HDMI doet raar / niet / vonkt bij contact met PC case

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:06
Ik wil mijn nieuwe PC aansluiten op een TV via een 10meter lange HDMI kabel. Met mijn vorige PC werkte dat altijd prima. Nu helaas niet meer; het beeld springt op groen/geel als ik in windows overschakel op de televisie.

Toen ik er wat mee aan het klooien was heb ik gemerkt dat er spanning staat tussen de HDMI kabel en mijn PC (door beide aan te raken). Dat geeft een beetje een naar gevoel maar niet echt schokkend :+ Anyway, als ik dus de HDMI plug langs mijn (aluminium) case of (aluminium) toetsenbord schraap dan zie je kleine vonkjes. Als ik dat meet, dan meet ik (TrueRMS) 113 V, AC. Daar lijkt dus iets mis te zijn, maar ik weet niet zo goed wat.

Ter informatie, mijn televisie is ongeaard omdat hij is ingeplugt met het standaard 8-je. De PC is ook ongeaard (heb geen geaarde stopcontacten) in een ander stopcontact in dezelfde kamer. Met mijn oude PC nooit last; daar zat een pricewatch: Seasonic M12II 520W in. Mijn nieuwe PC heeft een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W. De videokaart waar HDMI in gaat is meegegaan; een RX 480.

Wat zou er mis kunnen zijn, wie kan mij helpen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Die 113VAC komt simpelweg door een aardprobleem, de enige manier om daar veilig vanaf te komen is apparaten netjes geaard aan te sluiten.

Waarschijnlijk heb je bij je oude pc dit nooit gemerkt maar daar zal hetzelfde probleem er geweest zijn.

Die 113 (netspanning / 2) zit weinig vermogen achter, maar kan wel echt componenten slopen.
Het kan zijn dat je met die spanning componenten gesloopt hebt waardoor je een kleursignaal mist.

Het kan ook prima een kapotte kabel zijn, of storing omdat bijv het signaal uit je nieuwe kaart net iets zwakker is of iets dergelijks.

Wat dingen om te proberen:
- Je spullen aarden (wellicht tijdelijk als test met een verlengsnoer, maar permanent is geen slecht idee).
- Een andere (kortere) kabel proberen/je tv eens naast je pc zetten of andersom.

Zou in ieder geval met die aardproblemen niet de HDMI stekker gaan inpluggen met 115V erop, kans op permanente schade is aanwezig, trek dan eerst even de stekker uit het stopcontact voor je met de HDMI bezig gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kreeg ik een dejavu....
(teveel?)AC spanning over HDMI kabel/voeding

Het zit in de filters in de apparaten:

Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/netfilter%20schema.png

Zie de 2 condensatoren met de middenaftakking naar aarde. Gezien condensatoren een flinke afwijking kunnen hebben of krijgen kan de spanning op het aardpunt (mits niet aan aarde gekoppeld) flink afwijken van de te verwachtte helft. Als je 2 apparaten hebt kan de verschilspanning van die zwevende aarde flink hoog zijn dat bij het aan elkaar koppelen dat op 1 niveau getrokken moet worden. En ja, dat kan een klap geven, in het verleden heb ik veel geklapte printerpoorten op moederborden moeten vervangen waar de IC's werkelijk waren open gescheurd.

Wat kan je doen om het te voorkomen?
- gebruik stopcontacten met aarde
- zet alle apparaten op 1 verdeeldoos met aarde (hoeft niet op een geaard stopcontact te zitten)
- sluit eerst alle interface kabels aan voordat je de spanningskabels aansluit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
memphis schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:51:

- zet alle apparaten op 1 verdeeldoos met aarde (hoeft niet op een geaard stopcontact te zitten)
- sluit eerst alle interface kabels aan voordat je de spanningskabels aansluit.
Came here to say this

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:39
Maar de HDMI kabel zal geen 10m voor de sier zijn. Dus ik gok dat alles op dezelfde verdeeldoos aansluiten was lastig gaat zijn in de praktijk. Dan houd je de optie van de geaarde stopcontacten over.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:50
@BastiaanCM
Het kan ook zijn dat de HDMI kabel te lang is en de gevraagde resolutie niet kan overbrengen, dat kan namelijk dit effect geven (geen garantie).
Probeer eens om de resolutie te verlagen of de refreshrate te verlagen. Een HDMI signaal is namelijk afhankelijk van vrij veel factoren, en nu is het wel gewoon een digitaal signaal. Maar het signaal kan nog steeds te slecht zijn om te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:06
Bedankt voor de antwoorden.

Gezien de televisie uberhaupt niet geaard kan aangesloten, vraag ik me af of het zou helpen om alleen de PC te aarden ? In dezelfde stekkerdoos zonder aarde lijkt me daarom ook niet zo nuttig. De stopcontacten echt aarden is niet mogelijk. Aardedraad van een verwarming ofzo ook niet.

Ik heb even de stekker van mijn PC eruit gehaald, toen HDMI aangesloten, en het lijkt nu gewoon te werken, tot mijn verbazing. Maar eens kijken of het nu blijft werken.
Pagina: 1