Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slaapkamer geluidswerend ventileren

Pagina: 1
Acties:

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:42
Ik zou graag onze slaapkamer willen kunnen ventileren tijdens het slapen. Ik slaap graag met een open raam maar ervaar de laatste jaren meer en meer geluidsoverlast...
Boven het raam zit een Duco rooster maar als deze openstaat ervaar ik ook hinderlijk geluid.
Het betreft een jaren 70 woning met natuurlijke ventilatie. De slaapkamer grenst aan de buitenmuur (hoekwoning). Zijn er goede opties om een enkele ruimte geluidsarm te ventileren? Ik kan eigenlijk alleen maar info vinden over mechanische en wtw. Eigenlijk hoop ik op een unit die lucht aanvoert en afvoer en boven het raam past waar nu het Duco rooster zit. Een andere optie zou zijn om een gat te boren in de muur naar buiten, maar daar gaat niet direct mijn voorkeur naar uit.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:59

PcDealer

HP ftw \o/

Een airbox met demping erin. Ja, dat gaat via een gat in de muur helaas. Of split airco.

LinkedIn WoT Cash Converter

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Cobb schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:50:
Ik zou graag onze slaapkamer willen kunnen ventileren tijdens het slapen. Ik slaap graag met een open raam maar ervaar de laatste jaren meer en meer geluidsoverlast...
Boven het raam zit een Duco rooster maar als deze openstaat ervaar ik ook hinderlijk geluid.
Het betreft een jaren 70 woning met natuurlijke ventilatie. De slaapkamer grenst aan de buitenmuur (hoekwoning). Zijn er goede opties om een enkele ruimte geluidsarm te ventileren? Ik kan eigenlijk alleen maar info vinden over mechanische en wtw. Eigenlijk hoop ik op een unit die lucht aanvoert en afvoer en boven het raam past waar nu het Duco rooster zit. Een andere optie zou zijn om een gat te boren in de muur naar buiten, maar daar gaat niet direct mijn voorkeur naar uit.
Er zijn ook duco roosters met geluidsdemping.

https://www.duco.eu/produ...geluiddempende-ventilatie

• Cobb
Ja klopt maar die dingen venttileren minder dan het huidige rooster en dan is dat misschien weer onvoldoende.

@PcDealer heb jij ervaringen met een goede airbox?

Cobb wijzigde deze reactie 23-08-2019 23:05 (20%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• PcDealer
  • Laatst online: 17:59

PcDealer

HP ftw \o/

Cobb schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:03:
Ja klopt maar die dingen venttileren minder dan het huidige rooster en dan is dat misschien weer onvoldoende.

In een oude woning had ik er een aan de muur. Met de tv zacht aan niet te horen op de hoogste stand. Maar dat is niet hetzelfde als slapen voor jou neem ikaan. Weet het merk helaas niet.

LinkedIn WoT Cash Converter

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:20

T-Infinity

Heen en weer....

PcDealer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:54:
Een airbox met demping erin. Ja, dat gaat via een gat in de muur helaas. Of split airco.
Split airco ventileert niet. Koelt alleen. Er bestaat 1 airco die wel kan ventileren maar met een belachelijk laag debiet.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik had ooit de schone taak een ruimte waar een band in stond te spelen akoestisch te isoleren, maar ze toch van voldoende verse lucht te voorzien. De oplossing is een suskast en een iets dikkere ventilator wegens de hogere luchtweerstand.

Een opgeschroefde suskast ziet er ongeveer zo uit:

Een houten doos met een labyrinth er in, bekleed met geluidsdempend schuim. Zelfs voor de beginnende DHZ-er geen onoverkomelijk probleem.

Dit zou je binnen op een gat in de muur plaatsen, met de ventilator aan de buitenkant. Als je ze groot en zwaar bouwt kunnen ze meer dan 50 dB dempen, maar een eenvoudige en lichte uitvoering moet voor een slaapkamer meer dan genoeg zijn.

50dB demping is redelijk bizar. Binnen staat een deathmetalband op vol volume te stampen, buiten is er niets aan de hand, totdat de deuren opengaan.

Ik denk aan een doos van 15 cm dik, 30 bij 60 centimeter, en een keukenventilator uit de bouwmarkt. Is dat een idee?

(Met 'suskast' stuurt google me hier naar toe..)

burne wijzigde deze reactie 24-08-2019 00:11 (6%)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:17
Makkelijkste oplossing: Raam open, oordoppen in.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:36

Waar maak je dat uit op? Wat ik zo zie bij de specs zit er bijzonder weinig verschil tussen?

• raro007
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17:37
hoi1234 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:54:
Makkelijkste oplossing: Raam open, oordoppen in.
Meest pijnlijke oplossing 8)7
Heb ik zelf een keer geprobeerd maar is niet te doen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik had de hoop dat men de domme onbehulpzame reactie zou negeren...

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:43
raro007 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Meest pijnlijke oplossing 8)7
Heb ik zelf een keer geprobeerd maar is niet te doen.
M'n vriendin slaapt er altijd mee omdat ze zo enorm licht slaapt, en dan van elke piep of kraak wakker wordt.
Ze heeft nergens last van kwa pijn of irritatie.

Ligt natuurlijk ook aan wat voor oordoppen je gebruikt maar heb voor haar een doos 3M oordoppen besteld en werkt prima.

• Cobb
@ciris Ik slaap het liefst met het raam open, dat ventileert stukken meer en zorgt voor meer 'frisse' lucht dan het duco rooster alleen.

En ik gebruik inmiddels al oordoppen, meestal lig ik op mijn zij dus dan voldoet eentje om in te slapen.Maar inderdaad soms voelt het niet fijn en dan haal ik hem er ook voor het 'slapen' gaan eruit. :o

Cobb wijzigde deze reactie 24-08-2019 17:05 (42%)

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 00:37
Je kunt ook oordoppen op maat laten maken speciaal voor het slapen ..

Probleem op gelost 😎

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 01:49
Ik heb ook een hele tijd met oordoppen geslapen, uiteindelijk ga je hoe dan ook oorontsteking ontwikkelen helaas.

Maar een sus-kast is inderdaad de beste oplossing.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Cobb luchtververser ?

Luchtreiniging, maar welk apparaat?

Hackus wijzigde deze reactie 24-08-2019 19:57 (58%)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:55
burne schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 00:09:
Ik had ooit de schone taak een ruimte waar een band in stond te spelen akoestisch te isoleren, maar ze toch van voldoende verse lucht te voorzien. De oplossing is een suskast en een iets dikkere ventilator wegens de hogere luchtweerstand.

Een opgeschroefde suskast ziet er ongeveer zo uit:

[Afbeelding]

Een houten doos met een labyrinth er in, bekleed met geluidsdempend schuim. Zelfs voor de beginnende DHZ-er geen onoverkomelijk probleem.

Dit zou je binnen op een gat in de muur plaatsen, met de ventilator aan de buitenkant. Als je ze groot en zwaar bouwt kunnen ze meer dan 50 dB dempen, maar een eenvoudige en lichte uitvoering moet voor een slaapkamer meer dan genoeg zijn.

50dB demping is redelijk bizar. Binnen staat een deathmetalband op vol volume te stampen, buiten is er niets aan de hand, totdat de deuren opengaan.

Ik denk aan een doos van 15 cm dik, 30 bij 60 centimeter, en een keukenventilator uit de bouwmarkt. Is dat een idee?

(Met 'suskast' stuurt google me hier naar toe..)
Een suskast is inderdaad een vaak toegepaste vorm van ventilatie in omgevingen met een bovengemiddelde geluidsdruk van buiten. Zelf ooit een woning gehad waar deze suskasten boven het 3 laags glas in het kozijn zaten. Echter wel passief waardoor de natuurlijke luchtstroom meer moeite heeft dan met een open rooster.

Er zijn volgens mij geforceerde varianten met een geluidsarme ventilator, zoals eerder in dit topic aangegeven.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:44
mikerosauer schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:05:
Je kunt ook oordoppen op maat laten maken speciaal voor het slapen ..

Probleem op gelost 😎
Precies, als je die eenmaal geprobeerd hebt wil je niks anders meer, ik merk niet eens meer dat ik ze in heb :)

• teunijff
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:03
@FoxLenny

Mag ik vragen waar je dat hebt laten doen ? En welk merk ( als het een merk heeft ) ?
Ik zit er al een poos aan te denken om dat te laten doen. Heb nu ‘ ohropax “ , maar die beginnen te zweten als ze warm worden.

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Je hebt radiatoren met wtw en ventilatiestand. Deze bijvoorbeeld: https://www.climarad.nl/ (wel aan de prijs ca 2k €)

Zarathustra wijzigde deze reactie 24-08-2019 20:08 (13%)

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity' De relativiteit van de lach. Niet denken.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Theo74 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:44:
[...]

Zelf ooit een woning gehad waar deze suskasten boven het 3 laags glas in het kozijn zaten. Echter wel passief waardoor de natuurlijke luchtstroom meer moeite heeft dan met een open rooster.
Dat zijn ondermeer de eerder genoemde Duco vents. Ik heb er vijf, en dan een uitvoering voor hoge windlast, want ik woon vrij hoog. Maar: hoog wonen betekend ook weinig straatgeluid. Toch heb ik ze vaak dicht, want herrie.

Het linkje wat ik Cobb gaf gaat naar een combinatie van fan, lucht- en geluidsfilter. Maar wel duur. Vandaar de zelfbouwoptie.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 00:37
teunijff schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:50:
@FoxLenny

Mag ik vragen waar je dat hebt laten doen ? En welk merk ( als het een merk heeft ) ?
Ik zit er al een poos aan te denken om dat te laten doen. Heb nu ‘ ohropax “ , maar die beginnen te zweten als ze warm worden.
Mijn vriendin heeft ze van beter horen maar elke zaak waar ze gehoor apparaten verkopen kunnen ze die maken

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:55
burne schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:08:
[...]

Dat zijn ondermeer de eerder genoemde Duco vents. Ik heb er vijf, en dan een uitvoering voor hoge windlast, want ik woon vrij hoog. Maar: hoog wonen betekend ook weinig straatgeluid. Toch heb ik ze vaak dicht, want herrie.

Het linkje wat ik Cobb gaf gaat naar een combinatie van fan, lucht- en geluidsfilter. Maar wel duur. Vandaar de zelfbouwoptie.
Dit was in mijn appartementencomplex min of meer dezelfde situatie en dus mogelijk ook suskasten van Duco.
Een nadeel vond ik dat het echt grote stof en vuilnesten zijn, welke je niet tot nauwelijks schoon kunt maken.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:44
teunijff schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:50:
@FoxLenny

mikerosauer schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:56:
[...]

Mijn vriendin heeft ze van beter horen maar elke zaak waar ze gehoor apparaten verkopen kunnen ze die maken
Ik heb ze ook bij Beter Horen vandaan. Je kan ze daar met verschillende filters kopen voor verschillende doeleinden, zoals concerten, motor rijden of slapen. Ik heb ze zelf voor concerten, maar werken dus ook prima tijdens slapen of in het vliegtuig.

FoxLenny wijzigde deze reactie 25-08-2019 19:06 (5%)

• teunijff
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:03
FoxLenny schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:05:
[...]

[...]

Ik heb ze ook bij Beter Horen vandaan. Je kan ze daar met verschillende filters kopen voor verschillende doeleinden, zoals concerten, motor rijden of slapen. Ik heb ze zelf voor concerten, maar werken dus ook prima tijdens slapen of in het vliegtuig.
Super, bedankt. Dat ga ik ook proberen !

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-10 00:46
De geluidwerende roosters van Duco (of Buva of whatever) zijn met verschillende ventilatiecapaciteiten te krijgen dus als je weet wat de capaciteit is van je huidige rooster dan is er vast een geluidwerend rooster te vinden met dezelfde capaciteit. De kans dat deze groter is dan je huidige rooster is wel groot. Vraag is dan hoe het huidige rooster in het kozijn zijn. Zit deze 'op' het glas dan zou je een nieuw geluidwerend rooster plus nieuwe ruit kunnen plaatsen. Zit het rooster in het hout van het kozijn dan wordt het lastiger. Je zou dan het nieuwe rooster achter het kozijn moeten plaatsen. Dat moet volgens mij kunnen, maar dan moet er wel even handig geknutseld worden.

https://www.klaastuin.nl

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True