Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoog stroomverbruik na vervanging lamp door led

Pagina: 1
Acties:

• DAJ74
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 30-08 20:29
Om minder stroom te gaan verbruiken, heb ik voor mij twee staande lampen de R7S 150 watt halogeen lampen vervangen door 11 watt dimbare led lampen. De twee staande lampen hebben beide een vloerdimmer.

De lampen heb ik een jaar geleden vervangen, maar ik merk niet dat ik minder stroom ga verbruiken. Gister heb ik gemeten hoeveel stroom de staande lamp "verbruikt". Ik meet op de dim stand waar ik de lamp meestal op heb staan, ongeveer 100 watt.

Weet iemand hoe dit komt (door de vloerdimmer?)? En wat ik moet doen om minder stroom te gaan verbruiken met de lampen ?

Ik hoor het graag!

Groeten Danny

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:12

T-Infinity

Heen en weer....

Weet je zeker dat je meting klopt?
Zo ja, dan zou die vloerdimmer toch gloeiend heet moeten zijn?

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:48
geeft die dimmer al licht??

Denk dat er iets fout gaat, welke meter gebruik je? er zijn veel van die stopcontactKWH-meters die onder de 30 Watt (dacht ik) niet meer accuraat meten.

edit: van alleen die 2 lampen vervangen krijg je niet echt een merkbaar lagere energierekening ben ik bang.

Tens wijzigde deze reactie 21-08-2019 09:37 (23%)

• EcoR
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:09
Ledlampen vereisen sowieso een ander type dimmer dan 'normale' lampen, weet je zeker dat die dimmers geschikt zijn voor LED?

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:48
EcoR schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:37:
Ledlampen vereisen sowieso een ander type dimmer dan 'normale' lampen, weet je zeker dat die dimmers geschikt zijn voor LED?
niet alle 150 watt dimmers kunnen die 11 watt optimaal regelen idd.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:14

Erasmo

Laadpaaljager

EcoR schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:37:
Hoeft niet per se, er zijn ook leds die prima met een dimmer om kunnen gaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:34
Maar als je van halogeen naar led gaat moet er altijd een andere dimmer komen vanwege de regeling daarin.
En eventueel te goedkope action led lampen kunnen ook voor problemen zorgen.

• DAJ74
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 30-08 20:29
T-Infinity schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:32:
Weet je zeker dat je meting klopt?
Zo ja, dan zou die vloerdimmer toch gloeiend heet moeten zijn?
Ik weet niet zeker of het klopt. Het is een oude stopcontact KWH meter. De dimmer is iig niet gloeiend heet.

De LED lampen zijn van Philips. De vloerdimmer bromt wel de hele tijd.

Hoe weet ik of de vloerdimmer geschikt is voor de LED lampen?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Meestal kun je merken of een dimmer geschikt is voor LED wanneer je op een lagere stand de LED ziet knipperen. In dit geval moet je er wel voor zorgen dat je alleen LED op je dimmer hebt en niet een LED en een gloeilamp, dan word je voor de gek gehouden namelijk.

sypie wijzigde deze reactie 23-08-2019 07:17 (41%)

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:53:
[...]

Hoeft niet per se, er zijn ook leds die prima met een dimmer om kunnen gaan.
Ben je niet in de war met het verschil tussen "LEDs die überhaupt niet gedimd kunnen worden" vs. "LEDs die dimbaar zijn, maar daar wél een geschikte LED-capabele dimmer voor nodig hebben"? Volgens mij is er namelijk alleen dat onderscheid. En niet "LEDs die je achter élke willekeurige dimmer kunt plaatsen".

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:24

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

DAJ74 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:14:
[...]

De vloerdimmer bromt wel de hele tijd.

Hiermee dus. Als hij bromt dan gaat er een te laat vermogen doorheen.

Kort door de bocht. Alle dimmers verkocht voor 2017 zijn niet geschikt voor het dimmen van LED lampen (dure speciale versies daar gelaten).

Bij IKEA zag je dat ook lange tijd. Toen men omschakelde van spaar naar LED bleven de dimmers achter. Dit leverde brommende lampen op in dim stand.

Pas sinds een jaar of twee levert IKEA daadwerkelijk LED dimmers in de lampen en bromt het niet meer.

Extra info (getallen fictief voor het idee).

Een reguliere dimmer kan zeg maar tussen de 20 en 150 watt leveren. Ga je twee led lampen van 11 watt (=22watt) dimmen dan kom je onder die 20 watt uit en gaat ie brommen. Twee lampen van 40 of 60 watt gaat dan weer prima.
Een LED dimmer kan zeg maar tussen de 3 en 30 watt leveren. Ga je daarin die twee led lampen van 11 watt (=22watt) dimmen dan kan je deze prima tot 80% dimmen en kom je op 5 watt verbruik over wat de dimmer dus aankan.

Panzer_V wijzigde deze reactie 23-08-2019 08:10 (26%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
@DAJ74 grote kans dat je tussenmeter het schijnbaar vermogen meet in plaats van het werkelijk vermogen. Leds, zeker gedimde, hebben een beroerde cos phi waardoor de meter dan een veel te hoge waarde aangeeft.
Wat voor hoofdmeter heb je? Ferraris of digitaal?

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:06
DAJ74 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:14:
[...]

Ik weet niet zeker of het klopt. Het is een oude stopcontact KWH meter. De dimmer is iig niet gloeiend heet.

De LED lampen zijn van Philips. De vloerdimmer bromt wel de hele tijd.

Ik sluit me aan bij @Proton_

Ik vraag me af wat je precies meet. Je geeft aan dat je een oude meter gebruikt. Kan het niet zijn dat je meter blind vermogen ipv het werkelijk vermogen weergeeft ?

LED lampen kunnen een hele lage arbeidsfactor hebben. Is deze bijvoorbeeld 0,5 dan zou Ps bij een 11W lamp al 22VA zijn. Ik weet niet of de arbeidsfactor van een LED lamp i.c.m. een standaard dimmer zo laag kan worden dat je 100VA meet. Los van eventuele afwijkingen.

Just a thought :)

Blommie01 wijzigde deze reactie 23-08-2019 09:27 (22%)

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19-10 18:58
Het lijkt erop dat je stopcontact KWH meter verkeerd meet. Die kan waarschijnlijk niet overweg met de manier waarop de LED-lamp de sinus ophakt. De 230 Volt wisselstroom wisselt 50 keer, eigenlijk 100, per seconde van richting. De voeding van de LED-lamp hakt dat waarschijnlijk in 10.000 stukken en de pieken en dalen die dat oplevert gaan te snel voor je KWH meter. Het resultaat is dat die alleen de pieken waarneemt en de dalen niet. Daardoor valt je meting veel te hoog uit.

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:38
Wat je ook kunt proberen is even een stekkerdoos in je kWh meter en daar een 60W gloeilamp op aansluiten, dan kijken wat de meter aangeeft. Sluit dan je ledlamp erbij aan en kijk wat het verschil is, dan heb je in ieder geval de minimale belasting opgevangen van je meter.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Er wordt in de meeste reacties nogal de nadruk gelegd op de geschiktheid van de dimmer, ik lees echter van TS daarover geen klachten, behoudens dan dat brommen. Bovendien kan een ongeschikte dimmer niet tot echt een hoog verbruik leiden. Blijft over de terecht gestelde vraag of dat stopcontactmetertje wel deugt voor dit doel.

In één van de reacties wordt heel kort het correcte principe van de kWh-meting uitgelegd, namelijk de sample-methode en daar wringt nou juist de schoen. Goedkope prullen werken namelijk helemaal niet volgens die meetmethode. Ze gaan in de eerste plaats uit van VA-meting, dus altijd met de veronderstelling dat de cosphi 1 is. Bovendien dat de stroom en spanning altijd sinusvormig zijn waarbij de effective waarde 1/√2 maal de topwaarde heeft. Het mag duidelijk zijn dat er dan met een dimmer van zo'n meting weinig meer klopt. Met achterhaalde situaties met alleen maar gloeilampen en dergelijke heb je met die prullen nog heel redelijke resultaten, anders niet meer.

Kortom, ga er in de eerste plaats maar gerust vanuit dat je wel terdege bespaart. Mocht je toch belangstellend zijn in de waarden van vermogen en verbruik, koop dan een meter die echte waarden aangeeft, zoals b.v. de verschillende modellen van Voltcraft, uiteenlopend in de mogelijkheden die ze bieden. Die werken wel volgens die sample-methode. Bij elk ander meetprincipe ga je vaak de mist in.

Weliswaar zijn het geen precisiemeters, houd rekening met een afwijking die met name bij lage waarden kan oplopen tot ongeveer 5%. Samen met de al genoemde beperking met meting van vermogens beneden ongeveer 10W. Een bekende ook al genoemde truc is dan een gloeilamp met door een afzonderlijke meting bekend gebruik parallel zetten en dan even het verschil in die meetwaarden uitrekenen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True