Betere balans CPU en GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 23:22

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Topicstarter
Ik zoek een?
CPU of GPU omdat ik de balans van mijn systeem wil verbeteren. Ik loop al een tijdje mee maar het overzicht ben ik inmiddels een beetje kwijt geraakt, zeker door de snelle ontwikkeling van AMD op CPU gebied en door de toevoeging van Ray tracing door Nvidia en de bijbehorende prijzen van (vooral) GPU's.

Wat is je budget?
200 a 400 euro

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Op dit moment heb ik een systeem met een Ryzen 3 1300X processor, Asrock AB350M-HDV moederbord, 2 x ADATA 8 GB DDR4 3000 MHz geheugen en een op een Nvidia GTX 960 gebaseerde beeldplank met 4 GB geheugen en een 256 GB NVME ssd van Samsung op PCIe 3.0 x4. Een aantal van die onderdelen staan in mijn inventaris maar die is niet helemaal up to date. Het geheel wordt van stroom voorzien door een redelijk oude FSP 450 W voeding (ook aan vervanging toe ? ).

Ik gebruik de pc om wat te browsen, tekstverwerken, blablabla standaard geneuzel maar ook om te gamen. Nu loop ik tegen de capaciteiten aan van de GPU (denk ik, ik loop al even mee maar de balans ben ik al even kwijt heb ik het idee) in games als Asetto Corsa, ETS2, DIRT Rally, DIRT 2, Asetto Competizione (kan dat ding eigenlijk al helemaal niet aan...). Dit alles op 1080p op een Iiyama 27 " monitor.

Ik hoef niet alles in ultra hoge instellingen, ik hobby game wat en medium instellingen ben ik al snel tevreden mee, veel met een stuurtje dus zeg maar en daar heb ik een Thrustmaster T150 voor die prima voldoet.

Ik heb gekeken naar AMD varianten qua GPU maar die lijken me qua verbruik toch minder interessant, ik twijfel tussen de Nvidia varianten 1650, 1660 of 1660 ti. Ik had een GTX 1050 ti maar die deed het in een aantal titels zoals ETS2 minder dan de GTX 960 dus heb ik die weer in gebruik. Ik merk dus nu dat de GPU vaak 100 % draait en de Ryzen 3 iets heeft van joh doe es rustig... Ik ben zeer benieuwd naar het advies, en uiteraard alvast dank voor de ideeën !!

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Alle reacties

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:42
Ryzen 5 2600 + Radeon RX 570 of Geforce GTX 1660.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 16:28
100% gebruik van de GPU is eigenlijk het ideale geval. 100% gebruik op GPU én CPU komt bijna niet voor, er gaat altijd een limiterende factor zijn, en dan heb je liever dat je je duurste component helemaal benut dan dat die maar half gebruikt wordt. Beschouw je die 100% GPU load als een probleem, of heb je ook effectief te lage framerates? Wat is de doel framerate dan, 60 fps?

Het verbaast me dat je GTX 1050 Ti het minder goed doet in ETS2 dan je GTX 960. De 1050 Ti zou toch zo'n 20% sneller moeten zijn. Het is moeilijk om specifiek voor die game vergelijkende benchmarks te vinden, maar de Youtube filmpjes die ik er van vind, tonen dat beide GPU's meer dan 60 fps op 1080p met hoge settings zouden moeten halen.

Zo te lezen is Assetto Competizione je meest veeleisende game, die zou eigenlijk zelfs op behoorlijk trage GPU's nog moeten werken (minimum systeemvereisten GTX 460 of HD7770, die zijn een stuk trager nog dan je GTX 960 en GTX 1050 Ti). De aanbevolen videokaarten voor die game zijn een GTX 1070 of RX 580, maar aangezien de GTX 1070 ongeveer EOL is (je kunt misschien wel een tweedehandse kopen), zijn de GTX 1660 en GTX 1660 Ti een alternatief, die zitten ongeveer op het niveau van de GTX 1070 en zijn veel goedkoper (als je nieuw koopt). Volgens mij zijn er nog geen racegames met ray tracing aangekondigd, denk niet dat het met dit budget zin heeft om daarnaar te kijken.

Die FSP voeding zou ik wel vervangen nu, kijk hier voor een alternatief: Voeding advies en informatie topic - Deel 34.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 23:22

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Topicstarter
Dat de GTX 960 het beter doet onder ETS2 snap ik eigenlijk ook niet zo goed, ze zouden qua performance ongeveer gelijk moeten zijn maar de GTX 960 houdt de 60 FPS beter vast en ETS2 is wel de meest gespeelde game. In veel situaties waar de GTX960 de 60 FPS haalt gaat de GTX 1050 Ti onderuit naar 50 of lager. Doel is om 60 FPS te halen in de meeste games op 1080p, hoger hoeft het van mij niet.

Kort door de bocht genomen is de GPU dus de bottleneck aangezien de CPU het rustig aan doet over het geheel genomen. PSU zal ik eens naar kijken, is echt al een oudje aan het worden en heeft al vele onderdelen overleefd.

Budget is niet heel groot, klopt, maar goed.... met een bijstandsuitkering is dit budget al een aardige tijd schrapen geweest.

Komt dus neer op in ieder geval de GPU een upgrade en dan eens kijken wat er nog aan ruimte over is.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420