Beste mede-tweakers,
Nadat ik laatst een topic heb geopend over meer ventilatoren (die erg helpen), ben ik er achter gekomen dat mijn over-geklokte i5 4670k het moeilijk bij houdt. PC crashed af en toe (kan door OC komen) en games crashen. Ik heb zelf het vermoeden dat het gebeurd doordat mijn processor verouderd is. En met de start van de verkoop van de derde generatie ryzen wordt het een stuk lastiger.
Er zijn 2 belangrijke eisen voor deze build.
Ik zoek een nieuwe processor, moederbord en ram.
Wat is je budget?
Niet meer dan 600 euro, minder mag altijd.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ben zelf wel meer MSI of Asus geneigd met moederbord, maar dit komt doordat ik dat altijd heb gehad. Processor en ram maakt niet uit.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik speel voornamelijk games zoals; BFV (wat amper werkt), PUBG, Hearts of Iron 4, EU4, Prison architect.
\In de toekomst wil ik hier misschien nog tomb raider en Assasins Creed Odyssey bij stoppen.
Daarnaast doe ik soms voor fun aan video en foto bewerken. Dit gebeurd voornamelijk met Adobe.
Ook wil ik mij meer verdiepen in Linux door middel van onder andere Virtual Machines.
Er moet rekening worden gehouden met dat de monitor op 1440p draait in plaats van 4k in verband met de videokaart.
Dit is mijn huidige systeem:
Zelf zat ik te denken over deze processor en ram. De bracket moet erbij voor mijn processorkoeler en moet ik dan ook apart bestellen.
Ik zat te denken aan een van deze twee moederborden, andere suggesties wil ik best naar kijken.
Ik heb gekozen voor deze x570 moederbord vanwege een actie bij MSI dat je er een gratis waterkoeler bij kan krijgen. Dit is de link https://www.msi.com/Promotion/I-Love-You-3000-AMD/.
Mijn vragen zijn dan ook:
Nadat ik laatst een topic heb geopend over meer ventilatoren (die erg helpen), ben ik er achter gekomen dat mijn over-geklokte i5 4670k het moeilijk bij houdt. PC crashed af en toe (kan door OC komen) en games crashen. Ik heb zelf het vermoeden dat het gebeurd doordat mijn processor verouderd is. En met de start van de verkoop van de derde generatie ryzen wordt het een stuk lastiger.
Er zijn 2 belangrijke eisen voor deze build.
- Minimaal 2 CPU fans headers en het liefst 4 case fan headers
- Toekomst bestendig voor minimaal 3 á 4 jaar
Ik zoek een nieuwe processor, moederbord en ram.
Wat is je budget?
Niet meer dan 600 euro, minder mag altijd.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ben zelf wel meer MSI of Asus geneigd met moederbord, maar dit komt doordat ik dat altijd heb gehad. Processor en ram maakt niet uit.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik speel voornamelijk games zoals; BFV (wat amper werkt), PUBG, Hearts of Iron 4, EU4, Prison architect.
\In de toekomst wil ik hier misschien nog tomb raider en Assasins Creed Odyssey bij stoppen.
Daarnaast doe ik soms voor fun aan video en foto bewerken. Dit gebeurd voornamelijk met Adobe.
Ook wil ik mij meer verdiepen in Linux door middel van onder andere Virtual Machines.
Er moet rekening worden gehouden met dat de monitor op 1440p draait in plaats van 4k in verband met de videokaart.
Dit is mijn huidige systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4670K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | MSI Z87-G45 Gaming | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Monitoren | LG 27UD59-B Zwart | € 259,- | € 259,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 87,55 | € 87,55 |
| 2 | Ventilatoren | Noctua NF-A14 PWM, 140mm | € 20,95 | € 41,90 |
| 1 | Muizen | Trust GXT 155 Zwart | € 31,50 | € 31,50 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 589,75 | ||
Zelf zat ik te denken over deze processor en ram. De bracket moet erbij voor mijn processorkoeler en moet ik dan ook apart bestellen.
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600X Boxed | € 265,- | € 265,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 77,05 | € 77,05 |
| 1 | Overige componenten | Scythe Mounting System for AM4 Type A | € 6,19 | € 6,19 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 348,24 | ||
Ik zat te denken aan een van deze twee moederborden, andere suggesties wil ik best naar kijken.
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk | € 98,90 | € 98,90 |
| 1 | Moederborden | MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi | € 213,50 | € 213,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 312,40 | ||
Ik heb gekozen voor deze x570 moederbord vanwege een actie bij MSI dat je er een gratis waterkoeler bij kan krijgen. Dit is de link https://www.msi.com/Promotion/I-Love-You-3000-AMD/.
Mijn vragen zijn dan ook:
- Is de meer waarde van een x570 het waard tegenover een B450 naast PCIe4.0?
- Zijn de ventilatoren op de x570 erg luidruchtig? Las dat het erg afhankelijk was per moederbord?
- Is de 3700x beter voor het bewerken als ik dit niet vaak doe of is de 3600x dan een betere keuze?