Beste mede-tweakers, in begin Juli had ik een topic geopend over een upgrade van mijn huidige systeem. Op aanraden van antwoorden uit die topic heb ik nog even gewacht tot er meer informatie bekend kwam over de Ryzen 3000 series en de compabiliteit met de B450 en X470 moederborden. De geposte oude topic is dit: Upgrade i5 4670k. Uit de Zen2 topic in subforum processors, moederbord en geheugen kreeg ik de tip om te wachten.
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe processor, moederbord en ram om mijn pc meer future-proof te maken.
Wat is je budget?
Het budget voor deze upgrade bedraagt 600 euro, is het iets meer is niet veel erg zolang het maar geen 700+ wordt.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren voor de CPU, moederborden heb ik alleen goede ervaringen met MSI en ASUS, maar heb het liefst het beste wat er is voor binnen het budget.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem is dit:
Uit de oude topic is te halen dat het vooral een game pc is, maar wil het liefst ook nog gaan werken met het bewerken van Video, Audio en afbeeldingen. Dit wordt voornamelijk gedaan met Adobe, Sony Vegas, etc. Hierbij kunnen meer cores erg handig zijn. Naast deze gebruikelijke dingen wil ik mijzelf als ik er tijd voor heb lichtelijk programmeren. En nog een ander belangrijk punt is dat ik vaak meerdere programma's tegelijkertijd heb draaien en dan is het hebben van meer cores fijn.
Eisen en wensen
Voor dit systeem zijn er 2 eisen heel erg belangrijk, dit zijn:
Ik zat zelf te denken aan deze CPU en RAM.
De CPU heb ik voornamelijk gekozen voor het bewerkings gedeelte van mijn doeleinden, ik weet dat de ryzen 3600 goed genoeg is om te gamen.
Het RAM geheugen weet ik dat ik minimaal 3200 Mhz moeten hebben met C14 of C16. Het RAM hangt ook af van hoe goed het werkt in combinatie met de moederborden.
De keuze bij de moederborden liggen iets zwaarder, de moederborden uit het oude topic heb ik laten varen en kan nu niet kiezen uit deze 2 moederborden.
De reden dat ik niet kan kiezen ligt niet zo zeer op de VRM's en PCIe 4.0. Het ligt meer bij de keuze uit de onboard audio en LAN chip en de fan headers.
Mijn 3 vragen zijn dan ook:
Ik wacht gerust op jullie antwoorden en wat er misschien verbeterd kan worden.
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe processor, moederbord en ram om mijn pc meer future-proof te maken.
Wat is je budget?
Het budget voor deze upgrade bedraagt 600 euro, is het iets meer is niet veel erg zolang het maar geen 700+ wordt.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren voor de CPU, moederborden heb ik alleen goede ervaringen met MSI en ASUS, maar heb het liefst het beste wat er is voor binnen het budget.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem is dit:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4670K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | MSI Z87-G45 Gaming | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 77,44 | € 77,44 |
| 1 | Monitoren | LG 27UD59-B Zwart | € 263,78 | € 263,78 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 87,55 | € 87,55 |
| 2 | Ventilatoren | Noctua NF-A14 PWM, 140mm | € 20,80 | € 41,60 |
| 1 | Muizen | Trust GXT 155 Zwart | € 31,50 | € 31,50 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x Zwart | € 104,89 | € 104,89 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 606,76 | ||
Uit de oude topic is te halen dat het vooral een game pc is, maar wil het liefst ook nog gaan werken met het bewerken van Video, Audio en afbeeldingen. Dit wordt voornamelijk gedaan met Adobe, Sony Vegas, etc. Hierbij kunnen meer cores erg handig zijn. Naast deze gebruikelijke dingen wil ik mijzelf als ik er tijd voor heb lichtelijk programmeren. En nog een ander belangrijk punt is dat ik vaak meerdere programma's tegelijkertijd heb draaien en dan is het hebben van meer cores fijn.
Eisen en wensen
Voor dit systeem zijn er 2 eisen heel erg belangrijk, dit zijn:
- Minimaal 2 CPU fan headers voor de Scythe Mugen 4 PCGH en daarnaast het liefst 4 fan headers om splitters te vermijden
- Toekomst bestendig voor op zijn minst 4 jaar, het liefst zelfs langer.
Ik zat zelf te denken aan deze CPU en RAM.
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 204,50 | € 204,50 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 91,50 | € 91,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 296,- | ||
De CPU heb ik voornamelijk gekozen voor het bewerkings gedeelte van mijn doeleinden, ik weet dat de ryzen 3600 goed genoeg is om te gamen.
Het RAM geheugen weet ik dat ik minimaal 3200 Mhz moeten hebben met C14 of C16. Het RAM hangt ook af van hoe goed het werkt in combinatie met de moederborden.
De keuze bij de moederborden liggen iets zwaarder, de moederborden uit het oude topic heb ik laten varen en kan nu niet kiezen uit deze 2 moederborden.
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 209,90 | € 209,90 |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 109,- | € 109,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 318,90 | ||
De reden dat ik niet kan kiezen ligt niet zo zeer op de VRM's en PCIe 4.0. Het ligt meer bij de keuze uit de onboard audio en LAN chip en de fan headers.
Mijn 3 vragen zijn dan ook:
- Is de Intel I211AT superior tegenover de Realtek RTL8111H en merk je dat ook? Kon er geen duidelijk antwoord op vinden
- Is de Realtek ALC1200 superior tegenover de Realtek ALC892? Heb namelijk een surround zet die ik er op aansluit en het verschil op internet staat alleen 7.1 tegenover 5.1
- Zijn splitters handig met de ventilatoren uit mijn huidige build en die standaard in de behuizing zitten?
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 100,95 | ||
Ik wacht gerust op jullie antwoorden en wat er misschien verbeterd kan worden.
[ Voor 0% gewijzigd door Emryte op 18-08-2019 15:17 . Reden: aanpassen CPU ]