Condensator afgebroken van mijn videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
Omdat ik aan het verhuizen was ik mijn videokaart uit de kast aan het halen om schade tijdens het reizen te voorkomen.

Toen ik de power kabels eruit trok nam ik per ongeluk onderstaande condensator mee...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2eHvEQKIP1sn3REvAc2RBQsw/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WFAxfqHIPsRsCin8upru5dbe/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dFt6JjdPf1kVU1BAfwXyZbep/thumb.jpg

Snel getest, in normale games geen rare observaties maar het moment dat ik furmark aanzette begon er ineens een raar geluid vanuit de videokaart te komen en heb ik onmiddelijk alles stopgezet.

Nu zie ik 2 opties. Zoals ik het nu zie, kan ik hem in de huidige staat niet meer gebruiken.

1) Weggooien. En een nieuwe videokaart halen. Dat wordt dan waarschijnlijk dan de 2070 Super.
2) Proberen te repareren.

In het 1e scenario kan ik alsnog de marktplaats te koop aanbieden dan duidelijk de mankementen erbij omschrijven en dan kijken wat de gek ervoor geeft....

Wat is jullie advies?

[ Voor 23% gewijzigd door ZelianGuy op 25-08-2019 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik 't zo zie is dit nog makkelijk te fixen. Haal de koeler er vanaf, dan heb je genoeg werkruimte. Weggooien kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00

Tazzios

..

"Wat is jullie advies?"
Zorg dat de afbeeldingen werken. :+

heel flauw ik weet het

Edit: koeler er inderdaad afhalen en zelf een poging doen (of iemand anders laten doen). Ook als is het een erg oude videokaart, niet geprobeerd is zeker mis.

[ Voor 71% gewijzigd door Tazzios op 25-08-2019 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49
Tazzios schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:44:
"Wat is jullie advies?"

heel flauw ik weet het
Deden het hier gewoon.

Die caps kan je gewoon los kopen, heb je langere soldeerdraad eraan om door de pcb heen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
pennywiser schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

Deden het hier gewoon.

Die caps kan je gewoon los kopen, heb je langere soldeerdraad eraan om door de pcb heen te halen.
Enig idee waar ik die kan halen? Ik weet niet zo 123 een winkel waar ik een cap zoals deze kan halen... :+
Tazzios schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:44:
"Wat is jullie advies?"

heel flauw ik weet het

Edit: koeler er inderdaad afhalen en zelf een poging doen (of iemand anders laten doen). Ook als is het een erg oude videokaart, niet geprobeerd is zeker mis.
Bedankt voor het advies!

[ Voor 36% gewijzigd door ZelianGuy op 25-08-2019 09:51 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wil je nooit meer iets klakkeloos opstarten/testen als er onderdelen vanaf zijn gekomen ?

De kans dat er dan veel meer kapot gaat is extreem groot.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Darkrevenge schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:40:

Snel getest, in normale games geen rare observaties maar het moment dat ik furmark aanzette begon er ineens een raar geluid vanuit de videokaart te komen en heb ik onmiddelijk alles stopgezet.
Waarom zou je het testen als er een onderdeel af is....
Ik snap die logica niet. Je weet al dat hij stuk is, het onderdeel is er niet omdat ze deze toevallig over hadden ofzo.

Nou ja. Onderdeeltje terug solderen, en dan pas testen.
Is hij stuk kan je altijd nog wat anders kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00

Tazzios

..

de eerste die mij te binnen schiet is conrad.nl. Verder is het nog wel de kunst om de juiste te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
pennywiser schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

Deden het hier gewoon.

zo te zie een smd versie, dus geen gaatjes in de print. (check even onderkant van de elco)

zoekterm: 'Elco 270UF 20% 16V SMD'

edit: de oude is wrs gewoon ok.

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 25-08-2019 10:01 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24

Onbekend

...

Als ik de soldeeraansluitingen zo zie, lijkt het er op dat deze nooit goed vast gesoldeerd is. Hoe ziet de onderkant van de condensator er uit? Als deze nog in orde zijn, kan je hem zelf nog wel terug er op zetten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Tens schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

zo te zie een smd versie, dus geen gaatjes in de print. (check even onderkant van de elco)

zoekterm: 'Elco 270UF 20% 16V SMD'

edit: de oude is wrs gewoon ok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XK0RHxOcimkSeeFpe0pm7ILM/thumb.jpg

Dit is de onderkant. Zaten nog 2 kleine metalen voelsprieten maar die zijn ook afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je nog garantie? Dan kun je beter niet zelf aanklooien, mocht het nieuwe probleem niet opgelost zijn wanneer je de condensator er terug op hebt.

Een vergelijkbare condensator (met pinnen) zou je er makkelijk op kunnen leggen en solderen (let wel op de richting/polariteit).

Zelf SMD gaan solderen zou ik niet proberen, als je geen ervaring hebt met (zelfs through hole) solderen.

In het ergste geval aan de onderkant van het oude component wat kabeltjes solderen en die verlengstukken dus op het moederbord solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Vraag het aan electronica nerds.
Dus niet mensen die kaarten in sloten prikken, maar mensen die echt snappen hoe schakelingen werken.
Zal wel iets knulligs doen als afvlakken van ripple op de spanning ofzo. Omdat hij zo dicht bij de stekkers zit.
Maar ik ben maar een weet-niet-waar-de-klepel-hangt electrionicus.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
MrMonkE schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:17:
Vraag het aan electronica nerds.
Dus niet mensen die kaarten in sloten prikken, maar mensen die echt snappen hoe schakelingen werken.
Zal wel iets knulligs doen als afvlakken van ripple op de spanning ofzo. Omdat hij zo dicht bij de stekkers zit.
Maar ik ben maar een weet-niet-waar-de-klepel-hangt electrionicus.
Heb zelf geen soldeer ervaring maar mijn ouders wel.
Accretion schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:10:
Heb je nog garantie? Dan kun je beter niet zelf aanklooien, mocht het nieuwe probleem niet opgelost zijn wanneer je de condensator er terug op hebt.

Een vergelijkbare condensator (met pinnen) zou je er makkelijk op kunnen leggen en solderen (let wel op de richting/polariteit).

Zelf SMD gaan solderen zou ik niet proberen, als je geen ervaring hebt met (zelfs through hole) solderen.

In het ergste geval aan de onderkant van het oude component wat kabeltjes solderen en die verlengstukken dus op het moederbord solderen.
Kaart heeft geen garantie meer.

Ik ben nu van plan om er een nieuw capje op te laten zetten van de week, het is tenminste een poging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je hebt solderen en je hebt SMD solderen, big difference.
Het zal geen gezicht zijn, maar je kan een dun kabeltje gebruiken tussen cap en kaart om ze aan elkaar te verbinden.
Het zal dan los aan je kaart bungelen.

Evt. soldeerlijm gebruiken, moet je alleen wel heel precies doen en alleen lijm aanbrengen op de contactpunten.
Loopt het uit over de contactpunten heen ben je de sjaak, want het is geleidende lijm.
Er zijn soldeerlijmen waar een naald aan vast zit, zodat je precies kan aanbrengen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt ook SMD en SMD solderen. Ja dit is ook SMD, maar het zo enorm groot dat dat nog wel moet lukken als je het een beetje voorzichtig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Bedankt voor de adviezen allemaal. Nog meer dingen waarmee ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Darkrevenge schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:46:
Bedankt voor de adviezen allemaal. Nog meer dingen waarmee ik rekening mee moet houden?
Behoudens voorzichtiger je stekkers eruit te halen? O-)

De condensator/elco heeft een + en - aansluiting.
Dus je moet hem op een bepaalde manier aansluiten. + op + en - op -

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:23
GoT schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:33:
Je hebt solderen en je hebt SMD solderen, big difference.
Het zal geen gezicht zijn, maar je kan een dun kabeltje gebruiken tussen cap en kaart om ze aan elkaar te verbinden.
Het zal dan los aan je kaart bungelen.
Kabel zou ik niet aanraden, het is waarschijnlijk een bulk cap van het bord, dus die vangt grote pieken op. Hoe dichter bij die zit hoe beter het is. Het is geen onkoppeling's(decouplings) capaciteit, dus een kort kabeltje zou wellicht kunnen, maar neemt mogelijk wel risico met zich mee.
Darkrevenge schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:46:
Zorg dat de + aan de goede kant zit anders dan blaas je de nieuwe meteen op.
Kijk hiervoor altijd in de datasheet van het component, markering wil nog wel eens verschillen.
Als je zelf gaat solderen, kijk ook even op youtube een filmpje.
Zoeken op SMT capacitors soldering.

Ter info:
Het geluid zou wel eens kunnen zijn dat de voeding op de videokaart zelf te weinig stroom had en dan kunnen de spoelen gaan piepen omdat die dan bij probeert te regelen. De bulk cap helpt hierbij om die pieken op te vangen. Dus mogelijk was de regel lus verstoord van de videokaart voeding, dit kan betekenen dat je geen schade hebt.

Note: Voeding bedoel ik niet het grote blok in je PC maar de videokaart zelf heeft onboard voedingen voor een set van verschillende spanningen.

Edit: similar minds, same time.
MrMonkE schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door Rafarion op 25-08-2019 10:56 ]

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
MrMonkE schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

Behoudens voorzichtiger je stekkers eruit te halen? O-)

Dat lesje over die stekkers heb ik nu wel geleerd :'( ;w .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Darkrevenge schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:17:
[...]

Dat lesje over die stekkers heb ik nu wel geleerd :'( ;w .
Ja maar.. zo werkt dat .
Je leert het maar je hoort het de rest van je leven ;)

Success met je acties.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

TTLCrazy

Listen to Frankie

Onbekend schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:02:
Als ik de soldeeraansluitingen zo zie, lijkt het er op dat deze nooit goed vast gesoldeerd is. Hoe ziet de onderkant van de condensator er uit? Als deze nog in orde zijn, kan je hem zelf nog wel terug er op zetten.
Deze heeft wel goed vastgezeten, wat je ziet zijn de afgebroken lipjes van de smd elco. Voor iemand met smd soldeer ervaring is het een vrij simpele klus om hier een nieuwe op te solderen. Heb je dit niet dan zou ik het niet aanraden, of je moet de kaart sowieso weggooien en dit als laatste kans proberen. Wel jammer, want zoals gezegd, dit is echt een simpel smt soldeer klusje.

[ Voor 15% gewijzigd door TTLCrazy op 25-08-2019 11:46 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom überhaupt je pc uit elkaar halen voor transport???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Omdat een PC er niet voor gemaakt is om op en neer te stuiteren? Als je een stock koeler erop hebt zitten en een RX460 gaat dat nog wel goed. Heb je een enorme koeler op je CPU en een drie slots GPU dan is dat toch wel wat twijfelachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit zelf wel eens gehad met wat retro kaartjes die ik in m'n verzameling heb liggen, vooral degene die uit de bak met PCI/AGP/PCIe kaarten kwamen bij de kringloop. Of dat ze los zitten, of er al af zijn. SMD solderen kan een beetje precies werk zijn, maar die grotere condensators zijn vaak redelijk te doen (heb zelf een week geleden een nixie klok kitje met 0805 formaat weerstanden in elkaar gezet, da's pas torture :+ )

De vraag is wel, heb je een beetje een redelijk soldeerbout liggen, of ken je iemand met eentje? Zo'n ding voor €15 bij de Gamma moet je niet aan beginnen, dan brand je de printplaat eerder kapot dan dat die condensator goed vast gesoldeerd zit. In ieder geval, mocht je er toch niet aan willen beginnen, vooral niet weggooien, maar te koop zetten als defect. Hopelijk klink ik niet te aasgierig, maar ik zou zelf zo'n kaart kopen om het te fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Verwijderd schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:57:
Heb dit zelf wel eens gehad met wat retro kaartjes die ik in m'n verzameling heb liggen, vooral degene die uit de bak met PCI/AGP/PCIe kaarten kwamen bij de kringloop. Of dat ze los zitten, of er al af zijn. SMD solderen kan een beetje precies werk zijn, maar die grotere condensators zijn vaak redelijk te doen (heb zelf een week geleden een nixie klok kitje met 0805 formaat weerstanden in elkaar gezet, da's pas torture :+ )

De vraag is wel, heb je een beetje een redelijk soldeerbout liggen, of ken je iemand met eentje? Zo'n ding voor €15 bij de Gamma moet je niet aan beginnen, dan brand je de printplaat eerder kapot dan dat die condensator goed vast gesoldeerd zit. In ieder geval, mocht je er toch niet aan willen beginnen, vooral niet weggooien, maar te koop zetten als defect. Hopelijk klink ik niet te aasgierig, maar ik zou zelf zo'n kaart kopen om het te fixen :)
En wat voor prijs zou daarvoor schappelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:10
Je hoeft helemaal geen SMD condensator te halen. Haal zoiets:
https://nl.mouser.com/Pro...CpSDPXor2EaShUaCUAQ%3D%3D

Die soldeer je met korte pennen op je MB videokaart en klaar.
Als ik de locatie zo zie vlak bij de voedingslijnen lijkt het me een afvlak condensator die ervoor moet zorgen dat er weinig tot geen rimpel op de voedingsspanning zit. Als je een deftige voeding hebt zal alles ook prima werken zonder deze condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Darkrevenge schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:19:
[...]

En wat voor prijs zou daarvoor schappelijk zijn?
Ligt waarschijnlijk aan welke kaart het is, maar ik zou het zo niet durven zeggen. Kaarten waar een condensator af ligt zie je namelijk niet vaak te koop, dus de waarde daarvan kan ik niet zo schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
Dit hoort in het De EL Kroeg

Die condensator (SMD elco 270u 16V) hebben ze bij electronica winkels (voor zover die er nog zijn) meestal niet op voorraad, als particulier kan je conrad of reichelt proberen. Ik weet niet in welke regio TS zit maar er is altijd wel een tweaker te vinden die dit er voor je op kan solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24

Onbekend

...

TTLCrazy schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

Deze heeft wel goed vastgezeten, wat je ziet zijn de afgebroken lipjes van de smd elco. Voor iemand met smd soldeer ervaring is het een vrij simpele klus om hier een nieuwe op te solderen. Heb je dit niet dan zou ik het niet aanraden, of je moet de kaart sowieso weggooien en dit als laatste kans proberen. Wel jammer, want zoals gezegd, dit is echt een simpel smt soldeer klusje.
Dat zie ik inmiddels nu ook. :)
De grote condensatoren zijn gemakkelijker te solderen (en vast te houden) dan een 1206 of kleiner.
Maar ik raad dan aan om dan een normale elco te plaatsen als de TS weinig soldeerervaring heeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Onbekend schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:14:
[...]

Dat zie ik inmiddels nu ook. :)
De grote condensatoren zijn gemakkelijker te solderen (en vast te houden) dan een 1206 of kleiner.
Maar ik raad dan aan om dan een normale elco te plaatsen als de TS weinig soldeerervaring heeft.
Ik heb 0 soldeer ervaring. Vandaar dat ik dus vanavond de kaart op V&A zet om te kijken of een medetweaker met soldeer ervaring voor een zacht prijsje dit wil overnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
Zoals ik al zei, gewoon even in de EL kroeg vragen of er iemand in de buurt zit, als je in de buurt van Eindhoven zit kan je gerust even langskomen met kaart en een biertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
base_ schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:38:
Zoals ik al zei, gewoon even in de EL kroeg vragen of er iemand in de buurt zit, als je in de buurt van Eindhoven zit kan je gerust even langskomen met kaart en een biertje ;)
Helaas ligt Eindhoven ver van Groningen en Leeuwarden. Maar bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:44

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

in Groningen heb je natuurlijk https://okaphone.nl/ zitten, geen garantie dat ze zoiets op voorraad hebben maar ze kunnen je vast verder helpen. Solderen is meestal niet zoveel werk, ik woon in Groningen en kan je eventueel wel helpen hiermee.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
ik zou ook gewoon even langs een (paar) telefoon reparatie winkels gaan met kaart+cap en vragen of ze het even willen solderen voor een 10tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En, is het opgelost?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1