We wijken een beetje af van het topic. maar toch
Ook niet waar, de 3 fase meters salderen namelijk, ik heb 3 setjes op 3 fase, vermogen totaal bepaald op ik teruglever of afneem.
Zolang het salderen nog mogelijk blijft wordt alles met elkaar verrekend. Klopt!
Maar de slimme meter heeft niet voor niks - tellers voor import en export.
Zodat er verschillende tarieven kunnen worden gehanteerd.
Bijv. Heb je 3 fasen en 1 fase omvormer en op L1 al je gebruikers en L3 bijv je zonnestroom.
Dan zal je na salderen geen goedkope 'zonnestroom' verbruiken en krijg je daarvoor een lagere tarief.
En betaal je de volle pond aan de je energie leverancier voor het verbruik.
Ofwel je rendement op je investering gaat naar beneden.
Wow wat een crap! Vlambogen trek je alleen op je DC voltage, en dat vliegt met opdak installaties zelden in de brand. Brand in je meterkast kan ook zonder pv, de installatie moet gewoon deugdelijk zijn.
Crap:? Ik zou zeggen -- bel ff Apeldoorn - Vlamboog - kan zowel bij AC en DC spanning -
Juist - een deugdelijke installatie is vereist. Een zwakke plek in de installatie en bijvoorbeeld bij plotseling afschakelen van de installatie bij hoog vermogen- (door kortsluiting /aardlek op een fase) Een verkeerd gemonteerde MC4 stekker -zwakke plek - zorgt ervoor dat stekkers/kabels wegsmelten en daarna kortsluiting veroorzaken / brandgevaar. Zelfs met dakpannen - iets sneller branden gaat op bitumendaken.
Gelukkig zijn veel installateurs hiervan bewust maar helaas zijn er ook cowboys die voor 'weinig ' ff komen plaatsen.
[/quote] Dat ligt er aan, jij met je oost west zal geen hoog vermogen halen op 3 fase, dus een vaatwasser die even 2000W trekt plus huisverbruik dek je niet af, gevolg, toch meer afnemen. Niet gunstig als salderen er af gaat.
[quote]
Inderdaad een korte dip op 1 fase export en een korte piek bij import.- maar daarna trekt de omvormer het recht en lever ik nog steeds terug (export). En mijn zonneweide leverde vandaag (hoogtepunt +4.7kw) voldoende om 2kw af te vangen op 1 fase en nog terug te leveren.
Meten is weten!
Het motto van mijn reactie : Weet wat je doet - Goedkoop is duurkoop -
Mecraw - succes met je keuze Twee strings is altijd beter dan 1 -