Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09-2023
Sinds kort heb ik mijn bestaand thuisnetwerk "omgebouwd" naar een ubiquiti unify netwerk. Opstelling is als volgt:

Connect Box (van Ziggo) waarop aangesloten een USG. Op de USG zit een Unify switch. Een van de poorten van de USW gaat naar een Cisco switch (SG300-28p). Een van deze poorten gaat naar een Cisco SLM2008 switch met daaraan gekoppeld een Horizon (ziggo) doos die met de TV is verbonden én een Xtreamer Sidewinder 3 media player die ook op de TV is aangesloten.

Een andere port van de USW gaat naar een QNAP NAS met daarop de gehele video bibliotheek.De Sidewinder 3 logt in op de NAS en speelt de film af via ethernet, niet wifi.

Aan het netwerk zitten ook nog 3 AP-AC Pro's en een AP-AC LR.

Na deze "ombouw" werkt alles (nagenoeg continu) prima maar 's-avonds heb ik 2 vreemde problemen die ik eerst niet had. Als ik via de Xtreamer film wil kijken stotter/hapert/stopt het beeld de hele tijd. De netwerk snelheid is volgens de Xtreamer tussen de 100.000 en 650.000 kbits.

Ook is de wifi traag en lijkt continu te bufferen op alle Iphones 6 en Ipads 2/3/4 gen maar ook de ethernet verbinding met een vaste pc is langzamer dan normaal.

Overdag geen enkel probleem maar 's-avonds doet zich dit probleem ineens voor. Ik weet niet vanaf hoe laat maar iig na 22 uur. Ik kan geen tijdsschema vinden in de unify controller die iets regelt of knijpt.Het duurt ook een eeuwigheid voordat ik in kan loggen op de connect box van ziggo waardoor ik het idee heb dat het aan de USG moet liggen.

Verder ben ik helemaal niet technisch dus heb ook geen idee waar ik moet zoeken en google levert niet concrete tips op voor mijn specifieke probleem.

Heeft iemand ervaring met dit vreemde probleem of suggesties voor het aanpassen van bepaalde instellingen?

[ Voor 5% gewijzigd door lebaron97 op 23-08-2019 00:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Storing op WiFi die zich altijd rond dezelfde tijd afspeelt heeft vaak een concrete (maar soms lastig te achterhalen) oorzaak. Het zou bijvoorbeeld een babyfoon kunnen zijn die dan aangezet wordt, maar voor hetzelfde geld gaat het om een ander apparaat in huis.

Om te beginnen, zou je je 'Show System Config' hier kunnen posten? Deze vind je in de controller op de Settings, Maintenance pagina.Dit soort problemen kunnen prima te maken hebben met een slecht geconfigureerd WiFi netwerk. Hoe mooi Unifi ook is, er komt iets meer bij kijken dan next next finish.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Dank voor je reactie. Mijn probleem is echter niet wifi only, maar ook bekabeld

Show system config:
Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/systemConfig%202.png

Hoewel ik in eerste instantie dacht aan een probleem met de USG heb ik ook een plaatje van de load van mijn USW bijgevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/switch%20overview%202.jpg

Elke dag is tussen 20 en 24 uur de CPU usage tussen de 75 en 80% terwijl er niets bijzonders plaatsvind. Zou het mss een defecte switch kunnen zijn? Diverse fora zeggen echter dat de cpu load stats niets zeggen, onjuist zijn, hoge load geen probleem is etc.

Het enige dat tussen 19 en 22 uur met regelmaat gebeurt is dat een van de kinderen zit te netflixen via een ipad of eoa smart tv in huis. Gisteren na 24 uur streamde de films weer gewoon, vandaar dat ik nu aan een USW probleem zit te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:08
Heb je niet een of andere torrent client op een pc draaien die overdag zich lekker inhoud dankzij een schedule, en in de avond uren vol los gaat ofzo? Die load moet toch ergens te verklaren zijn.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan zien hoeveel data er door je USG loopt, kan je dat eens checken op een moment dat het goed werkt en op het moment dat je problemen ervaart?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
NAS die in de cloud gaat backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
GoldenBatt schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:52:
Heb je niet een of andere torrent client op een pc draaien die overdag zich lekker inhoud dankzij een schedule, en in de avond uren vol los gaat ofzo? Die load moet toch ergens te verklaren zijn.
Nee, geen torrent oid draaien, niet lokaal en niet op de Nas-sen. n het netwerk zit wel nog een domoticaserver en een video bewaking-server maar die hebben een constante load op het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
blubbers schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:54:
NAS die in de cloud gaat backuppen?
Cloudbackup staat uit, er is wel een lokale backup maar die draait 's-nachts om 03:00 en dus niet op het tijdstip waarop de netwerkproblemen zich voordoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
DennusB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:53:
Je kan zien hoeveel data er door je USG loopt, kan je dat eens checken op een moment dat het goed werkt en op het moment dat je problemen ervaart?
Zie plaatje. Tussen de rode lijnen is 19:00-24:00. Ik kan er geen logica in ontdekken, zeker niet als je ziet dat de usage op 22-8 van 0:00 - 07:00 toeneemt terwijl er dan geen "mensenlijke" users zijn anders dan mijzelf die de Xtreamer aan het testen was tussen 0:23 en 0:45 afgelopen ochtend (maar die toen goed functioneerde.
Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/USG%20stats.jpg

Ditr is data van de USG, De usage klopt niet helemaal met de usage van de USW

[ Voor 5% gewijzigd door lebaron97 op 23-08-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
lebaron97 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:13:
[...]

Zie plaatje. Tussen de rode lijnen is 19:00-24:00. Ik kan er geen logica in ontdekken, zeker niet als je ziet dat de usage op 22-8 van 0:00 - 07:00 toeneemt terwijl er dan geen "mensenlijke" users zijn anders dan mijzelf die de Xtreamer aan het testen was tussen 0:23 en 0:45 afgelopen ochtend (maar die toen goed functioneerde.
[Afbeelding]
Kan je hem in iets betere resolutie uploaden? Hij is echt niet te lezen/bekijken nu :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

lebaron97 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:48:
Dank voor je reactie. Mijn probleem is echter niet wifi only, maar ook bekabeld
Nogal essentieel in de probleem analyse, jammer dat je dat niet in je OP hebt gezet.

Waar is de USG druk mee? Hoeveel data loopt er doorheen? En waar is je USW druk mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
DennusB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:14:
[...]

Kan je hem in iets betere resolutie uploaden? Hij is echt niet te lezen/bekijken nu :P
Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/USG%20stats%202.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
lier schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Nogal essentieel in de probleem analyse, jammer dat je dat niet in je OP hebt gezet.

Waar is de USG druk mee? Hoeveel data loopt er doorheen? En waar is je USW druk mee?
Sorry dat ik het niet duidelijk heb omschreven in de OP, dacht dat ik omschreven had dat de Xtreamer ethernet was aangesloten maar dat ik ook wifi problemen heb (dus naast ethernet probemen).

stats van de USG heb ik net gepost. Ik weet niet waar ik kan zien waar de USW druk mee is anders dan een plaatje van de switch stats (die echter alleen de poort-stats aangeeft). Bedoel je die?

Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/switch%20stats.png

Wat mij opvalt is dat port 2-3 en 5 "hetzelfde doen" waarbij 2 een andere mediaplayer is die standby staat en 3 een box is om via IP vanuit waardanookterwereld de mediaplayer op port 2 te benaderen. 5 is een andere data nas die gebruikt wordt voor de "my documents" opslag van alle pc's.

port 6 en 7 "doen ook hetzelfde" wat logisch lijkt omdat 6 de Nas met films is en 7 de connectie naar de router waar de Xtreamer mediaplayer aanhangt.

[ Voor 31% gewijzigd door lebaron97 op 23-08-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:15:
Volgens mij stond het er inderdaad
Op de USG zit een Unify switch (...) Een van deze poorten gaat naar een Cisco SLM2008 switch met daaraan gekoppeld een Horizon (ziggo) doos die met de TV is verbonden én een Xtreamer
's-avonds heb ik 2 vreemde problemen die ik eerst niet had. Als ik via de Xtreamer film wil kijken stotter/hapert/stopt het beeld de hele tijd
Maar misschien is het goed om een schema te maken waarin het geheel wat duidelijker wordt. Nu moeten de lezers zichzelf een voorstelling maken. De kans op een goed antwoord neemt ook toe met een schema vermoed ik.

Schema kan me de hand en dan uploaden, maar kan ook zo:

ISP
|
(1) router —- (2) switch —- apparaat
|
(2) AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Misschien kan je via SSH top opvragen? Geldt voor beide apparaten. Dat toont welk proces veel cpu pakt.
lebaron97 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:27:
Sorry dat ik het niet duidelijk heb omschreven in de OP, dacht dat ik omschreven had dat de Xtreamer ethernet was aangesloten maar dat ik ook wifi problemen heb (dus naast ethernet probemen).
Misschien had ik beter kunnen/moeten lezen O-)

[ Voor 61% gewijzigd door lier op 23-08-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
lier schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:34:
Misschien kan je via SSH top opvragen? Geldt voor beide apparaten. Dat toont welk proces veel cpu pakt.
zal ik nu doen en dan vanavond nogmaals en daarna weer posten. Enige load vanochtend vroeg was de switchdrvr bij de USW

Mem: 129332K used, 126916K free, 0K shrd, 0K buff, 51288K cached
CPU: 4% usr 0% sys 0% nic 43% idle 0% io 0% irq 51% sirq
Load average: 1.45 1.61 1.60 5/154 554
PID PPID USER STAT VSZ %VSZ %CPU COMMAND
771 738 igor S 108m 43% 4% switchdrvr boot
554 549 igor R 1448 1% 0% top
1014 1 igor S 25356 10% 0% /bin/utermd
772 738 igor S 8584 3% 0% syncdb
1012 1 igor S 8200 3% 0% /bin/mcad
1015 1 igor S 7980 3% 0% /bin/uplink-monitor
1013 1 igor S 7856 3% 0% /bin/mca-monitor
1007 1 igor S 7852 3% 0% /bin/reset-handler
738 1 igor S 1496 1% 0% /bin/procmgr
1 0 igor S 1448 1% 0% init
549 1014 igor S 1448 1% 0% /bin/sh -l
1005 1 igor S 1448 1% 0% init
1010 1 igor S 1444 1% 0% /usr/bin/syslogd -n -O /var/log/messag
1006 1 igor S 1440 1% 0% /usr/bin/klogd -c 8 -n
1009 1 igor S 1124 0% 0% /bin/dropbear -F -d /var/run/dropbear_
1008 1 igor S 940 0% 0% /sbin/ntpclient -i 86400 -n -s -c 0 -l
397 1 igor S 636 0% 0% /sbin/hotplug2 --persistent --set-rule
294 2 igor SW 0 0% 0% [spi1]
328 2 igor SW 0 0% 0% [mtdblock6]
3 2 igor SW 0 0% 0% [ksoftirqd/0]

De USG:

Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/USG%20top.png

[ Voor 4% gewijzigd door lebaron97 op 23-08-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
Wat even belangrijk om te weten is, is ook welke firmwares er waarop draaien. Sinds 4.0.21.9965 voor de UAP en 4.4.36.5146617 voor de USG hebben ze wat problemen moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

Maar misschien is het goed om een schema te maken waarin het geheel wat duidelijker wordt. Nu moeten de lezers zichzelf een voorstelling maken. De kans op een goed antwoord neemt ook toe met een schema vermoed ik.

Schema kan me de hand en dan uploaden, maar kan ook zo:
Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/topology.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
sorted.bits schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:59:
Wat even belangrijk om te weten is, is ook welke firmwares er waarop draaien. Sinds 4.0.21.9965 voor de UAP en 4.4.36.5146617 voor de USG hebben ze wat problemen moet ik zeggen.
USG 4.4.44.521.3844

USW 4.0.54.10625

AUP 4.0.54.10625

[ Voor 4% gewijzigd door lebaron97 op 23-08-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lebaron97 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:03:
Na deze "ombouw" werkt alles (nagenoeg continu) prima maar 's-avonds heb ik 2 vreemde problemen die ik eerst niet had. Als ik via de Xtreamer film wil kijken stotter/hapert/stopt het beeld de hele tijd. De netwerk snelheid is volgens de Xtreamer tussen de 100.000 en 650.000 kbits.

Ook is de wifi traag en lijkt continu te bufferen op alle Iphones 6 en Ipads 2/3/4 gen maar ook de ethernet verbinding met een vaste pc is langzamer dan normaal.
Als het probleem zich elke avond voordoet, zou ik proberen het netwerk te simplificeren om te kijken of het blijft bestaan. Beperkt het bijvoorbeeld tot de bovenste rij in je schema.

Weet je welke AP gebruikt wordt waarop de iPhones/iPads haperen. Vermoedelijk staat daarover wat in je Unifi log. Dat helpt wellicht bij het pin-pointen van een probleemapparaat.

Je probleem heeft wat weg van een ander actueel topic in NT, heb je daar ook al gelezen?
https://gathering.tweaker...message/59791020#59791020

De Horizon box schijnt ook allerlei netwerkprotocollen/routing te (kunnen) gebruiken. Kan het bijvoorbeeld zijn dat Ziggo daar een firmware heeft gepushed, waardoor je ineens met 2xDHCP zit oid? Het dagelijkse probleemmoment kan ook een verloop van de IP-lease zijn wellicht.

Terzijde:
- wat is de bedoeling van die Unifi switch achter de USG?
- Horizon box heeft schijnbaar een veel beter alternatief:
https://www.bright.nl/nie...ext-eindelijk-aan-klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:43:
[...]

Als het probleem zich elke avond voordoet, zou ik proberen het netwerk te simplificeren om te kijken of het blijft bestaan. Beperkt het bijvoorbeeld tot de bovenste rij in je schema.
Dit wordt lastig omdat de NAS op de USW (onderste regel) zit en de Xtreamer op de Cisco (bovenste regel)
Weet je welke AP gebruikt wordt waarop de iPhones/iPads haperen. Vermoedelijk staat daarover wat in je Unifi log. Dat helpt wellicht bij het pin-pointen van een probleemapparaat.
Op 2 verschillende AP's, dus deels op de AP die op de USW zit en deels op de AP die via de Cisco is aangesloten
Je probleem heeft wat weg van een ander actueel topic in NT, heb je daar ook al gelezen?
https://gathering.tweaker...message/59791020#59791020
Heb ik gelezen maar afgezien van het feit dat dat heel technisch is (te voor mij) doet het het bij mij wel maar stottert/hapert het alleen. Wel wordt ook mijn connect box heel warm terwijl die gewoon vrij staat. Is ook soms een error melding op de GUI van de connect box
De Horizon box schijnt ook allerlei netwerkprotocollen/routing te (kunnen) gebruiken. Kan het bijvoorbeeld zijn dat Ziggo daar een firmware heeft gepushed, waardoor je ineens met 2xDHCP zit oid? Het dagelijkse probleemmoment kan ook een verloop van de IP-lease zijn wellicht.
De DHCP staat uit. Wel is het zo dat het IP adres van de connect box nietin mijn controller software verschijnt. Waarom weet ik niet want het is een vast IP (adres 192.168.1.120). Wel zijn de 2 extra ip adressen die de horizon doos automatisch aanmaakt en reserveert zichtbaar in mijn devices list maar sinds de ombouw naar Ubiquiti krijgen die 2 een IP adres van de USG ipv de standaard Horizon doos IP + of - 1
Mijn ervaring is dat elke software update van Ziggo voor hun dozen een nieuw probleem creert. Zou best kunnen dat ze iets hebben gepushed maar Ziggo verteld meestal niets.
Terzijde:
- wat is de bedoeling van die Unifi switch achter de USG?
Ik heb een onhandig (groot) huis waarbij apparaten her en der in het huis staan vanwege de aanleg van eea een 10 tal jaar geleden. Alles is geautomatiseerd en loopt via diverse dozen omdat er niet genoeg kabels gelegd konden worden (bestaande bouw) en niet geboord kon worden. De grootste bundel kabels en de grootste domotica kast en server staan in de kelder. de andere ov-kasten staan op de begane grond en op de 1e verdieping. Omdat ik geen kabels kan leggen van boven naar beneden of vv heb ik dus switches nodig.De NAS zou naar de kelder kunnen achter de Cisco maar vanwege de bouw en inhoud/oppervlakte van mijn huis en het feit dat sommige apparaten die met een kabel in de USW zitten niet bekabeld naar de Cisco kunnen zit daar een extra switch.
- Horizon box heeft schijnbaar een veel beter alternatief:
https://www.bright.nl/nie...ext-eindelijk-aan-klanten
Zonder dat ik Ziggo de schuld wil geven van wat dan ook is de Horizon next niet bepaald foutloos. Mijn ervaring is dat met elke nieuwe doos van Ziggo ik weer problemen heb net zo als met elke software update. Als je dan met Ziggo belt ben ik altijd de enige en vooral ook de eerste met dat probleem en ligt het altijd aan mijn "kabels".

Voorheen had ik een ASUS wifi router met 4 ethernet poorten en een Cisco switch hangen ipv de USG en de USW. Het probleem deed zich toen niet voor. Vandaar dat ik (mss ten onrechte) dacht dat het ergens in de USG en/of USW moest zitten. Verder ben ik wel heel tevreden over de ubiquity producten dus terug wil ik zeker niet. Maar omdat het zo'n specifiek probleem is moet het ook gewoon op te lossen zijn alleen ben ik niet technisch genoegom te weten hoe of waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lebaron97 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:35:
De DHCP staat uit. Wel is het zo dat het IP adres van de connect box nietin mijn controller software verschijnt. Waarom weet ik niet want het is een vast IP (adres 192.168.1.120).
Dat klopt waarschijnlijk, want de Connectbox zit (vanuit de Controller gezien) achter je USG. Je Controller beschouwt de USG als gateway waarschijnlijk. Of bedoel je de Horizonbox? Want die moet wel in je Controller zichtbaar zijn.
Voorheen had ik een ASUS wifi router met 4 ethernet poorten en een Cisco switch hangen ipv de USG en de USW. Het probleem deed zich toen niet voor.
Als je de Asus nog hebt kun je dat eenvoudig testen denk ik.

Mijn punt is vooral dat oorzaken zoeken in een complexe omgeving altijd lastiger is dan in een simpele omgeving. Iets met een spel in een hooiberg... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Dat klopt waarschijnlijk, want de Connectbox zit achter je USG. Je Controller beschouwt de USG als gateway waarschijnlijk. Of bedoel je de Horizonbox? Want die moet wel in je Controller zichtbaar zijn.
Sorry, ik bedoelde de Horizon Box. Net aangezet en de USG geeft 192.168.1.218 én 192.168.1.219 uit. Op 192.168.1.218 kan ik inloggen op de Horizon Box en 192.168.1.219 is niet benaderbaar (het standaard 2e kanaal). In de Controller software zie ik echter alleen de 192.168.1.219 staan als device
Als je de Asus nog hebt kun je dat eenvoudig testen denk ik.

Mijn punt is vooral dat oorzaken zoeken in een complexe omgeving altijd lastiger is dan in een simpele omgeving. Iets met een spel in een hooiberg... :)
Weet ik, maar met al die slimme mensen hier hoop ik toch wel een oplossing te kunnen vinden. De logs die ik moest posten staan vol met acabadabrashizzle (voor mij althans). Ik hoop dat iemand hier wel iets uit kan lezen en dan zegt: die speld ligt daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lebaron97 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:31:
Sorry, ik bedoelde de Horizon Box. Net aangezet en de USG geeft 192.168.1.218 én 192.168.1.219 uit. Op 192.168.1.218 kan ik inloggen op de Horizon Box en 192.168.1.219 is niet benaderbaar (het standaard 2e kanaal). In de Controller software zie ik echter alleen de 192.168.1.219 staan als device
De Horizon schijnt een leuk feestje te kunnen bouwen in je netwerk. Althans volgens dit topic uit 2017:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1747403

Blijkbaar reserveert het apparaat meerdere IP’s bij de DHCP server. Dat kan bovenstaande wellicht verklaren.

Misschien lukt het om het probleem te voorkomen als je de Horizon van de stroom afhaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:10:
[...]

De Horizon schijnt een leuk feestje te kunnen bouwen in je netwerk. Althans volgens dit topic uit 2017:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1747403

Blijkbaar reserveert het apparaat meerdere IP’s bij de DHCP server. Dat kan bovenstaande wellicht verklaren.

Misschien lukt het om het probleem te voorkomen als je de Horizon van de stroom afhaalt?
Klopt, de horizon box "reserveert" alvast 20 IP adressen, ongeacht of de DHCP server aan of staat, op basis van zijn eigen IP adres. Hij doet daar echter niets mee, met uitzondering van eigen IP -1. Dat is ook het IP adres dat ik zie in de controller. De andere worden niet uitgegeven of gereserveerd want je kunt gewoon alle, met uitzondering van eigen ip-1 toewijzen aan andere apparaten. Los daarvan is de Horizon Mediabox een bron van problemen en al helemaal als ze nieuwe firmware erop zetten. Maar ik heb deze Horizon al toen de Asus router/ap in het netwerk zat en had mijn OP-probleem toen niet.

Jouw verwijzing in een vorige post naar een soortgelijk probleem had het over multicast en imgp snooping. Weet niet wat het is maar zou ik daar iets mee kunnen/moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
zojuist (21:45) weer geprobeerd en probleem is er weer.

stats van USG:

Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/usg%20stats%20_2145.png

stats USW:

Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/USW%20stats_2145.png

USG ssh Top:
Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j437/lebaron97/usg%20top%202145.png

USW ssh Top: 4 x eruit gegooid met een connection error, opnieuw ge-adopt en dan nog niets. Vervolgens gereset waardoor de USG ook ineens zijn hartbeat kwijt was. nadat alles weer geadopt en connected was kan ik geen ssh verbinding meer opbouwen met de USW terwijkl in de controller alles goed staat en groen is, dwz geen foutmeldingen.
10 minuten blijven proberen en dan deze Top listing:
Mem: 128604K used, 127644K free, 0K shrd, 0K buff, 51096K cached
CPU: 15% usr 5% sys 0% nic 25% idle 0% io 0% irq 55% sirq
Load average: 3.83 2.62 1.25 2/155 1476
PID PPID USER STAT VSZ %VSZ %CPU COMMAND
771 738 igor S 108m 43% 20% switchdrvr boot
1013 1 igor S 25352 10% 0% /bin/utermd
772 738 igor S 8584 3% 0% syncdb
1011 1 igor S 8136 3% 0% /bin/mcad
1014 1 igor S 7980 3% 0% /bin/uplink-monitor
1012 1 igor S 7856 3% 0% /bin/mca-monitor
1007 1 igor S 7852 3% 0% /bin/reset-handler
738 1 igor S 1496 1% 0% /bin/procmgr
1 0 igor S 1448 1% 0% init
1397 1013 igor S 1448 1% 0% /bin/sh -l
1005 1 igor S 1448 1% 0% init
1010 1 igor S 1444 1% 0% /usr/bin/syslogd -n -O /var/log/messag
1476 1397 igor R 1444 1% 0% top
1006 1 igor S 1440 1% 0% /usr/bin/klogd -c 8 -n
1312 1009 igor S 1188 0% 0% /bin/dropbear -F -d /var/run/dropbear_
1009 1 igor S 1124 0% 0% /bin/dropbear -F -d /var/run/dropbear_
1008 1 igor S 940 0% 0% /sbin/ntpclient -i 86400 -n -s -c 0 -l
397 1 igor S 636 0% 0% /sbin/hotplug2 --persistent --set-rule
294 2 igor SW 0 0% 0% [spi1]
3 2 igor SW 0 0% 0% [ksoftirqd/0]

Zoals boven al aangegeven post ik deze listings op verzoek zonder te weten wat er staat. Iemand mss een oplossing? USW gewoon kapot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:35
@lebaron97 Toen ik begon met unifi heb ik veel aan deze blog gehad: https://www.douglasisakss...-a-unifi-network-at-home/
Daar staat zo'n beetje alles in waar je rekening mee moet houden om een snel en stabiel netwerk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Zojuist uitgevonden (in de logfile van de Cisco switch achter de USW) dat -savonds rond 22:00 uur de link van de USW naar de Cisco enkele malen down gaat. Krijg daardoor steeds meer het vermoeden dat er met de USW iets aan de hand is. Zeker omdat deze tussen 22 en 24 uur een CPU load had van 97%. Ook vanochtend was er van mid70% en "gemiddeld" door de dag 56%, dus los van de pieken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Laagheim schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:30:
@lebaron97 Toen ik begon met unifi heb ik veel aan deze blog gehad: https://www.douglasisakss...-a-unifi-network-at-home/
Daar staat zo'n beetje alles in waar je rekening mee moet houden om een snel en stabiel netwerk te maken.
Heb het doorgelezen maar de meeste van zijn settings staan bij mij al zo. Mijn speedtest geeft echter bij een (theoretische) downspeed volgens Ziggo van 400 "maar" 235.

Wel een heel makkelijk stuk om te lezen en inzicht tekrijgen. Dank daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Gisteren de "oude Cisco SLM2008 weer gepakt en daar de USG ingeprikt en de Cisco SG300. De nassen en de AP-AC Pro + 2 andere apparaten in de USW laten zitten en de USW op de SLM2008 aangesloten.
Versimpeld ziet het er dus nu zo uit:

ISP - USG - Cisco SLM2008 - USW - Nas
| - apparaten
| - Cisco SG300 - rest van het netwerk
| - Mediastreamer
(krijg het schema niet goed maar de laatste 3 zitten dus in de SLM2008, met de USW)

De Mediastreamer krijgt zijn films dus nog steeds via de USW. Enige echte wijziging is de SLM2008 aan de USG en dan de USW pas, ipv de eerdere setup waarbij de USW direct aan de USG hing.

Het probleem van 80%+ op de USW tussen 19 - 24 uur deed zich niet meer voor en het netwerk bleef stabiel (afgezien van wat hoge CPU load op de USW van 56% continu).....
Rond 22 uiur heb ik langzaam weer alles teruggeprikt op de USW en dus uiteindelijk de SLM2008 er weer tussenuit gehaald. Begonnen met de SG300 om te steken van de SLM2008 naar de USW en een half uur later de USG van de SLM2008 naar de USW.

Nog steeds alles stabiel en geen probleem. Even afwachten of het 24h zo blijft of dat ineens de problemen weer opduiken.

Ik heb iig geen enkele verklaring waarom eerst problemen optraden en nu niet meer. Mss een bepaalde manier/volgorde van de USW connecten/adopten die ik heb gemist?

[ Voor 4% gewijzigd door lebaron97 op 26-08-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lebaron97 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:35:
(krijg het schema niet goed maar de laatste 3 zitten dus in de SLM2008, met de USW)
Je schema en tekst komen niet overeen. Klopt het zo?
(Creatief in de hoogte denken of (digitale) pen en papier pakken :))

ISP
|
[0] Connectbox
|
[1] Unifi Security Gateway
|
[2] Cisco SLM2008
|
[3] Unifi Switch —- [4] AP Po >>> WiFi
|—- [5] NAS
|—- [6] apparaten
|
[7] Cisco SG300
|
|—- [8] Mediastreamer
|
|—- rest van het netwerk

edit: topologie en nummering aangepast obv feedback TS

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:13:
[...]

Je schema en tekst komen niet overeen. Klopt het zo?
(Creatief in de hoogte denken of (digitale) pen en papier pakken :))

ISP
|
[0] Connectbox
|
[1] Unifi Security Gateway
|
[2] Cisco SLM2008
|
[3] Unifi Switch —- [4] AP Po >>> WiFi
|—- [5] NAS
|—- [6] apparaten
|—- [7] mediastreamer
|[8] Cisco SG300
|
|—- rest van het netwerk
Het klopt bijna. De mediastreamer (7) in jouw schema hangt aan de SG300 (8 in jouw schema). Dank voor de update, my bad......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lebaron97 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:35:
Ik heb iig geen enkele verklaring waarom eerst problemen optraden en nu niet meer. Mss een bepaalde manier/volgorde van de USW connecten/adopten die ik heb gemist?
Gezien de relatieve complexiteit van je netwerk (t.o.v. de meeste thuissituaties) zijn er dus allerlei points-of-failure te bedenken.

Ik kan op dit moment bedenken:
a) de eerder genoemde Horizonbox
b) meerdere routes tussen switches die leiden tot een oneindige circel van (veel) verkeer
c) multicast/broadcast storm door een apparaat zoals de Trädfri

Voor b) en c) bestaan in de Unifi omgeving de functies spanning tree, storm control en IGMP Snooping.
Staat de spanning tree die op default (RSTP)? Waarschijnlijk staan de storm control en IGMP uit (ook even zo laten).

Misschien geeft de topologie van de Unifi Controller zelf ook inzicht? Ik weet eerlijk gezegd niet goed de Controller is in het bouwen daarvan, m.n. omdat er ook Cisco switches tussen zitten.

Ik zou nu eerst de stabilitet afwachten, zoals je zelf ook zegt. Niet te vroeg juichen, de grens tussen causaliteit en correlatie is snel overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53

RammY

Dát!

Heb je ook nog ergens een controller draaien? (heb even alles niet gelezen :) )
Ik weet dat bijv Philips TV's icm een setting in de controller echt vervelende issues opleverd.

Betreft t vinkje: Make controller discoverable on L2 network
Deze vind je in: Settings >> Controller

[ Voor 6% gewijzigd door RammY op 26-08-2019 14:55 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
RammY schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:54:
Heb je ook nog ergens een controller draaien? (heb even alles niet gelezen :) )
Ik weet dat bijv Philips TV's icm een setting in de controller echt vervelende issues opleverd.

Betreft t vinkje: Make controller discoverable on L2 network
Deze vind je in: Settings >> Controller
Ik heb een B&O, die is mooi maar niet smart......... (dwz niet ethernet/wifi capable). Verder een Sony smart TV (connected via een aprt wifi binnen mijn network) en een Samsung smart TV (verbonden via ethernet). Ik ervaar zelf geen problemen óp de tv's maar dat zeght wss niets of alleen iets over mij.

Vinkje staat aan. en geen andere controllers draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53

RammY

Dát!

Vinkje dus even uitzetten :)

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaron97
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Gezien de relatieve complexiteit van je netwerk (t.o.v. de meeste thuissituaties) zijn er dus allerlei points-of-failure te bedenken.

Ik kan op dit moment bedenken:
a) de eerder genoemde Horizonbox
b) meerdere routes tussen switches die leiden tot een oneindige circel van (veel) verkeer
c) multicast/broadcast storm door een apparaat zoals de Trädfri

Voor b) en c) bestaan in de Unifi omgeving de functies spanning tree, storm control en IGMP Snooping.
Staat de spanning tree die op default (RSTP)? Waarschijnlijk staan de storm control en IGMP uit (ook even zo laten).
RSTP lager gezet dan standaard, gebaseerd op het eerder genoemde artikel in de post van Laagheim. Enige voordeel dat ik merkte was dat de snelheid van 212 naar 224 ging. Verder mss nog meer verbeteringen maar die kan ik niet pinpointen. Storm en IGMP staan aan. Ook dit had wat snelheidsverbetering tot gevolg tov uit zetten (wat ik had geprobeertd nav het genoemde artikel. Het stond aan dus heb ik het weer aan gezet.
Misschien geeft de topologie van de Unifi Controller zelf ook inzicht? Ik weet eerlijk gezegd niet goed de Controller is in het bouwen daarvan, m.n. omdat er ook Cisco switches tussen zitten.

Ik zou nu eerst de stabilitet afwachten, zoals je zelf ook zegt. Niet te vroeg juichen, de grens tussen causaliteit en correlatie is snel overschreden.
Ik wacht idd even de stabiliteit nu af en anders vervang ik de cisco's ook door unifi producten. Weet alleen niet goed welke de SG300-28p moet vervangen. Ik heb momenteel maar 22 poorten in gebruik dus 24poorts is genoeg (op die lokatie dan want kan geen kabels meer bijtrekken). PoE is handig maar beperkt noodzakelijk dus 250W variant zou moeten kunnen. Als ik in de technische specs zit te kijken (en ja, dat is grotendeels slim kijken en niet weten wat het precies inhoudt) dan lijkt de 48poorts beter/sneller te zijn. Voor PoE kan ik altijd een injector gebruiken indien nodig.

Nu lijkt bovenstaande mss een aankoopadvies-vraag maar ik denk dat de combi ubiquiti/cisco niet altijd goed werkt ook al is mijn probleem slechts gedurende een bepaalde periode waardoor je zou vermoeden dat het eoa service is die ergens draait op dat moment en de USW 4 uur "ín bedwang" houdt.
Gisteren alles een voor een omgeprikt van de tijdelijke Cisco terug naar de USW en weg probleem. Althans gisteren. Vandaag ook hele dag constante cpu load van 56% en memory load van 50%.

Op de SG300 zitten overigens grotendeels alle camera's, de videobewakings-server en de diverse domotica apparaten, waarvan ook 1 server (Gira Homeserver). Als er al ergens een service gaat lopen elke dag om 19 uur zou dat op 1 van de 2 servers moeten zijn lijkt mij maar als ik naar de traffic kijk op die servers is die nagenoeg niets tussen 19-24 uur.

Afijn, even afwachten en anders deze thread weer een schopje geven. Alvast dank (aan iedereen) en ik blijf open staan voor elke suggestie/hint/tip etc.
Pagina: 1