Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:51
Beste Tweakers,

Ik wil de Wifi dekking in mijn huis verbeteren en geavanceerder maken. Hiervoor heb ik mijn oog laten vallen op de accesspoints van Ubiquiti. Maar ik heb nog een aantal vragen.

Huidige situatie:
Nu hangt er een pricewatch: Netgear WNDR3700, aangesloten als domme accesspoint, onder de trap, die met moeite de zolder bereikt. Hier wil ik iets aan doen. De dekking beneden is goed (genoeg).
De boel wordt aangestuurd door OPNSense voor DHCP/DNS/VLan's en een Experia Box als gateway.

Wat wil ik:
  1. Goed WiFi beneden en op zolder;
  2. Vlan's: Private/Guest/Domotica(/IpTV?);
  3. 3 SSID's:
    • Private op 5ghz en 2.4 ghz;
    • Guest in iedergeval op 2.4ghz, liefst ook op 5ghz;
    • Domotica op 2.4ghz;
  4. Redelijk overschakelen van het ene accesspoint naar het andere (door de boel goed te configureren zoals staat beschreven in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1878543 );
  5. T.z.t. de experia box helemaal vervangen door de OPNSense (maar dat ligt buiten dit topic);
Mijn idee:
Ik wil beneden een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) hangen, deze moet de woonkamer gaan dekken en als het meezit ook beetje op de eerste verdieping (daar kan ik altijd nog een accesspoint bijplaatsen).
Op zolder zit ik de denken aan een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall, voornamelijk omdat ik daar ook behoefte heb aan een switch(je).

Mijn vragen/twijfels:
  1. Volgens de specs van de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall heeft deze maar 1 antenne, kom ik hiermee in de problemen als ik 3 ssid's over verschillende frequenties wil hebben (ik ga niet meshen, overal ligt tenminste 1 kabel)? En kan ik dus beter de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) nemen?
  2. Heb ik een actieve Unifi Controller nodig, om alles wat ik wil met Vlan's en meerdere SSID's aan de gang te houden? Of alleen tijdelijk (desnoods de app) om de boel te configureren? Aan statistieken heb ik geen behoefte btw.
  3. Als het de netgear lukt om beneden het WiFi te dekken moet de AC-Lite dat toch ook kunnen?
Bedankt alvast voor jullie onmetelijke kennis _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Peter_B op 26-08-2019 22:07 . Reden: fix pricewatch links ]

Discoveries are made by not following instructions.

Beste antwoord (via Peter_B op 27-08-2019 09:33)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

1. De UAP-AC-IW is het in-wall-equivalent van de UAP-AC-Lite, in alle opzichten
2. Nee
3. Mits je hem op de juiste manier installeert (de donut heeft een ander afstraal patroon als de Netgear))

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 18:55
Je zou kunnen kijken naar vlans verzorgd via radius: YouTube: UniFi Radius Controlled VLANs

Je hebt dan maar 2 ssids nodig als ik je overzichtje goed begrijp en je kan het met 1 af als je je domotica netwerk ook 2.4 + 5 maakt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

2. Nee
3. Mits je hem op de juiste manier installeert (de donut heeft een ander afstraal patroon als de Netgear))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:51
Laagheim schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 06:38:
Je zou kunnen kijken naar vlans verzorgd via radius: YouTube: UniFi Radius Controlled VLANs

Je hebt dan maar 2 ssids nodig als ik je overzichtje goed begrijp en je kan het met 1 af als je je domotica netwerk ook 2.4 + 5 maakt.
Ook interessant, daar ga ik me eens verder in verdiepen als ik de boel aan de gang heb. Altijd leuk de boel verder professionaliseren 8)
lier schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:26:
2. Nee
Het missen van die ene antenne op de in-wall heeft dus alleen invloed op multi-user MiMo en single user MiMO. (y)

Met die straal patronen heb je een punt, maar dat is een kwestie van goed monteren, ik ge me hier eens inlezen: UniFi - UAP Antenna Radiation Patterns

Discoveries are made by not following instructions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
Unifi, prima keus, ben er erg blij mee. Voor de woonkamer heb ik de Lite vervangen door een HD. Die bevallen mij net iets beter en met 4 ethernetpoortes kun je dan je tv meuk gewoon bedraad aansluiten.

Voor het dagelijks gebruik is het allemaal niet belangrijk, de lite voldoet op alle vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jantje112 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:47:
Unifi, prima keus, ben er erg blij mee. Voor de woonkamer heb ik de Lite vervangen door een HD. Die bevallen mij net iets beter en met 4 ethernetpoortes kun je dan je tv meuk gewoon bedraad aansluiten.
Misschien is het goed om even te benoemen welke “HD” je bedoelt en waarom die jou beter bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:02:
Misschien is het goed om even te benoemen welke “HD” je bedoelt en waarom die jou beter bevallen?
De HD met vier ethernet poorten...dat kan alleen de UAP-IW-HD zijn...toch!?

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
De inwall HD inderdaad. Bevalt beter omdat deze 4 poortjes heeft en dat is makkelijk om even wat in te pluggen. Plus dat er dan geen ufo aan je dak hangt.

Ander voordeel is dat deze hogere snelheden haalt en als het druk is blijft deze net wat stabieler bij zware belasting. Ik heb deze op een inbouwdoos gemonteerd, met de Nas eraan op een poortje. (deze zat eerst op een inbouwdoos)
Pagina: 1