• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:11
Ik heb wat oude topics gevonden:
[Aankoopadvies] camera rondreis west Amerika, over 1,5 week!

Maar stel mij toch nog wel de vergelijkbare vraag.
Wij reizen regelmatig (USA / Schotland etc.) en het is dan toch wel prettig als je foto's achteraf niet onaardig zijn. Ook als je geen professioneel fotograaf bent. Dit betekent dus dat vrijwel alle foto's uit de losse pols geschoten zullen worden.

Superzoom vind ik minder interessant. Waarom zou ik een foto van een beer maken die ik met eigen ogen niet eens gezien heb? Die vind ik op internet voldoende terug.

Nu vraag ik mij af of ik tegenwoordig met de komst van de p30 pro, iphone xs, pixel 3 beter een nieuwe telefoon aan kan schaffen of toch nog steeds een compact of systeem camera met 1" sensor zoals de sony a5100 en verder of RX100 en vele andere merken?

Budget voor een camera alleen is dan ergens rond de 500 euro zou ik die los kopen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:08
De beste camera is die je bij je hebt. En dat is toch vaak je telefoon....

Ik heb zelf een TZ100. Ook 1" sensor. Wilde meer zoom (10x zoom) dan mijn telefoon. Maar de enige optie die ik had was mijn DSLR meeslepen met 3 lenzen... dus vandaar de keuze.

anderhalf jaar later ligt de TZ100 te verstoffen, en de DSLR ook. Het voordeel van de 1" sensor is bij weinig licht. Maak je dan veel foto's? dan kan het een optie zijn. Maar ook een 1" sensor heeft een limiet.

Ben je tevreden met je foto's? lekker bij je telefoon houden. Altijd bij je, makkelijk delen. Enige nadeel is geen zoom. Maar met de p30 pro is dat ook al minder een issue.

Zelf neem ik dit jaar de DSLR mee op vakantie. Maar ik wil een foto op metaal printen van 2 bij 1,5 meter. Dan heb je andere eisen ;-)

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 07:03

snmght

imho dan he

Wat is je normale telefoon budget? Als dat ook al vrij hoog ligt hoef je toch inderdaad geen camera te kopen lijkt me, de flagship modellen hebben tegenwoordig goede camera's en mid-range is er vast ook wel iets te krijgen met een prima camera.

Smartphonecamera's leggen het over het algemeen wel snel af bij minder licht. Daar zou je met een goede compact winst kunnen hebben. Vraag je dus af hoe vaak je bij perfecte belichting foto's maakt en hoe vaak 's avonds / 's nachts.

Ik heb zelf een vrij compacte systeemcamera (pancake-lens) en die heb ik niet meer aangeraakt sinds ik voor high-end smartphones ga (P10 Plus, nu P30 Pro). Ik maak de meeste foto's wel overdag al kan de P30 Pro aardig 's avonds foto's maken.

[Voor 20% gewijzigd door snmght op 21-08-2019 14:38]

WZAWZ een fucking farce

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:13

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je echt plezier beleeft aan het maken van mooie foto's en je wil de mogelijkheid hebben ze groot af te laten drukken dan zou ik een losse camera adviseren maar dan wel eentje met minimaal een APS-C sensor.

Ik lees vaak dat mensen geen zin hebben om hun DSLR mee te nemen maar ik vraag mij dan altijd af wat voor tas zij dan hebben. Ik zie dagjes mensen wel eens lopen met een DSLR om hun nek, ja dan wil dat niet lekker. Heb je een goeie tas dan kun je daar rustig mee rond lopen zonder er veel van te merken en kun je bovendien ook nog je flesje water etc. in kwijt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:08
@snmght rekening houdend dat een 1" sensor s'nachts ook geen wonderen verricht. Zelf vind ik de 1" sensor een net-niet oplossing. Een APS-C dslr is wel goed s'avonds/s'nachts. maar log/zwaar. Een telefoon is overdag (en bij minder licht tegenwoordig) prima, maar s'nachts/beweging is niet top.

1" is vaak groter als een telefoon, accu's zijn vaak niet super en je heb niet superveel voordeel....
De oude RX100 met 3x zoom zijn dan nog wel goed. Want lichtsterke lens, dus mooie onscherpe achtergronden als je dat wilt.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De telefoons die je noemt zullen het ook bij minder licht opvallend goed doen, mogelijk zelfs beter dan menig camera (vanwege de software, handwarematig leggen ze het uiteraard af).

• dirkmuis
Wat is je normale telefoon budget? Als dat ook al vrij hoog ligt hoef je toch inderdaad geen camera te kopen lijkt me, de flagship modellen hebben tegenwoordig goede camera's en mid-range is er vast ook wel iets te krijgen met een prima camera.
Die zijn zakelijk dus dat scheelt :)

Ik zit ook niet vast aan een 1"er hoor. De vraag kwam meer voort uit wat hier boven ook genoemd werd. Ga ik nog een extra device meenemen of grijp je steeds naar de telefoon omdat dat de gewoonte is.

@snmght hoe bevalt de p30 pro?

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-03 14:00
Ik heb een zeer compacte superzoom van Panasonic welke kleiner maat iets dikker is dan mijn smartphone en 30x optisch inzoomt. Dat is op vakantie iedere keer een uitkomst geweest. Die zijn zoom is extreem belangrijk, belangrijker dan beeldkwaliteit imho.... Voor alle andere foto's heb ik de smartphone want altijd in handbereik.

Als je echte top kwaliteit foto's wil ben je toch snel aan en grotere beeldsensor toe en daarmee grotere behuizingen en daarmee tassen enzo ..

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• snmght

snmght

imho dan he

dirkmuis schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Die zijn zakelijk dus dat scheelt :)

Ik zit ook niet vast aan een 1"er hoor. De vraag kwam meer voort uit wat hier boven ook genoemd werd. Ga ik nog een extra device meenemen of grijp je steeds naar de telefoon omdat dat de gewoonte is.

@snmght hoe bevalt de p30 pro?
Hij is geweldig, echt! Mooie foto's. Standaard wel wat gefilterd, vind ik persoonlijk niet storend maar kan me indenken dat anderen zich hieraan storen. Iets opgeleukt zeg maar, kun je wel aanpassen.

Maar qua kwaliteit haalt het het gewoon niet bij de systeemcamera, en die is ook al aardig compact. Ik denk dat de vraag vooral is wat je nou wil met de foto's. Ga je ze op Facebook of Insta zetten, bekijk je ze alleen op de laptop - of wil je een mooie nachtfoto afdrukken op groot formaat?

Voor mijn gebruik voldoet de smartphone maar ik doe niets anders dan mijn foto's af en toe terugkijken op hooguit 13" laptop en plaats ze zo nu en dan op social media of deel de foto's van mijn kinderen met trotse opa en oma via Whatsapp. En fotografeer dus voornamelijk overdag.

WZAWZ een fucking farce

• dirkmuis
snmght schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:50:

Voor mijn gebruik voldoet de smartphone maar ik doe niets anders dan mijn foto's af en toe terugkijken op hooguit 13" laptop en plaats ze zo nu en dan op social media of deel de foto's van mijn kinderen met trotse opa en oma via Whatsapp. En fotografeer dus voornamelijk overdag.
Voornamelijk dat inderdaad.

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-03 13:00
Ik maak alle foto's op reis met mijn telefoon, echter heb ik voor de komende vakantie toch een Sony compact camera gekocht, puur om te kunnen zoomen.

Als ik in de jungle of langs de rivierover iets moois zie zitten in een boom, dan is het met mijn mobiele telefoon (OnePlus 6) een vlekje op het geheel, terwijl ik alleen het dier op de foto wil hebben. Hier in Nederland merk ik dat ik de camera zelden tot niet gebruik en vergeet. De foto's van mijn telefoon zijn voor de herinnering meer dan goed. Ook vind ik het dragen van zo'n kleine camera om je nek al irritant. Dus ik ben benieuwd of ik hem over enkele weken goed ga gebruiken op vakantie.

• snmght

snmght

imho dan he

In het voordeel van de P30 Pro (en andere toestellen hebben dat natuurlijk ook): met die enorme en mooie schermen is foto's terugkijken ook zeer plezierig. Bediening werkt ook fijner (sneller) dan ik gewend ben van terugkijken op camera's. Pak de laptop er zelden nog bij. Zelfs die trotse oma kan het tegenwoordig prima zien op mijn telefoon. ;)

WZAWZ een fucking farce

• dirkmuis
True. Ik heb nu de mate 20 lite voor naar ik meen 200 euro.
Vandaar dat ik denk om de p30 pro te nemen of iets erbij (of gewoon niets).

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:10
Zelf neem ik de laatste drie jaar alleen nog de smartphone mee als camera op vakantie. Ik vind dat gewoon makkelijk omdat je die bijna altijd mee hebt en niet steeds hoeft te bedenken of je je camera mee zal nemen (naar het strand bijvoorbeeld). Ik vind het ook wel fijn niet teveel kostbaarheden mee te hebben. En tenslotte deel ik graag snel fotootjes met anderen.

Ik heb het hier dan wel over vakanties met kinderen erbij enzo. Geen reizen naar fotogenieke bestemmingen.

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:36
snmght schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:54:
In het voordeel van de P30 Pro (en andere toestellen hebben dat natuurlijk ook): met die enorme en mooie schermen is foto's terugkijken ook zeer plezierig. Bediening werkt ook fijner (sneller) dan ik gewend ben van terugkijken op camera's. Pak de laptop er zelden nog bij. Zelfs die trotse oma kan het tegenwoordig prima zien op mijn telefoon. ;)
Terugkijken op je telefoon is inderdaad erg prettig en makkelijk om door te sturen. Voordeel is dat tegenwoordig er best wel wat camera's zijn die ze direct door kunnen sturen naar de telefoon en dan heb je dus voordeel van beide.

Zelf een A7ii in bezit en dan is het verschil erg groot met mijn telefoon. OK is wel een Xperia x compact en de kwaliteit is stukken minder dan jou telefoon.

Zoals hierboven al geschreven is de beste camera die je bij je hebt. Daarnaast maken telefoons tegenwoordig goede foto's.

• dirkmuis
Zouden we niet allemaal tevreden zijn met "gewoon goede foto's" mits we geen experts zijn?

Trouwens wel een klein voordeeltje van de compact camera:
Deze kun je met meerdere mensen gebruiken. Je telefoon geef je niet mee aan je partner als ze een dagje weg gaat ofzo.

En voor de telefoon (even de P30 pro als uitgangspunt):
Deze is waterdicht.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja. De eeuwige vraag. Ja een echte camera kan betere foto's maken maar vereist ook meer kennis/kunde.

Naast de betere kwaliteit hebben camera's nog meer voordelen natuurlijk. Ingebouwde stabilisatie (bij de meeste nieuwe modellen) bijvoorbeeld. Helpt erg bij film en scheelt ook stukken bij donkere omstandigheden. Ook de ergonomie is veel beter waardoor het lekkerder fotografeert en daardoor ook de lol toeneemt.

En zoals hierboven al paar keer genoemd: een compacte systeemcamera past altijd wel in je rugtas of messenger-bag.

De vraag is dus vooral hoeveel moeite je in je fotografie wilt stoppen, zowel ter plekke als ook in het opdoen van kennis. Als het antwoord "Niet zo veel" is, kun je beter een goede telefoon kopen. Maar wil je die moeite wel nemen, zou ik altijd een leuke systeemcamera kopen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• dirkmuis
Naja als je een wandeling maakt tijdens je reis wil je niet iedere 5 minuten stil staan en dan 15 minuten uit trekken voor de perfecte compositie. Tenminste ik niet.

Ik loop dan ook nog met 2 kinderen, dus wellicht weegt dat mee bij mij :-)

• dirkmuis
P30 pro besteld dan maar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee