vastrecht voor 3 x 35 ruim 700 euro meer moet zijn. Ik betaal immers al voor het verbruik en de infrastructuur is er gewoon (voor meer ook nog wel) bovendien kan een standaard bovenkast dit ook prima aan (meestal 3 x 40 hoofdschakelaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Ray schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:16:
mijn versterker kan ook 6 kw opnemen.
Hoe heb je dat ding eigenlijk aangesloten? Niet met een normale stekker op een normale eindgroep als het goed is.

6kW voor een versterker? :') Ik heb daar ernstig mijn twijfels bij.
Ray schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:10:
@Xander super, dit is precies wat ik weten wilde!

ik kan inderdaad kiezen (liander) , automaten is 90 euro duurder bij het omzetten maar dat is te overzien
Netjes. :)
waarvoor zou je trouwens zelf kiezen en waarom eventueel ?
Ik zou voor die kleine meerprijs voor de automaten kiezen. Zelf te resetten, zelf de mogelijkheid om de hele installatie spanningsloos te maken als je aan de groepenkast wilt werken. Ik zie er wel voordelen in.

Ik zou de installatie echter ook zo aanleggen dat die 3x25A niet overbelast wordt, dus het 'nadeel' heb ik dan geen last van. Bij een 3 fasen aansluiting zou het voor mij dan ook een no-brainer zijn om de kookplaat over 2 of 3 fasen te verdelen.
Ray schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:13:
simpel voorbeeld. wasmachine en droger samen 5 kw. dan kan ik op die fase in feite al niet meer de keuken boiler van 2 kw kwijt of geen warm water pakken als de andere aanstaan (maar ook die springt soms spontaan aan natuurlijk)
Die apparaten zitten natuurlijk ook niet altijd aan hun maximale vermogen. Een wasmachine pakt dat maar even, tijdens het verwarmen. De kans dat 3 apparaten tegelijkertijd hun volle vermogen verbruiken is erg klein.

Daarom rekent men in een woning ook minstens met een gelijktijdigheidsfactor van 0,6.
heb bij de netbeheerder dit ook neergelegd en gevraagd om uitleg waarom het vastrecht voor 3 x 35 ruim 700 euro meer moet zijn. Ik betaal immers al voor het verbruik en de infrastructuur is er gewoon (voor meer ook nog wel) bovendien kan een standaard bovenkast dit ook prima aan (meestal 3 x 40 hoofdschakelaar)
Die infrastructuur is er niet gewoon.

Wanneer jouw hele wijk zou besluiten om naar 3x40 te gaan heeft de netbeheerder een probleem. Enkele gebruikers kan inderdaad wel. Om te zorgen dat de infrastructuur blijft voldoen en niet iedereen massaal een te zware aansluiting aan gaat vragen hanteren ze dergelijke tarieven.

[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 24-01-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt, we zitten in Nederland met een beetje armzalige aansluitingen qua elektra, maar het is wel weer heel betrouwbaar. In de VS is een aansluiting van 100A eigenlijk standaard met een optie naar 200A voor rijtjeswoningen/villa's (220-240V tussen de 2 fases). Het idee loopt nu om mensen die de gasaansluiting buiten gebruik laten stellen 3x35A te geven voor de prijs van 3x25A. Maar met de snelheid van de politiek in Nederland kan dat nog wel even gaan duren, vooralsnog zit je bij Liander aan een ''boete'' wanneer je gasloos wilt.

Je kan nog even met een stekkermeter opnemen wat apparaten daadwerkelijk gebruiken en dit in je Excel zetten, en blijf realistisch, doorgaans zet je niet de Airfryer, waterkoker, koffieapp, magnetron en frituur tegelijkertijd aan. Als een gebruikelijk huishouden dat doet slaat de keukengroep er ook uit :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Xander dank voor je input! echter het is dus best lastig te zorgen dat die 25 grens niet overschreden gaat worden. ook niet als ik de kookplaat over meerdere fase verdeel. Eigenlijk is de puzzel dan nog complexer

mbt de versterker. Ja die kan echt 6 kw opnemen :P dat is ook logisch aangezien er 2 x 4 kva aan ringkernen in liggen. Sinds ik de p1 uit kan lezen weet ik dat ik zelf bij 2kw opgenomen vermogen al bijna het huis wil ontvluchten dus mijn totaal berekening is nog bescheiden te noemen.....

http://krellonline.com/as...AL_SERIES_MANUAL_V982.pdf

vanzelfsprekend de 600 uitvoering.

zit overigens achter een aparte aardlek met een smeltzekering van 20 amp voor motoren direct met 3 x 5,5 mm2 naar de versterker aangesloten

edit. aha het fenomeen gelijktijdigheidsfactor had ik nog niet meegenomen. want inderdaad de pieken zullen normaal relatief kort zijn, echter mogelijk wel langer dan de 40 seconden (tot 8 minuten) voor een automaat.

@Jim423 ik zou ook graag gewoon 3 x 50 amp hebben , gewoon omdat het kan ... Overigens zijn de genoemde waardes redelijk correct. Gemeten als output op de p1 poort van de slimme meter tussen uit en ingeschakeld. Stekker meter heb ik ook wel maar dit was net zo makkelijk

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 24-01-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Da's een flinke. Nog wel iets om rekening mee te houden ook, wanneer je 25A automaten laat installeren heb je kans dat je je versterker moeilijk ingeschakeld krijgt. Je zal waarschijnlijk dan moeten gaan werken met een inschakelstroombegrenzer. Smeltzekeringen hebben hier doorgaans vrij weinig last van omdat die thermisch werken ipv magnetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Jim423 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:33:
Da's een flinke. Nog wel iets om rekening mee te houden ook, wanneer je 25A automaten laat installeren heb je kans dat je je versterker moeilijk ingeschakeld krijgt. Je zal waarschijnlijk dan moeten gaan werken met een inschakelstroombegrenzer. Smeltzekeringen hebben hier doorgaans vrij weinig last van omdat die thermisch werken ipv magnetisch.
daar heb je absoluut een punt! de vorige series van dit model klapten er inderdaad redelijk vol in en waren bijna niet op te starten. vandaar ook de smeltzekering in de bovenkast.

Bij deze serie is daar aandacht aan besteed. Ik heb hem achter een B16 gehad en dat ging goed.

ik overweeg wel deze jongen ook op de kookgroep fase te zetten samen met de vaatwasser. Dus bewust tijdens koken de rest niet aan. Dan heb ik 's avond voor muziek de volledige fase beschikbaar en dan 's nachts of direct na het eten de vaatwasser laten lopen.

maar dan nog 'maar' 2 fases over voor de rest.....

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 24-01-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou investeren in een warmtepompdroger. ;) Want hier met recent Siemensspul kom ik op aansluitwaardes 2.3 kW (wasmachine) en 1 kW (warmtepomp droger). Dat verbruiken ze ook maar heel even (zichtbaar via Toon bv) en dan nog moeten ze dan net tegelijk de verwarming gebruiken.. Rondjes draaien kost niet zoveel energie. Die 2 hebben samen maar één groep nodig. (3.300/230=14,3A). Overigens staan de meeste apparaten stil. Ik denk dat de meest kritische situatie kookplaat + oven + vaatwasser + quooker is. In de toekomst zou daar een warmtepomp voor verwarming bij moeten.

De invoering van het capaciteitstarief heeft de situatie veroorzaakt dat 3x35A relatief duur is.

Pagina: 1