Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bijplaatsen zonnepanelen bestaande configuratie

Pagina: 1
Acties:

• L0ngman
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-06 08:58
Hoi,

ik wil mijn zonnepanelen uitbreiden met 8 stuks om een oost-west situatie te krijgen. Helaas heb ik bij de oorspronkelijke installatie gekozen in mijn ogen voor een (te) krappe omvormer. Na wat te hebben gestoeid met sunnywebdesign kom ik tot onderstaand. Ik krijg een melding dat de omvormer onder gedimensioneerd is. Op zich logisch maar gezien een oost-west situatie niet onoverkomelijk. Kan iemand mij op weg helpen of ik op de goede weg ben of dat ik nog aanpassingen moet doen om de uitbreiding verder te optimaliseren?

config:

SMA 3,6
10* Sunpower 390Wp Oost -65graden 48 graden helling. 2 strings van 5
8 * Jinko 315Wp West 115 graden 48 graden helling 1 string van 8

Een schermafbeelding van de output van sunnydesign lukt mij helaas niet. Daarom even handmatig toegevoegd. Op verzoek kan ik die toesturen.

[ Voor 3% gewijzigd door L0ngman op 27-08-2019 19:56 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Jinko's komen erbij?
Er zijn diverse varianten SMA 3.6, welk type heb jij?

In principe is dit allemaal werkend te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• L0ngman
Hoi Proton,

ik heb de SB3.6-1AV-41.

Klopt de Jinko's komen erbij.

[ Voor 31% gewijzigd door L0ngman op 27-08-2019 21:42 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dus je hebt deze omvormer:
https://files.sma.de/dl/32724/SBxx-1AV-41-BE-nl-10.pdf
met nu 10x deze panelen in een 2x5 aansluiting:
https://www.sunpower.nl/s...on-3-390w-370w-com-nl.pdf
en je wil erbij 8x deze:
https://www.jinkosolar.com/ftp/AU-MKT-315P-72-4BB.pdf (niet zeker, ze hebben ook andere 315 Wp panelen)?

OK, dan werken we met
* Max DC spanning 600V (worst case)
* Max DC stroom 20A (per MPPT, je hebt er twee)

De Sunpowers hebben een openklemspanning bij vorst van ~80V, dus daarom zitten ze 2x5. De maximale stroom is dan 2x ~2x7A = 14A, ruim binnen de specs.
Die kunnen samen op ingang A, want ze hebben dezelfde spanning.
* Hoe zitten ze nu?

De Jinko's hebben een openklemspanning van < 50V, dus dat wordt met 8 in serie minder dan de maximale 600 V, prima dus. Die kunnen op ingang B.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• L0ngman
Ik heb even gekeken. De sunpowers zitten op beide ingangen. Dus 1 string op A en de andere op B.

Begrijp ik goed dat als ik oost ( 3900wp) op ingang A doe en west ( 2520wp) op B, alles veilig is aangesloten? Verwacht je trouwens dat er veel wordt afgetopt op piekmomenten?

De specificaties kloppen trouwens van wat je hebt gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door L0ngman op 28-08-2019 20:01 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik verwacht dat je op jaarbasis enkele procenten misloopt, niet de moeite waard om nieuwe omvormer en nieuwe kabels te leggen. Sunnydesign geeft al een aardige schatting.
@migjes heeft een mooi plaatje hoe oost en west elkaar aanvullen :)

Heb je een spanningslog van, zeg, gisteren van beide MPPTs? Dan kan je zien dat ze prima samen parallel kunnen :)

• L0ngman
met Parallel bedoel je A sunpowers en B jinko’s? Log kijk ik morgen ff naar. De voltage moet lager liggen dan 20A per ingang? Alvast bedankt voor de genomen moeite.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
L0ngman schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:15:
met Parallel bedoel je A sunpowers en B jinko’s? Log kijk ik morgen ff naar. De voltage moet lager liggen dan 20A per ingang? Alvast bedankt voor de genomen moeite.
mm, bijna.
bedoelt word.
2 stringen parallel van 5 panelen serieel van de sunpower op ingang A.
en
maximaal 12X de jinkos op ingang B. (en 8x mag ook)

en voltage lager als 20A, dat word lastig als dat juist de A van ampère is. >:)

(met dit soort antwoorden, hoop ik dat je het door een installateur laat doen, en 1 die iets meer verstand heeft van de zaak als jij, lol, zijn eigenlijk best wel een hoop vouten. ;) )

maar oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
je om 11 uur de oost op zijn top, en pas om 4 uur middags is west op zijn top.
dus een kleinere omvormer is niet zo snel een probleem. ;)

@Proton_
lol ik zag hem vanmiddag, maar dacht dat je alles onder controle had. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:37
Ik zou me niet teveel zorgen maken over aftopping, ik heb hier een noord-Oost, zuid-west opstelling met een hellingshoek van 49. 5400Wp op noord en 3900Wp op zuid.
Dit alles aangesloten op een Sma SB5000 TL 21, waarbij ik nauwelijks last heb van aftopping, slechts enkele momenten wanneer de zon vanachter de wolken vandaan komt.

• L0ngman
@migjes Busted. Electra is niet mijn ding daar ben je achter 🤫. Maar klopt laat het door een ervaren vakman doen. Alleen zou graag van te voren willen weten of het uitbreiden technisch haalbaar is en daarnaast gezonde interesse hoe dit aangesloten moet worden.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@migjes iemand met echte oost/west ervaring werkt altijd beter om iemand gerust te stellen ;)

@L0ngman ik bedoel dat wat nu op ingang B zit, bij ingang A erbij geprikt wordt zodat B vrij is voor je Jinko's.
Met de DC spanningslog (=voltage) van ingang A en B kan ik je laten zien dat daar weinig verschil in zit en je dusweinig tot geen verlies hebt door ze op dezelfde ingang te zetten.

Eventuele schaduw wordt dan ook meteen zichtbaar.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@L0ngman
oke geen elektra achtergrond, maar gezonde interesse.
helemaal toppie . d:)b

maar ook geen kenner van forum's. ;)
geef even aan @Proton_ aan of de aannamens die hij hier doet:
Proton_ in "Bijplaatsen zonnepanelen bestaande configuratie"
helemaal kloppen.
(we zien je gezicht niet dus we weten niet zeker of de aannames kloppen, of dat je het gewoon weg niet weet.)

wees vooral niet te bang voor te veel Wp op de omvormer.
de sunpower in 2 stringen parallel van 5 panelen = oke
dan kun je nog 12x 330W panelen op de 2de ingang hangen als het moet. >:)
omvormer zal dan wel iets aftoppen, maar ach dat is geen ramp.
en je hebt ook nog het oost-west voordeel.
het glas is dan niet half leeg maar half vol. ;)

(mischien zou je beter kunnen zeggen, het bier glas is niet vol met schuim kraag, maar vol tot de rand zonder schuim kraag, net zo lekker dus, maar wel meer bier. :*) )

[ Voor 38% gewijzigd door migjes op 29-08-2019 12:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• L0ngman
De aannames van Proton had ik al op gereageerd in mijn post erna dacht ik. Die waren juist. Heb ze niet gequote. Weet niet hoe dat moet. hahaha.

Bedankt in ieder geval. Ik kan verder
Pagina: 1