Anatidae schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:36:
[...]
Inderdaad. Dit heb ik heel erg gemerkt toen ik eens HR mocht vergezellen naar een carrière beurs. Ze hebben werkelijk geen idee wat de mensen op de vloer precies doen en welke kennis en vaardigheden je daarvoor nodig hebt. Het was puur een mentale checklist die ze afgingen. WO? Gewenste universiteit? Gewenste opleiding? 3x ja en je mag op gesprek komen.
Dat iemand met net iets andere master van andere universiteit super relevante vakken gevolgd heeft en daardoor interessante kandidaad is snappen ze niet. Past niet in profiel. Vond echt schrikbarend om te zien welke (in mijn ogen) goede mensen ze daardoor heel snel afwimpelde.
Carrièrebeurzen zijn dan ook een soort vulgaire vleeskeuringen.
Bij WO vacatures is het ook raar. Daar is werkelijk de verkeerde studie soms een reden om iemand af te wijzen. "Geen bestuurskunde? Jammer dan!" Een WO papiertje an-sich is in gevallen niet voldoende, het moet ook het juiste zijn.
Om antwoord te geven op de vraag van TS: het grootste verschil tussen opleidingsniveaus is in mijn ogen de snelheid van informatieverwerking en samenvatten/concluderen/deduceren. Zie bij m'n collega's daar de grootste in.
Toch begrijp ik, hoe frustrerend soms ook, ook wel dat bedrijven op basis van papiertje een selectie maken. Als je selecteert voor een baan op HBO/WO niveau, is de kans dat je iemand treft met de juiste verwerkingssnelheid tussen de mensen met HBO/WO groter dan tussen de mensen met een MBO papiertje.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn en er zullen altijd gevallen zijn dat een specifieke kandidaat zonder de juiste papieren, beter gaat zijn in die functien en in het team dan iemand met de juiste papieren, de kans is alleen kleiner.
Sommige bedrijven zijn daar niet mee bezig. Die willen gewoon de juiste kandidaat, kijken verder dan alleen de eerste regels van het CV, nodigen ook mensen uit met een goed verhaal en passende werkervaring. Durven te kijken naar werkelijk niveau. Andere bedrijven niet.
Ik weet ook niet of dat altijd zo slecht is.
Bij sommige bedrijven heb ik het gevoel dat er nogal een titel-cultuur heerst. Pikorde word daar voor een belangrijk deel bepaald door je opleidingsniveau. Grote kans dat je daar zonder HBO/WO al dan niet met meerdere masters, helemaal niet tussen past. Misschien is het in zulke gevallen juist wel beter dat HR op voorhand af wijst, puur vanwege het gebrek aan de gewenste papieren. Beter op basis van brief en CV worden afgewezen, dan worden aangenomen en na een maand doodongelukig zijn omdat er op je word neergekeken door je collega's omdat je de juiste papieren niet hebt.
Dit zagen we laatst erg terug toen collega's die het praktische werk opknappen klaagde over werkdruk. De machines die de werkdruk konden verlichten werden niet gebruikt, want 'niet handig'/'werkt niet goed'/'ben ik niet gewend'/'doe het altijd al zo'. Er moesten maar extra mensen bijkomen. Directie gaf hier geen budget voor. 2 HBO/WO mannetjes zijn letterlijk 10 minuutjes gaan kijken en hebben wat gespeeld met de instellingen. Machines werken nu perfect en werkdruk is minstens 25% afgenomen. Waarom kunnen 2 mannetjes dit in paar min oplossen terwijl de "praktisch geschoolden" liever klaagden dan het daadwerkelijke probleem aanpakken? Ik snap het echt niet
Ik snap het wel. Dit is precies en van dé verschillen tussen mensen met MBO niveau of lager en mensen met HBO/WO niveau of hoger. Uitzonderingen daargelaten, ik ben in mijn leven ongelooflijk beperkte WOers tegen gekomen. Ongetwijfeld verschrikkelijk goed in hun specifieke deelgebied maar niet in staat praktisch en buiten de box te denken. Andersom ook, zat MBOers tegen gekomen waarbij je je in eerste instantie af vraagt waarom ze geen HBO of WO hebbeng edaan.
Maar in de basis, is wat jij beschrijft wel iets wat ik van een HBO/WOer verwacht en niet of minder van een MBOer. (Qua werk- en denkniveau, niet qua papier.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.