2 strings op omvormer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-03 15:59
Ik wil zelf zonnepanelen op mijn dak gaan plaatsen.

Hierbij denk ik aan 19 panelen van 300W
Deze wil ik in 2 strings aansluit op deze omvormer

https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-4200-mtl-s.html

Mijn vraag is:
Maakt het wat uit dat er verschil in de strings zit?
De ene heeft 9 panelen en de andere 10

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:09
Het is zeer belangrijk dat je 9 in de ene en 10 in de andere aansluit. Of je dat als string 1 of 2 aansluit maakt niet uit, als je het maar aansluit.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:03
In principe maakt het niet uit vanwege de dubbele MPP tracker.

Maar,i k zou persoonlijk kijken naar een andere omvormer omdat deze veel te licht is voor je 5700 WP.
Als het een mogelijkheid is zou ik zeker kijken naar een 3-fase omvormer met een goede efficiëntie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zie mijn .sig. Als je een Oost-West opstelling met je panelen hebt (met voldoende dakhelling) dan kan je het best met de door jou voorgestelde materialen af. Maar geef eens meer detail over de opstelling, anders kunnen we niet echt zinnig adviseren. Lardman is hier te kort van stof en -ION- jumps to conclusions. :+ O-)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lardman schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 00:06:
Het is zeer belangrijk dat je 9 in de ene en 10 in de andere aansluit. Of je dat als string 1 of 2 aansluit maakt niet uit, als je het maar aansluit.
Wat is dit nou voor een antwoord? Waarschijnlijk een halve text of zoiets maar wat kan ie hier nou mee?
Als je het maar aansluit, ja lijkt me vrij logisch, anders doen ze het slecht. ;) :+

Eerst meer info over hoek en orientatie kan duidelijkheid geven, voor oost west of iets in die richting is de 4200 nog iets te groot maar kan best.
Hier een 8 om 8 x 315Wp op een growatt 5000 zuid oost-noord west.
https://pvoutput.org/list.jsp?id=69550&sid=61827

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
In mijn verdediging, het was laat, ik was melig en dronken, maar mijns tandpunt blijft. Het maakt niet uit of je 9 panelen als string 1 of string 2 ziet, de stringen zijn bij een dual tracker onafhankelijk en een growatt mag je tot 70% scheef belasten voor zover ik weet.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
Dank jullie voor de snelle reakties.
Als ik het dus goed begrijp mogen er dus verschillende aantal panelen op beide strings, waarschijnlijk is dat wel aan een maximum en minimum gebonden.

Dan nog even wat extra gegevens voor het bepalen van de omvormer.

De panelen komen op het westen, onder een hoek van 45 graden, geen schaduw.
Ik heb in de meterkast maar 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:46

swat!

computeraar

Wanneer alle 19 panelen op west komen te liggen ga je best wel aftoppen.

Moet de omvormer persé growatt zijn?
Heb je nog andere eisen voor de omvormer?

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
Nee, geen eisen aan de omvormer, behalve dat hij 1 fase moet zijn en niet te duur.
Hij komt in de garage te hangen dus geen last van geluid.

Ik zit nu te kijken bij https://www.winkelman-zon.../omvormers/?display=tiles.

Mocht je een gelijkwaardige leverancier in de buurt van Emmen weten mag je het ook zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
19 panelen op west geeft 19panelen*30volt*7,5 ampère is 4200 watt dus zit je aardig goed met een growatt 4200. Goodwe 4200dns kan ook, omnik 4ktl is ook lekker goedkoop. Kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnedael
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-07-2021
De goodwe 4200 is krap aan. met de voorgestelde configuratie.. Dit kan problemen leveren wanneer je met de huidige zonnige periode - onbewolkt - De omvormer kan het dan niet aan en stopt. (Beveiliging }) ) .
Zelf beschik over oa 2x10 (250 Wp - Oost - west ligging sinds 2014) met Goodwe 5000 DT (3 fase)

1 fase of 3 fase ..
Ga je voor - zoveel mogelijk verdienen met het salderen.- dan is 1 fase leuk verdien model. Let op de maximale capaciteit op je net. Een woning is meestal afgezekerd tot 1x 25A (max 5 KvA = 5000 watt)
Wil je in de nabije toekomst bijv. electrisch koken, warmtepomp of een electrische boiler/CV . investeer dan in 3 fase in de meterkast en een 3 fase omvormer. Dan ben je ook ready als het salderen stopt en je behaalt een hoger rendement. zie ook aansluitrichtlijnen van je netwerkbeheerder https://www.liander.nl/sites/default/files/Aansluitrichtlijnenzonnepanelen.pdf

Succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
Zonnedael schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:38:
De goodwe 4200 is krap aan. met de voorgestelde configuratie.. Dit kan problemen leveren wanneer je met de huidige zonnige periode - onbewolkt - De omvormer kan het dan niet aan en stopt. (Beveiliging }) ) .
Zelf beschik over oa 2x10 (250 Wp - Oost - west ligging sinds 2014) met Goodwe 5000 DT (3 fase)

1 fase of 3 fase ..
Ga je voor - zoveel mogelijk verdienen met het salderen.- dan is 1 fase leuk verdien model. Let op de maximale capaciteit op je net. Een woning is meestal afgezekerd tot 1x 25A (max 5 KvA = 5000 watt)
Wil je in de nabije toekomst bijv. electrisch koken, warmtepomp of een electrische boiler/CV . investeer dan in 3 fase in de meterkast en een 3 fase omvormer. Dan ben je ook ready als het salderen stopt en je behaalt een hoger rendement. zie ook aansluitrichtlijnen van je netwerkbeheerder https://www.liander.nl/sites/default/files/Aansluitrichtlijnenzonnepanelen.pdf

Succes met je keuze
De omvormer stopt helemaal niet, hij top alleen af. Als je de docu leest zie je dat er maximaal 15A aangesloten mag worden per string, met de voorgestelde setup van de ts haalt hij dat niet dus hij zit ruim aan de veilige kant.

Daarbij hebben we inmiddels een netspanning van 240v wat maakt dat je een 25A groep in ieder geval kan belasten tot 6000watt.

Als het salderen stopt is een één fase aansluiting vooralsnog praktischer, je hebt dan in ieder geval zekerheid dat alles wat je opwekt ook opgemaakt wordt bij verbruik op dat moment. Die zekerheid heb je niet bij een drie fase aansluiting, wie zegt dat als jij op de L1 3kw terug levert en op L2 3kw verbruikt dat straks nog steeds als direct eigen verbruik wordt gezien? Het zou me niet verbazen als daar ook aan getornd wordt straks.

Het is al met al te kort door de bocht om te stellen dat drie fasen per saldo beter is.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnedael
6000watt ( P= U x I ) inderdaad maar we hebben het over wisselstroom en de richtlijnen van de netwerkbeheerder. Door verkeerde installatie loop je het risico op -schade (kortsluiting / brand) die niet gedekt wordt door je verzekering.. Onderschat het niet - zeker met de vermogens die wij hier bespreken.
Een vlamboog wil je echt niet hebben.

Met drie fase meer rendement- zeker wanneer je gebruikers hebt die drie fase verbruiken. - Tevens een goede verdeling in de meterkast haal je meer uit de zonnestroom. Daarnaast verdeeld de omvormer gelikmatig en bij eventuele meerverbruik op een fase -stuurt deze het vermogen naar de fase die meer verbruikt.. Het resultaat kan je zien op je meter (uitlezen P1 poort) - in mijn geval zie ondanks verbruik op 1 fase dat de teruglevering gelijk is op drie fase.. Ofwel mijn 3 fase omvormer verdeelt het netjes

Ga je nu een 1 fase omvormer aansluiten op 3 fase.. dat is niet handig . want als het salderen stopt . . heb je geen of weinig gebruikers op de fase waar de omvormer is aangesloten ofwel je zonnestroom gaat direct het net op en je ontvangt hiervoor een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
Een gedegen installatie is altijd belangrijk, of je nou één of drie fasen hebt.

Ik vraag me sterk af of de omvormer doet wat jij suggereert, namelijk scheef terug leveren bij scheve belasting. Dat heb ik nog nergens gelezen, dan zou er sowieso een vorm van communicatie moeten zijn tussen je slimme meter en je P1 poort, maar gezien jij die zelf uit leest lijkt me dat sterk. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Als de ts van plan is apparaten aan te schaffen welke drie fase gebruiken ga ik mee in je advies, zo niet maak niet onnodig veel kosten, gebruik een relatief goedkope één fase omvormer voor vermogens tot 5kw 😊

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zonnedael schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:40:
6000watt ( P= U x I ) inderdaad maar we hebben het over wisselstroom en de richtlijnen van de netwerkbeheerder. Door verkeerde installatie loop je het risico op -schade (kortsluiting / brand) die niet gedekt wordt door je verzekering.. Onderschat het niet - zeker met de vermogens die wij hier bespreken.
Een vlamboog wil je echt niet hebben.
Wow wat een crap! Vlambogen trek je alleen op je DC voltage, en dat vliegt met opdak installaties zelden in de brand.
Brand in je meterkast kan ook zonder pv, de installatie moet gewoon deugdelijk zijn.
Met drie fase meer rendement- zeker wanneer je gebruikers hebt die drie fase verbruiken. - Tevens een goede verdeling in de meterkast haal je meer uit de zonnestroom. Daarnaast verdeeld de omvormer gelikmatig en bij eventuele meerverbruik op een fase -stuurt deze het vermogen naar de fase die meer verbruikt.. Het resultaat kan je zien op je meter (uitlezen P1 poort) - in mijn geval zie ondanks verbruik op 1 fase dat de teruglevering gelijk is op drie fase.. Ofwel mijn 3 fase omvormer verdeelt het netjes
Dat ligt er aan, jij met je oost west zal geen hoog vermogen halen op 3 fase, dus een vaatwasser die even 2000W trekt plus huisverbruik dek je niet af, gevolg, toch meer afnemen. Niet gunstig als salderen er af gaat. ;)
Ga je nu een 1 fase omvormer aansluiten op 3 fase.. dat is niet handig . want als het salderen stopt . . heb je geen of weinig gebruikers op de fase waar de omvormer is aangesloten ofwel je zonnestroom gaat direct het net op en je ontvangt hiervoor een lagere prijs.
Ook niet waar, de 3 fase meters salderen namelijk, ik heb 3 setjes op 3 fase, vermogen totaal bepaald op ik teruglever of afneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnedael
We wijken een beetje af van het topic. maar toch
Ook niet waar, de 3 fase meters salderen namelijk, ik heb 3 setjes op 3 fase, vermogen totaal bepaald op ik teruglever of afneem.
Zolang het salderen nog mogelijk blijft wordt alles met elkaar verrekend. Klopt!
Maar de slimme meter heeft niet voor niks - tellers voor import en export.
Zodat er verschillende tarieven kunnen worden gehanteerd.
Bijv. Heb je 3 fasen en 1 fase omvormer en op L1 al je gebruikers en L3 bijv je zonnestroom.
Dan zal je na salderen geen goedkope 'zonnestroom' verbruiken en krijg je daarvoor een lagere tarief.
En betaal je de volle pond aan de je energie leverancier voor het verbruik.
Ofwel je rendement op je investering gaat naar beneden.
Wow wat een crap! Vlambogen trek je alleen op je DC voltage, en dat vliegt met opdak installaties zelden in de brand. Brand in je meterkast kan ook zonder pv, de installatie moet gewoon deugdelijk zijn.
Crap:? Ik zou zeggen -- bel ff Apeldoorn - Vlamboog - kan zowel bij AC en DC spanning -
Juist - een deugdelijke installatie is vereist. Een zwakke plek in de installatie en bijvoorbeeld bij plotseling afschakelen van de installatie bij hoog vermogen- (door kortsluiting /aardlek op een fase) Een verkeerd gemonteerde MC4 stekker -zwakke plek - zorgt ervoor dat stekkers/kabels wegsmelten en daarna kortsluiting veroorzaken / brandgevaar. Zelfs met dakpannen - iets sneller branden gaat op bitumendaken.
Gelukkig zijn veel installateurs hiervan bewust maar helaas zijn er ook cowboys die voor 'weinig ' ff komen plaatsen.

[/quote] Dat ligt er aan, jij met je oost west zal geen hoog vermogen halen op 3 fase, dus een vaatwasser die even 2000W trekt plus huisverbruik dek je niet af, gevolg, toch meer afnemen. Niet gunstig als salderen er af gaat.
[quote]

Inderdaad een korte dip op 1 fase export en een korte piek bij import.- maar daarna trekt de omvormer het recht en lever ik nog steeds terug (export). En mijn zonneweide leverde vandaag (hoogtepunt +4.7kw) voldoende om 2kw af te vangen op 1 fase en nog terug te leveren.
Meten is weten!

Het motto van mijn reactie : Weet wat je doet - Goedkoop is duurkoop -

Mecraw - succes met je keuze Twee strings is altijd beter dan 1 -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Zonnedael

Ook jij hebt geen glazen bol, dus je weet niet of de meters ook ophouden met salderen, als dat zo is gaat 1 fase aansluiting een voordeel hebben, of zoals hier elke fase een set.

Kortsluiting op de dc gaat de omvormer in storing, dus gebeurd weinig, kan ook nagenoeg niet omdat de + en - bijna nooit bij elkaar liggen.

Je maakt mensen onnodig bang met je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mecraw schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:38:
Nee, geen eisen aan de omvormer, behalve dat hij 1 fase moet zijn en niet te duur.
Hij komt in de garage te hangen dus geen last van geluid.

Ik zit nu te kijken bij https://www.winkelman-zon.../omvormers/?display=tiles.

Mocht je een gelijkwaardige leverancier in de buurt van Emmen weten mag je het ook zeggen.
Kijk even bij SMA: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Niet registreren, gewoon links onder voor nieuw project kiezen. Ik heb zelf de Sunny Boy 5.0 en dat topt niet af met enkel 16x310WP op Oost. Met 19x300WP zal je wel wat lichte aftopping zien denk ik maar alsnog niet veel. In de SMA designer kan je ook zien wat het verlies van aftopping is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
Ik denk dat ik dan toch maar voor de grotere Growatt 5000MTL-S met 19 x JA Solar JAM60S-12-310-PR-AB 310Wp Mono All Black ga.

Ik heb geen reden om al aan 3 fasen te denken, we koken al elektrisch op 1 fase.

Met die 19 panelen op het westen moet ik de aardappeltjes wel gaar kunnen krijgen ronde een uur of 6 :)

Dit weekend zal ik me nog wat meer inlezen en dan volgende week maar eens een bestelling plaatsen.
Heb er zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
Hoe zwaar moet mijn alamat zijn voor de de Growatt 5000MLT-S ?
Zelf denk ik 25A.
Ons huis is van 1989, en ik vermoed dat de hoofdzekering 35A is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Ik herhaal, je haalt 4200 watt, pieken van 4500 misschien. 5000 Watt omvormer heb je NIET nodig en maakt het afzekeren nodeloos zwaarder dan ooit nodig zal zijn. Doe jezelf een plezier en ga voor een 4200 Watt omvormer met 10 jaar garantie.

Zie ook NOCT waarden in de datasheet van de panelen. 230 watt. Doe dat keer 19 en je komt uit op 4370 watt. Dat is op Zuid. Op west is het minder. Laat die 5000 watt omvormer voor wat het is. ( Maar dat is mijn duit in het zakje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OYR35CNanTv6f1eHVcgyOgPa/full.png

Groen is 16x310WP Jinko panelen op Oost. Je ziet dat ze met een dag als vandaag al tegen de 4000watt aan zitten, ik heb ze er op koudere dagen overheen zien gaan. Als je daar drie vergelijkbare panelen bij zou zetten kom je wel tegen de 5000watt aan. Ik zou dan liever iets meer ruimte nemen, een 5000 watt omvormer past prima achter 1x25A.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

20 Ampère installatieautomaten heb je ook nog. 2,5mm2 mag in mijn woning 24 Ampère continue hebben conform de NEN1010, dan is 25 Ampère net te hoog..

Ik heb 5080 Wp op zuid op een 4600 Watt (vroeger) omvormer en nu een 4200 Watt omvormer. Op een 16 Ampère installatieautomaat. Record staat op 1150 Wh/Wh dus dat ding staat wel lekker te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
Nog even een vraagje er bij.
Moet je nog door geven aan je energieleverancier dat je zonnepanelen gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Mecraw Als je alleen een Ferraris meter hebt niet. Zolang je meer verbuikt dan je opwekt.
Als je meer opbrengst hebt dan je verbruikt moet je het doorgeven omdat je anders je overschot niet uitbetaald krijgt of als je een ("slimme") digitalemeter hebt wordt er zelfs niet gesaldeerd.

Maar lees de openingspost van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8
Daar kan je ook uit halen hoe groot je omvormer moet zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mecraw schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 23:23:
Nog even een vraagje er bij.
Moet je nog door geven aan je energieleverancier dat je zonnepanelen gaat plaatsen.
Even aanmelden op https://www.energieleveren.nl/, dat is het landelijke initiatief van de gezamenlijke regionale netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Mecraw Maar als je minder opwekt dan je gebruikt èn een Ferraris meter hebt zou je het kunnen laten.
Hehe nu wel kort en duidelijk... (itt vorige reactie...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

onetime schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:24:
@Mecraw Maar als je minder opwekt dan je gebruikt èn een Ferraris meter hebt zou je het kunnen laten.
Hehe nu wel kort en duidelijk... (itt vorige reactie...)
Ik zou het altijd melden, zeker voor dagen zoals vandaag is deze informatie zeer nuttig voor energieleveranciers. Immers op dit moment produceert vrijwel iedereen met zonnepanelen veel meer dan ze gebruiken waardoor iedereen massaal elektriciteit het net in pompt waardoor de netspanning flink stijgt. Als iedereen netjes zijn panelen aanmeld kunnen netbeheerders veel beter inspelen op extra aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tsurany In de openingspost staat ook dat het volgens de netcode? moet. Maar geen sanctie. Dus moet niet. En netbeheerders weten met de meters op hun verdeelpunten goed genoeg hoe het is in het net.
Tel daarbij op alle "slimme"meters en het is echt nergens meer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

onetime schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:08:
@Tsurany In de openingspost staat ook dat het volgens de netcode? moet. Maar geen sanctie. Dus moet niet. En netbeheerders weten met de meters op hun verdeelpunten goed genoeg hoe het is in het net.
Tel daarbij op alle "slimme"meters en het is echt nergens meer voor nodig.
Waarom zou je het niet registreren? Ik zie daar geen echt goede reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:37
Zonnedael schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:38:

1 fase of 3 fase ..
Wil je in de nabije toekomst bijv. electrisch koken, warmtepomp of een electrische boiler/CV . investeer dan in 3 fase in de meterkast en een 3 fase omvormer. Dan ben je ook ready als het salderen stopt en je behaalt een hoger rendement. zie ook aansluitrichtlijnen van je netwerkbeheerder
DjaRoel schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

Als het salderen stopt is een één fase aansluiting vooralsnog praktischer, je hebt dan in ieder geval zekerheid dat alles wat je opwekt ook opgemaakt wordt bij verbruik op dat moment. Die zekerheid heb je niet bij een drie fase aansluiting, wie zegt dat als jij op de L1 3kw terug levert en op L2 3kw verbruikt dat straks nog steeds als direct eigen verbruik wordt gezien? Het zou me niet verbazen als daar ook aan getornd wordt straks.
Een 3-fase meter saldeert eerst zelf over de fasen. Check de DSMR er anders op na.
Dit wordt bij het stoppen van salderen over de hele meter niet beinvloed, het is onderdeel van de interne software van de meter.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tsurany Omdat zolang het niet uitmaakt of je 24h x 3fase x230V x25A = 414kWh per dag of per jaar gebruikt ik het zéér onrechtvaardig vindt om salderen af te schaffen, en ik het dus graag zoveel mogelijk tegenwerk. Dan blijft eerlijk afrekenen van stroom zolang mogelijk gehandhaafd.

@S0epkip ivm met bovenstaande; software kan worden aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
onetime schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:31:
@Tsurany Omdat zolang het niet uitmaakt of je 24h x 3fase x230V x25A = 414kWh per dag of per jaar gebruikt ik het zéér onrechtvaardig vindt om salderen af te schaffen, en ik het dus graag zoveel mogelijk tegenwerk. Dan blijft eerlijk afreken van stroom zolang mogelijk gehandhaafd.

@S0epkip ivm met bovenstaande; software kan worden aangepast...
Aan de andere kant is het niet eerlijk om verschillen in afrekening te hebben. Als je geluk hebt dat je meter nog niet vervangen is, dan kun je lekker blijven salderen, maar als je de pech hebt dat je geen ferraris meter (meer) hebt, dan zul je voor het deel dat je saldeert straks moeten betalen. Dat is ook niet fair.

Straks (2031) betaal ik iets van 12 ct per kWh die ik op een ander moment gebruik dan dat ik hem opwek, terwijl iemand die een ferraris meter heeft daar niets voor hoeft te betalen. Bij het salderen van 3 MWh is dat toch 360 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ep Woody Dus zolang er Ferraris meters hangen, ook op plaatsen waarvan ze niet weten dat er pv is,
moet er gesaldeerd blijven worden. Heel eerlijk. Zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ah, dit niveau. Nee prima, vooral blijven doen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mecraw
De bestelling is de deur uit, heb toch maar gekozen voor de Growatt 5000MTL-S.
Deze is een zwaardere alamat nodig maar dit kost het zelfde.
4 tientjes duurder maar zeker geen aftoppen.
we gaan het zien.
Nu even verdiepen in de BTW teruggave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
Als er maar 1 string is aangesloten, werkt de omvormer dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ligt eraan wat je daarop gaat aansluiten.
Als dat er 19 in serie zijn, dan komt er rook uit.
Is dat 9 of 10 dan gaat het wel goed.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2019 08:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
@Mecraw een 5000 omvormer op 10% vermogen is 93% efficiënt, lager vermogen geeft minder hogere efficiëntie.
Een 4200 omvormer zit bij 420 watt input ook op 93%, een 5000 gaat bij dezelfde input al onder de 90% zitten. (Zie datasheet growatt mtl-s). Ik kan je op een bordje geven dat de 4200 vaker op een hoog rendement zal draaien dan een 5000, maar ik respecteer dat je de keuze reeds gemaakt hebt, al heb ik liever dat de omvormer zo veel mogelijk opwekt bij slecht weer. Pieken duren kort en de keuze om 10 uur per jaar niet af te toppen geeft 3000 uur per jaar een klein beetje lager rendement. Onder de streep maakt het qua stroom niets uit dus ik houd op te zeuren, fijn dat je panelen gaat plaatsen 😄

[ Voor 1% gewijzigd door Lardman op 07-09-2019 09:10 . Reden: Dikke vingers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
Om 3 uur aangesloten, staat 4083W op het scherm van de omvormer.
-T1 op de kwh meter staat nu na een half uur ook op 1Kwh :)

Ik vindt het best wel veel vermogen voor deze tijd van dag en jaar.

Hoe kan ik hier een foto plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
mupload.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mecraw
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/s3u3t2.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Mecraw op 07-09-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tijd van het jaar is juist prima, zon is lekker sterk maar het is niet te warm voor de panelen. Als dan alle panelen goed geraakt worden door de zon is dit geen heel gekke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mecraw schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 15:35:
Om 3 uur aangesloten, staat 4083W op het scherm van de omvormer.
-T1 op de kwh meter staat nu na een half uur ook op 1Kwh :)

Ik vindt het best wel veel vermogen voor deze tijd van dag en jaar.

Hoe kan ik hier een foto plaatsen?
Paneeltjes nieuw en koud buiten, ideaal ingrediënt voor wat meer vermogen. Maar ze liggen dus? Heb je daar ook nog foto's van?

@Mecraw

19 x 310Wp en dan 4085Wac output is normaal hoor, ik dacht dat het er minder waren, je gaat ook nog wel 5000W+ zien, ofwel max omvormer in het voor en najaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 07-09-2019 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mecraw
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0eabje1nwh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.groene-energi...ekap-antraciet-zwart.html
Er kan nog 1 paneel bij. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fNrtPqTDswI6tNSVsrLz7DzF/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

3!
Kleine raampje er uit of paneel er overheen
Warmtepompje op het platte dak of op de grond onder het schilderij en de cv pijp kan ook weg.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
Wat is het wat die zonnepanelen, de hele dag kijken op de telefoon en hopen op zon, (doe ik anders ook wel :)

Maar na 1 dag €4,20 verdiend, dat is 0,1% rendement per dag over de investering.
Als ik €4000 op de bank zet moet ik 3 jaar wachten voordat ik €4,2 aan rente krijg.

Dit is dus 1000x beter, of maak ik een rekenfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die €4000 ben je nu kwijt.
Op de bank staan ze dan nog. :+

Maar een dag geen opbrengst, een dag niet gelachen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2019 20:30 ]

Pagina: 1