(teveel?)AC spanning over HDMI kabel/voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:23

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tijdje terug een goedkope chinese beamer gekocht, Er werd een 12V 5A adapter meegeleverd.
alles leek te werken,ik heb diverse apparaten ermee verbonden. En ik krijg netjes beeld (en geluid)

Maar er lijkt iets niet helemaal lekker te zitten:
De videokaart van mijn laptop is tijdens het aansluiten overleden. De geïntegreerde doet het wel maar de onboard nvidia gaf niet meer thuis. Ok kan gebeuren dacht ik.

Maar onlangs heb ik ook een nieuwe Nvidia shield TV gekocht (=mediastreamer) en die wilde na dag 2 opeens ook niet meer aan, deed niets meer.

Ik heb nog wel een paar keer de beamer met laptop #2 verbonden.In een verduisterde kamer zag ik kleine vonkjes als ik met de kabel de behuizing van de laptop aanraakte, ook bij het beetpakken van de connector voelde ik een lichte tinteling.Dit heb ik een tijdje zo gelaten, via laptop #2 en pc had ik geen problemen. Totdat ik een HDMI Switch kocht (ook uit china met een meegeleverde 5v adapter)

Die switch werkt prima met de plasma tv hier thuis. Maar zodra ik de beamer aansluit ipv de tv stopt hij met werken.Opvallend is dat een van de led's op de switch vaag gaat branden als (alleen) de hdmi kabel is verbonden.Dit vond ik vreemd.

Meten is weten, dus ik heb een nieuwe Uni-t multimeter gekocht en er blijkt 115V AC op de kabel te staan.
Het board van de beamer is niets veel aan te meten, ground is gelijk aan de ground van de input jack.dus ik heb het probleem kunnen terugleiden tot de adapter. Bij zowel de + als min pool meet ik 115V AC. (als ik een van de polen van de adapter met een aarde draad ergens in huis verbind)

Ik dacht dat ik een slechte adapter had, dus ben ik naar de plaatselijke elektronicawinkel gegaan en heb daar een Meanwell 12V 75 watt omvormer gekocht (zon kastje zonder stekker)

Eenmaal aangesloten lijkt het opgelost, maar mijn hdmi switch doet nog steeds niets als ik de beamer aansluit. en ook nu zie ik vaag een LED branden op de switch.Ik heb nog een keer gemeten welke spanning erop de kabel staat: 37V AC, een stuk minder, maar is dit normaal?

Ik heb al veel geld uitgegeven om dit probleem op te lossen, maar ik kom niet verder. :/

Beamer los doet het, Switch los doet het ook. Maar de twee samen willen geen vriendjes worden. Ik moet ergens die spanning uit filteren. (of een nieuwe switch kopen, maar dat is nog maar de vraag of dat gaat werken)

Ik heb jullie hulp nodig.Als het gewoon DC was had ik nog ergens een diode kunnen tussen proppen, maar dat gaat met AC denk ik niet veel uithalen :-(

ora et labora

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Niet ge-aarde stopcontacten en/of verlengdozen gebruikt?

Het aansluiten van de 220v stekkers op contactdozen zonder aarde en dan pas interfacekabels aansluiten kan inderdaad poorten opblazen.
De aardes van de apparaten hebben door de ingebouwde netfilters een zwevend spanningsniveau, door het daarna pluggen van interdace kabels kan het zijn dat er een te groot spanningsverschil op de aarde rechtgetrokken moet worden en als daar een signaalpin bij zit krijgt die even dat voor zijn kiezen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
memphis schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 00:02:
Niet ge-aarde stopcontacten en/of verlengdozen gebruikt?

Het aansluiten van de 220v stekkers op contactdozen zonder aarde en dan pas interfacekabels aansluiten kan inderdaad poorten opblazen.
De aardes van de apparaten hebben door de ingebouwde netfilters een zwevend spanningsniveau, door het daarna pluggen van interdace kabels kan het zijn dat er een te groot spanningsverschil op de aarde rechtgetrokken moet worden en als daar een signaalpin bij zit krijgt die even dat voor zijn kiezen.
De meegeleverde adapters hadden geen aarde pin, de meanwell heb ik wel gebruikt met aarde draad (en op een geaarde wandcontactdoos.)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 19:06

SA007

Moderator Tweaking
De AC 115V (en waarschijnlijk ook de 37) en dat je dingen voelt tintelen betekend bijna altijd dat die delen waar je dat voelt/meet eigenlijk geaard horen te zijn.

Dat kan prima dingen slopen en flinke storingen veroorzaken.

In principe zou de oplossing zijn 'die delen aan aarde hangen', wat zou moeten gebeuren als je een apparaat in een geaard stopcontact steekt, maar wellicht is dat niet afdoende en moet er een draadje naar de behuizing bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:49:
De AC 115V (en waarschijnlijk ook de 37) en dat je dingen voelt tintelen betekend bijna altijd dat die delen waar je dat voelt/meet eigenlijk geaard horen te zijn.

Dat kan prima dingen slopen en flinke storingen veroorzaken.

In principe zou de oplossing zijn 'die delen aan aarde hangen', wat zou moeten gebeuren als je een apparaat in een geaard stopcontact steekt, maar wellicht is dat niet afdoende en moet er een draadje naar de behuizing bij.
beidde apparaten zijn van plastic, en hebben dus geen punt om een aarde aan te bevestigen. Alleen de meanwell heeft een aarde en metalen behuizing, en zelfs daar meette ik nog dat er ac doorkwam.

De tinteling die ik kon voelen is sinds het vervangen van de 12v voeding weg. Maar ergens lekt er nog stroom, als de beamer uitstaat zie ik toch een led gloeien bij de Hdmi switch. Andere Hdmi apparaten doen dat niet icm de switch.

Maar ik heb de hoop al een beetje opgegeven en ben gaan kijken naar een andere beamer.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Blijkbaar is goedkoop duurkoop. De meegeleverde adapter van de beamer bleek dus gewoon slecht te zijn,
Maar ook na die vervangen te hebben door een meanwell was mijn hdmi switch nog steeds geen vrienden. De beamer herkende de input niet. Nadat ik uiteindelijk een andere beamer had gekocht bleek het probleem opgelost te zijn.

Dus, koop niet zomaar elektronica uit China.
heb nu voor evenveel geld een puike beamer van V&A die het nog beter doet ook.

ora et labora

Pagina: 1