Hoe geef ik mijn videokaart meer geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-12-2022
Hallo Tweakers,

Ik ervaar soms als ik YouTube kijk stotteringen, dus dat het beeld gewoon niet mooi loopt. Op sommige momenten word het beeld in YouTube ook deels zwart, met allerlei kleuren erdoorheen (is daar een speciale naam voor?). In elk geval ligt het niet aan mijn internet en ook niet aan het scherm (als YouTube niet op groot scherm staat heeft hij er ook last van). Ik denk zelf dat het eraan ligt dat mijn videokaart te weinig geheugen tot zijn beschikken heeft, zie foto: Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/eae99b316ea7b01f2092316c44f4b59d
Ik heb zelf al even in de BIOS gekeken maar kan helemaal nergens mijn videokaart vinden en daarmee dus ook niet het geheugen. Kan een van jullie mij helpen?

SYSTEEM:
CPU: Intel Core i5-6402P
-> pricewatch: Intel Core i5-6402P Boxed
GPU: Inno3d iChill GTX 1070 8GB
-> pricewatch: Inno3D iChill GeForce GTX 1070 X3 8GB
Moederbord: ASRock B250 Gaming K4
-> pricewatch: ASRock Fatal1ty B250 Gaming K4
RAM: Kingsron Hyperx Predator 16gb 3200Mhz
-> pricewatch: Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16
PSU: be quiet! Pure Power 11 600 Watt
-> pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W
Kast: Sharkoon Night Shark
-> pricewatch: Sharkoon Night Shark Lite
Fans (3x / 2 blazen naar binnen, 1 naar buiten): Cooler Master Masterfan MF120R
-> pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm
SSD: 120GB Samsung m.2 SSD (onduidelijk welk type, Speccy geeft aan: 119GB SAMSUNG MZ7LN512HCHP-00000 (SATA (SSD))
HDD: WD blue 1 TB
-> pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Sander Arends schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:59:
Op sommige momenten word het beeld in YouTube ook deels zwart, met allerlei kleuren erdoorheen (is daar een speciale naam voor?).
Artifacts.

Maar goed, je VRAM is het probleem niet, welke browser gebruik je, staat hardware acceleratie aan in said browser, en zijn je videodrivers geheel up-to-date?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
YouTube kijk ik eigk altijd in Microsoft Edge en de videokaart heeft de laatste driver. Met Hardware acceleratie zou je me even moeten helpen denk ik :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

https://www.windowscentra...dows-10-april-2018-update

Indien dat het verschil niet maakt zou ik je aanraden om even een andere populaire browser te testen, Chrome of Firefox bijvoorbeeld.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoe geef ik mijn videokaart meer geheugen?
Kort antwoord: niet.

Met een GTX 1070 met 8GB geheugen heb je trouwens een videokaart die sowieso al bovengemiddeld veel geheugen heeft. Vele mensen komen niet eens boven de 8GB uit met hun systeemgeheugen. De oorzaak moet je dan zerker ook ergens anders zoeken. Temeer daat je eigen screenshot toont dat op het moment van het maken van die screenshot slechts 8% van het geheugen in gebruik is.

Heb je bij het gamen problemen met de kaart of is het enkel en alleen op YouTube? Kijk ook eens even naar je CPU belasting tijdens het afspelen van een filmpje. Als die hoog is dan zit je zonder hardware acceleratie. En probeer ook zeker een andere browser.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Dit ligt niet aan je videokaart of het geheugen er van.
Gekke vraag, maar is je monitor wel aangesloten op je videokaart en niet op de aansluiting van het moederbord?

Je plaatjes kan ik hier niet zien, je linkjes lijken ook niet te werken.

Als je meer informatie wil over je videokaart, download dan het programmaatje GPU-Z. Die kan alles uitlezen, zoals RAM, merk, type, driver, etcetera.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollander29
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-01 22:03
Jup wat hierboven al gezegd wordt, 8GB is al aardig veel en daar kan het haast niet aan liggen.

Misschien nog een gekkere vraag dan hierboven, maar heb je de kwaliteit van het beeld wel op een normale hoogte gezet wat je pc en je internet wel aankan? 8)7

Even een tip voor de volgende keer, linkje maken doe je zo: [url=*link*]*tekst;optioneel*[/url]. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8GB ram en Youtube is niet vloeiend? Dat klopt niet.

Even terug naar start, je krijgt geen geld, en nog eens hard nadenken over het oorspronkelijke probleem:

- YouTube geeft artifacts.

En go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Blokker_1999 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:31:
[...]
Kort antwoord: niet.

Met een GTX 1070 met 8GB geheugen heb je trouwens een videokaart die sowieso al bovengemiddeld veel geheugen heeft. Vele mensen komen niet eens boven de 8GB uit met hun systeemgeheugen. De oorzaak moet je dan zerker ook ergens anders zoeken. Temeer daat je eigen screenshot toont dat op het moment van het maken van die screenshot slechts 8% van het geheugen in gebruik is.

Heb je bij het gamen problemen met de kaart of is het enkel en alleen op YouTube? Kijk ook eens even naar je CPU belasting tijdens het afspelen van een filmpje. Als die hoog is dan zit je zonder hardware acceleratie. En probeer ook zeker een andere browser.
Hoi @Blokker_1999 mijn CPU zit rond de 10% rond een filmpje, tijdens het gamen heb ik last van wel meerdere problemen :/ (PC Crasht)
Pietervs schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:01:
Dit ligt niet aan je videokaart of het geheugen er van.
Gekke vraag, maar is je monitor wel aangesloten op je videokaart en niet op de aansluiting van het moederbord?

Je plaatjes kan ik hier niet zien, je linkjes lijken ook niet te werken.

Als je meer informatie wil over je videokaart, download dan het programmaatje GPU-Z. Die kan alles uitlezen, zoals RAM, merk, type, driver, etcetera.
Dankjewel voor je antwoord @Pietervs, mijn aansluitingen zitten wel in mijn videokaart ja :P. Het plaatje is verder niet heel bijzonder maar hier is hij nog een keer: https://gyazo.com/0977a5c8ff7baf4b8834d5279635ec89
RAJ_w schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:16:
Jup wat hierboven al gezegd wordt, 8GB is al aardig veel en daar kan het haast niet aan liggen.

Misschien nog een gekkere vraag dan hierboven, maar heb je de kwaliteit van het beeld wel op een normale hoogte gezet wat je pc en je internet wel aankan? 8)7

Even een tip voor de volgende keer, linkje maken doe je zo: [url=*link*]*tekst;optioneel*[/url]. (y)
Bedankt voor je tip @RAJ_w. Dat zal ik de volgende keer doen! Kwaliteit staat eigenlijk standaard op 1080p60. Internet trekt dat wel prima, ik heb 2 1920x1080p 60hz beeldschermen dus dat moet gewoon kunnen denk ik.
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:18:
8GB ram en Youtube is niet vloeiend? Dat klopt niet.

Even terug naar start, je krijgt geen geld, en nog eens hard nadenken over het oorspronkelijke probleem:

- YouTube geeft artifacts.

En go!
Dankjewel voor je antwoord, maar ik snap je antwoord niet helemaal denk ik. xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 18:32
Wat men probeert te zeggen is dat als je artifacts ziet en je computer crasht, dat dat niet komt door te weinig videogeheugen. Er zitten andere dingen niet goed, probeer uit te vinden wat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollander29
Maar als je vaker problemen hebt met je pc heb je misschien een bottleneck?
Daar heb ik niet echt veel verstand van, maar aan de hand van deze site zie ik dat je rond de 40% bottleneck kan krijgen (!wat in de praktijk wel altijd anders kan zijn!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hahn schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:23:
Wat men probeert te zeggen is dat als je artifacts ziet en je computer crasht, dat dat niet komt door te weinig videogeheugen. Er zitten andere dingen niet goed, probeer uit te vinden wat.
Oke, ik vond het raar dat mijn videokaart blijkbaar maar 0,5GB toegwezen heeft terwijl het 8GB heeft. Ik ben best wel een computernoob dus ik wou even weten of dat een probleem zou kunnen zijn. Er is dus nu weer 1 probleem weggenomen dus gaan we verder met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
RAJ_w schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:27:
Maar als je vaker problemen hebt met je pc heb je misschien een bottleneck?
Daar heb ik niet echt veel verstand van, maar aan de hand van deze site zie ik dat je rond de 40% bottleneck kan krijgen (!wat in de praktijk wel altijd anders kan zijn!).
Wow, oke, dat is best wel veel ja.. :o . Maar kunnen bottlenecks de pc laten crashen? Ik wil al een tijdje naar de 3700x, is dat dan verstandig of pure geldverspilling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 18:32
Sander Arends schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:28:
[...]

Oke, ik vond het raar dat mijn videokaart blijkbaar maar 0,5GB toegwezen heeft terwijl het 8GB heeft. Ik ben best wel een computernoob dus ik wou even weten of dat een probleem zou kunnen zijn. Er is dus nu weer 1 probleem weggenomen dus gaan we verder met de zoektocht.
Je leest het verkeerd, wat ook wel beetje komt door hoe het er staat. Er wordt 0,5GB gebruikt, maar de 8GB is gewoon volledig beschikbaar. Mijn computer zegt nu ook '0,6 / 8,0 GB'. Dus daar zit je probleem niet.
Sander Arends schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Wow, oke, dat is best wel veel ja.. :o . Maar kunnen bottlenecks de pc laten crashen? Ik wil al een tijdje naar de 3700x, is dat dan verstandig of pure geldverspilling?
Nee, bottlenecks zorgen niet voor crashes. Een bottleneck zorgt hooguit voor slechtere prestaties en dus eventuele haperingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hahn op 18-08-2019 15:32 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik scroll even door dat andere topic van je heen, je geeft aan dat je je PC uit elkaar en in elkaar hebt laten zetten door een PC Boer? En nog steeds crasht je PC (sidns februari) en nu heb je ook artifacts bij youtube?

Ik zou zeggen update je drivers van je videokaart, pak een moderne browser en zie wat er gebeurt. Stresstest bijvoorbeeld bij Furmark. Maar dat heb je dus al gedaan en dat werkte niet?

Misschien is het handig even de issues en de aangedragen oplossingen + resultaten van het uitvoeren daarvan hier in de TS te zetten. Want 10 tegen 1 dat de problemen die je nu hebt samenhangen met de issues die je toen had.

PC Crasht

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollander29
Sander Arends schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Weet ik niet zeker, zoals ik al zei heb ik er niet heel veel verstand van.
Off topic -sorry, maar:
Die upgrade naar de 3700x moet je vooral doen als je genoeg geld er voor hebt. Die CPU is in ieder geval beter dan jouw huidige processor en matcht ook wat meer met die krachtige videokaart (vind ik).
Houdt er rekening mee dat je dan ook een ander moederbord moet aanschaffen, aangezien de 3700x niet past op je huidige moederbord met socket 1151.

[ Voor 9% gewijzigd door Hollander29 op 18-08-2019 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
De problemen die je aankaart duiden meestal op of brakke vram of een brakke voeding. Beiden kan je uitsluiten door te testen met je oude videokaart en je oude voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Eli3l schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:03:
De problemen die je aankaart duiden meestal op of brakke vram of een brakke voeding. Beiden kan je uitsluiten door te testen met je oude videokaart en je oude voeding.
Hey, bedankt voor je antwoord @Eli3l. Ik denk zelf niet dat de voeding het probleem is, als de schermen wegvallen blijft de verlichting in de PC gewoon actief. Ik heb er wel overnagedacht om de oude GPU er weer in te doen, maar dan kan ik de games niet meer op High / Ultra settings spelen. Dat is opzicht niet zo erg alleen als het probleem in de CPU zit, zal deze misschien niet afslaan op Medium settings. (want dan heeft ie minder te verwerken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Sander Arends schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:26:
[...]

Hey, bedankt voor je antwoord @Eli3l. Ik denk zelf niet dat de voeding het probleem is, als de schermen wegvallen blijft de verlichting in de PC gewoon actief. Ik heb er wel overnagedacht om de oude GPU er weer in te doen, maar dan kan ik de games niet meer op High / Ultra settings spelen. Dat is opzicht niet zo erg alleen als het probleem in de CPU zit, zal deze misschien niet afslaan op Medium settings. (want dan heeft ie minder te verwerken.)
Een brakke voeding geeft juist zulke problemen...

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
pjot1 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:30:
[...]

Een brakke voeding geeft juist zulke problemen...
Oke, maar hoe kan het dan dat mijn PC soms 4 uur niks heeft maar soms ook om de 20 minuten kan uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Sander Arends schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

Oke, maar hoe kan het dan dat mijn PC soms 4 uur niks heeft maar soms ook om de 20 minuten kan uitvallen?
Tsja, dat kan van alles zijn. Probeer eens een andere voeding als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
pjot1 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Tsja, dat kan van alles zijn. Probeer eens een andere voeding als je die hebt.
Dan zal ik een nieuwe moeten bestellen, het is het proberen wel waard denk ik, ik kan mijn huidige voeding nog wel retour sturen naar Azerty denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Sander Arends schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:36:
[...]

Dan zal ik een nieuwe moeten bestellen, het is het proberen wel waard denk ik, ik kan mijn huidige voeding nog wel retour sturen naar Azerty denk ik.
Kijk dan eens naar pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W of pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2

Goede kwaliteit voor een redelijk prijsje! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Afgaande van de symptomen in je andere thread zou ik zeggen: slecht geheugen. Dit kan zowel het geheugen van de grafische kaart zijn als het RAM van je systeem. Omdat je artefacten hebt in de video zou ik zelfs durven wijzen naar de grafische kaart. Mocht je je oude kaart nog hebben van je vorige PC kan je die altijd eens terugplaatsen en kijken of daarmee het probleem verholpen is in videos.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Misschien ter overvloede, maar zou je eens een screenshotje kunnen plaatsen van je Task Manager als edge youtube afdraait? dat zou er ongeveer zo uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/njEBXrMV8hLEmeecwHaeG3KB/medium.jpg
Waar hij hier dus aangeeft hoeveel geheugen in gebruik (0,5 zeg jij) en hoeveel dedicated hij heeft (8gb) en hoeveel shared memory toegewezen kan krijgen (bij mij dus maximaal 16GB)

TM-Proc
En hier zou dus moeten staan dat edge GPU-1 gebruikt voor Edge (als GPU-1 je nVidia kaart is (iGPU op Intel chip is normaliter GPU-0).

Als dat beide min of meer overeenkomt met wat hierboven staat kan je nog even naar "computer management" -> event viewer -> Windows logs en dan in "Applications" en in "System" kijken of je daar errors of warnings ziet die betrekking op je GPU, PSU, CPU of MEM hebben.

Anders is idd de meest voor de hand liggende dader dat je een onstabiele voeding hebt.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Een Pure Power 11 is van goede kwaliteit en hoeft dus zeker niet 'opeens' vervangen te worden.
Natuurlijk kan er wel iets mis zijn met je voeding maar ik neig eerder naar een brakke GPU (VRAM probleempje wellicht)
Je eerste suggestie is goed, helaas is de MWE van CM van ietwat matige kwaliteit.

Wat gebeurt er wanneer je je scherm aansluit op je mobo (Intel HD graphics)?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1