Toon posts:

Game PC overhaul

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Titus
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:30
Vooraf
Voor het idee: Ik kom van o.a. een 2500k op een GA-Z77X-D3H met een CM Hyper 212 plus in een CM 690 II Advanced. Sommige onderdelen gaan al zo lang mee(kast 9 jaar), andere zijn wat nieuwer, zie ook later. Het idee is om het een en ander te gaan upgraden, met name CPU, Mobo, RAM. En dan gelijk voeding/kast.

Huidige monitoren:
Dell Ultrasharp U2414H
Dell E248WFP

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een goede balans tussen gamen en surfen. Een mix tussen oude en nieuwe games, single en multiplayer, RTS/RPG/Shooters, beetje van alles wat. Huidige doel, high/ultra 60fps op 1080p, maar geen bottlenecks voor latere GPU upgrade om naar hogere resolutie/frame rate te gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer het een beetje binnen de perken te houden, maar sommige aspecten zijn wel belangrijk waardoor budget daar ruimer voor is. Zeg 650 euro? Tzt komt er misschien een ander beeldscherm (en een andere GPU).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast mijn monitoren en GPU, neem ik mijn drives waarschijnlijk (gedeeltelijk) mee. Misschien laat ik de 840 pro 256 Gb wel vallen. Deze huist nu mijn OS, gezien het Z77X bord geen NVMe booting ondersteunt (via PCIe adapter). Daarnaast overweeg ik om misschien mijn 9 jaar oude HDD te swappen ivm reliability.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
cpu, mobo, 16gb ram, cpu koeler, kast, voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nop, geen voorkeur :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een van mijn focus punten, waar ook budget voor is, is om een wat stiller systeem te maken dan mijn huidige vliegtuig simulator, zowel casefans, als CPU als GPU maken aardig wat geluid, in combinatie met de 690 kast is dat erg irritant voor andere huisbewoners.
Vandaar dat ik wilde gaan letten op geluid productie, wat indirect botst met temperatuur, ook die zou ik graag wat lager willen houden aangezien het snel warm wordt in de kleinere kamer waar ik zit.
Vandaar dat ik dacht aan een Ryzen 5 3600 met een goede stille aftermarkt koeler.
Qua kast, iets kleiners dan mijn 690 advanced zou fijn zijn :)
Verder had ik al Ram en een voeding gescored in de aanbieding de afgelopen maand, nieuw voor 136 samen. Met dank aan @DaniëlWW2 via https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1934270 voor de RAM tip O-)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK€ 84,24€ 84,24
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,14

Ga je overklokken?
Gezien ik probeer geluid/temperatuur op peil te houden ga ik eerder undervolten dan overvolten/clocken. Stock lijkt me dus prima, mits prima prestaties.

Wat verwacht je van ons?

Samenvatting:
Ik neem mee:
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 195,-€ 195,-
1MonitorenDell UltraSharp U2414H Zwart€ 219,-€ 219,-
1Solid state drivesSamsung 960 Pro 1TB€ 389,62€ 389,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,62

Ik heb al:
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK€ 84,24€ 84,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,14

Ik dacht aan:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,50€ 204,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,24

Ik mis nog:
Mobo + Kast

Specifieke vragen:
1) Nog andere overwegingen dan een AMD Ryzen 5 3600?
2) Welk moederbord erbij?
3) Nog andere overwegingen voor de cpu koeler? Ik dacht aan een Mugen 5 PCGH of misschien een Gelid Black Phantom
4) Waar kan ik naar kijken voor de kast, geluid demping is belangrijk, maar wil ook niet giga temperaturen binnen houden. Glas hoeft niet, optische drive hoeft niet.
5) Is het aan te raden om een 9 jaar oude hdd te vervangen?

Alle reacties

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:27

aex351

I am the one

Een HDD van 9 jaar oud en zolang die het gewoon nog goed doet is prima. Je zou even naar de SMART waardes kunnen kijken. Daarnaast zou een SSD je huidige systeem al flink versnellen.

Verder heb je het over temperaturen en geluid. Een AMD systeem heeft hogere temperaturen in vergelijking met Intel. En hogere temperaturen betekend in de regel meer geluid ivm koeling.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Tokkes
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07-09 14:47
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 01:06:

Verder heb je het over temperaturen en geluid. Een AMD systeem heeft hogere temperaturen in vergelijking met Intel. En hogere temperaturen betekend in de regel meer geluid ivm koeling.
Nuja, dat is ook al een paar jaar niet zo heel hard meer het geval. Sinds de Skylake generatie of die erna zijn Intels ook best heethoofdjes. Daarbij zijn de Zen2 chips gewoon minstens gelijkwaardig of zelfs beter kwa warmteproductie dan hun performance-tegenhangers van Intel, en al helemaal sneller dan hun prijs-tegenhangers.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Titus
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 01:06:
Een HDD van 9 jaar oud en zolang die het gewoon nog goed doet is prima. Je zou even naar de SMART waardes kunnen kijken. Daarnaast zou een SSD je huidige systeem al flink versnellen.

Ik heb al een 840 Pro nu als boot disk, en een 960 Pro voor software, en die gaat dus naar OS+software ;) Hdd is alleen voor opslag.

• aex351

aex351

I am the one

Tokkes schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 01:10:
[...]

Nuja, dat is ook al een paar jaar niet zo heel hard meer het geval. Sinds de Skylake generatie of die erna zijn Intels ook best heethoofdjes. Daarbij zijn de Zen2 chips gewoon minstens gelijkwaardig of zelfs beter kwa warmteproductie dan hun performance-tegenhangers van Intel, en al helemaal sneller dan hun prijs-tegenhangers.
AMD heeft nou eenmaal flink hogere temperaturen. Ook de reden waarom de x570 nu een chipset fan heeft. Netto produceert dit meer warmte en geluid dan een Intel systeem. En aangezien het systeem gebruikt wordt om te gamen en surfen is Intel dan de betere keus. Los het gegeven dat AMD beter nu is voor productiewerk. Maar ik lees niet dat de TS nu veel videos gaat zitten encoden. In elk geval waardeer ik een koele en stille PC meer dan.

• Tokkes
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07-09 14:47
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 01:25:
[...]

AMD heeft nou eenmaal flink hogere temperaturen.
Zoals al aangegeven, zoveel scheelt het niet meer sinds een aantal generaties.
Ook de reden waarom de x570 nu een chipset fan heeft.
Ook fout. De reden waarom die chipset een fan heeft is omdat het hele PCI-express 4.0 gebeuren gewoon hopen stroom zuipt. Dat zal bij Intel niet anders zijn als ze nu met een PCI-E 4.0 chipset op 14nm komen.
Netto produceert dit meer warmte en geluid dan een Intel systeem. En aangezien het systeem gepbruikt wordt om te gamen en surfen is Intel dan de betere keus.
Je redenatie is fout want je vertrekt van de verkeerde plek, maar je conclusie is wel juist: meer stroom = meer warmte.

Net omdat het systeem gaat worden gebruikt om te gamen is AMD net de betere keus. MINDER stroomverbruik (van de CPU zelf dan), zo goed als dezelfde IPC, maar wel meer cores/threads voor dezelfde prijs. Met de verschuiving in focus in games van single-thread performance naar multi-thread is AMD is ook gewoon de betere keus.
Los het gegeven dat AMD beter nu is voor productiewerk. Maar ik lees niet dat de TS nu veel videos gaat zitten encoden. In elk geval waardeer ik een koele en stille PC meer dan.
Als de TS "veel videos gaat zitten encoden" zou ik al eens kijken om dat werk te offloaden naar een videokaart. Dat gaat pakken meer snelheid opleveren.

Daarbij maakt voor een game-pc geluid realistisch gezien niet uit: Je zit ofwel met je speakers te knallen of met je headset. Als je je fans daarboven uithoort heb je simpelweg betere headphones nodig.

Ook nog even meegeven dat temperatuur niets tot weinig uitmaakt zolang je ruim onder Tjmax blijft. Het is het frequent uitzetten en inkrimpen onder invloed van temperatuurschommelingen die je hardware doen afzien. Dus liever een chip die idle 50 / load 70 doet dan een chip die idle 30 /load 60 doet. Minder groot verschil in temperatuur, dus minder mechanische stress.

[Voor 9% gewijzigd door Tokkes op 19-08-2019 01:36]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Timba-
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 04-11 19:49
Mijn 3700x is in idle gemiddeld 40 graden en onder load rond de 60 met uitschieters (die je niet eens zelf ziet want zo kort is het) naar 70 volgens hwinfo. Op 4,2ghz all core op 1.28750v llc 2. Ik weet niet wat een 9900k doet op een vergelijkbare frequentie met ipc erin gecalculeerd maar ik vind het koel zat.

fuck intel, koop amd. Als je waar voor je geld wilt in ieder geval.

• aex351

aex351

I am the one

Tokkes schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 01:32:
[...]

Zoals al aangegeven, zoveel scheelt het niet meer sinds een aantal generaties.
Zoals benadrukt scheelt het wel.
[...]

Ook fout. De reden waarom die chipset een fan heeft is omdat het hele PCI-express 4.0 gebeuren gewoon hopen stroom zuipt. Dat zal bij Intel niet anders zijn als ze nu met een PCI-E 4.0 chipset op 14nm komen.

[...]

Je redenatie is fout want je vertrekt van de verkeerde plek, maar je conclusie is wel juist: meer stroom = meer warmte.

Net omdat het systeem gaat worden gebruikt om te gamen is AMD net de betere keus. MINDER stroomverbruik (van de CPU zelf dan), zo goed als dezelfde IPC, maar wel meer cores/threads voor dezelfde prijs. Met de verschuiving in focus in games van single-thread performance naar multi-thread is AMD is ook gewoon de betere keus.

[...]

Als de TS "veel videos gaat zitten encoden" zou ik al eens kijken om dat werk te offloaden naar een videokaart. Dat gaat pakken meer snelheid opleveren.

Daarbij maakt voor een game-pc geluid realistisch gezien niet uit: Je zit ofwel met je speakers te knallen of met je headset. Als je je fans daarboven uithoort heb je simpelweg betere headphones nodig.

Ook nog even meegeven dat temperatuur niets tot weinig uitmaakt zolang je ruim onder Tjmax blijft. Het is het frequent uitzetten en inkrimpen onder invloed van temperatuurschommelingen die je hardware doen afzien. Dus liever een chip die idle 50 / load 70 doet dan een chip die idle 30 /load 60 doet. Minder groot verschil in temperatuur, dus minder mechanische stress.
Mechanische stress is het argument om hogere temperatuur recht te praten? :/. In elk geval los van de bullshit bingo, een hogere temperatuur levert dus al snel een hogere kamertemperatuur op. Naast meer geluid. Dus ja een AMD processor dat al snel idled op 50 graden en piekt richting de 75-90 graden is niet top. En zal ook wanneer die idled luidruchtiger zijn. Het is maar wat je fijn vind.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:49

Croga

The Unreasonable Man

aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 03:29:
Mischien moet je dan, in plaats van gewoon te blaten, met feiten komen....

https://www.techspot.com/...-5-3600-vs-core-i5-9400f/
i5-9400F verbruikt minder stroom. Performance per watt is echter een heel stuk lager waardoor bij dezelfde taak alsnog meer warmte geproduceerd zal worden. Ofwel: Intel verliest qua stroomverbruik.

https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/
Dezelfde vergelijking maar dan tegenover de i5-9600 en het resultaat is vergelijkbaar; ook hier is de AMD weer efficiënter.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/18.html
In een multithreaded test is het totale verbruik over de duur van de test voor de Ryzen 5 3600 lager dan van zijn directe concurrent, de i5-9600. De i5 genereert zo'n 10% meer warmte.

Dus voordat je iets begint te roepen, check your facts! De feiten zijn dat de AMD processor voor dezelfde taak minder stroom nodig heeft en dus minder warmte genereert. De AMD is in staat om meer stroom te verbruiken om hogere prestaties neer te zetten maar als je games van exact dezelfde instellingen voorziet zal de AMD minder heet worden. En zelfs op top prestaties is het verschil in verbruik van het volledige systeem minder dan 5%, voornamelijk omdat maar een klein deel van het verbruik uit de CPU komt; de GPU verbruikt al snel 2 tot 3 keer meer.
Ofwel; qua warmte in het systeem gaat het geen drol uit maken of je er een AMD processor of Intel in hebt zitten. Qua performance is AMD nu de betere keus en dat verschil zal alleen maar groter worden naarmate spellen nog beter worden meerdere threads te gebruiken.

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 26-11 04:24
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 03:29:
[...]

[...]

Mechanische stress is het argument om hogere temperatuur recht te praten? :/. In elk geval los van de bullshit bingo, een hogere temperatuur levert dus al snel een hogere kamertemperatuur op. Naast meer geluid. Dus ja een AMD processor dat al snel idled op 50 graden en piekt richting de 75-90 graden is niet top. En zal ook wanneer die idled luidruchtiger zijn. Het is maar wat je fijn vind.
Je benadrukt het zelf, zonder enig bewijs te leveren...
Dan kunnen we allemaal wel dingen roepen en zeggen dat het toch echt waar is..

Mechanische stress?
PCI-E 4.0 gebruikt gewoon meer stroom waardoor x570 chipsets een koeler nodig hebben.
Als je voor een 350/450 chipset gaat is heb je geen koeler.

Is dit hele verhaal echt gebaseerd op persoonlijke ervaring van 5 of 10 jaar geleden?

• aex351

aex351

I am the one

Croga schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 05:35:
[...]

Mischien moet je dan, in plaats van gewoon te blaten, met feiten komen....

https://www.techspot.com/...-5-3600-vs-core-i5-9400f/
i5-9400F verbruikt minder stroom. Performance per watt is echter een heel stuk lager waardoor bij dezelfde taak alsnog meer warmte geproduceerd zal worden. Ofwel: Intel verliest qua stroomverbruik.

https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/
Dezelfde vergelijking maar dan tegenover de i5-9600 en het resultaat is vergelijkbaar; ook hier is de AMD weer efficiënter.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/18.html
In een multithreaded test is het totale verbruik over de duur van de test voor de Ryzen 5 3600 lager dan van zijn directe concurrent, de i5-9600. De i5 genereert zo'n 10% meer warmte.

Dus voordat je iets begint te roepen, check your facts! De feiten zijn dat de AMD processor voor dezelfde taak minder stroom nodig heeft en dus minder warmte genereert. De AMD is in staat om meer stroom te verbruiken om hogere prestaties neer te zetten maar als je games van exact dezelfde instellingen voorziet zal de AMD minder heet worden. En zelfs op top prestaties is het verschil in verbruik van het volledige systeem minder dan 5%, voornamelijk omdat maar een klein deel van het verbruik uit de CPU komt; de GPU verbruikt al snel 2 tot 3 keer meer.
Ofwel; qua warmte in het systeem gaat het geen drol uit maken of je er een AMD processor of Intel in hebt zitten. Qua performance is AMD nu de betere keus en dat verschil zal alleen maar groter worden naarmate spellen nog beter worden meerdere threads te gebruiken.
De artikelen waar je naar verwijst concluderen precies wat ik zeg. AMD heeft een hogere temperatuur. Dat staat los de prestaties die per core worden neergezet, want daar heb ik niets over gezegd.

Dus in elk geval. In plaats van te roepen ''check your facts". Kan je beter een cursus begrijpend lezen volgen, voordat je dat soort dingen roept.

• kgd92
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-11 09:53
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:22:
[...]

De artikelen waar je naar verwijst concluderen precies wat ik zeg. AMD heeft een hogere temperatuur. Dat staat los de prestaties die per core worden neergezet, want daar heb ik niets over gezegd.

Dus in elk geval. In plaats van te roepen ''check your facts". Kan je beter een cursus begrijpend lezen volgen, voordat je dat soort dingen roept.
Man man man, ga je hier nou ook al lopen Intel fanboyen zonder met ook maar 1 bron of degelijk argument te komen (reddit is geen bron). De community hier houdt rekening met beste prijs.performance uit fysieke tests. Indien er extra wensen zijn pakken we die mee, maar AMD is op dit moment gewoon zuinige (en dus koeler), stiller en sneller en goedkoper. We raden hier ook vaak zat intel CPU's aan, maar voor dit soort systemen kun je momenteel niet om AMD heen.

Je gemier over een x570 bord gaat ook niet op, want tenzij je voor de 3900 serie gaat kom je prima weg met een 400-serie moederbord, die geen chipset fan hebben.

• Titus
Dank jullie wel voor de input so far. Discussie is altijd goed. Ik heb nog even gekeken, maar ik zie niet direct een prijs performance(niet alleen kracht, maar ook temps etc) alternatief voor de 3600, dat zal hem dus worden (zie geen reden om naar 3600X te gaan of 3700X).

Ook zal ik tzt de hdd even vervangen voor opslag, maar geen hoge prio.

Resteren deze:
2) Welk moederbord erbij?
Het moederbord, x570 wordt hem niet, te duur en geen behoefte aan PCIe 4.0 atm (en dus ook geen fans op de chipset :D). Dat zal dan een x470 of b450, maar welke?

3) Nog andere overwegingen voor de cpu koeler? Ik dacht aan een Mugen 5 PCGH of misschien een Gelid Black Phantom
4) Waar kan ik naar kijken voor de kast, geluid demping is belangrijk, maar wil ook niet giga temperaturen binnen houden. Glas hoeft niet, optische drive hoeft niet.

• timpy007
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
@Titus
Persoonlijk zou ik voor een b450 bord gaan. Volgens mij staan er in de BBG's goede aangegeven om te nemen. Kijk dan ook gelijk of de bios zonder de CPU kan upgraden of dat de nieuwste versie erop staat (de b450 borden ondersteunen niet automatisch de 3xxx range)

CPU koeler zijn beide wel prima om de processor koel te houden met minimaal geluid. Ikzelf ben meer van de Noctua's maar dat is persoonlijke voorkeur.

Qua kast heb ik zelf een Cooler Master uit de Silencio serie. Zover ik weet maakt de padding niet uit voor de temperaturen maar helpt wel een beetje met de geluidsdemping. Ooit een video van LTT gezien waarin ze een kast helemaal vol stopten met meuk om te kijken of dat de temperaturen aantastte (disclaimer, het deed vrij weinig). Conclusie: zoek iets moois uit.

Zou persoonlijk ook de HDD vervangen uit voorzorg tho :)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:49

Croga

The Unreasonable Man

aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:22:
Yup. In een momentopname heeft de AMD een hogere temperatuur. Maar dat zegt niets over de temperatuur in de kast. Het totale opgenomen vermogen wel en daar komt de AMD lager uit.

In simpele termen (ver-extremiseert):
- AMD wordt 100 graden voor 1 seconde
- Intel wordt 70 graden voor 5 seconden

Welke denk je dat er een warmere kast op gaat leveren?

Het aantal instructies wat de AMD kan uitvoeren per watt ligt hoger. Ofwel: Als je dezelfde berekeningen wilt doen zal de AMD minder warmte produceren. Ofwel: Als je de AMD zuiniger afstelt zal hij dezelfde warmte genereren terwijl hij sneller is.

Proberen het naar 1 variabele toe te versimpelen gaat je nooit een zinnig antwoord in de praktijk opleveren. Vandaar dat je de daadwerkelijke tekst van de reviews moet lezen om een zinnige conclusie te trekken. "AMD wordt warmer" is geen zinnige conclusie wanneer je spreekt over het selecteren van een behuizing of hoeveel geluid een systeem gaat maken. Dat is namelijk niet afhankelijk van die ene piek-temperatuur.

• Titus
zo, nog even verder gekeken naar moederborden zelf, kijkende naar de x470 vs b450, zie ik dat de tomahawks populair zijn, maar niet heel erg leverbaar. Daarnaast voor iets meer heb je bijv een
pricewatch: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, of de https://tweakers.net/pricewatch/1167447/asus-prime-x470-pro/specificaties/

Dan zou het systeem ongeveer dit worden:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 136,-€ 136,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK€ 86,15€ 86,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,79

Any input?

Dan nog de kast.... De https://tweakers.net/pricewatch/1303626/antec-p101-silent/specificaties/ leek me wel wat qua stil en zeker niet te warm. Maar is wel weer groot en geen usb-C front, mocht dat ooit heel handig worden.
Kleinere variant is de P7 silent: https://tweakers.net/pricewatch/1206683/antec-p7-silent.html, maar kan er geen test van vinden zoals die p101(https://www.tomshardware....1-silent-case,6114-3.html)

Of toch Fractal, groot: https://tweakers.net/pric...efine-r6-usb-c-zwart.html, of kleiner Meshify C, maar die is ook al slecht te krijgen ivm populariteit.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee