Beste Tweakers,
Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met een traineeship bij een detacheringsbureau als eerste baan na het afronden van mijn Master. Naast het feit dat de opdrachten weinig uitdagend zijn, zijn de opdrachtgevers ook weinig interessante bedrijven. Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar een andere baan.
Nu heb ik bij het aangaan van mijn arbeidsovereenkomst ook een studie overeenkomst getekend. Iets waar ik achteraf spijt van heb, gezien dit (interne) studieprogramma niet veel voorstelde en ik er weinig baat bij heb gehad. Nu is de vraag hoe kom ik hier onder uit. Ik ben zeker bereid een deel terug te betalen, maar het moet wel in verhouding staan.
Hierbij de feiten mbt. de overeenkomst:
"Werknemer krijgt de mogelijkheid om gedurende 2 jaar de "naam studie" opleiding te volgen. Deze opleiding is verplicht door de werkgever en wordt daarom 100% vergoed."
"De tegemoetkoming bedraagt 100% van de cursus/lesgelden, examenkosten, aanschafkosten van het studiemateriaal, en de begeleiding voor een bedrag van 6.000 euro voor het totale opleidingstraject"
"Bij eenzijdige voortijdige beëindiging door de werknemer kan de werkgever de studieschuld terugvorderen"
"Terug te betalen studiekosten worden verrekend met het salaris en overige vergoedingen, en voor het restant zal een betalingsregeling worden getroffen."
"De studieschuld van 6.000 euro wordt na 12 maanden verlaagd naar 4.000 euro, na 24 maanden verlaagd naar 2.000 euro, en na 36 maanden is de studieschuld volledig geamortiseerd."
Dan over de opleiding zelf:
PS: graag geen onderbuik gevoelen, en berichten onderbouwen met argumentatie.
PS2: ik heb enkele variabelen veranderd om herkenning te voorkomen. De studieovereenkomst is in hoofdlijnen overgenomen, maar elk detail is aanwezig.
Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met een traineeship bij een detacheringsbureau als eerste baan na het afronden van mijn Master. Naast het feit dat de opdrachten weinig uitdagend zijn, zijn de opdrachtgevers ook weinig interessante bedrijven. Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar een andere baan.
Nu heb ik bij het aangaan van mijn arbeidsovereenkomst ook een studie overeenkomst getekend. Iets waar ik achteraf spijt van heb, gezien dit (interne) studieprogramma niet veel voorstelde en ik er weinig baat bij heb gehad. Nu is de vraag hoe kom ik hier onder uit. Ik ben zeker bereid een deel terug te betalen, maar het moet wel in verhouding staan.
Hierbij de feiten mbt. de overeenkomst:
"Werknemer krijgt de mogelijkheid om gedurende 2 jaar de "naam studie" opleiding te volgen. Deze opleiding is verplicht door de werkgever en wordt daarom 100% vergoed."
"De tegemoetkoming bedraagt 100% van de cursus/lesgelden, examenkosten, aanschafkosten van het studiemateriaal, en de begeleiding voor een bedrag van 6.000 euro voor het totale opleidingstraject"
"Bij eenzijdige voortijdige beëindiging door de werknemer kan de werkgever de studieschuld terugvorderen"
"Terug te betalen studiekosten worden verrekend met het salaris en overige vergoedingen, en voor het restant zal een betalingsregeling worden getroffen."
"De studieschuld van 6.000 euro wordt na 12 maanden verlaagd naar 4.000 euro, na 24 maanden verlaagd naar 2.000 euro, en na 36 maanden is de studieschuld volledig geamortiseerd."
Dan over de opleiding zelf:
- De eerste maand in dienst was volledig (fulltime) gericht op het (interne) studieprogramma, waar in feite vakken (welke ik reeds had voltooid tijdens mijn vooropleiding) werden gevolgd en (softskill) vaardigheden werden geoefend.
- Na de eerste maand werd geacht dat er 5 examens zouden worden afgelegd bij een externe organisatie waarvoor geleerd zou moeten worden in je eigen tijd, de examens zouden wel onder werktijd vallen. De boeken werden voorzien door de werkgever.
- Vervolgens worden er gedurende die 2 jaar periodiek (1x in de 2 maanden o.i.d.) cursussen gegeven in de avond, welke onder eigen tijd vallen. Deze cursussen zijn verplicht en vallen onder het opleidingsprogramma.
- Het opleidingsprogramma is niet gedefinieerd. Na de cursussen de eerste maand worden er regelmatig nieuwe cursussen gestart die dan ook onder het opleidingstraject vallen.
- De studieschuld wordt niet evenredig afgebouwd, maar jaarlijks. Volgens een vonnis van de Hoge Raad uit 1983 moet er sprake zijn van een glijdende schaal.
- Er is geen onderbouwing van de studiekosten. Er zijn enkel algemene rubrieken genoemd. Op basis van het studiemateriaal (224 euro), salaris eerste maand (ca. 2500 euro), en examenkosten (800 euro) is het bedrag nog steeds aanzienlijk lager dan de overeenkomst. Er is wel iemand fulltime in dienst als opleider, ik schat zijn salaris op 5000 euro. Hoe die kosten zouden worden toegerekend weet ik niet.
- Redelijkheid en billijkheid. Hierbij is met name de vraag in hoeverre de gemaakte kosten in verhouding staan tot het studiegeld.
PS: graag geen onderbuik gevoelen, en berichten onderbouwen met argumentatie.
PS2: ik heb enkele variabelen veranderd om herkenning te voorkomen. De studieovereenkomst is in hoofdlijnen overgenomen, maar elk detail is aanwezig.