Toon posts:

Oneerlijke bijwerking van bonus/malus autoverzekeringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

NiGeLaToR schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:39:
[...]
Vraag me wel af wat dit tegen parkeerschades helpt. Das toch een moment van opletten. Parkeer je auto elke dag in een ziekenhuis garage en je je hebt na 3 jaar een auto met rondom schade. (krappe) Supermarkt parkeerplekken ook risicovol. Beruchte plekken genoeg.
Uiteindelijk is bijna elke parkeerschade terug te voeren op onkunde. Bang, afmetingen niet kunnen inschatten, verkeerd kijken/spiegelen, etc etc. Gewoon afkeuren die hap.

En inderdaad, regelgeving is ook zo'n ding wat blijkbaar heel moeilijk is. Ik die nog steeds een halve snelweg die niet weet dat je de streep over mag bij een filestrook.

Maar goed, ik vind dat we er in zijn algemeenheid te zachtzinnig mee omgaan. Als ik eens 5 minuten op de AH op de parkeerplaats sta te wachten, geloof ik mijn ogen niet af en toe.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-11 18:51

DataGhost

iPL dev

Josefien schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:20:
Fileparkeren tijdens rijles en examen stelt weinig voor in vergelijking met het "echte werk".

Tijdens mijn rijlessen deed je fileparkeren alleen als er 2 aaneengesloten vakken vrij waren. En je mocht de stoeprand nooit raken, maar wel 30cm vanaf de stoeprand staan. En je mocht ook in het midden van 2 vakken staan.

Na halen van je rijbewijs heb je te parkeren wat er is, als er geen 2 aaneengesloten vrije vakken zijn moet je het met 1 doen. En 30cm vanaf de stoeprand betekent dat je met wielen aan een kant buiten het vak staat, dat kan niet.

Ja, uiteindelijk leer je het wel. Maar in het eerste halfjaar hebben veel mensen echt wel eens iets aangetikt bij het parkeren. Bijv. een deukje in je eigen of andermans bumper door je eigen of andermans trekhaak.
Dan heb je dus slechte lessen gehad. Kan je ergens niet zoveel aan doen, maar je had volgens mij tijdens je rijlessen, bij het zoeken naar 2 aaneengesloten lege vakken, wel doorgekregen dat dat niet de altijd-situatie is, dus je had je instructeur kunnen vragen of je kon oefenen met een enkel vak, of het gewoon zou afkeuren als je buiten dat ene vak kwam. Na je lessen kan je het alsnog zelf oefenen door wat pionnen of van die oranje fietsvlaggetjes op een stok oid neer te zetten om auto's te simuleren. Een beetje creativiteit mag wel, het is niet alleen maar de schuld van je rijlessen. Het voelt heel erg alsof je al je tekortkomingen ergens anders probeert te leggen.

En ja, ik heb ook wel eens wat geraakt tijdens het fileparkeren. Dat was echter met minimale snelheid en er was ook nooit schade. Dan voel je een "pok" alsof iemand op je schouder tikt. Bij die keren was het niet ongewoon dat ik helemaal niks voelde (maar wel wist dat ik er tegenaan moest zitten) en verdere pogingen tot verplaatsen van de auto voelen dan alsof de handrem erop staat. Een trekhaak is geen mes, dus ook als je daarmee zachtjes een bumper raakt is er geen schade en voel je dat op vrijwel dezelfde manier ("boem is ho", en niet "BOEMWIEOWIEOWIEO is ho"). Als je volgas een vak in rijdt komt er schade ja. Dan vind ik het ook niet gek dat je midden in 2 vakken uitkomt. Het enige wat "acceptabel" zou "kunnen" (in mijn ogen) is dat je krassen/deuken in je eigen zijkant zet (met eventuele lakschade aan de bumper van de geparkeerde auto ja) omdat je langs een andere auto schaaft. Bumperschade bij het fileparkeren is echt gewoon te hoge snelheid icm niet in kunnen schatten van afstanden.
SinergyX schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Jij denkt dat met elke 5 jaar examen/theorie mensen geen fouten meer maken? Of mensen niet meer op hun mobiel zitten? Geen 'oepsie' meer doen? Examen is geen heilig middel dat mensen foutloos maken, niet met autorijden, niet met school/werk.

Daarnaast, daar is het puntenrijbewijs voor,
Je refresht wel de regels voor iedereen, er zijn nu nog steeds mensen die niet weten dat de maximumsnelheid 130km/u is, of dat fietsers van rechts doorgaans voorrang hebben. Het puntenrijbewijs gaat alleen over rijden onder invloed, ik denk dat je het beginnersrijbewijs bedoelt. Maar die is ook alleen maar voor de eerste vijf (tot zeven) jaar dus dat gaat voor andere bestuurders niet op, dat weet je hopelijk? Anders zou je misschien eens een opfriscursus moeten doen :+
jij hoeft je examens van school of werk ook niet elke paar jaar opnieuw te doen om te kijken of je nog wel je werk degelijk kan uitvoeren? Dat is het principe van 'fouten hebben consequenties'.
Ik weet niet wat voor werk jij doet maar volgens mij is het behoorlijk universeel dat je jezelf bijschoolt tijdens je loopbaan en ik weet dat het bij een groot aantal beroepen verplicht is om X uren studietijd te maken en daarmee op de een of andere manier te bewijzen dat je die kennis hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 26-08-2019 14:02 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:00
PWM schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Uiteindelijk is bijna elke parkeerschade terug te voeren op onkunde. Bang, afmetingen niet kunnen inschatten, verkeerd kijken/spiegelen, etc etc. Gewoon afkeuren die hap.

En inderdaad, regelgeving is ook zo'n ding wat blijkbaar heel moeilijk is. Ik die nog steeds een halve snelweg die niet weet dat je de streep over mag bij een filestrook.

Maar goed, ik vind dat we er in zijn algemeenheid te zachtzinnig mee omgaan. Als ik eens 5 minuten op de AH op de parkeerplaats sta te wachten, geloof ik mijn ogen niet af en toe.
Heb je wel een punt. Maargoed, laatste schade bij ons was op m'n eigen oprit omdat m'n jongste de deur van de auto van m'n vrouw opengooide tegen mijn auto. :F tjah.. shit happens.

Helemaal voorkomen doe je het niet. Maar wat je zegt: onkunde is groter probleem dan een écht ongelukje met een onhandig kind.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Topicstarter
PWM schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:28:
Ik vind het ook van de zotte dat in Nederland (maar bij mijn weten de rest van de wereld ook) je voor allerlei zaken op herhalingscursus moet, maar met 1500KG staal 130 rijden hoeven we alleen te leren als we 17-18 zijn en daarna nooit meer.

Gewoon elke 3-5 jaar opnieuw examen (ook theorie), ik zou er morgen voor stemmen. Maar helaas zal dat niet gaan gebeuren.
Dan mag waarschijnlijk half Nederland zijn rijbewijs inleveren en grote kans, dat het Malieveld vol staat met protesterende burgers. Dus ik ben daar in iedere geval geen voorstander van: wel ben ik voorstander, van meer blauw op straat.

De politie zie je nauwelijks, je moet zelfs online aangifte doen en anders moet je een afspraak maken om aangifte te doen. Zo zie ik dagelijks nog mensen gezellig niet handsfree telefoneren achter het stuur, bumperkleven en te snel rijden. En dan rijdt de politie langs en keren vervolgens niet om, wanneer ze de bumperklever achter mij zien....

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:20
BFmango schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:25:
[...]

Hij is toch nergens Roemeense prijzen met NL aan het vergelijken?

Het vergelijkt de verzekering an sich.

Het is van de zotte hoe een autoverzekering in NL werkt. Als je all-risk verzekerd bent en je rijdt schade dan gaat je premie in zoverre omhoog dat je de uiteindelijke schade gewoon in een jaar of vijf aan het 'afbetalen' bent. Waarom betaal je dan een dikke vette premie om all-risk verzekerd te zijn? Gewoon om het 'voor te schieten'?

In België is dat gewoon beter geregeld; je betaalt ongeveer het dubbele aan premie maar ongeacht de hoogte van de schade gaat je premie niet omhoog, tenzij je vaker dan eenmaal per jaar aanspraak maakt op het all-risk stukje (of er zit wel een rekensom achter, maar jaren geleden ging mijn premie niet omhoog toen ik een keer tegen een houten balk was gereden).

En als dat in Roemenië ook werkt dan hebben ze dat daar beter voor elkaar ja!
Nou, dan verzeker je toch WA. Daarna niet klagen wanneer je vrouw jullie auto om een boom heeft geparkeerd en je niks krijgt. Een all-risk verzekering neem ik om er zeker van te zijn dat ik een mooie auto kan terugkopen zonder 20k of 30k kwijt te zijn van mijn eigen vermogen, niet om ieder krasje weg te laten werken.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

PWM schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:28:
Ik vind het ook van de zotte dat in Nederland (maar bij mijn weten de rest van de wereld ook) je voor allerlei zaken op herhalingscursus moet, maar met 1500KG staal 130 rijden hoeven we alleen te leren als we 17-18 zijn en daarna nooit meer.

Gewoon elke 3-5 jaar opnieuw examen (ook theorie), ik zou er morgen voor stemmen. Maar helaas zal dat niet gaan gebeuren.
Ik zie daar het nut niet zo van in.

Een ervaren bestuurder rijd anders dan een beginneling, ik denk dat menig ervaren bestuurder zou zakken, puur omdat diegene niet meer volgens het CBR examen rijd. Wat niet betekend dat diegene onveilig rijd, gewoon anders.

Dus nee. ik denk dat het nut twijfelachtig is.

Daarbij, al zouden ervaren bestuurders op dat moment wel volgens de CBR normen rijden, wie zegt dat ze dat ook nog doen zodra het examen voorbij is? Hoe veel mensen stappen niet in de auto met ruim meer dan de toegestane hoeveelheid alcohol in hun bloed, maar zouden dat op een examen uiteraard niet doen? Hoe veel mensen zouden niet een examen-toneelspelletje gaan spelen, terwijl ze daar buiten echt compleet ander rijgedrag vertonen?

Ik denk dat de meeste ervaren bestuurders prima weten hoe het moet, alleen niet dat de de brokkenpiloten er met een examen uitfiltert. (Nja, hooguit de gevalletjes "De slechtste chaffeur van Nederland" dan, maar dat zijn de uitzonderingen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
NotSoSteady schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:18:
[...]

Nou, dan verzeker je toch WA. Daarna niet klagen wanneer je vrouw jullie auto om een boom heeft geparkeerd en je niks krijgt. Een all-risk verzekering neem ik om er zeker van te zijn dat ik een mooie auto kan terugkopen zonder 20k of 30k kwijt te zijn van mijn eigen vermogen, niet om ieder krasje weg te laten werken.
Dat ben ik inderdaad aan het overwegen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

BFmango schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:56:
[...]
Dat ben ik inderdaad aan het overwegen.
Ik ga er vanuit dat je dan een niet te dure auto rijd. :)

Voor oudere auto's die je makkelijk kunt vervangen is WA (plus ongevallen inzittenden en rechtsbijstand) voldoende, voor nieuwere auto's zou ik het niet snel doen. 1x even niet opletten en serieuze schade (of totall-loss) en klaar ben je.

Ongevallen inzittenden en rechtsbijstand zou ik nooit op bezuinigen. (Ook omdat je bij letselschade of dood, tóch aansprakelijk word gesteld. Ongeacht of je er voor verzekerd bent of niet. In het slechtste geval rij jij een passagier blijvend invalide, dood is goedkoper, en ben je de rest van je leven aan het afbetalen. Rechtsbijstand is, in het algemeen, tegenwoordig helaas ook een noodzakelijk kwaad al kan het vaak wel lonen "Verkeer & Vervoer" op je reguliere RBV te nemen ipv RB op je autoverzekering.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1 2 Laatste