Toon posts:

[Aankoopadvies] camera rondreis west Amerika, over 1,5 week!

Pagina: 1
Acties:

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 23:23
Over bijna twee weken gaan mijn vriendin en ik een rondtrip maken in West Amerika. Een goede mix van natuur en steden die we graag mooi op de gevoelige plaat willen vastleggen. Ik zie helaas door de camerabomen het bos niet meer, er lijkt wel geeneen camera ' allround' genoeg te zijn voor ons tegen een schappelijke prijs. Ondertussen begint de tijd te dringen en ben ik dus genoodzaakt om hulp in te schakelen bij jullie kenners!

Het makkelijkste lijkt me om gewoon aan de hand van de voorgestelde vragen uit een ander topic over premium compacts onze situatie te schetsen.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Lastig deze vraag. We dachten eerst aan een bedrag van circa 300-400 Euro, maar of dit echt voldoende is? Daarnaast willen we wel een camera hebben die aan onze eisen en wensen voldoet en dan ook nog eens een aantal jaar mee zal gaan. Hierin zijn we dus redelijk flexibel en komt niet op 100 euro aan, ons budget kan dus eventueel opgerekt worden tot ca. 500 Euro.

• Wat voor compact/systeemcamera wil je?
Ook best lastig. Travelzoom (niet de beste camera's maar wel veel zoom), compact met grotere sensor (beter beeld en avondfoto's, maar weinig zoom) of systeemcamera (goed beeld, maar met een lens waarmee redelijke zoom te halen is meteen best prijzig).
Aangezien we de nationale parken gaan bezoeken in Amerika, willen we de natuur goed op de foto kunnen krijgen. Zoom is dan ook wel belangrijk, aangezien ik een eventuele gespotte wilde beer wel graag op foto vast wil leggen maar 'm niet graag werkelijk van te dichtbij zie voor mijn eigen veiligheid :+
Ook is het belangrijk om mensen gewoon goed op de foto te krijgen.
En ten slotte is het belangrijk dat de camera goede foto's maakt in het donker. Bijvoorbeeld de avonduren in de grote steden of de sterrenhemel in Monument Valley.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Zie vooral het antwoord bij de vorige vraag. Kantelbaar scherm, 4k video, slow motion zijn allemaal nice to haves maar zeker geen must haves!
Wat me wel handig lijkt is een EVF, maar als het scherm goed genoeg is bij zonlicht kan ik daar ook mee leven. En eventueel via wifi/nfc overdracht. Camera moet redelijk compact zijn, maar hoeft geen ' broekzak' formaat te zijn, een volwaardige DSLR is te groot zeg maar. We zijn beide geen professionele fotografen, dus een redelijk eenvoudige bediening is een pre.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ook hier twijfelen we enorm.
1. De Panasonic TZ80 bijvoorbeeld voor een mooie prijs gezien, maar die heeft dan een vrij kleine sensor en dus waarschijnlijk slechte slecht licht foto's? Op de enorme zoom na, wat voegt deze camera toe aan een goede smartphone camera?
2. Sony RX100. Voor een compact mooie foto's en volgens mij best goede resultaten bij weinig licht, maar dan weer bijna geen zoom (valt daarom denk ik af?)
3. Sony A5000 systeemcamera. Instap systeemcamera, hier nog minder in thuis dan de compacts. Is dit wel verstandig? Heb je meerdere lenzen nodig voor ons doeleinde?
4. Canon EOS M3. Idem als de A5000
5. De camera die ik wellicht over het hoofd zie die wel aan onze wensen/eisen voldoet?

Wie kan ons helpen om nog op korte termijn een camera te vinden? :*)

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-03 08:31
Ik zie een aantal punten hierboven waar ik wat verder op Inga:

Beren spotten zal je wellicht doen. Ikzelf ben ook in West-Usa geweest en 1x hadden we beren midden op de weg, pal voor de auto. Andere keren waren ze super ver weg. Met een een 500mm had je ze wel goed op de foto gehad. Met een 105 mm (wat ik zelf heb) lukt het ook maar nooit echt close-up. Vergeet dat dus, want superzooms gaan ook gepaart met super-onscherp. (Als in foto scherpte, niet bewegingsonscherpte).

Daarnaast je avond foto's: in monument valley wordt het donker, écht zo donker dat je werkelijk geen hand voor ogen ziet. Een camera zal dan ook een flinke sensor nodig hebben om dat mooit vast te leggen. Daarbij zal je een statief moeten hebben. Of je neemt genoegen met een foto op iso 6400 (en bijbehorende ruis).

Ik zou in jou geval denk ik een Camera zoals de Nikon D3400 met 18-50 lens nemen. Hiermee kan je zowel in de stad goed fotograferen. De camera is niet zwaar en er zit een automatische stand op.
Mocht je dan inderdaad sávonds foto's gaan maken dan kan je spelen met de handmatige standen. Daarbij past de camera prima in budget.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Voor all-round gebruik zonder kennis of ervaring zou ik voor rx100 gaan. Compact en prima kwaliteit.

• scottbiker
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-02 07:25
Eventueel panasonic fz-1000:
* goeie lens
* veel zoom
* goeie sensor (kleiner dan APS-C ofzo zoals in SLR => met grote sensor vind je geen goede compacte zoom lens)
* beetje boven budget (600 euro)

• Rayban89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:53
Misschien moet je juist je verwachtingen bijstellen..

Ikzelf ben ook in de wereld van fotografie gestapt als leek en wilde graag als hobby leuke foto's maken. Na een tijdje ben je dan door je oude foto's aant bladeren en denk je; wat heb ik nou eigenlijk aan deze foto van random bomen en gewassen.

Natuurlijk als je op rondreis door de USA gaat kom je geweldige landschappen tegen en wil je ook wat foto's van de familie maken. Verwacht dan ook niet dat er 1 magische camera is die alles kan, je moet altijd compromissen sluiten.

In jouw geval zou ik al snel kiezen voor een Sony rx100, klein en licht, de beste camera heb je namelijk altijd bij je! En wat heb je nou echt aan zoom? Probeer eens 'the bigger picture' voor te stellen en de sfeer te vangen, ipv meteen als een gek die beer van close-up willen fotograferen, waar je eigenlijk nooit de goede camera voor bij je hebt, tenzij je een enorme zoomlens wilt meenemen..

Zo'n Sony maakt nog altijd betere foto's dan je mini sensor in je smartphone, en is niet te groot om mee te slepen, en je kunt er alles mee wat ik me kan voorstellen op rondreis door de usa!

En een tip: vergeet de reserve batterij niet als je op rondreis gaat! Ontzettend veel plezier met je rondreis! En misschien een idee om een camera te kopen met een flipout scherm voor de familie selfies, of je moet telkens een voorbijganger vragen of hij/zij een foto van jullie wilt maken.. vind k zelf nooit een prettig idee als je bedenkt dat die persoon ook gewoon ermee vandoor kan schieten.

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Voor dat budget moet je denk ik niet eens kijken naar systeemcamera's / spiegelreflexcameras. Tenzij je wel bereid bent om in de komende jaren meer te investeren. Als ik het zo lees heb je liever een compacter model.

Ik zou een 1" sensor camera aanschaffen, en dan kom je momenteel uit bij Sony, Panasonic of Canon. Dit is echt een 'sweet spot' qua performance van de sensor vs. compactheid van de camera; zelf heb ik zowel een fullframe systeem (sony), een crop systeem (olympus/panasonic), en een RX100 voor 'klein en fijn' en voor duikfoto's, en ik blijf verbluft over de kwaliteit die de kleine camera's kunnen leveren.

Je moet een beetje prioriteiten stellen / keuzes maken, waarbij je budget erg krap is voor wat je allemaal wil bereiken, en ook kijken naar wat reel is.

Je wensen:
- Goed foto's van mensen: kan met alle camera's wel, de fotograaf die het 'm doet
- Wildlife: telezoom is toch wel heeeel handig
- laag licht: kijk vooral naar lichtsterke lenzen (dus laag f-getal, vooral groothoek zal dat zo zijn)
- melkwegfoto's: is hoog gegrepen, en lichtsterkte is echt essentieel. En een statief.

Balans opmakend, rond jouw prijspunt, kun je de Panasonic XZ100 overwegen: 1" sensor, equivalent zoombereik van 25-250mm (aardige groothoek, redelijke tele), compacte body, met redelijke lichtsterkte (F/2.8) aan de groothoekkant. Voor iets met een beetje extra zoombereik een mooie, en goede 4K video. Voor meer zoombereik in een groter pakket heb je inderdaad de Panasonic FZ1000, veeeel meer zoom, even lichtsterk in groothoek, maar ook een stuk duurder. En geen 4K video.

Als het telebereik toch minder van belang is zou ik voor een RX100 serie camera gaan (welke hangt van budget af, niet allen hebben 4K, de ene wel een flits, de andere niet...kleine maar belangrijke verschillen!) omdat ze lichtsterker zijn in de groothoekrange. Canon heeft er ook een paar mooie.

Overzichtje van 1" sensor compactcamera's:
https://www.camerashop.nl...camera-s.html?2824=115396

Qua beeldkwaliteit zijn ze allemaal wel erg goed, moet ik zeggen.

• Spurlie
Bedankt voor de reacties in ieder geval al!! Straks als ik thuis ben van het werk even goed lezen.

Maar wel alvast een vraag tussendoor. Zit er qua fotokwaliteit veel verschil tussen de RX100 1,2 of 3? Of is het voornaamste de toevoeging van functies?

• Niet online
Spurlie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:17:
Bedankt voor de reacties in ieder geval al!! Straks als ik thuis ben van het werk even goed lezen.

Maar wel alvast een vraag tussendoor. Zit er qua fotokwaliteit veel verschil tussen de RX100 1,2 of 3? Of is het voornaamste de toevoeging van functies?
Ik raad je aan om de reviews eens te lezen van de 2 of 3, ik durf eigenlijk wel te wedden dat daar een vergelijking in wordt gemaakt ;).

• Spurlie
Nog eens een beetje aan het neuzen en tijdens het fietsen met mijn broer overlegd. Hij heeft een Nikon dslr en is daar heel tevreden over. Zijn mening is voor de normale dagelijkse kiekjes kun je net zo goed een smartphone gebruiken en als je écht een foto wil maken pak je toch een echte camera, voor relatief weinig geld heb je dan een goede instap dslr. Hij zei misschien is het dan wel een optie om ipv een dslr met kitlens alleen de body aan te schaffen en dan een losse lens te kopen die zowel 'niet zoomende' foto's als zoomfoto's kan schieten.

Wat is jullie mening hierin? dus een Nikon D3300 met een van de volgende lenzen?
pricewatch: Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di II VC (Nikon)
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

• Niet online
Spurlie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:23:
Nog eens een beetje aan het neuzen en tijdens het fietsen met mijn broer overlegd. Hij heeft een Nikon dslr en is daar heel tevreden over. Zijn mening is voor de normale dagelijkse kiekjes kun je net zo goed een smartphone gebruiken en als je écht een foto wil maken pak je toch een echte camera, voor relatief weinig geld heb je dan een goede instap dslr. Hij zei misschien is het dan wel een optie om ipv een dslr met kitlens alleen de body aan te schaffen en dan een losse lens te kopen die zowel 'niet zoomende' foto's als zoomfoto's kan schieten.

Wat is jullie mening hierin? dus een Nikon D3300 met een van de volgende lenzen?
Je wilt goede kwaliteit, maar komt wel aanzetten met een superzoom? Vergeet het. De Nikon is de betere optie hier (op het lange eind is de Panasonic met zijn "1 sensor een klein beetje lichtsterker, ben te lui om voor je uit te rekenen vanaf wanneer je beter af bent met de Panasonic).

Wat is een zoomende foto? Je bedoelt een foto gemaakt met een lange brandpuntsafstand?

Overigens is het belachelijk om 1" camera's af te doen als een "niet echte camera".

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-08-2017 23:40]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 13:24

4x2

lộn xộn quá

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:33:
[...]
Overigens is het belachelijk om 1" camera's af te doen als een "niet echte camera".
Dat dus, de stap smartphone/simpele digicam naar 1" is stukken groter dan 1" naar aps-c.
Heb zelf een g7x2 sins begin vh jaar en hoewel ik mn 6D fijner vind werken en uiteindelijk mooiere foto's maakt heeft de g7x een gigantisch voordeel: je neemt 'm gewoon mee.

En dat is de reden dat er een foto vd g7 ingelijst aan de muur hangt en niet van de 6D, want die had ik niet bij ;)

Uit eigen ervaring (oregon/washington) heb je een fikse zoom niet zo heel vaak écht nodig, dus ik zou zonder meer voor de rx100 gaan.

leeg

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:28

dbzfan

Nee.

Ik ga over een aantal weken ook naar west Amerika en heb gekozen voor een 2e handse Sony rx 100-3. Met extra batterij en sd card voor 450 euro.

• Len020
Spurlie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:23:

zoals ik al eerder aangaf is een dslr een prima alternatief voor de door jou aangedragen opties. Een D3300 of 3400 zijn niet zo zwaar.Ik zie de toegevoegde waarde van een compact camera t.o.v. van iphone namelijk ook niet.

Die Tamron zou ik zeker niet kiezen, die is absoluut niet scherp. Beter kun je de Nikon kiezen of toch de kitlens van 18-55.

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-03 08:36
Lennartc schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:09:
[...]

zoals ik al eerder aangaf is een dslr een prima alternatief voor de door jou aangedragen opties. Een D3300 of 3400 zijn niet zo zwaar.Ik zie de toegevoegde waarde van een compact camera t.o.v. van iphone namelijk ook niet.

Die Tamron zou ik zeker niet kiezen, die is absoluut niet scherp. Beter kun je de Nikon kiezen of toch de kitlens van 18-55.
Die compactcamera's hebben wel een 1 inch sensor, vergeet dat niet. Ze zijn totaal niet te vergelijken met de camera in een telefoon. Mijn pa heeft ook een rx100 mark 3, en met goed licht zie je praktisch geen verschil met een systeemcamera of spiegelreflex. Check voor de grap ook maar eens de scores van die sensors op bijvoorbeeld DXO mark. Menig spiegelreflex wordt verslagen.

Om verder nog wat toe te voegen: dit blijft een lastige kwestie; je kunt niet 1 camera met 1 lens vinden die alles kan (met goede kwaliteit). Dat bestaat niet. Vind je fotografie leuk en wil je later eventueel wat uitbreiden? Dan is een inderdaad een D3300 of D3400 een goede optie (ik zou echter de Sony A6000 ook niet vergeten!). Maar als je alleen maar af en toe wat 'kiekjes' wil maken zou ik geen moeite doen en gewoon kijken of je een (tweedehands) rx100 kunt scoren.

• Len020
blupmans schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:19:
[...]

Die compactcamera's hebben wel een 1 inch sensor, vergeet dat niet. Ze zijn totaal niet te vergelijken met de camera in een telefoon. Mijn pa heeft ook een rx100 mark 3, en met goed licht zie je praktisch geen verschil met een systeemcamera of spiegelreflex. Check voor de grap ook maar eens de scores van die sensors op bijvoorbeeld DXO mark. Menig spiegelreflex wordt verslagen.

Om verder nog wat toe te voegen: dit blijft een lastige kwestie; je kunt niet 1 camera met 1 lens vinden die alles kan (met goede kwaliteit). Dat bestaat niet. Vind je fotografie leuk en wil je later eventueel wat uitbreiden? Dan is een inderdaad een D3300 of D3400 een goede optie (ik zou echter de Sony A6000 ook niet vergeten!). Maar als je alleen maar af en toe wat 'kiekjes' wil maken zou ik geen moeite doen en gewoon kijken of je een (tweedehands) rx100 kunt scoren.
Dat is dus precies 't punt. ; bij goed licht zie ik ook (op 10x15 print formaat) nauwelijks verschil tussen mijn Iphone en D7200. De verschillen onstaan in situaties waarbij de camera het minder makkelijk heeft. Tevens is een slr in bedieningsgemak wel eenvoudiger dan een compactcamera waarbij bijna alles via 't menu moet.

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:28
Spurlie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:29:
Een goede mix van natuur en steden die we graag mooi op de gevoelige plaat willen vastleggen.
Oftewel, lekker veel met de benenwagen. Dan lijkt me een 1'' compact camera toch echt een stuk fijner dan een DSLR. Ik heb mezelf deze vakantie in het bloedhete Zwarte Woud ook vervloekt dat er naast tig liter water ook nog een DSLR in een tas gedouwd moest worden.

Dus denk vooral na over hoe je "uitjes" eruit komen te zien. Gewoon een klein wandelinkje 'rond de parkeerplaats' of gaan we even lekker 20km door het bos stampen? In het eerste geval hoef je niet heel veel mee behalve een flesje water en een paraplu. Dan kan je een DSLR nog wel dragen.

Ga je 20 km door het bos stampen dan heb je al een of meerdere liters water pp bij je, regenkleding, iets warms, lunch etc. Dan wordt het met een DSLR erbij wel echt een grote en zware tas.

Met een RX100 en 1" soortgenoten kan je ook prima foto's schieten. Ga eerst nadenken over wat het mag weten en hoeveel ruimte het mag innemen, want "een DSLR schiet altijd betere foto's" is gewoonweg niet waar.

• blupmans
Lennartc schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:44:
[...]

Dat is dus precies 't punt. ; bij goed licht zie ik ook (op 10x15 print formaat) nauwelijks verschil tussen mijn Iphone en D7200. De verschillen onstaan in situaties waarbij de camera het minder makkelijk heeft. Tevens is een slr in bedieningsgemak wel eenvoudiger dan een compactcamera waarbij bijna alles via 't menu moet.
Nou, als jij het verschil nauwelijks kunt zien tussen je iPhone en D7200 gaat er iets mis. Ik heb ook een D7200 en ik weet hoe ontzettend goed die bestanden zijn. Ik word altijd enorm droevig als ik er vervolgens een iPhone foto naast leg, zelfs als ik ze bekijk op de iPhone zelf. Tussen de rx100 en de D7200 zie je praktisch geen verschil bij normaal licht. Ja, de D7200 loopt natuurlijk uit zodra het licht wat minder wordt, maar dan pak je toch een statief en blijf je op iso100 fotograferen?

• Niet online
Lennartc schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:44:
[...]

Bij een D3300 moet ook alles via het menu. Wil je dat niet dan kom je bij een D7xxx inderdaad. Daarnaast zal de 1" camera het op het lange eind beter doen dan een DSLR met kitlens. Die 1" laat daar meer licht binnen. Om bijvoorbeeld dezelfde foto te maken als de D3300 op 100mm f/5.6 moet je de Panasonic op het equivalente brandpunt instellen met het diafragma op f/3.1. Je kan echter nog naar f/2.8 en dan ga je het dus beter doen dan de DSLR met kitlens...

• Spurlie
Uiteindelijk is het toch iets anders geworden. Voor een mooi prijsje een tweedehands Sony A5100 met kitlens gekocht, pas 6 maanden oud dus nog ruim garantie. Het zoomen heb ik dan maar opgegeven, maar verder is deze camera denk ik een goed compromis. Als het goed is krijg ik 'm zaterdag binnen, dus ben benieuwd!

• blupmans
De A5100 is een prima camera! Veel plezier ermee ;) nu nog wat leuke primes scoren :p

[Voor 25% gewijzigd door blupmans op 18-08-2017 10:48]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14
Spurlie schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:44:
Uiteindelijk is het toch iets anders geworden. Voor een mooi prijsje een tweedehands Sony A5100 met kitlens gekocht, pas 6 maanden oud dus nog ruim garantie. Het zoomen heb ik dan maar opgegeven, maar verder is deze camera denk ik een goed compromis. Als het goed is krijg ik 'm zaterdag binnen, dus ben benieuwd!
Goede keuze hoor. Ben in Indonesië geweest met de NEX-5n (een voorganger van de A5100) en kitlens, erg veel plezier van gehad. Helaas issie later gestolen, anders had ik hem nog steeds gebruikt.

https://www.flickr.com/ph.../albums/72157631068396740

edit: Nu is het zaak dat je de komende week eigenlijk je camera zo goed mogelijk leert kennen voordat je op vakantie gaat, zodat je niet voor verrassingen komt te staan en je foto's van je vakantie van de hoogt mogelijke kwaliteit zijn.

[Voor 14% gewijzigd door Ramon op 20-08-2017 18:26]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee