Toon posts:

Ziggo Horizon box vreemde netwerkissues

Pagina: 1
Acties:

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-01 18:41
Gisteravond aan de slag geweest om zowel ons bedrade netwerk als ons draadloze netwerk uit te breiden. De situatie was zo dat in de meterkast het IOP geplaatst is, op het IOP zit een antenneversterker. De modemrouter van Ziggo (week of 4 geleden gekregen, weet nu zo uit mijn hoofd niet welk model het is) is op de uitgang tot 5m aangesloten, en op de de uitgang tot 20m is de coaxkabel aangesloten die naar de woonkamer gaat en daarop is de horizon box aangesloten.

Nu heb ik in de werkkamer een Apple AirPort Extreme neergezet die bekabeld op de modemrouter van Ziggo is aangesloten. De AirPort staat in brugmodus, zodat de modemrouter van Ziggo als DHCP server de IP adressen blijft uitdelen. Daarnaast maakt de AirPort een draadloos netwerk aan, hij extend het draadloze netwerk van de Ziggo modemrouter dus niet. Op de AirPort zijn een iMac en een QNAP NAS aangesloten, tot zover werkt alles als een zonnetje.

Nu wilde ik mijn Apple TimeCapsule in de woonkamer erbij plaatsen, dus nog een netwerkkabel vanaf de woonkamer naar de meterkast getrokken, TimeCapsule neergezet, aangesloten, ding staat op dezelfde wijze als de AirPort ingesteld, dus het bedrade deel in brugmodus en het draadloze deel maakt een eigen WiFi netwerk aan. Verder de Horizon box erop aangesloten en de Av netwerk receiver. En toen kreeg ik allerlei problemen met IP adressen die dubbel uitgedeeld waren en weet ik wat nog meer.

Nu komt het idiote, toen ik de netwerkkabel tussen de TimeCapsule en de Ziggo modemrouter ertussen uit haalde waren de problemen opgelost en werkte alles zoals bedoeld. Het vreemde is echter dat de TimeCapsule niet via Wifi verbinding maakt met het thuisnetwerk, hij is dus niet als extender ingesteld. Er ligt dus feitelijk nu een los bedraad netwerkje in de woonkamer, bestaande uit de TimeCapsule (die bij mijn weten nu echt alleen maar als switch, want in brugmodus ingesteld, werkt) met daarop de Horizon box (die verder alleen met coaxkabel aangesloten is, en de AV receiver.

De horizon box is zodanig ingesteld dat hij via LAN en niet via WiFi verbinding maakt via het thuisnetwerk, en ook dat ding geeft geen foutmeldingen. Zou het nu zo kunnen zijn dat een deel van het netwerkverkeer via de coaxkabel tussen modem en horizon box loopt? Dit is voor nu namelijk de enige mogelijkheid waarop ik dit kan verklaren...

Graag jullie mening.

[Voor 0% gewijzigd door Lieutenant C. op 12-01-2017 07:51. Reden: Typo]

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:38

XallaX

Meow

De Horizon box afkoppelen van je thuisnetwerk, Die veroorzaakt waarschijnlijk de instabiliteit op je router.
Begin daar eens.

Probleem hebben we hier in huis ook. De Horizon box reserveert 20 ip adressen als hij dat noodzakelijk vindt en schopt de DHCP van de router overhoop. Regelmatig willekeurig uitval van apparatuur omdat de Horizon in de weg zit/zich ongevraagd IP nummers inpikt van andere apparatuur.

Op basis van mac adres je Horizon box een aantal IP adressen toekennen kan helpen (beperk zijn range tot 3 ingestelde ip adressen). Maar hij heeft geen LAN nodig, haalt zijn streams via interne modem en eigen coax bij Ziggo vandaan.

Als de Horizon box niet noodzakelijk aan je thuisnetwerk hoeft, liever niet doen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sterker nog: de horizon box ook afkoppelen van je TV. Althans mijn ervaring is dat je er helemaal niets aan hebt. Alhoewel ik moet toegeven dat ik gebias-ed ben door de idiote netwerk perikelen van 't ding.
YMMV

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lieutenant C.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:59:
Sterker nog: de horizon box ook afkoppelen van je TV. Althans mijn ervaring is dat je er helemaal niets aan hebt. Alhoewel ik moet toegeven dat ik gebias-ed ben door de idiote netwerk perikelen van 't ding.
YMMV
Heb het ding nog niet zo heel erg lang, maar vooralsnog ben ik er best tevreden mee. Zappen gaat een stuk sneller als met mijn Humax die ik ervoor had, heb geprobeerd een serie die uitgezonden werd op te nemen, dat loopt tot nu toe ook feilloos, en de on demand dingetjes zijn ook aardig. Ik had Lost nog helemaal niet gezien, zijn we nu aan het kijken.
XallaX schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:03:
De Horizon box afkoppelen van je thuisnetwerk, Die veroorzaakt waarschijnlijk de instabiliteit op je router.
Begin daar eens.

Probleem hebben we hier in huis ook. De Horizon box reserveert 20 ip adressen als hij dat noodzakelijk vindt en schopt de DHCP van de router overhoop. Regelmatig willekeurig uitval van apparatuur omdat de Horizon in de weg zit/zich ongevraagd IP nummers inpikt van andere apparatuur.

Op basis van mac adres je Horizon box een aantal IP adressen toekennen kan helpen (beperk zijn range tot 3 ingestelde ip adressen). Maar hij heeft geen LAN nodig, haalt zijn streams via interne modem en eigen coax bij Ziggo vandaan.

Als de Horizon box niet noodzakelijk aan je thuisnetwerk hoeft, liever niet doen.
Tja, zoals ik aangaf, eigenlijk heb ik nu geen problemen. De reden waarom ik het ding wel wil aansluiten is omdat ik hoop de horizon box ook als switch in te kunnen zetten. De AV receiver is namelijk niet het enige genetwerkte apparaat dat in de woonkamer komt te staan, er staat ook nog een mac mini, de TV wil ook netwerk, de PlayStation, en mogelijk nog meer, en dat red ik niet met de TimeCapsule alleen.

Ik snap dus gewoon niet waarom ik geen problemen heb als de TimeCapsule niet bedraad is aangesloten op de modemrouter. Is het dan echt zo dat het LAN verkeer via de coaxkabel die op de de horizon box aangesloten is loopt? Ik ga het vanavond in ieder geval eens uitproberen door de LAN verbinding tussen TimeCapsule en horizon box te verbreken. Kijken of ik dan wel nog verbinding kan maken met de AV receiver en internet heb via het draadloze netwerk heb dat de TimeCapsule aanmaakt. Dan zou het echt vreemd zijn...

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

• Dexmael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:25
XallaX schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:03:
Begin daar eens.

Het klopt dat de Horizon box instabiliteit van het thuisnetwerk kan veroorzaken.

Je kan echter via de thuisnetwerk instellingen in de opties op de horizon box aangeven dat er een modem in huis is.
Als dit juist is ingesteld zijn de problemen die je ervaart in principe opgelost.
Vereiste is wel een bekabelde verbinding

Vraag is natuurlijk wat wil je ermee doen ik geloof dat bijvoorbeeld bepaalde functionaliteiten van de app niet werken als de box niet op het thuisnetwerk zit
Daarnaast kan de box als extra wifi punt gebruikt worden als deze zo is ingesteld

Maar als je dit toch niet gebruikt kan je idd beter de box buiten het netwerk houden.

• Lieutenant C.
Dexmael schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Het klopt dat de Horizon box instabiliteit van het thuisnetwerk kan veroorzaken.

Je kan echter via de thuisnetwerk instellingen in de opties op de horizon box aangeven dat er een modem in huis is.
Als dit juist is ingesteld zijn de problemen die je ervaart in principe opgelost.
Vereiste is wel een bekabelde verbinding

Vraag is natuurlijk wat wil je ermee doen ik geloof dat bijvoorbeeld bepaalde functionaliteiten van de app niet werken als de box niet op het thuisnetwerk zit
Daarnaast kan de box als extra wifi punt gebruikt worden als deze zo is ingesteld

Maar als je dit toch niet gebruikt kan je idd beter de box buiten het netwerk houden.
En zo is hij bij mij dus idd ingesteld. Gaat heel gemakkelijk via de ingebouwde wizard. Maar goed, ik laat vanavond de uitkomst van mijn experiment nog wel weten!

• menzo
  • Laatst online: 10:12
De instelling met een los modem werkt heel slecht. De box blijft een eigen DHCP server draaien.

Wat je beter kan doen is hem op "nieuw netwerk" zetten en dan via de webinterface de DHCP server uitzetten.

Hier is een guide op het forum van ziggo
https://community.ziggo.n...d-wifi-netwerk-maken-5157

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:04
Zou ik wel erbij vermelden dat eventuele Extra ''mini'' Horizon boxjes dan niet meer werken mochten die erop aangesloten zijn. Daarom blijft de DHCP server ook draaien voor apparatuur die rechtstreeks op de Horizon wordt aangesloten.

[Voor 29% gewijzigd door Jim423 op 12-01-2017 20:50]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Lieutenant C.
Nou, gisteravond aan de slag geweest, in eerste instantie die netwerkkabel tussen TimeCapsule en Horizon box losgetrokken en jawel, ik had geen netwerkverbinding meer met de AV receiver die op de TimeCapsule aangesloten is. Voor mij kan er dan maar 1 conclusie mogelijk zijn, en dat is dat er dus ook LAN verkeer over de coat tussen horizon box en modemrouter loopt.

Vervolgens heb ik de laptop op de horizon box aangesloten en ben ik de web interface ingedoken. Het eerste dat me opviel is dat ik ondanks dat ik de netwerkkabel tussen TimeCapsule en horizon box eruit gehaald had toch internetverbinding had. Na de instellingen gecheckt te hebben bleek dat de wifi functie van de horizon box op zowel 2,4GHz als op 5GHz ook nog aan stond, die als eerste gekilled. Vervolgens de LAN instellingen bekeken, daar zag ik inderdaad een waslijst met gereserveerde IP adressen. Ik heb toen in de webinterface nog een keer de instellingen gekozen waarbij de box gebruik maakt van een extern modem (wat ik dus ook al via de instellingen die normaal op je TV scherm op te roepen zijn veranderd had). Vervolgens de netwerkkabel tussen horizon box en TimeCapsule weer aangesloten omdat de horizon box zelf aangaf geen IP adres op te kunnen halen. Nog steeds geen IP adres, maar in mijn Airport configuratie programma zag ik de TimeCapsule ook niet te voorschijn komen. Was ook volgens verwachting want de kabel tussen TimeCapsule en modemouter lag nog los. Toen ik die weer inplugde was letterlijk alles in orde. Geen dubbele IP adressen meer, alhoewel de horizon box wel nog steeds een flinke lijst met adressen reserveert, wifi netwerken in de lucht, en de bedraad aangesloten apparatuur werkt allemaal naar behoren.

Conclusie voor mij is dat de horizon box op een bedraad thuisnetwerk instellen via het menu niet goed werkt, de DHCP server die de horizon box heeft wordt daarmee niet uitgeschakeld. Dit veranderen via de web interface werkt (bij mij) dus wel. Verder kan het niet anders dan dat er op de een of andere manier ook LAN verkeer (en niet alleen maar WAN verkeer) via de coaxkabel gedeeld wordt, waarna dit via de modemouter ook weer in het UTP LAN terecht komt.

Het enige dat ik nu nog niet heb uitgeprobeerd is om op de horizon box nog een extra bekabeld netwerkapparaat aan te sluiten om te zien of de box nu ook goed als switch werkt. Ga ik nog uitproberen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik heb toevallig laatst bij mijn zwager ook ervaren dat er verschil zit tussen de webinterface en de instellingen via het gewone menu van de box. Via de webinterface mocht ik de horizon niet opnemen in zijn bestaande netwerk (kreeg allemaal foutmeldingen), via de settings in het menu mocht het wel.

Overigens heb ik niet echt problemen op mijn netwerk met de Horizon, terwijl ik ook een los modem van upc/ziggo heb (EPC3925). Mijn losse modem (dhcp met pool x.x.x.10 tot x.x.x.229) zit op x.x.1.1. Daarnaast heb ik nog een router/switch die op x.x.1.2 zit voor de bekabelde apparaten. Vervolgens heb ik de horizon op x.x.1.3 zitten. Horizon staat ingesteld dat ik geen bestaand thuisnetwerk heb, dhcp op de horizon staat uit, maar toch heb ik ingesteld dat de horizon mag starten bij x.x.x.225 met een poolsize van 5 om te voorkomen dat hij IP's gaat reserveren binnen de range van mijn modem. Ik kan met mijn devices met zowel de wifi van mijn Horizon als met de modem verbinden en zonder problemen internetten.

Desktop | Server | Laptop

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:04
Er is geen contact via de coaxkabel tussen het modem en de Horizon. Deze 2 apparaten hebben alleen contact met het CMTS van Ziggo en niet met elkaar direct. Wanneer je een bestaand netwerk instelt op de Horizon maakt hij via WiFi contact met je modem indien er geen kabel tussen modem<>HZN ligt. Ik vermoed dat dit ook het geval is bij jou. Verander maar is je wachtwoorden tijdelijk van je modem WiFi je zult dan zien dat de internetverbinding via de WiFi van de Horizon weg is. Mits er dus geen kabel tussen ligt + ook geen kabel tussen die 2 Apples.

Verder heb je 2 opties om je Horizon in je thuisnetwerk op te nemen. Zoals hierboven beschreven (DHCP uit) met als nadeel dat de Horizon mini's niet meer (goed) werken, indien aanwezig. Of met DHCP aan en dan de Horizon een /29 oid laten reserveren uit de pool van je modem. Dit kan via WiFi of via kabel aan het modem gekoppeld worden. Dit wel wel nog eens gekke euvels veroorzaken zoals de DNS van de Horizon pushen naar devices achter het modem waardoor je geen DNS meer resolved op je client.
Lieutenant C. schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:51:
Conclusie voor mij is dat de horizon box op een bedraad thuisnetwerk instellen via het menu niet goed werkt, de DHCP server die de horizon box heeft wordt daarmee niet uitgeschakeld.
Dit klopt, de DHCP blijft op Aan staan in de webinterface. Apparaten aangesloten op de Horizon krijgen dus een adres toegewezen uit die /29 die hij reserveert op je modem DHCP pool. Of dit 1:1 het adres is wat hij reserveert of een adres uit zijn eigen range en dat hij NAT doet weet ik niet dat zou ik nog even een keer moeten uittesten. Dit moet omdat de Horizon mini's een adres moeten hebben van de box, wanneer ze een adres zouden krijgen van het modem DHCP direct werken ze niet.

[Voor 31% gewijzigd door Jim423 op 14-01-2017 18:37]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bert!
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09-2022
Storingen op het thuisnetwerk door 2 DHCP servers en een bug in de software:
https://community.ziggo.n...eren-op-mediabox-xl-20580

Mediabox XL als Acces Point: https://community.ziggo.n...ken-als-acces-point-21251

Acties:
  • 0Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:22
Lieutenant C. schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:51:

Conclusie voor mij is dat de horizon box op een bedraad thuisnetwerk instellen via het menu niet goed werkt, de DHCP server die de horizon box heeft wordt daarmee niet uitgeschakeld. Dit veranderen via de web interface werkt (bij mij) dus wel.

Het enige dat ik nu nog niet heb uitgeprobeerd is om op de horizon box nog een extra bekabeld netwerkapparaat aan te sluiten om te zien of de box nu ook goed als switch werkt. Ga ik nog uitproberen.
Je 1e conclusie is juist, je moet echt de webinterface van dat ding in om de eigen DHCP server uit te zetten. En dan nog doet hij stiekum nog een beetje DHCP, want hij pikt zelf alvast maar 20 IPs en deelt die dan onder eigen naam (UPCGW_180E bv) weer uit. Maar dan werkt het wel een beetje.
Dat er ook LAN verkeer over de coax gaat is onjuist.

En ja het kreng werkt wel als switch, mits je hem niet in de standby met laagste energie modus laat gaan (ECO) dacht ik.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee