Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3600 (bang for buck) vs 3700x (prestatie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Over het algemeen ziet mijn workload er zo uit:
Gaming: 50%
Browsing: 30%
Licht officewerk: 10%
Rendering video: 5%
Rendering CAD: 5%

Ik gebruik mijn PC ook om componenten te testen voor reviews en daar is het dan wel weer belangrijk dat ik de nieuwste snufjes heb zitten op mijn pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximum is zo'n 650 euro, maar minder is altijd beter!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Componenten welke ik graag mee wil nemen zijn:
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window Ik ben eigenlijk nog wel blij met deze case. :)
pricewatch: XFX 550W Pro
pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 580 4GD5 (11265-09)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben op zoek naar een CPU, moederbord en ram. Ook koop ik er zelf nog een nvme SSD bij, maar dat gebeurt iets later.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC gaat ook gebruikt worden om componenten op te testen voor (user)reviews.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Natuurlijk! :)

Wat verwacht je van ons?[i]
  1. Voor welk systeem zal ik gaan, prestaties + nieuwste snufjes, prestaties of bang for buck? Met mijn vorige 2500k heb ik zo'n 8 jaar gedaan. :9
  2. Is het RAM een goede keuze?
Systeem 1:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 97,-€ 97,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK€ 67,41€ 67,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,41

Systeem 2:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 209,90€ 209,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,31

Systeem 3:
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,41

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 16-07-2019 15:21 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Beste antwoord (via Frozen op 17-07-2019 16:26)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Frozen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:46:
[...]

Ik ben niet heel vaak in het BIOS te vinden. Hoogstens voor het OC'en, het is niet alsof ik leef in een BIOS. :P
Ik review dus verschillende producten en als er dan een nieuwe schijf komt welke gebruik maakt van pci-e 4.0 aansluitingen, dan kan ik dat met een < x570 moederbord dus niet testen. Ik denk dat een x570 moederbord, ondanks dat ik het een hoop geld vind, dus wel belangrijk is.

Kan ik dan niet beter voor het goedkoopste x570 mobo gaan met 7.1 audio, dan voor deze gigabyte Aorus elite?
Lijkt me wel. Hoewel, als je echt serieuze audiotesten zal doen met 3.5mm jacks, dan lijkt me een losse soundcard geen overbodige luxe. Ben je niet zo'n audiofiel, dan voldoet wat de Elite heeft waarschijnlijk ruim. Anders kan je altijd nog een soundcard kopen voor losse reviews.

Verder beschouw ik de Elite eigenlijk als het best gebalanceerde X570 bordjes. Vrijwel alles wat je redelijkerwijs wil hebben zit erop, maar er zit nauwelijks hardware op die je niet nodig hebt tenzij je aan de LN2 begint ofzo. :P
[...]

Dus het prijsverschil is dan alleen nog "maar" 150 euro. Is dat het waard?
Moet je zelf bepalen. Je zou natuurlijk ook nog een 3600+RX5700XT kunnen doen. Persoonlijk vind ik de XT eigenlijk interessanter dan de niet XT. De normale heeft een 1800MHz clockspeed cap, terwijl ze vrij makkelijk 2000MHz lijken te kunnen. Die cap kan je weghalen, maar dan alsnog lijkt de XT me interessanter.

Qua RAM een van de volgende setjes. Allemaal E-die, gewoon de goedkoopste met AES vrijwel achteraan de productnaam nemen. :)
categorie: Geheugen intern

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:59
Ik zou gewoon een R5 3600 nemen. De korte samenvatting van je verhaal is dat je een nieuw platform zoekt voor gaming. De andere twee dingen zijn bijzaak zo te zien. Dan is een 3600 genoeg

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
Ik ben persoonlijk ook aan het twijfel tussen dezelfde opties (3600 vs 3700x, b450 vs x470 vs x570)

Er is geen prestatieverschil tussen B450, X470 en X570. De duurdere chipsets hebben gewoon betere connectiviteit... Aan jou of je die nodig hebt.

3600 vs 3700x is lastig in te schatten, als je voornamelijk gamet zal de 3600 goed genoeg zijn...

Persoonlijk zou ik voor systeem 2 gaan, zit qua prijs ook mooi tussen systeem 1 en systeem 3.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Brecht.A schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:29:
Ik ben persoonlijk ook aan het twijfel tussen dezelfde opties (3600 vs 3700x, b450 vs x470 vs x570)

Er is geen prestatieverschil tussen B450, X470 en X570. De duurdere chipsets hebben gewoon betere connectiviteit... Aan jou of je die nodig hebt.

3600 vs 3700x is lastig in te schatten, als je voornamelijk gamet zal de 3600 goed genoeg zijn...

Persoonlijk zou ik voor systeem 3 gaan, zit qua prijs ook mooi tussen systeem 1 en systeem 3.
Klinkt alsof je al niet meer twijfelt ;)

Terug naar TS:
De 3600 is al meer dan voldoende om de bottleneck bij gamen bij je RX 480 te leggen. Dat lukt met een 2600 zelfs nog wel.
De 3700x is, zoals mijn baas dat zo mooi kan zeggen: pure kapitaalvernietiging :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:32
Wintervacht schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:41:
[...]

Terug naar TS:
De 3600 is al meer dan voldoende om de bottleneck bij gamen bij je RX 480 te leggen. Dat lukt met een 2600 zelfs nog wel.
De 3700x is, zoals mijn baas dat zo mooi kan zeggen: pure kapitaalvernietiging :p
Of mooie toekomstgerichtheid. Ik heb een 3700X gekozen omdat er volgend jaar een major GPU-update volgt en ik dan geen processor wil die de boel bottleneckt. Misschien geldt dat voor deze Tweaker ook wel? :)

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Wintervacht schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:41:
[...]

Terug naar TS:
Die 480 gaat over een tijdje vervangen worden door een RX 5700, zodra de aftermarketcoolers beschikbaar zijn. Is het dan nog pure kapitaalvernietiging?

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Frozen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:26:
[...]

Die 480 gaat over een tijdje vervangen worden door een RX 5700, zodra de aftermarketcoolers beschikbaar zijn. Is het dan nog pure kapitaalvernietiging?
Dan is het nog de vraag of de 5700 het kan bijbenen (Niet de XT variant?).
Je hebt natuurlijk meer headroom, als je dat lief is, vooral doen.
Als je wil dat je cpu nog voor jaren en jaren meekan, vooral doen.

Laat je niet door mij tegenhouden he :P het enige wat ik heb gedaan is de huidige situatie bekeken en de conclusie getrokken dat een RX480 geen match is voor een 3600, laat staan een 3700X, maar nu je er bij vertelt dat je je GPu wil upgraden wordt het een ander verhaal.
Hangt natuurlijk ook af op wat voor resolutie je speelt, welke games het zijn, noem maar op.

Één ding is zeker: met een 3700X zal de cpu niet de bottleneck zijn, zelfs niet voor een 5700XT denk ik.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:13
Lijkt me een prima keuze en heb ik zelf voorlopig ook voor gekozen na behoorlijk wat fora nagelezen te hebben. Gebaseerd op Micron E-die; is vaak gemakkelijk te overclocken; duurder RAM lijkt zonde van het geld te zijn vanwege minimale snelheidswinst.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Wintervacht schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:31:
[...]

Dan is het nog de vraag of de 5700 het kan bijbenen (Niet de XT variant?).
Je hebt natuurlijk meer headroom, als je dat lief is, vooral doen.
Als je wil dat je cpu nog voor jaren en jaren meekan, vooral doen.

Laat je niet door mij tegenhouden he :P het enige wat ik heb gedaan is de huidige situatie bekeken en de conclusie getrokken dat een RX480 geen match is voor een 3600, laat staan een 3700X, maar nu je er bij vertelt dat je je GPu wil upgraden wordt het een ander verhaal.
Hangt natuurlijk ook af op wat voor resolutie je speelt, welke games het zijn, noem maar op.

Één ding is zeker: met een 3700X zal de cpu niet de bottleneck zijn, zelfs niet voor een 5700XT denk ik.
Ik had hiervoor dus een 2500k welke met een lichte OC dus zo'n 8 jaar mee is gegaan... :X Het is een leuk processortje maar kent tegenwoordig wel zijn limieten helaas.

Wat vindt @DaniëlWW2 ervan? :)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou ga je vaak in je bios? MSI haar B450 lijn heeft te kleine bios chips waardoor hun bios nu flink uitgekleed is. Ik heb nog geen afbeeldingen gevonden, maar het schijnt er niet beter op geworden te zijn. Dat maakt niks uit voor een BBG systeem ofzo, maar als je het vaker gebruikt dan mis je waarschijnlijk wat. De Gigabyte is alsnog duur. Lijkt goedkoop omdat X570 zeer duur is, het bord is solide, maar alsnog duur. Ik heb een zekere smaak ontwikkeld voor wat beter, dus ik zou het waarschijnlijk doen. Dat betekent niet dat het moet.

Verder zal je heel wat concreter moeten worden over "reviewen". Wat? Videokaarten, SSD's? Audio met 3,5 jacks waar een goede soundcard relevant is? Hoeveel USB poorten heb je extra nodig?

Voor een puur gaming systeem, want dit is dit eigenlijk wel, is de 3600 goed genoeg. 3700X is interessant als je per se geringere framedrops wil hebben. Ik voorzie alleen niet dat de 3700X binnen twee jaar noodzakelijk zal zijn. Denk eerder dat de 3600 nipt achter zal blijven liggen in gemiddelden en minima, maar niet zoveel dat het echt enorm veel scheelt. De 3700X is meer een CPU die je koopt omdat je een 3700X wil hebben. Daar is ook niks mis mee, maar dat moet je wel beseffen. :P

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2019 18:30 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:29:
Nou ga je vaak in je bios? MSI haar B450 lijn heeft te kleine bios chips waardoor hun bios nu flink uitgekleed is. Ik heb nog geen afbeeldingen gevonden, maar het schijnt er niet beter op geworden te zijn. Dat maakt niks uit voor een BBG systeem ofzo, maar als je het vaker gebruikt dan mis je waarschijnlijk wat. De Gigabyte is alsnog duur. Lijkt goedkoop omdat X570 zeer duur is, het bord is solide, maar alsnog duur. Ik heb een zekere smaak ontwikkeld voor wat beter, dus ik zou het waarschijnlijk doen. Dat betekent niet dat het moet.

Verder zal je heel wat concreter moeten worden over "reviewen". Wat? Videokaarten, SSD's? Audio met 3,5 jacks waar een goede soundcard relevant is? Hoeveel USB poorten heb je extra nodig?

Voor een puur gaming systeem, want dit is dit eigenlijk wel, is de 3600 goed genoeg. 3700X is interessant als je per se geringere framedrops wil hebben. Ik voorzie alleen niet dat de 3700X binnen twee jaar noodzakelijk zal zijn. Denk eerder dat de 3600 nipt achter zal blijven liggen in gemiddelden en minima, maar niet zoveel dat het echt enorm veel scheelt. De 3700X is meer een CPU die je koopt omdat je een 3700X wil hebben. Daar is ook niks mis mee, maar dat moet je wel beseffen. :P
Ik ben niet heel vaak in het BIOS te vinden. Hoogstens voor het OC'en, het is niet alsof ik leef in een BIOS. :P
Ik review dus verschillende producten en als er dan een nieuwe schijf komt welke gebruik maakt van pci-e 4.0 aansluitingen, dan kan ik dat met een < x570 moederbord dus niet testen. Ik denk dat een x570 moederbord, ondanks dat ik het een hoop geld vind, dus wel belangrijk is.

Kan ik dan niet beter voor het goedkoopste x570 mobo gaan met 7.1 audio, dan voor deze gigabyte Aorus elite?
De 3700X is meer een CPU die je koopt omdat je een 3700X wil hebben. Daar is ook niks mis mee, maar dat moet je wel beseffen. :P

Acties:
  • Beste antwoord

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Frozen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:46:
[...]

Lijkt me wel. Hoewel, als je echt serieuze audiotesten zal doen met 3.5mm jacks, dan lijkt me een losse soundcard geen overbodige luxe. Ben je niet zo'n audiofiel, dan voldoet wat de Elite heeft waarschijnlijk ruim. Anders kan je altijd nog een soundcard kopen voor losse reviews.

Verder beschouw ik de Elite eigenlijk als het best gebalanceerde X570 bordjes. Vrijwel alles wat je redelijkerwijs wil hebben zit erop, maar er zit nauwelijks hardware op die je niet nodig hebt tenzij je aan de LN2 begint ofzo. :P
[...]

Moet je zelf bepalen. Je zou natuurlijk ook nog een 3600+RX5700XT kunnen doen. Persoonlijk vind ik de XT eigenlijk interessanter dan de niet XT. De normale heeft een 1800MHz clockspeed cap, terwijl ze vrij makkelijk 2000MHz lijken te kunnen. Die cap kan je weghalen, maar dan alsnog lijkt de XT me interessanter.

Qua RAM een van de volgende setjes. Allemaal E-die, gewoon de goedkoopste met AES vrijwel achteraan de productnaam nemen. :)

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:01:
[...]

Maar de audiochip kan maximaal 6 (5.1) aan met zijn ALC1200. Zou een pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi niet interessanter zijn?
Daar flashen we tegen die tijd wel een nieuwe BIOS op dan gok ik zo. :P
Gaan we doen! :)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Frozen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:22:
[...]

Maar de audiochip kan maximaal 6 (5.1) aan met zijn ALC1200. Zou een pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi niet interessanter zijn?
Het enige dat beter lijkt te zijn voor de MSI is de audiochip. De rest not so much. Daarom vind ik de balans van de Elite zo goed.
Daar flashen we tegen die tijd wel een nieuwe BIOS op dan gok ik zo. :P
Je kan niet meer flashen. Je kan met een register hack de beperkingen eraf halen.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Het enige dat beter lijkt te zijn voor de MSI is de audiochip. De rest not so much. Daarom vind ik de balans van de Elite zo goed.
De powerdistributie van de Gigabyte lijkt inderdaad beter te zijn inderdaad.
Je kan niet meer flashen. Je kan met een register hack de beperkingen eraf halen.
Stout van AMD :( Dan doen we het wel op die manier. We blijven toch tweaker he ;)

Nu weet ik nog niet of ik voor een 3600 of 3700x wil gaan :(

Het is dus nu:
Systeem A
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 174,-€ 174,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 482,41

of
Systeem B
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 209,90€ 209,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,31

[ Voor 78% gewijzigd door Frozen op 16-07-2019 19:44 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:06
@Frozen Je hebt duidelijk een betere titel gekozen dan ik :P.

Ik zie het zo (cijfers zijn aprox):
  • Een Ryzen 5 3600 geeft je +34% ST en +184% MT performance voor €380
  • Een Ryzen 7 3700X geeft je +37% ST en +285% MT performance voor €520
Als je voornamelijk single-thread performance zoekt, zijn beide een flinke verbetering en kan je het best voor de 3600 gaan. Maar volgens mij wil je ook een flinke slag slaan in multi-thread performance (rendering), de vraag is of dat zwaar genoeg weegt om de hogere prijs te verantwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 16-07-2019 19:46 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt ook wachten op de B450-Max(32 MB BIOS chip) van MSI, denk dat die eerder komt dan B550.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Balance schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:44:
@Frozen Je hebt duidelijk een betere titel gekozen dan ik :P.

Ik zie het zo (cijfers zijn aprox):
  • Een Ryzen 5 3600 geeft je +34% ST en +184% MT performance voor €380
  • Een Ryzen 7 3700X geeft je +37% ST en +285% MT performance voor €520
Als je voornamelijk single-thread performance zoekt, zijn beide een flinke verbetering en kan je het best voor de 3600 gaan. Maar volgens mij wil je ook een flinke slag slaan in multi-thread performance (rendering), de vraag is of dat zwaar genoeg weegt om de ~35% hogere multi-thread snelheid voor €140 te verantwoorden.
Ook, maar je moet ook de juiste mensen taggen in je bericht. :P
Maar inderdaad, preceis dat dus... Ik zoek vooral een combinatie van beide, een video renderen duurt zo ongelooflijk lang op mijn huidige 2500k, dat is gewoon om te huilen.

3700x - 3600
Single core +3%
Multicore +35%
Prijs los component: +72%
Meerprijs upgradekit: +25%

Je zou dus zeggen, ga niet voor die 3700x, want je betaalt 150 euro meer, ofwel 25% van je upgradekit maar krijgt 35% extra multicore performance. Bekijk je het vanuit multicore perspectief en het perspectief vanuit het upgradekit is het dus een goede deal.

@Titus

[ Voor 10% gewijzigd door Frozen op 16-07-2019 19:57 ]

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:37
Mooi om te zien dat Systeem 1 naar Systeem A een mobo upgrade gehad heeft. Ik denk dat die optie prima is :) Houd je ook geld over voor je NVMe/GPU later :wink: Die MT performance haal je toch niet zo vaak voor mijn gevoel. Maar goed, zo diep zit ik er ook weer niet in.

Misschien afhankelijk van je gewenste koeling/geluid een slagje duurdere koeler oid,

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:55
3700X is meer future proof. 3600 heeft maar 6 cores tegen over 8 cores van de 3700X. Als je bedenkt dat de nieuwe lijn consoles hoogst waarschijnlijk 8 cores zullen hebben, kan je verwachten dat nieuwe games wss de komende jaren steeds vaker 8 cores eisen.

[ Voor 7% gewijzigd door dooder39 op 17-07-2019 00:44 ]

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
Ik zou persoonlijk ook eerder voor de 3700x gaan, voornamelijk omdat je hiervoor 8 jaar met je intel cpu heb gedaan. Volgens mij is de bedoeling ook om weer zo lang met je cpu door te gaan?
We weten echt allemaal niet wat de toekomst gaat bieden, maar zeker is wel dat games zwaarder worden en ook zeker is dat meer cores toch belangrijker gaat worden.
5-6 jaar geleden werd er ook gezegd dat alle games single core waren en dat t niet heel belangrijk was om een 6/8 core te hebben :) en dat een quad core genoeg was, nu blijft die quad core toch wel ff hangen in bepaalde games :) (battle field 5) zelfs Fortnite staat op 100% load met bepaalde frame drops bij mij :(

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:30
Short term 3600x long term is de 3700x met meer cores en threads natuurlijk beter dus hij gaat gewoon langer mee wat onder de streep goedkoper kan zijn.

Te veel mensen denken alleen na over het hier en nu kijk long term als je het betalen kan en het kan goedkoper zijn op de lange termijn. geld maakt geld.

Zeker met amd waar de cpus relatief lage resell value hebben momenteel its om over na te denken.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk voor de 3700x gegaan met x570 Aorus Elite moederbord voor in totaal 563 euro bij Alternate. Ze hebben beiden momenteel op voorraad. Vergeet de cashbackxl cashback niet van 2% :) Is toch weer een tientje waarvan je koelpasta kunt kopen!

Pagina: 1