Upgrade i5 4670k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-01 19:29
Beste mede-tweakers,

Nadat ik laatst een topic heb geopend over meer ventilatoren (die erg helpen), ben ik er achter gekomen dat mijn over-geklokte i5 4670k het moeilijk bij houdt. PC crashed af en toe (kan door OC komen) en games crashen. Ik heb zelf het vermoeden dat het gebeurd doordat mijn processor verouderd is. En met de start van de verkoop van de derde generatie ryzen wordt het een stuk lastiger.

Er zijn 2 belangrijke eisen voor deze build.
  • Minimaal 2 CPU fans headers en het liefst 4 case fan headers
  • Toekomst bestendig voor minimaal 3 á 4 jaar
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe processor, moederbord en ram.

Wat is je budget?
Niet meer dan 600 euro, minder mag altijd.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ben zelf wel meer MSI of Asus geneigd met moederbord, maar dit komt doordat ik dat altijd heb gehad. Processor en ram maakt niet uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik speel voornamelijk games zoals; BFV (wat amper werkt), PUBG, Hearts of Iron 4, EU4, Prison architect.
\In de toekomst wil ik hier misschien nog tomb raider en Assasins Creed Odyssey bij stoppen.
Daarnaast doe ik soms voor fun aan video en foto bewerken. Dit gebeurd voornamelijk met Adobe.

Ook wil ik mij meer verdiepen in Linux door middel van onder andere Virtual Machines.

Er moet rekening worden gehouden met dat de monitor op 1440p draait in plaats van 4k in verband met de videokaart.

Dit is mijn huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z87-G45 Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1MonitorenLG 27UD59-B Zwart€ 259,-€ 259,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 87,55€ 87,55
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,95€ 41,90
1MuizenTrust GXT 155 Zwart€ 31,50€ 31,50
1Geheugen internKingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,75

Zelf zat ik te denken over deze processor en ram. De bracket moet erbij voor mijn processorkoeler en moet ik dan ook apart bestellen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 265,-€ 265,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,05€ 77,05
1Overige componentenScythe Mounting System for AM4 Type A€ 6,19€ 6,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,24

Ik zat te denken aan een van deze twee moederborden, andere suggesties wil ik best naar kijken.
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 98,90€ 98,90
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 213,50€ 213,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,40

Ik heb gekozen voor deze x570 moederbord vanwege een actie bij MSI dat je er een gratis waterkoeler bij kan krijgen. Dit is de link https://www.msi.com/Promotion/I-Love-You-3000-AMD/.

Mijn vragen zijn dan ook:
  • Is de meer waarde van een x570 het waard tegenover een B450 naast PCIe4.0?
  • Zijn de ventilatoren op de x570 erg luidruchtig? Las dat het erg afhankelijk was per moederbord?
  • Is de 3700x beter voor het bewerken als ik dit niet vaak doe of is de 3600x dan een betere keuze?

Alle reacties

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 21:58

ikt

>Is de meer waarde van een x570 het waard tegenover een B450 naast PCIe4.0?

Volgens mij is het hele bord flink over-ge-engineered. Misschien leuk voor als je overclockt of als je toekomstige AM4 CPUs erin wil stoppen?

>Zijn de ventilatoren op de x570 erg luidruchtig? Las dat het erg afhankelijk was per moederbord?

Zelf geen ervaring mee, maar hij maakt wel een onplezierige toon volgens verschillende posts. Niet luid, maar wel merkbaar.

Over die Scythe Mounting kit: Mocht je niet bij Alternate bestellen, kun je het beste Scythe direct via mail benaderen, die verkopen het setje voor €3,99 totaal. Ik heb ze nog lief gevraagd voor een setje Mugen 5 mounting clips (die je wel erop kunt krijgen zonder het huis vol te vloeken) en die hebben ze er bij mij gratis bij gegooid.

Disclaimer: Ik moet nog alles ontvangen :+

• Emryte
ikt schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:30:
>Is de meer waarde van een x570 het waard tegenover een B450 naast PCIe4.0?

Volgens mij is het hele bord flink over-ge-engineered. Misschien leuk voor als je overclockt of als je toekomstige AM4 CPUs erin wil stoppen?

>Zijn de ventilatoren op de x570 erg luidruchtig? Las dat het erg afhankelijk was per moederbord?

Zelf geen ervaring mee, maar hij maakt wel een onplezierige toon volgens verschillende posts. Niet luid, maar wel merkbaar.

Over die Scythe Mounting kit: Mocht je niet bij Alternate bestellen, kun je het beste Scythe direct via mail benaderen, die verkopen het setje voor €3,99 totaal. Ik heb ze nog lief gevraagd voor een setje Mugen 5 mounting clips (die je wel erop kunt krijgen zonder het huis vol te vloeken) en die hebben ze er bij mij gratis bij gegooid.

Disclaimer: Ik moet nog alles ontvangen :+
Handige tips om hun zelf te benaderen, maar hoe lang wacht je al op die mounting set?

En is de meerwaarde het waard voor de eisen die ik heb van het verschil tussen de ryzen 3600x tegenover de ryzen 3700x?

Ik heb nu mijn i5 wel overgeclockt en ik weet nog niet of ik dat wil doen voor de ryzen in de toekomst.

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 21:58

ikt

Gisteravond een reactie gehad met betaalopties en dat ze het meteen verschepen wanneer ik had betaald. Het komt waarschijnlijk uit Duitsland, dus 1 à 2 werkdagen schat ik zo.

Meerwaarde: Tenzij je een PCIe 4.0 apparaat hebt (SSD?) lijkt er geen verschil in performance te zijn over het algemeen. Blader anders het Zen 2 ervaringstopic even door en kijk wat reviews die over de borden gaan. Op dit moment lijkt het weinig nuttig te zijn voor overclocks, gezien Zen 2 vanuit fabriek al bijna tegen het limiet zit.

Persoonlijk zal ik gewoon PBO aanzetten voor mijn 3600 met e.v.t. een undervolt. Een B450 bord voldoet hier prima voor.

[ Voor 5% gewijzigd door ikt op 10-07-2019 10:05 ]

• Emryte
ikt schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:04:
Gisteravond een reactie gehad met betaalopties en dat ze het meteen verschepen wanneer ik had betaald. Het komt waarschijnlijk uit Duitsland, dus 1 à 2 werkdagen schat ik zo.

Meerwaarde: Tenzij je een PCIe 4.0 apparaat hebt (SSD?) lijkt er geen verschil in performance te zijn over het algemeen. Blader anders het Zen 2 ervaringstopic even door en kijk wat reviews die over de borden gaan. Op dit moment lijkt het weinig nuttig te zijn voor overclocks, gezien Zen 2 vanuit fabriek al bijna tegen het limiet zit.

Persoonlijk zal ik gewoon PBO aanzetten voor mijn 3600 met e.v.t. een undervolt. Een B450 bord voldoet hier prima voor.
Heb zelf geen ssd er nu nog voor alleen voor sata. Mss in de toekomst er een toevoegen, daarnaast is PBO aanzetten en dan undervolten mogelijk met de B450? En geeft dat undervolten dan veel voordeel? Ik lees de Zen 2 topic door, maar reviews zijn er nog niet echt. Alleen dat het per bord verschilt met hoe luid de ventilator er op is.

Die bracket zal ik dan wel apart bestellen, nog even kijken of ik contact met hun zoek of dat ik het via alternate doe.

Zijn er mss anderen nog met suggesties?

• Emryte
dubbel post.

[ Voor 96% gewijzigd door Emryte op 10-07-2019 12:43 . Reden: Dubbel post ]

• Emryte
Zijn er misschien nog andere mede-tweakers met suggesties?
Pagina: 1