Eigen netwerk aanmaken op basis van bestaand draadloos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert.94
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06-2020
Hoi Tweakers,

Ik woon sinds een weekje in een nieuw appartement. De verhuurder van dit appartementencomplex (8 appartementen) heeft een gedeelde internetverbinding voor iedereen (wel met een wachtwoord beveiligd, gelukkig). Super snelle verbinding - dat dan weer wel - maar ik heb géén toegang tot ethernet poorten dus kan dingen als een NAS of mijn IKEA Tradfri bridge niet aansluiten. Ook kunnen buren nu mijn AirPlay speakers gebruiken volgens mij, ook niet echt wat je wilt haha. :*)

Nu vroeg ik mij af of ik een eigen router kan 'aansluiten' op het draadloze netwerk, en dat deze vervolgens weer een éigen netwerk aanmaakt waarop ik mijn ethernet spulletjes op aan kan sluiten.
Ik heb geen idee of dit kan, hoe dit heet, en wat ik hier dan voor nodig heb.

Iemand een idee?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Een Acces Point of repeater met een eigen SSID en wachtwoord zou wel kunnen werken denk ik, maar dan heb je alleen wireless verbinding.
Een router zal met de fysieke WAN poort verbonden moeten worden met een LAN poort op de oorspronkelijke router, tenzij je er een kabel naartoe kan trekken denk ik niet dat het gaat werken.

Voor anderen: als wat hierboven staat complete kolder blijkt te zijn, roep het even ;)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:32

lier

MikroTik nerd

Wat je zoekt is een travel router, die kan in plaats van een ethernet poort ook via een WiFi radio verbinden. Een mooie (maar misschien wat complexe) oplossing is met een Mikrotik router:
https://www.justinho.com/blog/2017/07/15/hap-ac-lite.html

Mikrotik is niet eenvoudig, maar je kan er ongeveer alles mee! En ze hebben apparatuur van spotgoedkoop tot serieus goed.

Overigens kan het ook met elke OpenWRT-ondersteunende router, maar daar heb ik persoonlijk minder ervaring mee.

[ Voor 13% gewijzigd door lier op 23-08-2019 10:40 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:20
Je moet verbinding maken via WiFi, en dan normaal WiFi uitzenden.
In het optimale geval heb je een Dual Radio apparaat nodig.
1 radio voor de uplink. 1 radio voor je prive netwerk.

Kun je wat meer informatie geven over het WiFi netwerk? Is dat 2.5 of 5 Ghz, hoeveel MHz kanaal, en hoe snel het is e.d. (kun je aflezen met een wifi analyzer)
Dan kunnen we wel een inschatting maken welke apparaat je nodig hebt om geen snelheid in te leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 23-08-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

veel acces points hebben 'client mode', dan melden ze zich aan op een bestaand netwerk en kun je de ethernet aansluiting gebruiken voor je netwerk. Daar kan je dan 1 pc aan hangen, maar ook een eigen router en zo volledig een nieuw netwerk opbouwen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04
Inderdaad gewoon een router/AP in client-mode - heb toevallig van de week hier een Archer C1750 met OpenWRT in zo'n setup gezet - 2 PCs met de kabel verbonden, uplink met de bestaande WiFi via 2.4GHz en eigen netwerk op 5Ghz.

Let op - kan zonder custom software wel gedoe zijn!

[ Voor 11% gewijzigd door ufear op 23-08-2019 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:27
Mocht je een raspberry Pi hebben liggen, deze kan je ook instellen zodat hij de WLAN verbinding deelt met zijn ETH0 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
robbert.94 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:32:
Ook kunnen buren nu mijn AirPlay speakers gebruiken volgens mij, ook niet echt wat je wilt haha. :*)
Dat kan een veiligheidsprobleem zijn. Afhankelijk van de inrichting is er een kans dat er verkeer lekt tussen de huurders. Weet je zeker dat AirPlay mogelijk is, of vermoed je dat?

In een netwerk is AirPlay gebruiken nog tot daaraan toe, maar je apparatuur kan bijvoorbeeld ook bloot staan aan eventuele malware uit de apparatuur van medehuurders en al je verkeer zou bij een onjuiste implementatie door (een apparaat van) de buren kunnen worden bekeken, tenziij je dat versleutelt.
Nu vroeg ik mij af of ik een eigen router kan 'aansluiten' op het draadloze netwerk, en dat deze vervolgens weer een éigen netwerk aanmaakt waarop ik mijn ethernet spulletjes op aan kan sluiten.
Ik heb geen idee of dit kan, hoe dit heet, en wat ik hier dan voor nodig heb.
Een travelrouter is inderdaad een optie. Deze is een stuk goedkoper en makkelijker dan de Mikrotik:
https://tweakers.net/pric...9/tp-link-tl-wr902ac.html

Voor gebruik wel even toestemming vragen aan de verhuurder voordat je dit gaat gebruiken. Als je inderdaad in een gezamenlijk netwerk zit, kun je het veiligheidsargument o.a. aanvoeren zou ik zeggen. Als je de TP-link gebruikt als NAT router kan er in ieder geval geen verkeer meer van het bestaande netwerk naar het netwerk achter de TP-link. Verkeer van de TP-link is (mits iets of iemand luistert) dus wel zichtbaar.

Hou er rekening mee dat WiFi aan Wifi meestal een halvering van je snelheid betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26
Ja dit kan :). Enkele sleutelwoorden:
Dual radio (of tri band): Je wilt een aparte 5ghz radio voor client net als voor je accesspoint
Router/nat: Veel extenders zijn tri band maar kunnen weer geen nat. Als je je eigen devices (airplay) wilt beschermen heb je dit wel nodig
WISP: Precies wat je wilt maar meeste WISP routers hebben geen 2 aparte 5ghz radios en zijn travel routers.
Als je een standaard travel router gaat inzetten verwacht dan dat je flink op snelheid gaat inleveren.

De combinatie van een router (die dus nat kan) met 2 aparte 5ghz radio's is zeldzaam.

Ik zou het via 2 apparaten oplossen. Koop goed accesspoint/extender en stel deze in als client. De kabel uit de ac lite laat je daarna uitkomen op de WAN poort van een (wifi) router. Wellicht heb je die nog wel en anders moet je die erbij kopen.

Volgende apparaten zijn allemaal prima als wifi client:
https://www.coolblue.nl/wifi-repeaters/netwerkaansluiting

Ik zou gewoon de beste/goedkoopste kiezen die je bij je snelheid nodig hebt

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 23-08-2019 12:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert.94
Zó dan, bedankt voor het meedenken allemaal, top dit! :D

Als ik het goed begrijp: Er bestaan dus access point routers die ik draadloos kan aansluiten op de bestaande router en in kan stellen op 'Client mode'. (De client mode maakt dan een eigen netwerk aan?) Ik heb zelf nog wel een Airport Extreme liggen, dus het goedkoopst is denk ik om deze met de kabel aan de access point router te hangen. Aan mijn Airport Extreme hang ik vervolgens mijn Tradfri hub, NAS, etc. die ik ook weer draadloos kan benaderen door verbinding te maken met het netwerk van de client router. Snap ik 'm zo?

Ik ga bij Coolblue ff checken wat de beste is. Mochten jullie aanraders hebben, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert.94
Palo Alto schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Dat kan een veiligheidsprobleem zijn. Afhankelijk van de inrichting is er een kans dat er verkeer lekt tussen de huurders. Weet je zeker dat AirPlay mogelijk is, of vermoed je dat?

In een netwerk is AirPlay gebruiken nog tot daaraan toe, maar je apparatuur kan bijvoorbeeld ook bloot staan aan eventuele malware uit de apparatuur van medehuurders en al je verkeer zou bij een onjuiste implementatie door (een apparaat van) de buren kunnen worden bekeken, tenziij je dat versleutelt.

[...]

Een travelrouter is inderdaad een optie. Deze is een stuk goedkoper en makkelijker dan de Mikrotik:
https://tweakers.net/pric...9/tp-link-tl-wr902ac.html

Voor gebruik wel even toestemming vragen aan de verhuurder voordat je dit gaat gebruiken. Als je inderdaad in een gezamenlijk netwerk zit, kun je het veiligheidsargument o.a. aanvoeren zou ik zeggen. Als je de TP-link gebruikt als NAT router kan er in ieder geval geen verkeer meer van het bestaande netwerk naar het netwerk achter de TP-link. Verkeer van de TP-link is (mits iets of iemand luistert) dus wel zichtbaar.

Hou er rekening mee dat WiFi aan Wifi meestal een halvering van je snelheid betekent.
Helemaal veilig/handig is het inderdaad allemaal niet. Ik kan op het netwerk ook gewoon zien welke devices nog meer zijn aangesloten. Wel handig, weet ik meteen dat buurman Daan een iPhone heeft en Bose speakers in de keuken. :+

Halvering aan snelheid is overigens OK. Krijg nu 300+ Mbps, dus 100 zou nog steeds dikke prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:46:
Je moet verbinding maken via WiFi, en dan normaal WiFi uitzenden.
TS zoekt iets om van een wifi naar een bekabeld netwerk te gaan.
robbert.94 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:29:
Ik kan op het netwerk ook gewoon zien welke devices nog meer zijn aangesloten.
Dan zou ik de huisbaas daar toch eens van op de hoogte stellen. Dit kan namelijk niet de bedoeling zijn. En zeg nou zelf, hoe makkelijk is die isolatie op te zetten? Afhankelijk van de apparatuur die gebruikt wordt is het gewoon een vinkje zetten in de instellingen.

[ Voor 48% gewijzigd door sypie op 23-08-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:44:
[...]

Ik zou het via 2 apparaten oplossen. Koop goed accesspoint/extender en stel deze in als client. De kabel uit de ac lite laat je daarna uitkomen op de WAN poort van een (wifi) router. Wellicht heb je die nog wel en anders moet je die erbij kopen.

Volgende apparaten zijn allemaal prima als wifi client:
https://www.coolblue.nl/wifi-repeaters/netwerkaansluiting

Ik zou gewoon de beste/goedkoopste kiezen die je bij je snelheid nodig hebt
Eens, in een vaste opstelling wil je niet met kleine draagbare dingen die voor de camping bedoeld zijn prutsen. Ik zou echter niet een van die duurdere repeaters nemen, maar een 2e hands router die qua specs matcht met de AP die de al goede WiFi levert.

Je wilt verder ervoor zorgen dat je met jouw spullen niet in de weg zit van die goede WiFi, zowel voor de anderen als voor jou (zeer goed signaal = zeer sterke stoorbron als je het fout doet). Dat betekent dat je bovenal moet zorgen voor een eigen router die DFS ondersteunt. Lastige is dat fabrikanden dat zelden opgeven. De meeste TP-Link consumentenapparaten ondersteunen het alvast niet, veel - maar zeker niet alle! - Asus en Netgear spullen wel. Iets als een AC68U of R7000 (beide volop 2e hands te krijgen) doet dat zeker.

Eerst en vooral zou ik achterhalen welk apparaat nu de WiFi levert en wat de specificaties daarvan zijn. Je wilt vooral de MIMO configuratie, dus hoeveel onafhankelijke antennes het heeft, in de 5GHz achterhalen.
robbert.94 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:26:
Zó dan, bedankt voor het meedenken allemaal, top dit! :D

Als ik het goed begrijp: Er bestaan dus access point routers die ik draadloos kan aansluiten op de bestaande router en in kan stellen op 'Client mode'. (De client mode maakt dan een eigen netwerk aan?)
De technische term is "client bridge" ook vaan "wireless bridge" geheten.
Ik heb zelf nog wel een Airport Extreme liggen, dus het goedkoopst is denk ik om deze met de kabel aan de access point router te hangen. Aan mijn Airport Extreme hang ik vervolgens mijn Tradfri hub, NAS, etc. die ik ook weer draadloos kan benaderen door verbinding te maken met het netwerk van de client router. Snap ik 'm zo?
Dat is het idee inderdaad. Of je echt anno 2019 met een al lang niet meer ondersteund apparaat zoals de Airport Extreme wilt werken is een tweede (Apple is jaren geleden gestopt met WiFi routers/AP's te maken). Misschien is het beter om te kijken of juist deze als client bridge in te zetten (geen idee of dat kan, check wat mogelijk is) en een nieuwere als eigen router.

Welke Extreme is het trouwens? De nieuwste is misschien EOL, maar tenminste vrij actueel qua specs, de oudste zijn volkomen onbruikbaar.
Ik ga bij Coolblue ff checken wat de beste is. Mochten jullie aanraders hebben, let me know!
Ik zou hier geen repeater voor kopen, om een beetje performance/stabiliteit te krijgen wil je een betrekkelijk high-end apparaat nemen en dat is weggegooid geld. Een tweedehands Netgear R7000 kan het zeker en hoeft niet meer dan EUR 40 te kosten.
sypie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:32:

[...]

Dan zou ik de huisbaas daar toch eens van op de hoogte stellen. Dit kan namelijk niet de bedoeling zijn. En zeg nou zelf, hoe makkelijk is die isolatie op te zetten? Afhankelijk van de apparatuur die gebruikt wordt is het gewoon een vinkje zetten in de instellingen.
Klopt, maaar keerzijde is dat twee verschillende apparaten van zelfde bewoner dan ook van elkaar gescheiden zijn. Natuurlijk kun je met een WPA2-Enterprise setup (of dirty hack: WPA2-PSK en verschillende SSID's per gebruiker) ervoor zorgen dat je alsnog eigen VLANnetje hebt, maar dat kost een stuk meer geld, kennis en moeite.

Misschien ben ik een wereldvreemde oude lul, maar ik heb de tijd meegemaakt dat de eerste internetverbindingen en interne netwerken opgezet werden in studentenhuizen en toen was het juist de *wel* bedoeling dat je verbinding kon maken met de buren, om bestanden te delen, om over de LAN spellen te spelen etc. Het was een sociaal gebeuren. Als je iets had waar de buren niet bij mochten komen, dan zorgde je zelf dat dat afgeschermd was. Hele idee van een studentenhuis was dat je dingen samen deed...

Enige waar ik in dit geval vraagtekens bij zet is ontbreken van bedrade aansluitingen, maar dat heeft geheid meer met kosten dan iets anders te maken, icm de constatering dat 90% van mensen tegenwoordig sowieso niets bedraad aansluit.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 23-08-2019 12:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
sypie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:32:
[...]
TS zoekt iets om van een wifi naar een bekabeld netwerk te gaan.

[...]

Ja dat denk je wel. Maar nee, want je wil nog steeds niet tradfri e.d. op de andere WiFi beschikbaar maken. Er moet dus een firewall tussen. En om nu elk apparaat telkens handmatig in de firewall toe te voegen is wellicht wat veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert.94
Zal de situatie even proberen te schetsen: Het gaat om Ziggo internet, dat komt in mijn meterkast binnen op een Technicolor TC7210. Hieraan zit op poort 1 een ASUS RT-AC68U aangesloten.

De andere 3 lan poorten van de ASUS RT-68U zijn ook bezet, de kabels hiervan lijken allemaal 'het plafond' in te gaan naar de andere appartementen. Als ik het netwerk check zie ik nog 3 andere ASUS routers, dus deze staan vermoed ik door het complex verspreid.

Op de Technicolor kan ik inloggen met de standaard Ziggo settings (ziggo/draadloos, lekker veilig haha) maar niks wijzigen. Van alle ASUS-en heb ik geen login gegevens.

Mijn eigen AirPort Extreme (de nieuwste generatie overigens) via LAN aansluiten op de Technicolor of de ASUS werkt beide niet. Zelfs niet als ik de ASUS er uit trek en 'vervang' voor mijn AirPort (sorry, buurman) – dit lijkt geblokkeerd te worden of zo. Vandaar mijn hoop om het draadloze netwerk te kunnen 'hijacken'. :)

Dit zou dus in theorie kunnen als ik zelf een ASUS RT / NG R7000 koop en híer weer mijn AE op aan te sluiten? (stabiliteit>betaalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De RT-AC68U heeft een wireless media bridge modus. Dan kun je de airport op èèn van de LAN poorten aansluiten, en al je apparaten weer op je airport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wacht even, je hebt gewoon met een kabel toegang tot het internet maar krijgt het niet aan de praat?
het hele wireless bridge verhaal overboord gooien en dit gewoon verder gaat troubleshooten!

Sluit je de airport extreme/asus in AP mode of router mode aan? Indien router mode (krijg je dus nat over nat) moet je even opletten dat het LAN subnet anders is dan het WAN subnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert.94
laurens0619 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:59:
Wacht even, je hebt gewoon met een kabel toegang tot het internet maar krijgt het niet aan de praat?
het hele wireless bridge verhaal overboord gooien en dit gewoon verder gaat troubleshooten!

Sluit je de airport extreme/asus in AP mode of router mode aan? Indien router mode (krijg je dus nat over nat) moet je even opletten dat het LAN subnet anders is dan het WAN subnet
Ja en nee: Ik heb in principe 'fysiek toegang' tot beide Technicolor en ASUS routers, maar kan hier geen instellingen van wijzigen (het zijn ook niet 'mijn' routers).

Ik heb dit al geprobeerd:
  1. Mijn eigen Airport Router op LAN-poort 1 van de Technicolor aangesloten. De buren zitten dan dus zonder internet - maar mijn eigen Airport doet óók niks (krijg errors bij het opzetten van een netwerk).
  2. Mijn eigen Airport Router op LAN-poort 2 van de Technicolor aangesloten. Dit zou ideaal zijn als dit werkt - maar volgens de Technicolor manual werkt poort 2-3-4 niet als hij op Bridge modus staat. En dat klopt: Hij werkt niet.
  3. Mijn eigen Airport Router op LAN-poort 2 van de ASUS aangesloten. Een deel van het mesh-netwerk valt dan dus uit. Zelfde probleem als hierboven: Airport doet niks. Ook geprobeerd met een netwerk switch ertussen (zodat mesh netwerk wel in tact blijft, wel zo netjes) maar dit hielp ook niks.
  4. Er zit ook een LAN-aansluiting in mijn woonkamer maar die doet volgens mij ook niks.
Het lijkt wel alsof ze het zo ingesteld hebben dat het netwerk alleen bedraadde verbindingen van de ASUS routers accepteert. (Weet niet of dit überhaupt kan?) Dat, óf mijn Airport is gevallen tijdens de verhuizing en gewoon kapot. :9

Zeer professionele schets:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lSUyQbo.png

[ Voor 6% gewijzigd door robbert.94 op 23-08-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat het ziggo apparaat in bridge staat, daarom krijg je op de andere poorten geen internet. De eerste asus in dan router

Ik denk verder dat de rest in AiMesh staat, dat werkt met vaste poorten of wie weet hebben ze gewoon dhcp uit staan. Kijk even in het Aimesh topic van asus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert.94
laurens0619 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:53:
Ik denk dat het ziggo apparaat in bridge staat, daarom krijg je op de andere poorten geen internet. De eerste asus in dan router

Ik denk verder dat de rest in AiMesh staat, dat werkt met vaste poorten of wie weet hebben ze gewoon dhcp uit staan. Kijk even in het Aimesh topic van asus :)
Klopt volgens mij! Ziggo apparaat (Technicolor) geeft inderdaad aan dat hij in Bridge modus staat. De ASUS in mijn meterkast is dan de router, makes sense.

Kan ik, ondanks AiMesh, nu nog steeds doen wat @jeroen3 zegt? (Zelf een RT-AC68U aanschaffen en via wireless media bridge modus zelf mijn eigen netwerk aanmaken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
robbert.94 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:02:
[...]

Klopt volgens mij! Ziggo apparaat (Technicolor) geeft inderdaad aan dat hij in Bridge modus staat. De ASUS in mijn meterkast is dan de router, makes sense.

Kan ik, ondanks AiMesh, nu nog steeds doen wat @jeroen3 zegt? (Zelf een RT-AC68U aanschaffen en via wireless media bridge modus zelf mijn eigen netwerk aanmaken?)
Geen id moet je je even inlezen in aimesh. Normale mesh systemen kun je devices en mesh routers gewoon mixen met een switch/andere devices. Bij asus moet je een dedicated kabel tussen de router en de mesh node plaatsen. Vond ik smerig dus nooit in verdiept. Ik denk dat het wel moet lukken maar ben bang dat je wel het asus wachtwoord nodig hebt. Stel je vraag anders even hier
[Asus AiMesh] Ervaringen & Discussie

Of je zet de bridge modus uit op de ziggo :p boeie nat over nat maar dan kun je iig wel je eigen router erbij prikken. Dat zou ik doen, blijft het asus aimesh systeem intact

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 23-08-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:57
robbert.94 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:49:
[...]

Ja en nee: Ik heb in principe 'fysiek toegang' tot beide Technicolor en ASUS routers, maar kan hier geen instellingen van wijzigen (het zijn ook niet 'mijn' routers).

Ik heb dit al geprobeerd:
[list=1]
• Mijn eigen Airport Router op LAN-poort 1 van de Technicolor aangesloten. De buren zitten dan dus zonder internet - maar mijn eigen Airport doet óók niks (krijg errors bij het opzetten van een netwerk).
Klopt als je technicolor in bridge staat moet deze eerst rebooten voordat die toegang geeft aan je airport, dit omdat je WAN-IP aan het Mac-adres hangt van de Asus.
• Mijn eigen Airport Router op LAN-poort 2 van de Technicolor aangesloten. Dit zou ideaal zijn als dit werkt - maar volgens de Technicolor manual werkt poort 2-3-4 niet als hij op Bridge modus staat. En dat klopt: Hij werkt niet.
• Mijn eigen Airport Router op LAN-poort 2 van de ASUS aangesloten. Een deel van het mesh-netwerk valt dan dus uit. Zelfde probleem als hierboven: Airport doet niks. Ook geprobeerd met een netwerk switch ertussen (zodat mesh netwerk wel in tact blijft, wel zo netjes) maar dit hielp ook niks.
Zitten de Asus en de Airport niet toevallig in dezelfde DHCP-Pool en dat daarom de Ap in storing vliegt (zelfde ip-reeks op zijn WAN als in zijn eigen LAN)
Zet de Airport eens aan zonder verder iets aangesloten op de WAN en stel zijn LAN-adres/dhcp-pool eens in op bv 192.168.123.xxx
• Er zit ook een LAN-aansluiting in mijn woonkamer maar die doet volgens mij ook niks.
[/list]
Evt wat ik hierboven zeg even proberen en dan aansluiten op de muur aansluiting.
Het lijkt wel alsof ze het zo ingesteld hebben dat het netwerk alleen bedraadde verbindingen van de ASUS routers accepteert. (Weet niet of dit überhaupt kan?) Dat, óf mijn Airport is gevallen tijdens de verhuizing en gewoon kapot. :9

Zeer professionele schets:

[Afbeelding]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Als je een klein budget hebt dan raad ik deze aan: https://www.action.com/nl-nl/p/dymond-wifi-repeater/. Ik gebruik hem als oplossing voor precies hetzelfde probleem die jij ook hebt. Ik heb er een switch achter gehangen en heb nu een bedraad netwerk voor een prima prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Je kunt trouwens ook de airport ertussen zetten en daar weer de asus op. Wel even de ziggo herstarten en opletten dat je airport een andere range uitgeeft dan de asus. Krijg de asus wel nat over nat, maar jij niet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 23-08-2019 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbert.94
laurens0619 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 18:03:
Je kunt trouwens ook de airport ertussen zetten en daar weer de asus op. Wel even de ziggo herstarten en opletten dat je airport een andere range uitgeeft dan de asus. Krijg de asus wel nat over nat, maar jij niet ;)
Ha vet, dit werkt! Heb de AE er nu tússen en mijn eigen netwerk aangemaakt. Restart van de Ziggo router was inderdaad wel nodig - dat is wat ik eerder niet deed en waar het fout ging. Draadloze netwerk van de ASUS werkt zo ook nog zoals het hoort.

Kan ik eindelijk weer tegen mijn lampies roepen dat ze uit moeten hehe.
Erg bedankt voor het meedenken allemaal! _/-\o_
Pagina: 1