Vraag

• mhulsie
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 03-12 19:01
Goedemiddag tweakers!

Even vooraf, dit is mijn eerste post op het tweakers-forum. Dus mocht er iets niet kloppen in mijn vraagstelling of wat dan ook, ik hoor het heel graag!

Ik ben in het bezit van een prachtige C8 Oled van LG. Ik geniet hier enorm van.
Echter stoor ik mij aan een enkele zaak, de zogenaamde black crush.

Momenteel zit ik op de meest recente software (5.10.03). Hierbij ervaar ik black crush in de ISF Expert settings (dark en light room) voor SDR content en in de Cinema Home setting voor Dolby Vision content. Voor HDR10 content gebruik ik de Cinema modus. Hierbij ervaar ik geen black crush. Het is in die modus niet aanwezig, of niet in die mate dat ik het opmerk tijdens het kijken naar content.

De modi zijn gekozen aan de hand van de RTings.com aangeraden calibratie settings.
Daarnaast heb ik voor SDR de brightness op 51 gezet. Dit is de hoogste waarde waarbij de pixels compleet uitblijven bij een 100% zwart beeld.

Daarnaast gebruik ik n.a.v. een tip op AVForums wat gewijzigde waaden in de white balance settings:

Bij 5 IRE: luminance +8
Bij 10 IRE: luminance +6
Bij 15 IRE: lumincance +4
Bij 20 IRE: luminance +2

Dit zou moeten helpen om schaduwdetail beter zichtbaar te maken in donkere scenes. Het helpt zeker, maar nog steeds krijg ik bij het zogenaamde "black clipping test pattern" nr 17 en 18 niet aan het knipperen. (de balken van nr 17 en hoger knipperen bij de juiste zwartwaarden settings).

Aangezien er voor Dolby Vision geen calibratie patterns lijken te zijn heb ik hier nog niets voor kunnen doen. In de vorige versie van WebOS (4.10.55) was de black crush heviger aanwezig bij Dolby Vision en bij SDR content. Ook was er op dat moment black crush bij HDR content. Dus er lijkt vooruitgang te zijn :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik zit momenteel op versie 5.10.03 van de WebOS software.
Ik gebruik een test pattern voor zwartwaarden van AVSHD. Deze speel ik af via de ingebouwde media player van LG, vanaf een usb stick.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals eerder vermeld heb ik de brightness setting op maximaal gezet zonder dat de pixels aangaan.
Daarnaast heb ik de eerder vermelde white balance settings aangepast om schaduwdetail beter zichtbaar te maken.
Dit voelt echter wat onnatuurlijk, en nog steeds zijn nr 17 en 18 niet zichtbaar.

Ik ben erg benieuwd of er anderen zijn die hetzelfde ervaren en of zij hier maatregelen tegen hebben kunnen treffen.
...

Alle reacties

• Anoniem: 1222698
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Welkom

Lees [LG OLED] Ervaringen & Discussie eens door. Is al veel aandacht aan geschonken. Zoekfunctie in dat topic geeft dit: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee