Nieuwe schuifpui. Welk materiaal en wat voor soort glas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
Wij staan op het punt onze schuifpui te vervangen. Deze is nu 10 jaar oud en van aluminium met dubbel glas. De afmetingen zijn +- 2900 mm x 2400 mm en bestaande uit twee delen.

De reden van vervanging is dat we in de winter vrij veel last heb van koudeval en in de zomer van veel zoninstraling (pal op zuid). Het huis is verder vrij goed geïsoleerd (energielabel A bouwjaar 2009). Ons gasverbruik ligt rond 700m3 per jaar met een gezin van 5 (3 kinderen 8,10 en 11). Verwarming met gasketel en jaga's op de beneden verdieping. Deze jaga's staan niet voor de schuifpui en kunnen dus niet helpen tegen de koudeval. We hebben ook geen mogelijkheid de jaga's te verplaatsen naar schuifpui.

We merken dat aluminium toch ook gewoon goed koud wordt aan de binnenkant en aangezien de kozijnen in de rest van het huis uit kunststof bestaan gaat onze voorkeur dan ook uit naar kunststof. Ook het grote glasoppervlak wordt in de winter merkbaar koud aan de binnenzijde en goed warm in de zomer.

Nu heb ik al de nodige informatie opgezocht, maar alles heeft naar ons idee toch een hoog "wc-eend" gehalte.

Onze vraag is eigenlijk: Zal triple glas in onze situatie voor merkbaar verschil in koudeval opleveren en zoninstraling opleveren? Of zullen we dan juist de zoninstraling in de winter missen op een zonnige winterdag? De reden van vervanging is niet zo zeer om het verbruik naar beneden te brengen, maar meer op comfort gericht.

Ook de keuze voor triple glas is voor ons nog niet zo eenvoudig gebleken. We hebben gezien dat je daar ook weer keuzes moet maken op het gebied van glasdiktes en spouwbreedte en gasvulling.
Tevens hebben we al gelezen dat het soort kozijn (in ons geval schuifpui) net zo belangrijk is. Ook daar moeten keuzes gemaakt worden wat betreft isolatiewaardes. We merken dat niet alle leveranciers daar even duidelijk over zijn.

We zijn eigenlijk op zoek naar wat advies en/of ervaringen op dit gebied. We willen voorkomen dat we straks met een nieuwe schuifpui zitten die nog niet naar onze wens is. Of straks zitten met triple glas in een matig isolerend kozijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vergelijk vooral de U waarde. In de meeste gevallen is aluminium wel het slechtst of er moet weer een ingewikkeld (duur) profiel gebruikt worden.
Wikipedia: U-waarde

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Met tripleglas zit je qua koudeval sowieso goed. Moet je geen tochtroosters boven de ramen nemen.
Qua kozijn is het ook gewoon specs vergelijken. Wij hebben een schuifpui van Internorm, kunststof-alu. Uw waarde 0,68. Glas is ug0,5. Finstral of Schüco zijn ook goede merken.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:01
Glas is een temperatuur isolator van lucht maar de zonnestralen zullen nog steeds hun werk doen. In de zomer negatief en daarom neem je zonwering. En in de winter positief.

Met tripple glas hebben wij geen koude brug meer. Ook is het beter geluidswerend.

Zonnewering in de vorm van rolluiken, dat is het beste en kan een screen niet tegen op. Tevens prijstechnisch zeer voordelig tov een screen. Maar estetisch kan een screen/doek weer overwegend zijn.

Pas op met de laagste ug waarden. Vaak komen er dan zonnewerende folies bij kijken of gekleurd glas. Klinkt leuk. Maar daardoor wordt ook veel zonlicht gefilterd en dat is zeker in de wintermaanden niet fijn. En dat procentuele verschil weegt daar vaak niet tegen op.
Het grootste verschil zit in de overgang van 2 naar 3 laags glas en zonwering

De kozijn profielen zijn ook in duizenden keuzes. Kijk daarbij ook naar de overgang van kozijn naar de muren/vloer. Hoe wordt dit afgewerkt? Vooral bij de vloer is het belangrijk. Komt er direct beton tegen het profiel te liggen (koudebrug) of wordt er met isolatiemateriaL gewerkt.
Dat is een vraag voor de aannemer.

[ Voor 93% gewijzigd door barry86 op 26-08-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:18
Ik heb zojuist mijn aluminium schuifpui laten vervangen door een houten met ZHR++ glas. Zonwerend omdat deze pal op het zuiden ligt en ik niet de mogelijkheid had om er nog een overstek of overkapping aan te maken.
Het verschil met de oude schuifpui (met dubbel glas) is enorm. En afgelopen dagen was het effect van het zonwerend glas duidelijk merkbaar.
Ik moet nog kijken hoe koud het in de wintermaanden is aangezien ik dan niet kan profiteren van de warmte van de zon.
Het is overigens geen folie, maar "in de massa gekleurd" daarmee is het glas iets donkerder dan HR++ dit valt niet op totdat je de schuifpui open hebt en er 2 ramen achter elkaar staat. Doorlating was volgens mij 76% licht en 40% warmte
Meerprijs is ook wel flink (paar honderd euro op een schuifpui van 6,5m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@ronaldo vivaldi ik heb in 2015 ofzo de alu schuifpui laten vervangen door een kunstof dubbelglas HR++ variant, ik had gelukkig een toon

kwa leefcomfort is dat zeker zijn geld waard maar als je de ruimte/geld hebt en hete woonkamer hebt zomers .. is bv zonwerend (wat ik niet heb) denk ik zeker de meerprijs wel waard.

ik heb verschillende offertes (buren gevraagd) en uiteindelijk een leuke "deal" gehad .. bij zeer lokale zzp-er die doet het goed ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
Bedankt allemaal. Ik ga wat offertes opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:01
Houd je ons op de hoogte? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ronaldo vivaldi schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:31:
Bedankt allemaal. Ik ga wat offertes opvragen.
Wat je wilt weten is iemand die het neerzet en advies geeft met "gebruik" Vergeet niet te vragen naar extra's zoals hor (inzetbaar)

Stel je voor dat je over 2 jaar toch die hordeur wilt hebben of het glas springt (verkeerd zetten bij ons) .. dan wil je geen moeite doen. Bij HR++ glas kan door temp verschillen het glas springen (gordijnen te dicht op of verwarming/openhaard te dicht bij ...) om een hoop gezeik te voorkomen wil je een overzicht v.d plaatsing en dat de "huidige situatie" geen problemen moet opleveren bla bla ..

Let op dat je schuifpui uitgang/ingang niet uistekende rand heeft .. (je wilt niet dat bezoek/kids) verkeerd op de rand staan en dus iets slopen .. (hierover achteraf ff de fabrikant mailen dat je de montage niet vertrouwd en bij defect/breuk herstel gaat indienen ..
zo is bij vrienden van ons een hoek afgebroken omdat tijdens een feestje ff verkeerd stond .. (en ik hoor nog in mijn oren .. "kijk uit tegen" elk kind .. pff 2 jaar lang ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

@ronaldo vivaldi wij zitten in het zelfde schuitje. Houten schuifpui met dubbel glas uit 2003 is nu zo ongeveer het koudste punt van het huis.

Hier in de omgeving heb ik een lokale kozijnen boer benaderd, offerte van belisol gekregen en afspraak staan bij ramen fabriek De Meern.

Waar heb jij zo rondgekeken en heb je de pui al laten plaatsen?

Ben benieuwd naar jou ervaring zover.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Pagina: 1